Neljä vuotiaani ei syö kasviksia eikä hedelmiä juuri ollenkaan ja näin talvi kuukausina vitamiinien saanti huolestuttaa. Olen yrittänyt pienestä pitäen niitä hänelle tyrkyttää, mutta ei mene niin ei mene. Oletteko antaneet lapsillenne mitään vitamiinilisiä? Ajattelin itse käydä apteekista ostamassa kalanmaksaöljyä ja kokeilla sitä. Luulen että osa talven flunssista olisi jäänyt sairastamatta jos vitamiinit olisivat olleet kohdallaan.
Kasvikset ei mene
7
1378
Vastaukset
- äippä
itse ostin 3v pojalle muka "sana solia", joka on nestemmäinen vitamiini valmiste. Ei ala kirveelläkään sitä ottamaan (maistuu "appelsiinille" ja aspartaamille..)! Näin mainoksen lasten multitabseista, pureskeltavista, mansikanmakuisista.. niitä kokeilen seuraavaksi. Meillä pojalla ruoan syönti vaihtelee, tuoreet kasvikset, marjat, hedelmät ei maistu lukuunottamatta kun joskus saattaa banaania ja omenaa haukkailla.
- lapsesi mukaan
ruuanlaittoon. Jotain nelivuotiaskin voi mukana laitella. Ja anna hänen opetella kattamaan pöytä. Ei se mitään jos ei alkuun oikein suju mutta anna olla mukana.
Vihanneksiakin voi laittaa niin monellla eri tavalla. Raastetun porkkanan joukkon sopii vaikka viinirypäleitä, ananasta, rusinoita, omenaa tai päärynän paloja. Anna lapsen sekoitella kotitekoista salaattikastiketta jne. Ja maistella samalla kun sitä tekee niin eiköhän se siitä lähde.
Joka kerralla voitte kokeilla uutta vihannesta tai juuresta. Lapsesi voi ripotella vaikka uunivuokaan kalan rinnalle hieman herneitä ja maissia, porkkana suikaleita voi lapsi sekoittaa jauhelihakastikkeeseen esimerkisksi.
Milelikuvitustahan voi käyttää mielin määrin. Anna lapsen maistella että tuleeko hyvää ja muista kehaista että hyväähän siitä tulee.- kermaviiliin
tai sitten kasvissosekeittoa, siitä tykkää kaikki lapset. Muutama "kasvissattuma" joukkoon, kyllä menee.
Ja tuo vitamiiniasia, syön "heiniä" ja hedelmiä päivittäin, silti jokaikinen räkätauti tarttuu minuun. On vaan helpompaa sairastaa, kun on syöny vitamiineja.
Ja onko niissä tehotuotetuissa porkkanoissa ym. muuta vitamiinia kuin apulanta?
- pommac
Kiitos hyvistä vinkeistä!
Täytyy kai vaan koittaa aina pikkuisen edes "tuputtaa" jotain tuoretta ruoan joukkoon. Tuntuu vaan että mikään ei mene missään muodossa. Kurkku siivu ruoan kanssa silloin tällöin. Jos jotain olen laittanut ruokaan esim. sipulia, paprikaa, porkkanaa, hän jättää syömättä sen. Sen linjan olen kuitenkin pitänyt että maistaa täytyy, pakko ei ole syödä. Sipulia kyllä laitan melkein joka ruokaan ja koitan saada sen pilkottua erittäin pieneksi ettei tyttö sitä löydä lautaseltaan, mutta aina sekään ei onnistu.
Meillä menee samalla tavalla kuin äippäkin kirjoitti, että "syönti vaihtelee, tuoreet kasvikset, marjat, hedelmät ei maistu lukuunottamatta kun joskus saattaa banaania ja omenaa haukkailla."
Ruoan laitossa ja leivonnassa tyttö on kovasti mukana ja tykkää touhuilla muutenkin keittiössä. Alkaa muuten olla jo aika hyvänä apunakin...
Taidan kuitenkin huomenna mennä apteekkiin ja ostaa jotain vitamiinilisää ja jatkaa sinnikkäästi kasvisten ja hedelmien "tuputtamista". - äiti vm-68
Aivan sama tilanne meillä! Poika 5v eikä suostu edes maistamaan mitään hedelmää, kasviksia yms. vaikka mitä tekisi ja millä tavalla laittaisi. Vinkin kyllä on hyviä, mutta kun ei syösty syömään niin ei suostu. Isoveli taas syö kaikkea mahdollista mitä tarjotaan. Itse aloin antaa Sanasolia ja hyvin näyttää poika kasvavan ja kehittyvän. Luotan siihen että kun ikää tulee niin jossain vaiheessa alkaa kasviksetkin ja hedelmät maistua. Ei auta mitkään houkuttimet ja kehut ja kiitokset... kun ei syö niin ei syö. Poika jopa erottelee jauhelihapadasta pienen pienetkin herneen, maissin tai paprikan palaset eikä syö jos lautasella näkyy 1 mm x 1 mm punaista, vihreää tai keltaista.
Meillä ainakin neuvolatäti oli sitä mieltä, että tuo Sanasol on oikein hyvä, etenkin talvisaikaan, mutta annan myös kesällä koska ei ne kasvikset yms. silloinkaan mene. - pommac
Kävin ostamassa sitä sanasolia ja se menee tytöllä alas pienen neuvottelun jälkeen. Tosi mukava kuulla että muillakin lapsilla on sama päähän pinttymä,että kasviksia ei syödä.
Jatketaan sanasolin voimalla ja toivotaan että ehkä joskus . . .
Aurinkoista kevään alkua kaikille=) - elämää kokenut ja nähnyt
Lapsi syö nirsuilematta ruokansa, JOS ON NÄLKÄ. Jos taas jätetään ruokaa sen vuoksi, että joku ei maistu, niin se on sitten oma valinta. Jos lapsi päättää jättää lautasellaan olevan kolmanneksen kasviksia syömättä, niin sitten täytyy kai olettaa, että hän tuli siitä 2/3 tai 1/2 kylläiseksi. Nimittäin kasviksethan eivät ole toki mitään lautasen koristeita, vaan lautasmallia kannattaa soveltaa pienestä pitäen.
Nirsoilut loppuvat ja ruoan arvostus kasvaa, kun ei syötetä välipalaa, eikä sallita kasvisten nirsoilua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511417- 639810
- 1445559
- 1443784
- 753740
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373635- 403378
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243173- 632793
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792583