aikoinaan kun aloitin uinnin oli mun tyyli mun.ja se oli sammakkouinti.heh..no silloin tuona aikana kaikki vielä tajusivat mitä tarkoitan.kuten koiraa.kissaa.perhosta pappia jopa hevosta uitiin..
nykypäivänä on niin prikulleen tarkkaa että rintauinti on rintauinti eikä sammakkoa.jospa tällänen tavallinen harrastelija sais kuitenkin pitää omat uintinsa oman nimisinä...?
mut lapsilleen kyllä opetan oikeat termit.
kiitos
paljon puhuttavat termit eri uintimuodoille
12
3286
Vastaukset
- lifeguard
Ihan totta kirjoitat.
Ennen todellakin koiranuinti oli nimike joka tänä päivänä kulkee nimellä myyräuinti.
Ainoa asia, että myyrä ei osaa uida ja nimi vaihdettu koska kuulema kuulostaa paremmalta.
Mutta jos lapsille annetaan ymmärtää, että myyrä osaa uida ja sisäistävät myös asian ja sitten selviää ettei myyrä osaaa uida tehdään näillä ns uusilla nimikkeillä karhunpalvelus uimaopetuksessa.
Myyränuinti nimikkettä en itse käytä enkä tule käyttämään ja syyn kerron lapsille kyllä miksi ja koiranuinti nimikettä käytän tässä edelleen. - freestyler
Henkilökohtaisesti sama sen väliä millä nimellä kukakin kutsuu uintityylejään...
Mutta sitten tullaan alueelle, joka on syytä määritellä hieman tarkemmin: Esim. tällä palstalla henkilö Z kysyy jotakin rintauintitekniikasta. Minä ainakin haluan määritellä onko kyseessä "sunnuntai-aamun-kaikki-mukaan"-tyylistä vai rintauinnin kilpauintitekniikasta? Niillä, kun on vissi ero. Eli mitä asianomainen henkilö haluaa tietää? Itsellä ainakaan ei ole sen kummemmasta asiasta kyse.
terveisin ID- lifeguard
Kun todella aletaan puhumaan tekniikasta ja sen opetuksesta käytetään rintauinti nimeä.
Samoin krooli on vapaauinti-vapari,selkäuinti seljeri.
myyränuinti nimistystä en allekirjoita ja sen teen myös selväksi opetuksessa miksi.
Monta eri termiä ja nimeä on.
Lapset ovat usein nähneet, että sammakko ui kuten koira ja kissakin.
- Vastauksia
Sammakkouinti = pää pinnalla ja niska kipeytyy sekä jalat alaviistossa kohti pohjaa, potku kenties epäsymmetrinen tai saksaava, käsivedot liian leveät tai pitkät jne. Harrastelijan rintauintia siis, josta voi puuttua liuku-osa, nilkat eivät ole koukussa, polvet vedetään mahan alle, käsiä ei palauteta eteen nopeasti yms. Tädit uivat tätä hiukset kuivina ja vaihtavat päivä kuulumiset samalla kun varaavat vähintään kaksi rataa muilta uimareilta tilaa.
Rintauinti = rinuli, joka vastaa uimaliiton kilpauintikriteereitä tekniikaltaan
Myyränuinti = myyrä kaivaa tunnelia (uidaan sukelluksissa) ja kurkkaa välillä pinnalle (hengitetään sisään) kun taas koirat uivat kuono veden pinnalla koko ajan - mikä on veden mekaanisten ominaisuuksien vuoksi hankala asento hallita (kun pää on ylhäällä, jalat ovat alhaalla) - tästä sitten jatketaan aikanaan krooliuinnin harjoitteluun epäsymmetrisine liikkeineen. Oletko ajatellut, että käsipohjan uinti on myyräuinnin varhaisharjoite?
Lisäksi lasten kanssa uintityylien nimikkeet ovat mielikuvituksesta kiinni: uidaan hevosta, lehmää, traktoria, autoa, haikalaa...
Kylkiuinti (side stroke) = Hengenpelastusuinti-tyyli, joita on monia muitakin!
Selkäkrooli/seljäri
Krooli/vapaauinti (periaatteessa vapaauinti voisi olla mikä tahansa uintilaji, mutta pääasiassa nimitystä käytetään krooliuinnista)
Perhosuinti/perhonen (sinänsä helppo laji, ihmisillä yleensä liikaa ennakkoluuloja, jotta haluaisivat opetella ko. lajin.) - vaaditaan mm. rentoutta ja voimaa
Rullaus: hartioiden kiertoliike (lantio ei liiku rullauksen mukana), joka pienentää etenemisvastusta kroolissa ja selkäkroolissa.
JNE.
Jos korjattavaa tai lisättävää, jatkakaa postitusta!- lifeguard
ainoa asia vain, että myyränuinti nimike vaihdettu koiranuinnin tilalle ja alkuperäinen syy on, koska nimi kuulostaa paremmalta.
Myyrä ei osaa uida!
Suhin sivuilta löytyy mainitsemasi muut.
Perhonen ei todellakaan ole vaikea laji oppia.
Uinnissa potkut kaiken a ja o.Jos potkut eivät kunnossa niin kaikilla oma tapansa opettaa.
Oma kokemus on kohta 20v uinninopetuksesta ja ihminen joka antanut minulle paljon lisävaloa asioihin jo yli 45 vuoden kokemuksella ja on tänä päivänä elossa olevista ainoa jolla todella vankka ja täysi ammttitaito mutta ketä ei arvosta enää.
Itse ainakin nostan hattua kyseiselle ihmiselle koska nähnyt miten paljon tehnyt ja viennyt uimaopetuksen ihan eri tasolle omalla sarallaan.
Meitä on moneksi. - lifeguard
kirjoitat, että perhonen vaatii voimaa.
Tekniikka kaiken a ja o niin potkut kuin rullaus.
Vaparissa on yksi joka on kaiken a ja o mistä lähdetään?
Keskipiste? mikä on ns keskipiste?
Nenä!Tarkoittaa, että nenä on halkaisija käsivetojen kohdalla.
Omasta kokemuksestani voin sanoa, että kun valitaan vuoden uimaopettajia ym niin jos valintakriteerit olisivat todella ns oikeat olisi eräs vanhempi herramies valittu varmasti yli 20 kertaa.
Nähnyt tämän päivän vuoden uimaopettajien ja omasta mielestään täysin pätevien opetustason ja en halua olla samaan aikaan opettamassa kun toisella puolella sirkuskoulu meneillään.
Muistuu mieleen noin vuosi takaperin lasten alkeis ja jatko kurssi johon vetäjäksi kurssin puolessa välissä ja sitä ennen sitä vetänyt yksi täys pätevä.
Jätetään sanomatta mitä oli opetettu vai oliko mitään.
Monet haalivat itselleen uimakouluja ja päällimmäisenä on raha ja siitä saatava korvaus.
Tässä jakautuu se ketkä tekevät uinninopetusta vain rahasta ja keillä se lähtee sydämmestä ja halu antaa oppilaille niin lapsille kuin aikuisoppilaille miksi ovat uimakouluun tulleet ja pistää itsensä 110% opetukseen.
Käsipohjaa ei uimakouluun tulla opettelemaan vaan oppimaan uimaan ja voittamaan vedon pelko.
Rahasta en henkilökohtaisesti ikinä opeta ja tunnen monia jotka samalla linjalla. - bella78
niin....
sammakkouinti on ensimmäinen uinti muoto jonka minä aikoinaan opin.ja siihen se oppiminen sitten jäikin.ehkäpä nämä mummelit radan valtaajat myös sitä uivat kun ei katsos varmaankaan ollut muita ns hienoja uinti tapoja jota ovat opetelleet.mielestäni kissa koira ovat paljon vaikeempia ns.hankalampia uida kuin esim.sammakko.
mielestäin mummeleis ei ole mitään vikaa :)
onpahan joku paikka ja viel urheilun merkeissä,jossa vaihtaa kuulumiset eiks jeah :)) - ui ja mari
bella78 kirjoitti:
niin....
sammakkouinti on ensimmäinen uinti muoto jonka minä aikoinaan opin.ja siihen se oppiminen sitten jäikin.ehkäpä nämä mummelit radan valtaajat myös sitä uivat kun ei katsos varmaankaan ollut muita ns hienoja uinti tapoja jota ovat opetelleet.mielestäni kissa koira ovat paljon vaikeempia ns.hankalampia uida kuin esim.sammakko.
mielestäin mummeleis ei ole mitään vikaa :)
onpahan joku paikka ja viel urheilun merkeissä,jossa vaihtaa kuulumiset eiks jeah :))no siis kuulumiset voi vaihtaa mutta en nyt sanoisi urheiluksi, kuntoilua se olisi juu.
mummelit omalle kaistalleen ja ei ku menoksi - bella78
ui ja mari kirjoitti:
no siis kuulumiset voi vaihtaa mutta en nyt sanoisi urheiluksi, kuntoilua se olisi juu.
mummelit omalle kaistalleen ja ei ku menoksiaivan totta mitä kirjoitit.
ajattelinpa vain että eikös ne mummelit käy siellä päivisin ja niillä on tietyt hallit joissa käyvät.eikä se minuu niin harmita.tms.
mutta oikeas olet
kaikki omalle kaistallensa juu :)
- Höpsis
Nyt sanon minä, että jos ei nuo sammakko- ja koirapuheet muutu kunnioittavammiksi, meillä suututaan! Sehän on sammakoiden ja koirien halventamista!
Sammakkouinti on sammakkouintia ja kun uidaan koiraa niin uidaan koiraa. Meidän Jimi ainakin ui kesällä järvessä koiraa ja haukkuu jo tietokoneen ääressä tuohtuneena puheistanne. Ei muuta kuin ihmisillä nenä veteen ja koirilla kirsu pinnalle ja hyvin menee! - uiskari
Tosin mäyräuintia ei paljoa näe halleilla. Silti sillä liikkuu kovenpaa kuin mummosammakolla. Vauhti jotakuinkin vapaatyylin luokkaa on mutta sitä ei jaksa kuin 25m kerrallaan. Silti teoriassa se on paras tyyli uida jos vene kaatuu ulapalla...
- uiskari
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135223
- 675034
- 904094
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603178- 432781
- 152287
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521904- 381750
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371618