intialainen kanakeitto/tandoori kanakeitto

mythos

Mistäpä saisin näiden ihanien keittojen reseptit?

20

7352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asafoetida
      • ..........

        Mitä jos tekee tandoorikanaa ja tekee siitä keittoa?


      • Arska

        Hei
        Puuttumatta tietämättömänä tandoorikanan saloihin suosittelen, että kokeilette keittojen tekemistä uunissa.
        Itselleni kävi kerran pikku huolimattomuusvirhe kaalilaatikon teossa.Unohdin panna vuokaan riisin.Lopputuloksena uunista tuli todella herkullista kaalikeittoa.Olen myöhemmin menestyksellä käyttänyt samaa menetelmää "oikean" lihakeiton valmistukseen pidempikestoisen ulkoilun aikana.Kokeilkaa!?


      • on muutakin

        Tandoori: Suuri saviuuni. Nykyään sanalla tarkoitetaan usein varrasliharuokia, jotka on kypsennetty uunissa. Tandooriruoille ominaista on punainen väri.
        Miksi muuten ei keittoa voisi hauduttaa, varsinkin kanaa, padassa uunissa?


      • on muutakin kirjoitti:

        Tandoori: Suuri saviuuni. Nykyään sanalla tarkoitetaan usein varrasliharuokia, jotka on kypsennetty uunissa. Tandooriruoille ominaista on punainen väri.
        Miksi muuten ei keittoa voisi hauduttaa, varsinkin kanaa, padassa uunissa?

        http://www.santamaria.fi

        Katso intialaiset ruuat kohdasta!Muistaakseni siellä on intialaisenkanakeiton ohje!


      • Tebel
        Leena kirjoitti:

        http://www.santamaria.fi

        Katso intialaiset ruuat kohdasta!Muistaakseni siellä on intialaisenkanakeiton ohje!

        ..löysin itselleni pari mausteseosta ;)


      • Asafoetida
        Leena kirjoitti:

        http://www.santamaria.fi

        Katso intialaiset ruuat kohdasta!Muistaakseni siellä on intialaisenkanakeiton ohje!

        ja noin 20 vuoden intialaisen ruoan laittamisen (yms) kokemuksella: intialaista kanakeittoa ei ole olemassa. Jos joku santamaria niin väittää, firma valehtelee. Intialaisessa traditionaalisessa ruoassa ei ole ainuttakaan keittoa!


      • Intiassa
        Asafoetida kirjoitti:

        ja noin 20 vuoden intialaisen ruoan laittamisen (yms) kokemuksella: intialaista kanakeittoa ei ole olemassa. Jos joku santamaria niin väittää, firma valehtelee. Intialaisessa traditionaalisessa ruoassa ei ole ainuttakaan keittoa!

        Kyllä minä olen saanut Intiassa intialaisten tarjoamaa keittoa. Oli vähän meidän hernekeittomme tapaista, mutta erittäin mausteista ja hyvää.


      • Asafoetida
        Intiassa kirjoitti:

        Kyllä minä olen saanut Intiassa intialaisten tarjoamaa keittoa. Oli vähän meidän hernekeittomme tapaista, mutta erittäin mausteista ja hyvää.

        tai rasam tai sambar... Onhan niitä, ja turisteille annetaan lusikkakin. Mutta mietipäs miten paikalliset niitä syövät: kädellään riisipallon tai chapatipalan avulla, koska perinteisesti Intiassa ei ole käytetty mitään ruokailuvälineitä.

        Yhtä järkevää olisi kertoa jollekin, että suomalaista ruokaa syödään paperipussista, koska McDonalds myy Suomessa ruokaa paperipusseissa.

        (Se hernekeiton tapainen oli siis dal. Valmistetaan linsseistä.)


      • Linssikeitto
        Asafoetida kirjoitti:

        tai rasam tai sambar... Onhan niitä, ja turisteille annetaan lusikkakin. Mutta mietipäs miten paikalliset niitä syövät: kädellään riisipallon tai chapatipalan avulla, koska perinteisesti Intiassa ei ole käytetty mitään ruokailuvälineitä.

        Yhtä järkevää olisi kertoa jollekin, että suomalaista ruokaa syödään paperipussista, koska McDonalds myy Suomessa ruokaa paperipusseissa.

        (Se hernekeiton tapainen oli siis dal. Valmistetaan linsseistä.)

        Sattuisiko sinulla olemaan tuon dal-keiton ohjetta? Googletin kyllä, mutta pakko myöntää etten ymmärtänyt englanninkielisiä ohjeita riittävän hyvin.


      • Asafoetida
        Linssikeitto kirjoitti:

        Sattuisiko sinulla olemaan tuon dal-keiton ohjetta? Googletin kyllä, mutta pakko myöntää etten ymmärtänyt englanninkielisiä ohjeita riittävän hyvin.

        Dal halkaistuista mung-pavuista

        Tämä on helppo ja yksinkertainen perusdal, ei kovin maustettu näillä määrillä.

        - 2 dl kuivattuja, halkaistuja mung-papuja
        - 1,5 l vettä
        - 1/2 tl kurkumaa
        - 1 tl jauhettuja korianterinsiemeniä
        - 2 tl raastettua tuoretta inkivääriä
        - 1 tl silputtua tuoretta vihreää chiliä
        - 2 rkl öljyä tai gheetä
        - 2 tl juustokuminansiemeniä
        - veitsenkärjellinen asafoetidaa
        - 1 tl suolaa
        - kourallinen silputtua persiljaa tai korianteria

        Puhdista ja huuhdo mung-pavut. Keitä niitä kurkuman, korianterinsiementen, inkiväärin ja chilin kanssa noin tunti (pehmeiksi).

        Kuumenna rasva ja ruskista juustokuminansiemenet kevyesti, lisää asafoetida ja kaada sitten seos keittoon. Lisää suola, anna keiton vetäytyä muutama minuutti ja koristele yrteillä.

        Muut pavut ja linssit sopivat myös, keittämisaikaa täytyy sitten säätää.


      • Linssikeitto
        Asafoetida kirjoitti:

        Dal halkaistuista mung-pavuista

        Tämä on helppo ja yksinkertainen perusdal, ei kovin maustettu näillä määrillä.

        - 2 dl kuivattuja, halkaistuja mung-papuja
        - 1,5 l vettä
        - 1/2 tl kurkumaa
        - 1 tl jauhettuja korianterinsiemeniä
        - 2 tl raastettua tuoretta inkivääriä
        - 1 tl silputtua tuoretta vihreää chiliä
        - 2 rkl öljyä tai gheetä
        - 2 tl juustokuminansiemeniä
        - veitsenkärjellinen asafoetidaa
        - 1 tl suolaa
        - kourallinen silputtua persiljaa tai korianteria

        Puhdista ja huuhdo mung-pavut. Keitä niitä kurkuman, korianterinsiementen, inkiväärin ja chilin kanssa noin tunti (pehmeiksi).

        Kuumenna rasva ja ruskista juustokuminansiemenet kevyesti, lisää asafoetida ja kaada sitten seos keittoon. Lisää suola, anna keiton vetäytyä muutama minuutti ja koristele yrteillä.

        Muut pavut ja linssit sopivat myös, keittämisaikaa täytyy sitten säätää.

        Kysyisin vielä, mistä tuota asafoetidaa saa? Onko se oleellinen osa keiton makua? Asun nimittäin hieman etäällä esim. etnisistä ruokakaupoista...


      • Asafoetida
        Linssikeitto kirjoitti:

        Kysyisin vielä, mistä tuota asafoetidaa saa? Onko se oleellinen osa keiton makua? Asun nimittäin hieman etäällä esim. etnisistä ruokakaupoista...

        Asafoetida ('hing' hindiksi ja sanskriitiksi) on aika oleellinen intialainen mauste. On monia ruokia, joissa se korvaa valkosipulin (jota bramiini- ja ksatriya -kastit tai mihinkään kastiin kuuluvat joogit eivät saa syödä), mutta toisinpäin korvaaminen ei suinkaan aina onnistu. Dal-keittoa en oikeastaan haluaisi yrittää ilman asafoetidaa - se (ja vain se) on oleellinen osa makua. Kokeile Googlea & nettikauppoja.

        Jos ei onnistu, lähetä sp-viesti: [email protected] - jotain varmaan järjestyy.

        (En muuten sitten ole hindu tms. harekrishna, vaan itse asiassa ateisti.Jo)


      • pirun_paska

      • tandoori
        Arska kirjoitti:

        Hei
        Puuttumatta tietämättömänä tandoorikanan saloihin suosittelen, että kokeilette keittojen tekemistä uunissa.
        Itselleni kävi kerran pikku huolimattomuusvirhe kaalilaatikon teossa.Unohdin panna vuokaan riisin.Lopputuloksena uunista tuli todella herkullista kaalikeittoa.Olen myöhemmin menestyksellä käyttänyt samaa menetelmää "oikean" lihakeiton valmistukseen pidempikestoisen ulkoilun aikana.Kokeilkaa!?

        Tandoorikana ,joka kyllä broileria-tekisin kevät kananpojasta
        http://www.maku.fi/reseptit/intialainen-tandoorikana


    • keittokokki
    • tosi_keitto
    • nimityksetsikseen
      • kaik_kehiin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      690
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe