eli mulla on emaloitu valurautapata ja nyt kaipaan simppeliä ruokaohjetta. Elikkä uuniin olis tarkoitus laittaa ja perunaa, lihaa (mitä lihaa), porkkanaa ja entäs "liemi" kirkas vai kerma. Olen tosi onneton ruoanlaittaja joten auttakaa/neuvokaa
Kaivataan pataruoan
8
9783
Vastaukset
- naminam
Esimerkiksi näin (tätä voi soveltaa!)
Perunaa (6-8)
Lihasuikaleita (n. 400 g)
Porkkanaa (2-4)
Selleriä
Purjoa
Herkkusieniä
Paprikaa
Sipulia
Ym. maun mukaan
Kermaa tai ruokakermaa (2-4 desiä)
Ruskista liha kevyesti pannulla, kaada pataan. Lisää pilkotut vihannekset ja herkkusienet, valuta kerma päälle ja sekoita. Mausta maun mukaan (esim. suola, paprikajauhe, pippuri..). Paista uunissa 200 asteessa n. tunti (kannattaa kokeilla vaikka hammastikulla onko perunat ja porkkana kypsää, jos menee kevyesti läpi, ruoka valmista). TUosta onkin sitten helppo soveltaa oman maun mukaan. - mummon ohjeella
sekalaisia lihakuutioita, nautaa ja possua
tai oikeestaan tässä ohje:
KARJALANPAISTI
300 g naudan etuselkää tai lapaa
300 g lampaan rintaa tai kylkeä
300 g sian etuselkää tai lapaa
suolaa, vettä
1. Paloittele lihat isolohkoiksiksi kuutioiksi.
2. Lado ainekset pataan tai uunivuokaan, mausta suolalla. Jätä rasvaiset lihapalat päällimmäisiksi.
3. Kaada astiaan vettä, niin että lihat tuskin peittyvät.
4. Pane astia uuniin ilman kantta ja hauduta ruokaa 2-3 tuntia.
5. Tarjoa ruoka valmistusastiastaan.
6. Sipulia ja pippuria voi käyttää mausteena. Lihan ohella karjalanpaistiin sopivat maksa ja munuaiset.
KARJALANPAISTI
n. 400 g naudan etuselkää tai lapaa
n. 400 g possun etuselkää tai lapaa
n. 200 g maksaa tai munuaista
1-2 porkkanaa
1 sipuli
maustepippureita
suolaa
vettä
1. Leikkaa lihat isohkoiksi kuutioiksi.
2. Kuori ja paloittele kasvikset.
3. Lado ainekset kerroksittain uuniastiaan ja kaada päälle kiehuvaa vettä niin paljon, että lihat juuri ja juuri peittyvät.
4. Hauduta 175 asteessa noin kolme tuntia.
5. Tarjoa perunoiden, salaatin ja ruisleivän kera.
Tästä ohjeesta voit vääntää mitä vaan, heität sekaan juurekset ja perunat, kermaa ja ketsuppia mausteeksi, vähän vaikka yrttejä nam... - Mössääjä
On tautisen helppo valmistaa. Uuni, pata ja aika hoitavat melkeinpä kaiken. Yksi pataruokien klassikkoja ja suuri suosikkini.
Reseptinkään kanssa ei ole niin nuukaa. Valitse vaikka näistä:
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=burgundinpata&meta=
naudanliha - pekoni - herkkusienet - sipuli - valkosipuli - timjami - laakerinlehti - tomaattipyree tai -murska - punaviini - eikä paljon muuta
Itse niitin poikamiesaikoinani (neljättä vuosikymmentä sitten) mainetta ystäväpiirilleni tarjoamillani burgundinpata-aterioilla. Koska minäkin onnistuin, onnistuu kuka tahansa.
On vain raatsittava lorotella punkkua surutta pataan liemeksi sen asemesta, että kaataisi sitä suoraan suuhunsa. Onneksi kaupasta saa lisää. - 654321
Possua n. 500g (paloiteltuna/suikaleina) lnttua, porkkanaa, sipulia voi toki laittaa perunaakin määriä en osaa sanoo mut suunnillen koko (tilavuus) määrästä lihan osuus on noin puolet mausteeksi pippiria ja suolaa ja uuniin vaa hyvää tulee
- zaatar
Tämä täyttävä ja maukas pata on parhainta tehdä esim. lauantai-iltana ja tarjota sunnuntaina aamupäivällä.
Näin:
Paloittele 2-3 sipulia ylimalkaisesti ja kuullota ne padassa ruokaöljyssä. Nujerra 3-4 valkosipulin kynttä litteäksi ja lisää mukaan. Kuullota muutama minuutti ja siirrä reikäkauhalla sivuun odottamaan.
Paloittele naudanliha n.3x3 cm paloiksi. Parasta olisi luinen liha, mutta mikä tahansa sitkeä osakin käy. Ruskista lihapalat kevyesti kauttaaltaan, lisää öljyä, jos on tarvetta.
Heitä joukkoon pari laakerinlehtä ja täytä pata (n.2/3) vedellä. Lisää joukkoon lasillinen yönyli liotettuja vaaleita papuja, kiehauta ja keitä varttitunti. Kuori pinnalle kertynyt harmaa vaahto ilman öljyä, jos mahdollista.
Lisää joukkoon kuorittuja juureksia (perunaa, porkkana,selleriä, palsternakkaa) isoina paloina.
Heitä sekaan muutama kokonainen musta maustepippuri ja pari kokonaista kardemumman siemenkoteloa (ei välttämätön).
Lisää kuullotettu sipuli ja suolaa maun mukaan. Värin parantamiseksi lisää myös lusikallinen hunajaa.
Keitä keskinkertaisella lämmöllä vajaa tunti ja lisää päällimmäiseksi keitettyjä kananmunia kuorineen. Jos murrat kuoren varovaisesti, saat lopputuloksena kauniita marmorikuvioisia munia.
Vähän sipulinkuoria päälle on omiaan myös parantamaan väriä.
Sulje pata ja laita uuniin matalaan lämpöön (n.120 astetta) yön yli.
Valmis pata on väriltään syvän ruskeaa, aromi lumoava ja liha pehmeää kuin voi. - kaikille..
vastauksista, osaa on jo kokeiltu hyvällä menestyksellä!
- miivalvah
Minun suosikkini ehdottomasti on seuraava. Jo sen takia, että se on lähes vaivaton tehdä, sekä se miellyttää makuhermojani.
Sian suolalapaa
muutama peruna
muutama porkkana
sipulia renkaina
1 lihaliemikuutio
Aineet mitoitetaan sen mukaan, mitä pataan mahtuu.
Liha pataan kuorittujen perunoiden ja porkkanoiden sekä sipulirenkaiden kanssa. Lihaliemikuutio joukkoon ja nestettä n. 2/3 kattilan tilavuudesta. Uuniin 200 astetta n. kolme tuntia. Jos neste alkaa olemaan vähissä, niin ihan loppuvauheessa voi lorauttaa haluamansa määrän lisää. Liha tulee niin mehukkaaksi, että voit lähes pillillä imeä sitä heh. Nesteestä saat tehtyä kastikkeen, mutta olen itse käyttänyt sitä sellaisenaan.- tuohon
lsiätä perunat vasta vähän myöhemmin, kun tuntuisi että menevät noin pitkällä ajalla aivan möyhyksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad691265- 42911
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että356744- 116690
- 53673
- 51648
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän116646Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38615- 76602
- 56584