Riistaruokaa ulkona valmistettuna

Kokki7

Nyt tarvitaan hyviä vinkkejä!!
Olen viemässä 7 ystävääni pienelle luontomatkalle ja ajattelin tehdä luonnossa jotain hyvää riista ruokaa.
Olemme laavulla jossa on hyvä nuotio paikka.

Vinkkejä kaivataan mitä ja miten siellä voisi valmistaa.

Kiitokset!

5

3597

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laavulla

Varmaan näin talvella olisi helpointa tehdä käristystä poromiesten tapaan: käristetään jäisestä lihasta vuoltuja lihasiivuja pienissä erissä rasvassa (voi, öljy, poronrasva). Kun kaikki liha on padassa, maustetaan suolalla (pippurilla) ja heitetään muutama kourallinen lunta joukkoon, jotta käristyksestä tulee vähän kastikkeenomaisempaa ja haudutetaan vähän aikaa. Syödään pottuvoin kera. Käristystähän voi tehdä myös hirvestä.

Sinne laavulle vain pitäisi viedä 8 hengelle aika paljon perunoita ja käristyslihaa ja ainakin kaksi isohkoa keitinpannua. Muita vaihtoehtoja voisi ehkä olla loimulohi ja nuotioperunat tai jokin keitto/lihapata.

• Jorma!

Kannattaa esivalmistella kotona! Varsinkin näin talvella voi mennä pitkään ennen kuin ruoka valmistuu. Jos et sitten itse halua valmistella ateriaa 2-3 tuntia laavulla samaan aikaan kun muut ovat retkeilemässä luonnossa.

Käristys ja perunat on hyvä ehdotus. Valmistus kotona ja lämmitys nuotiolla niin homma onnistuu.

Hyvä koeteltu juttu on myös "reissumies" eväsleivät.

Valmista jokaiselle etukäteen täytetty leipä jo kotona. Litteä reissumies tai vastaava litteä vaalea eväsleipä käy parhaiten.

Leipien väliin levitettä, riistaleikkeleitä, juustoa jne. Leipänen kääritään 2-3 kertaiseen folioon ja lämmitetään perillä nuotion loimussa molemmin puolin. Täytteeksi käy hyvin myös esim. kotimainen purkkikala.

• Kikkara

Liihapata nuotiolla laita hirvenlihaa n.1000g ja sianlihaa 600g sipulia,lanttua, porkkanaa, naurista jos pitää mausta,ruusukaalia,perunaa,pippuria,katajanmarjoja 3 kpl,suolaa öljyä ja vettä et kaikki peittyy keitä lihat hiljalleen mureaksi.Sianlihan tilalle voit laittaa mys poroa tai karhunlihaa aa vot jo on maukasta keitä 3h

• Anonyymi
    • Anonyymi

keitä sopivankokoiset hirven tai poronliha viipaleet kypsiksi kotona lihaliemessä.
      tee sopiva marinadi niille lihoille ja laita jäähtyneenä marinadiin.
      metsässä tulilla nakkelet lihat ritilälle tai sopivien haarakeppien varaan ja rieska tai sämpylät myös lämpenemään.
      jos ei ole kova pakkanen niin tomaatit ja salaatit sopii myös kun kasailet muhkeita riista "burgereita" kunkin maun mukaan. päälle nokipannu kahvit. tai limpparit jos on mukana pikkuväkeä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      98
      7063
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      52
      4826
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      76
      4477
    4. 66
      4139
    5. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4138
    6. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      3158
    7. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      8
      2878
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      39
      2438
    9. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      47
      2337
    10. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      209