yhtälön ratkaisu

Nimetön

Auttaakaa joku "aukaisemaan" seuraava yhtälö:
x^2 / (1-x)^2 = 4 (vast. 0,67)
Eli miten saadaan laskettua??

8

730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ratkoja

      Saatetaan kaikki temit (molemmat puolet) samannimisiksi, poistetaan osoittajasta sulut ja yhdistetään samanasteisten termien kertoimet. Lopuksi ratkaistaan yksinkertaistettu yhtälö ja tarkistetaan ratkaisun pätevyysalue.

      • Nimetön

        joo noinhan se tietenkin menee teoriassa, mutta kuinkas ihan konkreettisesti vaihe vaiheelta??


      • ratkoja
        Nimetön kirjoitti:

        joo noinhan se tietenkin menee teoriassa, mutta kuinkas ihan konkreettisesti vaihe vaiheelta??

        "Parempi kuin antaa ihmiselle kala, on opettaa hänet kalastamaan." Olen pyrkinyt noudattamaan tätä ohjetta ja kertomaan yleisesti, kuinka kysytyn kaltaiset ongelmat ratkeavat.

        Jos nuo matemaattiset termit eivät ole ennestään tuttuja, on syytä opetella ne ensiksi. Niiden opettelu ei normaalilla järjenjuoksulla varustetulta ihmiseltä vaadi muuta kuin hivenen viitseliäsyyttä. Niiden osaaminen auttaa sitten myöhemmissäkin ongelmissa, sillä matematiikka on sellainen rakennelma, että uusien asioiden oppiminen edellyttää aiempien osaamista.


    • Rantanplan

      Jos tuo sattuu olemaan kotitehtävä, niin en anna suoraa vastausta, vaan lähes samanlaisen esimerkin.

      x² / (6-x)² = 4 |*(6-x)²

      x²= 4(6-x)²=4(36-12x x²) [binomin neliö]
      x²=144-48x 4x² |-4x²-144 48x
      -3x² 48x-144=0 |*(-1)
      3x²-48x 144

      ja tuo sijoitetaan ratkaisukaavaan...

      Antamasi tehtävä menee suunnilleen samoin.

      • Rantanplan

        Unohtui mainita, että ensin pitää muistaa rajata alkuperäisessä yhtälössä mielettömät ratkaisut pois.

        Tuossa riittää vaatia, että nimittäjä ei ole nolla.

        Antamassani esimerkissä (6-x)² ei saa olla nolla, eli x ei saa olla 6.


      • Rantanplan kirjoitti:

        Unohtui mainita, että ensin pitää muistaa rajata alkuperäisessä yhtälössä mielettömät ratkaisut pois.

        Tuossa riittää vaatia, että nimittäjä ei ole nolla.

        Antamassani esimerkissä (6-x)² ei saa olla nolla, eli x ei saa olla 6.

        kirjoitettua noita potenssilukuja?


      • Rantanplan

      • merkistö
        Rantanplan kirjoitti:

        Tässä selaimessa nuo potenssit tulee automaattisesti, kun kirjoittaa ^2. Mutta tuo ja muutamia muita erikoisemrkkejä voi poimia täältä:

        http://yost.com/computers/htmlchars/html40charsbydesc.html

        (Windows)

        Start -> Program -> Accessories -> System Tools -> Character Map

        tai suomenkielisessä:

        Käynnistä -> Ohjelmat -> Apuohjelmat -> Järjestelmätyökalut -> Merkistö


        Kaikki "Arial" fontin merkit toimivat tässä. Tässä esimerkin vuoksi muutama kirjasin:
        ° ² ³ ¹ ª ¼ ½ ⁿ ∂ ∑ √ ℅ ∞ ⅓ ⅛ ‰ ± Ω № ™ ∫ ≤ ≈ ≠ ∆ ₧

        Itse lisäsin Character Map:n tohon Start valikon viereiseen Quick start valikkoon, josta se on aina helposti saatavilla kun tarvitsee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe