Hei juoksijat!
Onko jollakin samankaltaisia kokemuksia kuin minulla?
Olen nuori nainen, juossut noin vuoden kolme-neljä kertaa viikossa, noin 8-15 km:n lenkkejä. Kunto on kasvanut ropisten, tosin olen aina harrastanut kestävyysurheilua.
Lenkille lähtiessä syke saattaa nousta ensimmäisten sadan tai kahden sadan metrin jälkeen aika korkeallekin (170-195), vaikka juoksisin rauhallista vauhtia. Ja taas juostuani noin neljä-viisi sataa metriä, syke palaa taas normaalille tasolle sinne 135:n pintaan ja pysyy tasaisena vaikka juoksisin viisitoista kilometriäkin.
Näin ei käy aina, mutta joskus. Juoksu tuntuu hyvältä, eikä minusta tunnu alussakaan siltä, että juoksisin lähes maksimeilla.
Minulla on hyvin matala verenpaine, johtuisikohan ilmiö siitä että verenkierto yrittää kuljettaa tehokkaammin happea liikkeelle lähtiessä?
Minulla ei ole koskaan ollut mitään vaivoja enkä usko kärsiväni mistään sydänsairaudestakaan, koska rasituksessa ei ilmene muuten koskaan pulssin heittelyjä.
Olisin kaikista vastauksista kiitollinen!
Alkumatkan korkea syke
10
10208
Vastaukset
- vastaajatar
(Lähde: http://www.yle.fi/teema/tiede/tahtaimessa_maraton/id3910.html)
Netistä löytyi tällainen vastaus, olisikohan tässä vastaus sinunkin kysymykseesi?
"Minua on kummeksuttanut sykkeen "heilahtelu". Olen 42-vuotias nainen. Harjoittelin viime talven maratonille. Juoksin ensimmäisen maratonin keväällä -05. Silloin tällöin lenkille lähtiessäni, rauhallisesti, alussa syke "ponnahtaa" ylös jopa 170. Vauhti on hidas ja kun jonkin aikaa jatkettuani ns. keho lämpenee, syke tipahtaa normaalitasolle 135-140. Mistä moinen sykkeen ponnahtelu johtuu?
Korkea syke alkulenkistä on virheellinen ja johtuu siitä että sykemittarisi lähetin ei saa kunnon kontaktia. Tuo "syke" 170 on askelfrekvenssisi. Tähän auttaa se että laitat lähetinosan tiukemmalle ja kostutat elektrodikohdat hyvin. Saatavilla on myös semmoinen "tekstiilivyö", joka asettuu paremmin ihoa vasten varsinkin naisilla. Sitten kun kroppa lämpenee ja hiki tulee pintaan alkaa mittarisi toimia taas kunnolla. Toinen tyypillinen häiriö sykemittareissa on sykelukema 225-230, joka on siis sähkökentän aiheuttama eli jos juokset junaradan tai voimalinjan läheisyydessä niin tällaisia lukemia tulee mittariin. (EH)"- liinu
Tämä voi hyvinkin pitää paikkansa. Minusta nimittäin tuntuu siltä, että tavallinen Polarin vyö ei sovi minun kokoiselleni naiselle. Olen pienikokoinen ja käytän 34:n vaatteita (yläosa), eikä vyö istu kovin hyvin. Jos painan vyön vastaanotinta lähemmäs kehoa, sykkeet laskevat heti.
Samoin tuosta "junailmiöstä" minulla on omia kokemuksia. Juoksin kerran Ilmalan aseman ramppia ylös ja sykemittari alkoi piipittämään kuin hullu, vaikka en edes tehnyt mitään vetoja vaan hölkkäilin kevyesti. Kotona näin, että maksimisyke olisi ollut peräti 230!!! - hiksa
liinu kirjoitti:
Tämä voi hyvinkin pitää paikkansa. Minusta nimittäin tuntuu siltä, että tavallinen Polarin vyö ei sovi minun kokoiselleni naiselle. Olen pienikokoinen ja käytän 34:n vaatteita (yläosa), eikä vyö istu kovin hyvin. Jos painan vyön vastaanotinta lähemmäs kehoa, sykkeet laskevat heti.
Samoin tuosta "junailmiöstä" minulla on omia kokemuksia. Juoksin kerran Ilmalan aseman ramppia ylös ja sykemittari alkoi piipittämään kuin hullu, vaikka en edes tehnyt mitään vetoja vaan hölkkäilin kevyesti. Kotona näin, että maksimisyke olisi ollut peräti 230!!!minusta tuo on aivan normaali reaktio, eli kropalle juoksuun lähtö tulee yllättäin ja sen takia syke nousee alussa korkealle ja palautuu sieltä hiljalleen normaaliksi.
itselläni ainakin käy näin jos lähden kylmiltäni lenkille, eli aluksi ei syke nouse ja sitten se hyppää korkealle ja palautuu sieltä normaaliksi ja kaikki tämä tapahtuu ensimmäisillä sadoilla metreillä. - samoin mulla.
hiksa kirjoitti:
minusta tuo on aivan normaali reaktio, eli kropalle juoksuun lähtö tulee yllättäin ja sen takia syke nousee alussa korkealle ja palautuu sieltä hiljalleen normaaliksi.
itselläni ainakin käy näin jos lähden kylmiltäni lenkille, eli aluksi ei syke nouse ja sitten se hyppää korkealle ja palautuu sieltä normaaliksi ja kaikki tämä tapahtuu ensimmäisillä sadoilla metreillä.Se tosiaan johtuu tuosta kylmiltään juoksuun lähdöstä. Vaikka aloittaisi ihan rauhallista vauhtia, nousee silti. Kannattaa alkuverkata ensin, esim. kävellen pari minuuttia ja samalla pyöritellä käsiä, "hypähdellä", ym. Yritä esim. hypähdyksillä saada syke 150-170, ja kävele sitten hetki, jotta syke laskee normaaliin, ja lähde sitten vasta juoksemaan. Näin syke on käynyt ylhäällä ja kroppa tajunnut, että nyt lähdettiin.
- Shit
samoin mulla. kirjoitti:
Se tosiaan johtuu tuosta kylmiltään juoksuun lähdöstä. Vaikka aloittaisi ihan rauhallista vauhtia, nousee silti. Kannattaa alkuverkata ensin, esim. kävellen pari minuuttia ja samalla pyöritellä käsiä, "hypähdellä", ym. Yritä esim. hypähdyksillä saada syke 150-170, ja kävele sitten hetki, jotta syke laskee normaaliin, ja lähde sitten vasta juoksemaan. Näin syke on käynyt ylhäällä ja kroppa tajunnut, että nyt lähdettiin.
Kyllä se oikea vastaus oli tuossa jo aiemmin, eli lähettimen vyö on löysällä ja se ei ole kunnolla lenkin alussa vielä kostunut. Roppa ei kyllä 'säikähdä' juoksemista, paitsi jos poliisi lähtee perään. Jos et usko, niin koitappa seuraavalla lenkillä kun huomaat tuon 170 lukeman lenkin alussa, niin pysähdyt ja kokeilet vaikkapa kaulalta pulssia, taatusti ei lyö kolmea kertaa sekunnissa.
Muistakaahan lenkkeilijät että syke ei seuraa mittarin antamia lukemia, vaan se pitäisi olla päinvastoin. - Jartsu
samoin mulla. kirjoitti:
Se tosiaan johtuu tuosta kylmiltään juoksuun lähdöstä. Vaikka aloittaisi ihan rauhallista vauhtia, nousee silti. Kannattaa alkuverkata ensin, esim. kävellen pari minuuttia ja samalla pyöritellä käsiä, "hypähdellä", ym. Yritä esim. hypähdyksillä saada syke 150-170, ja kävele sitten hetki, jotta syke laskee normaaliin, ja lähde sitten vasta juoksemaan. Näin syke on käynyt ylhäällä ja kroppa tajunnut, että nyt lähdettiin.
Minulla tahtoo myös sykkeet karkailla eka kilometrillä, varsinkin hitailla lenkeillä. Aivan kuin sydän ennakoisi tulevaa rasitusta. Tämä sama ilmiö tapahtui, kun olin kuntotestissä juoksumatolla, sykkeet nousi pilviin kun otin muutaman juoksuaskeleen. Testaaja totesi, että:"Jahas, täytyy saada kone ensin käyntiin.", ja laittoi minut kävelemään matolla kunnes sykkeet tasantui. Mielenkiintoista muuten, että myös minulla on erittäin alhainen verenpaine.
- Parrujalka
Shit kirjoitti:
Kyllä se oikea vastaus oli tuossa jo aiemmin, eli lähettimen vyö on löysällä ja se ei ole kunnolla lenkin alussa vielä kostunut. Roppa ei kyllä 'säikähdä' juoksemista, paitsi jos poliisi lähtee perään. Jos et usko, niin koitappa seuraavalla lenkillä kun huomaat tuon 170 lukeman lenkin alussa, niin pysähdyt ja kokeilet vaikkapa kaulalta pulssia, taatusti ei lyö kolmea kertaa sekunnissa.
Muistakaahan lenkkeilijät että syke ei seuraa mittarin antamia lukemia, vaan se pitäisi olla päinvastoin.Kun minulla oli vielä vanha sykemittari käytössä niin sykkeet pakkasivat "karkaamaan" alkumatkasta. N 5 min päästä kun hikoileminen alkoi niin sykkeetkin rauhoittuivat. Ko mittarissa oli sellainen muovinen anturi joka tulee koko rintakehän leveydelle.
Uudella mittarilla jos on kangasvyö joka kastellaan ennen lenkkiä, ei sykkeetkään nouse alkumatkasta vaan pysyvät alhaalla. Koko aikana, kun olen vanhaa mittaria, minulle ei ole ollut epäilystäkään etteikö se olisi johtunut siitä että mittari antaa vääriä tuloksia koska en vielä hikoillut lenkin alussa.
Jos uskotte mittaria ettekä omaa tuntemusta niin tuollaiseen 170 sykkeeseen tarvitaan jo voimakasta rasitusta ja "raskasta" hengästymistä jos noilla sykkeillä liikutaan. - ...
Jartsu kirjoitti:
Minulla tahtoo myös sykkeet karkailla eka kilometrillä, varsinkin hitailla lenkeillä. Aivan kuin sydän ennakoisi tulevaa rasitusta. Tämä sama ilmiö tapahtui, kun olin kuntotestissä juoksumatolla, sykkeet nousi pilviin kun otin muutaman juoksuaskeleen. Testaaja totesi, että:"Jahas, täytyy saada kone ensin käyntiin.", ja laittoi minut kävelemään matolla kunnes sykkeet tasantui. Mielenkiintoista muuten, että myös minulla on erittäin alhainen verenpaine.
Minullakin syke on n. 5 min jossakin 170:ssä. Minulla kysymys on vyön löysyydestä.
En usko, että kenelläkään keho reagoi juoksuun lähtöön noin. Kannattaa varmistaa syke kädellä mittaamalla. Eli 180 = 3 kertaa sekunnissa. On jo tod. kova syke. - kelläkin...
... kirjoitti:
Minullakin syke on n. 5 min jossakin 170:ssä. Minulla kysymys on vyön löysyydestä.
En usko, että kenelläkään keho reagoi juoksuun lähtöön noin. Kannattaa varmistaa syke kädellä mittaamalla. Eli 180 = 3 kertaa sekunnissa. On jo tod. kova syke.No, itselle sykkeen nousu tapahtuu joka lenkille lähtiessä, ja on kyllä katsottu, että ongelma ei ole mittarissa tms.
Mulla on tapana ensinnäkin kostuttaa valmiiksi mittari ennen lähtöä ja vyökin pysyy urheiluliivien alla niin tiukassa, ettei varmuudella ole löysässä (lähinnä kiristää).
Ilmiö ei johtune senkään takia vain mittarista, että syke laskee heti kun alkaa kävellä... vaikkei siis olisi mennyt kuin sata metriä.
- patrol
Voi todellakin olla syke niin korkealla.
Kyllä suosittelisin aloittamaan todella rauhallisesti. Kestää vähintää 10 min. ennen kuin verenkiertoon mukana pelissä, sen kyllä ainakin itse huomaan milloin alkaa olemaan kaikki tehot pelissä ja voi alkaa pistää vauhtia koneeseen..
Elikkä hissuksiin kävellen alkuun..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662298Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381893Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣281602Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711560Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.911350Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841214Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1151151Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241130En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9952- 77949