voiko väkivaltainen mies muuttua?

apua tarvitseva

Hei!Lähdin lasteni kanssa pois suhteesta jossa oli lähes viisi vuotta henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Tosin viimeiset kuukaudet olivat suhteellisen rauhallisia eli ei fyysistä väkivaltaa sen takia mietin lähtemistä pitkään koska ajattelin että jos toinen on muuttunut. Menneet muistot eivät jättäneet rauhaan joten monen tuskallisen sisäisen kamppailuni jälkeen lähdin. Olo on kauhea sillä mietin koko ajan, että olisiko mies sittenkin muuttumassa joten tämän takia keskustelin eilen hänen kanssaan pitkään. Kävimme läpi koko suhteemme ja perusteli käsiksi käymisen ja henkisen väkivallan sillä, että raskauteni jo heti suhteen alussa oli niin kova pala, että hänestä tuntui ettei hän saa tarpeeksi huomiota minulta ja kuulema itsekin olin niin synkkä ja ankean oloinen kun vaikean raskauden takia jouduin täydelliseen vuodelepoon ja mieheni mielestä en tarpeeksi viihdyttänyt häntä ja osoittanut sitä kuinka tärkeä hän on.Synnytyksen jälkeen tulin heti uudestaan raskaaksi ja kyseessä oli tupla raskaus joten se kuulema stressasi miestäni liikaa ja hän purki sen minuun syyttelemällä, nälvimällä, haukkumalla, kontroloimalla ja käsiksi käymisellä.Hän perusteli että käsiksi käyminen loppui muutama kuukausi sitten sen takia, että minä en ole enää niin ankean oloinen ja tylsä ja lapset ovat kasvaneet ja ovat päiväkodissa joten hän saa viettää rauhassa omaa aikaansa päivisinkin kun käy vuorotyössä.Tosin olihan suhteessa edelleen henkistä väkivaltaa ja lisäksi hän huusi jatkuvasti lapsille ja sekin oli minun vikani kuulema.No nyt eron jälkeen hän haluaisi aloittaa kaiken puhtaalta pöydältä lupasi ettei enää koskaan käy käsiksi,lupasi viettää enemmän aikaa lasten kanssa, auttaa kotitöissä, lupasi ettei menetä hermojaan jos haluan kekustella huonoistakin asioista jne. en tiedä mitä teen, voivatko nämä lupaukset pitää ja voiko ihminen muuttua näin pian näin paljon? vai onko se keino saada meidät vain takasin ja hetken päästä asiat ovat taas entisellään? Mihin uskoa? En enää tiedä. Toisaalta jokin tunne käskee palata, mutta järki saanoo toista.Lisäksi hän on korostanu, että jos minä muutun niin hänkin muuttuu ja kaikki menee paremmaksi. Nyt hän antoi tämän päivän aikaa harkita palaanko vai en?

16

5041

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dragonlady

hei
      ei muutu koska elän,elin itse samanlaista elämää
      pyytää anteeksi ja lupaa muuttua joopa joo viikon ok mutta taasa helvetti alkaa,

• täällä kans

elä missään nimessä palaa hänen kanssaan.. itse junnaan samanlaisessa suhteessa ja nyt olen kanssa päättänyt lähteä sen viimeisen kerran! aiemmin olen aina palannut ja tyhmänä luottanut miehen puheisiin muutoksesta, kestäähän se aina se muutaman päivän.. sitten taas helvetti valloillaan.. ja vaikka mies olisi kuinka normaali, huomaan silti varovani omia puheitani ja tekemisiäni, etteivät ne vaan ärsyttäisi miestä.. ei tälläistä enään, älä sinäkään palaa!! ansaitsemme niin paljon parempaa!!!!

• itse elin saman läpi

Ei muutu,mutta vakuuttelun taidot ovat kovat.Minullakin tuplat esikoinen.Henkeä uhattiin rankemman kautta.Turvakodit tuli tutuks.Vaikeinta päätöksessä pysymisessä on yksinäisyys,mikä on aika kornia,kun ottaa huomioon,mitä joutuu kärsimään.Uskoin itse,kun jouduin vaihtamaan paikkakuntaa,nimeä,jättämään kaiken menneen.Hinta vapaudesta ja rauhasta oli tosi kova.Älä usko sinisilmäisesti,mitä sulle luvataan.Muuten et ole kohta sinisilmäinen...

• neuvottomalle
        itse elin saman läpi kirjoitti:

Ei muutu,mutta vakuuttelun taidot ovat kovat.Minullakin tuplat esikoinen.Henkeä uhattiin rankemman kautta.Turvakodit tuli tutuks.Vaikeinta päätöksessä pysymisessä on yksinäisyys,mikä on aika kornia,kun ottaa huomioon,mitä joutuu kärsimään.Uskoin itse,kun jouduin vaihtamaan paikkakuntaa,nimeä,jättämään kaiken menneen.Hinta vapaudesta ja rauhasta oli tosi kova.Älä usko sinisilmäisesti,mitä sulle luvataan.Muuten et ole kohta sinisilmäinen...

Hei! Luin lyhyen vastauksesi alkuperäiselle kysyjälle. Sinä olet tehnyt ratkaisevan muutoksen...olisiko sinulla voimia vaihtaa ajatuksia kanssani..olen aika neuvoton ja minua myös pelottaa. Ymmärrän tietenkin, jos et jaksa.

osoitteeni: [email protected]

• raapu

Ehdottomasti exäsi tarvitsee asiantuntijan apua väkivaltaiselle käytökselleen. Olis ymmärrettävä että rakkaus ei tarkoita lyömistä ja nälvimistä. Ja jos lapset on pieniä tulis hänen ymmärtää että lapset tarvitsevat tukea ja hänen panoksensa perheessä ja etenkin kun lapset on pieniä on tärkeää.

Jätä ajatukset yhteen menemisestä.

• jos ymmärtää

että lyömisen syyt ovat hänessä itsessään, ei missään mitä vaimo/mies, lapset tai työpaikka hänelle tekee. En usko että miehesi voi muuttua, sillä hän syyttää väkivaltaisesta toiminnastaan kaikkia muita paitsi sen väkivallan harjoittajaa, itseään.

Voit vaikka vertailla miehesi logiikkaa teidän elämän realiteetteihin omalta kannaltasi. Miehesi logiikan mukaan väkivalta on nimenomaan tilanteesta, ei henkilöstä johtuvaa. Jos miehesi olisi oikeassa, myös sinun olisi tilanteesta johtuen kuulunut ruveta väkivaltaiseksi. Mietipä vielä, että teidän elämätilanne vaikeutuu uudestaan jossain vaiheessa. Miehesi logiikan mukaan väkivallan kuuluukin tulla kuvioihin mukaan ja se on ihan oikeutettua: jos elämäntilanne lyö miestä, hän on oikeutettu lyömään naistaan. En usko että tuollaisella logiikalla varustettu henkilö voi koskaan muuttua väkivallattomaksi.

• itse oma

tekstisi uudestaan. Huomaatko kuinka hän yhä syyttää sinua kaikesta. Sinun vikasi oli että hän hakkasi sinua, koska olit niin tylsä. Voi hyvä ihminen kaikesta tekstistä huomaa että olet hänelle vain sylkykuppi ja olet syyllinen hänen mielestä kaikkeen mitä pahaa tapahtuu. Miksi menisit takaisin ja kuvittelisit taas hetken aikaa että kaikki on hyvin. Tiedät että joku kerta se voi olla kohtalokas erehdys, älä tee sitä.

• itse koettua

Väkivaltainen ihminen ei voi muuttua jollei tajua että se on hänessä itsessään. Että siihen ei auta vaikka puoliso muuttaisi käytöstään! Jos josain vaiheessa alkaa fyysinen väkivalta vähentyä niin se muuttuu henkiseksi. Loputonta vahtimista, mustasukkaisuutta, seksiin pakottamista, huomion kerjäämistä, kiristystä jne...

• tämän kaiken

vaivan nähnyt ja sitten palaisit kahelin luokse uudestaan. Taas olisit samassa pisteessä kuin mistä lähditkin ja lapsesi myös. Se olisi väärin myös lapsiasi kohtaan. Älä mene enää takaisin ikinä, tai tulet varmasti katumaan.
        Mies ei lupauksiaan tule pitämään, hän ei siihen pysty.

• terapia ja

tukiryhmä voisi auttaa. Jos ongelmanratkaisu on miehellä ollut väkivalta ja hänen oma itsetunto niin heikko että ruokkii itseään sinua henkisellä alistamisella niin et voi olla niin naivi luullaksesi miehen kykenevän muuttumaan ilman apua.
      Ei sellaista tapahdu että mies vain kääntää uuden lehden ja toimii toisilla käytöstavoilla kun päättää niin. Alkuun varmasti yrittää mutta pidemmän päälle se ei onnistu. Se on vähä niin kuin vanhalle koiralle yrittäisi opettaa uusia temppuja.
      Joa haluat palata rakkaudesta takaisin suhteeseenne niin kehottaisin hakemaan apua ensin.

• ONKO ONNI PYSYVÄÄ

H A R K I T S E,todella tarkkaan palaamistasi.Kun olet tuon päätöksen tehnyt,lähdit pois,niin mies pysähtyi varmasti miettimään käytöstään,katuu,itkee kohtaloaan,tekee vaikka mitä ihanaa saadakseen takaisin teidät.Jos palaat,menee usko sinun päätöseltäsi osata erota.Hän huomaa,että voi kiertää pikkurillinsä ympäri sinut,olisit hänen vallassaan entistä tiukemmin.Ja varmasti väkivalta jatkuisi entistä vakavampana,kun tulisi ne huonot ajat.Hän kostaisi senkin,kun uskaltauduit nousta hänen tahtoaan vastaan,voi vain kuvitella,mitä kauheaa seuraisi.Joten H A R K I T S E vakavasti.En halua mustamaalata,poikkeuksiakin löytyy,tosin harvemmin.Olen vaan kokenut eron,paluun kahteenkin kertaan saman miehen luo,ei onnistunut,olen kohtalotoverisi,luulisin tietäväni,mistä puhun.Voimia,jaksamista elämääsi,onni löytyy varmasti sinulle,tasapainoisesta suhteesta lapsiisi,omasta jaksamisesta,pelottomuudesta elää,omaa elämää.Ja varmaankin myös joskus tulevaisuudessa uudesta suhteesta.

• takaisin

Itse lähdin ja palasin useaan kertaan.Halusin uskoa miehen puheet paremmasta.Siitä että kaikki muuttuu.
        Hukkasin vuosia elämästäni ja toipuminen on hidasta.Jos tällaisesta edes voi kokonaan toipua.
        Kun ihmiseltä viedään omanarvontunto ja itsekunnioitus,niitä ei niin vaan saa takaisin.

Älä usko äläkä edes kuuntele puheita kaiken muuttumisesta.Mikään ei muutu!

• tätä kannattaa

käydä lukemassa.
      Suomessa kuolee naisia turhaan, väkivallan uhrina.
      Oliko peräti neljäkymmentä vuodessa, en nyt tarkkaan muista.
      Lukekaa näitä, ja tukinet. fi ja turvakotien sivuja myös.
      Hakkaus ei ole rakkaus-joku on sanonut näin joskus.
      Ja muistakaa, henkinen väkivalta raunioittaa ihmistä myös, älä salli sitäkään!
      Lasten kasvu ja kehitys vaarantuvat myös, kun he joutuvat näkemään ja kokemaan väkivaltaa. Katkaiskaa ketju tästä kohti.

• Onnellinen

Haloo ihmiset! Herätkää hyvä ihminen. Ei aikuisten ihmisten pidä käydä käsiksi toisiin, ei sylkeä, töniä, raivota taikka haukkua. Mihin teidän elämä on menossa. Tuollaisiin juttuihin törmää joskus lasten tai murkkuikäisten parissa, mutta EI AIKUISTEN TERVEJÄRKISTEN ihmisten touhuissa. Itse elän hyvässä parisuhteessa, jossa minua kunnioitetaan, en kertaakaan ole kokenut nykyisessä parisuhteessa pelkoa tekemisteni tai sanomisteni vuoksi. Sanomisiani kuunnellaan ja kunnioitetaan, samoin teen myös minä puolisoani kohtaan. Entisessä suhteessa pelkäsin, siksi se onkin entinen. Voimia teille ja uskallusta hankkia HYVÄ OMA ELÄMÄ ITSELLENNE JA LAPSILLENNE !!!!!

• "mielipaha"

Vai niin...vai ei aikuiset ihmiset käy käsiksi?? Niinkö?? Ehkä juuri SINÄ ja miehesi kuulutte niihin KAHTEEN prosenttiin,joilla ei ilmene väkivaltaa MISSÄÄN muodossa..Aika törkeää tulla tänne kertomaan kuinka HYVIN MENEE, kun ehkä muut haluavat kuulla kokemuksia ja vinkkejä kuinka toimia ihmisiltä, joilla on OMAA KOKEMUSTA!! Kaikki ei ole aina niin yksinkertaista, miltä ehkä muiden silmissä saattaa näyttää..Että hyvää jatkoa sinullekin ruusuisessa maailmassasi. Ps: muistat varmaan tämän, jos jonain kauniina päivänä päivänpaiste kääntääkin selkänsä:-)

• ...mutta...

Kyllä väkivaltainen ihminen voi muuttua. MUTTA ei niin että lupaa "tästä eteenpäin..." tai että asettaa sinulle aikarajoja.

Suosittelen että pidät päätöksestäsi kiinni. Katsele vuoden verran onko mies niin paljon erilainen että voit luottaa hänen muuttuneen.
      Tosin kertomasi perusteella miehellä tuntuu olevan sen sortin ongelmia itsensä kanssa ettei sinun olemassaolollasi tai -olemattomuudella ole mitään tekemistä sen kanssa onko hänellä paha olo vai hyvä olo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      266
      3323
    2. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      21
      1843
    3. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      24
      1499
    4. Mikä tekee sen

Vetovoiman kaivatussasi?
      Ikävä
      82
      1349
    5. Harmittaako joku

Harmittaako joku asia tai asiat, mitä on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta?
      Ikävä
      137
      1038
    6. Miksi et vain uskalla!?

On niin ikävä...
      Ikävä
      81
      994
    7. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      62
      809
    8. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      86
      756
    9. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      61
      687
    10. Laita nyt se viesti

Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗
      Ikävä
      51
      656
    Aihe