pukittelu

jasu

Olen ratsastellut erästä nuorta ravuriruunaa. Aluksi se oli tosi fiksu, mut sitte hoksi pukittelun, jota harrastaa lähinnä innoissaan / kentällä mentäessä. Laitoimme sille sekin, jottei se saisi päätä alas, eikä pukittelu näin muodostuisi kamalaksi. Oletteko kokeilleet sekkiä pukittelun ehkäisyyn? Mitä olette asiasta mieltä?

19

5781

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Johanna

      aikoinaan (monia vuosia sitten) mulla oli hoitohevosena sellanen shettis mikä pukitteli aina. ajaessa koitettiin sillä sekkiä mutta se ei auttanu. jopa yhtälö sekki kireellä ylämäkeen (jonka luulis olevan suht vaikeeta ellei jopa mahdotonta) niin poni potkas jalkansa aisan yli ja siihen sitten jäätiin.
      kerran kävin sitten yhdellä ravitallilla kysymässä neuvoo mikä olis paras (oli kokeiltu jopa potkuremmiäkin mutta siitäkään ei ollut apua!) ja siellä omistaja pyysi saada kokeilla. hän veti automaatti sekin ponille ja potku remmin. laittoi asian mukaiset varusteet ettei jalkoihin satu ja oti pitkän piiskan mukaansa. ajoi ponia niin kauan että se alkoi pukittelemaan. sen jälkeen hän ei säästellyt piiskaa vaan antoi sen vouhuta. sen jälkeen poni oli väsynyt, mutta ei enää ikinä ole pukittanut. siks annankin vinkin (ei toimi siis kaikilla) että kokeile vastaavaa mutta jos kokeilet sitä sellässä ollessas niin ole varovainen ettei satu. tarvii kuitenkin olla mahd suuri tila ettei hapo kaadu mutkissa!! (minulle käynyt kerran niin entisen ravurin kanssa!!!) ja lisäksi muista että sinulla on jaloissa kaikki mahdolliset suojat ettei hepon jalat mene kyseisestä puuhasta pilalle! toki voi olla muitakin vaihtoehtoja mutta tässä yksi. meillä on ainakin kaikkiin (listalta löytyy jopa ihan hullujakin hevosia) hevosiin tehonnut lause "Kerran ja kunnolla". on meinaan loppunut potkiminen näykkiminen vinkuminen ym!

      • Kamu 4 ever

        Käsket sitten sitä hevosta niin kovaa eteen kun pystyy. Ei tietenkään liukkaalla, mutta kun vähän aikaa mennään niin kyllä loppuu. Taikka sitten niinkuin jo edellä mainittiin. Anna raipan viuhua kunnolla vähän aikaa. Meillä hevonen heitti komeita pukkeja kunnes mätkähdin alas. Pari kertaa mätkäytin kunnolla. Mutta tietysti sitten lopuksi hyväilin sitä vähän ettei kammoa jää.


    • tia korpinen

      Meillä oli myös samantapainen tapaus ex-ravuri.
      Pukittelun keksittyään teimme perus virheen aina rajun pukin jälkeen ja alaslennon jälkeen talutimme pollen talliin ja lähdimme paikkailemaan haavojamme. Tästä pienestä virheestä kehittyi pian ongelma. Niinpä kutsuimme viimein 30 vuotta hevosten parissa työskennelleen tuttavamme. Hän nousi hevosemme selkään ja aina lennon jälkeen uudelleen..uudelleen kunnes viimein hän lensi pahasti tolppaa päin oli minun noustava ratsaille ..muutamankerran lensin noin puolitoista tuntia tätä jatkettiin ja kuin pääsimme kierroksen kentällä ilman pukkia lopetimme teimme tätä harjoitusta noin parin viikon ajan ja polle rauhoittu edes sen verran että saatiin taluttaja jättää pois.

    • suosittele

      sekin käyttöä ratsastuksessa! Hevonen joutuu kulkemaan selkä notkolla ja se ei todellakaan tee hyvää selälle!! Ja hevonen liikkuu siten ihan väärin!
      Ammatti apua kehiin jos muu ei auta!!

      • jane

        Tiedät siis millainen sekki on ja miten sitä käytetään? Nimittäin, ei sitä sekkiä ole ratsastuksessa pakko kirrata niin kireälle että siitä selkä menisi notkolle. Hevosen pitäessä normaalissa asennossa päätään sekki on löysällä. Vasta kun se yrittää vetää päänsä maata kohti, sekki kiristyy ja estää tämän. Joten mielestäni sekki ei häiritse hevosen käyttyessä kunnolla.


      • vaan että
        jane kirjoitti:

        Tiedät siis millainen sekki on ja miten sitä käytetään? Nimittäin, ei sitä sekkiä ole ratsastuksessa pakko kirrata niin kireälle että siitä selkä menisi notkolle. Hevosen pitäessä normaalissa asennossa päätään sekki on löysällä. Vasta kun se yrittää vetää päänsä maata kohti, sekki kiristyy ja estää tämän. Joten mielestäni sekki ei häiritse hevosen käyttyessä kunnolla.

        sekkiä käytetään raviurheilussa. Ei todellakaan ratsuilla. Kuten aiemmin joku oli kirjoittanut, että hepo joutuu kulkemaan väärässä asennossa, niin se on tosi kuin vesi. kyllä pukittelu on saatava loppumaan muilla keinoilla. Liikuta vaikka polleasi ennen selkään nousemista kunnolla ja ratsasta vasta tämän jälkeen. itselläni on nuori suokki ja ei pukittele, kun olen toiminut näin. Jos edellinen ei kuulosta hyvältä, niin älä anna pollesi "määrätä" sinua niin, että pääsee pukittelemaan. Tottahan se koittaa viedä ja saa taas ilopukin heittää jos kerran on toiminut aiemminkin. Täys pysäytys tässä tilanteessa paras konsti. tietty jos pollesi on niin "seko" että pukittaa jo kävellessä tai paikallaan ollessa, niin tarkisteleppa satulan ja muiden välineiden sopivuutta pollellesi. sieltä voi löytyä jotain epämiellyttävää! Tsemiä koitoksiin!


      • helposti luulisi
        vaan että kirjoitti:

        sekkiä käytetään raviurheilussa. Ei todellakaan ratsuilla. Kuten aiemmin joku oli kirjoittanut, että hepo joutuu kulkemaan väärässä asennossa, niin se on tosi kuin vesi. kyllä pukittelu on saatava loppumaan muilla keinoilla. Liikuta vaikka polleasi ennen selkään nousemista kunnolla ja ratsasta vasta tämän jälkeen. itselläni on nuori suokki ja ei pukittele, kun olen toiminut näin. Jos edellinen ei kuulosta hyvältä, niin älä anna pollesi "määrätä" sinua niin, että pääsee pukittelemaan. Tottahan se koittaa viedä ja saa taas ilopukin heittää jos kerran on toiminut aiemminkin. Täys pysäytys tässä tilanteessa paras konsti. tietty jos pollesi on niin "seko" että pukittaa jo kävellessä tai paikallaan ollessa, niin tarkisteleppa satulan ja muiden välineiden sopivuutta pollellesi. sieltä voi löytyä jotain epämiellyttävää! Tsemiä koitoksiin!

        ihmetyttää vaan, että miks sitten monttessa käytetään sekkiä jos hevonen kulkee väärässä asennossa. ei sen vääremmässä asennossa kulje ratsailla kun kärryjenkään kanssa. ja kyllä olen aika monelta huippu estevalmentajalta (mm peik anderssen) ja kouluvalmentajalta (ainakin kyralta) kuullut, että sekki on paras keino saada se pää pysymään ylhäällä alkuun. kauaa ei sitä tarvii tehdä, kun haponen jo osaa ja tajuaa, että on turhaa koittaa saada päätä alas, kun se ei onnistu kuitenkaan.


    • avulias...

      hei,
      mulla on itselläni nuori puoliveritamma joka nyt on alkanut pukittelemaan. ALussa putkitti vain vuokralaisellani. Aluksi mietin että johtuuko varusteista tai onko jalat tai suu huonossa kunnossa. Kaikki oli hyvin. Menin sitten kerran katsomaan mitä siellä tapahtu kun vuokralainen ratsasti. En huommannut mitään ihmeellistä. Alkoi vähän ajan päästä itsellänikin tekemään tätä ja silloin tajusin, että hevonen yrittää otta valtaa pois ihmisiltä. Tällöin joka kerta kun pukkasi annoin kerran kunnolla raipalla lautasilla ja tosi tuikka voltti. Sitte uudestaa ja uudestaa. Nykyään hevonen ei enään pukita. :) toivottavasti tästä oli jotain apua.

    • zuwi-puwi

      Ratsastan vanhaa 18vuotiasta ruunaa joka on villihko. Ei sitä sekkiä ole ratsuille tehty vaan ravureille. Kannattaa suoraan ottaa siltä hevoselta luulot pois niinkuin minäkin teen joka kerta ratsastaessa. Ainakin yritän. Ja sitten kannattaa tarkistaa onko oma käsi liian kova vai ovatko kuolaimet liian kovat. Mun se vuokrahevonen pukittaa aina välillä siitäkin jos painan vahingossa kantapäällä tai teen jotain muuta mikä satuttaa hevosta..
      Tottakai hevonen innostakin hyppii muttei se saisi tehdä sitä.. Tuollaisissa jutuissa kannattaa ottaa heti luulot pois.

      • Hegeira

        Mie kans liikutan vanhaa hevosta, 25-vuotiasta ruunankönsikästä. Tää herra pukittaa ihan ilosta. Kuitenkaan en viitti siltä hirveesti tuveta mitään luuloja pois ottamaan ,nimittäin tää antaa takas samalla mitalla. Kukaan muu ei oikeen uskalla sillä hevosella ratsastaa, koska sillä on aika hurja maine ja menneisyys. Se nimittäin on ruhjonut monet ja monet ratsastajat, kengittäjät ym, jos ne Billyä on yrittäny jotenkin kovemmalla kädellä koulia. Tää ei raippaa tunne, mut jos kovin läpsii ni kyllä lennät seinään sen jälkeen. Itse en ole edes kokeillut sitä ja raippa jää aina talliin maastojen ja kentällä ratsastuksen ajaksi. Billy entinen westernhevonen, ollut kuulemma joskus nuoruudessaan jopa Pohjoismaiden paras sellainen. Kulkee luonnostaan pää matalalla, jolloin harjamarto samalla tasolla selän kaa. Muuten tosi helppo ja näppärä ratsia, mutta just tuo pukittelu on mullakin ongelma. Varusteet ok, käytän mahdollisimman vähän, tällä hetkellä käytössä ratsastushuopa ja suitset ilman turparemmiä. Näillä hevonen toimii paremmin. Kaikki avut on niin pientä kiun vain mahdollista, toimii pelkillä painoavuilla nääs. Millä siis pukit pois? Ei viitti viedä isosiskoa sillä hevosella maastoon, ku ei aina tiedä niistä ilopukeista...


      • joh@nna

        niin. sekki on tosiaankin tehty ravureille ei ratsuille, mutta...
        mites sitten montessa hevonen ei kulje "väärässä" asennossa kun sillä on sekki ja sitä jopa suositellaan niille montehevosille. onko monte hevosen ruumiinrakenne vai erilainen kun ratsun? jos näin on niin kummasti herää kysymys miten sitten suokkien kanta. moni ravisukuinen on huomattavasti parempi ratsu (verratkaa vaikka Pysteri ja Nysteri!!)..
        ja vielä ei vastaani ole ainootakaan sellasta ravuria (saati ratsua jolla sekkiä on käytetty) tullut millä olisi joku selkä tms vika sen takia, että on sekkiä käytetty kun on ratsastettu. päin vastoin. jalkavammasia tulee vastaani huomattavasti enemmän ja nekin suurin osa ylirasituksesta tai jostain loukkaantumisesta..

        jopa lukuisat ratsastuksenohjaajat ja opettajat suosittelee, että laittaa hevoselle sekin jos se pukittelee. saati sitten nämä vanhankansan ravimiehet (ja naiset). minut kun on vanhankansan tapaan koulutettu niin ei hevosetkaan temppuile enää. meille tullessaan tamma oli mahdoton käsitellä, mutta nyt vuoden meillä olon jälkeen jopa 6 vuotias tyttönen joka ei ole ratsastanut kun muutaman hassun kerran aikasemmin ratsastaa tällä hirmulla YKSIN!! ei pukittele eikä muutenkaan temppuile. tätä en olisi uskonut ikinä jos en olisi sekkiä käyttänyt. toki käytin myös raippaa, mutta siitä juurikaan ei apua ollut kun se kerta toisensa jälkeen lensi kaaressa kentän pohjaan ja jouduin turvautumaan täysin sekin käyttöön.


      • Suhvonen
        joh@nna kirjoitti:

        niin. sekki on tosiaankin tehty ravureille ei ratsuille, mutta...
        mites sitten montessa hevonen ei kulje "väärässä" asennossa kun sillä on sekki ja sitä jopa suositellaan niille montehevosille. onko monte hevosen ruumiinrakenne vai erilainen kun ratsun? jos näin on niin kummasti herää kysymys miten sitten suokkien kanta. moni ravisukuinen on huomattavasti parempi ratsu (verratkaa vaikka Pysteri ja Nysteri!!)..
        ja vielä ei vastaani ole ainootakaan sellasta ravuria (saati ratsua jolla sekkiä on käytetty) tullut millä olisi joku selkä tms vika sen takia, että on sekkiä käytetty kun on ratsastettu. päin vastoin. jalkavammasia tulee vastaani huomattavasti enemmän ja nekin suurin osa ylirasituksesta tai jostain loukkaantumisesta..

        jopa lukuisat ratsastuksenohjaajat ja opettajat suosittelee, että laittaa hevoselle sekin jos se pukittelee. saati sitten nämä vanhankansan ravimiehet (ja naiset). minut kun on vanhankansan tapaan koulutettu niin ei hevosetkaan temppuile enää. meille tullessaan tamma oli mahdoton käsitellä, mutta nyt vuoden meillä olon jälkeen jopa 6 vuotias tyttönen joka ei ole ratsastanut kun muutaman hassun kerran aikasemmin ratsastaa tällä hirmulla YKSIN!! ei pukittele eikä muutenkaan temppuile. tätä en olisi uskonut ikinä jos en olisi sekkiä käyttänyt. toki käytin myös raippaa, mutta siitä juurikaan ei apua ollut kun se kerta toisensa jälkeen lensi kaaressa kentän pohjaan ja jouduin turvautumaan täysin sekin käyttöön.

        niinhän se on.. mutta kaikilla ei ole varaa ostaa sekkiä hevoselle tai muutakaan noita, lainaankaan ei yleensä saa. Mitäs sitten tehää? Yleensä siinä vaiheessa aatellaan että hevonen on hullu. Mun vuokrahevonen pukitteli ennen ja nyt ei enään. Nimittäin muutimme tallia kuukausi sitten ja nyt ei ole tullut pukin pukkia. Selvitimme mikä asiaan vaikutti: se oli kentän pohjan vuoksi. Siis kentän hiekkakin saattaa aikeuttaa sen että hevonen pukittelee. ja jos siellä on kiviä niin sattuuhan se jos se sääteeseenkin menee. Ja sitten se satula asia menee niin että ajatellaan että satula ei sovi. Saattaa se olla siltikin sopiva, nimittäin millon huopa on vaihdettu, jos se on tosi likainen ja sinne on menny joku kivi väliin niin se sattuu. joten kannattaa vaihtaa ensin huopaa ja sitten jos se ei auta niin sitten vasta satula.

        Ja sitten se voi olla se ratsastajakin joka pukittelun aiheuttaa. Läjähdätkö satulaan? se nimittäin sattuu hevosen selkään kun se notkahtaa. Entä tökitkö kantapäillä? ajatteles itseäsi, tykkäätkö jos sinua tökitään kylkeen? Et varmastikkaan! Ja vedätkö sisäojhasta? Mieti että itselläsi on metallia suussa ja joku kiskoo sitä, sattuuhan se!! Siinä yleiset syyt jotka ratsastaja aiheuttaa.


      • joh@nna
        Suhvonen kirjoitti:

        niinhän se on.. mutta kaikilla ei ole varaa ostaa sekkiä hevoselle tai muutakaan noita, lainaankaan ei yleensä saa. Mitäs sitten tehää? Yleensä siinä vaiheessa aatellaan että hevonen on hullu. Mun vuokrahevonen pukitteli ennen ja nyt ei enään. Nimittäin muutimme tallia kuukausi sitten ja nyt ei ole tullut pukin pukkia. Selvitimme mikä asiaan vaikutti: se oli kentän pohjan vuoksi. Siis kentän hiekkakin saattaa aikeuttaa sen että hevonen pukittelee. ja jos siellä on kiviä niin sattuuhan se jos se sääteeseenkin menee. Ja sitten se satula asia menee niin että ajatellaan että satula ei sovi. Saattaa se olla siltikin sopiva, nimittäin millon huopa on vaihdettu, jos se on tosi likainen ja sinne on menny joku kivi väliin niin se sattuu. joten kannattaa vaihtaa ensin huopaa ja sitten jos se ei auta niin sitten vasta satula.

        Ja sitten se voi olla se ratsastajakin joka pukittelun aiheuttaa. Läjähdätkö satulaan? se nimittäin sattuu hevosen selkään kun se notkahtaa. Entä tökitkö kantapäillä? ajatteles itseäsi, tykkäätkö jos sinua tökitään kylkeen? Et varmastikkaan! Ja vedätkö sisäojhasta? Mieti että itselläsi on metallia suussa ja joku kiskoo sitä, sattuuhan se!! Siinä yleiset syyt jotka ratsastaja aiheuttaa.

        suhvonen puhuu viimesessä kappaleessa täysin asiaa. vikaa kannattaa ensin ettiä kaikista mahdollisista ja mahdottomista varusteista ja joskus jopa peiliin katsomalla. yleensä se vika on niissä. harvemmin se hevonen ihan kiusallaan mitään tekee.
        meillä tallilla on sellanen ruuna jolta hukku jokunen aika sitten jarrut ihan kokonaan... aina kun sillä ratsasti niin se kiikutti ratsastajaansa ihan täysillä minne se ite halus. pidin leiriä nyt viikolla ja päätettiin, että kun heppa on entinen ravuri (tai siis monia vuosia sitten yritetty valmentaa heikolla menestyksellä) niin lähdetään ajamaan. jouduttiin meneen yleistä tietä pitkin ja siks halusin tämän kyseisen hepan kun se on huomattavasti rauhallisempi jos tulee auto vastaan. mentiin sit museokanavalle jäätelölle, ku lopulta päätin että käydään jokaisen lapsen (meillä siis leirillä oli 4 lasta) kanssa sellanen ihan pieni lenkki ni saavat hetken kokee "vauhdin hurmaa" :) olin jo kaks lenkkiä menny ku tuli leirin nuorimmaisen (7 vee) vuoro ja lähdin hänen kanssaan samaa lenkkiä menemään. en muistanut että yhden mutkan takana oli todella isokivi (mahtaa olla melki puoli metriä korkeimmalta kohdalta) ja me ajettiin sen päältä. mie lensin ihan hirmusella voimalla suoraan päälleni maahan ja oikeelta puolelta hävis tunto. makasin siinä maassa kun tyttö tuli viereeni ja kysy sattuko. en pystyny liikkumaan vaan sanoin lapselle että hakee apua kanavalta (matkaa noin 200 metriä) ja huutaa koko ajan, että mua sattuu ja mä makaan siellä maassa ja hevonen on siinä ihan vieressä. jos se hevonen olis liikkunu siitä sentikin eteen tai taakse päin mä olisin jääny kärryjen tai jalan alle ja sit olis sattunu vielä enemmän. en muista mitä olen mahtanu hevoselle puhua siinä tilanteessa- tuskin mitään järkevää- mutta se hevonen ei liikkunu senttiäkään sinä aikana kun mä siinä vieressä makasin. näin koko ajan että hevosen jaloissa ja mahan alla oli isoja paarmoja ja kamala määrä hyttysiä ja mäkäriä, mutta se ei liikkunu. häntä vaan viuhus ja sillä konstilla se yritti niitä elukoita häätää, mutta edes päätään ei siitä liikuttanu. tämä kertoo sen kuinka viisas hevonen on. kun mut oli saatu siitä välittömästä läheisyydestä pois niin hevonen ensimmäisen kerran kahteenkymmeneen minuuttiin liikutti jalkojaan ja päätään!! sen jälkeen opin luottamaan kyseiseen hevoseen täysin. ikinähän ei voi sata varma olla siitä tuleeko hevonen päälle vai ei, mutta tässä tilanteessa uskon, että hevonen vaistos, että mei en pääse liikkumaan alta pois ja siks jäi siihen paikalleen. tilanteessa kaikki lapset toimi todella hyvin (nuorimmainen tosiaan on 7 ja vanhin 12!!) ja soittivat ambulanssin paikalle. tämän tuloksena miulla on neljä tikkiä takaraivossa, hirmunen pääkipu ja kuhmu ja aina kun meidän tallilla menee hevosen lähelle vaikka vain taputtamaan niin kypärä on oltava päässä. mulla ei siis tässä tilanteessa ollu kypärää päässä, mutta tästä eteenpäin aina kun olen ratsastamassa tai ajamassa niin on!

        meni hieman ohi aiheen, mutta kerroin silti.. kannustan jokaista miettimään sitä, että miulla loppuiän halvaantuminen oli sentin päässä. jos viides niskanikama olisi sen kaksi milliä liikkunut minkä tässä tapauksessa teki neljäs niskanikama niin mie olisin tod näk loppu iäkseni halvaantunu..
        ainakin itseeni tämä laitto miettimään.


      • Suhvonen
        joh@nna kirjoitti:

        suhvonen puhuu viimesessä kappaleessa täysin asiaa. vikaa kannattaa ensin ettiä kaikista mahdollisista ja mahdottomista varusteista ja joskus jopa peiliin katsomalla. yleensä se vika on niissä. harvemmin se hevonen ihan kiusallaan mitään tekee.
        meillä tallilla on sellanen ruuna jolta hukku jokunen aika sitten jarrut ihan kokonaan... aina kun sillä ratsasti niin se kiikutti ratsastajaansa ihan täysillä minne se ite halus. pidin leiriä nyt viikolla ja päätettiin, että kun heppa on entinen ravuri (tai siis monia vuosia sitten yritetty valmentaa heikolla menestyksellä) niin lähdetään ajamaan. jouduttiin meneen yleistä tietä pitkin ja siks halusin tämän kyseisen hepan kun se on huomattavasti rauhallisempi jos tulee auto vastaan. mentiin sit museokanavalle jäätelölle, ku lopulta päätin että käydään jokaisen lapsen (meillä siis leirillä oli 4 lasta) kanssa sellanen ihan pieni lenkki ni saavat hetken kokee "vauhdin hurmaa" :) olin jo kaks lenkkiä menny ku tuli leirin nuorimmaisen (7 vee) vuoro ja lähdin hänen kanssaan samaa lenkkiä menemään. en muistanut että yhden mutkan takana oli todella isokivi (mahtaa olla melki puoli metriä korkeimmalta kohdalta) ja me ajettiin sen päältä. mie lensin ihan hirmusella voimalla suoraan päälleni maahan ja oikeelta puolelta hävis tunto. makasin siinä maassa kun tyttö tuli viereeni ja kysy sattuko. en pystyny liikkumaan vaan sanoin lapselle että hakee apua kanavalta (matkaa noin 200 metriä) ja huutaa koko ajan, että mua sattuu ja mä makaan siellä maassa ja hevonen on siinä ihan vieressä. jos se hevonen olis liikkunu siitä sentikin eteen tai taakse päin mä olisin jääny kärryjen tai jalan alle ja sit olis sattunu vielä enemmän. en muista mitä olen mahtanu hevoselle puhua siinä tilanteessa- tuskin mitään järkevää- mutta se hevonen ei liikkunu senttiäkään sinä aikana kun mä siinä vieressä makasin. näin koko ajan että hevosen jaloissa ja mahan alla oli isoja paarmoja ja kamala määrä hyttysiä ja mäkäriä, mutta se ei liikkunu. häntä vaan viuhus ja sillä konstilla se yritti niitä elukoita häätää, mutta edes päätään ei siitä liikuttanu. tämä kertoo sen kuinka viisas hevonen on. kun mut oli saatu siitä välittömästä läheisyydestä pois niin hevonen ensimmäisen kerran kahteenkymmeneen minuuttiin liikutti jalkojaan ja päätään!! sen jälkeen opin luottamaan kyseiseen hevoseen täysin. ikinähän ei voi sata varma olla siitä tuleeko hevonen päälle vai ei, mutta tässä tilanteessa uskon, että hevonen vaistos, että mei en pääse liikkumaan alta pois ja siks jäi siihen paikalleen. tilanteessa kaikki lapset toimi todella hyvin (nuorimmainen tosiaan on 7 ja vanhin 12!!) ja soittivat ambulanssin paikalle. tämän tuloksena miulla on neljä tikkiä takaraivossa, hirmunen pääkipu ja kuhmu ja aina kun meidän tallilla menee hevosen lähelle vaikka vain taputtamaan niin kypärä on oltava päässä. mulla ei siis tässä tilanteessa ollu kypärää päässä, mutta tästä eteenpäin aina kun olen ratsastamassa tai ajamassa niin on!

        meni hieman ohi aiheen, mutta kerroin silti.. kannustan jokaista miettimään sitä, että miulla loppuiän halvaantuminen oli sentin päässä. jos viides niskanikama olisi sen kaksi milliä liikkunut minkä tässä tapauksessa teki neljäs niskanikama niin mie olisin tod näk loppu iäkseni halvaantunu..
        ainakin itseeni tämä laitto miettimään.

        Tuo oli kyllä aika paha. Hyvä ettei hevonen liikkunut. Olisit saattaanut jopa kuolla jos se hevonen olisi yrittäny liikkuu sun päälles, ei ne kärryt sinänsä mutta se hevonen! se painaa ja saattaa päälle astumisella murtaa jopa kylkiluita!!

        Mä en käsittele hevosia kypärä päässä mutta aina kun juoksutan, talutan, ratsin tai ajan niin mulla on sanomattakin selvää että kypärä on väässä. :)


      • Onko sulla siis taluttaessa ja juoksuttaessakin aina kypärä päässä?


    • ziizu

      Ponillani käyttettiin sekkiä pukittelun ehkäisemiseen. Sekkiä pidettiin noin kolme kuukautta (ei ollut todellakaan yhtä tiukalla kuin ravureilla). Sitten se otettiin pois ja poni oli unohtanut koko pukittelun!

    • e

      sekki ei ole haitallinen ratsulle, kunhan sen pitää vain vaadittavassa kireydessä (= niin, ettei hevonen pääse pukittelemaan) ja joillain hevosilla sekillä saa kitkettyä pukittelun pois :) sekki olisi kyllä mielestäni laitettava kuten poneilla, eli turpvan alle se lenkki ja siihen kiinni, ei kuolaimeen ! heti kun pukitteluyritykset harvenevat, kannattaa yrittää ilman sekkiä. kannattaa myös tarkistaa varusteet, sillä varsinkin liian kapeaksi jäänyt satula (ratsastaessa selkälihakset kehittyy) aiheuttaa pukittelua ja liian kova käsi / kuolain.

      ite oon sitä mieltä, että ilopukeissa ei ole mitään pahaa ja itse en ranakise hevosta iloitsemisesta. siis jos pukit ovat yksittäisiä eivätkä millään tapaa keino saada kyytiläistä alas, niin en ala hevosta mätkimään kepillä.

      • jenuljdo

        miten se sekki laitetaan ratsulle?


    • Pukittelu

      Minulla oli lv ruuna. Joka pukitteli hullun lailla. Niinpä kokeilin sekkiä ja siitä lähtien aina maastossa sekin kanssa. Sain sen kulkemaan kaula kaarella. Loppu aikoina sain ottaa sekin pois ja pukittelu oli loppunut. Menin koulukisoihin ja ruuna veti tuomareitten eteen jätti pukin niinpä lensin tuomarin päälle:)
      Mutta se pukki oli viimeinen. Sen jälken ei enää ikinä pukitellut. Nyt hevonen on laukkaamassa vihreillä laitumilla! Ikää kertyi jo 25v

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8564
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2595
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe