Pizzapohja

mirjami

osaako kukaan sanoo et mitä sisältää kotipizzan pizzapohja?varmasti yksinkertainen resepti mut en saa sellaista millään itse..?

12

21321

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Pizzapohjaan vaikuttaa olennaisesti paistouuni. Tarvii kiviarinauunin. Kotipizza käyttää Fazerin pullaa, jota saat meidän tukuistamme( Kesko ym.), jos on tukkukortti.

    • Tepi

      Paistotapa vaikuttaa. Kun pitsan tekee itse. Pöydällä, kylmällä pellillä kestää aikansa uunissa, kun pohja alkaa lämpiää, eikä paistu riittävästi.. Pitserioissa on kuuma kivipohja, joka paistaa pohjan rapeaksi. Kotouunissa se onnistuu ostaen kaupasta kalliin vuolukivilevyn, joka laitetaan uunipellille uuniin puoli tuontia aiemmin kuumenemaan. Tai sitten käy paikallisessa (hauta)kiviveistämössä, siellä löytyy usein rikkoiutuneita ohuita kivilevyjä, joista saa muutamalla eurolla sopivaan kokoon sahatun, pari senttiä paksun kiven, itse toimin näin.

      Lisäksi taikinan käsittely, nostatus, vaivaus ja pallolle jääkaappiin odottamaan auttaa. Itse tehnyt usein niin.

    • harrastaneena

      Joskus tuli tehtyä aika paljon pitsoja kotona.

      Määrät oli aika käsituntumalla että:

      Vettä, öljyä 1/3osa veden määrästä, melkoisesti hiivaa :) (tarkka arvio), leivotaan käsin loppuun jauhoilla, annetaan vähän nousta ja levitetään taas jauhoilla pellille. Paistetaan niin kuumassa kuin saa, ohut pohja nopea paisto. Suolaa hiukan ja muitakin maisteita kokemuksen mukaan..

      Yksinkertainenhan se periaatteessa on, aineita on vähän kunhan ne on oikeassa suhteessa ja paisto on sinne päin edes oikea. Pitserian uuneissa pitsa paistetaan 600 asteessa.

      Eihän nuo kaupan pitsoissakaan kovin lähelle pääse pitserin pitsapohjaa! Osa pitsoista ihan syömäkelvottomia..

      • huuu....

        hei

        aika kuumat uunit teillä ;)

        600 astetta =D

        ei meillä ole kun 330c´ ;)
        (pizzeriassa)


    • pizzapohja

      Minulla on tuollainen pienikokoinen arinakiviuuni, jolla tulee hyviä ja rapeapohjaisia pizzoja, varsinkin jos pohjasta tekee mahdollisimman ohuen. 4dl vettä taikinaan (lisäksi taikinaan pieni ripaus suolaa jotta vesi olisi "kovempaa", hiivaa ja vehnäjauhoja ja ihan vähän öljyäkin) -> riittää 10 pizzaan. Kovin isoja pizzoja tuolla ei voi tehdä, pitää syödä 2-3 jotta maha tulisi täyteen.

      Tuollainen uuni on aika kallis, 79€, mutta sillä tulee nopeasti hyviä pizzojakin, ja lisäksi pystyy leipomaan leipää ja hyviä karjalanpiirakoita, jotka rökittävät kauppojen tuotteet mennen tullen.

    • kinkkuananasaurajuusto

      Joskus oli telkkarissa tää Kotipizzan Rabbe,joka neuvoi miten pizza tehdään.En kyllä muista sitä pohjaa,mutta se sanoi,että on tärkeää,että juusto laitetaan pohjalle ennen täytteitä.

    • mirde84

      3 dl vettä
      50g hiivaa
      1 tl suolaa
      4 rkl öljyä
      n.7 dl vehnäjauhoja

      • poppye

        veikkaan että myös vehnäjauhojen laadulla on merkitystä ja saattaapa ne käyttää durumjauhojaki..


      • aapelitaateli

        pizzeriat käyttää ihan tavallista ranskis / pizzapohjareseptiä ,kuten täältäkin löytyvät reseptit. tärkeintä on paistaa pizza 330-360c kiven päällä (pizzauunissa tai leivinuunissa) jollainlailla saa paistettua tavallisessauunissa kuumennetun vuolukivenpäällä (puuttuu 30c) ja jos haluaa matkia enemmän tunnettuja pizzerioita, niin pizzerian leivontapöydän päällä oleva jauhokasa ei olekaan vehnäjauhoa, vaan koivujauhoa (eli hienonnettua koivupölkkyä), tällä saadaan estettyä pizzapohjan palaminen suuremmassa lämpötilassa ( eikai tämä salaisuus ollut)


      • mä22
        aapelitaateli kirjoitti:

        pizzeriat käyttää ihan tavallista ranskis / pizzapohjareseptiä ,kuten täältäkin löytyvät reseptit. tärkeintä on paistaa pizza 330-360c kiven päällä (pizzauunissa tai leivinuunissa) jollainlailla saa paistettua tavallisessauunissa kuumennetun vuolukivenpäällä (puuttuu 30c) ja jos haluaa matkia enemmän tunnettuja pizzerioita, niin pizzerian leivontapöydän päällä oleva jauhokasa ei olekaan vehnäjauhoa, vaan koivujauhoa (eli hienonnettua koivupölkkyä), tällä saadaan estettyä pizzapohjan palaminen suuremmassa lämpötilassa ( eikai tämä salaisuus ollut)

        Vai koivujauhoa.. hah hah hah.. kyllä sulla taitaa olla koivujauhot pöksyissäs. 10v pizzerioissa töissä ollut.


      • Pizza on silkkoa sisältä
        mä22 kirjoitti:

        Vai koivujauhoa.. hah hah hah.. kyllä sulla taitaa olla koivujauhot pöksyissäs. 10v pizzerioissa töissä ollut.

        Pettuleipäkin tehtiin siten että männyn kuivattu nila jauhettiin hienoksi jauhoksi ja sekotettiin ruisjauhoihin, mutta että oikein koivupurua pizzoihin, eipä ole mokomaa ennen kuultu saati nähty.
        Pizzan paistaja ja pirun kauan alalla ollut!


    • Ainesosat Fazerin pulla

      Vehnäjauho, vesi, hiivaleipävehnäjauho, hiiva, rypsiöljy ja jodioitu suola (0,7 %).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    Aihe