Vauvalle kotitekoista sosetta

Kuinka?

Keitetäänkö kasvikset sosetta varten kuorineen, ja kuoritaan keitettynä, vai kuoritaanko ennen keittoa? Suolaahan ei saanut keitinveteen laittaa? Mitenkäs soseutus; haarukalla, sauvasekoittimella, perunamuusinuijalla vai millä? Lisätäänkö valmiiseen soseeseen keitettyä vettä vai korviketta, jos se on liian paksua? (en imetä)

Ajattelin aloittaa sosekokeilut porkkanalla, perunalla tai bataatilla, mikähän olisi vatsalle hellävaraisin? Voiko luumun aloittaa yhtä aikaa, että masu ei menisi ihan kovalle?

4

3162

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isä 77

keitto kuorittuna,soseutus helpoin sauvasekoittimella.Meillä alussa porkkana ja pottu.Luumua annettiin myös heti alussa

• rouva ikää 37

Vitamiinit säilyy parhaiten, jos keität kasvikset höyrykattilassa. Jos höyrykattilaa ei ole, keitä mahdollisimman vähässä vedessä ja kypsiksi, ei siis turhaan keitetä ylikypsiksi.
      Kun vauvaa totutellaan soseisiin, saat sauvasekoittimella (tai yleiskoneen hienontajalla) sileimmän soseen, huom. peruna saattaa mennä sellaiseksi liisterimäiseksi tahmaksi. Itse laitan aina perunan kanssa muita kasviksia. Mielestäni peruna ei ole kaikkien vatsalle se hellävaraisin, hyviä on porkkana, maissi, kesäkurpitsa ja sitten vasta parsa- ja kukkakaalit, herneet yms. kun on vatsa tottunut. Itse ainakin totuttelin ensin kasviksiin, sitten vasta hedelmiä ja marjoja. Banaanihan voi kovettaa massua ja käydä herkkävatsaisella muutenkin mahaan. Luumua mielestäni voi antaa jo alkuvaiheessa, se löystyttää jos on kova massu. Nesteeksi voi laittaa vettä (keitinvettä kasviksista) tai korviketta. Mutta korvike vasta kun tarjoat ruoan, ei siis silloin jos teet ison satsin ja pakastat.
      Kun vauva kasvaa (minulla esim. 8 kk) niin sitten kannattaa totuttaa vähän rakeisempaan ruokaan, itse soseutan vain haarukalla kasvikset ja silppuan pieninä palasina keitetyt liha-, kala- ja broileripalat veitsellä. Variaatioita saa loputtomiin kun käyttää mielikuvistusta eri kasvisten kanssa riisiä, perunaa ja pastaa lihaa, kalaa, broileria. Saa itse tehtyinä paljon paljon halvempana kuin kaupasta ostettuina.

• Nimetön

menee sellasex liisterix jos sitä vatkailee liian kauan. Kannattaa muusata eka porkkana ja sit se peruna sinne ja ei sitte enää turhaan soseuttaa sitä.

• ....

Monet kasvikset saa hyväksi soseeksi ihan lusikalla. Sauvasekoittimella perunasta aikakin tulee "liisteriä". Ruuan ei tarvitse olla äärettömän hienojakoista, jos et nyt ihan älyttömän pienelle vauvalle ole sosetta antamassa.
      Itse olen keittänyt kasvikset vähässä vedessä kuorittuna ja soseuttanut kasvikset keitinveteen. Eli tällöin myös kaikki veteen liuenneet ravinteet tulevat käyttöön. Jos tuntuu, että vettä olisi liikaa, voi lopuksi keittää jonkin aikaa ilman kantta niin äkkiä on ylimääräinen vesi haihtunut pois.
      Ja sitä suolaahan ei saanut laittaa.

Olen käyttänut perunaa, bataattia, porkkanaa, kesäkurpitsaa... kokeilemalla selviää, mikä omalle vauvalle sopii. Annat ensin vaan yhdestä raaka-aineesta tehtyä sosetta vaikka muutaman päivän. Sitten toisesta ja seurailet, miten vaikuttaa vauvaan (mm. iho, kakka). Myöhemmin voi alkaa yhdistelemään eri raaka-aineita.
      Itse olen pistänyt toisinaan sekaan riisihiutaleita.

vatsavaivoja voit todennäköisesti ehkäistä myös sillä, että annat kerralla vain vähän ja etenet muutenkin hitaasti.

Kyllä se siitä!
      Mukavia ruokailuhetkiä teille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3878
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      351
      3011
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      11
      1915
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1635
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1099
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      944
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    9. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      781
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      67
      769
    Aihe