Bilia / Clio 43 tkm

BiliaRules

Iltaa!
Olen järkyttynyt. Sain käsiini huoltolaskun, joka koskee Clioa, vm -01, ajettu 43 tkm. Auto oli viety ns. vuosihuoltoon - mitään vikaa ei ollut - mutta kerran vuodessa noilla vähäisillä kilometreilla suositellaan huollossa käyttää.
Auto on ostettu samaisesta Biliasta loppusyksystä -04, ja nyt joulukuussa sitten oli tämä huolto. Ostettaessa auto oli tietty Bilian juuri huoltama, läpikäyty, tarkastettu yms yms.

Elikkäs - ihan vaan vuosihuoltoon siis auto oli viety. Huollosta sitten soitettiin, että onko autoon vaihdettu nokka-akselin hihna? Auton omistaja tähän totesi, että "ei tiedä - ei ainakaan hänen aikana, kaippa teidän siellä Biliassa pitäisi tietää, kun auto siellä aina on huolettu!"

Auto sitten ajallaan huollosta pois. Lasku 866 € !!
Ohessa erittelyä (pääkohdat):
- 60000 km huolto 215 €
- Castrol öljyt 60 €
- Nokka-akselin hihna, uusinta 200 €
- Hammashihnasarja 117 €
- Kiilahihna 17 €
- Vesipumpun uusinta nokkahihnan yhteydessä 75 €
- Jäähdytysnestep 62 €
- Jäähdytysnest 2 24 €

Ja mikä nyt raoivostuttaa?
* Eikös moisille ylimääräisille töille pitäisi saada lupa?
* Miten on mahdollista että hihna ja vesipumppu menee vaihtoon 43 tkm.n jälkeen????
* Miksi noi jäähdytysnesteet on vahdettu?
* Miksi merkattu 60000 km huolto?
* Onx toi normaalihinta öljyistä?
* Miten voin tarkistaa onko noi mainitut osat oikeesti vaihdettu? Sitä tuskin enää saa selville, että miksi...

Jos noi vaihdot ovat olleet perusteltuja, on autossa ollut siis jotain vikaa, joka vaihtotarpeen on aiheuttanut, ja joka tuskin on johtunut normaalista käytöstä. Epäilyttää onko autolle aiemmin tehty hommat asiallisesti, vai voisiko taustalla olla jokin laiminlyönti?
On se mielestäni kyllä ihan perseestä että alle 5 vuotta vanhaan autoon tehdään huolto, jonka hinta on 10% sen käyvästä arvosta - varsinkin näillä kilometreillä!

Onko kyseinen Clio siis ihan susi, vai onko Biliassa "hällä väliä" -meininki huolloissa - ja vedätetään asiakkailta aivan kohtuuttomia hintoja jne, ja mielestäni perusteettomasti.

En tiedä miten voin tästä reklamoida, koska huolto oli jo vajaa 2 kk sitten, eikä kyseessä ole oma autoni, vaan erään vanhuksen (87 vuotta!), joka ei tietty "kassalla" osannut kuin taivastella huollon hintaa.... minnuu korpee, ja rankasti. Prkl.

(ja kun oli itellä vielä just menossa autokauppa samaisen Bilian kanssa, mutta nyt kyllä taidan vetäytyä... ainakaan yhtään Rellua ei tee mieli ostaa ilman että saa siihen huoltosopparin!)

Noh, joka tapauksessa, hyvää sunnuntai-illan jatkoa teille - toivottavasti teillä ei ole yhtä kakka maku Bilia-huoltotoiminnista...

t. BR

63

21872

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikein on

      tuo korkea hinta johtuu tuosta jakohihnan ja vesipumpun vaihdosta. Niiden vaihto on tehty auton iän ei kilometrien perusteella ja omistajalta on kysytty hihnan mahdollisesta vaihdosta aiemmin ihan asiallisesti. Mitäpä, jos hihna olisikin vaihtamattomana katkennut kohta puoliin, ketä asiasta olisi ensimmäiseksi syytetty. No huoltoa tietenkin, miksei oltu huollossa vaihdettu vaikka olisi pitänyt. Sama koskee vesipumppua, se ei ole ikuinen ja vaihdetaan lähes kaikissa autoissa jakohihnan vaihdon yhteydessä. Jäähdytysnesteet joudutaan poistamaan vesipumpun vaihdon yhteydessä ja ne on asiallista samalla vaihtaa. Öljyn hintaan en ota kantaa. Auton pito on kallista, vaikkei paljon ajakaan, etenkin jos huollattaa ohjeiden mukaan. PS. Minulla ei ole mitään tekemistä Renaultien tai Bilian kanssa.

    • Renu-Reino

      Asiahan on niin, että jakopäänhihnalla on yleensä kilometri- tai aikaraja. Ja sitten vaihdetaan kumpi tulee ensin. Eli jos haet liikkeestä bränikän auton ja ajat sillä vaikka 20km liikkeestä kotiin ja pidät sitä tallissa 4-5v, niin se hihna täytyy vaihtaa. Jakohihna on valmistettu kumiseoksesta (plus vahvistuskuidut tietty) ja se kovettuu aikaamyöten (3-5v riippuu valmistajan ilmoittamasta vaihtovälistä.
      Entä sitten jos ne "biilian" poijjaat eivät vaihtaiskaan hihnaa huollossa ja kone korkkaisi itsensä. Sitten asiakas yleensä alkaa syyttelemään, ettei tiennyt asiasta, et kuuluu vaihtaa . . .
      Lisäksi ne jääh.nesteet vaihdetaan yleensä samalla koska vesipumppua pyörittää jakohihna myös ja jos sen vesipumppu alkaa vuotamaan tai siitä laakeri korkkaa ja kuuluu crash boom bang taas konehuoneesta. Noi nesteet vaihdetaan koska pumppu on lohkossa ja kun sen ottaa pois paikoiltaan tulee nestee ulos kenturalle.

      Sitä en väitä, etteikö niiden ylimielisten seppien olisi tarvinnut kertoa asiakkaalle ennen ks. operaation kustannus arvio. Joku EI merkkiliike (yleiskorjaamo)olisi vaihtanut sen jakopään romut johonkin 250-300E osineen.

      Että tämmöstä

      • Jorma-poika

        Kumma vaan, että aikarajat vaihtelee merkeittäin tai niitä ei ole ollenkaan. Omistin aikanaan III-koppasen golffin (vm.99) ja siinä jakohihnalle oli vain km-vaihtoraja.

        Lisäksi joskus on tullut ajateltua kauanko ne hihnat lojuvat varaosamyyjien hyllyillä vanhentumassa. Kovettuu se kumi sielläkin ;o)


      • jorrma

        no ootsää aika erkki kun et kysele hinta arviota etukäteen , merkkihuollossa on aina kallista huollattaa autonsa ... ja tosiaan kannattaa perehtyä autonsa hihnoihin ynnä muihin kuluviin osiin koska tarvitsee vaihtaa .


      • BiliaRules
        jorrma kirjoitti:

        no ootsää aika erkki kun et kysele hinta arviota etukäteen , merkkihuollossa on aina kallista huollattaa autonsa ... ja tosiaan kannattaa perehtyä autonsa hihnoihin ynnä muihin kuluviin osiin koska tarvitsee vaihtaa .

        En ole varma mihin säikeeseen vastasit - mutta jos kommenttisi oli tarkoitettu alkup. topivin kirjoittajalle, eli minulle, niin mainittakoon, että tämä "erkki" on iältään 88...


    • Ilman selvitystä

      Kuka käytti ko. "huollossa" älköön maksako noin vain. Etukäteen sopimattomista extratöistä ilmoitettava. Muutenkin tuo täyttää kaikki petoksen tuntomerkit, siispä kuluttajansuojaimmeisille koko tapaus. Ja mustille listoille. Ja poliisille.
      Opiksi: itselleni kävi kerran samaan tapaan. Ei käy enää, sillä vaadin hinta-arvion etukäteen. Sitä ei saa ylittää n. 15% enempää !
      Sillä ekalla opinsaantikerralla pyysin vaihdetut osat näytille. Yhdessä 90 tkm ajetussa hihnarullassa oli hieman tunnettavissa laakerirahinaa, mutta rasvaten sillä olisi ajanut varmaan seuraavaan huoltoon. Muut osat olivat kuin uusia. Jopa hihna. Kyseessä merkkihuolto idempää.

      • ensin purkaa

        koko jakopää, tarkastaa osat ja pistää uudelleen samat osat tosin rasvattuna paikalleen. Tulisko auton pito niin loppujen lopuksi paljon halvemmaksi. No ota riski, älä vaihdata niitä osia ollenkaan, jos pidät sitä tarpeettomana. Ei autoa ole pakko huollattaa, ei mikään laki sitä vaadi. Katsastaa kyllä pitää.


      • edellinen
        ensin purkaa kirjoitti:

        koko jakopää, tarkastaa osat ja pistää uudelleen samat osat tosin rasvattuna paikalleen. Tulisko auton pito niin loppujen lopuksi paljon halvemmaksi. No ota riski, älä vaihdata niitä osia ollenkaan, jos pidät sitä tarpeettomana. Ei autoa ole pakko huollattaa, ei mikään laki sitä vaadi. Katsastaa kyllä pitää.

        kohtuus. Relluja omistaneena tunnen hiukan taktiikkaa ko. merkkihuollon puolelta. Ei kuulosta uudelta.
        Mielestäni 40-50 tkm ajettuun autoon EI TARVITSE vaihtaa esim. vesipumppua, toki VOI. Hihnan ja rullien vaihtaminenkin tuntuu erittäin kaukaa haetulta - ainoa peruste on, ettei ko. iäkäs omistaja vain ehtisi kuolla ennen rahastusta !! ( anteeksi vain ko. sukulaiset). Tosin kokemukseni perustuvat Rellujen hyvinkin kestäviin 1,6-2,0 -koneisiin.
        Mainitsemasi perusteet olen kuullut ennekin, ne eivät ole riittäviä, eikä asian hoitotapa herätä muutenkaan kunnioitusta.
        Mm. pyöränpulttien kiristyksessä käytetään monessa rengasliikkeessä samaa periaatetta: niin kovasti kiinni, että asiakas varmasti tulee uudelleen laskutettavaksi, kun pultteja ei saa kotikonstein pitkällä jatkovarrellakaan auki !
        Kaikenkaikkiaan kyse on moraalista, työnteon moraalista - asiasta, joka Suomessa on jo unohtunut.
        Ja lopuksi: vaihdoin toiseen automerkkiin juuri huoltotapahtumien takia. Renaultit ovat sinänsä mukavia ja luotettavia autoja.


      • entinen asiakas tosin

        Musta tuntuu että Bilian tietokoneessa on mun kohdallani joku "remarks" siitä että on uiddumainen asiakas, kun mulla on kustannusarviot pitäneet. Kun oman nokka-akselinhihnaremppani oli ajankohtainen, ei kustannusarvio heittänyt kuin kolme euroa. Että sikäli meni sillä kerralla nappiin. En enää nykyään käytä Biliaa, kun lähempää löytyi parempi liike.


      • öllölä
        edellinen kirjoitti:

        kohtuus. Relluja omistaneena tunnen hiukan taktiikkaa ko. merkkihuollon puolelta. Ei kuulosta uudelta.
        Mielestäni 40-50 tkm ajettuun autoon EI TARVITSE vaihtaa esim. vesipumppua, toki VOI. Hihnan ja rullien vaihtaminenkin tuntuu erittäin kaukaa haetulta - ainoa peruste on, ettei ko. iäkäs omistaja vain ehtisi kuolla ennen rahastusta !! ( anteeksi vain ko. sukulaiset). Tosin kokemukseni perustuvat Rellujen hyvinkin kestäviin 1,6-2,0 -koneisiin.
        Mainitsemasi perusteet olen kuullut ennekin, ne eivät ole riittäviä, eikä asian hoitotapa herätä muutenkaan kunnioitusta.
        Mm. pyöränpulttien kiristyksessä käytetään monessa rengasliikkeessä samaa periaatetta: niin kovasti kiinni, että asiakas varmasti tulee uudelleen laskutettavaksi, kun pultteja ei saa kotikonstein pitkällä jatkovarrellakaan auki !
        Kaikenkaikkiaan kyse on moraalista, työnteon moraalista - asiasta, joka Suomessa on jo unohtunut.
        Ja lopuksi: vaihdoin toiseen automerkkiin juuri huoltotapahtumien takia. Renaultit ovat sinänsä mukavia ja luotettavia autoja.

        että jos valmistaja antaa ohjeeksi vaihtaa hihnan vesipumpun ja rullat tietyin välein, ne myös merkkihuollossa vaihdetaan. Jos vaihdetaan pelkkä hihna niin työlle ei voi antaa minkäänlaista takuuta. Viekää autonne jollekkin pikkupajalle joka suostuu pelkän hihnan vaihtoon. Vähän epäilen ettei monikaan ole halukas hommaa tekemään vastoin virallisia ohjeita. Sitäpaitsi ei noi rullat vesipumppu enää paljoakaan tuo lisähinta hommaan.


    • Luettavaksi

      Eiköhän vekkuleilla piiliassa ole sitten ko. Clion huoltohistoriakin tallessa. Printatkaapa se ulos todistajien läsnäollessa, niin näette, mitä on siinä edellisessä huollossa tehty ja mitä ei. Lisäski ihmettelen, onko Cliossa vaihdettava jo 40 tkm paikkeilla vesipumppu - ettäkö oikein ohje on niin. Sen voisit kysyä ihan muusta merkkiliikkeestä ja muutkin hinnat noin anonyymisti. Saatpahan vertailupohjaa. Tekeydy vaikka ostajaehdokkaaksi kyseisenkaltaiselle autolle.

      • mielestäni

        Kyllä se huoltohistoria varmaankin sieltä Bilian koneelta löytyisi. Mutta monesti siellä tiskin takana istuva heppu on kysynyt minulta että mitä on esim. edellisessä huollossa tehty eikä suinkaan ole tarkistanut sitä itse koneelta.

        Yhtään selvemmäksi tilannetta ei myöskään varmaan tee se, että huoltojen ajankohta ja sisältö ei ole mitenkään yksiselitteistä vaan vaihtelee automalleittain ja jopa mallivuosittain saman mallin ollessa kyseessä.


      • voitu vaihtaa
        mielestäni kirjoitti:

        Kyllä se huoltohistoria varmaankin sieltä Bilian koneelta löytyisi. Mutta monesti siellä tiskin takana istuva heppu on kysynyt minulta että mitä on esim. edellisessä huollossa tehty eikä suinkaan ole tarkistanut sitä itse koneelta.

        Yhtään selvemmäksi tilannetta ei myöskään varmaan tee se, että huoltojen ajankohta ja sisältö ei ole mitenkään yksiselitteistä vaan vaihtelee automalleittain ja jopa mallivuosittain saman mallin ollessa kyseessä.

        Ehkäpä voisi ajatella, että joissakin tapauksissa voi olla perusteltua kysäistä suullisesti, eikä luottaa vain siihen mitä päätteellä lukee. Onhan hihna voitu vaihtaa toisaallakin.


    • R n' B

      Huolto sinällään on varmaan tehty oikea-aikaisesti ja - kyllä - se jakohihna tilpehööreineen kuuluu valmistajan ohjeiden mukaan vaihtaa 4 vuoden välein vaikka autolla olisi ajettu vain 10 tkm. Se vesipumppu minuakin kummastuttaa. En nimittäin tiedä montaakaan rikkoutunutta vesipumppua ja esim. edellisessä autossani (ei Renault) vesipumppu hajosi kun mittarissa oli 244 tkm ja autolla ikää 8 vuotta. Jostain syystä Renaultin vesipumput vaihdetaan aina varmuuden vuoksi vaikkei niissä vikaa olisikaan. Ne on varmaan kumia ja haurastuu itsekseen.

      Kokonaan toinen juttu on sitten se Bilian kuuluisa hinnoittelu. Esim. Toyota Corollassa normaali vuosihuolto maksaa kaikkineen luokkaa 200-300 euroa. Öljyt on myös aivan ryöstöhintaisia. Mutta onhan se selvä että kun öljy tulee 200 litran tynnyristä eikä 4 litran muovikannusta niin se on kalliimpaa. Ensi kerralla siis omat öljyt mukaan huoltoon. Huoltosopimus takaa vaan sen, että Bilia/Volvo Auto saa omansa pois vaikka autossa ei mitään vikaa olisikaan tai siihen ei mitään vaihdettaisikaan. 5. vuotena se nimittäin maksaa minimissäänkin Clioon ainakin 500-600 euroa. Huolloilla ja varaosilla ne elää, autokauppa on vaan välttämätön paha siinä sivussa. Myyntipuoli on aivan eri planeetalta asiakaspalvelun suhteen kuin huoltopuoli.

      Eli kuten varmaan arvasit, pahalta maistuu täälläkin.

      • Rcc

        Kyseisessä autossa jakohihna kiristetään vesipumpulla.Vanha laakeri ei välttämättä kestä kovin kauan(voi olla että kestääkin),kun se uudelleen kiristetään.Itse vaihdatin varmuuden vuoksi koska remontti oli suhteellisen arvokas ja jos se olisi ruvennut vuotamaan niin taas olisi irroitettu jakohihna ynnä muuta ja se olisi varmasti maksanut enemmän kun se vesipumppu.Käsittääkseni kyseisillä varaosilla on kuitenkin vuoden takuu.Mutta jokainen säästää tavallaan..


      • Köpi69
        Rcc kirjoitti:

        Kyseisessä autossa jakohihna kiristetään vesipumpulla.Vanha laakeri ei välttämättä kestä kovin kauan(voi olla että kestääkin),kun se uudelleen kiristetään.Itse vaihdatin varmuuden vuoksi koska remontti oli suhteellisen arvokas ja jos se olisi ruvennut vuotamaan niin taas olisi irroitettu jakohihna ynnä muuta ja se olisi varmasti maksanut enemmän kun se vesipumppu.Käsittääkseni kyseisillä varaosilla on kuitenkin vuoden takuu.Mutta jokainen säästää tavallaan..

        Kyseisessä autossa Vesipumpumpulla ei todellakaan kiristetä hihnaa... ne on niitä Opelin juttuja. Se että miksi Vesipumppu vaihdetaan hihnan vaihdon yhteydessä on syynä se että MISTÄ HELVETISTÄ se asentaja voi tietää ajatko seuraavan hihnan vaihtovälin aikana sen 15000km vai 90000km, ja jos ajat Renaultin vesipumpulla 100000km on aivan varmaa että se on siinä pisteessä että laakeri korkkaa ja sitten hajoaa paljon muutakin, lisätöistä pitäisi aina saada asiakkaan lupa, siihen en ota mitään kantaa. Mutta voin sanoa kun kyseisiä hommia teen päivittäin itse, että vesipumpun olisin minäkin vaihtanut ja jäähd.nesteet tulee siinä sivussa uudet. Auton pito ei ole halpaa jo peukalo on keskellä käämmentä.


      • Jorma-poika
        Köpi69 kirjoitti:

        Kyseisessä autossa Vesipumpumpulla ei todellakaan kiristetä hihnaa... ne on niitä Opelin juttuja. Se että miksi Vesipumppu vaihdetaan hihnan vaihdon yhteydessä on syynä se että MISTÄ HELVETISTÄ se asentaja voi tietää ajatko seuraavan hihnan vaihtovälin aikana sen 15000km vai 90000km, ja jos ajat Renaultin vesipumpulla 100000km on aivan varmaa että se on siinä pisteessä että laakeri korkkaa ja sitten hajoaa paljon muutakin, lisätöistä pitäisi aina saada asiakkaan lupa, siihen en ota mitään kantaa. Mutta voin sanoa kun kyseisiä hommia teen päivittäin itse, että vesipumpun olisin minäkin vaihtanut ja jäähd.nesteet tulee siinä sivussa uudet. Auton pito ei ole halpaa jo peukalo on keskellä käämmentä.

        Muutaman rellun omistaneena ja niitä tyytyväisenä ajaneena on tuo pumppujen kestävyys just ottanut päähän. Isäukon saabin pumppu on kestänyt jo 350 tkm ja aina vaan rullaa. Meikäläisellä lagussa menee ehkä se 100 tkm.

        Ja tämä ei ole mikään saab-mainos. Kyseessä on vaan niin yksinkertainen osa, että sieppaa kun laatu on p*skaa.


      • mja
        Köpi69 kirjoitti:

        Kyseisessä autossa Vesipumpumpulla ei todellakaan kiristetä hihnaa... ne on niitä Opelin juttuja. Se että miksi Vesipumppu vaihdetaan hihnan vaihdon yhteydessä on syynä se että MISTÄ HELVETISTÄ se asentaja voi tietää ajatko seuraavan hihnan vaihtovälin aikana sen 15000km vai 90000km, ja jos ajat Renaultin vesipumpulla 100000km on aivan varmaa että se on siinä pisteessä että laakeri korkkaa ja sitten hajoaa paljon muutakin, lisätöistä pitäisi aina saada asiakkaan lupa, siihen en ota mitään kantaa. Mutta voin sanoa kun kyseisiä hommia teen päivittäin itse, että vesipumpun olisin minäkin vaihtanut ja jäähd.nesteet tulee siinä sivussa uudet. Auton pito ei ole halpaa jo peukalo on keskellä käämmentä.

        Niinkuin toisessa postauksessani kerroin, vesipumpun laakeri toimii myös nokkahihnan laakerina. Jos vesipumpun laakeri simahtaa, leikkaa kiinni, tai akseli menee poikki, niin se on sama kuin jos nokkahihna menisi poikki.


      • Senikki, ei seniili
        Jorma-poika kirjoitti:

        Muutaman rellun omistaneena ja niitä tyytyväisenä ajaneena on tuo pumppujen kestävyys just ottanut päähän. Isäukon saabin pumppu on kestänyt jo 350 tkm ja aina vaan rullaa. Meikäläisellä lagussa menee ehkä se 100 tkm.

        Ja tämä ei ole mikään saab-mainos. Kyseessä on vaan niin yksinkertainen osa, että sieppaa kun laatu on p*skaa.

        Sen pumppu vaihdettiin 170 tkm kohdalla kunnossa olevana, mutta jo hieman pyöritettäessä rahisevana. Vuotoa ei ollut tippaakaan. Totta kai kuluva osa pitää joskus vaihtaa, mutta jos se on kypsä alle 50 tkm, se on ollut alunperin viallinen.


      • piinatun rellun omistaja
        Jorma-poika kirjoitti:

        Muutaman rellun omistaneena ja niitä tyytyväisenä ajaneena on tuo pumppujen kestävyys just ottanut päähän. Isäukon saabin pumppu on kestänyt jo 350 tkm ja aina vaan rullaa. Meikäläisellä lagussa menee ehkä se 100 tkm.

        Ja tämä ei ole mikään saab-mainos. Kyseessä on vaan niin yksinkertainen osa, että sieppaa kun laatu on p*skaa.

        ...sellaiseen autoon jossa se vesipumppu on samalla yksi nokka-akselin laakereista ja pitää vaihtaa 90tkm/4v välein.

        Jos se pumppu kestää tasan 100tkm niin tuohan on loistavasti mitoitettu kun vaihtoväli on 90tkm, rahaa ja materiaalia ei tule haaskattua poisheitettävään osaan.

        Vanhassa Saabissa se pumppu kun ei taida olla yksi nokkahihnan kiristimistä vaan pyörii ihan itsekseen jolloin laakerin kuormitukset ovat täysin eri kertaluokkaa.

        Olen aikoinaan vaihtanut Mk III escortiin nokkahihnan yhteydessä halvimman mahdollisen italialaisen tarvikeosan joka kesti jokseenkin tasan 8tkm vaikka nokkahihnan vaihtovälikään ei tainnut olla kuin 30tkm joten kyllä niitä osia voi tehdä vielä paaaaaaljon huonomminkin.


      • koneinsinööri Kotkasta
        piinatun rellun omistaja kirjoitti:

        ...sellaiseen autoon jossa se vesipumppu on samalla yksi nokka-akselin laakereista ja pitää vaihtaa 90tkm/4v välein.

        Jos se pumppu kestää tasan 100tkm niin tuohan on loistavasti mitoitettu kun vaihtoväli on 90tkm, rahaa ja materiaalia ei tule haaskattua poisheitettävään osaan.

        Vanhassa Saabissa se pumppu kun ei taida olla yksi nokkahihnan kiristimistä vaan pyörii ihan itsekseen jolloin laakerin kuormitukset ovat täysin eri kertaluokkaa.

        Olen aikoinaan vaihtanut Mk III escortiin nokkahihnan yhteydessä halvimman mahdollisen italialaisen tarvikeosan joka kesti jokseenkin tasan 8tkm vaikka nokkahihnan vaihtovälikään ei tainnut olla kuin 30tkm joten kyllä niitä osia voi tehdä vielä paaaaaaljon huonomminkin.

        tehdä sellaisia moottorikonstruktioita, jossa joku ehjä osa on vaihdettava sen vuoksi, että se toimii varsinaisen tehtävänsä vuoksi myös esim. pakoputken kannatinlaakerina, männän palautusjousena, lipilaattorin jousen vastapainon lepuuttajana ja kiertokangen värinän estäjän poistajana.

        Eli sanoisin että se Saabin ratkaisu, jossa vesipumppu on vesipumppu, eikä mikään tukilaakeri, on paljon fiksumpi. Silloin voi vaihtaa vesipumpun silloin kun se alkaa tiputtaa eivätkä vesipumpun vikaantumisen seurannaisvaikutukset silloin ole niin kauaskantoisia.


      • kommentti

        Corollan vuosihuolto on lähinnä väliöljynvaihto ja on ennemminkin muistaakseni luokkaa 100€. Isompi varsinainen huolto on 200€ luokkaa.


      • koneeton insinööri
        koneinsinööri Kotkasta kirjoitti:

        tehdä sellaisia moottorikonstruktioita, jossa joku ehjä osa on vaihdettava sen vuoksi, että se toimii varsinaisen tehtävänsä vuoksi myös esim. pakoputken kannatinlaakerina, männän palautusjousena, lipilaattorin jousen vastapainon lepuuttajana ja kiertokangen värinän estäjän poistajana.

        Eli sanoisin että se Saabin ratkaisu, jossa vesipumppu on vesipumppu, eikä mikään tukilaakeri, on paljon fiksumpi. Silloin voi vaihtaa vesipumpun silloin kun se alkaa tiputtaa eivätkä vesipumpun vikaantumisen seurannaisvaikutukset silloin ole niin kauaskantoisia.

        ja missä tahansa ammattikäyttöön tarkoitetussa koneessa jonka on tarkoitus toimia 24h vuorokaudessa maailman tappiin, onkin kaikki kuluvat osat suunniteltu niin että ne voidaan vaihtaa erikseen huolto-ohjelman mukaan.

        Mutta kun auto on kaikkialla länsimaissa ihan tavallinen kestokulutushyödyke jonka on tarkoitus olla käytössä tyypillisesti joku max 10v ja 200tkm jonka jälkeen se on joka tapauksessa teknisesti vanhentunut ja romutetaan vaikka olisi vielä ajokunnossa.

        Kun vielä tietää että uuden ostaja ei ole tuollaisesta valmis maksamaan yhtään lisähintaa siitä että seuraavat omistajat selviävät korjauksista helpommalla, on aika selvä että autoinsinöörit nimenomaan suunnittelevat halvimman ja helpoimmin asennettavan osakokonaisuuden joka paikkaan.

        Seurauksista kärsitään vain jossain itäisessä periferiassa jossa eletään 1950-luvun sotakorvausten ja valuttasäännöstelyn aikaa ja vielä pojanpoika koittaa korjailla papan ostamaa kiesiä käyttökuntoon.


    • ffgfgfg

      Kyllähän se on niin että liike kusetti pappaa kunnolla nim.itse alalla

    • BiliaRules

      Kiitos vastauksista.
      Tuo tietty hieman antaa pohjaa "ymmärrykselle", että pitää joka tapauksessa vaihtaa 4 vuoden välein...
      Tuo vaatimus maksaa omistajalla 495 € !!!
      Ihan sairas summa...

      Menettelytapa on tietty perin kummallinen. Käynpä kuitin kanssa paikan päällä hieman asiallisesti kyselemässä.

      t. BR

      • öllölä

        reilu 120e/vuosi, eli parin bensatankillisen verran. Kulje julkisilla jos ei ole varaa autoa pitää.


    • Sakke

      Itse otin vastaavanikäiseen Clioon uutena huoltosopimuksen ja se kattoi viime syksynä nuo vastaavat työt ongelmitta. Jos hankit Rellun, ota soppari ja säästyt liialta päänvaivalta.

      • mja

        Vaimolla -00 Cliossa huoltosopimus ja 4. vuoden iässä (n. 45 tkm) vaihdettiin nokkahihna ja vesipumppu. Jälkimmäinen siitä syystä että vesipumpun laakeri toimii myös nokkahihnan laakerina, kuten monissa muissakin. Nokkahihnan vaihtoväli on 4 vuotta tai 80 tkm, kumpi ennen täyttyy. Kysyivät vaimolta vastaanotossa vaan että kerrottinko teille tilatessa että nokkahihna vaihdetaan.

        Varsinkin pakkastarteissa hihnalle tulee kova rasitus vaikkeivät kilometrit olisi suuretkaan. .
        (Todettakoon tässä välissä että Golfin jossain mallissa pelkkä vesipumppu maksaa 500 euroa - en tiedä miten sekin asia oli eksynyt Renault-palstalle)

        Huoltosopimusta tarjotaan jokaiselle uuden Renaultin ostajalle, mutta yleensä tällä palstalla saa kuulla vaan vinoilua tyyliin "...paljokos taas maksoitkaan pyyhkijän sulista..." kun lasketaan kunka kalliiksi soppari tulee. Sopparilla ei tietenkään tienaa - se on vakuutus - ja siitä hyvä vakuutus että ainakin tietää etukäteen paljonko korjaukset tulevat kunakin vuonna maksamaan.


      • BliaRules
        mja kirjoitti:

        Vaimolla -00 Cliossa huoltosopimus ja 4. vuoden iässä (n. 45 tkm) vaihdettiin nokkahihna ja vesipumppu. Jälkimmäinen siitä syystä että vesipumpun laakeri toimii myös nokkahihnan laakerina, kuten monissa muissakin. Nokkahihnan vaihtoväli on 4 vuotta tai 80 tkm, kumpi ennen täyttyy. Kysyivät vaimolta vastaanotossa vaan että kerrottinko teille tilatessa että nokkahihna vaihdetaan.

        Varsinkin pakkastarteissa hihnalle tulee kova rasitus vaikkeivät kilometrit olisi suuretkaan. .
        (Todettakoon tässä välissä että Golfin jossain mallissa pelkkä vesipumppu maksaa 500 euroa - en tiedä miten sekin asia oli eksynyt Renault-palstalle)

        Huoltosopimusta tarjotaan jokaiselle uuden Renaultin ostajalle, mutta yleensä tällä palstalla saa kuulla vaan vinoilua tyyliin "...paljokos taas maksoitkaan pyyhkijän sulista..." kun lasketaan kunka kalliiksi soppari tulee. Sopparilla ei tietenkään tienaa - se on vakuutus - ja siitä hyvä vakuutus että ainakin tietää etukäteen paljonko korjaukset tulevat kunakin vuonna maksamaan.

        Jeps, tuo huoltosopimus on ihan hyvä juttu - ja kuten "mja" sanoi, se on enemmänkin vakuutus; joskus se kannattaa taloudellisesti, joskus se ei ehkä kannata, mutat ero "normaaleihin" huoltokuluihin ekan kolmen vuoden aikan on kuitenkin aika pieni, siis luokkaa 100-200 € vuodessa.

        ELi - jos vielä itse tässä kevään lumilla päädyn (sittenkin) GrandSceniciin, ehdottomasti otan huoltosopparin - osaapa sitten ainakin budjetoida välttämättömät kulut tarkasti.

        t. BR


      • ex-soppariasiakas
        mja kirjoitti:

        Vaimolla -00 Cliossa huoltosopimus ja 4. vuoden iässä (n. 45 tkm) vaihdettiin nokkahihna ja vesipumppu. Jälkimmäinen siitä syystä että vesipumpun laakeri toimii myös nokkahihnan laakerina, kuten monissa muissakin. Nokkahihnan vaihtoväli on 4 vuotta tai 80 tkm, kumpi ennen täyttyy. Kysyivät vaimolta vastaanotossa vaan että kerrottinko teille tilatessa että nokkahihna vaihdetaan.

        Varsinkin pakkastarteissa hihnalle tulee kova rasitus vaikkeivät kilometrit olisi suuretkaan. .
        (Todettakoon tässä välissä että Golfin jossain mallissa pelkkä vesipumppu maksaa 500 euroa - en tiedä miten sekin asia oli eksynyt Renault-palstalle)

        Huoltosopimusta tarjotaan jokaiselle uuden Renaultin ostajalle, mutta yleensä tällä palstalla saa kuulla vaan vinoilua tyyliin "...paljokos taas maksoitkaan pyyhkijän sulista..." kun lasketaan kunka kalliiksi soppari tulee. Sopparilla ei tietenkään tienaa - se on vakuutus - ja siitä hyvä vakuutus että ainakin tietää etukäteen paljonko korjaukset tulevat kunakin vuonna maksamaan.

        Kyllä ne pyyhkijänsulat monelle huoltosopimusasiakkaalle maksaa h**vetisti. Syystä että aika moni huoltosopimuksen ottaja pistää autonsa kierrätykseen ennen kuin mitään noista isommista huolloista edes tulee eteen. Jos vaihtaa auton kolmen vuoden jälkeen niin sopimukselle tulee hintaa halvimmillaankin esim. 12x25 12x30 12x35 = 1080 €uroa. Ja veikkaampa, että tuohon hintaan ei saa enää sopparia edes hallvimpaan Renault-malliin pienimmällä ájomäärällä, jonka huoltosopimus tuntee (Kangoo, 15 tkm/vuosi?).

        Toinen juttu tietysti on se että ison B:n huollot maksavat ihan v**usti. Erään suositun japanialaisvalmisteisen alemman keskiluokan perheauton perusvuosihuollot ilman lisätöitä maksavat 3 vuodessa noin 450 €.


      • mja
        ex-soppariasiakas kirjoitti:

        Kyllä ne pyyhkijänsulat monelle huoltosopimusasiakkaalle maksaa h**vetisti. Syystä että aika moni huoltosopimuksen ottaja pistää autonsa kierrätykseen ennen kuin mitään noista isommista huolloista edes tulee eteen. Jos vaihtaa auton kolmen vuoden jälkeen niin sopimukselle tulee hintaa halvimmillaankin esim. 12x25 12x30 12x35 = 1080 €uroa. Ja veikkaampa, että tuohon hintaan ei saa enää sopparia edes hallvimpaan Renault-malliin pienimmällä ájomäärällä, jonka huoltosopimus tuntee (Kangoo, 15 tkm/vuosi?).

        Toinen juttu tietysti on se että ison B:n huollot maksavat ihan v**usti. Erään suositun japanialaisvalmisteisen alemman keskiluokan perheauton perusvuosihuollot ilman lisätöitä maksavat 3 vuodessa noin 450 €.

        Voi laskea monella tavalla. Tämän ketjun aloittajalla oli yksi ainoa huolto maksanut 866 euroa.

        Mainitsemassasi laskuesimerkissä (1080 euroa 3 vuodessa) tulee sopparin vuosikustannukseksi keskimäärin 360 euroa. Huoltokustannus vuodessa voisi olla tyypillisesti 200 e, joten nettotappio olisi 160 euroa/v. Elämä on kallista, mutta en rupeaisi tullaisesta (2 - 3 tankkausta) nostamaan meteliä.
        Kustannuksista puhuen; mainitset auton vaihtamisesta 3 vuoden välein. Jos vaidat samanlaiseen niin helposti tulee 5 - 10 000 euroa väliä. Mutta tämä ei ilmeisesti tee kipeää? Sillä ostaisi jo muutaman sulan? Ei auton pitäminen ole mikään bisnes!


      • ex-soppariasiakas
        mja kirjoitti:

        Voi laskea monella tavalla. Tämän ketjun aloittajalla oli yksi ainoa huolto maksanut 866 euroa.

        Mainitsemassasi laskuesimerkissä (1080 euroa 3 vuodessa) tulee sopparin vuosikustannukseksi keskimäärin 360 euroa. Huoltokustannus vuodessa voisi olla tyypillisesti 200 e, joten nettotappio olisi 160 euroa/v. Elämä on kallista, mutta en rupeaisi tullaisesta (2 - 3 tankkausta) nostamaan meteliä.
        Kustannuksista puhuen; mainitset auton vaihtamisesta 3 vuoden välein. Jos vaidat samanlaiseen niin helposti tulee 5 - 10 000 euroa väliä. Mutta tämä ei ilmeisesti tee kipeää? Sillä ostaisi jo muutaman sulan? Ei auton pitäminen ole mikään bisnes!

        Mainitsin myös, että laskuesimerkkini lienee kovin optimistinen. Eihän satakuuskymppiä ole enää mitään mutta kyllä mummotonni sentään vielä muutama vuosi sitten oli monen mielestä iso raha.

        Moni ostaa uuden 2-3 vuoden välein. Minä taas ostan ostan aina juuri näitä pari-kolmevuotiaita, joista kalleimmat kilsat on ajettu pois. Ja Rellulla ajan sen vuoksi, että niissä on 3 vuotta vanhana esim. Lagunan 30 k€ uushankintahinnasta jäljellä noin puolet. Sitten kun pistän auton myyntiin niin arvon aleneminen on ollut ehkä 8 tuhatta, ei 15 kuten uuden kanssa olisi käynyt. Jos merkki pitäisi paremmin hintansa niin houkutus uuden ostoon olisi suurempi.


      • sittenkään

        Sain justiinsa tietää vm. 2002 Clion viidennen vuoden huoltosopimuksen hinnan - kk-erä nousi ensin kolmantena vuonna johonkin 31€/kk, ja neljäntenä vuonna se oli 53€/kk, mutta nyt se 99€/kk jos ajan 15.000 km/vuosi - ihan järjetöntä!!

        Se edellisvuoden 636€ nyt vielä jotenkin meni, mutta nyt huollattaminen maksaa 1188€ vuodessa. Hei haloo??


    • Pikkis

      Nyt kun kerran Renaultin ja Nissanin omistuspohjaa on sekoitettu ja muutakin yhteistä löytyy tuolta tekniikan puolelta niin jotain alla olevien linkkien tapaista toivoisin joskus näkeväni auton omistajana. Nissan-yhteistyön luulisi myös tuovan jotain positiivista kehitystä myös tekniikan luotettavuudessa vaikka huoltojen hinnoittelu onkin maakohtainen juttu. Ajettavuus ja ruostumattomuushan Renaultissa ovat varsin hyvin kohdallaan.

      Olisi hyvä jos joku saisi jostain kaivettua vastaavan taulukon Renaultin huoltohinnoille. Pelkään vaan ettei sieltä löydy A) yhtään alle 100 € hintaista ensihuoltoa ja B) alle 200 € hintaista 30/40 tkm huoltoa. C) Ainakaan pk-seudulla. Katsokaapa huviksenne jälkimmäisestä linkistä että mistä löytyy ensimmäinen huolto, joka maksaa vanhan 5000 mummoa eli 840 €. Renaultilla se tulee yleensä vastaan kun on ajettu 80-100 tkm tai ikää autolla on 4 vuotta.

      http://www.autokeskus.fi/huolto/huoltohinnastot/files/nissan_huoltohinnat_asiakashinnasto_9.1.2006_muokattu_uusi_kanta.pdf

      http://www.autokeskus.fi/huolto/huoltohinnastot/files/chrysler_huoltohinnasto_200106_15000.pdf

      • Bjarne

        Sellainen huomio että ainakin Chryslerissä huoltoväli näyttää olevan 15 tkm uusien Rellujen 30 tkm vastaan. Eli esim. 30 tkm vuodessa ajavat Chrysler-kuskit joutuvat huollattamaan autonsa kaksi kertaa. Vähän ajavilla sen sijaan tuo hinnan merkitys korostuu, koska eiköhän se 1 vuosi ole noillakin aikarajana kuten Rellulla.

        Toinen huomio on se, että edes "kalliiden" autojen huoltohinnat eivät ole hirmuisia. Joukossa on kuitenkin malleja, joiden hinta uutena on yli 70 tuhatta. Huollon hinnoista en tiedä, mutta taannoisen keskustelun perusteella ainakin Grand Espacen huoltosopimus on arvokas jo 1. vuonna. 30 tkm vuodessa tekee huoltosopimuksen kanssa 684 € ja about saman hintaisen 3,3 V6 Voyagerin 15 ja 30 tkm huollot maksavat yhteensä 418 €. Toisena vuonna Espacen huoltosopimus maksaa 1080 € ja Voyagerin 45 ja 60 tkm huollot jälleen yhteensä 418 €. Kolmantena vuonna vastaavasti Renault 1380 € ja Voyager 683 €.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=577&posting=22000000012505972


      • edullisempia

        Löytyykö Cliolle edullisempia huoltopaikkoja jakopäänhihnan vaihtoon, kuin mitä Bilia on? Kannattaisi ilmeisesti jo ajaakin jonkin matkaa, jos säästöä syntyy.


      • Bix
        Bjarne kirjoitti:

        Sellainen huomio että ainakin Chryslerissä huoltoväli näyttää olevan 15 tkm uusien Rellujen 30 tkm vastaan. Eli esim. 30 tkm vuodessa ajavat Chrysler-kuskit joutuvat huollattamaan autonsa kaksi kertaa. Vähän ajavilla sen sijaan tuo hinnan merkitys korostuu, koska eiköhän se 1 vuosi ole noillakin aikarajana kuten Rellulla.

        Toinen huomio on se, että edes "kalliiden" autojen huoltohinnat eivät ole hirmuisia. Joukossa on kuitenkin malleja, joiden hinta uutena on yli 70 tuhatta. Huollon hinnoista en tiedä, mutta taannoisen keskustelun perusteella ainakin Grand Espacen huoltosopimus on arvokas jo 1. vuonna. 30 tkm vuodessa tekee huoltosopimuksen kanssa 684 € ja about saman hintaisen 3,3 V6 Voyagerin 15 ja 30 tkm huollot maksavat yhteensä 418 €. Toisena vuonna Espacen huoltosopimus maksaa 1080 € ja Voyagerin 45 ja 60 tkm huollot jälleen yhteensä 418 €. Kolmantena vuonna vastaavasti Renault 1380 € ja Voyager 683 €.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=577&posting=22000000012505972

        Näyttäisi uusissa Renuissa olevan vuosihuolto muutettu 2 vuoden välein tapahtuvaksi (tai sitten se 30tkm)


      • kuitenkaan
        Bix kirjoitti:

        Näyttäisi uusissa Renuissa olevan vuosihuolto muutettu 2 vuoden välein tapahtuvaksi (tai sitten se 30tkm)

        Onkohan se kuitenkin niin, että kilpailun kiristyessä on pakko pidentää huoltovälejä tekniikan kestävyyden uhallakin. Nyt on jo nähty 50 tkm öljynvaihtovälejä "hienoilla" Long-Life-öljyillä (esim. Skoda). Tee-se-itse-miehet silti edelleen vaihtavat öljyjä jopa alle 10 tkm välein vaikka tyypillisesti rahaa ei heidän menopeleissään ole niin kauheasti kiinni. Olen myös nähnyt 5 vuotta ja 45 tkm ajetun koneen nokka-akselit, joissa oli nokissa pahoja syöpymiä vaikka uudet öljyt oli vaihdettu koneeseen n. 5000 km välein. Miltähän ne olisivat näyttäneet jos vaihtoväli olisi ollut 2 vuotta eikä 1/2 vuotta tai se 50 tkm?

        Eli kyllä minä ainakin ne öljyt mielellään edelleenkin vaihdan tai vaihdatan vähintään kerran vuoteen vaikka vain varmuuden vuoksi. Moneen muuhun asiaan kyllä varmaan 2 vuotta on aivan sopiva tarkastus- tai huoltoväli. Toisaalta omissa Relluissa on usein ollut jotain laittamista ennen katsastusta ja ilman huoltoa olisi tullut katsastuksesta hylkäys.


      • E.E:
        Bjarne kirjoitti:

        Sellainen huomio että ainakin Chryslerissä huoltoväli näyttää olevan 15 tkm uusien Rellujen 30 tkm vastaan. Eli esim. 30 tkm vuodessa ajavat Chrysler-kuskit joutuvat huollattamaan autonsa kaksi kertaa. Vähän ajavilla sen sijaan tuo hinnan merkitys korostuu, koska eiköhän se 1 vuosi ole noillakin aikarajana kuten Rellulla.

        Toinen huomio on se, että edes "kalliiden" autojen huoltohinnat eivät ole hirmuisia. Joukossa on kuitenkin malleja, joiden hinta uutena on yli 70 tuhatta. Huollon hinnoista en tiedä, mutta taannoisen keskustelun perusteella ainakin Grand Espacen huoltosopimus on arvokas jo 1. vuonna. 30 tkm vuodessa tekee huoltosopimuksen kanssa 684 € ja about saman hintaisen 3,3 V6 Voyagerin 15 ja 30 tkm huollot maksavat yhteensä 418 €. Toisena vuonna Espacen huoltosopimus maksaa 1080 € ja Voyagerin 45 ja 60 tkm huollot jälleen yhteensä 418 €. Kolmantena vuonna vastaavasti Renault 1380 € ja Voyager 683 €.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=577&posting=22000000012505972

        Puuttumatta enempää keskusteluun, ohessa tuoretta faktaa. Kyseessä 1.6 GS Latitude - tarjouksesta otetut huoltosopparin (lähtö)hinnat:

        25000 km/vuosi
        1. Vuosi 36 e/kk = 432 €
        2. Vuosi 53 e/kk = 636 €
        3. Vuosi 68 e/kk = 816 €

        Eli 3 vuotta/75 tkm = 1884 €
        Tuolla panostuksella tietty sitten saa sijaisauton, ja voi pienimmästäkin nitinästä valittaa. Mutta paljon rahaa on tuo.

        Vertailuksi Chrysler Voyager 2.4 M5 '01 72 tkm huoltoon saakka (12 tkm välein):
        155 170 252 322 155 252 = 1306 €

        Tuohon hintaan ei sitten muuta extraa kuin kahvit :)

        Pitääpä itasella kaivella mitkä oli todelliset kustannukset...

        t. E.E.



        Ylikm cnt/km 3.00


      • in your dreams only
        E.E: kirjoitti:

        Puuttumatta enempää keskusteluun, ohessa tuoretta faktaa. Kyseessä 1.6 GS Latitude - tarjouksesta otetut huoltosopparin (lähtö)hinnat:

        25000 km/vuosi
        1. Vuosi 36 e/kk = 432 €
        2. Vuosi 53 e/kk = 636 €
        3. Vuosi 68 e/kk = 816 €

        Eli 3 vuotta/75 tkm = 1884 €
        Tuolla panostuksella tietty sitten saa sijaisauton, ja voi pienimmästäkin nitinästä valittaa. Mutta paljon rahaa on tuo.

        Vertailuksi Chrysler Voyager 2.4 M5 '01 72 tkm huoltoon saakka (12 tkm välein):
        155 170 252 322 155 252 = 1306 €

        Tuohon hintaan ei sitten muuta extraa kuin kahvit :)

        Pitääpä itasella kaivella mitkä oli todelliset kustannukset...

        t. E.E.



        Ylikm cnt/km 3.00

        Ei ainakaan huoltojen ajaksi saa Biliasta yhtään mitään ja kahvitkin pitää omalla rahalla ostaa automaatista. Huollon ajaksi saa sijaisauton hintaan 50 € päivä sisältäen 100 km ajot. Usein on jäänyt auto yön yli huoltoon mutta en tiedä saako silloin pitää sijaisauton samalla hinnalla. Takuukorjausten osalta varmaankin voi saada sijaisauton jos tarpeeksi paikokkaasti pyytää, mitään eivät kyllä vapaaehtoisesti tarjoa.


      • E.E.
        in your dreams only kirjoitti:

        Ei ainakaan huoltojen ajaksi saa Biliasta yhtään mitään ja kahvitkin pitää omalla rahalla ostaa automaatista. Huollon ajaksi saa sijaisauton hintaan 50 € päivä sisältäen 100 km ajot. Usein on jäänyt auto yön yli huoltoon mutta en tiedä saako silloin pitää sijaisauton samalla hinnalla. Takuukorjausten osalta varmaankin voi saada sijaisauton jos tarpeeksi paikokkaasti pyytää, mitään eivät kyllä vapaaehtoisesti tarjoa.

        Jaa, no piru. Olen ihan ollut uskossa että saisi, vaan ei sitten... pitääkin miettiä uudemman kerran sitten kannattaako...
        (Joo, kun miettii niin muistaa - kaverini nimittäin saa kyllä Veholta C5:n huoltosoppariin kuuluvana; samat hinnat kuin Renulla...)

        Ja hei, onhan noita muitakin myyjiä kuin Bilia! Vaan onko pks:lla, pitää tsekata...


      • kysäisepä
        edullisempia kirjoitti:

        Löytyykö Cliolle edullisempia huoltopaikkoja jakopäänhihnan vaihtoon, kuin mitä Bilia on? Kannattaisi ilmeisesti jo ajaakin jonkin matkaa, jos säästöä syntyy.

        Olen siirtynyt Biliasta Autoservian asiakkaaksi. Ei se juurikaan sen halvempi ole, mutta aikoja löytyy paljon sopivammin, auto valmistuu ajallaan, palvelu on asiallista ja asun melkein vieressä. Kysäisepä sieltä.

        Muita vaihtoehtoisia paikkoja voisi olla Kujala Korsossa tai Auto Chic Lauttasaaressa. Niistä minulla tosin ei ole kokemusta.


      • JonttuTonttu
        E.E. kirjoitti:

        Jaa, no piru. Olen ihan ollut uskossa että saisi, vaan ei sitten... pitääkin miettiä uudemman kerran sitten kannattaako...
        (Joo, kun miettii niin muistaa - kaverini nimittäin saa kyllä Veholta C5:n huoltosoppariin kuuluvana; samat hinnat kuin Renulla...)

        Ja hei, onhan noita muitakin myyjiä kuin Bilia! Vaan onko pks:lla, pitää tsekata...

        Autosalpa on jo pitkään tarjonnut kaikille halukkaille sijaisauton huollon ajaksi veloituksetta, riippumatta onko huoltosopimusta vai ei


      • E.E.
        E.E: kirjoitti:

        Puuttumatta enempää keskusteluun, ohessa tuoretta faktaa. Kyseessä 1.6 GS Latitude - tarjouksesta otetut huoltosopparin (lähtö)hinnat:

        25000 km/vuosi
        1. Vuosi 36 e/kk = 432 €
        2. Vuosi 53 e/kk = 636 €
        3. Vuosi 68 e/kk = 816 €

        Eli 3 vuotta/75 tkm = 1884 €
        Tuolla panostuksella tietty sitten saa sijaisauton, ja voi pienimmästäkin nitinästä valittaa. Mutta paljon rahaa on tuo.

        Vertailuksi Chrysler Voyager 2.4 M5 '01 72 tkm huoltoon saakka (12 tkm välein):
        155 170 252 322 155 252 = 1306 €

        Tuohon hintaan ei sitten muuta extraa kuin kahvit :)

        Pitääpä itasella kaivella mitkä oli todelliset kustannukset...

        t. E.E.



        Ylikm cnt/km 3.00

        Tsekkasin mainitun Chryslerin huoltokulut tuosta 72 tkm eteenpäin...

        Eli pikkasen vajaa kaksi vuotta, mittariin saatu lisää 52 tkm, saldo 124 tkm - sisältää huollot 84, 96, 108 ja 120 sekä 4-pyörämittauksen/säädöt, uudet koiranluut:
        kulut 1220 €
        Mitäköhän olisi Biliassa sopparihinnat 25 tkm/v, vuodet 4 ja 5?

        t. nimim. jenkkikö kallis?


      • ex-soppariasiakas
        E.E. kirjoitti:

        Tsekkasin mainitun Chryslerin huoltokulut tuosta 72 tkm eteenpäin...

        Eli pikkasen vajaa kaksi vuotta, mittariin saatu lisää 52 tkm, saldo 124 tkm - sisältää huollot 84, 96, 108 ja 120 sekä 4-pyörämittauksen/säädöt, uudet koiranluut:
        kulut 1220 €
        Mitäköhän olisi Biliassa sopparihinnat 25 tkm/v, vuodet 4 ja 5?

        t. nimim. jenkkikö kallis?

        Kuukausihinta riippuu tosiaan monesta asiasta eli ainakin automalli, vuosittainen ajosuorite ja vuosimalli siihen vaikuttavat. Lisäksi niitä hintoja tarkistellaan vuosittain kautta linjan ja trendi näyttää olleen nouseva. Sama pätee myös muihin merkkeihin eli kun riittävä asiakaskunta on saatu sopimuksen piiriin niin hintoja aletaan nostaa. Alkuun mainosti Peugeotkin omaa sopimustaan hintaa alkaen 7 €/kk. Eli nyt et enää saa 1. vuotta samaan hintaan kuin 2 vuotta sitten. Enkä tarkoita nyt mitään inflaatiokorotuksia.

        En ole varma, antavatko tässä vaiheessa sopimushintoja muuta kuin kolmelle ensimmäiselle vuodelle. Mutta jos lisäät siihen Bilian antamaan 3. vuoden kuukausihintaan 25 € noilla 25 tkm/vuosi ajoilla niin päädyt varmaan oikealle hehtaarille 4. vuoden osalta ja sama taas 5. vuoden osalta.

        t. auto kohtuuhintainen, huollot kalliita


      • elämä on edelleen
        E.E: kirjoitti:

        Puuttumatta enempää keskusteluun, ohessa tuoretta faktaa. Kyseessä 1.6 GS Latitude - tarjouksesta otetut huoltosopparin (lähtö)hinnat:

        25000 km/vuosi
        1. Vuosi 36 e/kk = 432 €
        2. Vuosi 53 e/kk = 636 €
        3. Vuosi 68 e/kk = 816 €

        Eli 3 vuotta/75 tkm = 1884 €
        Tuolla panostuksella tietty sitten saa sijaisauton, ja voi pienimmästäkin nitinästä valittaa. Mutta paljon rahaa on tuo.

        Vertailuksi Chrysler Voyager 2.4 M5 '01 72 tkm huoltoon saakka (12 tkm välein):
        155 170 252 322 155 252 = 1306 €

        Tuohon hintaan ei sitten muuta extraa kuin kahvit :)

        Pitääpä itasella kaivella mitkä oli todelliset kustannukset...

        t. E.E.



        Ylikm cnt/km 3.00

        Tässäkin threadissa on jo todettu että ...elämä on. Ja että autoilu ei ole bisnestä. Totta kumpikin. Mutta eipä sitten kannata huoltosopimusasiakkaan kauheasti itkeä siitä, että maksaako bensalitra 1,25 vai 1,35.

        Jos laskee 9 litraa/100 km keskikulutuksella polttoainekustannukset kilometriä kohti niin siitä tulee em. litrahinnoilla 11,25 tai 12,15 snt/km. Huoltosopimuksesta sitten vielä päälle se 2,5 snt/km. Jos tuon kustannuksen siirtäisi polttoaineen hintaan niin se tarkottaisi samaa kuin että bensa maksaisi 1,25 sijaan 1,53 €/l.

        No tietenkään ihan näin mustavalkoisesti ei voi ajatella koska maksaa se auton huolto rahaa muillekin kuin huoltosopimuksen ottaneille.


      • bilia imee
        elämä on edelleen kirjoitti:

        Tässäkin threadissa on jo todettu että ...elämä on. Ja että autoilu ei ole bisnestä. Totta kumpikin. Mutta eipä sitten kannata huoltosopimusasiakkaan kauheasti itkeä siitä, että maksaako bensalitra 1,25 vai 1,35.

        Jos laskee 9 litraa/100 km keskikulutuksella polttoainekustannukset kilometriä kohti niin siitä tulee em. litrahinnoilla 11,25 tai 12,15 snt/km. Huoltosopimuksesta sitten vielä päälle se 2,5 snt/km. Jos tuon kustannuksen siirtäisi polttoaineen hintaan niin se tarkottaisi samaa kuin että bensa maksaisi 1,25 sijaan 1,53 €/l.

        No tietenkään ihan näin mustavalkoisesti ei voi ajatella koska maksaa se auton huolto rahaa muillekin kuin huoltosopimuksen ottaneille.

        kun keskimäärinen toimihenkilöperhe maksaa pk-seudulla tällä hetkellä vähintään 200 000€ ylihintaa tavallisesta kuplahintaisesta perheasunnosta, niin missä tuntuu joku Bilian tonnin lasku tyhjästä hei?

        Kyllä se on halpaa kuin saippua, asuntojen hintoihin kun vertaa, voisi Bilia veloittaa öljynvaihdosta kymppitonnin ja se olisi sittenkin halpaa vaikkei niitä öljyjä edes oikeesti vaihdeta.


      • ex rellu&helsinki
        bilia imee kirjoitti:

        kun keskimäärinen toimihenkilöperhe maksaa pk-seudulla tällä hetkellä vähintään 200 000€ ylihintaa tavallisesta kuplahintaisesta perheasunnosta, niin missä tuntuu joku Bilian tonnin lasku tyhjästä hei?

        Kyllä se on halpaa kuin saippua, asuntojen hintoihin kun vertaa, voisi Bilia veloittaa öljynvaihdosta kymppitonnin ja se olisi sittenkin halpaa vaikkei niitä öljyjä edes oikeesti vaihdeta.

        Eipä ole meikällä varaa kumpaankaan ylellisyyteen: Helsingistä lähdin jo ajat sitten ja rellusta luovuin huollon hintojen ja muun toiminnan takia. en väitä tosiaankaan muiden olevan halpoja, mutta katselen, josko jossakin kohtelu olisi kaikin puolin inhimillisempää. aika näyttää, palaan kumpaankin, jos alkaa vaikuttaa siedettävältä. aina on varaa muuttaa mieltä perustellen.


      • mja
        E.E. kirjoitti:

        Jaa, no piru. Olen ihan ollut uskossa että saisi, vaan ei sitten... pitääkin miettiä uudemman kerran sitten kannattaako...
        (Joo, kun miettii niin muistaa - kaverini nimittäin saa kyllä Veholta C5:n huoltosoppariin kuuluvana; samat hinnat kuin Renulla...)

        Ja hei, onhan noita muitakin myyjiä kuin Bilia! Vaan onko pks:lla, pitää tsekata...

        Pohdit tuossa, saisiko huollossa sijaisauton, jos ostaisi Renun jostain muualta. Mutta eikö se riipu pikemminkin _huollosta_ eikä myyjäliikkeestä Ainakin oletan että saisin Autosalvasta sijaisauton siinä kuin muutkin, vaikka se on ostettu Biliasta. Tosin AS on hiukan kaukana ja Bilia on vieressä.

        Biliasta olen saanut kerran sijaisauton, itse tarjosivat kun jouduin heistä riippuvista syistä käymään kaksi kertaa saman korjauksen takia (Ruotsista piti tilata vielä toinen varaosa). Pari kertaa olen käyttänyt Bilian ilmaistaksia, kerran olin ainoa matkustaja niin kuski vei minut työosoitteeseen saakka. Muuten en sijaisautoa ole niin tarvinnutkaan, kun vaimo ystävällisesti hakee mut kun kauniisti pyydän.

        Voin muistaa väärin mutta Bilian myyjän mukaan jos ottaa Volvia-vakuutuksen, niin tulisi huollossa sijaisauto? Huolto-leasingiin sellainen ainakin kuuluu. Näitäkin juttuja voi tsekata myös Bilian myyjältä


      • E.E.
        mja kirjoitti:

        Pohdit tuossa, saisiko huollossa sijaisauton, jos ostaisi Renun jostain muualta. Mutta eikö se riipu pikemminkin _huollosta_ eikä myyjäliikkeestä Ainakin oletan että saisin Autosalvasta sijaisauton siinä kuin muutkin, vaikka se on ostettu Biliasta. Tosin AS on hiukan kaukana ja Bilia on vieressä.

        Biliasta olen saanut kerran sijaisauton, itse tarjosivat kun jouduin heistä riippuvista syistä käymään kaksi kertaa saman korjauksen takia (Ruotsista piti tilata vielä toinen varaosa). Pari kertaa olen käyttänyt Bilian ilmaistaksia, kerran olin ainoa matkustaja niin kuski vei minut työosoitteeseen saakka. Muuten en sijaisautoa ole niin tarvinnutkaan, kun vaimo ystävällisesti hakee mut kun kauniisti pyydän.

        Voin muistaa väärin mutta Bilian myyjän mukaan jos ottaa Volvia-vakuutuksen, niin tulisi huollossa sijaisauto? Huolto-leasingiin sellainen ainakin kuuluu. Näitäkin juttuja voi tsekata myös Bilian myyjältä

        Täytyy ottaa puheeksi nyt viikonloppuna, jolloin näyttely, ja tietoa on jo viikonlopun "tarjouksesta" - eli pieni etu jos tekee kaupat silloin... ne on nyt nimittäin hyvin lähellä.
        Ymmärtääkseni sitä, että ottaako Huoltosopparin, ei tartte nyt päättää, vaan sitten kun auto luovutetaan? Olis vähän paremmin aikaa arvioida hyötyjä ja kustannuksia - ja katella pks:n muita huoltopaikkoja jne.

        Sitten ihan tyhmä kysymys - kaippa se jossain lukis esitteissä - mutta onkos nykyään niin, että Relluissa on vain 1 vuoden takuu?

        t. E.E.


      • clioilija
        E.E. kirjoitti:

        Täytyy ottaa puheeksi nyt viikonloppuna, jolloin näyttely, ja tietoa on jo viikonlopun "tarjouksesta" - eli pieni etu jos tekee kaupat silloin... ne on nyt nimittäin hyvin lähellä.
        Ymmärtääkseni sitä, että ottaako Huoltosopparin, ei tartte nyt päättää, vaan sitten kun auto luovutetaan? Olis vähän paremmin aikaa arvioida hyötyjä ja kustannuksia - ja katella pks:n muita huoltopaikkoja jne.

        Sitten ihan tyhmä kysymys - kaippa se jossain lukis esitteissä - mutta onkos nykyään niin, että Relluissa on vain 1 vuoden takuu?

        t. E.E.

        Kyllä se on kaks vuotta.


      • Volvia-asiakas
        mja kirjoitti:

        Pohdit tuossa, saisiko huollossa sijaisauton, jos ostaisi Renun jostain muualta. Mutta eikö se riipu pikemminkin _huollosta_ eikä myyjäliikkeestä Ainakin oletan että saisin Autosalvasta sijaisauton siinä kuin muutkin, vaikka se on ostettu Biliasta. Tosin AS on hiukan kaukana ja Bilia on vieressä.

        Biliasta olen saanut kerran sijaisauton, itse tarjosivat kun jouduin heistä riippuvista syistä käymään kaksi kertaa saman korjauksen takia (Ruotsista piti tilata vielä toinen varaosa). Pari kertaa olen käyttänyt Bilian ilmaistaksia, kerran olin ainoa matkustaja niin kuski vei minut työosoitteeseen saakka. Muuten en sijaisautoa ole niin tarvinnutkaan, kun vaimo ystävällisesti hakee mut kun kauniisti pyydän.

        Voin muistaa väärin mutta Bilian myyjän mukaan jos ottaa Volvia-vakuutuksen, niin tulisi huollossa sijaisauto? Huolto-leasingiin sellainen ainakin kuuluu. Näitäkin juttuja voi tsekata myös Bilian myyjältä

        Ei auta Volviat tuohon sijaisautohommaan.


      • mja
        clioilija kirjoitti:

        Kyllä se on kaks vuotta.

        Kaikkien uusien henkilöautojen 2 vuoden takuu johtuu EU:n direktiivistä - se on siis vähimmäissuoja ja sen antaa tehdas. Renaultilla on esim Englannissa 3 vuoden takuu ja 3. vuosi tulee maahantuojalta.

        Huoltosoppari otetaan jos otetaan silloin kun auto luovutetaan. Minulta myyjä kyllä kysyi jo tilatessa ja sanoin että otetaan. Autoa luovutettaessa se kysyi taas. Sattumoisin tilauksen ja (2 viikkoa myöhästyneen) luovutuksen välissä sopparin ehdot olivat heikentyneet. "just viikko sitten..." sanoi myyjä. Kun vaadin että ehdot pitää olla samat kuin tilattessa tai ainakin sovittuna toimituspäivänä, oli myyjän vastaus: "ottakaa tai jättäkää". Ovat aina niin kohteliaita Biliassa - silloinkin kun niiden kanssa riitelee.


      • mja
        Volvia-asiakas kirjoitti:

        Ei auta Volviat tuohon sijaisautohommaan.

        Myyjien puheisiin en muutenkaan paljon luota, mutta joka tapauksessa tämä kertoi näin kun kyselin asioista silloin kun papereita kirjoiteltiin. En silti ottanut Volviaa. Ja voihan se olla että ennen oli niin?

        Viisi vuotta sitten myyjä uskotteli että Renault-sopimus antaa sijaisauton. Kun ensimmäinen huolto tuli, ei kukaan ollut kuullutkaan sellaisesta ...


      • true lies
        bilia imee kirjoitti:

        kun keskimäärinen toimihenkilöperhe maksaa pk-seudulla tällä hetkellä vähintään 200 000€ ylihintaa tavallisesta kuplahintaisesta perheasunnosta, niin missä tuntuu joku Bilian tonnin lasku tyhjästä hei?

        Kyllä se on halpaa kuin saippua, asuntojen hintoihin kun vertaa, voisi Bilia veloittaa öljynvaihdosta kymppitonnin ja se olisi sittenkin halpaa vaikkei niitä öljyjä edes oikeesti vaihdeta.

        Varmaan tässä on totuuden jyvänen ja asia ei koske vain autoilua vaan laajemmin kaikkea "palveluliiketoimintaa" täällä pk-seudulla. Hyvänä esimerkkinä rakennusalalta timpuri tai putkimies, jotka veloittavat enemmän kuin insinööri.

        Markkinataloudessahan hinnan määrää kysynnän ja tarjonnan välinen suhde. Mutta kyllä minusta huolto on silti kallis, jos se maksaa 0,5% omakotitalon rakennuskustannuksista tai keskituloisella puolen kuun nettopalkan verran.


      • E.E.
        mja kirjoitti:

        Pohdit tuossa, saisiko huollossa sijaisauton, jos ostaisi Renun jostain muualta. Mutta eikö se riipu pikemminkin _huollosta_ eikä myyjäliikkeestä Ainakin oletan että saisin Autosalvasta sijaisauton siinä kuin muutkin, vaikka se on ostettu Biliasta. Tosin AS on hiukan kaukana ja Bilia on vieressä.

        Biliasta olen saanut kerran sijaisauton, itse tarjosivat kun jouduin heistä riippuvista syistä käymään kaksi kertaa saman korjauksen takia (Ruotsista piti tilata vielä toinen varaosa). Pari kertaa olen käyttänyt Bilian ilmaistaksia, kerran olin ainoa matkustaja niin kuski vei minut työosoitteeseen saakka. Muuten en sijaisautoa ole niin tarvinnutkaan, kun vaimo ystävällisesti hakee mut kun kauniisti pyydän.

        Voin muistaa väärin mutta Bilian myyjän mukaan jos ottaa Volvia-vakuutuksen, niin tulisi huollossa sijaisauto? Huolto-leasingiin sellainen ainakin kuuluu. Näitäkin juttuja voi tsekata myös Bilian myyjältä

        Tätä sijaisautopuutetta tuli ammoin, kun oli ensin Laguna ja sitten Scenic, kierrettyä silleen, että kun myyjän kanssa oli jo tultu tutuiksi jne, niin jos oli jotain sellaista yllättävää vikaa (eli ei normaalia huoltoa) niin soitto tälle myyjälle kun huoltopv oli selvillä, ja häneltä sain sitten "koeajoauton".
        Ja joskus oli huolloin päälle "myyjän kortille" auto pestykin.

        Toi oli hyvän myyjän toimintaa (ei siis Biiian hyvää toimintaa) ja niinpä asiakkuus on säilynyt, vaikka tässä muitakin kärryjä välillä on ollut.

        Sen kyllä ymmärtää että kun on kyse esim. Biliasta, joilla toki aika määrä autoja / pv huollossa, ja niillä monella soppari, niin melkoisen kova investointi toki on pitää ajossa suurta määrää sijaisautoja.
        Toisilla "Putiikeilla" se kuitenkin on mahdollista.... esim. Veholla /Espoossa...

        t. E.E.


      • Arttu
        in your dreams only kirjoitti:

        Ei ainakaan huoltojen ajaksi saa Biliasta yhtään mitään ja kahvitkin pitää omalla rahalla ostaa automaatista. Huollon ajaksi saa sijaisauton hintaan 50 € päivä sisältäen 100 km ajot. Usein on jäänyt auto yön yli huoltoon mutta en tiedä saako silloin pitää sijaisauton samalla hinnalla. Takuukorjausten osalta varmaankin voi saada sijaisauton jos tarpeeksi paikokkaasti pyytää, mitään eivät kyllä vapaaehtoisesti tarjoa.

        Automaatista olen aina saanut ilmaista kahvia, ainakin Herttoniemen Biliasta.


      • No free lunches
        Arttu kirjoitti:

        Automaatista olen aina saanut ilmaista kahvia, ainakin Herttoniemen Biliasta.

        Automaatissa lukee hinta 0,20 € mutta jos menee kassalta pyytämään niin saa poletin joka käy automaattiin. Vituttaa varmaan mennä hakemaan autoa huollosta jos lasku on esim. >700 € ja kahvistakin saa vielä maksaa jos ei ymmärrä pyytää polettia.


      • olisi
        kysäisepä kirjoitti:

        Olen siirtynyt Biliasta Autoservian asiakkaaksi. Ei se juurikaan sen halvempi ole, mutta aikoja löytyy paljon sopivammin, auto valmistuu ajallaan, palvelu on asiallista ja asun melkein vieressä. Kysäisepä sieltä.

        Muita vaihtoehtoisia paikkoja voisi olla Kujala Korsossa tai Auto Chic Lauttasaaressa. Niistä minulla tosin ei ole kokemusta.

        olisi stockmann auto lauttasaaressa jossa on valtuutettu huolto renaultille ja volvolle


      • tosi on
        olisi kirjoitti:

        olisi stockmann auto lauttasaaressa jossa on valtuutettu huolto renaultille ja volvolle

        ostakaa pojat kettinki kone niin ei tartte hihnojen ja pumppujen kanssa tuskailla laatikko lada lienee ainut jossa jakopää rallattaa,niin ja uusissakin autoissa siirrytty jo aikaa sitten jo ketjuun takasin että ei tartte niitä vanhoja -60-70 lukulaisia aina olla


      • Ei Biliaa...
        edullisempia kirjoitti:

        Löytyykö Cliolle edullisempia huoltopaikkoja jakopäänhihnan vaihtoon, kuin mitä Bilia on? Kannattaisi ilmeisesti jo ajaakin jonkin matkaa, jos säästöä syntyy.

        ...kun nykyään takuukaan ei vaadi "merkkikorjaamon" käyttöä... Esim Konalan Automaa huoltaa myös Relluja (ei markkinointia sille paikalle työnpuolesta tai muuta, mut säälittävien ääsbonareitten kanssa kikkaillessa toi on hyvähkö...) ja hinta on Biliaan tai myös Auto Serviaan verrattuna halpa... Ja kumminkin isompi liike millä on maine menetettävänään jos tekevät huonoa jälkeä...
        Meganelle jakopään huollon normihuolto mukaan luettuna ~200€ halvempi kun Auto Serviassa (1050€)... Ja jäljestä ei oo aiemmin tarvinnu valittaa pätkääkään...

        Vielä pienempi paja tarjoaa varmasti vielä vähän halvemmalla, vaikka vaatii alkuperäisosien käyttöäkin. Esim noi Bosch service paikat vois olla oikeestikkin aika hyviä, ei mitään omaa kokemusta kylläkään...

        Bilian huoltoon en varmasti vie enään ikinä autoa, vaikka tiputtaisivat hintoja edes Auto Servian tasolle, todella säälittävää jälkeä ollu jos siellä on käyttäny autoa (ja en ole käyttäny autoa siellä reiluun vuoteen, riitti kun vertaili myös tuttujen kokemuksia sieltä omien lisäksi)... Tosin mahdollistahan on että ovat tehneet jotain asian hyväksi, mutta oma kokemus on siihen firmaan jo riittäny hyvin pitkäks aikaa...


      • jakokohihna
        Ei Biliaa... kirjoitti:

        ...kun nykyään takuukaan ei vaadi "merkkikorjaamon" käyttöä... Esim Konalan Automaa huoltaa myös Relluja (ei markkinointia sille paikalle työnpuolesta tai muuta, mut säälittävien ääsbonareitten kanssa kikkaillessa toi on hyvähkö...) ja hinta on Biliaan tai myös Auto Serviaan verrattuna halpa... Ja kumminkin isompi liike millä on maine menetettävänään jos tekevät huonoa jälkeä...
        Meganelle jakopään huollon normihuolto mukaan luettuna ~200€ halvempi kun Auto Serviassa (1050€)... Ja jäljestä ei oo aiemmin tarvinnu valittaa pätkääkään...

        Vielä pienempi paja tarjoaa varmasti vielä vähän halvemmalla, vaikka vaatii alkuperäisosien käyttöäkin. Esim noi Bosch service paikat vois olla oikeestikkin aika hyviä, ei mitään omaa kokemusta kylläkään...

        Bilian huoltoon en varmasti vie enään ikinä autoa, vaikka tiputtaisivat hintoja edes Auto Servian tasolle, todella säälittävää jälkeä ollu jos siellä on käyttäny autoa (ja en ole käyttäny autoa siellä reiluun vuoteen, riitti kun vertaili myös tuttujen kokemuksia sieltä omien lisäksi)... Tosin mahdollistahan on että ovat tehneet jotain asian hyväksi, mutta oma kokemus on siihen firmaan jo riittäny hyvin pitkäks aikaa...

        Paljonko hihnan vaihtoväli sitten on?


    • Iso huolto

      Normaali merkkihuollon hinta. Ehkä 200-300 halvemmaksi olisi saattanut tulla oikeassa autokorjaamossa.

      Osien hinnoissa ei tässä tapauksessa merkittäviä eroja ole merkkiliikken ja oikean autokorjaamon välillä. Merkkiliikkeestä saattaa saada jopa halvemmalla. Oikeatkaan autokorjaamot eivät käytä niitä halvimpia saatavilla olevia osia, jos niitä ei ole varmuudella todettu korkealaatuisiksi - takuuvelvoitteet kun ovat olemassa.

      Tässä tapauksessa on kysymyksessa tavallinen "iso huolto", eli sellainen huolto mikä sisältää hihnan vaihdon, ja hinta on normaali merkkihuoltohinta.

      Ison huollon hinnassa "tavallisissa malleissa" ei juurikaan eroja ole, on sitten kysymyksessä Clio tai Laguna tai jotain siltä väliltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2437
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1607
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1346
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    8. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1034
    9. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

      hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe