Ongelmana on äiti, joka kaataa parisuhdeongelmansa minun niskaan. Aina siellä käydessä hän alkaa kertoa kuinka isä teki sitä ja tätä. Ymmärrän että hänellä on vaikeaa sillä isällä on ajoittaisia ryypäyskausia, mutta aina ei jaksa kuunnella mitä nyt on tapahtunut.
Minusta nämä asiat ovat äidin ja isän välisiä, eikä kuulu minulle. Tiedän itse isän ongelmat joten yksityiskohdat ei mielestäni minulle kuulu. Itse olen lähes 3-kymppinen ja parisuhteessa elävä. Minulla on omatkin ongelmat elämässä joten ei ole kiva valvoa öitä murehtiessa äidinkin ongelmia. Ehkä olen itekäs mutta mielestäni hänen pitäisi mennä puhumaan näistä jollekin muulle, esim. ammattiauttajalle. Miten sanoa nätisti äidille että liika on liikaa?
Äiti kaataa ongelmansa minun niskaan
23
4354
Vastaukset
- winter
Kerro äidillesi, että et haluaisi kuulla aivan kaikkea. Kerro hänelle, miltä sinusta tuntuu. Mutta koska äidilläsi on murheita isästäsi, ettekö voisi yhdessä vaikka puhua miehelle?
- kokenut.
Vai että puhumalla alkkis saadaan lopettamaan juomisensa... kuhan näkis...
- liisi...
vastaava tilanne. Äitini, jolla oli kyllä hankalaa kertoi minulle asioita, joille en mitään voinut. Ainastaan hän itse olisi voinut, jos olisi uskaltanut. Minulla oli oma perhe ja omat ongelmat, joita en tuonut esille, mutta jouduin sanomaan, että en jaksa enkä osaa ottaa kantaa niihin asioihin. Oli ollut vaika avioliitto alusta asti, mutta ei niihin aikoihin voinut erota ja lähteä lasten kanssa, koska ei ollut mitään paikkaa. Olin itsekin kovasti kotona asuessani kärsinyt tilanteesta ja muutinkin 17-vuotiaana ensin opiskelemaan ja sitten töihin eri paikkakunnalle.
Avio-ongelmia eivät lapset pysty ratkaisemaan.
- purkaa mieltään
Sinä et juorua seuraavilla kahvikutsuilla kuulemaasi. Äidin on pakko jollekin purkaa sisintään. Olet luotettava.
Kota olla kuuntelematta. Hän ei ehkä halua sinun vastaavan, vaan olet vain korvana. Ei sinun tarvitse niitä painaa mieleesi, eikä asettua kummankaan puolelle.
Sano se suoraan. "En ole kenenkään puolella, muistathan sen." - minä vaan
Itse onneksi asun kaukana vanhemmistani, mutta puhelinhan on keksitty. Joskus, kun en ole enää jaksanut kuulla näistä isän "huonoista puolista", olen sanonut, että menee ammattiauttajalle puhumaan ongelmista tai ottaa eron, jos on niin kamalaa (ei ole suuttunut, vaikka näin suoraan olen sanonutkin hänelle). Toisinaan, en enää soittele kotiin niin usein, kuin ennen, koska en halua/jaksa kuunnella samaa virttä. Monesti en myös enää kysy, mitä kuuluu, koska teidän vastauksen valmiiksi.
- vuosirenkaat
Ennen ei erottu. Kun oli papin aamenen kuullut, niin sitten vaan elettiin. Jos oli erehdyksen tehnyt ja valinnut väärin, sukukin sanoi: Joka leikin alkaa, se leikin kestäköön.
Epäonnisuneet avioliitot katsottiin suurin piirtein aina vaimon viaksi. Siihen vaimotkin uskoivat, ja nämä miehet luottivat, että ei se akka mihinkään lähde, vaikka olisin millainen tahansa. Ja oli kanssa!
Kun lapset ovat kotona, on äidillä jotain muuta ajateltavaa kuin kurja avioliitto, mutta kun jää kahdestaan miehensä kanssa, alkaa murehtiminen olla liikaa. Pois ei enää osaakaan lähteä, ja minne sitä kotoaan lähtisi.
Mies pahenee vain.
Kun kaikki alkaa mennä pieleen, vaimo käpertyy kokoon ja mies on voimansa tunnossa. Ei sellaista avioliittoa olekaan, jossa miehen alkoholinkäyttö tai muu perheen ulkopuolella tapahtuva toiminta oma-alotteisesti loppuisi.
Ja vaikka niin tapahtuisikin, mies alkaisi "kostaa" vaimolleen sen, että joutui jättämään entisen ja riemukkaan elämänsä, vaikka kysymyksessä olisi esim. lääkärin vakavat varoitukset tai "salaisen" pullahiiren kyllästyminen.
Jollekin vaimon pitää voida puhua. Oma tytär on monasti se, joka joutuu kuuntelemaan vuosien katkeruudesta syntyvät valitukset. Äiti puhuu niitä samoja, kertaa vanhaa ja valittaa ihan samanlaisisita ongelmista viikosta viikkoona.
Kaikki ovat oravanpyörässä, josta ei noin vain pääse.
Koeta kestää ja ymmärtää.
Hyvä, että tämän päivän naiset eivät edes mene avioliittoon, vaan pysyvät avokkeina.
Miehen on syytä tietää, mihin hänen vääränlainen itsekkyytensä johtaa, pso saattaa koska tahansa lähteä omaa elämäänsä elämään, kun kyllästyy viinanhuuruihin tai salarakkaisiin. - kokenut.
vuosirenkaat kirjoitti:
Ennen ei erottu. Kun oli papin aamenen kuullut, niin sitten vaan elettiin. Jos oli erehdyksen tehnyt ja valinnut väärin, sukukin sanoi: Joka leikin alkaa, se leikin kestäköön.
Epäonnisuneet avioliitot katsottiin suurin piirtein aina vaimon viaksi. Siihen vaimotkin uskoivat, ja nämä miehet luottivat, että ei se akka mihinkään lähde, vaikka olisin millainen tahansa. Ja oli kanssa!
Kun lapset ovat kotona, on äidillä jotain muuta ajateltavaa kuin kurja avioliitto, mutta kun jää kahdestaan miehensä kanssa, alkaa murehtiminen olla liikaa. Pois ei enää osaakaan lähteä, ja minne sitä kotoaan lähtisi.
Mies pahenee vain.
Kun kaikki alkaa mennä pieleen, vaimo käpertyy kokoon ja mies on voimansa tunnossa. Ei sellaista avioliittoa olekaan, jossa miehen alkoholinkäyttö tai muu perheen ulkopuolella tapahtuva toiminta oma-alotteisesti loppuisi.
Ja vaikka niin tapahtuisikin, mies alkaisi "kostaa" vaimolleen sen, että joutui jättämään entisen ja riemukkaan elämänsä, vaikka kysymyksessä olisi esim. lääkärin vakavat varoitukset tai "salaisen" pullahiiren kyllästyminen.
Jollekin vaimon pitää voida puhua. Oma tytär on monasti se, joka joutuu kuuntelemaan vuosien katkeruudesta syntyvät valitukset. Äiti puhuu niitä samoja, kertaa vanhaa ja valittaa ihan samanlaisisita ongelmista viikosta viikkoona.
Hyvä, että tämän päivän naiset eivät edes mene avioliittoon, vaan pysyvät avokkeina.
Miehen on syytä tietää, mihin hänen vääränlainen itsekkyytensä johtaa, pso saattaa koska tahansa lähteä omaa elämäänsä elämään, kun kyllästyy viinanhuuruihin tai salarakkaisiin.Nykyään on jo vähintäänkin yhden sukupolven ajan ollut ihan tavallista ottaa ero. Vai elätkö jollain 1960-luvulla vieläkin?
Sitä paitsi sellainenkin on keksitty kuin kognitiivinen terapia. Se perustuu siihen mottoon, että jos on uppoavassa veneessä niin siitä on joko lähdettävä uimalla rantaan tai sitten hukkuu. Oma valinta. Miten sama ratkaisu on niin vaikeaa nähdä kuivalla maalla?
Jos on hukkumaisillaan johonkin (paskaan vaikka) niin siitä on lähdettävä jonnekin suuntaan eikä polkea sitä samaa paskaa. Sitähän tuollainen jatkuva ruikutus ja saman nauhan veivaaminen on.
Eikä äiti ole mikään pyhä olento vaan tavallinen ihminen. Tyttärellä ei ole minkään valtakunnan velvollisuutta iänkaiken kuunnella sitä samaa ruikutusta.
Äidillä on itsellä velvollisuus "lähteä uimaan rannalle" eli hankkia ammattiapua, ellei tilanne selviä omin voimin. - minä vaan
kokenut. kirjoitti:
Nykyään on jo vähintäänkin yhden sukupolven ajan ollut ihan tavallista ottaa ero. Vai elätkö jollain 1960-luvulla vieläkin?
Sitä paitsi sellainenkin on keksitty kuin kognitiivinen terapia. Se perustuu siihen mottoon, että jos on uppoavassa veneessä niin siitä on joko lähdettävä uimalla rantaan tai sitten hukkuu. Oma valinta. Miten sama ratkaisu on niin vaikeaa nähdä kuivalla maalla?
Jos on hukkumaisillaan johonkin (paskaan vaikka) niin siitä on lähdettävä jonnekin suuntaan eikä polkea sitä samaa paskaa. Sitähän tuollainen jatkuva ruikutus ja saman nauhan veivaaminen on.
Eikä äiti ole mikään pyhä olento vaan tavallinen ihminen. Tyttärellä ei ole minkään valtakunnan velvollisuutta iänkaiken kuunnella sitä samaa ruikutusta.
Äidillä on itsellä velvollisuus "lähteä uimaan rannalle" eli hankkia ammattiapua, ellei tilanne selviä omin voimin.mieltä. Ei ne asiat siitä valittamalla miksikään muutu, vaan niille täytyy tehdä jotain. Itse olen yrittänyt samaa sanoa äidilleni. Toisinaan tuntuu sille, että ymmärtääkin, toisinaan tuntuu sille, että puhuu tyhjille seinille. Välillä on eroamassa ja asuntoa hankkimassa, välillä taas odottelee päivää parempaa (ja sitähän saa odottaa). Niin ja vielä mainitakseni, äitini sukupolvi on jo sitä polvea, missä eronneita ei enää katsota kieroon.
- monille aikuisen elämää
kokenut. kirjoitti:
Nykyään on jo vähintäänkin yhden sukupolven ajan ollut ihan tavallista ottaa ero. Vai elätkö jollain 1960-luvulla vieläkin?
Äidillä on itsellä velvollisuus "lähteä uimaan rannalle" eli hankkia ammattiapua, ellei tilanne selviä omin voimin.Se jossain 1960-luku ei ole kuin 45 vuoden päässä. Vuosi 1960 oli se vuosi, jolloin tytär syntyi. Ei siihen aikaan erottu. Lasta ei saanut kunnalliseen päiväkotiin. Eronneen naisen oli vaikea saada työpaikka, koska hänellä oli lapsi/lapsia. Niinhän sen tahtoo olla nykyjäänkin, sen puoleen.
Asunnot olivat yhtä kiven alla kuin nytkin, asuntopula oli vaikeampi vielä, kaupungin asuntoja ei ollut saatavilla. Yhteiskunta ei eronnutta perhettä avustanut.
Minne kiukustunut tai epätoivoinen vaimo olisi avioliitostaan lähtenyt?
Hyvä sinun on sanoa, että olisi hänen pitänyt erota, tai pitää selvänä, että tänä päivänä on tavallista "ottaa ero".
Tuskin se helppoa koskaan on?
Jokainen tekee omat ratkaisunsa. Vaikka tyttären on raskasta äitiään kuunnella, niin nyt ilmeisesti seitsemissäkymmenissä oleva äitimuori ei ole toivottu asiakas millekään mielenterveysasemalle. Nuoria ja työkykyisiksi parannettaviakin riittää pilvin pimein.
Voimia tyttärelle, ehkä hän voi keskustella asiantuntijan kanssa äidin tilanteesta. Pitäisi hänelle jotain apua saada. - kokenut.
monille aikuisen elämää kirjoitti:
Se jossain 1960-luku ei ole kuin 45 vuoden päässä. Vuosi 1960 oli se vuosi, jolloin tytär syntyi. Ei siihen aikaan erottu. Lasta ei saanut kunnalliseen päiväkotiin. Eronneen naisen oli vaikea saada työpaikka, koska hänellä oli lapsi/lapsia. Niinhän sen tahtoo olla nykyjäänkin, sen puoleen.
Asunnot olivat yhtä kiven alla kuin nytkin, asuntopula oli vaikeampi vielä, kaupungin asuntoja ei ollut saatavilla. Yhteiskunta ei eronnutta perhettä avustanut.
Minne kiukustunut tai epätoivoinen vaimo olisi avioliitostaan lähtenyt?
Hyvä sinun on sanoa, että olisi hänen pitänyt erota, tai pitää selvänä, että tänä päivänä on tavallista "ottaa ero".
Tuskin se helppoa koskaan on?
Jokainen tekee omat ratkaisunsa. Vaikka tyttären on raskasta äitiään kuunnella, niin nyt ilmeisesti seitsemissäkymmenissä oleva äitimuori ei ole toivottu asiakas millekään mielenterveysasemalle. Nuoria ja työkykyisiksi parannettaviakin riittää pilvin pimein.
Voimia tyttärelle, ehkä hän voi keskustella asiantuntijan kanssa äidin tilanteesta. Pitäisi hänelle jotain apua saada.Ihmeellistä, että sitä äitiä ja vain äitiä pitää "ymmärtää", vaikka hän ei itse panisi tikkua ristiin tilanteen selvittämiseksi.
Oma äitini ei ainakaan ole koskaan tukenut tyttäriään millään tavoin, vaikka eikö se olisi äidin velvollisuus, kun on lapsia maailmaan tuottanut? Miksi tyttärellä olisi mitään velvollisuuksia äitiään kohtaan?
Pelkkää höpötystä vain. Toistan, että äiti ei ole mikään pyhä olento joka on pidettävä alustalla ikänsä kaiken. Tehköön itse jotakin parantaakseen tilannettaan.
Sitä paitsi on ihan turha vedota johonkin 1960-lukuun NYT. Mehän kirjoitamme 2006, ja tyytymätön vaimo voisi aivan hyvin NYT erota kelvottomasta miehestään ja yrittää päästä paremman elämän makuun viimeisinä elinvuosinaan. Ei se ainakaan tyttärelle ruikuttamisesta parane sitten tippaakaan, jos nyt joku sattuu niin kuvittelemaan.
Sama vitsi on alkoholistien kanssa, eivät hekään "ymmärtämisestä" parane, päin vastoin! Moni on selvinnyt kuiville vasta kun perhe on jättänyt alkkiksen selviytymään itsekseen. - minä vaan
kokenut. kirjoitti:
Ihmeellistä, että sitä äitiä ja vain äitiä pitää "ymmärtää", vaikka hän ei itse panisi tikkua ristiin tilanteen selvittämiseksi.
Oma äitini ei ainakaan ole koskaan tukenut tyttäriään millään tavoin, vaikka eikö se olisi äidin velvollisuus, kun on lapsia maailmaan tuottanut? Miksi tyttärellä olisi mitään velvollisuuksia äitiään kohtaan?
Pelkkää höpötystä vain. Toistan, että äiti ei ole mikään pyhä olento joka on pidettävä alustalla ikänsä kaiken. Tehköön itse jotakin parantaakseen tilannettaan.
Sitä paitsi on ihan turha vedota johonkin 1960-lukuun NYT. Mehän kirjoitamme 2006, ja tyytymätön vaimo voisi aivan hyvin NYT erota kelvottomasta miehestään ja yrittää päästä paremman elämän makuun viimeisinä elinvuosinaan. Ei se ainakaan tyttärelle ruikuttamisesta parane sitten tippaakaan, jos nyt joku sattuu niin kuvittelemaan.
Sama vitsi on alkoholistien kanssa, eivät hekään "ymmärtämisestä" parane, päin vastoin! Moni on selvinnyt kuiville vasta kun perhe on jättänyt alkkiksen selviytymään itsekseen.vielä 50vuotiaskaan ja lapset ovat olleet aikuisia ja asuneet pois kotoa jo kauan aikaa. Ystäviä hänellä on paljon ja varsinkin siskonsa kanssa on päivittäin yhteydessä (sisko tietää tasan tarkkaan missä mennään), joten puhekavereita kyllä löytyy, muitakin kuin me lapset. Aina on sanottu, että vanhempiaan pitäisi kunnioittaa, mutta kyllä vanhempien (tässä tapauksessa äidin) pitäsi myös kunnioittaa lapsiaan, eikä kaataa omia murheitaan lasten niskaan, varsinkin, kun tietää että lapsilla itselläänkin on ollut vaikeaa juuri sillä hetkellä (esim.yhden lapsen mies sairasti syöpää, joka on nyt paranemaan päin ja toinen lapsista oli paranemassa keskivaikeasta masennuksesta). Tämänkin jälkeen hän kehtasi vielä sanoa, kuinka vaikeaa HÄNELLÄ on.
- kokenut.
minä vaan kirjoitti:
vielä 50vuotiaskaan ja lapset ovat olleet aikuisia ja asuneet pois kotoa jo kauan aikaa. Ystäviä hänellä on paljon ja varsinkin siskonsa kanssa on päivittäin yhteydessä (sisko tietää tasan tarkkaan missä mennään), joten puhekavereita kyllä löytyy, muitakin kuin me lapset. Aina on sanottu, että vanhempiaan pitäisi kunnioittaa, mutta kyllä vanhempien (tässä tapauksessa äidin) pitäsi myös kunnioittaa lapsiaan, eikä kaataa omia murheitaan lasten niskaan, varsinkin, kun tietää että lapsilla itselläänkin on ollut vaikeaa juuri sillä hetkellä (esim.yhden lapsen mies sairasti syöpää, joka on nyt paranemaan päin ja toinen lapsista oli paranemassa keskivaikeasta masennuksesta). Tämänkin jälkeen hän kehtasi vielä sanoa, kuinka vaikeaa HÄNELLÄ on.
En ole koskaan ymmärtänyt sellaista yksisuuntaista kunnioittamista ja ymmärtämistä. Kyllä näiden ominaisuuksien kuuluu toimia molempiin suuntiin.
- äidin oireilut
kokenut. kirjoitti:
Ihmeellistä, että sitä äitiä ja vain äitiä pitää "ymmärtää", vaikka hän ei itse panisi tikkua ristiin tilanteen selvittämiseksi.
Sama vitsi on alkoholistien kanssa, eivät hekään "ymmärtämisestä" parane, päin vastoin! Moni on selvinnyt kuiville vasta kun perhe on jättänyt alkkiksen selviytymään itsekseen.Sepä se, että alkoholismi sairastuttaa koko perheen. Äiti on nyt joutunut valitus- ja ruikutuskierteeseen. Siitä on varmaan vaikea parantua.
Minulla on ystävä, joka on eronnut jo vuosia sitten, mutta ei mene yhtäkään tapaamista, ettei hän palaisi noihin ahdistaviin asioihin ja kertoisi taas ja taas niitä samoja murheita.
Kai ne sitten vaan ovat olleet niin raskaita aikoja, että niistä ei mieli parane.
Ensin ajattelin, että ehkä hänelle on helpotus puhua ne pois, mutta nyt en enää halua kuunnella. Olen sen jo sanonut hänelle.
Nyt on jo katsottava eteenpäin. - täyttä kurkkua
kokenut. kirjoitti:
Sama vitsi on alkoholistien kanssa, eivät hekään "ymmärtämisestä" parane, päin vastoin! Moni on selvinnyt kuiville vasta kun perhe on jättänyt alkkiksen selviytymään itsekseen.mulla kyllä tulee aina kylmät väreet, kun lasten pitää ymmärtää vanhempiaan! Itse tein sitä ja pikku tytöstä! Se oli kamalaa! Olin niin täynnä sitä ja niin vihainen vanhemmilleni että minulla oli niin suuri emotionaalinen vastuu. En saanut olla lapsi!
Koskaan en itse saanut ymmärrystä vaan aina piti ymmärtää psykologisesti lapsentasolla olevia vanhempia, jotka kuitenkin hakkivat elinkeinon (hieno talo, paljon krääsää). Ikään kuin se materia olisi aikuisena olemista!
Kyllä tuosta ymmärtämisestä saa tarpeekseen. Niin helvetin tarpeeksseen, että nyt aikuisena ymmärrän itseäni ja haen ymmärystä muualta. Enkä enää pidämitään yhteyttä vanhempiini! mikä helpotus!
Kamala aukko lapsuudesta jäänyt, kun empatiaa en ole saanut. Nyt osaan, ihanan mieheni annettua minulle tarvitsemaani ymmärrystä, antaa itselleni sitä. Ja myös tarjota miehellekin empatiaa kokoajan enenemissä määrin.
Todellakin vanhempien tehdävä on ymmärtää lasta ei lapsen tehtävä ymmärtää aikuista! Saatana!
Tietysti kun lapsi kasvaa ja JOS hän on saanut ymmrrystä vanhemmiltaa kykenee hän sitä antamaan takaisin ilman suurempia paineita tai stressiä! Siltikään isän ja äidin välien säännöllinen selvittely ei kuulu lapselle! - kokenut.
täyttä kurkkua kirjoitti:
mulla kyllä tulee aina kylmät väreet, kun lasten pitää ymmärtää vanhempiaan! Itse tein sitä ja pikku tytöstä! Se oli kamalaa! Olin niin täynnä sitä ja niin vihainen vanhemmilleni että minulla oli niin suuri emotionaalinen vastuu. En saanut olla lapsi!
Koskaan en itse saanut ymmärrystä vaan aina piti ymmärtää psykologisesti lapsentasolla olevia vanhempia, jotka kuitenkin hakkivat elinkeinon (hieno talo, paljon krääsää). Ikään kuin se materia olisi aikuisena olemista!
Kyllä tuosta ymmärtämisestä saa tarpeekseen. Niin helvetin tarpeeksseen, että nyt aikuisena ymmärrän itseäni ja haen ymmärystä muualta. Enkä enää pidämitään yhteyttä vanhempiini! mikä helpotus!
Kamala aukko lapsuudesta jäänyt, kun empatiaa en ole saanut. Nyt osaan, ihanan mieheni annettua minulle tarvitsemaani ymmärrystä, antaa itselleni sitä. Ja myös tarjota miehellekin empatiaa kokoajan enenemissä määrin.
Todellakin vanhempien tehdävä on ymmärtää lasta ei lapsen tehtävä ymmärtää aikuista! Saatana!
Tietysti kun lapsi kasvaa ja JOS hän on saanut ymmrrystä vanhemmiltaa kykenee hän sitä antamaan takaisin ilman suurempia paineita tai stressiä! Siltikään isän ja äidin välien säännöllinen selvittely ei kuulu lapselle!Jaksan aina ihmetellä juuri sitä, että varsinkin välinpitämättömät vanhemmat, jotka ovat antaneet kalsean ja ankean, usein täysin rakkaudettoman lapsuuden omille lapsilleen, kehtaavat vaatia aikuistuneilta lapsiltaan vielä jatkuvaa, loputonta tukea. Siis miten he kehtaavat???
Onkohan taustalla yhä se kivikautinen raamatun käsky, että lasten pitää kunnioittaa vanhempiaan. Ja kun kerran raamatussa ei edes vihjata, että vanhempien pitäisi myös vastavuoroisesti kunnioittaa lapsiaan, niin ei sitten tarvitse vaivautua... Semmoista vanhaa luterilaista hapatusta. Siitä täytyy vähitellen jo päästä eroon pohjoismaissakin, vai mitä. - ----------
kokenut. kirjoitti:
Äidillä on itsellä velvollisuus "lähteä uimaan rannalle" eli hankkia ammattiapua, ellei tilanne selviä omin voimin.Hyvä kirjoitus hyvä muistutus itse kullekkin.
- liisi...
vuosirenkaat kirjoitti:
Mies pahenee vain.
Miehen on syytä tietää, mihin hänen vääränlainen itsekkyytensä johtaa, pso saattaa koska tahansa lähteä omaa elämäänsä elämään, kun kyllästyy viinanhuuruihin tai salarakkaisiin.minun elämästäni. Isäni ja äitini olivat ja elivät ihan samoin kuin sinunkin. Taisi olla tavallinen tarina siihen aikaan.
- johannavirtanen
MJinustakin on kurjaa, jos äiti alkaa tilittää tuntojaan minulle. En ole kuuntelijatyyppiä, en osaa sanoa mitään järkevää ja haluaisin vain vaihtaa puheenaihetta. Itsekään en tilitä omia huoliani kenellekään.
Miksei äidillä ole omaa (ikäistään) ystävää, jolle kertoa? Sisko tms olisi taatusti parempi kuin minä. Pari viikkoa sitten äiti kertoi työhuolistaan ja hyvä että sain unta seuraavana yönä, kun murehdin hänen puolestaan. Seuraavana päivänä äidiltä tuli tekstiviesti, jossa luki: "ethän kerro työasioistani kenellekään". No en tietenkään kerro, mutta eikö hän sitä tiennyt ilmankin??- milla
Olen kai itse ollut sellainen valittava ja huoliaan kertova äiti.Minun tapauksessa ei ollut ketään toista jolle olisin voinut kertoa ongelmiani. Tosin ratkaisin ne yksin ja otin eron. Vaikka ilman tyttäreni tukea en olisi ehkä koskaan löytänyt itsestäni niin paljon voimia, että uskaltaa lähteä pitkä aikaisesta suhteesta. Se kun on usein niin, että alkoholistin vaimo on monesti hyvin yksinäinen ja potee suurta alemmuuden tuntoa, johtuen monesti miehen alentamisesta, sillä jos yli kolmekymmentä vuotta kuulee ja osoitetaan olevan mitättömin ihminen maan päällä niin lopuksi uskoo itsekkin asian olevan niin.Ei me huoliaan purkavia äidit haluta lapsillemme lisä ongelmia, vaan on joskus pakko kertoa jollekkin ja tytär on monesti ainoa luotettava ihminen.
- kokenut.
milla kirjoitti:
Olen kai itse ollut sellainen valittava ja huoliaan kertova äiti.Minun tapauksessa ei ollut ketään toista jolle olisin voinut kertoa ongelmiani. Tosin ratkaisin ne yksin ja otin eron. Vaikka ilman tyttäreni tukea en olisi ehkä koskaan löytänyt itsestäni niin paljon voimia, että uskaltaa lähteä pitkä aikaisesta suhteesta. Se kun on usein niin, että alkoholistin vaimo on monesti hyvin yksinäinen ja potee suurta alemmuuden tuntoa, johtuen monesti miehen alentamisesta, sillä jos yli kolmekymmentä vuotta kuulee ja osoitetaan olevan mitättömin ihminen maan päällä niin lopuksi uskoo itsekkin asian olevan niin.Ei me huoliaan purkavia äidit haluta lapsillemme lisä ongelmia, vaan on joskus pakko kertoa jollekkin ja tytär on monesti ainoa luotettava ihminen.
Meillä äidillä oli tapana kaivaa joka kerta puhelimessa esiin se sama vanha nauha, vaikkei hän enää edes ole kyseisessä vaikeassa tilanteessa, vaan omillaan elävä täysin vapaa eläkeläinen. Jotenkin se soittotilanne ilmeisesti laukaisi sen saman vanhan ruikutusreaktion. En enää kuuntele kuin pari sanaa siitä alusta (osaan nauhan jo ulkoa). Olen ottanut tavakseni puhua kylmästi päälle jotakin aivan muuta asiaa siirtääkseni hänen huomionsa vähän nykyisempiin oloihin eikä 10-40 v. takaisiin juttuihin.
"on joskus pakko kertoa jollekkin ja tytär on monesti ainoa luotettava ihminen."
Mikäpä siinä, kunhan se ruikutus ei muodostu iankaikkiseksi tavaksi ja mikäli se äiti myös kuuntelee tytärtään. Tottahan tyttärellä on ne omatkin huolensa, eikös.
Kunhan äidit muistaisivat, ettei yksisuuntaista kuuntelua / apua kenelläkään ole lupa odottaa saati vaatia yhtään keneltäkään, sen paremmin lähisukulaisilta kuin ystäviltä tai tuttavilta. - tekee kuitenkin
milla kirjoitti:
"Ei me huoliaan purkavia äidit haluta lapsillemme lisä ongelmia, vaan on joskus pakko kertoa jollekkin ja tytär on monesti ainoa luotettava ihminen."
Joo ette halua, mutta kuitenkin te teette niin tuolla käytöksellä! se ettei halua ei muuta asiaa lapsen kannalta mitenkään!Ja sitten ehkä te äidit vielä koette päälle syyllisyyttä joka tulee suhteenne väliin!
Jos et todella halua sydämmessäsi aiheuttaa lapselle lisää ongelmia niin menet jonnekin mielenterveyskeskukseen puhumaan ammatti-ihmiselle!
Menet, vaikka se olisi kuinka vaikeaa, kuinka noloa tai häpeallistä, menet koska rakastat lastasi ja haluat isesi kuntoon! Näin saisit edes jaettua sen tuskan jonkun muun ja lapsesi kesken ettei kaikki vastuu sinun kuuntelemisestasi jää lapsesi harteille. lastasi varmasti helpottaisi kuulla että hän ei ole ainoa jolta voit hakea tukea!
Et ehkä kuitenkaan ymmärrä mitä on tuntea vastuuta yksin ensin omista huolistaan ja sitten vielä äidin huolista, jonka kuuluisi lapsesta huolehtia eikä toisinpäin!
- kahden välinen
ei kolmen!!!!!!!
vaikka oletkin jo aikuinen niin mielestäni äitisi ja isäsi ongelmat eivät kuulu sinulle (lapselle)! Minusta on äitisi tekee väärin valittaessaan sinulle sinun isästäsi! huh! Sinun tulisi saada pitä se suhde isään mikä sinulla on eikä äitisi tarvitsisi myrkyttää sitä! Samoin isäsi ei tulisi haukkua äitiäsi sinulle!
Jos minulla on joskus lapsia en aio ikinä olla niin itsekäs, että kaataisin ongelmani tämän isän kanssa minkään ikäisen lapsen niskaan!
vanhemman tehtävä on tukea, eikä hakea tukea! Paitsi tietty jotain sellaista pientä palvelusta ja ehkä ystäviin liittyviä juttuja jne.
Kun äitisi ei tise näe miten tämä sinua vaivaa ja että se tuntuu pahalta on sinun tehtävä asialle jotain. Mutta sinuna vetäisin rajan siihen, etten haluaisi kuulla heidän parisuhteestaan. Koska pien käy niin ettet enää halua puhua äitisi kanssa ollenkaan.- minä vaan
siis että parisuhde on vanhempien välinen asia, ei kuulu lapsille. Lisäksi sanoin, etten jaksaisi aina kuulla tätä samaa valittamista. No äiti halusi tukea lapselta itselleen ja puhua huolistaan. Sanoin, että ymmärrän kyllä, ja kuuntelen kyllä murheita/tuen, mutta kun tilanne on jatkunut samanlaisena jo 1,5v. en tahdo itse enää jaksaa puida ko. aihetta. No, siihen äiti sanoi, että voihan hän lopettaa soittamisen. Jälkeenpäin mietiin, että senkö takia hän soittaa, eikö hänellä ole muuta asiaa. Kyllähän itsekin olin ilkeä, kun sanoin kohta varaavani heille pariterapia ajan (äiti kyllä menisi, mutta isä tuskin) ja lisäsin vielä, että mikäli ei kiinnostaisi sinne mennä, niin ei tarvitsi tulla enää tännekään, olisin ainakin jotain ratkaisua tarjonnut. Että kun meitä lapsia muutenkin sotketaan tähän asiaan, niin sitten sotketaan sitten kunnolla. Sanoin äidille, ettei kyllä ole minun asiani sinne teille aikaa tilata. Sisko taas huokailee, kun viikonloppu tulee, niin vanhemmat ajelevat sinne ns. peräkkäin ja äiti taas menee sinne purkamaan huoliaan, vaikka monesti olen pyytänyt, että pitäisi siskon erossa tästä asiasta. Tänään taas kävi mielessä, että katkaisen välit äitiini/koko perheeseen, saisin rauhassa elää oman perheeni kanssa, alkaa sen verran ottaa nuppiin taas koko tilanne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1393870Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3442997Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt101906Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa91635Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41099- 71944
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38874- 44784
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat23771- 65761