Sairaanhoitaja - yhteiskunnan työjuhta

Tilanteesta huolestunut

Ystäväpiirissäni on useampi sairaanhoitaja ja olen suorastaan tyrmistynyt kaikesta mitä he ovat työstään kertoneet.

Olen itse insinööri (eli samantasoisen koulutuksen käynyt kuin nykyajan sairaanhoitaja = AMK) ja tienaan noin tuplasti sen mitä sairaanhoitajaystäväni. Kun vertaan työtehtäviäni sairaanhoitajaan, voin rehellisesti sanoa pääseväni huomattavasti helpommalla. Voisin jopa väittää tekeväni viikossa saman työmäärän, kuin minkä sairaanhoitaja tekee päivässä.

Ihmettelen noin voimakkaan ammattikunnan heikkoutta työmarkkinoilla. Miksei TEHY tai SAIRAANHOITAJALIITTO tee asialle mitään, vaikka he pystyisivät lakolla lamauttamaan koko maan. Ja mitä tekevät päättäjät...: alittavat hoitajamääräsuositukset, pakottavat hoitajat jo opiskelivaiheessa raatamaan pitkiä harjoitteluja (mitkä KAIKISSA muissa yhtä tärkeissä aloissa olisivat palkallisia) yms. Ehkä tyrmistyttävin sairaanhoitajiin kohdistuva epäkohta on velvollisuus kriisitilanteessa uhrata henkensä sairaita auttaakseen (niin ja tietysti ilman palkkaa)!

Yhä suurempi osa vastavalmistuneista hoitajista vaihtaa alaa välittömästi valmistumisensa jälkeen. Se kertoo jo paljon alan tulevaisuuden asetelmista. Valtio budjetoi täysin turhiin menoeriin suuria rahasummia, vaikka samaiset varat voitaisi käyttää sairaanhoitajien palkkojen päivittämiseen.