Kristillisdemokraatin ääni Saulille

kd-tommi

Eräs vantaalainen Kristillisdemokraatti kannanotossaan tukee Tarja Halosta Suomen Tasavallan presidentiksi. Artikkelissaan hän kirjoittaa, että “Halonen vastaa puolueeni kristillisiä arvoja siinä, missä Sauli Niinistökin”. Tässä asiassa uskallan olla eri mieltä.

Suomen Kristillisdemokraattien (KD) rp. puolueen periaateohjelmassa lukee seuraavaa: “Poliittisessa päätöksenteossa on aina kyse arvovalinnoista. Päättäjien arvostukset näkyvät linjavalinnoissa ja heijastuvat niin säädettäviin lakeihin kuin taloudellisiin ratkaisuihin. Kokemus on osoittanut, ettei yhteiskunta toimi terveellä tavalla, jos hylätään kymmenen käskyn ja lähimmäisenrakkauteen velvoittavan kultaisen säännön yleiseettinen perusta. Kristillisdemokraattinen liike on syntynyt eri maissa puolustamaan näitä kestäviä perusarvoja.”
Kuinka siis ehdokas Halonen täyttää nämä “kymmenen käskyn” ohjeet? Halonen on aatemaailmaltaan “ateistinen”. Hän ei kuulu evankelis-luterilaiseen kirkkoon, kuten valtaosa suomalaisista. Hän ei myöskään täten allekirjoita Raamattuun pohjautuvaa ihmiskäsitystä. Halonen on myös entinen Seta ry:n eli seksuaalinen tasavertaisuus-ryhmän puheenjohtaja. Seta ry ajaa rohkeasti mm. homoseksuaalien yms. seksuaalivähemmistöjen asiaa. Raamattu tukee selkeästi perhearvoja, eikä kahden naisen tai kahden miehen perustamia “liittoja”.

Sauli Niinistö taasen kirjeessään kristillisdemokraattien puoluejohdolle lainaa Vantaalaisen yrittäjän hänelle lähettämää viestiä; ” Suomi menestyy, jos uskomme työhön, Jumalaan ja isänmaahan.” Niinistön omien sanojen mukaan pahan päivän tullen hän turvautuu Jumalaan.

Joka tapauksessa, on kyse arvovalinnasta näiden kahden toisella kierroksella olevien ehdokkaiden välillä, ja minun valintani on suomalaista työtä ja kristillisiä perusarvoja kunnioittava ehdokas Sauli Niinistö.

Tommi Meronen
KD Keski-Suomen nuorisopiirin puheenjohtaja

6

200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä, että puolueessanne on ajatteleviä ihmisiä, nimittäin järjellään ajattelevia. Siitä esimerkkinä voisi mainita juuri tuon vantaalaisen kristillisdemokraatin. Myös puolueenne presidenttiehdokas Bjarne Kallis on ihan fiksu ja kaiken lisäksi huumorintajuinen mies.

Väität Halosen olevan aatemaailmaltaan "ateistinen". Tuo ateistinen on jostain syystä lainamerkeissä. Mistä päättelet, että Halonen on "ateistinen"? Sekö, ettei kuulu johonkin kirkkokuntaan, osoittaa ateismia. Esim. katoliset, ortodoksit, Jehovan todistajat ovat sinun määreilläsi ateisteja.

Väität, ettei Halonen allekirjoita Raamattuun pohjautuvaa ihmiskäsitystä. Miten Halosen ihmiskäsitys poikkeaa tuosta Raamatun ihmiskäsityksestä?

Halonen on ollut SETAn puheenjohtaja ja hän on siinä(kin) ominaisuudessa ajanut seksuaalisten vähemmistöjen ihmisoikeuksia. Raamattu voi tukea naisen ja miehen liittoon liittyviä perhearvoja, mutten ole havainnut, että Raamatussa hyljeksittäisiin muitakaan ihmisiä. Eikös se ollut jopa niin, että Jeesus hyväksyi joukkoonsa kenet tahansa, myös maksulliset naiset? Sinun ihmiskäsityksesi on suvaitsematon enkä löydä siihen kyllä Raamatun Uudesta testamentista perusteluja.

Halonen on ilmoittanut pyrkivänsä oikeudenmukaiseen ja tasa-arvoiseen maailmaan. Hän kannattaa ulkopolitiikassa toimintoja, joiden pyrkimyjksenä on edistää rauhaa. Hän ei ole ensimmäisiä, jotka miekkaan tarttuvat. Muistaakseni joku sanoin miekkaan tarttuvista, että he myös miekkaan hukkuvat.

Halonen puhuu ihmisten arjen ongelmista. Hän ei kannata rahavaltaa ja tuloerojen kasvattamista. Jos oikein muistelen, niin se mies noin 2000 vuotta sitten kaateli temppeleistä markkinamiesten pöytiä ja oli aina köyhien ja kipeiden puolella.

Vertailepa ihan rauhassa niitä tekoja ja niitä pyrkimyksiä, mitä kumpaisellakin ehdokkaalla on. Vertaile niitä myös Raamattuun, mutta lue se Raamattu ensin, kun sinulla näyttää olevan kovin hatara käsitys sen sisällöstä. Tule sitten kertomaan, minkälainen ja kenen maailmankuva vastaa paremmin Raamatun ihmiskuvaa ja niitä arvoja, joita Jeesuksen kerrotaan puolustaneen.

En halua verrata Niinistöä kehenkään maailmanhistorian hulluun, mutta väkisin tulee mieleen loppulaiseista, että myös Adolf Hitler uskoi työhön, Jumalaan ja isänmaahan. Varmaan hänkin sanoi pahan päivän tullen turvautuneensa Jumalaan. Tämä vaan esimerkkinä siitä, ettei aina kannattaisi kiinnittää huomiota vain ulkokultaisuuteen ja kauniisiin sanoihin. Teot ja tavoitteet kertovat meistä usein jotain vallan muuta.

• kd-tommi

Onko Keskustan riveissä noin ajattelevia, vai satuitko muuten vain eksymään tuolle palstalle?

Raamatun tieto ja sen ymmärtäminen on kaksi eri asiaa. Yritäpä itse ymmärtää, mitä Raamattu tarkoittaa esimerkiksi perhearvoilla.

Suomi on vapaa maa, ja minulla on oikeus olla tätä mieltä. Samoin on sinun kohdallasi. Ollaan vapaasti omien mielipiteidemme takana, ja katsotaan, mihin se johtaa.

Minä en kuitenkaan ole puolustellut mielipiteitäni Raamatulla. Jos niin ymmärsit tekstistäni, olen pahoillani väärinkäsityksestä.

• kd-tommi kirjoitti:

Onko Keskustan riveissä noin ajattelevia, vai satuitko muuten vain eksymään tuolle palstalle?

Raamatun tieto ja sen ymmärtäminen on kaksi eri asiaa. Yritäpä itse ymmärtää, mitä Raamattu tarkoittaa esimerkiksi perhearvoilla.

Suomi on vapaa maa, ja minulla on oikeus olla tätä mieltä. Samoin on sinun kohdallasi. Ollaan vapaasti omien mielipiteidemme takana, ja katsotaan, mihin se johtaa.

Minä en kuitenkaan ole puolustellut mielipiteitäni Raamatulla. Jos niin ymmärsit tekstistäni, olen pahoillani väärinkäsityksestä.

En ole eksynyt tälle palstalle, vaan kirjoitellut täällä paljon pitempään kuin sinä. Siitä minulla ei ole tietoa mitä Keskustan riveissä aina ajatellaan.

Tieto on tietoa ja ymmärtäminen on tulkintaa. Mikä tekee sinun tulkinnastasi jotenkin oikeampaa kuin minun tiedostani. En nyt osaa ymmärtää laillasi, miten puolivallaton leskimies edustaa paremmin jotain perhearvoja kuin avioliitossa elävä Halonen.

Mielipiteiden takana voi aina olla. Eihän siitä ole kysymys. Olet nyt kuitenkin kirjoittanut palstalle, missä keskustellaan Keskustasta ja sen harjoittamasta politiikasta. Vaikka aihe meni hiukkasen ohi annetun, niin keskustelu on luitenkin sitä, että vaihdetaan mielipiteitä ja ollaan samaa tai eri mieltä ja perustellaan omia mielipiteitä. Jos minä pyrin osoittamaan mielipiteesi perustelut vääriksi tai hatariksi, ei se tarkoita, että veisin sinulta oikeuden olla omaa mieltäsi. On hyvä kuitenkin, että keskustelua seuraavat havaitsevat mielipiteesi hataruuden.

Et perustellut mielipiteitäsi Raamatulla. Vain niin. Mihinhän ne kristilliset arvot sitten mahtavat oikein perustua. Olen käsittänyt puolueesikin edustajien puheista, että ne perustuvat juuri Raamattuun. Ehkä olen sitten väärässä siinä suhteessa.

• kd-tommi
        Mielipidepankki kirjoitti:

En ole eksynyt tälle palstalle, vaan kirjoitellut täällä paljon pitempään kuin sinä. Siitä minulla ei ole tietoa mitä Keskustan riveissä aina ajatellaan.

Tieto on tietoa ja ymmärtäminen on tulkintaa. Mikä tekee sinun tulkinnastasi jotenkin oikeampaa kuin minun tiedostani. En nyt osaa ymmärtää laillasi, miten puolivallaton leskimies edustaa paremmin jotain perhearvoja kuin avioliitossa elävä Halonen.

Mielipiteiden takana voi aina olla. Eihän siitä ole kysymys. Olet nyt kuitenkin kirjoittanut palstalle, missä keskustellaan Keskustasta ja sen harjoittamasta politiikasta. Vaikka aihe meni hiukkasen ohi annetun, niin keskustelu on luitenkin sitä, että vaihdetaan mielipiteitä ja ollaan samaa tai eri mieltä ja perustellaan omia mielipiteitä. Jos minä pyrin osoittamaan mielipiteesi perustelut vääriksi tai hatariksi, ei se tarkoita, että veisin sinulta oikeuden olla omaa mieltäsi. On hyvä kuitenkin, että keskustelua seuraavat havaitsevat mielipiteesi hataruuden.

Et perustellut mielipiteitäsi Raamatulla. Vain niin. Mihinhän ne kristilliset arvot sitten mahtavat oikein perustua. Olen käsittänyt puolueesikin edustajien puheista, että ne perustuvat juuri Raamattuun. Ehkä olen sitten väärässä siinä suhteessa.

Tottakai kristilliset arvot perustuvat Raamattuun. Siitä ei ole epäilystäkään.

Hyökkäsit heti siihen, että Niinistö on leskimies. Minkä hän sille voi, että hänen vaimonsa aika tuli lähteä ajasta ikuisuuteen? Tekeekö se hänestä huonomman perhearvojen kannalta, kuin seksuaalisesti vääristynyt Halonen?

Tarja Halosella on hyvin paljon inhimillisiä piirteitä, ja arvostan häntä ihmisenä, mutta en voi yhtyä hänen arvomaailmaansa tietyissä kohdin.

Omantuntoni valinta on Niinistö. Jos se tekee minun perusteluistani hataran, olet siinä tapauksessa sitä mieltä, että omatuntoni on jotenkin vääristynyt. Mikäli väitän, että sinun omatuntosi on vääristynyt, mihin pääsemme siitä?

Sanoit, että olen väärässä. Ehkä sinä oletkin väärässä. Tai sitten molemmat olemme väärässä.

Väittelemällä näistä asioista emme pääse mihinkään. Mielipiteeni saa kyseenalaistaa. Sitä en säikähdä.

Sunnuntaina nähdään, kuinka moni suomalainen on sinun kanssasi samaa mieltä, ja kuinka moni suomalainen minun kanssani samaa mieltä.

That´s it.

• mvv

kertovat jotain ihmisestä.

Uutisvuoto oli yksi paljastavimmista. Halonen oli näköjään kaksimielisen huumorin taitaja. Ennen jos kansakoulussa olisi tuollaisia vihjauksia antanut olisi jälkiistunto ollut varma, ja kotiin olisi otettu yhteyttä. Nyt hauretaan presidentin mauttomalle huumorille eikä nähdä siinä mitään erikoista. Toinen oli Halosen kysymys- mikä yhdistää Peetteriä ja Jeesusta- vastaus kuulemma oli , kummallakin oli roistot vierellä. On monia ihmisiä joiden korvaan Jeesuksen nimen käyttäminen ei sovi tuollaisessa yhteydessä.

Niinistö sensijaan kyllä säilytti arvokkuutensa koko ajan, siitä hänelle pisteet.

• Keskustademari

Sikäli, että tekojen tasolla Halosella on varmasti enemmän näyttöä kristillisestä lähimmäistyöstä kuin Niinistöllä. Halonen toimi pitkään Settlementti-liikkeessä eikä hän ole ateisti lainkaan. Erosi kirkosta 70-luvulla protestina sen vanhakantaisuudelle, mutta se ei lainkaan sama asia kuin ateisti.

Niinistön olen kuullut ensimmäisen kerran sanovan jotain uskosta ja uskonnosta nyt, kun hän ajattelee sen olevan edullista presidenttipyrkimysten takia. Jos kristilliset arvot ovat ratkaisevia, Halonen on vähintään yhtä hyvä ehdokas ja minusta tekojen valossa parempikin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      57
      1865
    2. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      14
      1712
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      137
      1276
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      126
      1155
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      83
      807
    6. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      164
      757
    7. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      168
      721
    8. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      418
      668
    9. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      592
    10. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      535
    Aihe