TABU

TabuAbu

TABU on aihe/asia josta vaietaan. Kun TABU menettää pelottavuutensa, kun siitä puhutaan, niin miten paljon yleistyy samalla sen ilmeneminen? Esim. uskottomuus, juoruilu(juorupalstat), pedofilia, jumalan pilkka...

Onko TABU tehty ihmisen suojelemiseksi, vai tulisiko kaikki tabut rikkoa enakkoluulottomasti? Viimeisin ilmiö taitaa olla rajussa nousussa älykkyytemme(?) ja tietojemme ansiosta.

Omasta mielestäni Allahin merkitystä tabuna eivät Tanskalaiset tainneet tajuta.

5

443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joku vainen

      Tarkoitatko että Allah on kohta oikeasti olemassa kun siitä puhutaan niin paljon?

      • niin on

        uskovalla on oikeasti olemassa. Jos minä en usko, niin olenko oikeassa ja totuudentorvi.

        Jos haluan juoruta, niin minulla on sananvapaus.

        Jos haluan myydä itseäni, niin minulla on siihen yksilönvapaus.

        Jos halua pettää, niin muistutan että ihminen on eläin.


      • t.i.ruskeepaa
        niin on kirjoitti:

        uskovalla on oikeasti olemassa. Jos minä en usko, niin olenko oikeassa ja totuudentorvi.

        Jos haluan juoruta, niin minulla on sananvapaus.

        Jos haluan myydä itseäni, niin minulla on siihen yksilönvapaus.

        Jos halua pettää, niin muistutan että ihminen on eläin.

        Tabu. Hmm. Tabun funktio on ylläpitää yhteisössä vallitsevaa moraalikoodia. Se on autoritäärinen ratkaisu, eli ihmiset kontrolloivat toisiaan, jotta kaikki käyttäytyisivät tietyllä tavalla, eivätkä käyttäytyisi väärällä tavalla. Se on yhteisön auktoriteettin perustuva kirjoittamaton sääntö, jonka rikkomisesta rangaistaan yhteisöstä erottamisella ja jonka noudattamista palkitaan yhteisöön kuulumisella.

        Se miltä tabu suojelee, uskotaan olevan jotakin yhteisön eheyttä uhkaavaa, vaarallista ja erittäin tuhoisaa. Siihen uskotaan normatorisesti eikä rationaalisesti.

        Tilanteissa, joissa yhteisön eheys heikkenee, kuten kaupungillistumisessa ja globalisaatiossa, syntyy lisää tilaa itsenäiselle ajattelulle, eikä yhteisö enää omaa päätösvaltaa yksilön ajattelulle. Tällöin yksilöt voivat yrittää kehittää omia käsityksiään asioista, myös käsittelemällä yhteisön kiellettyjä puheenaiheita.

        Tabujen rikkomisessa kyse on siis individualisoitumisesta, sosiaalisesta disintegraatiosta, moraalin uudelleenmäärittelystä ja kapinasta autoritäärisyyttä vastaan. Mistä siinä ei ole kysymys, on väärän tietoisuuden torjumisesta tai inhimillisen totuuden löytämisestä. Yhteisö luo nahkaansa disintegraation vaiheilla, joissa yhteisön yksilöä alistavat piirteet kyseenalaistetaa, ja joiden jälkeen yhteisö luo uuden kaikkia yhdistävän ja tukevan moraalikoodin.

        Hyvä kysymys on se, että miten tämän syklin voi rikkoa rationaalisen ajattelun ja tietoon perustuvan ymmärryksen mahdollistamiseksi.


      • TabuAbi
        t.i.ruskeepaa kirjoitti:

        Tabu. Hmm. Tabun funktio on ylläpitää yhteisössä vallitsevaa moraalikoodia. Se on autoritäärinen ratkaisu, eli ihmiset kontrolloivat toisiaan, jotta kaikki käyttäytyisivät tietyllä tavalla, eivätkä käyttäytyisi väärällä tavalla. Se on yhteisön auktoriteettin perustuva kirjoittamaton sääntö, jonka rikkomisesta rangaistaan yhteisöstä erottamisella ja jonka noudattamista palkitaan yhteisöön kuulumisella.

        Se miltä tabu suojelee, uskotaan olevan jotakin yhteisön eheyttä uhkaavaa, vaarallista ja erittäin tuhoisaa. Siihen uskotaan normatorisesti eikä rationaalisesti.

        Tilanteissa, joissa yhteisön eheys heikkenee, kuten kaupungillistumisessa ja globalisaatiossa, syntyy lisää tilaa itsenäiselle ajattelulle, eikä yhteisö enää omaa päätösvaltaa yksilön ajattelulle. Tällöin yksilöt voivat yrittää kehittää omia käsityksiään asioista, myös käsittelemällä yhteisön kiellettyjä puheenaiheita.

        Tabujen rikkomisessa kyse on siis individualisoitumisesta, sosiaalisesta disintegraatiosta, moraalin uudelleenmäärittelystä ja kapinasta autoritäärisyyttä vastaan. Mistä siinä ei ole kysymys, on väärän tietoisuuden torjumisesta tai inhimillisen totuuden löytämisestä. Yhteisö luo nahkaansa disintegraation vaiheilla, joissa yhteisön yksilöä alistavat piirteet kyseenalaistetaa, ja joiden jälkeen yhteisö luo uuden kaikkia yhdistävän ja tukevan moraalikoodin.

        Hyvä kysymys on se, että miten tämän syklin voi rikkoa rationaalisen ajattelun ja tietoon perustuvan ymmärryksen mahdollistamiseksi.

        ..mielenkiinnostanne mieltäni askarruttaneeseen kysymykseen :) Sosiologien palstalla on niin hiljaista, että laitoin tänne.

        Kirjoitit hienosti, mutta vierasperäisten sanojen takia oli hieman ymmärtämisvaikeuksia (muista että täällä on myös meitä maallikkoja).

        Minua ainakin askarruttaa se, miten moraalisäännöt voitaisiin rikkoa, jotta rikkominen ei aiheuttaisi vielä suurempaa vahinkoa kuin niiden ylläpito.

        Tai siis kansanomaisesti sanottuna, ettei lapsi menisi pesuveden mukana.


    • Anonyymi

      On suomalainen pakko lääkettä Esko Aho aika aloitus, teippi suun eteen, pakko lääkinnät haut käyntiin, on käden menettäneen huekkakuakin nauhat jne.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5105
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3207
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1800
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1345
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe