Muistelen takavuosina lukeneeni jostain,että auton käynnistäminen onnistuupi 4.5voltin taskulampun patterilla??? (siis jos auton omassa akussa ei riittävästi virtaa jälellä)? Voisko joku tietävä ja tosta myös lukenu nii kertoo ku ite ei muista :( (jotain hajuu olis,että annetaan paristosta virtaa sytytys puolalle...mut en muista tarkemmin)
tai linkki mistä lisätietoja löytys olis kova juttu :)
Auton apukäynnistäminen paristolla!!!
7
1096
Vastaukset
- vw-kuplassa
jossa oli 6-voltin vehkeet.
Pakkasessa koneen pyöritys laski puolan jännitteen niin pieneksi ettei tulpat saaneet kipinää. Patterilla nostettiin jännite käynnistyksen ajaksi vaadittuun 6 volttiin.- Untako nähny???
...oliko tää mun muistama"juttu"menneiltä vuosikymmeniltä sit just,että pitää olla 6 voltin järjestelmä autossa???? hmmm...miteshä toi vois onnistuu tänä päivänä esim.9voltin paristolla??? ja mihkä niitä pariston napoja pitäs kytkiä? onko sulla tietoo???
- tietoo.
Untako nähny??? kirjoitti:
...oliko tää mun muistama"juttu"menneiltä vuosikymmeniltä sit just,että pitää olla 6 voltin järjestelmä autossa???? hmmm...miteshä toi vois onnistuu tänä päivänä esim.9voltin paristolla??? ja mihkä niitä pariston napoja pitäs kytkiä? onko sulla tietoo???
Homma siis perustuu siihen, että akussa on jäljellä puhtia vielä niin paljon, että se jaksaa pyörittää starttimoottoria (ja käynnistymättä jääminen on kiinni vain siitä, etteivät sytytystulpat saa tarpeeksi kipinää).
Jos akku ei jaksa pyöräyttää moottoria lainkaan, ei mistään taskulampun paristosta ole mitään apua. Voit unohtaa koko jutun.
Vaikka kytkisit kolme 4,5 voltin paristoa sarjaan (jännite tällöin 13,5 volttia), et saa starttimoottoria pyörimään tuolla virityksellä. Syynä on paristojen oma sisäinen vastus, joka on huikean paljon suurempi kuin kunnossa olevan akun vastaava.
Jos mittaat jännitemittarilla 12 V akun jännitettä suoraan sen navoista autoa käynnistettäessä, putoaa jännite startin pyöriessä ehkä jonnekin 7-8 voltin seutuville. Jos yrität samaa tuolla 13,5 V paristosysteemillä, putuaa jännite suurin piirtein nollaan eikä starttimoottori inahdakaan. - äijä
tietoo. kirjoitti:
Homma siis perustuu siihen, että akussa on jäljellä puhtia vielä niin paljon, että se jaksaa pyörittää starttimoottoria (ja käynnistymättä jääminen on kiinni vain siitä, etteivät sytytystulpat saa tarpeeksi kipinää).
Jos akku ei jaksa pyöräyttää moottoria lainkaan, ei mistään taskulampun paristosta ole mitään apua. Voit unohtaa koko jutun.
Vaikka kytkisit kolme 4,5 voltin paristoa sarjaan (jännite tällöin 13,5 volttia), et saa starttimoottoria pyörimään tuolla virityksellä. Syynä on paristojen oma sisäinen vastus, joka on huikean paljon suurempi kuin kunnossa olevan akun vastaava.
Jos mittaat jännitemittarilla 12 V akun jännitettä suoraan sen navoista autoa käynnistettäessä, putoaa jännite startin pyöriessä ehkä jonnekin 7-8 voltin seutuville. Jos yrität samaa tuolla 13,5 V paristosysteemillä, putuaa jännite suurin piirtein nollaan eikä starttimoottori inahdakaan.Katsokaa miten siperian pojat on toteuttaneet asian vanhoissa Ladoissa, puolan etuvastus ohitetaan startissa, tämähän on tiedepalstan aihe ?
- nähny unia vaikka mistä muu...
äijä kirjoitti:
Katsokaa miten siperian pojat on toteuttaneet asian vanhoissa Ladoissa, puolan etuvastus ohitetaan startissa, tämähän on tiedepalstan aihe ?
...sit??? Mun mielestä liittyy sähköön sun muuhun juttuun? Mulle takavuosina opettaja tästä nimenomaan"fysiikan"tunnilla kertonu aiheesta...kuulemma"sen"mielestä oli kertomisen arvonen... mielenkiinnosta mä vaan kysyin,että muistaako kukaa muu kyseistä juttua :)
- 60-luvulta
nähny unia vaikka mistä muu... kirjoitti:
...sit??? Mun mielestä liittyy sähköön sun muuhun juttuun? Mulle takavuosina opettaja tästä nimenomaan"fysiikan"tunnilla kertonu aiheesta...kuulemma"sen"mielestä oli kertomisen arvonen... mielenkiinnosta mä vaan kysyin,että muistaako kukaa muu kyseistä juttua :)
silloin ei ollut mitään sähkörasioita parkkipaikoilla ja keinoja oli monia miten auto saatiin käyntiin.
Akku sisälle 30 asteen pakkasilla.
Se paristo laitettiin ennen puolaa, tulevaan johtoon, nostamaan jännitettä. Ja parempi versio oli joku suurempi radion paristo.
- Veivaaja
Olen käynnistänyt T-malli Fordin moottoria 4,5 V pariston avulla. Paristosta otettiin vain sytytysvirta ja veivi korvasi starttimoottorin. Vauhtipyörän yhteyteen oli rakennettu generaattori, josta sytytysvira saatiin koneen käynnistyttyä.
Autossa tuo moottori ei enää ollut vaan venemoottorina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383829Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362964Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81865Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51598Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41079- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65741
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708