Perheeseemme on tulossa ensi kuussa vaihto-oppilaaksi 14- vuotias saksalaistyttö.
Tytöllä ei ole allergioita, joten olen ajatellut tarjota hänelle ihan tavallista suomalaista kotiruokaa, joskin käymme varmaankin viikonloppuisin ravintolassa syömässä. Ainoa, josta tyttö ei kuulemma pidä, on "kuumat vihannekset" eli ymmärrykseni mukaan hän ei pidä keitetyistä vihanneksista.
Mutta minkälaista ruokaa Saksassa yleensä syödään? Olisi mukava tietää edes jotain saksalaisesta ruuasta, että voisi varmistua siitä, ettei tytölle ainakaan jää nälkä ruokailun jälkeen.
Tietysti nuorille kelpaa Mäkkärit ja pizzat, mutta itse en ainakaan pitäisi siitä, että lapsilleni tarjoiltaisiin ulkomailla vain valmisruokia.
Kiitos neuvoista ja vinkeistä jo etukäteen =)
Saksalaiset ruokatottumukset?
16
1855
Vastaukset
- varmaan
googlettaa....?
- ei noin
teini-ikäinen saksalainen voi saada sätkyn, jos hän joutuu syömään puoli vuotta olutmakkaraa ja hapankaalia.
eihän suomalaisetkaan mätä tauotta karjalanpaistia ja ohravelliä.
- neiti halla
Vuosi sitten meillä asui pari päivää kaksi 15-vuotiasta saksalaistyttöä, ja minä menin kaverini kanssa Saksaan pariksi päiväksi lyhyessä oppilasvaihdossa. Suomessa saksalaiset söi kaikkea mitä tarjottiin ja kehuivat kovasti, erityisesti meetvurstisämpylöistä ne taisivat tykätä. Tyttöjen syömät ruokamäärät oli todella pieniä, ja ihmeteltiin että kuinka ne pysyy hengissä. Saksassa selvisi: ne söi karkkia ihan tauotta! Siis koko saksalaisryhmä, ja niitä oli varmaan 15 ihmistä!
Oman vierailuni aikana (viis päivää) sain kaksi lämmintä ruokaa perheessä, toinen oli Maggin pussikeittoa ja toinen spagettia ja jauhelihakastiketta (kerma-, ei tomaattipohjainen ja tosi hyvää, onko kellään ohjetta?). Koulun puolesta syötiin yksi pizzalounas ja muuten välipaloja. Ystäväni oli toisessa saksalaisperheessä, ja he söivät kerran juhlavamman aterian saksalaisparin isovanhempien kanssa. Sielläkin tarjottiin tavallista ruokaa (ja hapankaalia).
Eräs saksalaistytöistä mainitsi kauhuissaan "You have no dessert! It's horrible!" eli ilmeisesti makeaa syödään siellä enemmän. Varsinkin Fazerin suklaat olivat tyttöjen herkkua.
Toki tytön vanhempiinkin kannattaa olla yhteydessä, heiltä voi vaikka kysyä, mitä ruokaa kotona tarjotaan. - Setääntyvä
Olen itse syönyt nuoruudessani saksalaisperheen mukana heidän ruokaansa viikkotolkulla. Viihdyin ja voin hyvin.
Monissa saksalaisperheissä lounas on päivän ehdoton pääateria; illalla syödään kevyemmin ja monesti ilman lämmintä ruokaa (ns. Abendbrot eli leipää leikkeleitä, juustoja, salaattia jne.).
Mm. Välimeren maissa on toisin päin: päivän pääateria syödään vasta iltamyöhällä.
On varsin tavallista, että koululaiset eivät syö Saksassa lounasta koulussa vaan pidetään niin pitkä ruokatunti että oppilaat ehtivät käymään kotona syömässä tuon lounaansa!
Weißwurst Schweinehaxen Sauerkraut jne. on klisee. Turisteille sellaista makkarapossuhapankaalia saatetaan tuputtaa (varsinkin eteläisemmässä Saksassa), mutta perheiden jokapäiväistä muonaa sellainen ei sentään ole.
Saksa ei ole kulttuuriltaan eikä ruokakulttuuriltaan mitenkään yhtenäinen maa. Erot pohjois-etelä-suunnassa ovat hyvinkin suuret. Tärkeänä rajana pidetään Main-jokea: sen eteläpuolella Baijerissa ja Baden-Württembergissä syödään koko lailla toisin kuin vaikkapa Rheinland-Westfalenin teollisuusalueilla tai pohjoisessa, hansakaupunkien ympäristössä.- Setääntyvä
Saksalaiseen (ja mm. ranskalaiseen) kaupunkikulttuuriin kuuluu, että vaalea leipä on ehdottoman tuoretta! Aamiaisellekin pyritään hakemaan samana aamuna leivottua leipää tai sämpylöitä läheisestä pikkukaupasta. Abendbrot-ilta-aterialla saattaa olla myös ruista ja ruisrouhetta sisältävää vuokaleipää, joka on teollisempaa ja sietää vähän säilytystäkin.
Leikkeleet ovat korkealuokkaisia ja maukkaita ja niitä syödään paljon niin aamiaisella kuin "iltaleivänkin" yhteydessä.
- Äiti-ihminen
Kyllä Googlen kautta saa tietoa saksalaisista ruokailutottumuksista, mutta ne ovat varmaan enemmän niitä perinteisiä, kuten suomalaisesta ruokapöydästä mainitaan juuri karjalanpaisti, muikkukukko ja karjalanpiirakat...
Tämä meille tuleva tyttö syö lounaan tyttäreni koulussa, joten onneksi siitä ei tarvitse huolehtia ;) Arvelinkin, että saksalaiset syövät hyvin kevyen illallisen, koska tämä tyttö kirjoittaa, että "hänen äitinsä tekee hänelle iltaisin vihannessalaattia, koska hän ei pidä kuumista vihanneksista".
Ehkäpä juuri tuollaiset pasta bolognese- tyyppiset ruuat kelpaavat kaikille nuorille, mutta osaako saksalainen nuori syödä esim. perinteistä makaroonilaatikkoa, joka oli venäläisten nuorisovieraidemme suurinta herkkua? Entäpä makkara? Saksalaiset ovat kuuluja makkaroistaan, mutta missä muodossa laitettuna?
Entäpä kana? Meillä oli kerran englantilaisia poikia vaihdossa ja yksi heistä kieltäytyi ehdottomasti syömästä kanaa kastikkeessa. Olisi kuulemma syönyt kanaa, jos sitä ei olisi paistamisen jälkeen kypsytetty siinä kermakastikkeessa!!! Tulipa kiire etsiä hampurilaisia pakkasesta tuolle pojalle...
Kala olisi Suomessa hyvää, mutta kuuluuko se saksalaisten ruokavalioon ja missä muodossa?
Ihanaa, että annatte vinkkejä! Helpottaa huomattavasti perheenäidin paineita. Haluan todella olla vieraanvarainen ja huolehtia siitä, että tyttö viihtyy luonamme =)- kokemuksiani
Olen aikoinaan ollut 3 kesää Saksassa töissä, joista ensimmäinen yhdessä perheessa. Lounaat tosiaan tukevampia ja illalla kevyempää.
Makkara oli yleensä paistettua/grillattua. Vaaleista sämpylöistä pitävät paljon, välipalana ja aamiaisella. Väliin kunnon kinkkua (ilmakuivattua tmv. tai meetvurstia). Perheessäni syötiin esim. lasagnea, spagettia, tavallista ruokaa.
Makaroonilaatikko maistuu varmasti (tein sitä Kreikassa ollessani ja kaikille opiskelijoille ympäri Eurooppaa maistui oikein hyvin :-). Lihapullat ovat taatusti mieleen ja perunamuusi. - Äiti-ihminen
kokemuksiani kirjoitti:
Olen aikoinaan ollut 3 kesää Saksassa töissä, joista ensimmäinen yhdessä perheessa. Lounaat tosiaan tukevampia ja illalla kevyempää.
Makkara oli yleensä paistettua/grillattua. Vaaleista sämpylöistä pitävät paljon, välipalana ja aamiaisella. Väliin kunnon kinkkua (ilmakuivattua tmv. tai meetvurstia). Perheessäni syötiin esim. lasagnea, spagettia, tavallista ruokaa.
Makaroonilaatikko maistuu varmasti (tein sitä Kreikassa ollessani ja kaikille opiskelijoille ympäri Eurooppaa maistui oikein hyvin :-). Lihapullat ovat taatusti mieleen ja perunamuusi.Olen onneksi kova leipomaan, joten tuoreita sämpylöitä on pöydässä jatkuvasti.
Lihapullat ja muusi onkin hyvä vinkki, meinasin ihan unohtaa. Ne ovat neutraalin makuista ruokaa eikä kaipaa kuin salaattia seurakseen.
Kun perheessä on vieras ulkomailta, tekisi mieli koko ajan tehdä tosi hyvää ja hienoa ruokaa, mutta toisaalta itse ainakin haluaisin ulkomailla syödä siellä perinteistä kotiruokaa. - kokemuksiani..
Äiti-ihminen kirjoitti:
Olen onneksi kova leipomaan, joten tuoreita sämpylöitä on pöydässä jatkuvasti.
Lihapullat ja muusi onkin hyvä vinkki, meinasin ihan unohtaa. Ne ovat neutraalin makuista ruokaa eikä kaipaa kuin salaattia seurakseen.
Kun perheessä on vieras ulkomailta, tekisi mieli koko ajan tehdä tosi hyvää ja hienoa ruokaa, mutta toisaalta itse ainakin haluaisin ulkomailla syödä siellä perinteistä kotiruokaa.Kun olin vuoden Kreikassa opiskelemassa, huomasin heti aluksi että se elämä on ihan tavallista arkielämää, maa vain eri. Siispä ei kaiken tarvitse koko ajan olla erikoista ja hienoa, tavallinen on kivan turvallista ja normaalia.
- kokemuksiani..
Piti eilen illalla varmistaa, mutta muistini ei ollut tehnyt tepposia:
Saksalaiset tykkäävät syödä aamupalalla leivän kanssa hilloa/marmeladia (mansikka/kirsikka/appelsiini) ja tosi herkkua tuntuu olevan. Itse muistelin samaa, mutta ajattelin, ettei se voi olla totta muissa perheissä, mutta varmistin asian eilen illalla saksalaiselta opiskelijalta..
Itse asiassa se maistuua aika hyvältä, oli sitten leipä vaaleaa tai tummaa, mutta pahdettuna nami nami ;)- Äiti-ihminen
Hyvä vinkki! Kaikki eivät todellakaan suomalaiseen tapaan syö puuroa aamiaisella...Ja aamiaisen täytyy maistua varsinkin nuorille, että jaksavat väsymättä lounaaseen saakka.
Kaivelehan vielä sitä muistiasi, että saa ooooikein monta, hyvää vinkkiä vieraamme viihtymiseksi!
Mukavaa päivän alkua =)
- ne syövät
Olen ollut saksalaisten kanssa tekemisissä enemmän kuin tarpeeksi. :) Sukuuni kun kuuluu saksalaisia. Ja vaihtareita on ollut puolin ja toisin.
Joten, mitä itse olen huomannut, niin juuri nuo tuoreet, vaaleat sämpylät aamuisin hillon kanssa ovat ehdottomia. Ja jos jotain jälkkäriä tarjoat, mikä heille on tavallista, niin kermavaahdosta saksalaiset tykkäävät. Ja paljon! Sitä syödään minkä tahansa kanssa. Ja painotan sanaa paljon! Ei ole ihme, jos kermavaahtoa on enemmän kuin itse jälkkäriä, piirakkaa tms.
Että tällaisia ohjeita. Muuten ruokana on menneet pizzat, salaatit yms. Karjalanpiirakoihin on moni saksalainen ihastunut. Niin, ja mämmiä ei kannata tarjota. :) Sitäkin on kokeiltu, eikä meidän vaihtarityttö ainakaan kovin mielissään ollut. Melkein sai paniikin, kun isäni vitsaili, että koko kuppi sitten täytyy syödä tyhjäksi... :)- Äiti-ihminen
Kiitos kivoista vinkeistäsi! Tässä on vielä pari viikkoa laatia "ruokalistaa" ja haluan tehdä siitä mahdollisimman monipuolisen ja terveellisen ja teiltä olen saanut siihen vinkkejä!
Tuota hillo sämpyläjuttua en olisi ilman teidän vinkkejänne tiennytkään, mutta 100%:sen varmasti aamiaispöydässä on ainakin sämpylöitä, leipää ja hilloa =) - nappiska
Äiti-ihminen kirjoitti:
Kiitos kivoista vinkeistäsi! Tässä on vielä pari viikkoa laatia "ruokalistaa" ja haluan tehdä siitä mahdollisimman monipuolisen ja terveellisen ja teiltä olen saanut siihen vinkkejä!
Tuota hillo sämpyläjuttua en olisi ilman teidän vinkkejänne tiennytkään, mutta 100%:sen varmasti aamiaispöydässä on ainakin sämpylöitä, leipää ja hilloa =)Ainakin meillä on aina, kun on ollut ulkomaalaisia vieraita, tarjottu ihan tavallista ruokaa, samaa kuin normaalistikin, eikä kukaan ole valittanut =)
Mielestäni hätäilet ihan suotta, tuskin kukaan edes olettaa ulkomailla ollessaan saavansa samaa ruokaa kuin kotimaassaan, ja eihän kaikilla suomalaisillakaan ole samat ruokailutottumukset =) - Äiti-ihminen
nappiska kirjoitti:
Ainakin meillä on aina, kun on ollut ulkomaalaisia vieraita, tarjottu ihan tavallista ruokaa, samaa kuin normaalistikin, eikä kukaan ole valittanut =)
Mielestäni hätäilet ihan suotta, tuskin kukaan edes olettaa ulkomailla ollessaan saavansa samaa ruokaa kuin kotimaassaan, ja eihän kaikilla suomalaisillakaan ole samat ruokailutottumukset =)Jos meille olisi tulossa aikuisvieraita ulkomailta pariksi päiväksi, en olisi lainkaan huolissani. Mutta kun kyseessä on murrosikäinen tyttö, haluan varmistaa, ettei hän vaan näänny nälkään!
Ja parempi minusta on niin päin, että laittaa hyviä ruokia, joita vieraskin syö kuin se, että tekee ruokaa, joka ei maistu. Saman vaivan kun vaatii kumpikin vaihtoehto ;) - nappiska
Äiti-ihminen kirjoitti:
Jos meille olisi tulossa aikuisvieraita ulkomailta pariksi päiväksi, en olisi lainkaan huolissani. Mutta kun kyseessä on murrosikäinen tyttö, haluan varmistaa, ettei hän vaan näänny nälkään!
Ja parempi minusta on niin päin, että laittaa hyviä ruokia, joita vieraskin syö kuin se, että tekee ruokaa, joka ei maistu. Saman vaivan kun vaatii kumpikin vaihtoehto ;)Meillä on kyllä ollut ihan kaiken ikäistä väkeä, murrosikäsiä, nuoria aikuisia ja aikuisia.
"Ja parempi minusta on niin päin, että laittaa hyviä ruokia, joita vieraskin syö kuin se, että tekee ruokaa, joka ei maistu. Saman vaivan kun vaatii kumpikin vaihtoehto ;)"
Eihän sitä voi milloinkaan tietää, minkälainen maku oudolla ihmisellä on, sama mistä maasta hän tulee, joten huoli pois vain =) Jos nyt et mitään mämmiä ole ensimmäisenä tyrkkäämässä eteen niin tuskin tulee ongelmia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle222908Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A102022Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?
Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.571879Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom681802Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen
Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell981758Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise1211694Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.761523Keskustelua kasteesta
You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti4001255Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"
Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta141252Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥311208