Sairaanhoitaja - yhteiskunnan työjuhta

Tilanteesta huolestunut

Ystäväpiirissäni on useampi sairaanhoitaja ja olen suorastaan tyrmistynyt kaikesta mitä he ovat työstään kertoneet.

Olen itse insinööri (eli samantasoisen koulutuksen käynyt kuin nykyajan sairaanhoitaja = AMK) ja tienaan noin tuplasti sen mitä sairaanhoitajaystäväni. Kun vertaan työtehtäviäni sairaanhoitajaan, voin rehellisesti sanoa pääseväni huomattavasti helpommalla. Voisin jopa väittää tekeväni viikossa saman työmäärän, kuin minkä sairaanhoitaja tekee päivässä.

Ihmettelen noin voimakkaan ammattikunnan heikkoutta työmarkkinoilla. Miksei TEHY tai SAIRAANHOITAJALIITTO tee asialle mitään, vaikka he pystyisivät lakolla lamauttamaan koko maan. Ja mitä tekevät päättäjät...: alittavat hoitajamääräsuositukset, pakottavat hoitajat jo opiskelivaiheessa raatamaan pitkiä harjoitteluja (mitkä KAIKISSA muissa yhtä tärkeissä aloissa olisivat palkallisia) yms. Ehkä tyrmistyttävin sairaanhoitajiin kohdistuva epäkohta on velvollisuus kriisitilanteessa uhrata henkensä sairaita auttaakseen (niin ja tietysti ilman palkkaa)!

Yhä suurempi osa vastavalmistuneista hoitajista vaihtaa alaa välittömästi valmistumisensa jälkeen. Se kertoo jo paljon alan tulevaisuuden asetelmista. Valtio budjetoi täysin turhiin menoeriin suuria rahasummia, vaikka samaiset varat voitaisi käyttää sairaanhoitajien palkkojen päivittämiseen.

Sairaanhoitajalla ja insinöörillä tulisi olla sama palkka (ei väliä toimiiko yksityisellä vai julkisella sektorilla - vertailukelposia tilastoja on olemassa PALJON), osastokohtaiset hoitajamäärät kuntoon (ja näiden alittamisesta johtajille kovat sanktiot), kaiken maailman velvollisuudet kriisitilanteissa heitettäisi helvettiin (eivät insinööritkään tee ilmaiseksi töitä vaikka teollisuudella menisi kuinka huonosti) ja viimeiseksi lääkärien ja hoitajien asetelman voisi muuttaa "yhtä arvokkaiksi" (sairaanhoitaja = AMK = insinööri ja lääkäri = yliopisto = diplomi-insinööri ... omalla työpaikalla insinöörit ja diplomi-insinöörit ovat täysin samaa kastia). SAAKO IDEANI KANNATUSTA?!

76

9610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ateisti20

      eivät tosin ole lainkaan ainoa ammattiryhmä, joka on jonkinlaisessa palkkakuopassa. Paljon räikeämpiä tapauksia ovat esimerkiksi kirjastonhoitajat ja monet naisvaltaiset valtion virat, joissa työskentelee akateemisesti koulutettuja naisia.

      Hyvän työpaikan olet onnistunut itsellesi hankkimaan, jos ansaitset kaksi kertaa enemmän kuin sairaanhoitaja, koska eivätpä AMK-insinöörienkään palkat mitään päätähuimaavia keskimäärin ole.

      • herra ateistille :D

        Hyvinhän minä olen korttini pelannut. Sinäkin voit vielä menestyä. Nimimerkkisi vaan kertoo liikaa luonteestasi (haluat mainostaa olevasi ateisti :D)... olet varmasti kirjoittanut ikäsi väärin!


      • ateisti20
        herra ateistille :D kirjoitti:

        Hyvinhän minä olen korttini pelannut. Sinäkin voit vielä menestyä. Nimimerkkisi vaan kertoo liikaa luonteestasi (haluat mainostaa olevasi ateisti :D)... olet varmasti kirjoittanut ikäsi väärin!

        mainostelen yksinomaan siitä syystä, että keskustelen usein Kirkko Café -chatissa ;).

        Tuo 20 ei ole oikea ikäni. 30 häämöttää puolen vuoden päästä. Menestystäkin on jo kertynyt ihan mukavasti. :)


    • insinööri

      Ihan normaali palkkaha se sairaanhoitajilla on. Ihmettelen, miten sitä koulutusta arvostetaan, yli kaiken. Olen aikoinani seurustellut useammankin sairaanhoitajaoppilaan kanssa, ja totesin jo silloin aikoinani, että tuon koulutuksen pystyisi suorittamaan kuka tahansa. Mitä tulee opiskelun vaativuuteen, ei mielestäni insinööri-opiskelijaa ja sairaanhoitajaa voi verrata samana vuonnakaan. Ennemmin sairaanhoitajan opinnon taso muistuttaa ammattikoulua, kuin opistoa. Ehkäpä tuo yliarvostus on alkuja sille ajalle, kuin naisten opiskeleminen ei ollut mikään itsestään selvyys. Kohta joku kirjoitaa tietenkin vastaukseksi, että tämä on provo, mutta sitä tämä ei ole.

      • Seppo.

        Jahas, täällä on vaihteeksi käynnissä mun isä on vahvempi kuin sun isä -kilpailu. Kasvakaa aikuiseksi.
        Täytyy kuitenkin antaa hra Insinöörille pisteet päivän typerimmästä kommentista. Tuskin kukaan muun kuin Insinööri pystyy arvioimaan työn vaativuutta seurustelemalla alan opiskelijan kanssa. Pidä toi.


      • ohjaaja_

        Hoitaja tai ohjaaja pääsee "normaaleihin" kuukausiansioihin tekemällä kolmivuorotyötä -uhraamalla illat, yöt, viikonloput, joulut, juhannukset, vaput, pääsiäiset, oman lapsen syntymäpäivät ja niin edelleen. Säännöllisesti. Pystymättä suunnittelemaan tulevaisuutta juuri ollenkaan, koska mistäs sen tietää millaiset vuorot kuukauden päästä on.


      • meikä

        Kyllä sairaanhoitajat todellakin tienaavat koulutukseensa ja työhönsä nähden kohtuullisesti. Te vain marisette aina. Joku jo viittasikin kirjastonhoitajiin, jotka ovat ihan todellisessa palkkakuopassa. He ovat sentään suorittaneet yliopistotason tutkinnon ja pääsevätkö lähellekään sairaanhoitajien kuukaisipalkkoja?
        Te olette työntekijöitä muiden joukossa, älkää koko ajan nostako itseänne arvoon arvaamattomaan. En tarkoita sitä, että teidän työnne ei olisi tärkeää, vaan sitä, että ei teillä nyt niin huonosti palkan suhteen mene, että tarttis olla koko ajan valittamassa. Eikös sitä opiskeluun lähtiessä pitäisi tietää, mihin on nokkansa tunkemassa.


      • tyttö
        ohjaaja_ kirjoitti:

        Hoitaja tai ohjaaja pääsee "normaaleihin" kuukausiansioihin tekemällä kolmivuorotyötä -uhraamalla illat, yöt, viikonloput, joulut, juhannukset, vaput, pääsiäiset, oman lapsen syntymäpäivät ja niin edelleen. Säännöllisesti. Pystymättä suunnittelemaan tulevaisuutta juuri ollenkaan, koska mistäs sen tietää millaiset vuorot kuukauden päästä on.

        mutta hoitaja varmasti tietää sen hoitajaksi ryhtyessään.


      • ananasakääpä
        meikä kirjoitti:

        Kyllä sairaanhoitajat todellakin tienaavat koulutukseensa ja työhönsä nähden kohtuullisesti. Te vain marisette aina. Joku jo viittasikin kirjastonhoitajiin, jotka ovat ihan todellisessa palkkakuopassa. He ovat sentään suorittaneet yliopistotason tutkinnon ja pääsevätkö lähellekään sairaanhoitajien kuukaisipalkkoja?
        Te olette työntekijöitä muiden joukossa, älkää koko ajan nostako itseänne arvoon arvaamattomaan. En tarkoita sitä, että teidän työnne ei olisi tärkeää, vaan sitä, että ei teillä nyt niin huonosti palkan suhteen mene, että tarttis olla koko ajan valittamassa. Eikös sitä opiskeluun lähtiessä pitäisi tietää, mihin on nokkansa tunkemassa.

        ...lokakuussa 2003 kirjastovirkailijan keskimääräiset kokonaisansiot olivat 1637 euroa/kk.

        Kyllä, melkein täsmälleen sama palkka kuin kolmivuotisella lähihoitajan koulutuksella saa. Tietysti hoitaja saa kaupan päälle kovat vuorolisät, mikä nostaa palkkaa. Se taas merkkaa työn tekemistä iltaisin, öisin, aamuisin, viikonloppuisin, juhlapyhinä, lisäksi vielä parhaassa tapauksessa varallaoloa.

        Kyllä aivan eddottomasti kirjastovirkailijoiden palkkaa pitäisi nostaa, opiskelevathan he peräti yliopistossa. Kirjojen lainaus maistuu huomattavasti paremmalta esimerkiksi parin tonnin kuukausipalkalla.


      • DUUNARI.
        ananasakääpä kirjoitti:

        ...lokakuussa 2003 kirjastovirkailijan keskimääräiset kokonaisansiot olivat 1637 euroa/kk.

        Kyllä, melkein täsmälleen sama palkka kuin kolmivuotisella lähihoitajan koulutuksella saa. Tietysti hoitaja saa kaupan päälle kovat vuorolisät, mikä nostaa palkkaa. Se taas merkkaa työn tekemistä iltaisin, öisin, aamuisin, viikonloppuisin, juhlapyhinä, lisäksi vielä parhaassa tapauksessa varallaoloa.

        Kyllä aivan eddottomasti kirjastovirkailijoiden palkkaa pitäisi nostaa, opiskelevathan he peräti yliopistossa. Kirjojen lainaus maistuu huomattavasti paremmalta esimerkiksi parin tonnin kuukausipalkalla.

        Että killä kirjastonhoitaja sitten enemmän tietää kuin esim. päiväkodissa työskentelevä lähihoitaja. Mut kummallakin tosi hyvät palkat mun mielestä


      • Jere
        tyttö kirjoitti:

        mutta hoitaja varmasti tietää sen hoitajaksi ryhtyessään.

        Tosiaan, mikä "yllätys" työn sisältö on hoitajille. Kyllä näin ei-hoitajanakin pystyy kuvittelemaan työn haasteet. Mielestäni on todella hölmöä sitten julkisesti toitottaa tästä asiasta. Liekö hoitajat luulevat, että työ on samankaltaista (ja -palkkaista) kuin lääkärin työ.


      • et näköjään
        DUUNARI. kirjoitti:

        Että killä kirjastonhoitaja sitten enemmän tietää kuin esim. päiväkodissa työskentelevä lähihoitaja. Mut kummallakin tosi hyvät palkat mun mielestä

        tiedä mitään lähihoitajan peruspalkasta, joten älyisit edes olla aukomatta suutas..


      • Ruufus
        DUUNARI. kirjoitti:

        Että killä kirjastonhoitaja sitten enemmän tietää kuin esim. päiväkodissa työskentelevä lähihoitaja. Mut kummallakin tosi hyvät palkat mun mielestä

        Juttu nyt vaan on niin, että työni puolesta olen kiertänyt paljon päiväkodeissa ja voin surukseni todeta, että ainakin lastenhoitopuolella, on järjestään sivistymättömiä nämä hoitajat. Ero lastentarhaopettajan sivistytasoon on yleensä huikea.
        Selkeästi on nähtävissä, että hoitajan vaativaan työhön pääsee tänä päivänä kuka tahansa egoilija.


      • sivistymättömiä
        Ruufus kirjoitti:

        Juttu nyt vaan on niin, että työni puolesta olen kiertänyt paljon päiväkodeissa ja voin surukseni todeta, että ainakin lastenhoitopuolella, on järjestään sivistymättömiä nämä hoitajat. Ero lastentarhaopettajan sivistytasoon on yleensä huikea.
        Selkeästi on nähtävissä, että hoitajan vaativaan työhön pääsee tänä päivänä kuka tahansa egoilija.

        kerro!


      • ohjaaja_
        Jere kirjoitti:

        Tosiaan, mikä "yllätys" työn sisältö on hoitajille. Kyllä näin ei-hoitajanakin pystyy kuvittelemaan työn haasteet. Mielestäni on todella hölmöä sitten julkisesti toitottaa tästä asiasta. Liekö hoitajat luulevat, että työ on samankaltaista (ja -palkkaista) kuin lääkärin työ.

        Tuolla perusteellako pitäisi siihen surkeaan palkkaan ja liian vähäiseen työvoimaan tyytyä? Että "tiesithän tuon"? Jos se on perustelu, ettei saa olla tyytymätön vallistevaan tilanteeseen, niin silloin kenenkään on ihan turha ikinä valittaa mistään.

        - "Olen väsynyt, kun vauva valvottaa öisin" -> tiesithän tuon ennen kun aloit lisääntymään.
        - "Lihakseni ovat kipeät, kun olin eilen salilla" -> tiesithän tuon ennen kuin menit
        - "Myöhästyin junasta, vaikka kuinka juoksin" -> tiesithän tuon, että myöhässä tuli lähdettyä
        - "Juutuin eilen koko illaksi baariin ja nyt on rahat loppu" -> mitäs menit? Tiesithän tuon, että siellä menee rahaa

        ...Ihan loputtomasti...

        Ei voida olettaa, että ihmiset ajattelevat etukäteen kaikki mahdolliset asiat ja tietävät työn todellisuuden ennen työn tekemistä; tällöin kukaan ei kokaan missään asiassa tekisi virheitä tai miettisi elämänsä suuntaa uudelleeen. Puhumattakaan siitä, että monella on oikeasti taipumusta alalle ja halu tehdä sos/terv.alan työtä. Olosuhteet vain on tehty niin sietämättömiksi, ettei sitä työtä pysty tekemään. Ko alalla työn todellisuus on useimmiten jotain ihan muuta, mitä esim opiskellessa luotu ideaalimalli.


      • ohjaaja_
        ohjaaja_ kirjoitti:

        Tuolla perusteellako pitäisi siihen surkeaan palkkaan ja liian vähäiseen työvoimaan tyytyä? Että "tiesithän tuon"? Jos se on perustelu, ettei saa olla tyytymätön vallistevaan tilanteeseen, niin silloin kenenkään on ihan turha ikinä valittaa mistään.

        - "Olen väsynyt, kun vauva valvottaa öisin" -> tiesithän tuon ennen kun aloit lisääntymään.
        - "Lihakseni ovat kipeät, kun olin eilen salilla" -> tiesithän tuon ennen kuin menit
        - "Myöhästyin junasta, vaikka kuinka juoksin" -> tiesithän tuon, että myöhässä tuli lähdettyä
        - "Juutuin eilen koko illaksi baariin ja nyt on rahat loppu" -> mitäs menit? Tiesithän tuon, että siellä menee rahaa

        ...Ihan loputtomasti...

        Ei voida olettaa, että ihmiset ajattelevat etukäteen kaikki mahdolliset asiat ja tietävät työn todellisuuden ennen työn tekemistä; tällöin kukaan ei kokaan missään asiassa tekisi virheitä tai miettisi elämänsä suuntaa uudelleeen. Puhumattakaan siitä, että monella on oikeasti taipumusta alalle ja halu tehdä sos/terv.alan työtä. Olosuhteet vain on tehty niin sietämättömiksi, ettei sitä työtä pysty tekemään. Ko alalla työn todellisuus on useimmiten jotain ihan muuta, mitä esim opiskellessa luotu ideaalimalli.

        Lisäksi on naurettavaa alkaa käymään keskustelua siitä, miten jollain muulla alalla tienaa vielä vähemmän. So what? Se on pepusta ja väärin ja myös sen toisen alan palkkoja pitäisi nostaa; mutta miten hiiskatissa se liittyy siihen, että sos/terv.alan palkat ovat huonot?

        Mikä ihmeen kilpailu se on, jossa vertaillaan kenellä on huonoimmat palkat? Saako se voittaja sitten lisää rahaa, vai?


      • mitä?
        et näköjään kirjoitti:

        tiedä mitään lähihoitajan peruspalkasta, joten älyisit edes olla aukomatta suutas..

        tuossa 1500e kk palkassa meni pieleen. Katsos kun se riippuu siitäkin missä päin suomea asustelet. Ise olen lähihoitaja ja peruspalkka on vähän reilu 1500 e


      • Että mitä?

        Normaali palkka?
        Työskentelen syöpäsairaiden potilaiden kanssa ja palkkani on 1750 Euroa. käteen jää rahaa n.1400 jolla tulisi maksaa vuokra, sähkö, työmatkat, ruoat, vaatteet ja muut.

        Potilaille annetaan radiojodihoitoja, sytostaatteja jne. Jos mies tekisi samaa työtä palkka olisi n 2400 Euroa...

        Paljonko sinä saat palkkaa?


      • pap
        Että mitä? kirjoitti:

        Normaali palkka?
        Työskentelen syöpäsairaiden potilaiden kanssa ja palkkani on 1750 Euroa. käteen jää rahaa n.1400 jolla tulisi maksaa vuokra, sähkö, työmatkat, ruoat, vaatteet ja muut.

        Potilaille annetaan radiojodihoitoja, sytostaatteja jne. Jos mies tekisi samaa työtä palkka olisi n 2400 Euroa...

        Paljonko sinä saat palkkaa?

        sylinterimiehenä paperitehtaalla noin 1000 euroa jää joka kuukausi et älä valita


      • matalempi koulutus
        pap kirjoitti:

        sylinterimiehenä paperitehtaalla noin 1000 euroa jää joka kuukausi et älä valita

        Juu mut sinulla myös matalempi koulutus kuin sairaanhoitajalla. Nyt puhutaan vaativasta korkeakouluammatista. Et kyllä saa valittaa.


      • Että mitä?
        matalempi koulutus kirjoitti:

        Juu mut sinulla myös matalempi koulutus kuin sairaanhoitajalla. Nyt puhutaan vaativasta korkeakouluammatista. Et kyllä saa valittaa.

        Olen käynyt lukion ja ammattikorkeakoulu tutkinnon. Olen lisäksi käynyt muita alani lyhytkoulutuksia jotka kuuluvat syöpäsairaiden hoitoon.

        Äläkä sano, että oma vika kun menit tuohon ammattiin, koska totuus on että ilman meitä olisit tosi huonossa jamassa kun/jos saat syövän.


      • toisin päin tarkoitin
        Että mitä? kirjoitti:

        Olen käynyt lukion ja ammattikorkeakoulu tutkinnon. Olen lisäksi käynyt muita alani lyhytkoulutuksia jotka kuuluvat syöpäsairaiden hoitoon.

        Äläkä sano, että oma vika kun menit tuohon ammattiin, koska totuus on että ilman meitä olisit tosi huonossa jamassa kun/jos saat syövän.

        Eli sylinterimiehenä paperitehtaalla on huonompi koulutus kuin sairaanhoitajalla, joten palkkoja ei voi verrata vaikka hän yritti. Sairaanhoitaja on korkeakoulututkinto ja palkan pitäisi olla parempi, et saa valittaa. Terveisiä vaan sylinterimiehelle.


      • sylinteri mies
        Että mitä? kirjoitti:

        Olen käynyt lukion ja ammattikorkeakoulu tutkinnon. Olen lisäksi käynyt muita alani lyhytkoulutuksia jotka kuuluvat syöpäsairaiden hoitoon.

        Äläkä sano, että oma vika kun menit tuohon ammattiin, koska totuus on että ilman meitä olisit tosi huonossa jamassa kun/jos saat syövän.

        mitä tiedät meitin työstä?
        et mitään!!!!!!!!!
        sairastan tällä hetkellä syöpää enkä ole käyny hoidossa ollenkaan ku mielummin valitsen maanalle menon ku lopun elämäni pyörätuolissa johtuen teistä
        sanat muistuu vieläkin vuosien jälkeen mieleen OHO MENI VÄHÄN LIIKAA MYRKKYÄ SORRY ja pari kaveria on pyörätuolis sen takia mut se siitä kaikkee hyvää teille silti ja koittakaa jaksaa ninn minäkin viel vähän aikaa toivottavasti:)


      • Että Mitä?
        sylinteri mies kirjoitti:

        mitä tiedät meitin työstä?
        et mitään!!!!!!!!!
        sairastan tällä hetkellä syöpää enkä ole käyny hoidossa ollenkaan ku mielummin valitsen maanalle menon ku lopun elämäni pyörätuolissa johtuen teistä
        sanat muistuu vieläkin vuosien jälkeen mieleen OHO MENI VÄHÄN LIIKAA MYRKKYÄ SORRY ja pari kaveria on pyörätuolis sen takia mut se siitä kaikkee hyvää teille silti ja koittakaa jaksaa ninn minäkin viel vähän aikaa toivottavasti:)

        Voi ei.
        Onko tosiaan tapahtunut niin että ystäväsi on saanut sopimatonta sytostaattia tai liian vahvaa?
        Olen todella pahoillani jos näin on käynyt. Itse en ole kokenut mitään samaa, en omassa elämässäni enkä työpaikallani, joten en pysty kuvittelemaankaan tilannetta. Ihan hirvittää tilanne.
        Saikohan lääkäri/hoitaja joka määräsi/antoi sytostaatit syytten asiasta? Tapahtuma on ollut todella karmea.


      • hyvä toi
        ohjaaja_ kirjoitti:

        Tuolla perusteellako pitäisi siihen surkeaan palkkaan ja liian vähäiseen työvoimaan tyytyä? Että "tiesithän tuon"? Jos se on perustelu, ettei saa olla tyytymätön vallistevaan tilanteeseen, niin silloin kenenkään on ihan turha ikinä valittaa mistään.

        - "Olen väsynyt, kun vauva valvottaa öisin" -> tiesithän tuon ennen kun aloit lisääntymään.
        - "Lihakseni ovat kipeät, kun olin eilen salilla" -> tiesithän tuon ennen kuin menit
        - "Myöhästyin junasta, vaikka kuinka juoksin" -> tiesithän tuon, että myöhässä tuli lähdettyä
        - "Juutuin eilen koko illaksi baariin ja nyt on rahat loppu" -> mitäs menit? Tiesithän tuon, että siellä menee rahaa

        ...Ihan loputtomasti...

        Ei voida olettaa, että ihmiset ajattelevat etukäteen kaikki mahdolliset asiat ja tietävät työn todellisuuden ennen työn tekemistä; tällöin kukaan ei kokaan missään asiassa tekisi virheitä tai miettisi elämänsä suuntaa uudelleeen. Puhumattakaan siitä, että monella on oikeasti taipumusta alalle ja halu tehdä sos/terv.alan työtä. Olosuhteet vain on tehty niin sietämättömiksi, ettei sitä työtä pysty tekemään. Ko alalla työn todellisuus on useimmiten jotain ihan muuta, mitä esim opiskellessa luotu ideaalimalli.

        esimerkkilitanja:) Oikeassa oot.


      • Minä vaan
        meikä kirjoitti:

        Kyllä sairaanhoitajat todellakin tienaavat koulutukseensa ja työhönsä nähden kohtuullisesti. Te vain marisette aina. Joku jo viittasikin kirjastonhoitajiin, jotka ovat ihan todellisessa palkkakuopassa. He ovat sentään suorittaneet yliopistotason tutkinnon ja pääsevätkö lähellekään sairaanhoitajien kuukaisipalkkoja?
        Te olette työntekijöitä muiden joukossa, älkää koko ajan nostako itseänne arvoon arvaamattomaan. En tarkoita sitä, että teidän työnne ei olisi tärkeää, vaan sitä, että ei teillä nyt niin huonosti palkan suhteen mene, että tarttis olla koko ajan valittamassa. Eikös sitä opiskeluun lähtiessä pitäisi tietää, mihin on nokkansa tunkemassa.

        Kirjastohoitajaksi kouluttaudutaan ammattikorkeakoulussa, aivan kuin sairaanhoitajaksikin. Joten kyse ei ole yliopistokoulutuksesta. Palkka sairaanhoitajilla huono työn raskauteen nähden (esim. työajat, vaativuus ym.)


      • Anonyymi
        Jere kirjoitti:

        Tosiaan, mikä "yllätys" työn sisältö on hoitajille. Kyllä näin ei-hoitajanakin pystyy kuvittelemaan työn haasteet. Mielestäni on todella hölmöä sitten julkisesti toitottaa tästä asiasta. Liekö hoitajat luulevat, että työ on samankaltaista (ja -palkkaista) kuin lääkärin työ.

        Kuule, sairaanhoitajan työn haasteita ei pysty mitenkään kuvittelemaan tai ennakoimaan, ennen kuin tekee sitä.


    • oikea insinööri

      suoraan se että olet sairaanhoitaja. Säälittävää, sanon minä ! ;)

      • insinööri

        Itsekkin tein saman huomion.......


      • ALKUPERÄINEN KIRJOITTAJA
        insinööri kirjoitti:

        Itsekkin tein saman huomion.......

        No niin, elikkä haaste on annettu. Kertokaapa mistä te "insinöörit" haluatte väitellä ja lupaan pestä tiedoissa molemmat sekä vietällä kummankin naiset (jollei ne nyt ole mitään hirveitä sotanorsuja, mitä pahoin pelkään).


    • Laura, ei sairaanhoitaja

      Yksikään insinööri ei edes pysty hoitsun työtä tekemään.
      Siinä kun täytyy hoitotyön lisäksi hallita ihmisten käsittelytaito.
      Menisi insinöörillä pupu pöksyyn, kun pitäisi taltuttaa esim. sairasta, omaa kakkaansa silmillesi heittelevää papparaista.
      Se työ kun ei todellisuudessa ole sitä "sisar hento valkoinen" meininkiä, vaan raadollista henkisesti ja fyysisesti raskasta työtä.

      Sopii yrittää pistää paremmaksi, rakkaat insinöörit.

      • insinööri

        On tämä insinöörin työkin hyvin henkisesti raskasta työtä. Myös insinöörin täytyy hallita ihmisten käsittely, ei kylläkään fyysisesti, mutta muuten.


      • joo joo
        insinööri kirjoitti:

        On tämä insinöörin työkin hyvin henkisesti raskasta työtä. Myös insinöörin täytyy hallita ihmisten käsittely, ei kylläkään fyysisesti, mutta muuten.

        pitää osata sanoa kollegoille huomenta, sekä ilmoittaa yliaallon ryömintämatka arabialaiselle konsultille telekonferenssissa. Loppupäivä meneekin sosiaalisessa kontaktissa tietokoneen kanssa. Älä ala edes vertaamaan insinöörityön vaikeutta sairaanhoitoon - et pääse edes samalle planeetalle.


      • ...
        insinööri kirjoitti:

        On tämä insinöörin työkin hyvin henkisesti raskasta työtä. Myös insinöörin täytyy hallita ihmisten käsittely, ei kylläkään fyysisesti, mutta muuten.

        Noinhan se vähän julkisilla aloilla menee. Palkat kun maksetaan verovaroista niin ei ne kovin suuria ole. Julkisilla aloilla on vaikea lakkoilla.

        Lakko käy lakkolaisille kalliiksi ja kunnille/kaupungeille se on vain iso säästö, kun ei tarvitse maksaa palkkoja. Lakosta aiheutuvat kulut maksetaan sitten hoitajien maksamattomista/säästetyistä palkoista. -0.

        Monet arvostat hoitajien työtä, koska siinä hoidetaan ihmisiä. Eihän nyt mitään kouluja voi verrata keskenään. Tottakai kaikki koulut on erilaisia. Ja aiheet painottuvat eri juttuihin. Esim. insinöörit tarvivat monesti työssään paljon matikkaa niin tottakai se painottuu enemmän matikka puolelle kun vaikka sairaanhoitajakoulu.

        Eikai ihmiset "koulutason" vuoksi jotain ammattia arvosta vaan enemmänkin sen mitä se käytännössä on esim. ihmisten auttaminen koetaan monesti arvostetuksi.


    • Kone-insinööri

      Harvemmalla rahkeet riittää insinööriksi asti. Aiheesi oli niin absurdi että sitä paistoi läpi sairaanhoitajuutesi. Vain sellainen ihminen voi ajatella noin ääliömäisesti

      • ilmaantuvat

        ne kaikki hulvattoman hauskat insinöörivitsit?


      • Örkki

        Insinöörien pääsykokeessa riittää kun osaa peruskoulun matematiikkaa, naureskeli eräs tuttava kun oli pääsykoeissa. Diplomi-insinöörien pääsykokeet ovat aivan eri luokkaa.


    • kone-insinööri

      MEne insinöörikouluun, valmistu insinööriksi ja mene höitin. Sillä selvä. Jos ajattelet että se työ on helpompaa niin suosittelen menemistä. Kun on monia jotka eivät siihen kouluun edes pääse jos ei ole korkeampaa koulutusta jo taustalla, toisin kuin sairaanhoitajilla

      • haa.....

        Siis mitä "... korkeampaa koulutusta taustalla, toisin kuin sairaanhoitajilla...". Mikäs korkeampi koulutus se insinööreillä on kouluunsa mennessä taustalla?? AMK-sairaanhoitajilla on pohjakoulutuksena lukio tai ammatillinen koulutus. Entäs insseillä?


    • Duunari..

      heittääkö päässäsi ?

      • olet duunari

        Heittääkö sinulla? Perustelustasi ainakin sai sen kuvan? Katsos lähihoitaja on koulutuksensa (asteen) puolesta sama kuin putkimies ja sairaanhoitaja taas samanasteinen kuin AMK-inssi. Eli mitäs sinä nyt oikein halusitkaan viestilläsi sanoa?


    • jätesäkki

      Kyllä ideasi saa kannatusta ja oikeassa olet että Tehy on täysin hampaaton, suoraan sanottuna munaton, tässä tapauksessa. Työolot ovat nykyään niin pöyristyttävät, että varmaan kaikki kuulemasi tarinat ovat totta. Asiat kurjistuvat aina vaan. Kukaan ei tee mitään. Kadun katkerasti ammatinvalintaani tänäpäivänä ja varoitan muitakin alalle aikovia. Jos pitäisi valita palkkaa lisää vai inhimillisemmät työolot, valitsisin jälkimmäisen sillä näin törkeää riistoa yhteiskunnan taholta on vaikea sulattaa. Nykyään hoitoyössäkin vallitsee liiketaloudellinen ajatusmaailma. Voitot ja säästöt sanelevat. Olot ovat epäinhimilliset . Jokainen tässä työssä oleva sen tietää.

      • S-hole..

        Tää on parempi, kuin Hussin foorumi. Koskas alotetaan keskustelu siitä, että kuinka moni on harrastanut seksiä työpaikallaan?? =))


      • S-hole...
        S-hole.. kirjoitti:

        Tää on parempi, kuin Hussin foorumi. Koskas alotetaan keskustelu siitä, että kuinka moni on harrastanut seksiä työpaikallaan?? =))

        Mun työpaikalla on tosi hyvät olot; potilaita yksi/sairaanhoitaja, ei lähi/perushoitajia, potilaat tajuttomia......että ihan silleen suosittelen kaikille työpaikan vaihtamista, jos ei olot mielytä =D Elämä on!


    • Helsingistä vaan

      Itse olen hoitaja helsingistä ja valitsin ammattini sen perusteella mitä OIKEASTI haluan tehdä työkseni. Rakastan hoitajan ammattia vaikka työni onkin usein raskasta ja psyykkisesti vaativaa. Harmittaa vaan ettei Helsingissä eläminen ole helppoa tällä palkalla. Työssäni en voi tehdeä yötyötä eikä iltalisät näy juuri koskaan palkassani koska työaikamme loppuu klo 18:00.
      Olen tällä hetkellä sinkku ja asun yksin

      Palkkaa jää verojen jälkeen käteen 1254 Euroa
      - Vuokra 562 Euroa (kaupungin asunto)
      - känny lasku n.22 Euroa
      - Tehyn liiton maksu n.20 Euroa
      - Bussilippu n.45 Euroa
      - Ruoka laskut kuukaudelta n.220 Euroa
      - Vaate ja meikki ostot n.25 Euroa
      - kodin hoitotarvikkeet n.20 Euroa (esim pesuaineet jne...)
      - Kissani kustannukset 10 Euroa
      - säästöön 60 Euroa
      - Lisäksi vakuutukset, tv-maksut, sähkömaksu, Hesarin sunnuntai painos, terveysmaksut, sukulaisten kestitsemiset, sukulaisten syntymäpäivä/valmistujais/hää/joulu lahjat jne...

      Ei jää rahaa harrastaa,sairastua tai matkustaa

      • just joo

        just tällaisten vaatimattomien tyytyväisten takiahan ei tapahdu yhtään mitään. Voisit hankkia sisältöä elämääsi.


      • Helsingistä
        just joo kirjoitti:

        just tällaisten vaatimattomien tyytyväisten takiahan ei tapahdu yhtään mitään. Voisit hankkia sisältöä elämääsi.

        Höpsistä...
        Vaan sen takia että olen tyytyväinen työhöni, ei tarkoita että olisin tyytyväinen palkkaani. Olisin heti valmis jopa menemään lakkoon jotta palkkani nousisi.
        Haluaisin lähteä ulkomaille kuten keskiverto palkkaiset tekevät tai toteuttaa jonkun monista unelmistani joihin liittyy raha...
        Rakastan työtäni, mutta korkeamman palkaan eteen olisin valmis tekemään vaikka mitä...


      • tarina
        Helsingistä kirjoitti:

        Höpsistä...
        Vaan sen takia että olen tyytyväinen työhöni, ei tarkoita että olisin tyytyväinen palkkaani. Olisin heti valmis jopa menemään lakkoon jotta palkkani nousisi.
        Haluaisin lähteä ulkomaille kuten keskiverto palkkaiset tekevät tai toteuttaa jonkun monista unelmistani joihin liittyy raha...
        Rakastan työtäni, mutta korkeamman palkaan eteen olisin valmis tekemään vaikka mitä...

        ...mutta et kuitenkaan tee.


      • Helsingistä
        tarina kirjoitti:

        ...mutta et kuitenkaan tee.

        Olenkin miettinyt jo pitemmän aikaa miten voisin vaikuttaa asioihin. Olemme pienen hoitaja porukan kanssa kirjoittaneet tehyyn kirjelmän, jossa perustelimme lakkotarvetta sekä palkan määrää verrattuna helsingin vuokriin ja muihin menoihin. Saimme tehyltä vastaukseksi kiitoksen että haluamme vaikuttaa ja että tehyllä on kyllä kaikenlaisia aloitteita tulossa, mutta lakkoon ei hoitajat ole lähiaikoina menossa...
        Mitähän muuta voisin tehdä...
        Työstäni en halua luopua, sillä se on juuri sitä mitä haluan tehdä. Palkan vähyys vaan pistää arjen maistumaan vanerilta...


      • jos haluat vaikuttaa
        Helsingistä kirjoitti:

        Olenkin miettinyt jo pitemmän aikaa miten voisin vaikuttaa asioihin. Olemme pienen hoitaja porukan kanssa kirjoittaneet tehyyn kirjelmän, jossa perustelimme lakkotarvetta sekä palkan määrää verrattuna helsingin vuokriin ja muihin menoihin. Saimme tehyltä vastaukseksi kiitoksen että haluamme vaikuttaa ja että tehyllä on kyllä kaikenlaisia aloitteita tulossa, mutta lakkoon ei hoitajat ole lähiaikoina menossa...
        Mitähän muuta voisin tehdä...
        Työstäni en halua luopua, sillä se on juuri sitä mitä haluan tehdä. Palkan vähyys vaan pistää arjen maistumaan vanerilta...

        Vai että oikein Tehyyn kirjelmöity! No jopas, älkää nyt pistäkö elämää ihan risaiseksi siellä :D *buahhahhaa* Kyllähän se varmasti lohduttaa tietää, että Tehyllä on sentään _aloitteita_ tulossa. Way to go, sisters!


      • helsingistä
        jos haluat vaikuttaa kirjoitti:

        Vai että oikein Tehyyn kirjelmöity! No jopas, älkää nyt pistäkö elämää ihan risaiseksi siellä :D *buahhahhaa* Kyllähän se varmasti lohduttaa tietää, että Tehyllä on sentään _aloitteita_ tulossa. Way to go, sisters!

        No jopas jotakin.

        En todellakaan ole ollenkaan tyytyväinen Tehyn toimintaan. Jotta voisin tehdä palkoille jotain tulisi minun lähteä tehyn toimintaan mukaan vaikuttamaan. En vain ole kiinnostunut tippakaan liiton tehtävistä eikä vapaa-aikanikaan riitä siihen. Joten tehyn toimintaan vaikuttaminen ei ole minulle vaihtoehto.

        Jaloilla äänestäminen ei ole myöskän vaihtoehto. Todella rakastan työtäni, joten olisin totaalisesti idiootti jos eroaisin.

        Työhömme tarvittaisiin lisää työtään rakastavia hoitajia jotka vaatisivat parempaa palkkaa. Hoitajaopiskelijoiden valmistumismäärä on sekä nuorien hoitajien työssäjatkaminen on laskussa. Asialle tulisi tehdä jotain, en vain tiedä mitä.


      • Kuopio4

        Ei voi olla totta!
        saan saman verran käteen palkkaa ja olen töissä Kuopiossa. Luulin että Helsingissä hoitajat saisivat enemmän palkkaa.
        Ei täällä kuopiossakaan tuo rahamäärä riitä vuokraan ja laskuihin. Olen alkanut tekemään iltatöitä kun rahat ei riitä. Tuntuu vaan että poltan kynttilääni kummastakin päästä. Toivottavasti jaksan. Olen huomannut itsessäni lieviä masennuksen oireita. Taitaa olla hieman totta että raha tuo omalta osaltaan tyyneyttö ja terveyttä.


      • Kuopion neito
        Kuopio4 kirjoitti:

        Ei voi olla totta!
        saan saman verran käteen palkkaa ja olen töissä Kuopiossa. Luulin että Helsingissä hoitajat saisivat enemmän palkkaa.
        Ei täällä kuopiossakaan tuo rahamäärä riitä vuokraan ja laskuihin. Olen alkanut tekemään iltatöitä kun rahat ei riitä. Tuntuu vaan että poltan kynttilääni kummastakin päästä. Toivottavasti jaksan. Olen huomannut itsessäni lieviä masennuksen oireita. Taitaa olla hieman totta että raha tuo omalta osaltaan tyyneyttö ja terveyttä.

        Olen naimisissa, mieheni jäi työttömäksi ja pärjäilemme nyt minun palkallani. Palkka ei riitä mihinkään. Mieheni tekee siivouskeikkaa ja siitä sen verran rahaa etä pärjäämme joten kuten. Hoitajan palkka ei tosiaankaan riitä mihinkään. Minäkin rakastan työtäni, mutta tilanne näyttää siltä että joudun rahan takia vaihtamaan työpaikkaa. Siirryn agfalle töihin kahden kuukauden kuluttua ja käteeni jää 150% rahaa kuin nyt. Työ ei ole sitä mitä haluaisin tehdä, mutta en voi asialle mitään. Joudun jättämään rakkaan työni sekä parhaat työkaverit mitä minulla on koskaan ollut. Kyllä harmittaa.
        Mieheni on ollut minulle tukena ja etsii kuumeisesti uutta työpaikkaa jotta voisin jatkaa hoitajan ammattia, mutta tilanne näyttää pahalta.
        Kiitoksen kaikille Kuopion hoitajille, olette minulle rakkaat ja jään kaipaamaan teitä.


    • sh-opiskelija

      Kyllä se on ihan tosiasia, että törkeen vähän maksetaan palkkaa sosiaali- ja terveysalalla toimiville. Ensinnäkin sairaanhoitajalta vaaditaan yli-inhimillisiä ominaisuuksia. Jos potilaat tai omaiset valittaa mistä tahansa asiasta, haukkuu, uhkailee tai käy kiinni, niin sairaanhoitajan tehtävä on loputtomiin ymmärtää sairasta potilasta tai järkyttyneitä omaisia. Aina kaikki niellään ja vastataan asiallisesti. Työasioista ei saa hiiskahtaakaan vapaa-ajalla, koska on vaitiolovelvollisuus. Sairaanhoitajana et voi purkaa tuntojasi kellekään muutaku työtovereillesi, jos nyt työvuorosi aikana kerkeät hetkeksi edes istahtaa. Jos vaitiolovelvollisuus rikkoutuu "ura" on loppuiäksi mennyt. Ihmiset osaavat udella vahingossa tai tahalteen naapureittensa ym. kaukaisten tuttujensa asioita. Näin pienet tapahtumakertomuksetkin saattavat päästä vääriin korviin.

      Oikeastaan sh:n kannattaisi tehdä vaan viikonloppu- ja yötöitä, koska niistä saa oikeasti palkkaa, kun saa lisiä. Aamuvuoro on kaikista rankin/vaatimukset suurimmat, koska silloin on eniten hoitajia paikalla ja "kerkeää" tehdä vaikka mitä "ylimääräistä". Työ ei lopu koskaan. Aamuvuorolaisen palkka on työttömyyskorvauksen tasoa.

      Sairaanhoitajan tulee käytännössä osata diagnosoida ja tarkkailla potilasta yhtä hyvin kuin lääkäri. Sairaanhoitaja on vastuussa, jos potilaalla tapahtuu voinnissa muutoksia ja miten niihin reagoidaan. Vointi voi muuttua äkisti millä sekunnilla tahansa. Sairaanhoitaja on syyllinen, jos antaa väärää
      lääkettä potilaalle, jonka lääkäri on määrännyt... Perustelut: Lääkkeen antajan tulee joka tapauksessa tietää mitä potilaalleen antaa.

      Mutta rakkaus ihmisiin, ihmisyyteen ja hyvä tahto pitää monet alalla. Sillä on olemassa myös ihmisiä, jotka loppujen lopuksi ovat kiitollisia hyvästä hoidosta, tuesta ja arvostavatkin samoja asioita kuin hoitaja itse.

    • tradenomillakin

      joka on myös AMK-tutkinto. Osastonsihteerinä palkka on huonompi kuin sairaanhoitajalla. Että näin se menee. Eipä ole koulutuksesta kiinni, vaan arvostuksesta.

    • hyvinkin

      Täällä vedotaan koulutukseen ja tutkinnon tasoon ja niiden vaikutukseen palkan suuruuteen.

      Väitetään, että kirjastonhoitajalla yliopistokoulutuksensa myötä pitäisi olla parempi palkka kuin sairaanhoitajalla. Kysehän ei loppupeleissä ole koulutuksesta, vaan työn vaativuudesta ja vastuusta. Kuinka kauan yhteiskunta pärjää ilman yhtäkään yliopistokoulutettua kirjastonhoitajaa? Entäs miten kauan ilman yhtäkään koulutettua sairaanhoitajaa? Siinä se pointti!

      Toinen pointti on se, että Suomi on matalapalkkamaa. Se tarkoittaa sitä, että KAIKKIEN, eijohtoportaassa olevien, palkat ovat huonot. Sen sijaan, että vikistään kenen kuuluisi saada enemmän palkkaa ja kenen ei, niin pitäisi kaikkien matalapalkkaisten yhdistää voimansa ja saada jotakin aikaiseksi kaikkien hyödyksi.


      Itse olen erään sairaanhoitopiirin yh.(kerrottakoon nyt tässä se koulutuspolkukin eli ylioppilas-sh.-terveystieteiden maisteri) ja mieheni on ekonomi (ylioppilas-kauppatieteiden maisteri),strategisissa johtotehtävissä tällä hetkellä siis molemmat, molemmilla yliopistotutkinnot ja alaisia melkein yhtä paljon, vastuut yhtä suuret molemmilla, mutta palkoissa aivan hillitön ero.

      • turiset

        Minua lähinnä pännii sairaanhoidossa ne työolot. Kirjastonhoitajilla on todella rauhallista työmaallaan ja aikaa riittää. Ihmisläheisessä ammatissa kuten sairaanhoidossa tulisi olla aikaa hoitaa. Kuulostaa hirveältä lukea lehdistä syyllistäviä yleisönosastonkirjoituksia, ettei hoitajat vaihda vaippoja, mutta KUN EI OIKEASTI OLE AiKAA. Opiskelen itsekin hoitotiedettä ja meinasin persiilleni lennähtää eräällä hallintotieteen luennolla, jossa erään kunnan päättäjä hymysuin leuhki, miten Suomen kaltaisella hyvinvointivaltiolla on rahkeita hyvään vanhushoitoon ja miten laitoksissa kaikkien perustarpeet tyydytetään. Pask.... ainakin minun työurani aikana ruoista on syötetty vain puolet, vaippoja on jätetty vaihtamatta, suihkupäivä jätetty väliin kiireen vuoksi, yms. Ei tule unohtaa että kunnat alittavat suositukset hoitajien määristä potilasta kohden, jopa osastoilla joissa vaaditaan vaativaa hoitotasoa eli potilaat tarvitsevat paljon hoitajaa.Minkään ammatin ei tulisi olla sellainen, että työntekijä palaa loppuun.

        Ja mitä tulee ylihoitajien palkkaan, järkyttävää! Ainoa ala Suomessa, johon vaaditaan pohjakoulutukseksi korkeakoulututkinto ja mikä palkallinen arvostus.. aah.. nauttikaamme siitä.


      • edelliseen
        turiset kirjoitti:

        Minua lähinnä pännii sairaanhoidossa ne työolot. Kirjastonhoitajilla on todella rauhallista työmaallaan ja aikaa riittää. Ihmisläheisessä ammatissa kuten sairaanhoidossa tulisi olla aikaa hoitaa. Kuulostaa hirveältä lukea lehdistä syyllistäviä yleisönosastonkirjoituksia, ettei hoitajat vaihda vaippoja, mutta KUN EI OIKEASTI OLE AiKAA. Opiskelen itsekin hoitotiedettä ja meinasin persiilleni lennähtää eräällä hallintotieteen luennolla, jossa erään kunnan päättäjä hymysuin leuhki, miten Suomen kaltaisella hyvinvointivaltiolla on rahkeita hyvään vanhushoitoon ja miten laitoksissa kaikkien perustarpeet tyydytetään. Pask.... ainakin minun työurani aikana ruoista on syötetty vain puolet, vaippoja on jätetty vaihtamatta, suihkupäivä jätetty väliin kiireen vuoksi, yms. Ei tule unohtaa että kunnat alittavat suositukset hoitajien määristä potilasta kohden, jopa osastoilla joissa vaaditaan vaativaa hoitotasoa eli potilaat tarvitsevat paljon hoitajaa.Minkään ammatin ei tulisi olla sellainen, että työntekijä palaa loppuun.

        Ja mitä tulee ylihoitajien palkkaan, järkyttävää! Ainoa ala Suomessa, johon vaaditaan pohjakoulutukseksi korkeakoulututkinto ja mikä palkallinen arvostus.. aah.. nauttikaamme siitä.

        Ja mitä tulee ylihoitajien palkkaan, järkyttävää! Ainoa ala Suomessa, johon vaaditaan pohjakoulutukseksi korkeakoulututkinto ja päälle vielä yliopistotutkinto ja mikä palkallinen arvostus.. aah.. nauttikaamme siitä.


    • hep

      eli molemmat ootte vaan tiellä ku töitä ruvetaan tekeen ootte kovia komentelemaan ja ite ette tee yhtään mitään

      • täh?!?

        Tarkoitatko että insinöörit ja sairaanhoitajat ovat kovia komentelemaan eivätkä tee yhtään mitään? Olen sair. hoit. ja ainakin meidän osastolla sh:t tekee enemmän kuin perushoitajat. Eli perushoidon tilalla ei tehdä sairaanhoitoa vaan sairaanhoito tehdään perushoidon lisänä. Kun perushoitajat istuvat tauolla potilaskiertojen välissä (joissa minäkin olen ollut mukana), minä jaan lääkkeitä ja teen muita sh:n hommia, joten MINULLA EI OLE TAUKOJA OLLENKAAN. Hyvä etten joskus sinne pyörry. Joten kyllä tässä töitä osataan tehdä.


      • minä ainakin
        täh?!? kirjoitti:

        Tarkoitatko että insinöörit ja sairaanhoitajat ovat kovia komentelemaan eivätkä tee yhtään mitään? Olen sair. hoit. ja ainakin meidän osastolla sh:t tekee enemmän kuin perushoitajat. Eli perushoidon tilalla ei tehdä sairaanhoitoa vaan sairaanhoito tehdään perushoidon lisänä. Kun perushoitajat istuvat tauolla potilaskiertojen välissä (joissa minäkin olen ollut mukana), minä jaan lääkkeitä ja teen muita sh:n hommia, joten MINULLA EI OLE TAUKOJA OLLENKAAN. Hyvä etten joskus sinne pyörry. Joten kyllä tässä töitä osataan tehdä.

        pidän lakisääteiset ruoka- ja kahvitauot, olkoon miten kiire vaan. Ja niin pitää meillä muutkin! Jätä ne hommat ja istu ja syö parikymmentä minuuttia, ei kai osasto siihen kaadu?


      • ja toi
        täh?!? kirjoitti:

        Tarkoitatko että insinöörit ja sairaanhoitajat ovat kovia komentelemaan eivätkä tee yhtään mitään? Olen sair. hoit. ja ainakin meidän osastolla sh:t tekee enemmän kuin perushoitajat. Eli perushoidon tilalla ei tehdä sairaanhoitoa vaan sairaanhoito tehdään perushoidon lisänä. Kun perushoitajat istuvat tauolla potilaskiertojen välissä (joissa minäkin olen ollut mukana), minä jaan lääkkeitä ja teen muita sh:n hommia, joten MINULLA EI OLE TAUKOJA OLLENKAAN. Hyvä etten joskus sinne pyörry. Joten kyllä tässä töitä osataan tehdä.

        muka pitäis uskoa hah hah


      • uskonasia
        ja toi kirjoitti:

        muka pitäis uskoa hah hah

        oma asiasi mitä uskot ja mitä et! Sano mulle yksi hyvä syy, miksi en pitäisi taukojani?
        Vain hölmö jättää taukonsa käyttämättä. Sellaisessa paikassa työntekijät itse vetävät mattoa jalkojensa alta.


    • mekin

      osastonsihteerit. Vaikka mullakin on AMK-tutkinto, ei se palkassa näy. Osastolla on melkoista vipinää kotiutusaikaan ja tuntuu että kaikki kaatuu sihteerin niskaan. Tuntuuko tutulle?
      Kannatan ehdottomasti samapalkkaisuutta. Niin kuin ehdotit, sh:lle ja insseille sama palkka, mutta niin myös tradenomeille. Oletkos samaa mieltä?

      • sh--opiskelija

        Osastosihteeri tekee kuitenkin paperitöitä ja usein istuvalteen. Sairaanhoitajat nostelee ja siirtelee potilaita, juoksee edestakas, kyykistelee, pesee ulosteita, siivoo oksennuksia ja verta, tarkkailee potilaan hengitystä ja vointia, kyselee potilaan vointia, hymyilee ja keskustelee omaisille, vastaa puhelimeen ja antaa neuvoja siellä ja on hyvin tarkka kenelle antaa mitäkin tietoja, jakaa ja annostelee lääkkeitä, katetroi, laittaa suonensisäistä tippaa, toimii aseptisesti oikein ettei infektiot leviä ym. mitä moninaisempia ihmisen kehoon suuntautuvia toimenpiteitä, joista monen ihmisen henki on riippuvainen.

        En kuitenkaan sano etteikö osastosihteerienkin palkkaa tarvisi nostaa. Täytyy muuten etsiä putkimiesten palkkatiedot käsiinsä, niin voi verrata kuinka paljon enemmän se on kuin sh:lla. Putkimiehethän näin maalaisjärjellä ajateltuna ovat onnistuneet vaatimaaan "likaisesta" työstä kovat lisät.

        By the way. Kuka tulee tekemään sairaanhoitajien hommat, jos me menemme lakkoon? Aika moni ihmishenki olisi vaakalaudalla. Tosin jotkun porvaripomot tietenkin ennakoi tilanteen niin ettei "oman heimon jäsenet" ole vaarassa.


      • mieltä

        Ei ole sihteerinkään osa helppo, olen vain havainnut sivusilmällä. Miljoona asiaa muistettavana ja tehtävänä. Onko AMK aliarvostettu? Miksi? Suomi muka hyvinvointivaltio... pah!


      • paperityöt
        sh--opiskelija kirjoitti:

        Osastosihteeri tekee kuitenkin paperitöitä ja usein istuvalteen. Sairaanhoitajat nostelee ja siirtelee potilaita, juoksee edestakas, kyykistelee, pesee ulosteita, siivoo oksennuksia ja verta, tarkkailee potilaan hengitystä ja vointia, kyselee potilaan vointia, hymyilee ja keskustelee omaisille, vastaa puhelimeen ja antaa neuvoja siellä ja on hyvin tarkka kenelle antaa mitäkin tietoja, jakaa ja annostelee lääkkeitä, katetroi, laittaa suonensisäistä tippaa, toimii aseptisesti oikein ettei infektiot leviä ym. mitä moninaisempia ihmisen kehoon suuntautuvia toimenpiteitä, joista monen ihmisen henki on riippuvainen.

        En kuitenkaan sano etteikö osastosihteerienkin palkkaa tarvisi nostaa. Täytyy muuten etsiä putkimiesten palkkatiedot käsiinsä, niin voi verrata kuinka paljon enemmän se on kuin sh:lla. Putkimiehethän näin maalaisjärjellä ajateltuna ovat onnistuneet vaatimaaan "likaisesta" työstä kovat lisät.

        By the way. Kuka tulee tekemään sairaanhoitajien hommat, jos me menemme lakkoon? Aika moni ihmishenki olisi vaakalaudalla. Tosin jotkun porvaripomot tietenkin ennakoi tilanteen niin ettei "oman heimon jäsenet" ole vaarassa.

        on tärkeitä asioita nekin. Jos sihteerit menisivät lakkoon, voisi sairaala olla pian katastrofin kourissa.

        "Niin mutta" alkoi tuo sinunkin kirjoituksesi. Tiedän ihan tarkkaan mitä sh tekee, niitä ei tarvitse mulle luetella. Suvussa ja työpaikalla niitä on pilvin pimein ja läheltä olen seurannut vuosikaudet.

        Jos AMK-tutkinnon suorittaneille vaaditaan samaa palkkaa täällä avauksessa, täytyy myös tradenomin saada sama liksa. Samalla tietysti merkonomi-osastonsihteerit saisivat samaa palkkaa opistosairaanhoitajien kanssa, sillä niitähän teistä ja meistä on suurin osa. Eikös tämä olisi oikeudenmukaista jos mikä?


      • minä
        paperityöt kirjoitti:

        on tärkeitä asioita nekin. Jos sihteerit menisivät lakkoon, voisi sairaala olla pian katastrofin kourissa.

        "Niin mutta" alkoi tuo sinunkin kirjoituksesi. Tiedän ihan tarkkaan mitä sh tekee, niitä ei tarvitse mulle luetella. Suvussa ja työpaikalla niitä on pilvin pimein ja läheltä olen seurannut vuosikaudet.

        Jos AMK-tutkinnon suorittaneille vaaditaan samaa palkkaa täällä avauksessa, täytyy myös tradenomin saada sama liksa. Samalla tietysti merkonomi-osastonsihteerit saisivat samaa palkkaa opistosairaanhoitajien kanssa, sillä niitähän teistä ja meistä on suurin osa. Eikös tämä olisi oikeudenmukaista jos mikä?

        ASIAA KOKO TEKSTI!!!!


      • meinaat?
        paperityöt kirjoitti:

        on tärkeitä asioita nekin. Jos sihteerit menisivät lakkoon, voisi sairaala olla pian katastrofin kourissa.

        "Niin mutta" alkoi tuo sinunkin kirjoituksesi. Tiedän ihan tarkkaan mitä sh tekee, niitä ei tarvitse mulle luetella. Suvussa ja työpaikalla niitä on pilvin pimein ja läheltä olen seurannut vuosikaudet.

        Jos AMK-tutkinnon suorittaneille vaaditaan samaa palkkaa täällä avauksessa, täytyy myös tradenomin saada sama liksa. Samalla tietysti merkonomi-osastonsihteerit saisivat samaa palkkaa opistosairaanhoitajien kanssa, sillä niitähän teistä ja meistä on suurin osa. Eikös tämä olisi oikeudenmukaista jos mikä?

        No, itseasiassahan ei ole vierähtänyt kovinkaan paljon aikaa siitä, kun hoitajat hoitivat itse kaikki paperityöt ja osastoilla ei ollut sihteereitä. Tiedänpä vieläkin paikkoja, joissa sihteerit ovat sen verran harvinaista herkkua, että hoitsut joutuvat tekemään kaikki heidän työnsä itse ja hoitaa vielä potilaansakin siinä samassa. Joten uskoisin osastojen ja sairaaloiden pyörivän ilman sihteereitäkin (tosin ei olisi mukavaa ja toisi lisää töitä hoitajille ja lääkäreille) mutta ilman hoitajia ei pyöri yksikään osasto tai sairaala.


      • minä
        meinaat? kirjoitti:

        No, itseasiassahan ei ole vierähtänyt kovinkaan paljon aikaa siitä, kun hoitajat hoitivat itse kaikki paperityöt ja osastoilla ei ollut sihteereitä. Tiedänpä vieläkin paikkoja, joissa sihteerit ovat sen verran harvinaista herkkua, että hoitsut joutuvat tekemään kaikki heidän työnsä itse ja hoitaa vielä potilaansakin siinä samassa. Joten uskoisin osastojen ja sairaaloiden pyörivän ilman sihteereitäkin (tosin ei olisi mukavaa ja toisi lisää töitä hoitajille ja lääkäreille) mutta ilman hoitajia ei pyöri yksikään osasto tai sairaala.

        Kerropa meiile kaikille, mistä päin sellaisia paikkoja löytyy?


      • väsynyt*
        minä kirjoitti:

        Kerropa meiile kaikille, mistä päin sellaisia paikkoja löytyy?

        HUS.n alueelta esimerkiksi useampikin. Osassa paikkoja ei esimerkiksi ole osastosihteereitä kaikissa vuoroissa, vaikka työtahti on tietyissä paikoissa itseasiassa tiuhempi juuri niissä nimenomaisissa vuoroissa.
        Ja kun osastonsihteeri on sairaana, joudutaan paperihommat tekemään ihan hoitajien kesken. Ei se potilaiden sisään- ja uloskirjaukset, laskutukset, labrojen ja muiden tutkimusten tilaaminen tai vastausten ottaminen, yms. nyt kovin paljoa vaadi.


      • todellakin
        väsynyt* kirjoitti:

        HUS.n alueelta esimerkiksi useampikin. Osassa paikkoja ei esimerkiksi ole osastosihteereitä kaikissa vuoroissa, vaikka työtahti on tietyissä paikoissa itseasiassa tiuhempi juuri niissä nimenomaisissa vuoroissa.
        Ja kun osastonsihteeri on sairaana, joudutaan paperihommat tekemään ihan hoitajien kesken. Ei se potilaiden sisään- ja uloskirjaukset, laskutukset, labrojen ja muiden tutkimusten tilaaminen tai vastausten ottaminen, yms. nyt kovin paljoa vaadi.

        väsynyt hoitaja. Yrität selvästi vähätellä ja mollata töitämme, mutta tiedät itsekin ettei asia ole noin yksinkertainen kuin väität.
        On hommia, joita hoitaja pystyy tekemään mutta on myös niitä, jotka vain sihteeri osaa.
        Samoin on myös hoitoapulaisia, jotka tekevät sh:n työtä. Lääkkeitäkin osaa jakaa kuka tahansa lukutaitoinen. Ei se kovin paljoa vaadi. Näin siis pelkistettynä sinun sekä minun ammatit.

        Sairaslomien aikaan käytetään yleensä sijaisia, kummallista ettei HUS:n alueelta löydy määrärahoja siihen (en kyllä usko sitä).

        Yritä levätä väsymyksesi pois ja tulet paremmalle tuulelle.


      • eikös sun
        väsynyt* kirjoitti:

        HUS.n alueelta esimerkiksi useampikin. Osassa paikkoja ei esimerkiksi ole osastosihteereitä kaikissa vuoroissa, vaikka työtahti on tietyissä paikoissa itseasiassa tiuhempi juuri niissä nimenomaisissa vuoroissa.
        Ja kun osastonsihteeri on sairaana, joudutaan paperihommat tekemään ihan hoitajien kesken. Ei se potilaiden sisään- ja uloskirjaukset, laskutukset, labrojen ja muiden tutkimusten tilaaminen tai vastausten ottaminen, yms. nyt kovin paljoa vaadi.

        duuni ole HOITAA POTILAITA, EIKÄ ISTUSKELLA KAFFEHUONEESSA. Nimittäin siellä ne hoitsut istuskelee ja varsinnii salkkarein ym. saippausarjojen aikaan. Mut tämätyttö pitää kansliassa papruja kondiksessa sillä aikaa.


      • toimii
        todellakin kirjoitti:

        väsynyt hoitaja. Yrität selvästi vähätellä ja mollata töitämme, mutta tiedät itsekin ettei asia ole noin yksinkertainen kuin väität.
        On hommia, joita hoitaja pystyy tekemään mutta on myös niitä, jotka vain sihteeri osaa.
        Samoin on myös hoitoapulaisia, jotka tekevät sh:n työtä. Lääkkeitäkin osaa jakaa kuka tahansa lukutaitoinen. Ei se kovin paljoa vaadi. Näin siis pelkistettynä sinun sekä minun ammatit.

        Sairaslomien aikaan käytetään yleensä sijaisia, kummallista ettei HUS:n alueelta löydy määrärahoja siihen (en kyllä usko sitä).

        Yritä levätä väsymyksesi pois ja tulet paremmalle tuulelle.

        "Sairaslomien aikaan käytetään yleensä sijaisia, kummallista ettei HUS:n alueelta löydy määrärahoja siihen (en kyllä usko sitä)." Ei ole uskon asia, näin vain on. Kun talo huomaa, että sijaisia ei välttämättä tarvita vaan vuoron vastaava hoitaja esimerkiksi tekee osastosihteerin työt sairasloman aikana (esim. akuutti mahatauti joka iskee työvuoron alussa, eikä sijaista saada) niin siitä tuleekin vallitseva käytäntö hyvin nopeasti.

        Itse olen sitä mieltä kätilönä, että systeemi on p..seestä. Osastonsihteerit hoitavat meillä kaikki kirjalliset työt, eikä kysymys ole siitä ettemmekö me kätilöt osattaisi kirjata potilaita sisään ja ulos tai tilata tutkimuksia (joudumme tekemään näin aina kun osastonsihteerien sairaslomasijaisia ei saada), vaan kyse on siitä että kyseiseen työhön koulutettu ihminen tekee sen nopeammin, paremmin, tarkemmin ja luotettavammin.

        Mieleen on useammalla tullut, että kieltäytyisimme tekemästä näitä osastonsihteerien töitä ->talon olisi pakko palkata sijaisia ja johto huomaisi ettei hommat hoidu ilman kunnon osastosihteereitä.

        Mielestäni toisten ihmisten tai heidän ammattiensa arvosteleminen tai vähätteleminen ilman useamman vuoden kokemusta kyseisetä työstä (ei vain vierestä seuraamalla tyyliin osastosihteerit ja hoitajat, vaan ihan konkreettisesti sitä toisen työtä tekemällä) on osoitus tietynlaisesta sivistymättömyydestä. Täytyy tietää mistä puhuu ja jos ei siihen tiedot ja kokemus riitä, niin kannattaisi pitää suunsa kiinni.


    • Tilanteesta huolestunut

      ... ilmaisee mielestäni selvästi todellisen tilanteen. Vastaajissa ei itseasiassa ollut ainuttakaan sairaanhoitajaa joka olisi tyytyväinen SEKÄ palkkaansa ETTÄ työoloihinsa - vastausten mediaani kertoo molempien työtyytyväisyystekijöiden olevan luokattomalla tasolla.

      Näiden tekijöiden puuttuminen myös aiheuttaa sairaanhoitoalalle tyypilliset ihmiskonfliktit hoitajien välillä, joista johtoporras päättelee ongelman johtuvan hoitajien asenteessa ja luonteessa! Mukavatkin ihmiset riitelevät keskenään kun joutuvat työskentelemään 2000-luvulla 1950-luvun työoloissa, ja vieläpä tekemään kahden ihmisen edestä töitä!

      Mikäli haluamme katsoa tämän kortin ja koittaa mihin tällä porukalla pääsemme, niin tässä seuraava askel: Yritämme saada mahdollisimman monta ihmistä lukemaan tämän keskustelun, jolloin se pääsee Suomi24 etusivulle "Suosituimpien listalle". Niistä asetelmista olisi helppoa siirtyä edelleen uudelle tasolle. MITÄÄN EI SAA JOLLEI OSAA VAATIA!

    • persiistä

      Voiko olla, että eri kaupungeissa on erilaiset työyhteisöt hoitoalalla? Olen ollut töissä Tampereella (onneksi en enää) ja kyllä oli niin karmeat työkaverit ja karmeat pomot ja karmea kiire, etten ehkä toivu siitä koskaan. Jätti oikeen traumat. Ja huom! kiersin osastoja ja laitoksia et kokemusta on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe