Moi!/ Hei!

pena-3'

Käytättekö Hei! vai Moi!-sanaa vai kumpiakin? Onko eroja käytössä?

Vaikka en olekaan enää alle kolmevitonen, pidän enemmän Moi!-sanasta.

Minusta Hei! kuuluu enemmän naisten käyttöön; tosin on tilanteita, joissa se sopii miehillekin. Toisaalta muistan lapsuudesta sanonnan: se on vähän hei-hei, mikä tarkoitti sitä, että kyseinen ihminen on henkisesti vinksahtanut.

Hei!-sanahan tulee ruotsista, mutta mistä mahtaa tulla Moi! Lähikielet eivät oikein anna tukea sille. Sehän on ilmeisesti lyhennetty jostakin pitemmästä sanasta.

6

1652

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moi!

http://www.kotus.fi/julkaisut/ikkunat/2003/kielii2003_15.shtml

Olen mies puolivälissä kuudetta kymmentä. Jos parikymppinen minulle tuntematon kaupan kassatyttö tervehtii minua sanalla Moi! on tämä toisaalta hieman hämmentävän tuttavallisen kuuloista, toisaalta imartelevaa sikäli, etten ehkä ole vielä aivan käpy nuoremman sukupolven silmissä.

Moi on siis minun korvissani ennen kaikkea hyvien tuttavien kesken käytettävä tervehdyssana.

Hei! tuntuu jotenkin neutraalimmalta – se ei mielestäni ota kantaa sen enempää tuttavuuden syvyyteen, ikään kuin sukupuoleenkaan.

Jos kaupan nuori kassa täräyttää minulle "Päivää!" tai "Hyvää päivää!", pitää uskoa lopullisesti tulleensa vanhaksi.

:•)

• ollaan...

"Moi" nuorten suusta ei valitettavasti merkitse sitä, että me ikäloput emme vaikuttaisi kävyiltä heidän silmissään, vaan sitä, että heillä ei välttämättä ole muita tervehdyksiä käytössään (ehkä rehtorille osaavat sanoa "päivää").

Minua rouviteltiin ensimmäisen kerran alle kaksikymppisenä enkä vieläkään ole selvinnyt siitä tyrmistyksestä.

• Moi!
        ollaan... kirjoitti:

"Moi" nuorten suusta ei valitettavasti merkitse sitä, että me ikäloput emme vaikuttaisi kävyiltä heidän silmissään, vaan sitä, että heillä ei välttämättä ole muita tervehdyksiä käytössään (ehkä rehtorille osaavat sanoa "päivää").

Minua rouviteltiin ensimmäisen kerran alle kaksikymppisenä enkä vieläkään ole selvinnyt siitä tyrmistyksestä.

>Minua rouviteltiin ensimmäisen kerran alle
        >kaksikymppisenä enkä vieläkään ole selvinnyt
        >siitä tyrmistyksestä.

Minulla taisi olla ikää noin 22 vuotta, kun joku 15-16-kesäinen tyttölapsonen (nykyisin sanottaisiin ehkä "pissis") tuli vastaan Hakaniemen torilla ja kysyi: "Olisiko SEDÄLLÄ antaa yhtä tupakkaa?"

• Takametsien Mies
        ollaan... kirjoitti:

>"Moi" nuorten suusta ei valitettavasti merkitse
        >sitä, että me ikäloput emme vaikuttaisi kävyiltä
        >heidän silmissään, vaan sitä, että heillä ei
        >välttämättä ole muita tervehdyksiä käytössään...

Niin saattaa olla. Itselläni on korvantakana muutama erilaisempikin tervehdys:

- Päivää jotta pätkähtää! (=minua neuvoivat pienenä ollessani sanomaan näin kun menin naapuriin kylää, siitä lähtien olen tuota tervehdystä käyttänyt).

- Päivää niin perkeleesti! (=tätä tervehdystä olen kuullut naapurini käyttävän, itse en viljele, vaikka se tosi miehekkäältä kuulostaakin...)

- PITKÄ TERVE! (=tämän tervehdyksen olen omaksunut, kuultuani jossakin päin Suomea olevan paljon niin sanotun pitkänterveen toivottajia)

Juuri koskaan en sano "moi", sensijaan tapaa kyllä useinkin lausua "moriens!" - se kuulostaa mukavammalta.

• Anonyymi00005

Huomioitavaa: Thaimaassa sana "moi" voi tarkoittaa naisen intiimikarvoitusta, joten se voi aiheuttaa väärinkäsityksiä.

• Anonyymi00006

20 vuotta linnaa thaikuissa jos liikaa moikkailee?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      430
      5257
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      165
      3088
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      97
      2654
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      64
      1921
    5. Eikö me voitais

Vaan harrastaa seksiä kun muusta ei tule mitään
      Ikävä
      43
      1900
    6. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      50
      1856
    7. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      5
      1665
    8. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      87
      1647
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      10
      1377
    10. MTV: Vappu Pimiä lataa yllättävän kommentin Helena Puolakasta: "Eihän Helena Puolakkakaan..."

Miten Vappu Pimiä pärjäsi mielestäsi MasterChef-tuomarina? Pimiä aloitti MasterChef-tuomarina uudessa pestissä. Nyt Pim
      Tv-sarjat
      16
      1279
    Aihe