Pohdintaa tietokoneista

pohtija

Olen vain pohtinut että eikö kukaan kyseenalaista
tietokoneiden, internettien yms. kehitystä.
Aina tulee lisää uusia laitteita, koneet vanhenevat, taas pitää hankkia uusi näytönohjain tms. Eikö kukaan kyseenalaista tätä kehitystä?
Luin ylen sivulta että joku ihastelee sitä että
kirjastot saisi digitaaliseen muotoon.
Mielestäni se olisi yhtä painajaista.
Kaikki vain menevät virran mukana ja
nyökkäilevät.
Tarkoitan ennenkaikkea sitä että raja olisi
vedettävä johonkin kohtaan.

9

580

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitä on tullut

Kohatalaisestikin mietittyä.

• wruuuum

niin että jos se raja vedettäisiin tieteen ja tekniikan eteen, kehitys tyssäisi. suomeen tulisi monta työtöntä DI:tä ja kaikki firmat menisivät konkurssiin. yleisemmin ottaen on todennäköistä ja varsin oletettavaa, että mitään automaattista rajaa ei tule ikinä itsestään syntymään. tekniikka kehittyy, jos sen annetaan kehittyä. tästä iso kiitos markkinataloudelle. ennenpitkää tulemmekin tilanteeseen, jossa koneet alkavat kehittää tehokkaampia koneita itsekseen(nyt näin on vain osittain). monet luonnontieteilijät vastustavat tätä ajatusta, mutta unohtavat että loppupeleissä ihminenkin on vain kemikaaleja, sähköpulsseja, ja se siitä. mielestäni alkukantainen solu on täysin rinnastettavissa ensimmäisiin tietokoneisiin. Ihminen vain on valjastanut tietokoneet palvelemaan itseään herra ihmistä. kun solut ilmestyivät, ne olivat valmiita palvelemaan vain ja ainoastaan itseään.
      asettamasi kysymys on varsinkin meidän aikanamme äärimmäisen mielenkiintoinen. oman näkemykseni mukaan elämme tällähetkellä tietotekniikan polkujen risteyksessä. meidän pitäisi valita oma polkumme mitä kulkea, ja asettamallasi kysymyksellä on siihen merkittävä ratkaisupotentiaali.

• jupsjups

Tietokoneiden "ongelma" on se, että ne kehittyvät niin nopeasti. Jokavuotinen koko koneen päivittäminen on pirun kallista, jonka takia koneet hankitaan usein osa kerrallaan. Olen sitä mieltä, että koneita pitäisi pystyä ottamaan käyttöön ja käyttämään yhtä helposti kuin esim. televisioita. Tämä taitaa kuitenkin olla mahdollista vasta, kun tekniikka alkaa olla niin pitkällä, että sen uudistaminen on vaikeaa tai turhaa.

• sen kehityksen. Yhtenään päivityksiä, kaikenlaisia vikoja ja jumittumisia. Joka kerta kun koneelle menet, sen käynnistyminen kestää minuuttitolkulla, samoin pysähtyminen. Miksi se ei voisi olla heti käyttövalmis niinkuin muutkin työkalut? Ei vasaran käynnistymistä tarvitse odotella, se on käyttövalmis aina. Samoin taskulamppu. Vaan ei tietokone. Pieni sähkökatkos tuhoaa kaiken, ei minkäänlaista virheensietoa. Alkeellinen värkki kertakaikkiaan!

• sitroen kirjoitti:

sen kehityksen. Yhtenään päivityksiä, kaikenlaisia vikoja ja jumittumisia. Joka kerta kun koneelle menet, sen käynnistyminen kestää minuuttitolkulla, samoin pysähtyminen. Miksi se ei voisi olla heti käyttövalmis niinkuin muutkin työkalut? Ei vasaran käynnistymistä tarvitse odotella, se on käyttövalmis aina. Samoin taskulamppu. Vaan ei tietokone. Pieni sähkökatkos tuhoaa kaiken, ei minkäänlaista virheensietoa. Alkeellinen värkki kertakaikkiaan!

"Yhtenään päivityksiä, kaikenlaisia vikoja ja jumittumisia."

Sinulla on väärä käyttis. Siirry linux-käyttäjäksi. Silloin voi päivittää, kun jotain uutta on oikeasti tarjolla. Minä ehkä päivitän ensi syksynä.

"käynnistyminen kestää minuuttitolkulla, samoin pysähtyminen. Miksi se ei voisi olla heti käyttövalmis niinkuin muutkin työkalut?"

Tälle nyt ei voi muuta kuin, että ei käynnistele niin usein. Eikö esim. kerran puolessa vuodessa tai harvemmin olisi OK? Läppäreissä on hyvä tehonsäätö, eli ne voi nukuttaa lähes nollateholle parilla painalluksella, mutta valitettavasti pöytäkoneissa ei tällaista vakiona ole. Olisi helposti tehtävissä, mutta kun ei ole kysyntää?

• Miksi tilanne (tilanteesi) on sellainen, että uusien tehokkaampien koneiden, näytönohjainten ym. tullessa markkinoille sinunkin on uusittava vanhasi. Miksei vanha kelpaa? Jos sanot, että uudet ohjelmat (pelit!?) vaativat uusinta tekniikkaa, niin miksi vanhat ohjelmat eivät enään kelpaa? Määräävätkö markkinat sinua vai sinä markkinoita? Voisitko ajatella uudelleen orientoitumista?

Minä olen kiltisti käyttänyt konetta n. 5-7 vuotta/sukupolvi ennen uusimista. Mutta käytänkin linuxia, enkä pelaa. Ja odotan ihan tosissani nykyisiä koneita n. miljoona kertaa tehokkaampia tulevia koneita. Minulla on käyttöä niille, sitten kun sellainen kone on kaupan nykyisen koneen hinnalla. Kehitystä ei saa pysäyttää, mutta markkinoita voi kyllä järkeistää.

• Erkko

Välillä tuntuu kuin meiltä unohtuisi yksi perusasia tietotekniikassa ja varsinkin markkinoissa. Me olemme markkanat. Markkinat eivät ole me. Ei ole pakko ostaa. Jos et osta, markkinat hidastuvat. Jos kukaan ei osta, ei ole markkinoita.

Nyt meillä on kuitenkin tilanne, jossa kaikki tahtovat ostaa, koska jotain tarjotaan. Tarjolla on kymmeniä käyttöjärjestelmiä, joista osa toimii hyvin, osa huonosti ja loput hyvin huonosti. Markkinat ovat vain tehneet tilanteen, jossa minä haluan käyttää järjestelmää joka toimii hyvin huonosti markkinoilleen saapuessaan ja huonosti muutaman päivityksen jälkeen (käyttin Win XP SP2 ja milj. päivitystä) Lisäksi huonosti toimivan käyttöjärjestelmän takia joudun ostamaan tietoturvan toiselta tarjoajalta, koska en luota käyttöjärjestelmäni käsiin tietoturvaa.

Tietokoneen päivitykset (siis rautapuolen) hoidan 1.5vuoden välein eli se määrä aika, jossa transistoreiden määrä kaksinkertaistuu.

Tämähän ei kuitenkaan tainnut olla keskustelun aloittajan pointti?

Mihin siis pitäisi kehityksen kehittyä? Minä en ainakaan tahdo "palata" metsään hankaamaan keppejä vastakkain, jos vaikka saisin kipinän aikaan. Mieluumin ajan autollani töihin 30min kuin ratsastaisin 2-3tuntia... tai kävelisin 8tuntia. Mutta totuushan on se, että mieluiten astuisin puhelinkioskin näköiseen laitteeseen, joka siirtäisi minut silmänräpäyksessä toimistoon.

Vieläkin onnellisempi olisin, jos minun ei tarvitsisi mennä töihin ollenkaan. Jos koneet suunnittelisivat koneet, joita minä suunnittelen nyt. Jopa silläkin riskillä, että ne astuisivat ihmiskuntaa vastaan. Mitä sitten? Se on kehitystä. Mitä sitten vaikka jonain päivänä istuisinkin ihmistarhan häkissä, kun robotit käyvät nauramassa meille heitellessämme ulosteita toistemme päälle.

• Sam

kiittää pelien pelaajia nopeammista tietokoneista.
        Jos pelimarkkinoita ei olisi, niin koneiden kehitys nopeudessa ja tehokkuudessa olisi ollut melkoisen hidasta.

• Sam kirjoitti:

kiittää pelien pelaajia nopeammista tietokoneista.
        Jos pelimarkkinoita ei olisi, niin koneiden kehitys nopeudessa ja tehokkuudessa olisi ollut melkoisen hidasta.

Tietysti pelibisnis osaltaan antaa potkua kehitykseen, mutta uskon, että mooren laki ei ole kovastikaan riippuvainen yksittäisistä sovellusalueista. Näytönohjaimissa pelit ovat avainasemassa, mutta CPU-voimaa tarvitaan moneen muuhunkin asiaan. Pelit ovat ihan kiinnostava teknologian alue: sieltä tulee käytännön oppia moneen muuhunkin. On ihan mukava aina silloin tällöin vilkaista, missä nyt mennään, mutta silti en omaa aikaani pelamiseen käytä, sitä on liian vähän. Pelien tekeminen voisi olla kiinnostavampaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      413
      9112
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      189
      3710
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      20
      2173
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      86
      1367
    5. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1125
    6. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      66
      1122
    7. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1100
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1095
    9. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      108
      1084
    10. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55