Käytättekö Hei! vai Moi!-sanaa vai kumpiakin? Onko eroja käytössä?
Vaikka en olekaan enää alle kolmevitonen, pidän enemmän Moi!-sanasta.
Minusta Hei! kuuluu enemmän naisten käyttöön; tosin on tilanteita, joissa se sopii miehillekin. Toisaalta muistan lapsuudesta sanonnan: se on vähän hei-hei, mikä tarkoitti sitä, että kyseinen ihminen on henkisesti vinksahtanut.
Hei!-sanahan tulee ruotsista, mutta mistä mahtaa tulla Moi! Lähikielet eivät oikein anna tukea sille. Sehän on ilmeisesti lyhennetty jostakin pitemmästä sanasta.
Moi!/ Hei!
6
1610
Vastaukset
- Moi!
http://www.kotus.fi/julkaisut/ikkunat/2003/kielii2003_15.shtml
Olen mies puolivälissä kuudetta kymmentä. Jos parikymppinen minulle tuntematon kaupan kassatyttö tervehtii minua sanalla Moi! on tämä toisaalta hieman hämmentävän tuttavallisen kuuloista, toisaalta imartelevaa sikäli, etten ehkä ole vielä aivan käpy nuoremman sukupolven silmissä.
Moi on siis minun korvissani ennen kaikkea hyvien tuttavien kesken käytettävä tervehdyssana.
Hei! tuntuu jotenkin neutraalimmalta – se ei mielestäni ota kantaa sen enempää tuttavuuden syvyyteen, ikään kuin sukupuoleenkaan.
Jos kaupan nuori kassa täräyttää minulle "Päivää!" tai "Hyvää päivää!", pitää uskoa lopullisesti tulleensa vanhaksi.
:•)- ollaan...
"Moi" nuorten suusta ei valitettavasti merkitse sitä, että me ikäloput emme vaikuttaisi kävyiltä heidän silmissään, vaan sitä, että heillä ei välttämättä ole muita tervehdyksiä käytössään (ehkä rehtorille osaavat sanoa "päivää").
Minua rouviteltiin ensimmäisen kerran alle kaksikymppisenä enkä vieläkään ole selvinnyt siitä tyrmistyksestä. - Moi!
ollaan... kirjoitti:
"Moi" nuorten suusta ei valitettavasti merkitse sitä, että me ikäloput emme vaikuttaisi kävyiltä heidän silmissään, vaan sitä, että heillä ei välttämättä ole muita tervehdyksiä käytössään (ehkä rehtorille osaavat sanoa "päivää").
Minua rouviteltiin ensimmäisen kerran alle kaksikymppisenä enkä vieläkään ole selvinnyt siitä tyrmistyksestä.>Minua rouviteltiin ensimmäisen kerran alle
>kaksikymppisenä enkä vieläkään ole selvinnyt
>siitä tyrmistyksestä.
Minulla taisi olla ikää noin 22 vuotta, kun joku 15-16-kesäinen tyttölapsonen (nykyisin sanottaisiin ehkä "pissis") tuli vastaan Hakaniemen torilla ja kysyi: "Olisiko SEDÄLLÄ antaa yhtä tupakkaa?" - Takametsien Mies
ollaan... kirjoitti:
Minua rouviteltiin ensimmäisen kerran alle kaksikymppisenä enkä vieläkään ole selvinnyt siitä tyrmistyksestä.>"Moi" nuorten suusta ei valitettavasti merkitse
>sitä, että me ikäloput emme vaikuttaisi kävyiltä
>heidän silmissään, vaan sitä, että heillä ei
>välttämättä ole muita tervehdyksiä käytössään...
Niin saattaa olla. Itselläni on korvantakana muutama erilaisempikin tervehdys:
- Päivää jotta pätkähtää! (=minua neuvoivat pienenä ollessani sanomaan näin kun menin naapuriin kylää, siitä lähtien olen tuota tervehdystä käyttänyt).
- Päivää niin perkeleesti! (=tätä tervehdystä olen kuullut naapurini käyttävän, itse en viljele, vaikka se tosi miehekkäältä kuulostaakin...)
- PITKÄ TERVE! (=tämän tervehdyksen olen omaksunut, kuultuani jossakin päin Suomea olevan paljon niin sanotun pitkänterveen toivottajia)
Juuri koskaan en sano "moi", sensijaan tapaa kyllä useinkin lausua "moriens!" - se kuulostaa mukavammalta.
- Anonyymi00005UUSI
Huomioitavaa: Thaimaassa sana "moi" voi tarkoittaa naisen intiimikarvoitusta, joten se voi aiheuttaa väärinkäsityksiä.
- Anonyymi00006UUSI
20 vuotta linnaa thaikuissa jos liikaa moikkailee?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hallitus pyrkii rajoittamaan kaupan omien halpamerkkien myyntiä
Helsingin Sanomien mukaan hallitus valmistelee lakihanketta, joka suitsii kaupan valtaa ja rajoittaa omien halpamerkkien2333449- 623042
Björn Wahlroos, maataloustuet lakkautettava
Sanoo pankkimies. Mitäs persut ja muut tukinulliem perskärpäset tähän? "Wahlroos listaa kansallisen maataloustuen. – I642641Persut päättivät hiilivoiman kieltämisestä Suomessa
Moni on jo unohanut kuka hyväksyi hiilivoimaloiden kieltämisen Suomessa: persut Sukupuolineutraalit liikennemerkitk342547Työvoimatoimisto
Nyt kysyisin miksi pitää käydä työvoimatoimistossa paikanpäällä, kun he eivät muuta tee kuin laittavat koneelle uudet ve802081Muistattekos kuinka kokoomus ja persut vinkuivat sähkön hinnasta?
Oppositiossa vuonna 2022, kun sähkön hinta uhkasi nousta 20 senttiin kilowattitunnilta? Nyt ovat hiiren hiljaa, kun pitä851909Nalle Wahlroos ei ulise kuten Teemu Selänne sähkölaskuista
Nalle "hah hah" nauroi saamistaan sähkötuista, kun taas Teemu-poika itkeä tirautti kovasta sähkön hinnasta. Nalle nauro191865Vain persut vastustivat hiilivoimaloiden alasajoa
Persut vastusti jyrkästi hiilen kieltolakia ja on myöhemmin vaatinut hiilivoimaloiden pitämistä käytössä. He perusteliva401832Mikä aate kaiken pahan takana?
Se laiskistuttaa kansat, opettaa vaatimaan etuisuuksia, syleilee maailmoja eikä omaa kansaa.911702Mietin sua liikaa
Mietin nytkin sitä, että millaista se olisi tulla kotiin, kun sinä olisit täällä vastassa. Tai niin päin, että sinä tuli691053