yhtälön ratkaisu

Nimetön

Auttaakaa joku "aukaisemaan" seuraava yhtälö:
x^2 / (1-x)^2 = 4 (vast. 0,67)
Eli miten saadaan laskettua??

8

730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ratkoja

      Saatetaan kaikki temit (molemmat puolet) samannimisiksi, poistetaan osoittajasta sulut ja yhdistetään samanasteisten termien kertoimet. Lopuksi ratkaistaan yksinkertaistettu yhtälö ja tarkistetaan ratkaisun pätevyysalue.

      • Nimetön

        joo noinhan se tietenkin menee teoriassa, mutta kuinkas ihan konkreettisesti vaihe vaiheelta??


      • ratkoja
        Nimetön kirjoitti:

        joo noinhan se tietenkin menee teoriassa, mutta kuinkas ihan konkreettisesti vaihe vaiheelta??

        "Parempi kuin antaa ihmiselle kala, on opettaa hänet kalastamaan." Olen pyrkinyt noudattamaan tätä ohjetta ja kertomaan yleisesti, kuinka kysytyn kaltaiset ongelmat ratkeavat.

        Jos nuo matemaattiset termit eivät ole ennestään tuttuja, on syytä opetella ne ensiksi. Niiden opettelu ei normaalilla järjenjuoksulla varustetulta ihmiseltä vaadi muuta kuin hivenen viitseliäsyyttä. Niiden osaaminen auttaa sitten myöhemmissäkin ongelmissa, sillä matematiikka on sellainen rakennelma, että uusien asioiden oppiminen edellyttää aiempien osaamista.


    • Rantanplan

      Jos tuo sattuu olemaan kotitehtävä, niin en anna suoraa vastausta, vaan lähes samanlaisen esimerkin.

      x² / (6-x)² = 4 |*(6-x)²

      x²= 4(6-x)²=4(36-12x x²) [binomin neliö]
      x²=144-48x 4x² |-4x²-144 48x
      -3x² 48x-144=0 |*(-1)
      3x²-48x 144

      ja tuo sijoitetaan ratkaisukaavaan...

      Antamasi tehtävä menee suunnilleen samoin.

      • Rantanplan

        Unohtui mainita, että ensin pitää muistaa rajata alkuperäisessä yhtälössä mielettömät ratkaisut pois.

        Tuossa riittää vaatia, että nimittäjä ei ole nolla.

        Antamassani esimerkissä (6-x)² ei saa olla nolla, eli x ei saa olla 6.


      • Rantanplan kirjoitti:

        Unohtui mainita, että ensin pitää muistaa rajata alkuperäisessä yhtälössä mielettömät ratkaisut pois.

        Tuossa riittää vaatia, että nimittäjä ei ole nolla.

        Antamassani esimerkissä (6-x)² ei saa olla nolla, eli x ei saa olla 6.

        kirjoitettua noita potenssilukuja?


      • Rantanplan

      • merkistö
        Rantanplan kirjoitti:

        Tässä selaimessa nuo potenssit tulee automaattisesti, kun kirjoittaa ^2. Mutta tuo ja muutamia muita erikoisemrkkejä voi poimia täältä:

        http://yost.com/computers/htmlchars/html40charsbydesc.html

        (Windows)

        Start -> Program -> Accessories -> System Tools -> Character Map

        tai suomenkielisessä:

        Käynnistä -> Ohjelmat -> Apuohjelmat -> Järjestelmätyökalut -> Merkistö


        Kaikki "Arial" fontin merkit toimivat tässä. Tässä esimerkin vuoksi muutama kirjasin:
        ° ² ³ ¹ ª ¼ ½ ⁿ ∂ ∑ √ ℅ ∞ ⅓ ⅛ ‰ ± Ω № ™ ∫ ≤ ≈ ≠ ∆ ₧

        Itse lisäsin Character Map:n tohon Start valikon viereiseen Quick start valikkoon, josta se on aina helposti saatavilla kun tarvitsee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe