Tieteen kuvalehden ÄO testi

Luotettava?

99

47375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edes yrittää

      Nuo lehdissä ja netissä luuraavat testit antavat minullekin tulokseksi mitä tahansa nerosta ylöspäin. Kun niitä tekee muutaman, jekut ovat selvillä ja tulos senkun paranee. Ja jekut ja periaatteet muistaakin muuten vuosia!

      • tehty

        Tieteen kuvalehden testi perustuu Mensan testeihin, mutta on lyhyempi. Testi testaa loogista päättelykykyä, ja siihen voi mielestäni ainakin näennäisesti luottaa.


      • miet ass
        tehty kirjoitti:

        Tieteen kuvalehden testi perustuu Mensan testeihin, mutta on lyhyempi. Testi testaa loogista päättelykykyä, ja siihen voi mielestäni ainakin näennäisesti luottaa.

        Sain sata 148 pistettä, en ole nero, enkä älykäs... Luulen, että seuraava testi kertoo minun olevan debiili. Taidanpa jättää kaikki äö-testit muille :D.


      • retardio
        miet ass kirjoitti:

        Sain sata 148 pistettä, en ole nero, enkä älykäs... Luulen, että seuraava testi kertoo minun olevan debiili. Taidanpa jättää kaikki äö-testit muille :D.

        Sain tulokseksi 98, aijajai! Taitaa ojankaivuu olla ainoa uraputki mahdollisuus.

        Tässä vielä yksi ja nopea testi iltojen iloksi http://bit.ly/IQ-testi
        Oletko älykkääpi kuin minä?


      • opettele_kirjoittamaan
        miet ass kirjoitti:

        Sain sata 148 pistettä, en ole nero, enkä älykäs... Luulen, että seuraava testi kertoo minun olevan debiili. Taidanpa jättää kaikki äö-testit muille :D.

        "sata 148"
        Hupsista nyt taisi tulla todellinen älykkyysosamääräsi ilmi XD


    • pöljä.

      Sain tulokseksi 95, vaikka vuosi sitten hankin oikeat vastaukset selville jekkuhommalla, mutta en muistanut niitä kaikkia oikeita vastauksia.

      • mirka93

        Onnittelen! Et ole pöljä. Mä sain 90 mensan netti testistä. Olen luokan parhaita oppilaita.


      • zsu zsu
        mirka93 kirjoitti:

        Onnittelen! Et ole pöljä. Mä sain 90 mensan netti testistä. Olen luokan parhaita oppilaita.

        Sain 100 ja olen luokkani huonoimpia. Tein sen n.10 minuutisa


      • mmm
        mirka93 kirjoitti:

        Onnittelen! Et ole pöljä. Mä sain 90 mensan netti testistä. Olen luokan parhaita oppilaita.

        ... tuo koulumenestys ja älykkyys aina välttämättä korreloida toisiaan. Kyllä vähempi älyinenkin mutta ahkera pärjää vielä lukiossakin (tai jopa korkeakoulussakin), kun taas älykkäällä saattaa koulunkäynti tuottaa suuria vaikeuksia. Esimerkiksi Einstein ei muistaakseni ollut kovin menestyksekäs koulunkävijä.


      • mensan kokeeseen
        mmm kirjoitti:

        ... tuo koulumenestys ja älykkyys aina välttämättä korreloida toisiaan. Kyllä vähempi älyinenkin mutta ahkera pärjää vielä lukiossakin (tai jopa korkeakoulussakin), kun taas älykkäällä saattaa koulunkäynti tuottaa suuria vaikeuksia. Esimerkiksi Einstein ei muistaakseni ollut kovin menestyksekäs koulunkävijä.

        Uskoisin että nettitestit ovat huuhaata.
        Itse olen yliopistoopsikelija, mutta sain nettitestistä 97 ja 112 kun tein. Kun menin mensan kokeeseen niin sain 120. eli mihin sitten uskoa... Varmaan siihen että olen idiootti


      • täh?
        mensan kokeeseen kirjoitti:

        Uskoisin että nettitestit ovat huuhaata.
        Itse olen yliopistoopsikelija, mutta sain nettitestistä 97 ja 112 kun tein. Kun menin mensan kokeeseen niin sain 120. eli mihin sitten uskoa... Varmaan siihen että olen idiootti

        Olen samaa mieltä tuosta, että "uskoisin että nettitestit ovat huuhata". Minusta älykkyyttä ei pysty kunnolla mittaamaan, ja mielestäni (mutta en ole varma) yleisesti maailmalla ollaan samaa mieltä. Lisäksi älykkyyden "lajeja" on monenlaisia, kuten "musiikillinen älykkyys". Ei, älykkyys ei ole suure, eli ominaisuus, jota voisi mitata. Palataan asiaan, jos joku pystyy tekemään täydellisen älykkyys testin:)


      • gJonii
        täh? kirjoitti:

        Olen samaa mieltä tuosta, että "uskoisin että nettitestit ovat huuhata". Minusta älykkyyttä ei pysty kunnolla mittaamaan, ja mielestäni (mutta en ole varma) yleisesti maailmalla ollaan samaa mieltä. Lisäksi älykkyyden "lajeja" on monenlaisia, kuten "musiikillinen älykkyys". Ei, älykkyys ei ole suure, eli ominaisuus, jota voisi mitata. Palataan asiaan, jos joku pystyy tekemään täydellisen älykkyys testin:)

        "Palataan asiaan, jos joku pystyy tekemään täydellisen älykkyys testin:)"

        Eipä meillä ole täydellistä nopeustestiäkään, ja silti tunnut hyväksyvän nopeuden (johdannais)suureeksi.

        "Minusta älykkyyttä ei pysty kunnolla mittaamaan"

        Mittaaminen on vähän toissijaista kun ei ole vielä oikein selvyyttä että mitä tuo älykkyys oikeastaan on. Kuviopäättelytesti mittaa kykyä hajottaa näköinformaatio palasiksi, pyöritellä näitä palasia päässä sekä soveltaa niihin erilaisia abstrakteja sääntöjä. Ei kovin yleispätevää, mutta tuo kyky vaikuttaisi olevan jotain mitä klassisesti älykkään olettaisi osaavan ja joka korreloi yleisesti elämässä menestymisen ja henkisesti haastavien ammattien ja harrastusten kanssa(opettaminen, shakin pelaus). Kuviopäättelyn tulokset eivät kuitenkaan ole ihan sitä älykkyyttä, vaan jotain vähän vierestä.

        "Ei, älykkyys ei ole suure, eli ominaisuus, jota voisi mitata"

        Oletan ylläolevan lauseesi olevan aivopieru, sillä kukaanhan ei vakavissaan yritä väittää että aivot tai älykkyys eivät vuorovaikuta todellisuuden kanssa(joka siis on ainoa edellytys minkään mittaamiselle)


      • jjjjjhhhhhhhhhhhh
        zsu zsu kirjoitti:

        Sain 100 ja olen luokkani huonoimpia. Tein sen n.10 minuutisa

        mäkin ja sain pitkäsä testissä 115:D


      • revippäs siitä
        mirka93 kirjoitti:

        Onnittelen! Et ole pöljä. Mä sain 90 mensan netti testistä. Olen luokan parhaita oppilaita.

        sain itse juuri tuosta mensan netti testistä 135 (eli paras mitä siitä testistä voi saada) eikä ollut edes vaikea kun vähän kuvioita ja logiigga miettii ja siis ole 14.v luokan parhaita oppilaita myös. XD


      • (*_*)
        revippäs siitä kirjoitti:

        sain itse juuri tuosta mensan netti testistä 135 (eli paras mitä siitä testistä voi saada) eikä ollut edes vaikea kun vähän kuvioita ja logiigga miettii ja siis ole 14.v luokan parhaita oppilaita myös. XD

        Niin siis tuo 135 ei ole mikään yläraja vaan se millä pääsee sisään. Olisiko katto ollut jossain 180 pisteen kohdilla?


      • emma98
        zsu zsu kirjoitti:

        Sain 100 ja olen luokkani huonoimpia. Tein sen n.10 minuutisa

        Mä tein kans ton testin ja sain 111 ja oon 12v. Mul meni sen tekemiseen jotain 20 min.


      • Iamsolame
        emma98 kirjoitti:

        Mä tein kans ton testin ja sain 111 ja oon 12v. Mul meni sen tekemiseen jotain 20 min.

        Se ei edes ole hyvä tytöltä -.- leija


      • Dr.L
        täh? kirjoitti:

        Olen samaa mieltä tuosta, että "uskoisin että nettitestit ovat huuhata". Minusta älykkyyttä ei pysty kunnolla mittaamaan, ja mielestäni (mutta en ole varma) yleisesti maailmalla ollaan samaa mieltä. Lisäksi älykkyyden "lajeja" on monenlaisia, kuten "musiikillinen älykkyys". Ei, älykkyys ei ole suure, eli ominaisuus, jota voisi mitata. Palataan asiaan, jos joku pystyy tekemään täydellisen älykkyys testin:)

        Yritätkö tuolla kenties lohduttaa itseäsi koska et ole loogiselta päättelykyvyltäsi yhtä lahjakas kuin haluaisit olla? Ei ivaa vaan oletus.


      • joo'o
        revippäs siitä kirjoitti:

        sain itse juuri tuosta mensan netti testistä 135 (eli paras mitä siitä testistä voi saada) eikä ollut edes vaikea kun vähän kuvioita ja logiigga miettii ja siis ole 14.v luokan parhaita oppilaita myös. XD

        Yhdys sana virheitä et ainakaan hallitse. ("netti testi")


    • Bleh

      Kyllä tuo testin tulos jonnekkin sinnepäin omalla kohdallani meni, muistaakseni 14jotain tuosta kuvalehden testistä kun sen viimeksi tein aikoja sitten ja 148 mensan virallisesta testistä.

    • Testin tehnyt

      Sain tieteen kuvalehden testistä muistaakseni 166. Mensan testin tulokseni on 170.

      Tieteen kuvalehden tulos on varmastikkin suuntaa antava, muttei kovin tarkka. Olisikohan tarkkuus ehkä /- 20 pistettä todelliseen ÄO:n verrattuna(?).

      • tulos 190 aidosti

        50 % valehtelee testinsä tuloksen tai täällä varmaan 99 %. Onpa kivaa varmaan...


      • niinpä joo

        varmaan..


      • aika paljon?
        niinpä joo kirjoitti:

        varmaan..

        Sain 130. Alussa vastasin, kuten ajattelin. Puolivälin jälkeen kyllästyin ja aloin arvailla. Mitäkö kertonee tulos?

        Mutta jokainen tajunnee, että älykkyyden kanssa tuolla testillä ei ole mitään tekemistä - paitsi jos älykkyyttä on kyky pyöritellä samoja kuvioita eri asentoihin.


      • Musthemaster

        Tosi moni tääl kusettaa ton oman äö testinsä tuloksen. Esim, tämäkin henkilö väittää saaneensa tieteenkuvalehdesn testistä 166, no aika hyvin kyllä, mutta maksimi pisteet tuosta testistä on 153. Sitten Mensan testistä saanu muka 170, siinäki maks tulos on 160. Pitäsivät noi tulokset ennemmi omana tietonaan ku tulla tänne egottamamaan miten paljon on muita mukamas älykkäämpi vaikka ei olekkaa muita sen viisaanpi. Yleensä jos noilta Mensan jäseniltä kysyy heidän Äo:tänsä niin tosi harva paljastaa sen, enkä minäkään paljasta.


      • hellouuuu
        Musthemaster kirjoitti:

        Tosi moni tääl kusettaa ton oman äö testinsä tuloksen. Esim, tämäkin henkilö väittää saaneensa tieteenkuvalehdesn testistä 166, no aika hyvin kyllä, mutta maksimi pisteet tuosta testistä on 153. Sitten Mensan testistä saanu muka 170, siinäki maks tulos on 160. Pitäsivät noi tulokset ennemmi omana tietonaan ku tulla tänne egottamamaan miten paljon on muita mukamas älykkäämpi vaikka ei olekkaa muita sen viisaanpi. Yleensä jos noilta Mensan jäseniltä kysyy heidän Äo:tänsä niin tosi harva paljastaa sen, enkä minäkään paljasta.

        mietin vaa et minkä takia sitä ei sillee sanota? siis sitä älykkyysosamäärää? ku ei se sellane mkn vaalijuttu oo. et ku sitä ketä äänesti ei yleensä sanota. mut minkähän takia toi ÄO on kans sellane et sitä ei sillee sanota.. :D


    • nick

      tiedä sit onko se luotettava, itse sain 126. olen siis ihmisen tasolla

      • Sawamura (15v.)

        No millä ilveellä sitä sitten voisi todistaa netissä testinsä tuloksen?
        Aivan, ei mitenkään..
        Mutta asiaan mä sain siitä testistä 152 eli olis ehkä mahiksii päästä mensaan.
        Onko kellään tietoa kuinka paljon voisi vielä olettaa äo nousevan 15. ikävuoden jälkeen? Vai onko ihan yksilöllistä kuten esim. henkinen kehitys?


      • ....
        Sawamura (15v.) kirjoitti:

        No millä ilveellä sitä sitten voisi todistaa netissä testinsä tuloksen?
        Aivan, ei mitenkään..
        Mutta asiaan mä sain siitä testistä 152 eli olis ehkä mahiksii päästä mensaan.
        Onko kellään tietoa kuinka paljon voisi vielä olettaa äo nousevan 15. ikävuoden jälkeen? Vai onko ihan yksilöllistä kuten esim. henkinen kehitys?

        Elä edes kysele mitään noin epä oleellista ja hullua. Tyhmenet ainaki tuplasti jos pidät äö.tä tärkeänä.


      • ....
        Sawamura (15v.) kirjoitti:

        No millä ilveellä sitä sitten voisi todistaa netissä testinsä tuloksen?
        Aivan, ei mitenkään..
        Mutta asiaan mä sain siitä testistä 152 eli olis ehkä mahiksii päästä mensaan.
        Onko kellään tietoa kuinka paljon voisi vielä olettaa äo nousevan 15. ikävuoden jälkeen? Vai onko ihan yksilöllistä kuten esim. henkinen kehitys?

        Normaalisti 16 vuotiaana aivot ovat täysin kehittyneet, mutta joillakin se kehittyy vielä yli 20 vuotiaanakin.


    • Meikäläinen

      Mä sain 162 ja aikaa jäi yli reippaasti. En mitenkään pysty uskomaan että oikeasta testistä saisin mitään lähimainkaan tuollaista, vaikka matemaattisesti lahjakas olenkin.

      • keijjo

        Mulle tuli 196 ja olin vetänyt korin keskaria pohjalle ja kossun. Puoleenväliin asti jaksoin ihan lonkalta tehdä mokomaa testtiä ja sitte mää kyllästyin ja arvasin loput.


      • pillua myös?
        keijjo kirjoitti:

        Mulle tuli 196 ja olin vetänyt korin keskaria pohjalle ja kossun. Puoleenväliin asti jaksoin ihan lonkalta tehdä mokomaa testtiä ja sitte mää kyllästyin ja arvasin loput.

        rehellisenä henkilönä voit varmaan kertoa..


      • Stella-
        keijjo kirjoitti:

        Mulle tuli 196 ja olin vetänyt korin keskaria pohjalle ja kossun. Puoleenväliin asti jaksoin ihan lonkalta tehdä mokomaa testtiä ja sitte mää kyllästyin ja arvasin loput.

        Siis toi kuvalehden testi perustuu mensan testii, ja antaa suuntaa. Mutta en ymmärrä miks porukka valehtelee tuloksia, kun kuvalehden testin maksimi on 153, ja kaikki tuntuvat saaneen siitä yli 160 mikä ei mahdollista ja mensan testin maksimi on taas 160, minkä yli monet ovat täällä saaneet. ohhooh, taitaa olla melko älykästä porukkaa täällä, ainakin taitavia ovat valehtelemaan! kestäkää älynne tai opiskelkaa.


      • saf

        Aika hyvin kun ottaa huomioon että maksimi pistemäärä on 153. :D Melko paska valhe.


    • antava

      Nettitestit ovat suuntaa antavia. Varmasti sijoittuu
      keskihajonnan sisälle. em. Testit toimivat paremmin
      keskivertoihmisille ja huippuälykkäillä on todella suuria heittoja.

    • Folio Mulder (oikea)

      En tiedä sinusta, mutta jotkut treenaavat, jotta saisivat kovat pisteet nuissa testeissä, jonka jälkeen voivat SIKAPÖLJÄYLPEINÄ kehua omista tuloksistaan..tällaisia henkilöitä tunnen ja heidän yhteinen luonteenpiirre on jostakin kumman syystä se, että heille on hankalaa olla väärässä..raskasta porukkaa tuollaiset.

      Mikäs nuissa testeissä..hyvää aivojumppaa varmaan...luulen, etten itse ole kovin huippu, vaikka olinkin joskus nuorempana aika nopea erillaisissa päätelmä ja laskelmatehtävissä.

      • pisteillä

        eivät kaikki ylpeile. Ja näistähän ei tiedetä keitä he ovat.


    • pera

      Joo sain 130 ja aikaa jäi yli 20 min ja ehdin tehdä välissä pari leipääkin. En tosin usko että testillä on mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Amerikkalaista paskaa.

    • Mensa Nero

      Mä ajattelin Mensaan. Olen nero. Vedän muovipussin päähän ja paskon housuun ja meen mensaan.

      • kiiruusti

        vessaan jos on hätä. Muuten oot kyllä ihan oikeessa.

        Joillakin ihmisillä on hirvee tarve kohottaa itsetuntoansa. Jopa siinä määrin että tekevät itsestään pellen. Ei sen takia kannata muovipussia päähänsä vetää.

        ... mut mee ny vessaan, jos et kerinny ni eipä haittaa. Ei hankaa housujen sauma nivusia enää.


    • kivekseni

      Tein 10 minsaa käytin ja sain 124 et en usko et kovin luotettava... :D

      • Einstein

        Sielä mitää aikarajoituksia ollu!


      • teinitsetestin
        Einstein kirjoitti:

        Sielä mitää aikarajoituksia ollu!

        Joo, tein testin jo aikaa sitten..viime talvena ehkä. Ei siellä aikarajaa ollu.
        Sain mielestäni ihan hyvät pojot ja se pieni selostus ihmisistä kellä on sama äo oli aika mielenkiintone. Sen perusteella pystysin samaa ku ne ihmiset ketkä o jotai vitun tohtoreita. Lukiokin tuottaa vaikeuksia kun ei kykene keskittymää.


      • juuuuuli

        oho! tein ite kans jtn 10 minuuttia ja tuli 124. :p ekaks aattelin et jos on luotettava nii oon aikas hyvä. mutta nyt... taidan tehdä näitä tästä lähtien vaan huvin vuoks. ;DD


    • tippiwatti

      Taitaa toi testi näyttää vähän yläkanttiin.
      132,en luule itseäni kovinkaan tyhmäksi,mutta jos arpapelillä (kokeilin) saa 90,niin onko sillä koko testillä mitään merkitystä?

      Liian yksinkertainen ja lyhyt,hyvää tuuria ei saa poissuljettua tuolla kysymysmäärällä mitenkään...

      • Käänteispsykologisti/Pöljä ;)

        Itseasiassa juttuhan on näin. Mitä korkeamman pistemäärän sait, sitä pöljempi olet, siis suomennettuna PALIKKA. Sillä ihmiset ovat kehittäneet maailmanlaajuisen jokaisessa maailman kolkassa voimassa olevan yhteiskuntamallin(muutamia valtioita lukuunottamatta), joka edistää mm. ihmisten eriarvoistamista, brutaalia materialistista kilpailua ja aivopesua.Eli ihmisrodun kehitys onkin degeneraatiota, ei kehitystä. Sama totuus piilee tässä kyseisessä testissäkin.. Eli jos tunnet/koet itsesi sivistyneeksi ja älykkääksi... oletko kuitenkaan sitä? =) ;)


      • Faceplant
        Käänteispsykologisti/Pöljä ;) kirjoitti:

        Itseasiassa juttuhan on näin. Mitä korkeamman pistemäärän sait, sitä pöljempi olet, siis suomennettuna PALIKKA. Sillä ihmiset ovat kehittäneet maailmanlaajuisen jokaisessa maailman kolkassa voimassa olevan yhteiskuntamallin(muutamia valtioita lukuunottamatta), joka edistää mm. ihmisten eriarvoistamista, brutaalia materialistista kilpailua ja aivopesua.Eli ihmisrodun kehitys onkin degeneraatiota, ei kehitystä. Sama totuus piilee tässä kyseisessä testissäkin.. Eli jos tunnet/koet itsesi sivistyneeksi ja älykkääksi... oletko kuitenkaan sitä? =) ;)

        Olisko tuo nyt täyttä paskaa suoraan sanottuna mutta mielenkiintoinen teoria. Faktoja odotellessa.. (voinkin vanheta 1000 ja syödä paskaa.)


      • Käänteispsykologisti/Pöljä ;) kirjoitti:

        Itseasiassa juttuhan on näin. Mitä korkeamman pistemäärän sait, sitä pöljempi olet, siis suomennettuna PALIKKA. Sillä ihmiset ovat kehittäneet maailmanlaajuisen jokaisessa maailman kolkassa voimassa olevan yhteiskuntamallin(muutamia valtioita lukuunottamatta), joka edistää mm. ihmisten eriarvoistamista, brutaalia materialistista kilpailua ja aivopesua.Eli ihmisrodun kehitys onkin degeneraatiota, ei kehitystä. Sama totuus piilee tässä kyseisessä testissäkin.. Eli jos tunnet/koet itsesi sivistyneeksi ja älykkääksi... oletko kuitenkaan sitä? =) ;)

        Se on kyllä ihan totta, että miten kukaan voi olla älykäs tyhmässä ympäristössä. Tällä tarkoitan sitä, että suurin osa kehittyneemmän maailman ihmisistä ei ymmärrä lainkaan omaa maailmaansa. Hyvä esimerkki on se, että maailman on suhteellisen rajallinen ja käytämme resursseja nopeampaa tahtia kuin ne ehtii uusiutumaan ja vauhti on kasvaa ekspotentiaalisesti. Miten voi olla älykäs jos nämä asiat jää huomiomatta? Mutta toisaltaan, jos älykkyys sovitaan suhteelliseksi, niin sitten voi sanoa jotakuta älykkääksi, joka elää nyky-yhteiskuntasysteemin mukaan.


    • JethroPethroGethroNethro

      tollaset 206 pistettä nappasin.

      Tein samalla fyssan, kemian, filosofian, matikan ja liikan läksyt, mikäli kiinnostaa tietää.

      Helppoa kuin paskan syönti.

    • asdadadaddazxcxc

      heehee
      vittu ite sain 331.
      Ettehän te ossaa mittää A:AD

    • Kusettajatvittuun

      Itse sain siis 113 enkä ihan tyhmimmästä päästä ole.. Tuskimpa te kaikki olette mitään 167 oikeasti saaneet! Joten jokainen voi ihan itse miettiä, että mikä idea on kusettaa täällä tuloksensa, kun ei siitä kumminkaa viisaammaksi tule, vaikka kuinka kusettaisi 8)) Joten miettikääpäs tätä :'DD

    • Carilina

      Olin todella yllättynyt, kun sain samaisesta testistä tuloksen 128. Lapsena, kun isä teetti näitä meillä jälkikasvulla, olin aina porukan jumbo :) Olen joskus tehnyt amerikkalaisia äö-testejä ja ne tuntuvat tämän rinnalla melkein leikiltä!

    • 137

      eli oot hinzusti viksumpi. Mitäs ny? Tarviikos mestaria nöyristellä?

      Se sarkasmista. Onko mikään älykkyystesti "luotettava"?

    • Sven Tuuba

      Niin sopivaa kuin se määrätyllä tavalla onkin, testeistä puhuminen nostattaa näemmä testosteronin tasoa monella. Tämä ilmiö voidaan havaita jo poikalapsilla. Ensin joku osaa laskea sataan, toinen sitten viiteensataan ja keskustelu päättyy yleensä siihen, että joku laskee vielä äärettömään. Tämän ilmiö järkevyys on suunnilleen samaa tasoa, paitsi että lapsilla keskustelut äärettömän olemuksesta ovat sentään rajattomasti mielenkiintoisempia.

      Täytyypä kuitenkin kysyä, ylittääkö joillakin veljillä ÄO mahdollisesti 250 (joka taisi olla W.Sidiksen estimaatti) ? Luonnollinen lisäkysymys on: mitä silloin kirjoittelet näillä palstoilla?

      • onni toivo

        Tuskinpa mikään noista nettitesteistä on hirmuisen tarkka. Ehkäpä yksi tarkimmista on se WAIS:n pohjalta tehty testi, joka oli ainakin ennen TKL:n sivuilla. Toinen, mikä on aika hyvin suuntaa antava, on se Mensan nettisivuilla oleva nettitesti. Niitä, jotka epäröivät menemistä Mensan testiin tai johonkin muuhun psykologin valvomaan testiin (WAIS mm.), neuvoisin tilaamaan ensin Mensan kotitestin. Se on varsin hyvin suuntaa antava.


      • ollikolli
        onni toivo kirjoitti:

        Tuskinpa mikään noista nettitesteistä on hirmuisen tarkka. Ehkäpä yksi tarkimmista on se WAIS:n pohjalta tehty testi, joka oli ainakin ennen TKL:n sivuilla. Toinen, mikä on aika hyvin suuntaa antava, on se Mensan nettisivuilla oleva nettitesti. Niitä, jotka epäröivät menemistä Mensan testiin tai johonkin muuhun psykologin valvomaan testiin (WAIS mm.), neuvoisin tilaamaan ensin Mensan kotitestin. Se on varsin hyvin suuntaa antava.

        Mensan testi mittasi noin 25 vuotta sitten ainoastaan avaruudellista hahmottamiskykyä. Siis kotitesti. Tieku-testi monipuolisempi. Älykkyyden sanotaan kuitenkin olevan vain sitä, kuinka selvitä mahdollisimman hyvin vaikeissa tilanteissa ja olosuhteissa!


    • asdfd

      Lieneeköhän ko. testi vaihtunut / muuttunut vuosien varrella, kun 2006 tyypit sai kovia tuloksia ja heillä vaikuttaisi olleen timeri, jota nykyisin ei löydy.
      Itse nappasin testistä 129. Vertailun vuoksi voinen mainita, että mensan nettitestissä nappasin täydet (135 tai enemmän), eurooppalainen älykkyystesti (joka suurentelee ehdottomasti) antoi tuloksen 144. IQoutissa taisin saada 124 tai jotain...

      Tässä tieteenkuvalehdessähän on tietenkin hyvänä puolena se, että se testaa myös erilaisia älykkyydentasoja ja sisältää erilaisia tehtäviä. Antaisin sille plussan.

      No, testin paikkansa pitävyydestä ei ole tokikaan tietoa, mutta kyllä minä luottaisin tieteenkuvalehden osaamiseen jossain määrin.
      Vaikuttaisipa jopa siltä, että mensantestissäkin on napattu paremmat pisteet kuin tässä kyseisessä tkl :n nykyisessä testissä.

      • Pöllölaakson vartija

        HAha. Sain tästä testistä 77, olenko idiootti? :D Ihmettelin, että miten on mahdollista, että tehtävät helpottuvat loppua kohden, kunnes luin testin kulun. Onpa metka ohjelma, kun osaa päätellä millaisista tehtävistä vastaaja todennäköisesti saa oikein - esittää siis tavallista helpompia kysymyksiä loppua kohden.

        Olen monesti miettinyt, että taidan olla ihan vajaa. En pelkästään siksi etten pärjää noissa testeissä, vaan ihan yleisesti muutenkin. :D Aivansama! Kivaa on.


    • lollotanko

      eli meinaat siis että joidenkin ihmisten kehittämä älykkyys testi mittais ihmisten älykkyyttä?
      lol ^^

    • -kumpikin tehty-

      Tieteen kuvalehden testi on aivan erilainen kuin Mensan testi. Mensa käyttää pelkkää kuviopäättelyä.

    • Mäkikuisma

      Täällä ollaan pohdittu, ovatko ÄO-testit luotettavia eli mittaavatko ne todella älykkyyttä. Keskustelu on jäänyt jokseenkin hedelmättömälle tasolle, koska kukaan ei ole tuntunut vakavasti yrittäneen määritellä älykkyyttä. Mielestäni on hyvin epäselvää, mitä älykkyys arkikielen käsitteenä tarkoittaa. Älykkyyteen liitetään varsin monenlaisia ominaisuuksia, enkä usko, että mikään yksi mitattava suure voi vangita käsitteen kaikkia käyttötapoja. Tässä arkisessa mielessä käsite on siis mielestäni melko hyödytön. Joten ei ole minusta relevanttia kysyä, mittaavatko ÄO-testit todella niin kutsuttua todellista älykkyyttä, koska niin kutsuttu todellinen älykkyys ei liene konsistentti käsite. Itse kutsun mieluiten älykkyydeksi yksinkertaisesti ÄO-testin osoittaman kaltaista älykkyyttä, koska moiselle älykkyydelle sentään on jonkinlainen mittari.

      • Harsonakki

        Älykkyyttä on olla kirjoittamatta tänne.


      • nitse
        Harsonakki kirjoitti:

        Älykkyyttä on olla kirjoittamatta tänne.

        Ja älykkäänä ihmisenä ymmärrät viestisi sisältämän paradoksin?


    • jn

      mä sain 148

      • alucard

      • JP

      • usko tai älä
        JP kirjoitti:

        sain mensan testistä 125..

        Mä sain silmät kiinni 500


      • .-.
        usko tai älä kirjoitti:

        Mä sain silmät kiinni 500

        Ei kai ne ole poistanut sitä kokonaan? :(


      • Abua
        .-. kirjoitti:

        Ei kai ne ole poistanut sitä kokonaan? :(

        Mie en tykkää mistään testeistä. Tämä ei johdu siitä että en pitäisi itseäni normiälyisenä tai jopa hieman älykkäämpänä kun usea muu ihme pöljä, mutta mulla on esimerkiksi kehittyny joskus matikkakammo muutamista taikka useammista varhaisista karmivista opetustilanteisiin liittyneistä seikoista johtuen. Sitten rupesin välttelemään matikkaa koska luulin olevani tyhmä tai "yksi niistä joilla ei ole matikkapäätä". Sitten kun joskus tajusin että älykkyydessäni ei tosissaan ole mitään vikaa ja että semmoista kun "matikkapää" ei ole olemassa, oli jo aika myöhäistä ruveta opettelemaan suht perusasioista noin niinku jatko-opiskelujen (pääsykokeiden yms) kannalta.

        No eeeeniwei, en ole pöljä, mutta testeissä luultavasti saisin pöljän pointsit, koska menen aina paniikiiin kun tulee matemaattisia tehtäviä. Paniikissa en pysty ajattelemaan normaalisti. Kun on vaan se paniikki. Miten sitten selvittäisin oonko fiksu tahi en. No, puolisoni joka on ihme tietäjä ja pääsee heittämällä (lukematta) johonki matemaattisluonnontieteelliseen kun tekis vaan mieli opiskella lisää tai jotain, on kyllä luonnehtinut minua norppia älykkäämmäksi tapaukseksi. Fiksu olen saanut kuulla olevani muualtakin päin. En sitten tiedä mitä fiksuutta se on kun matikka tuntuisi olevan hirveen monessa paikkaa se mittari ja mulle taas ihan kauhistus.


      • Abua
        Abua kirjoitti:

        Mie en tykkää mistään testeistä. Tämä ei johdu siitä että en pitäisi itseäni normiälyisenä tai jopa hieman älykkäämpänä kun usea muu ihme pöljä, mutta mulla on esimerkiksi kehittyny joskus matikkakammo muutamista taikka useammista varhaisista karmivista opetustilanteisiin liittyneistä seikoista johtuen. Sitten rupesin välttelemään matikkaa koska luulin olevani tyhmä tai "yksi niistä joilla ei ole matikkapäätä". Sitten kun joskus tajusin että älykkyydessäni ei tosissaan ole mitään vikaa ja että semmoista kun "matikkapää" ei ole olemassa, oli jo aika myöhäistä ruveta opettelemaan suht perusasioista noin niinku jatko-opiskelujen (pääsykokeiden yms) kannalta.

        No eeeeniwei, en ole pöljä, mutta testeissä luultavasti saisin pöljän pointsit, koska menen aina paniikiiin kun tulee matemaattisia tehtäviä. Paniikissa en pysty ajattelemaan normaalisti. Kun on vaan se paniikki. Miten sitten selvittäisin oonko fiksu tahi en. No, puolisoni joka on ihme tietäjä ja pääsee heittämällä (lukematta) johonki matemaattisluonnontieteelliseen kun tekis vaan mieli opiskella lisää tai jotain, on kyllä luonnehtinut minua norppia älykkäämmäksi tapaukseksi. Fiksu olen saanut kuulla olevani muualtakin päin. En sitten tiedä mitä fiksuutta se on kun matikka tuntuisi olevan hirveen monessa paikkaa se mittari ja mulle taas ihan kauhistus.

        Nii ja seki vielä, että jos sellasissa testeissä mitataan sitä aikaakin vielä, mulle tulee tuplapaniikki (mulla on paniikkihäiriö ihan oikeastikin) ja sitten mulla menee sikana aikaa tehdä testi kun täytyy yrittää sitä paniikkifiilistä tukahduttaa. Rauhassa kun saan asioita tehdä ja ratkoa, niinkun esimerkiksi töissä, ei ole mitään ongelmaa. Olenkin saanut paljon positiivista palautetta ja kehotusta tarttumaan vaativampiin hommiin kun kuulemma potentiaalia ja asennetta piisaa.


    • nero vai hullu ????

      On niin mukava lukea näitä kirjoituksia, tai oikeastaan aika tylsistyttävää, kun ne eivät anna oikein mitään.
      Useimmiten päiväni ovatkin sellaisia tasaisen harmaita, paitsi silloin kun huomaan tavanneeni jonkun oikein älykkään ihmisen, jonka kanssa on mukava jutella niitä näitä, sellaisia tapaa vain aniharvoin.
      Lehtien lukeminenkin on usein aika tylsää, typerästi kirjoitetut ja kirjoitusvirheillä säestetyt artikkelit enemmänkin ottavat aivoon, kuin viehättävät.
      Siis oikeastaan olen aikalailla yksinäinen, johtuen siitä, ettei ns. massaseura oikein innosta.
      Nuo testit olen jättänyt omaan lukuunsa, koska käytännössä voi itse todeta oman ongelmienratkaisukykynsä.
      Koulussa minua ei oikein opiskelu innostanut, koska itsestäänselvyyksiä tankattiin ja tankattiin.
      Osasin lukea ja kirjoittaa ennen kouluun menoa, kiitos neuvokkaan mummoni. matematiikka ja fysiikka, sekä kemia olivat ainoa koulunkäynnin suola.
      Lähes pelkästään luentoja kuuntelemalla kävin sitten kouluni läpi ja aika paljon luokan keskiarvoa paremmin arvosanoin.
      Alalta jolla työskentelen minulla on huomattavasti paremmat ja syvemmät tiedot, kuin alani tutkinnon suorittaneilla.
      Kuulostaako tutulta, kenties muilla on samanlaisia tuntemuksia.
      Nuorena (puolipakollisissa) uravalintatesteissä ollessani en uskonut, kun testaaja sanoi minun olevan normaalitasoa huomattavasti älykkäämpi, pidin sitä pilana, tai valheena, jonkinlaisena kohteliaisuutena tai lohdutuksena.
      Nautin yleensä tilanteesta, jossa joku yrittää jujuttaa, tai suorastaan "huijaa" minua, hymyilen sisäisesti, enkä anna toisen lainkaan huomata olevani jyvällä hänen aikeistaan, ja jo askeleen edellä hänen seuraavaa siirtoaan.
      Mitä sitten on älykkyys, onko se "taviksien" juttujen sietämistä. Asioiden vääntämistä toisille rautalangasta, joka on pitkästyttävää puuhaa.
      Musiikkimakuni on varmaankin muiden mielestä erikoinen, koska en pidä kuin älykkäästi toteutetusta musiikista. Mitä se älykäs musiikki sitten on, sen tiedät, jos olet kanssani samalla aaltopituudella, aika harva on.
      Ristisanatehtävät ratkeavat melkein ylikirjoittamalla, tosin osittain se johtuu siitä, että olen harrastanut niitä pikkupojasta. Sanavarastoni on laaja, enkä pidä yleissivistykseni tasoakaan huonona.
      Sanokaapa älyköt minulle tyhmälle, mitä se älykkyys todella on.
      Pitääkö siihen tehdä mensan testi, ja kohentaa sillä egoaan, vai pitääkö hikipinkona lukea tohtoriksi saadakseen tittelin.
      Vai onko se sittenkin antaa toiselle tilaa olla juuri se, joka hän on Mensoineen tai titteleineen. Olla vain itse ja katsella typerysten touhuja, sillä aina meistä kuitenkin jossain vaiheessa joku sen viisaampansa löytää, ehkä, mene tiedä.

      • goö

        Sain mensan nettitestistä 108 ja oon 12 vuotta


      • l
        goö kirjoitti:

        Sain mensan nettitestistä 108 ja oon 12 vuotta

        oho tein uudestAAN sain sen alle 120


      • wtffffffffff
        goö kirjoitti:

        Sain mensan nettitestistä 108 ja oon 12 vuotta

        oioi, vitut, nää kusettaa katsos pikkuneiti


    • 123489

      123 pistettä ja erittän huono koulussa.

      • looooli

        Mä sain 594. Lälläslääällälälälälälälälälä. Mä oon niin viisas, että.


    • Aaaaaaah

      Mun on 104 oikeesta ä ö tetsista ite oon 10 et sitä ihmettelen oon aikuisten testissä yli keskitason, se ei ollu huijaus testi vaan oikee se näytti viel mikä meni vikaa jna. Mut tylsä testi oli :/

      • Aaaaaah

        Juu se oli se mensan!


    • Minusta on hauska lukea näitä, kun täällä
      kilpaillaan älykkyydestä samoin kuin jossain
      munan pituus kilpailussa, ja kaikki valehtelevat.
      Ainut ero: naisetkin voivat osallistua. XD

    • Lemmy on jumala

      Sain 105 oon 13 poika ja kuuntelin samalla Slayeria!

    • turvonnutkives

      Sain 240, mut tein silmät kiinni ja runkkasin samalla.

    • Cogito ergo sum

      128 tuli mensan testissä jonka perusteella oon älykkäämpi kuin 99% ihmisistä mutta eipä tuo älykkyys mitään helpota, päivastoin itsellä se on melkein kuin kirous kun on järkevä ja miettii maailman asioita. Ehkä pääsis helpommalla ku vetäs vaan viinaa pään täyteen joka viikonloppu ja ajelis mopolla ympäri kylää... No ehkä siitä älystä joskus on vielä jotain hyötyä

      Ja peruskoulun päästötodistuksen k.a. oli n. 7.5

    • Cogito ergo sum

      Tuohon ylempään päivitys, eli tein tuon testin uudestaan ajatuksen kanssa. Edellisestä kerrasta oli siis noin puoli vuotta. Kun mietti jonkin verran niin sieltä putkahti 135

      ja ikä 15

    • iawjl

      Lehden sivujen testi 133 ja Mensan 120.
      Mutta ei ns. älykkyydellä sinänsä ole merkitystä, jos ei osaa/viitsi maksaa laskuja ja kasvattaa lapsia. Tehdä kotitöitä ja elää. Tulla jotenkuten toimeen ihmisten kanssa. Ymmärtää kokonaisuuksia. Tehdä johtopäätöksiä.

      • "Poskivalssi"

        Niinhän se on, ettei älykkyydellä ole merkitystä, jos mainitsemasi asiat menevät päin honkia. Muttä älykäshän osaa edellä mainitsemasi asiat. Tai ainakin pitäisi osata paremmin kuin tyhmemmät kanssa ihmiset.

        Mensalaisuuden mainitseminen esimerkiksi ystävälle onkin lopun alkua. Turha on yrittää parantaa tilannetta sillä, että koittaa tolkuttaa toiselle, ettei ystävyyteen vaikuta toisen ns. älykkyys.

        Minulla oli suhde mensalaisen naisen kanssa. Halusin kovasti antaa hänelle jotain, mutta eihän minulla oikeasti ollut mitään annettavaa, älyllisesti vähäpätöisemmällä. Tunsin aina olevani se, jolle asiat pitää vääntää rautalangasta tai olevani jotenkin tyhmä. Ainoat asiat, joissa saatoin tulla toimeen, olivat läheisyyden tarjoaminen ja luonnosta jutteleminen. Luonnostakaan juttelemisessa en koskaan tiennyt, kuinka paljon tämä nainen jo tiesi ja puhunko vain lämpimikseni.

        Sydämen sivistys ei kuulemma tämän naisen mukaan korreloi älykkyyteen, mutta haluaako älykäs oikeasti olla tekemisissä vähä-älyisemmän kanssa.


    • Culex

      Kokonaispistemäärä

      Erittäin lahjakas

      Pistemääräsi oli korkeampi kuin 99.62%:lla väestöstä keskimäärin.

      140

    • juha82222

      Mensa 128

    • mikunidimio

      Laskin huvikseni näiden kaikkien tulosten keskiarvon. Myös täysin selvät kusetustulokset pääsivät mukaan. Niiltä, jotka tekivät (Tai ainakin väittivät tehneensä) useita testejä tai saman testin useaan kertaan, laskettiin ensin kyseisten tulosten keskiarvo ja siten saatu tulos otettiin mukaan tähän "isompaan" keskiarvolaskentaan. Tässä ÄO-tulokset:

      140
      148
      98
      95
      90
      100
      115
      111
      109,67
      135
      148
      168
      130
      126
      152
      162
      196
      130
      124
      124
      132
      206
      331
      113
      128
      133
      148
      125
      500
      114
      123
      594
      104
      105
      240
      128
      131,5
      126,5
      140
      128

      Ja keskiarvoksi sain 158,79175 eli pyöristettynä 159. Luotettavien tietolähteiden mukaan 100 on normaali keskiarvo. Mistä mahtaa johtua tämä huima yli 50 pisteen ero?

    • :D:D:D:D:D:D:D::D:D:

      Embä diiä varmaa myö ollaa nii viisaida däällä suolisto24:ssa :D:D:D:D:D::D:D:D:
      Mägi sain 150bisdeddä vaigga join samalla ESää :D:DD:D:D: gun gelbasi girjasdogorddi gassalla
      T: BJÖRGE

    • Puhuva pöllö.

      Tein kyseisen älykkyystestin, tulokseksi sain 125. Testin tein noin 15 minuutissa. En ole mielestäni mitenkään erityisen älykäs, mutta kyllähän sijoittuminen testin mukaiseen 'hyvin lahjakkaiden' kastiin hykerrytti. Yleensä en ole pärjännyt älykkyystesteissä kovinkaan hyvin, joten tämä olikin varsin kiitollinen testi siinä mielessä. Edellisessä älykkyystestissä sain tulokseksi 80 - oikein-vastauksista todellisuudessa arvasin puolet. Eli ilman lottoamista, todellisisilla oivalluksilla, tulokseni olisi 40. Tuleekin mieleen, että toi Tiekun testi on tavallista helpompi ellei peräti erittäin helppo (l. ei vaadi poikkeuksellista älykkyyttä vastata oikein).

      Toisaalta noi testit noudattaa kaikki tiettyä kaavaa, joten uskon, että harjoittelemalla tuloksiaan pystyy parantamaan. Kylmiltään en ole koskaan pärjännyt missään testissä tämän Tiekun lisäksi.

    • 1777777

      Tuo tieteen kuvalehden testi on kyllä täyttä roskaa. Tein sen itse ensimmäisen kerran 12-vuotiaana ja vaikka hyppäsin "tylsät" kuviopäättely tehtävät arvaamalla ylitse, sain testistä 125.

      Nyt 5 vuotta myöhemmin tulos oli 137.

      Minäkö älykkäämpi kuin 99,9% populaatiosta? Ja myös veljeni? Ja lähes kaikki jotka ovat tehneet tuon testin?

      Roskaa.

      Mensan nettitestistä sain 123 ja virallisesta 115.

    • jos sitä nyt

      En ole vielä virallista testiä tehnyt mutta jos nyt kuitenki sanois, että 130 tuli tosta tiekun testistä, tosin nämä älykkyystestit on jo kauan olleet käytössä ja metkut joissain kohdin tiesin. Tämä testihän ei mittaa ns. sosiaalista/musiikillista/yms. älykkyyttä, mutta paras ottaa siltä kantilta nämä testit että saattaa löytää näiden pohjalta löytää omat vahvuudet ja vaikka yrittää laajeentaa tai parantaa ns. huonompia osa-alueita, tai sitte kehittää lisää vahvuuksia.

    • 13+1=15

      Sain 134. Muisti selvä heikkous;) En ollut sitä ylättynyt, tosin lapset pyöri samalla jaloissa, niin ehkä keskittyminen ei ihan huipussaan. Pitää lähteä mensan testiin. Sittenpä tietää miten nämä nettitestien tulokset vastaa oikeaa. Joskus kymmenen vuotta sitten tein nykyistä työpaikkaa hakiessa "oikean" äo -testin ja minulle sanottiin, että tulos oli hakijaporukan paras. En sitten kysynyt tarkempaa analyysiä kun ei silloin kiinnostanut muu kuin se työpaikka.

    • ....................

      Jos oman älykkyyden mittaaminen kiinnostaa, niin kannattaa ihan mennä suosiolla Mensan testeihin. Ottaako kukaan vakavissaan nettitestin tuloksia?

      Toinen vaihtoehto on etsiä joku älykäs ihminen, joka sanoo suoraan mitä ajattelee sinusta.

      Kolmas vaihtoehto on olla tyytyväinen itseensä sellaisena kuin on ja keskittyä ihmisten kanssa keskusteluun ja sitä kautta kehittää itseensä järkevästi.

    • 113

      Yksi älykkyystesti voi olla myös se, meneekö Mensa:n testeihin. Niistä joutuu vain maksamaan, ja tuloksesta ei ole kuitenkaan mitään hyötyä missään vaikka saisi tavallista korkeamman. Yliopistoon pääsee todistuksilla ja töihin koulutuksella, ei ÄO-testin tuloksilla.

      • 140

        Tuossa pari pykälää ylemmässä kommentissa on teksti:

        "Joskus kymmenen vuotta sitten tein nykyistä työpaikkaa hakiessa "oikean" äo -testin ja minulle sanottiin, että tulos oli hakijaporukan paras."

        Joten näyttäisi siltä että töihin voi päästä ÄO-testin tuloksella, jos se tulos on hyvä. Tuollaisella 113 tuloksella ei pääse kaikkiin töihin.


    • Talvy

      Miks mun tulos ei muuttunu yhtää vaik tein testi uudelleen paljo tarkkaavaisemmi?

    • tyhmä13

      Ootte kaikki tyhmiä jos saitte alle 180. Mä sain niinku silleen 199 ja oon 13v ja oon luokkani tyhmin. Mutta tykkään jäätelöstä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2943
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      265
      1229
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1221
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1041
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      1003
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      980
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      936
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      897
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      41
      877
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      43
      789
    Aihe