Sana vertaistuki ärsyttää minua. Se kolahtaa kaaliin joka puolelta sosiaalimaailmassa. Mitäs toista sanaa tuosta asiasta käytettiin ennenvanhaan? Käyttäisin sitä mieluummin, mutta en perkules muista!
'Vertaistuki' ärsyttää
13
884
Vastaukset
- Kaveria ei jätetä
tuontitavaraa Jenkkilästä- käännöslaina sanasta "peer support". Populääripsykologiasta tässä tietysti kyse.
Mutta mihin meillä nojattin ennen vertaistukea? Ehkä kohtalotovereiden karuun myötätuntoon? - Harusmies
Niin, eikös käsitteellä 'peer-to-peer' ole jotain tekemistä vertaisverkkojen kanssa, mitä NE sitten lienevätkään...
Peer-to-peer ei kai liene pieru pierusta (vrt. Eero Heinäluoma: Pari pierua ihmisen suuntaan) vaan ylhäisaateliselta ylhäisaateliselle, ylähuoneen jäseneltä ylähuoneen jäsenelle tjsp. Vaikea sanoa, kun itse olen vain ulkohuoneen jäsen ja sitäkin vain lähinnä kesällä mökkioloissa. Päärinarvoa ei ole minulle myönnetty ja tuskin koskaan myönnetäänkään. Eipä ole noita tukiakaan pahemmin myönnetty eikä ole tullut anottuakaan. Ilman tukia jotenkin vertyy paremmin pärjäilemään. No, jalkatuet ehkä vertaiseni lattajalka tarvitsisi.
Olikohan se Jukka Ukkola vai hänen kaimapoikansa Kuikka, joka joskus kirjoitti maatiaistilallisperheestä. Kuvatun perheen lapset kävivät tiuhaan navetassa karsinan laidalla paijailemassa tukiaisia, koko talonväen yhteisiä lemmikkejä...
Vertaistuki? Kaveria ei jätetä! Mallikkoapu lienee yksi vertaistuestä käytetty liki-synonyymi.- Harusmies
Maaallikkoapu tietetenkin, ei "mallikkoapu"!
- Kiipijä
Ylähuoneen jäseneksi kannattaa AINA pyrkiä. Alahuoneen jäsenellä saattaa joskus olla suoraan sanottuna paskamaiset oltavat!
http://www.cs.wisc.edu/~rajwar/base/PICS/outhouse.jpg - Pääri
Kiipijä kirjoitti:
Ylähuoneen jäseneksi kannattaa AINA pyrkiä. Alahuoneen jäsenellä saattaa joskus olla suoraan sanottuna paskamaiset oltavat!
http://www.cs.wisc.edu/~rajwar/base/PICS/outhouse.jpgaina!
- hhh
se oli: sokea taluttaa sokeaa.
- tai sitten
"Tuppurainen Tappuraisen takuumiehenä"
- Mursu
Muistelen, että naapuriapu oli yleisesä käytössä entisaikaan. Kapulakieli tuli mukaan siinä vaiheessa, kun monenlaisia vapaaehtoisen työn muotoja alettiin kieltää, esim. työtön ei voi osallistua talkoisiin menettämättä työttömyyskorvausta.
- Olen Matti
ymmärtääkseni juuri "vertaistukeen". Voisinko siis sanoa että kun menen AA- kokouksen niin sieltä saan muilta (ex) alkoholisteilta "naapuriapua"?
- hhh
Olen Matti kirjoitti:
ymmärtääkseni juuri "vertaistukeen". Voisinko siis sanoa että kun menen AA- kokouksen niin sieltä saan muilta (ex) alkoholisteilta "naapuriapua"?
jos naapurisikin on alkoholisti.Sanot, että kun menet, etkä, että jos menen, joten Matti, pysy lujana.Voisit toisaalta tehdä kokeen mitenkä termi kulahtaa, anteeksi, uppoaa kohtalotovereisiisi- voiko tuollaista reisiisiäkin olla olemassa- ja kerrot sitten täällä mitenkä kävi.
- Nimeni on Matti
hhh kirjoitti:
jos naapurisikin on alkoholisti.Sanot, että kun menet, etkä, että jos menen, joten Matti, pysy lujana.Voisit toisaalta tehdä kokeen mitenkä termi kulahtaa, anteeksi, uppoaa kohtalotovereisiisi- voiko tuollaista reisiisiäkin olla olemassa- ja kerrot sitten täällä mitenkä kävi.
hypoteettinen- minä en nimittäin tupakka polta enkä lasiin sylje!
Mutta tosiaan, jos AA-ryhmäläiset ovat sattumoisin aivan kotikulmilta, niin silloin "naapuriapu" käy. Olisiko siinä kuitenkin ongelma? Tuo ensimmäinen A tulee tunnetusti "anonyymistä"...
Sinä varmaankin tiedät että onko "naapuriapu" käytössä 4H kerhossa? - hhh
Nimeni on Matti kirjoitti:
hypoteettinen- minä en nimittäin tupakka polta enkä lasiin sylje!
Mutta tosiaan, jos AA-ryhmäläiset ovat sattumoisin aivan kotikulmilta, niin silloin "naapuriapu" käy. Olisiko siinä kuitenkin ongelma? Tuo ensimmäinen A tulee tunnetusti "anonyymistä"...
Sinä varmaankin tiedät että onko "naapuriapu" käytössä 4H kerhossa?siinä ongelmia olisi, vaikkakin suomalainen pidättyväisyyskulttuuri antaakin mahdollisuuden esittää tietämätöntä.Kerrostaloissa ei juuri naapuria tunneta, ehkä tosin AA-lainen joskus on antanut kuulua itsestään addiktionsa kannustamana.
Kiitos luottamuksesta, tosiaan minulla on yhtä jos toistakin kokemusta 4H:sta aina tuonne 8H:n asti.Kerhoillat menevät mukavasti auttaen mummoja lehmien lypsämisessä.Mainitsen vaan, että itselläni on hiilikuitujakkara ja tummelilla liukastetut luonnonkumihanskat.
Termiä ´naapurinapu´ käytämme kohdassa rahapalkka päätoimesta.
- Pönkä-Matti
Lähinnä 'naapuriapua' ehdotetaan vertaistuen sijaan. Noh kommentoisin sen verran, että naapurissa voi asua ihan erilaista (ei-vertaista) porukkaa eli ei sikäli nappiin mene tuo sana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1254793Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa113469Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1283241Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss282696Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu822424Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181803Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91424Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1201293Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut101249Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41218