Osaako joku kertoa, onko vaarallista, jos joutuu hengittämään autoon hajonneen vaahtosammuttimen "höyryjä" parinkymmenen minuutin ajan? Onnettomuudesta seurasi jonkin verran hengenahdistusta, mutta voiko tästä olla jotain pysyvämpääkin haittaa?
Toivon asiallisia vastauksis, koska kysymys saattaa olla vakava.
Kiitos etukäteen!
Onko vaarallista?
9
8551
Vastaukset
Katso siitä sammuttimen kyljestä mikä aine on ponneaineena... ja miten toimia jos hengittää reaktiotuotteita.
Oliko kyseessä vaahtosammutin. itse en ole törmänny sellaiseen koskaan, olen nähnyt vain jauhesammuttimia..- Tsups!
Minulla posautti 6-kiloinen jauhesammutin sisältönsä auton tavaratilaan pari vuotta sitten.
Oli siinä siivoamista (tupsahti sisälle asti; autossani on kaatuvat takaistuimen selkänojat)! En toivo kenenkään joutuvan kokemaan samaa!
Aine ei ollut kaikkein miellyttävintä hengityksenkään kannalta.
Sinänsä se ei kai paljoakaan leivontasoodasta poikkea. Natriumkarbonaattia, luulisin!
Elossa minä yhä olen tätä kirjoittaessani.- Sepsukka
Kiitos vastauksista! Myrkytystietokeskus kertoi, ettei syytä huoleen ole. Uusi auto aivan pilalla sisältä (hajosi siis kokonaan auton sisätilaan). Onneksi menee työtapaturman piikkiin.
On varmaan itsestäänkin selvää ettei sammuttimia voida kovin vaarallisilla aineilla latailla. Muistelisin, että useimmissa nykyaikaisissa sammuttimissa (jauhe-) on sammutusaineena pääasiassa ruokasoodaa, natriumvetykasrbonaattia ja ponneaineena hiilidioksidia. Hengittämäsi höyry on siis hiilidioksidia, mikä on suurissa pitoisuuksissa tukahduttava kaasu. Jos et kerta hiilidioksidiin tukehdu (tai jäädy kylmään CO2-vuotoon), niin saat korkeintaan pään kipeäksi. Sooda taas pölyää ja on jonkin verran haitallista, mutta ei tuskin siitä todellista vaaraa on.
Sanoit kyllä, että vaahtosammutin (eri asia kuin jauhe-). Niissä ei taida soodaa (vai onko, siitä en ole varma) vaan jotain halogenoitua orgaanista yhdistettä. Puhutaan ns. halonisammuttimista. En ole varma onko kyseessä ns. CFC-yhdiste. CFC-yhdisteet ovat ihmiselle täysin vaarattomia, mutta tuhoavat otsonikerrosta. Siksi niitä ei enää pahemmin suomessa myydä.
On vielä muitakin sammutintyyppejä.- Kallion Raudoittaja
Halonit eivät ole CFC-yhdisteitä, mutta kylläkin lähisukuisia niille. Halonit ovat halogenoituja hiiivetyjä, bromin ja fluorin yhdisteitä.
Haloneja ei käytetä sammuttimissa.
Halonien käyttö tuotteiden ja laitteiden valmistukseen sekä niitä sisältävien tuotteiden ja laitteiden markkinoille luovuttaminen on nykyisin kielletty. Käsisammuttimet ja siirrettävät alkusammutuslaitteet eivät saa enää sisältää haloneita.
Halonit on pitänyt poistaa myös käytössä olevista kiinteistä sammutuslaitoksista jo vuoden 2000 alussa. - Anonyymi
Vaahtosammutimien vahdossaa on ainakin terveydelle hyvinkin vaarallisia PFAS yhdisteitä
- MI
olen joutunut siivoamaan autosta jauhesammuttimen jauheen, ja sen jälkeen sain kamalan yskän ja kaksi kertaa ollut keuhkoputken tulehdus. Minua vähän jo huolettaa mistä tämä keuhkoputken tulehdus koko ajan johtuu?
- TVEAT
Vaahtosammutin sisältää ihan vaan vettä ja vaahtoamisen aiheuttavaa ainetta, saippuaa toisinsanoen, näin pelkistettynä, ponneaineena on typpi ei hiilidioksidi.
Jauhesammuttimessa taas Natriumkarbonaattia ja typpeä ponneaineena.
Hiilidioksidi sammutin sisältää ainoastaan nestemäistä hiilidioksidia joka kaasuuntuu purkautuessaan suuttimesta.
Eli ei hirveän myrkyllisiä nuo kaksi ensimmäistä, jauhesammuttimen sisältö tosin on pirun kätevä aiheuttamaan hetkellistä hengenahdistusta ja korroosiota metallipinnoissa. - Anonyymi
Onkohan jauhesammuttimen jämät haitallisia jos on alkavaa keuhkoahtaumatautia. Joku spruuttasi just jauhesammuttimen matkailuautooni. Hankala siivota
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sofia B- on jälleen kerran rakastunut ja onnellinen nainen .
Toivottavasti nyt on onni kestävää ja Sofia voi saada oman perheen lopulta itselleen .2823407Oho! Sofia Belorf ja "rillimiljönääri-rakas" sai somen liekkeihin: "Optikko vai grillikioskin...?"
"Rillimiljönääri-rakas" on kyllä hyvä titteli!!! Tsemppiä Sofialle rakkauteen ja terkkuja Nikolle ja Stefanille! Lue l231353Sofia seukkaa miljonäärin kanssa matkustellen ympäri maailmaa
Hän on tavannut toivomansa läsnäolevan mihen ja kohta Sofiast tulee ussperheen äiti. Toivottavasti kohta saamme vauvauut1501349Ukraina romahtamassa, Hallitus hajoamassa.
Samaan aikaan kun ukrot on rintamalla alakynnessä, niin maan hallitus on hajomassa.3181308Millaisia ihmisiä ovat murhaajat: Ari Ossi Petteri Suorsa ja Tiina Pia Susanna Seppänen.
18-vuotias Adeliina Lehtinen surmattiin raa’alla tavalla syksyllä 2022. Hänen murhastaan tuomittiin elinkautiseen 40-vuo151195Olet vallannut ajatukseni.
Haluaisin tutustua sinuun paremmin ja lähentyä kanssasi. Tuntuu, että joka päivä kun sinua näen, saat minut hämilleen, s351021Loukkaa se, jos sinä väität mun etsivän jotain rahamiestä
Vtustako minä sinun rahoista voisin tietää silloin tai nytkään. Rakastuessa kuvittelin että olet varmaan joku tukityölli1471001Pikku Liedon pelkoa lietsova ja rikoksia tehtaileva katujengi
Mistä kaukaa tulevat Liedossa riehuvat katujengiläiset?. Turun Varissuolta tai Pernosta? Nykylukutaidolla selviää, kun t42992Pikku apulaiset
E B ja J E levittää väärää informaatiota Olavintoimintakeskuksen kaupasta. Kuka tai mikä ryhmä tästä hyötyy. Ovatko iha70937Pitäisikö valtion lopettaa Terveysjättien tukeminen
Nyt annetaan puoli miljardia veroparatiiseihin ja kavereille, eikö olisi järkevää että valtio tukee vain Julkista puolta108896