Opiskelijoiden olot

tytsä

Ihmettelen suuresti yleensä koko SUOMEN opiskelijaoloja... jos asuisin yksin mulle jäis opintotuesta käteen 38e, siitä pitäis maksaa puh.laskut yms.. Mitään muuta valtion/kunnan tukea ei saa, esim. toimeentulotukea, sillä on pakko ottaa opintolainaa,jos sitä saa.. niinpä sitä on tullut otettua..pakosta, pakkohan se on elää ja saada mitä muutkin saavat.. heti opiskelujen alettua syksyllä etin töitä ja onneksi sainkin vkl-töitä... raskastahan se on... mutta ihmetyttää miksi huostaanotetut ja ongelmaihmiset esim huume ja alkoholiongelmaisia tuetaan niin pirun paljon, itehän ne on ongelmansa aiheuttanu.. yritä olla ahkera ja tehdä tulevaisuutta niin saat makaroonia ja maksumuistutuksia... onkohan joka maassa näin v***n huonot olot.. tympii... sais heti töitä ettei tarvitse opiskella ammattia...ottakaa kantaa

17

2097

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poitsu

Sen verran vois ottaa kantaa tuohon onkohan joka maassa höpinään, että aika monessa muussa maassa et sais mitään tukea ja joutusit maksamaan vielä lukukausimaksut päälle.... se huonoista oloista siltä osin.

mitä töitä meinaat saada ilman mitään ammattitaitoa? aika pihalla olet.

mikä pakko se on saada kaikki mitä muutkin saavat?

ja kyllä kiitos kysymästä olen itekki eläny sillä makaroonilla puolenkymmentävuotta niin että tuttua on.

• tytsä

no jopas joku poika aukoo.. on kait mullakin oikeus saada autokoulut käytyä, hemmotella itseä ja menee omaan kotiin rahaa.. en ala visertään, mielelläni töitä teeen, en ole nimittäin hopealusikka suussa syntynyt, itse maksan kaikki laskuni... en väitä etttä olisin ainoa opiskelija, niinkuin sinun ironinen tekstisi kuvastaa.. ärsyttää vain sellaiset, jotka elävät vanhempiensa yritysten rahalla ja saavat uudet autot, isi ja äiski ostaa kaikki ja sit ne vielä haukkuu vähävaraisia,samanikäsiä opiskelijoita, et huhhuhh...

• tytsä

...että minähän käyn koulua ja opiskelen koko ajan, luuletko että sossun elättämäksi jäisin?pah.. mutta eipä paljoa motivoi opiskella jos kaikki rahat menee koulukirjoihin yms.. kyllä muilla on varmaan huonommin asiat muissa maissa, mutta kantani saan ilmaista, harva on niin tyytyväinen suomen oloihin niinkuin sinä...taidat olla mamin ja isin elätteillä..pah

• vaan

Poitsulle vaan, että Ruotsissa on paremmat tuet opiskelijoille kuin Suomessa. Luulenpa, että Tanskassa ja Norjassa myös.

• poitsu
        vaan kirjoitti:

Poitsulle vaan, että Ruotsissa on paremmat tuet opiskelijoille kuin Suomessa. Luulenpa, että Tanskassa ja Norjassa myös.

Tiedoksi vaan että Norjassa on tuo eläminenkin _hieman_ kalliimpaa ku Suomessa.

No joo ei se nyt mikään ökytuki ole, tosihan se on, mutta turhaa naukua että Suomessa on kaikki asiat eniten perseestä maailmassa.

• ent.opiskelija

joo tiukkaa on mutta baarit on vaan täynnä keskiviikkona torstain perjantaina lauantaina ja suurin osa on opiskelijoita ..
      no kivahan niitä typyköitä on katsella heh..

• surkuttelija

Pappa betalar opiskelijoita suurimmaksi osaksi...

• muuta

Tein elämäni virheen kun kolme vuotta sitten. päätin lähteä opiskelemaan. Ja kun tämä meni hylättyjen takia neljännelle vuodelle, eikä kelalta saa edes opintotukea, saati sitte soskusta, niin ei vois enää vähempää kiinnostaa rehkiä valmistumisen eteen. Ehän mä saa enää edes unta öisin.. Että päivisin ei jaksa. Ja vituttaa tuommoset poitsut jotka tulee ja jauhaa jostain asioista mistä ne ei tiä yhtää mitää. Kyllä se opintotuen määrä pitäis nostaa vähintään poitsun työkkäri-kurssi rahaa vastaavaksi jos ei enemmäksi.
      Sillähän mäkin eläisin niinkuin keisari.

• poitsu

No onko se ihan tosiaan soskun vika jos tuli hylsyjä? Tuhma soskun täti ei lukenu kokeisiin vai miten?

Minä oon kuule opiskellu enemmän ku uskotkaan. Ja ihan omilla tienesteillä kesäsin ja sillä samalla opintotuella.

Työkkärikurssille en ole kerenny kun on pitänyt tehä töitä joten en ossaa sanoa siitä.

• opiskelijatyttöjä

hakemassa lehdissä varakasta herraseuraa kaverikseen

tarttisko sunkin laittaa rakastaja finansiööriksi?

• tytsä laukoo mielipiteitään :)

voi luoja kun nykyajan ihmiset on närkästyneitä... luen itse kyllä sellaiseen ammattiin missä rahaa piisaa ja paljon.. en ole alunperinkään tarkottanut että pitäisi puuttua mun henkilökohtaiseen tilanteeseen vaan kappas vaan ihan yleisestä kiinnostuksesta ajattelin ystävällisesti kysäistä muiden opiskelijoiden oloa... hyvähän se on että on eri mielipiteitä.. mieleni ei muutu tästä: OPISKELIJOITA PITÄISI TUKEA ENEMMÄN esim. koulumenestyksen mukaan! Itselläni menee opintotuet vuokraan ja laskuihin ja opintotuki ei riitä kakkosvaiheen maksuun ruokaan vaatteisiin auton ylläpitoon kodin tavaroihin yms siivous ja hygienia-aineisiin joten aktiivisuuteni ansiosta olen löytänyt hyvän vkl- työn alaltani. Nostan kyllä hattua niille, joiden koko opintotuki riittää KAIKKIIN menoihin! Uskon että poikapuolisilla riittääkin, käyvät mamman luona syömässä ja pojilla ei mene rahaa tamponeihin, e-pillereihin eikä siteisiin.. naisten elämä on kalliimpaa ;P ja POITSU ei tarvitse ottaa kaikkea niin konkreettisesti :)ja muutes, pari läheistäni ei ole käynyt peruskouluja enemmän koulua ja ovat VAKITUISISSA työsuhteissa, eivätkä ole pihalla =)Minä tykkään laittaa monipuolista ruokaa, ei pelkällä makaronilla eläminen ole pitemmän päälle hyvää/terveellistä, ruokavalio olisi liian yksipuolinen.. eikä kukaan ole väittänyt että suomessa asuminen olisi eniten perseestä, ei ois mitään intoa asua esim. keniassa mutta nykyään on yleistä olla tyytymätön. Aina opiskelijat ryyppää ja kännää - sehän on just yleistystä, niinku vanhat sanoo et nykyajan nuoret ei osaa mitään.. sekin on puppua, me ihmiset ollaan niin erilaisia.. itse en kyllä opintotukea juo, juon silloin ja juhlin kun ylim. on... itsepähän olen tienannut ne, mutta entäs net sossun huostaanotetut elämästä ulalla olevat alkkikset skitsot ja narkkarit, jotka laittavat n.800 euroa kuukaudessa viinaan yms... on se väärin et tolkun ihmiset ei pärjää et pitää ihan rautalangasta vääntää... yhteiskunnassa on suomessakin paljon parantamista.. Ja POITSU, etkö tajunnut, häntä ei varmaan motivoinut opiskella, opiskelumotivaatio varmaan katoaa, kun raha ei riitä edes koulutarvikkeiden ostoon.. ja kaikilla ei ole rikkaita vanhempia.. karu fakta

• poitsu
        tytsä laukoo mielipiteitään :) kirjoitti:

voi luoja kun nykyajan ihmiset on närkästyneitä... luen itse kyllä sellaiseen ammattiin missä rahaa piisaa ja paljon.. en ole alunperinkään tarkottanut että pitäisi puuttua mun henkilökohtaiseen tilanteeseen vaan kappas vaan ihan yleisestä kiinnostuksesta ajattelin ystävällisesti kysäistä muiden opiskelijoiden oloa... hyvähän se on että on eri mielipiteitä.. mieleni ei muutu tästä: OPISKELIJOITA PITÄISI TUKEA ENEMMÄN esim. koulumenestyksen mukaan! Itselläni menee opintotuet vuokraan ja laskuihin ja opintotuki ei riitä kakkosvaiheen maksuun ruokaan vaatteisiin auton ylläpitoon kodin tavaroihin yms siivous ja hygienia-aineisiin joten aktiivisuuteni ansiosta olen löytänyt hyvän vkl- työn alaltani. Nostan kyllä hattua niille, joiden koko opintotuki riittää KAIKKIIN menoihin! Uskon että poikapuolisilla riittääkin, käyvät mamman luona syömässä ja pojilla ei mene rahaa tamponeihin, e-pillereihin eikä siteisiin.. naisten elämä on kalliimpaa ;P ja POITSU ei tarvitse ottaa kaikkea niin konkreettisesti :)ja muutes, pari läheistäni ei ole käynyt peruskouluja enemmän koulua ja ovat VAKITUISISSA työsuhteissa, eivätkä ole pihalla =)Minä tykkään laittaa monipuolista ruokaa, ei pelkällä makaronilla eläminen ole pitemmän päälle hyvää/terveellistä, ruokavalio olisi liian yksipuolinen.. eikä kukaan ole väittänyt että suomessa asuminen olisi eniten perseestä, ei ois mitään intoa asua esim. keniassa mutta nykyään on yleistä olla tyytymätön. Aina opiskelijat ryyppää ja kännää - sehän on just yleistystä, niinku vanhat sanoo et nykyajan nuoret ei osaa mitään.. sekin on puppua, me ihmiset ollaan niin erilaisia.. itse en kyllä opintotukea juo, juon silloin ja juhlin kun ylim. on... itsepähän olen tienannut ne, mutta entäs net sossun huostaanotetut elämästä ulalla olevat alkkikset skitsot ja narkkarit, jotka laittavat n.800 euroa kuukaudessa viinaan yms... on se väärin et tolkun ihmiset ei pärjää et pitää ihan rautalangasta vääntää... yhteiskunnassa on suomessakin paljon parantamista.. Ja POITSU, etkö tajunnut, häntä ei varmaan motivoinut opiskella, opiskelumotivaatio varmaan katoaa, kun raha ei riitä edes koulutarvikkeiden ostoon.. ja kaikilla ei ole rikkaita vanhempia.. karu fakta

Ai ei ole väittänyt? Kukahan se mahtoi kirjoittaa näin. "onkohan joka maassa näin v***n huonot olot"? On, vaikka Afganistanissa on varmaan just samat olot, vai mitä arvelet?

Mitä **tun merkitystä sukupuolella on rahatilanteen kanssa? Jos poikapuoliset pärjää niin aivan yhtä hyvin voi sanoa että tyttöset tuhlaa rahansa. Naisten elämä kalliimpaa my ass. Typerämpää en oo kyllä kuullu pitkään aikaan.

Hyvä homma parille läheisellesi. Yks mun tuttu ei oo käyny ees peruskoulua loppuun ja on ihan vakituisessa työsuhteessa. Omassa firmassaan. Mutta miten ne tähän liittyy?

ei kuule tarvi kertoa että makaronilla yms eläminen ei ole hyvää ja terveellistä. Tiedän kyllä ihan omasta kokemuksestani, jota on opiskeluajan osalta enemmän kun sulla.

En muuten eläny mamman rahoilla opiskeluaikaa enkä pelkällä opintotuellakaan vaan ihan töissä kävin kesäajat, ja mitä kesästä jäi tilille niin en mihinkään autoihin tuhlannu vaan ostin niilläki rahoilla ruokaa. Ei opiskelija mitään autoja tartte.

Oon minäki samaa mieltä että opintotuki vois olla suurempi mutta rajansa naukumisellaki.

Narkkarien asiat ei taas koskettele mua millään lailla. Ja mistä sinä alkkisten viinamenot tiiät. 800 eculla vetää yli kolme mäyräkoiraa päivässä joka päivä niin että tuskin se ny ihan pitää paikkansa.

Koitas ny vaan pitää nenä kirjassa että pääset kohtuuajassa siihen ammattiin missä rahaa piisaa etkä tarvi yhteiskunnan tukiaisia. Sen tuplatun vuodenkin ylläpitämiseen pitää jostain löytyä veromarkat niin että hopi hopi vaan.

• mielenkiintonen
        tytsä laukoo mielipiteitään :) kirjoitti:

kinastelu...oon kyllä ihan samaa mieltä ku sinä..=)

• Tytsä
        poitsu kirjoitti:

Ai ei ole väittänyt? Kukahan se mahtoi kirjoittaa näin. "onkohan joka maassa näin v***n huonot olot"? On, vaikka Afganistanissa on varmaan just samat olot, vai mitä arvelet?

Mitä **tun merkitystä sukupuolella on rahatilanteen kanssa? Jos poikapuoliset pärjää niin aivan yhtä hyvin voi sanoa että tyttöset tuhlaa rahansa. Naisten elämä kalliimpaa my ass. Typerämpää en oo kyllä kuullu pitkään aikaan.

Hyvä homma parille läheisellesi. Yks mun tuttu ei oo käyny ees peruskoulua loppuun ja on ihan vakituisessa työsuhteessa. Omassa firmassaan. Mutta miten ne tähän liittyy?

ei kuule tarvi kertoa että makaronilla yms eläminen ei ole hyvää ja terveellistä. Tiedän kyllä ihan omasta kokemuksestani, jota on opiskeluajan osalta enemmän kun sulla.

En muuten eläny mamman rahoilla opiskeluaikaa enkä pelkällä opintotuellakaan vaan ihan töissä kävin kesäajat, ja mitä kesästä jäi tilille niin en mihinkään autoihin tuhlannu vaan ostin niilläki rahoilla ruokaa. Ei opiskelija mitään autoja tartte.

Oon minäki samaa mieltä että opintotuki vois olla suurempi mutta rajansa naukumisellaki.

Narkkarien asiat ei taas koskettele mua millään lailla. Ja mistä sinä alkkisten viinamenot tiiät. 800 eculla vetää yli kolme mäyräkoiraa päivässä joka päivä niin että tuskin se ny ihan pitää paikkansa.

Koitas ny vaan pitää nenä kirjassa että pääset kohtuuajassa siihen ammattiin missä rahaa piisaa etkä tarvi yhteiskunnan tukiaisia. Sen tuplatun vuodenkin ylläpitämiseen pitää jostain löytyä veromarkat niin että hopi hopi vaan.

fiksumpana osapuolena lopetan tämän "höpöttelyn" tämän "vastauksen" jälkeen. Kantani olen ilmaissut opiskelijoiden elämästä ja sillä hyvä. Riitele yksinästi vain. Ja eskoseni, eiköhän naisilla aika paljon enemmän mene rahaa tuohon hygienian hoitamiseen... varsinkin jos on siisti nainen... ei miehen tarvitse syödä e-pillereitä eikä käyttää kuukautissiteitä/tamponeja..kannattaa "opiskella" enemmän naisia ja kenties vaikka seurustella naisen kanssa.. takerrut liikaa, taidat olla vain riitakumppania vaille.. minusta et sitä saa. Turhaapa ironiseksi alat, eiköhän kaikille ole selvää että afganistanissa on huonommat oltavat, ajattele järjenköyhillä aivoillasi. Ja ethän koskaan voi tietää minkäikäinen olen, veikkaan että sua vanhempi, ainakin henkisesti ;P hahahahahah. Auton tarvitsen, en ala tuntikaupalla odotteleen busseja, ei ole sun ongelma jos opiskelijoilla on auto. Ajele sinä linkkarilla ja odottele bussia nokkapunaisena tai kyttää toisten kyytejä. Kun on oma auto niin ei oo kenelläkään sanottavaa. Ja sitähän tarvii työsuhteessakin.
        Jopas laskelmoivakin olet. Perimmäinen tarkoitukseni kommentista alkkiksiin ja narkkareihin oli se, että heissä tukirahat menevät hukkaan. He eivät osta sillä rahalla kirjoja eivätkä paljoakaan ruokaa, heillä on riippuvaisuus muihin aineisiin. Valitettavasti satun tietämään, että eräs entinen koulututtava on joutunut riippuvuuttaan kyseiseen tilanteeseen. Yleistäähän en voi, mutta kuuleman tutkimuksien mukaan yleensä näin on.
        Ja minähän saan omassa kommentissani kommentoida mitä vaan haluan. Sitä se vain kuuluu kun sanoit että "mitä töitä meinaat saada ilman mitään ammattitaitoa? aika pihalla olet." blaablaablaa ja kerroin tutuistani, jotka ilman opiskelua ovat hyvissä töissä eli vaikka mun opiskelumotivaatio loppuis, voin päästä töihin, vaikka heidän firmaan mut kappas vaan haluunkin lukea. Ei mun sulta tarvi lupaa kysyä mitä kommenttiini laitan.
        Anyway, get a life. Enää en sulle vastaa, feikkitytsät saattaa kirjotella..minä en.. on täs parempaaki hommaa, kuten töitä. goodbye

• ent.opiskelija

kyllä te ihan sopivasti saatte rahaa ..
      nälkään ei kukaa oo kuollu tamppoonit ja pillerit ,meikit, baari juomat ,koulu-tarvikkeet,vuokrat vakuutukset kaiken oot saanu maksettua ja tiedätkö mistä ne rahat tulee??
      minulta ja muilta töissä olevilta entisiltä opiskelijoilta

• uros-80

Hyvä ja mielenkiintoinen keskustelu ja sen kulku. Ajattelin itsekin puuttua keskustelunkulkuun. Miksi "poitsu" tyhjää vihoittelet, "tytsähän" puhui asiaa. Meidän miesten kuuluu rakastaa naisia, heh. Ei minun mielestäni tieto opiskelijaelämän karusta totuudesta ole siitä kiinni kuinka kauan on opiskellut, eiköhän se tule ilmi jo heti kerralla. Olen "tytsän" kanssa samaa mieltä monesta asiasta, ehkä joistakin "poitsunkin" kommenteista.. mutta Mikäs poitsulla on naispuoleisia vastaan? Pilaat vähän tämän keskustelun narsismillasi. minäkin olen entinen opiskelija ja nykyisin työelämässä. Minä ja opiskeluaikani tyttökaveri asuttiin yhdessä ja silti oli tiukkaa. Tosi se muutes on, irenellä meni enemmän rahaa kuin minulla, ja ei mihinkään turhaan, hän osti aina meille ruokaa(pääasiassa makaroonia,heh) ja kaikkia siivousaineita ja muita juttuja. Minun rahat menivät autoon ja sen ylläpitoon ja tietenkin vuokranpuolikkaan ja bensat.. tarvitseehan opiskelijakin auton millä kulkea. Meillä oli tyttökaverin kanssa n.40 kilometriä koulumatka eikä raaskittu bussilippua ostaa, halvemmaksi ja mukavemmaksi osoittautui oma auto.Ei opintotuesta jäänyt inkerille varaa naisten terveyssiteisiin yms. Olen samaa mieltä tämän "tytsän" kanssa että naisilla menee kyllä enemmän rahaa kuin miehillä. On tullut huomattua monta kertaa, heh. oli se kyllä rankkaa, nyt on asiat hyvin kun on päässyt työn makuun. Insinööriksi luin ja löysin hyvän työpaikan kotipaikkakunnaltani kemistä. Älkäähän ihmiset kinastelko, eikös kaikilla ole oma kantansa, ei sitä kannata muuttaa, jos jonkun mielestä opiskelijaolot suomessa ovat hyvät ja jonkun mielestä huonot, niin antaa olla niin.

• tästäselähtee

Juu.. luettuani melko mielenkiintoisen väittelyn voin kutenkin itsekin opiskelijana ja osa-aikaisena työläisenä sanoa että opintotuki on oikeasti naurettavan pieni. Ajattelee monestakin kulmasta niin joillakin jää käteen kuukaudessa pari sataa, joillakin menee kaikki. Meinaan vuokran jälkeen. Itselläni vuokran jälkeen jää käteen noin 60e, siihen lisätään puhelin laskut, sähkölaskut ja vakuutukset. Ja pelolla odotan että tulee tv lupatarkastaja. Huuh.. Mutta tosiasia se on että ilman koulun oheista työpaikkaa ei oikein tule toimeen ellei ole vanhojen töiden säästöjä tai sitten vanhempien tuki. Minulle se ei olisi niinkään häpeä pyytää vanhemmilta parikymppiä niiden vähistään, koska luotan siihen että kun valmistun, niin maksan veroillani tulevien opiskelijoiden tuet. Mutta pointti mikä mulla tässä oli niin on tulorajat joka on n. 500 e kuukaudessa. Siis koulun ohella tehdyn työn raja. ja sekin on brutto.. eli miinus verot niin ei sekään vielä herroiksi elätä! heh.. Minusta se on aika hullua, koska ei varmaan tule tehtyä niin paljoa töitä että ei jouda tentteihin lukea ym. Ja jos tulee tehtyä koulumenestystä huonontavalla tavalla töitä niin tiedetään ettei tyyppi opiskele haluamaansa alaa. Itse pysyttelen töissä vain viikonloppuisin ja kouluviikolla opiskelen. Vapaa aikaa ja hemmottelu hetkiä ei todellakaan ole mutta semmosta se on.. hemmottelen sitten hiihtolomalla ja jos en silloin kerkeä niin sitten kun pääsen koulusta!

Mutta emmä ole murheellisia.. Kyllä se siittä! Tavalla tai toisella! Pidetään peukaloita ojossa toisille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      43
      4036
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      51
      3681
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3238
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      94
      3115
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      89
      2094
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2048
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1909
    8. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      35
      1870
    9. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      31
      1861
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1794
    Aihe