Mitä mieltä Quattro-ihmiset olette tästä BMW:n älykkäästä nelivedosta? Toimii jo ennenkuin luistoa esiintyy eikä sen jälkeen, jakaa voimaa 0-100% ja 100-0% välillä etu ja taka-akseliston kesken portaattomasti, jopa yksittäisille pyörille. Avustaa ajonvakautuksen kanssa yli- ja aliohjautumisessa. Pysäköitäessä täysin takavetoinen eli on ketterä käsitellä.
Milloinhan audi saa kehitysversionsa valmiiksi vastaavasta järjestelmästä, nythän jako on välillä 75-25%. Ei voida puhua kehittyneimmästä järjestelmästä enää vaikka audi 25v onkin nelivetoja tehnyt.
Toki hieno järjestelmä nykyinenkin on en sitä kiellä, mutta bemari näyttää menneen ohi??
Kommentteja jotka olette testanneet!
Nimim.Audi A4 1.8TQ -99
BMW
36
5686
Vastaukset
- a-man
Tässä vaiheessa menee täysin (Veijo) Esson baari tasolle koko pohdiskelu. Odota edes puoli vuotta ja nähdään miten homma pelittää. Pelkästään xdriven ylimääräiset nippelit pistää miettimään mitenkä järjestelmä kestää normaalia yli 150tkm käyttöä.
- audin neliveto
ei toimi ennenkuin luistoa esiintyy? Oletko kaljapäissäsi vai muuten vaan tietämätön?
- polle
quattro täysin mekaaninen ja jatkuva neliveto, nää lelu sähkö"nelivedot" kuulemma ei toimi kunnolla jos niillä ajaa vähänkin liian rankassa maastossa, ja mitäs sitte kun autolla on ajettu joku puolmiljoonaa tai autosta otetaan joku 500heppaa kauankohan x-lelut kestää...
- Näin o!
polle kirjoitti:
quattro täysin mekaaninen ja jatkuva neliveto, nää lelu sähkö"nelivedot" kuulemma ei toimi kunnolla jos niillä ajaa vähänkin liian rankassa maastossa, ja mitäs sitte kun autolla on ajettu joku puolmiljoonaa tai autosta otetaan joku 500heppaa kauankohan x-lelut kestää...
ettei tuollaisia kikkailuja rupea Torsen harrastamaan. On näköjään taas suomessa mainosmiehet saaneet pellellään joidenkin huulet pyöreiksi. Onhan se täysin luonnollista, että pitemmän päälle sähkövikoja alkaa varmaan tulemaan. Ennemmin quattro, kun turhaa kikkailua. Ja ei tuo bemarin edellinen suuri "innovaatio" i-drivekaan mikään menestys ollut/ole. Sekin onnistuu sekoittamaan koko auton toiminnallaan.
nimim. vanha hyväksi todettu on yleensä se parempi vaihtoehto, mutta katsotaan muutaman vuoden kuluttua...;)
- Pertti
Yksikään joka näitä juttuja lukee/kommentoi/väittää testanneensa puhuu paskaa. Tavallinen pulliainen ei paljoa testaile mitään nelivetoja niin, että löytäisi niistä eroja. Tämä on fakta ja joka taas yrittää itkeä, tekee itsensä naurunalaiseksi.
- Martti vain
siis jokainen huomaa kun ajaa nelivedolla onko se "oikea" neliveto vai etuveto jossa on auttava takaveto.
- quattrosta
Martti vain kirjoitti:
siis jokainen huomaa kun ajaa nelivedolla onko se "oikea" neliveto vai etuveto jossa on auttava takaveto.
l Torsenista ja x-drivestä.
- no jopas joo
Kyllä quattro on quattro..tyhmä on jos ei tajua. Nää äxä vehkeet on romukoppa tavaraa. Voi tietysti joku tykätäkin..kaikilla kun ei valo ole joka huoneessa tuola vintillä päällä.
T: q-mies - .,.,.,
Itse olen käynyt kokeilemassa 530d nelivetoa ja Audi A6 quattroa. Bemari oli uusi ja audi oli neljä vuotta vanha ja kyllä huomasi että ei se sähkö pysy perässä ku painetaan kaasua. Bemari pisti aina perää aika reilusti sivulle ja audi meni suoraan niin pitkän ku vaan käänsi rattia.
sitten toi luotettavuus. kuka on saanut tai tietää että joku on saanut torsen quattron rikki niin saa ilmoittautua. - vakiona
-99 2.5 TDI:ssä? ASR ei kai ainakaan ole?
- Jamppa1
on omimassa taas yhtä Porschen juttua. Eli tätä "älykästä" nelivetoa. Sellainen oli Porschella jo 20 vuotta sitten. Kuten sarjaan asennetut ahteimetkin. Kun mitään omaa ei keksitä, pitää ottaa kunnia muilta.
Niin tai näin, Torsen -tyyppinen neliveto toimii, oli luistoa tai ei. Toimii muuten vielä pitkään kaiken lisäksi. Mielestäni sähkökikkailut ei tee mistään nelivetosysteemistä sinänsä parempaa. Bemarin kaltaiset systeemit toiminee hienosti vaikka Lamborghinissa. Henkilöautoissa aidosti jatkuvatoiminen neliveto on omimmillaan. Maasturit vaatii taas vähän omanlaisensa systeemin.
Bemarin nelivetoja on vähän ja niitä ei perinteisesti kukaan pidä minään. Subaru on ainoa vakavasti otettava kilpailija Audille nelivetoisissa henkilöautoissa.- NERO
luulet olevasi? 2004 X-drivellä varustettu X3:nen oli vertailussa A6:sta vastaa ja voitti kyseisen vertailun. Itse olen ajellut X-drivellä varustetulla autolla yli 80tkm ja en voi muuta sanoa kuin että mainiosti toimii: Ei ylimääräisiä ääniä voimansiirrosta, pieni kääntösäde suhteessa akseliväliin, ei juurikaan lisää kulutusta ym.
Ja sitäpaitsi ei se voima siirry sähköllä vaan mekaanisesti. Ja eiköhän ne suurimmat sähköviat ole kuitenkin eräässä toisessa konsernissa? - Nöyryyttäjä
NERO kirjoitti:
luulet olevasi? 2004 X-drivellä varustettu X3:nen oli vertailussa A6:sta vastaa ja voitti kyseisen vertailun. Itse olen ajellut X-drivellä varustetulla autolla yli 80tkm ja en voi muuta sanoa kuin että mainiosti toimii: Ei ylimääräisiä ääniä voimansiirrosta, pieni kääntösäde suhteessa akseliväliin, ei juurikaan lisää kulutusta ym.
Ja sitäpaitsi ei se voima siirry sähköllä vaan mekaanisesti. Ja eiköhän ne suurimmat sähköviat ole kuitenkin eräässä toisessa konsernissa?Tuota, nyt kannattaa korjata, ennenkuin alan nöyryyttää sinua faktoilla.
- faktoja
Nöyryyttäjä kirjoitti:
Tuota, nyt kannattaa korjata, ennenkuin alan nöyryyttää sinua faktoilla.
ihan mielenkiinnosta.
- 300-sarja
faktoja kirjoitti:
ihan mielenkiinnosta.
ollut sijoilla 90 ja ylöspäin siellä Saksan katsastuslaitoksen tilastoissa ?
Oikea suunta Bemarilla.Kehitys menee koko ajan eteen päin.Aika ihmeellistä kun lukee näitä kirjoituksia,miten kestää,katotaan vuosien päästä ym.Jos autoja ei kehitetä ajaisimme vielä pensa pelit kaasareilla ja kärjillä ja diiselit traktoreihin verrattavilla etu kammio koneilla varustetuilla peleillä.Hyvin rakennettu elektroniikka tekee autoista vasta autoja.
- audist1
Olen täysin samaa mieltä kanssasi.
Nuo on vähän oman sorttisia ihmisiä ketkä tuosta ikivanhasta torsenista riemuitsevat. Nelivetojärjestelmä josta puhti loppuu kun yksi pyörä ei vedä! :)
Lisäksi epävakaa ajokäyttäytymiseltään, tästä oli pitkä vääntö Audifinns-foorumillakin, jos mutkaan ajaa kovaa pyörät sutien ja nostat jalan kaasulta niin autopa hyökkää penkkaan - tosi nykyiaikaista. :) - Audiukko
audist1 kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä kanssasi.
Nuo on vähän oman sorttisia ihmisiä ketkä tuosta ikivanhasta torsenista riemuitsevat. Nelivetojärjestelmä josta puhti loppuu kun yksi pyörä ei vedä! :)
Lisäksi epävakaa ajokäyttäytymiseltään, tästä oli pitkä vääntö Audifinns-foorumillakin, jos mutkaan ajaa kovaa pyörät sutien ja nostat jalan kaasulta niin autopa hyökkää penkkaan - tosi nykyiaikaista. :)ei ainakaan minun autosta puhti lopu jos yksi pyörä ei vedä. Vai epävakaa ajokäyttäytymiseltään??? Enpä ole vakaampaa autoa löytänyt. Lisäksi autolla voi ajaa nelipyöräluisussa halutessaan.
- diipadaapa2
Audiukko kirjoitti:
ei ainakaan minun autosta puhti lopu jos yksi pyörä ei vedä. Vai epävakaa ajokäyttäytymiseltään??? Enpä ole vakaampaa autoa löytänyt. Lisäksi autolla voi ajaa nelipyöräluisussa halutessaan.
Kokeiles pistää yksi rengas ilmaan edes sentti, ei taida lähteä mihkään sitten.
Ja voihan sillä nelipyöräluistolla mennä, varo vaan ettet nosta kaasulta jalkaa vähänkään räväkämmässä vauhdissa. - lähteä
diipadaapa2 kirjoitti:
Kokeiles pistää yksi rengas ilmaan edes sentti, ei taida lähteä mihkään sitten.
Ja voihan sillä nelipyöräluistolla mennä, varo vaan ettet nosta kaasulta jalkaa vähänkään räväkämmässä vauhdissa.kun voimaa jakautuu toiselle akselille. EDS jakaa tarvittaessa sitten sillä akselilla.
Ei tarvitse neuvoa nelipyöräluistoa. Ja kaasuakin voi nostaa.
On teillä oudot kuvitelmat. - Jamppa1
diipadaapa2 kirjoitti:
Kokeiles pistää yksi rengas ilmaan edes sentti, ei taida lähteä mihkään sitten.
Ja voihan sillä nelipyöräluistolla mennä, varo vaan ettet nosta kaasulta jalkaa vähänkään räväkämmässä vauhdissa.on nyt käsittänyt kaksi asiaa väärin. Ensinnäkin audi quattro ei ole maastoauto koska sen maavara on siihen liian pieni. Niin lukee myös meidän quattron ohjekirjassa. Eli henkilöautossa on vetojärjestelmän lisäksi toinen merkittävästi rajoittava tekijä, maavara.
Toisekseen, teknisesti ajatellen, quattro on tuotemerkki eikä tekniikka. Toteuttamisatapoja on useita, selvitin niitä juuri tuossa pari päivää sitten tällä palstalla. Torseneitakin on yleisesti ottaen eri tyyppisiä. Tyypistä riippuu montako pyörää pitää olla maassa että muut vetää. On sellaisia jotka vaativat että toisellakin puolella on edes hiukan pitoa, sekä sellaisia joissa toinen puoli saa olla kokonaan ilman kitkaa.
Eli torsen-tyyppinen neliveto voidaan toteuttaa siten että auto lakkaa vetämästä kun yksi pyörä on ilmassa tai toisaalta se voidaan tehdä vetämään ainoastaan yksi pyörä maassa.
Meidän quattrossa (-89 mallissa) riittää molemmat takapyörät tai molemmat etupyörät. On käynyt niinkin että keula on ajettu pohjasta lumen päälle, jolloin takapyörät vetivät auton takaisin liki puolen metrin hangesta. Sellaista mäkeä ei ole vielä löydetty mitä ei pääsisi kitkarenkailla ylös ja kiinni sitä ei ole ikinä saatu. Eikä toivottavasti saada kun painoa on kaksi tonnia. Jos sillä ajaa maasturikuskien suosikkiin, eli ristiriipuntaan, on sutiminen pienin murheista.
"Ja voihan sillä nelipyöräluistolla mennä, varo vaan ettet nosta kaasulta jalkaa vähänkään räväkämmässä vauhdissa."
-Tuo tulee sellaisen suusta joka ei ole kuin korkeintaan katsellut quattroa. Torsen-quattro toimii tuossa tilanteessa näin: Kaikki kolme tasauspyörästöä on vapaana ellei takaperää ole erikseen lukittu kytkimestä (mahdollista vain tietyissä malleissa). Itse asiassa kaikki quattrot toimivat näin.
Myös abs ja mhdollinen esp toimii em. tilanteessa normaalisti. Torsen puuttuu tasauspyörästön toimintaan ainoastaan veto päällä kuten kitkalukkokin. kitkaluko haittaa esp:n ja luistoneston toimintaa, kiinteä lukko estää em. sekä abs:n käytön.
quattro on suunniteltu sekä vaivattomaan etenemiseen liikenteessä että toisaalta kovaan ajoon. Tästä on esimerkkejä loputtomasti autourheilussa. Jälkimmäinen vaatii kylläkin vähän ominaisuuksia myös ratin ja penkin välistä.
Neliveto on aina omanlaisensa ajaa ja se vaatii totuttelua. Tärkeintä on hurjalta tuntuvasta vetopidosta huolimatta muistaa ettei se pysähdy kaksivetoista nopeammin.
- himoitsee
xDrive järjestelmää itselleen. Ottaisi varmasti käyttöönsä mutta BMW:llä on patenttisuoja järjestelmästä. Kyllähän Audinkin neliveto toimisi paremmin jos kykenisi jakamaan voimaa täydet 100% akselien kesken. Edelleenhän se on vain välillä 75-25%. Eli kyllä hyvääkin voi aina parantaa...
- Hondisti
Uudessa Honda Legendissä on vielä kehittyneempi neliveto kuin kummallakaan, Audilla tai Bemarilla: Elektroniikka ohjaa nelivetoa siten, että mutkissa jaetaan voimaa tarvittaessa yksittäisille pyörille, esim. vasemmalle kääntyessä tiukasti jaetaan voimaa reilusti oikealle takapyörälle, jolloin auto kääntyy tehokkaammin, muutoin melko samanlainen kuin bemarin x-drive, mutta siis kehittyneempi ohjaustekniikka ja voimanjako myös kun auto ei ole vielä lähtenyt luisuun, toki ESP:hen yhdistettynä
- leikkinelivedot
ja ESP:t sun muut. Ei noilla mutkaan mentäessä tiedä mitä tapahtuu, onko se etu-, taka vai neliveto. Audilla ja Subarulla on ainoat oikeat systeemit.
- kaluja
leikkinelivedot kirjoitti:
ja ESP:t sun muut. Ei noilla mutkaan mentäessä tiedä mitä tapahtuu, onko se etu-, taka vai neliveto. Audilla ja Subarulla on ainoat oikeat systeemit.
Ainuat oikeet neli vedot on maasto-autossa, saat lukita sen nelivedon päälle tai pois. jatkuva neliveto on perseestä.Ei tiedä kumpi pää sutaa, ainut joson visko lukolla niin sitten asia eri?
Maastoautoon lisätään vielä kitkalukot eteen ja taakse niin avot, tai paine ilma toimiset 100%lukot ni vielä parempi. - käy nuokin
kaluja kirjoitti:
Ainuat oikeet neli vedot on maasto-autossa, saat lukita sen nelivedon päälle tai pois. jatkuva neliveto on perseestä.Ei tiedä kumpi pää sutaa, ainut joson visko lukolla niin sitten asia eri?
Maastoautoon lisätään vielä kitkalukot eteen ja taakse niin avot, tai paine ilma toimiset 100%lukot ni vielä parempi.henkilöautossa pitää olla jatkuva neliveto Torsenilla tai viskolla.
- gfddgf
kaluja kirjoitti:
Ainuat oikeet neli vedot on maasto-autossa, saat lukita sen nelivedon päälle tai pois. jatkuva neliveto on perseestä.Ei tiedä kumpi pää sutaa, ainut joson visko lukolla niin sitten asia eri?
Maastoautoon lisätään vielä kitkalukot eteen ja taakse niin avot, tai paine ilma toimiset 100%lukot ni vielä parempi.meni ihan mihin vaan, mutta jäi aina pohjastaan kiinni
- dsdf
varmaan auton jota ei tarvi edes ohjata. Ihmiset tarvii nykypäivänä kaiken maailman apupyöriä. Jos ei osaa ajaa ilman esp:tä tai luiston estoo ja muita elektroniikka paskoja, niin voi pysyä kotona. Minä en vaihda vanhaa coupe quatroania ennenkuin se menee ihan paskaksi.
- vinkittäjä
..koska ei sulla olis varaakaan sitä vaihtaa.
- hehehe
vinkittäjä kirjoitti:
..koska ei sulla olis varaakaan sitä vaihtaa.
olet varmasti bemarin omistaja, koska bemarin omistajilla on aina joku harhaluulo että bemari olisi kallis auto. Kaverit ajaa jollain 330:n ruoskalla ja esittää rikasta.
- vinkittäjä
hehehe kirjoitti:
olet varmasti bemarin omistaja, koska bemarin omistajilla on aina joku harhaluulo että bemari olisi kallis auto. Kaverit ajaa jollain 330:n ruoskalla ja esittää rikasta.
Autoni on merkiltään Audi ja malliltaan A4.
Mutta et kommentoinutkaan sitä jäikö autonvaihtosi rahasta oikeasti kiinni! :O
80-luvun autot on vähän kuin MC Hammer, ne tuntui sillon neonpunaisten pyöräilykypärien aikaan hienoilta mutta nykypäivänä lähinnä huvittaa jos on varaa muuhunkin. - hehehe
vinkittäjä kirjoitti:
Autoni on merkiltään Audi ja malliltaan A4.
Mutta et kommentoinutkaan sitä jäikö autonvaihtosi rahasta oikeasti kiinni! :O
80-luvun autot on vähän kuin MC Hammer, ne tuntui sillon neonpunaisten pyöräilykypärien aikaan hienoilta mutta nykypäivänä lähinnä huvittaa jos on varaa muuhunkin.heh että a4 : ). Et sitten tylsempää laitetta löytänyt tai tämä uus bemarin kolmos sarjalainen olisi vielä tylsemmän näköinen ilmestys. Tietenkin jotkut ihmiset haluvat kuulua joukkoon ja ostavat harmaan audin ja eihän siinä mitään mutta kun joka toinen vastaan tuleva auto on a4:en tai joku bemarin ruoska. niin ja kun rahasta tuli puhetta, niin kyllä nyt uuteen autoon aina on varaa, mutta enpä näe siinä mitään järkeä kun halvemmalla saa paremman ja huomattavasti hienomman auton.
- esimerkin
hehehe kirjoitti:
heh että a4 : ). Et sitten tylsempää laitetta löytänyt tai tämä uus bemarin kolmos sarjalainen olisi vielä tylsemmän näköinen ilmestys. Tietenkin jotkut ihmiset haluvat kuulua joukkoon ja ostavat harmaan audin ja eihän siinä mitään mutta kun joka toinen vastaan tuleva auto on a4:en tai joku bemarin ruoska. niin ja kun rahasta tuli puhetta, niin kyllä nyt uuteen autoon aina on varaa, mutta enpä näe siinä mitään järkeä kun halvemmalla saa paremman ja huomattavasti hienomman auton.
vai oliko tuo taas kateellisen suun pieksäntää? No olihan se. Voi reppanaa.
- hehehe
esimerkin kirjoitti:
vai oliko tuo taas kateellisen suun pieksäntää? No olihan se. Voi reppanaa.
s2 coupe quatro on parempi ja sata kertaa komempi kuin yksikään a4:n.
- ja makuasia
hehehe kirjoitti:
s2 coupe quatro on parempi ja sata kertaa komempi kuin yksikään a4:n.
on onko komeampi. Minusta ei. Mutta onhan se halpa.
- vinkittäjä
hehehe kirjoitti:
heh että a4 : ). Et sitten tylsempää laitetta löytänyt tai tämä uus bemarin kolmos sarjalainen olisi vielä tylsemmän näköinen ilmestys. Tietenkin jotkut ihmiset haluvat kuulua joukkoon ja ostavat harmaan audin ja eihän siinä mitään mutta kun joka toinen vastaan tuleva auto on a4:en tai joku bemarin ruoska. niin ja kun rahasta tuli puhetta, niin kyllä nyt uuteen autoon aina on varaa, mutta enpä näe siinä mitään järkeä kun halvemmalla saa paremman ja huomattavasti hienomman auton.
Niin 80-luku on kyllä taas tulossa tietyiltä osiltaan taas muotiin.
Ei kuitenkaan autojensa osalta :)
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 804486
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺854371Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433729Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163413Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402947Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102644En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142632IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm391973Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581708Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli941248