Osaako joku kertoa, onko vaarallista, jos joutuu hengittämään autoon hajonneen vaahtosammuttimen "höyryjä" parinkymmenen minuutin ajan? Onnettomuudesta seurasi jonkin verran hengenahdistusta, mutta voiko tästä olla jotain pysyvämpääkin haittaa?
Toivon asiallisia vastauksis, koska kysymys saattaa olla vakava.
Kiitos etukäteen!
Onko vaarallista?
9
8922
Vastaukset
Katso siitä sammuttimen kyljestä mikä aine on ponneaineena... ja miten toimia jos hengittää reaktiotuotteita.
Oliko kyseessä vaahtosammutin. itse en ole törmänny sellaiseen koskaan, olen nähnyt vain jauhesammuttimia..- Tsups!
Minulla posautti 6-kiloinen jauhesammutin sisältönsä auton tavaratilaan pari vuotta sitten.
Oli siinä siivoamista (tupsahti sisälle asti; autossani on kaatuvat takaistuimen selkänojat)! En toivo kenenkään joutuvan kokemaan samaa!
Aine ei ollut kaikkein miellyttävintä hengityksenkään kannalta.
Sinänsä se ei kai paljoakaan leivontasoodasta poikkea. Natriumkarbonaattia, luulisin!
Elossa minä yhä olen tätä kirjoittaessani.- Sepsukka
Kiitos vastauksista! Myrkytystietokeskus kertoi, ettei syytä huoleen ole. Uusi auto aivan pilalla sisältä (hajosi siis kokonaan auton sisätilaan). Onneksi menee työtapaturman piikkiin.
On varmaan itsestäänkin selvää ettei sammuttimia voida kovin vaarallisilla aineilla latailla. Muistelisin, että useimmissa nykyaikaisissa sammuttimissa (jauhe-) on sammutusaineena pääasiassa ruokasoodaa, natriumvetykasrbonaattia ja ponneaineena hiilidioksidia. Hengittämäsi höyry on siis hiilidioksidia, mikä on suurissa pitoisuuksissa tukahduttava kaasu. Jos et kerta hiilidioksidiin tukehdu (tai jäädy kylmään CO2-vuotoon), niin saat korkeintaan pään kipeäksi. Sooda taas pölyää ja on jonkin verran haitallista, mutta ei tuskin siitä todellista vaaraa on.
Sanoit kyllä, että vaahtosammutin (eri asia kuin jauhe-). Niissä ei taida soodaa (vai onko, siitä en ole varma) vaan jotain halogenoitua orgaanista yhdistettä. Puhutaan ns. halonisammuttimista. En ole varma onko kyseessä ns. CFC-yhdiste. CFC-yhdisteet ovat ihmiselle täysin vaarattomia, mutta tuhoavat otsonikerrosta. Siksi niitä ei enää pahemmin suomessa myydä.
On vielä muitakin sammutintyyppejä.- Kallion Raudoittaja
Halonit eivät ole CFC-yhdisteitä, mutta kylläkin lähisukuisia niille. Halonit ovat halogenoituja hiiivetyjä, bromin ja fluorin yhdisteitä.
Haloneja ei käytetä sammuttimissa.
Halonien käyttö tuotteiden ja laitteiden valmistukseen sekä niitä sisältävien tuotteiden ja laitteiden markkinoille luovuttaminen on nykyisin kielletty. Käsisammuttimet ja siirrettävät alkusammutuslaitteet eivät saa enää sisältää haloneita.
Halonit on pitänyt poistaa myös käytössä olevista kiinteistä sammutuslaitoksista jo vuoden 2000 alussa. - Anonyymi
Vaahtosammutimien vahdossaa on ainakin terveydelle hyvinkin vaarallisia PFAS yhdisteitä
- MI
olen joutunut siivoamaan autosta jauhesammuttimen jauheen, ja sen jälkeen sain kamalan yskän ja kaksi kertaa ollut keuhkoputken tulehdus. Minua vähän jo huolettaa mistä tämä keuhkoputken tulehdus koko ajan johtuu?
- TVEAT
Vaahtosammutin sisältää ihan vaan vettä ja vaahtoamisen aiheuttavaa ainetta, saippuaa toisinsanoen, näin pelkistettynä, ponneaineena on typpi ei hiilidioksidi.
Jauhesammuttimessa taas Natriumkarbonaattia ja typpeä ponneaineena.
Hiilidioksidi sammutin sisältää ainoastaan nestemäistä hiilidioksidia joka kaasuuntuu purkautuessaan suuttimesta.
Eli ei hirveän myrkyllisiä nuo kaksi ensimmäistä, jauhesammuttimen sisältö tosin on pirun kätevä aiheuttamaan hetkellistä hengenahdistusta ja korroosiota metallipinnoissa. - Anonyymi
Onkohan jauhesammuttimen jämät haitallisia jos on alkavaa keuhkoahtaumatautia. Joku spruuttasi just jauhesammuttimen matkailuautooni. Hankala siivota
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html412685Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4102190Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens212066Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau171815Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1391746Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1371669Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat211153Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,01132- 741039
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.63935