Miksi syötte kasvisruokaa?

Sperkko Jarma

Miksi syötte kasvisruokaa?
Syöttekö lihaa? Miksi?

29

2118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soijariisi

Kasvisruuan syöminen on elämäntapa. Jokaisella on omat syynsä, joita löytyy luullakseni rajattomasti. Minä syön kasvisruokaa, koska se vain minusta maistuu paremmalle - on siinä pohjalla jotain tunteenomaista myös - myönnän - en vain tarkalleen tiedä mitä.

• Oletpa utelias

Miksi sinun tarvitsee kysyä tällaista? Onko kasvisruoan syömisessä jotain niin erityistä?

• Niander

En syö mitään lihaa (muutehan en olisi kasvissyöjä). Pyrin myös välttämään maitotuotteita ja eläinperäisiä lisäaineita.

Mikään eläin ei mielestäni ansaitse teuraseläimen kohtaloa. En laita eläimiä arvojärjestykseen, kaikki ovat samanarvoisia. Koska en ole valmis popsimaan kissoja, koiria enkä ihmisiä, en myöskään syö possuja, lehmiä ja kanoja. Muita eläinperäisiä aineita vältän koska ne ovat luonnollisesti yhteydessä lihantuotantoon.

• Toinen kysyjä

Tapatko hyttysiä? Myrkytätkö keväisin muurahaiset jotka tulevat nurkista sisälle? Tuhoatko ampiaispesän autotallista? Myrkytätkö tuholaisia? Myrkytätkö/tapatko/poistatko elukoita jotka ovat vallanneet keittiön kaappeja? Ajattelin vaan kun et laita eläimia arvojärjestykseen.

• Niander
        Toinen kysyjä kirjoitti:

Tapatko hyttysiä? Myrkytätkö keväisin muurahaiset jotka tulevat nurkista sisälle? Tuhoatko ampiaispesän autotallista? Myrkytätkö tuholaisia? Myrkytätkö/tapatko/poistatko elukoita jotka ovat vallanneet keittiön kaappeja? Ajattelin vaan kun et laita eläimia arvojärjestykseen.

Tapanko hyttysiä? Hmm... kaupungissa niitä ei juuri ole. Mökillä jos olen niin saatan tappaa ne muutamat, jotka tulevat yöllä korvaan inisemään. Muurahaisongelmaa ei ole, mutta jos olisi niin varmaan kokeilisin jotain "luonnon keinoja" ennen kovia myrkkyjä. Toisaalta, onko niistä mustista muurahaisista mitään vaaraa ihmiselle, ei kai. Hiiriä ja rottia minusta ei olisi myrkyttämään, mutta on olemassa sellaisia loukkuja, joissa elukat säilyvät elävinä.

Tottahan se on, että aina ei voi olla niin hyvä ihminen kun haluaisi. (Jos tarkoituksesi oli ärsyttää, niin sori etten nyt ahdistu ja ryntää viiltämään ranteita auki koska olen paha ihminen ;) ) Mielestäni se ei kuitenkaan ole riittävän hyvä syy olla tekemättä mitään.

• haluan ymmärtää
        Niander kirjoitti:

Tapanko hyttysiä? Hmm... kaupungissa niitä ei juuri ole. Mökillä jos olen niin saatan tappaa ne muutamat, jotka tulevat yöllä korvaan inisemään. Muurahaisongelmaa ei ole, mutta jos olisi niin varmaan kokeilisin jotain "luonnon keinoja" ennen kovia myrkkyjä. Toisaalta, onko niistä mustista muurahaisista mitään vaaraa ihmiselle, ei kai. Hiiriä ja rottia minusta ei olisi myrkyttämään, mutta on olemassa sellaisia loukkuja, joissa elukat säilyvät elävinä.

Tottahan se on, että aina ei voi olla niin hyvä ihminen kun haluaisi. (Jos tarkoituksesi oli ärsyttää, niin sori etten nyt ahdistu ja ryntää viiltämään ranteita auki koska olen paha ihminen ;) ) Mielestäni se ei kuitenkaan ole riittävän hyvä syy olla tekemättä mitään.

Minä pyydän heti alkuunsa anteeksi kysymystäni, mutta kun kukaan ei koskaan vastaa ja aina aletaan riitelemään. Voisko joku hyvässä hengessä vastata!
        Tiedän siis että joku ei syö lihaa ja ei halua laittaa eläimiä arvojärjestykseen!!! Mutta mikä syy on sitten siihen että ei juo maitoa tai muita maitotuotteita. Tällä tavalla ajattelevat kuitenkin käyttävät jotakin eläimestä peräisin olevia tuotteita kuten lampaan villa...
        Siis lehmäähän ei tapeta kun siitä maitoa lypsetään samoin kuin ei lammastakaan villaa otettaessa?!?!?!
        Missä se raja menee ja voisitteko valaista tietämätöntä!

• mixi
        Niander kirjoitti:

Miksi kasvisruokailusta kysyminen on aina ärsyttämistä? Minäkin haluaisin tietää miksi joku ei syö lihaa tai miksi ei juo maitoa? Jos joku joskus puhuisi asiasta asiallisesti niin ehkä tällainen sekasyöjäkin voisi ajatella asioita uudelta kantilta! Tai ainakin ymmärtää!

• Toinen kysyjä
        Niander kirjoitti:

Kysyin vain mielenkiinnosta. Ihmettelen joskus joidenkin ajatuksia... juuri tämä "eläinten tasa-arvo & tuholaiset" on usein yksi melko ristiriitainen yhdistelmä.

• Niander
        haluan ymmärtää kirjoitti:

Minä pyydän heti alkuunsa anteeksi kysymystäni, mutta kun kukaan ei koskaan vastaa ja aina aletaan riitelemään. Voisko joku hyvässä hengessä vastata!
        Tiedän siis että joku ei syö lihaa ja ei halua laittaa eläimiä arvojärjestykseen!!! Mutta mikä syy on sitten siihen että ei juo maitoa tai muita maitotuotteita. Tällä tavalla ajattelevat kuitenkin käyttävät jotakin eläimestä peräisin olevia tuotteita kuten lampaan villa...
        Siis lehmäähän ei tapeta kun siitä maitoa lypsetään samoin kuin ei lammastakaan villaa otettaessa?!?!?!

Liha- ja maitoteollisuus ovat lähes yksi ja sama asia. Yli puolet lihasta tulee maitotiloita, joten omasta mielestäni on ristiriitaista väittää olevansa kasvissyöjä, koska ei hyväksy teuraseläinten oloja, mutta samalla tukee lihateollisuutta ostamalla maitotuotteita? Mitä tapahtuu lehmien vasikoille (varsinkin urospuolisille)? Tai lehmille, jotka eivät enää pysty tuottamaan maitoa tarpeeksi nopeaa tahtia? Saavatko ne elää elämänsä onnellisina loppuun asti? En usko.Tämän lisäksi ajatus aikuisesta ihmisyksilöstä roikkumassa toisen lajin edustajan (saati sitten oman :D) tississä on niin omituinen että sanoudun siitä suosiolla irti.

En myöskään käytä villa- ja nahkatuotteita, ilmankin pärjää hyvin, myös Suomessa.

• ölkjhggf
        haluan ymmärtää kirjoitti:

Tässä muutama syy sille, miksi yritän vähentää lihan syömistä:

1. Lihaa tuotetaan usein eläimille ikävissä oloissa (etenkin broileria). Eläimet eivät pysty toteuttamaan luontaisia tarpeitaan ja ne elävät ahtaasti. Luomun tuotanto on jonkin verran eläinystävällisempää, mutta edes Joensuun kokoisesta kaupungista ei löydy luomulihaa isoista marketeistakaan. Luomubroileria ei Suomesta saa kuin lähinnä kasvattamalla itse.

2. Lihan tuottaminen vaatii paljon enemmän tilaa kuin kasvien viljely. Lihakarjallehan pitää viljellä ruokaa, jolloin energiaa menee tavallaan hukkaan. Eläimet eivät muuta ravinteita kovin tehokkaasti syömäkelpoiseksi lihaksi.

3. Kasvikset ovat terveellisempiä ainakin verrattuna ylenmääräiseen lihansyöntiin.

4. Maitoa tuottavat lehmätk eivät välttämättä voi hirveän hyvin jossain suuressa tuotantonavetassa. Itse en tosin aio luopua maitotuotteista, mutta suosin luomua.

Toisaalta voihan sitäkin miettiä, miten eettisesti ja ympäristöystävällisesti monet vihannekset ja hedelmät on tuotettu. Talviaikaan Suomessa joutuu ostamaan Espanjassa, Afrikassa E-Amerikassa jne. tuotettuja kasviksia.

• Niander
        mixi kirjoitti:

Miksi kasvisruokailusta kysyminen on aina ärsyttämistä? Minäkin haluaisin tietää miksi joku ei syö lihaa tai miksi ei juo maitoa? Jos joku joskus puhuisi asiasta asiallisesti niin ehkä tällainen sekasyöjäkin voisi ajatella asioita uudelta kantilta! Tai ainakin ymmärtää!

Ei se aina olekaan. Usein vaan törmää kaiken maailman näsäviisasteluun kun yrittää kertoa omista ajatuksistaan.

Esim: Kasvissyöjä olet... onhan porkkanoillakin oikeus elää! Vai yrität elää mahdollisimman ekologisesti... mut kyllä varmaan silti ajat autolla joka päivä töihin. Se vasta luontoa saastuttaakin! Ai et vai... no bussissa kuitenkin istut aina välillä. No niin! arvasimpas! Nyt meni neiti Puunhalaajalta jauhot suuhun! jne, jne...

Maitojuttuihin otinkin tuolla ylempänä kantaa. Vielä voisi lisätä sen, että en todellakaan usko että maito on niin terveellistä kun aina hehkutetaan. Maidolla tuntuu lähinnä olevan sellainen myyttinen asema Suomessa, maito=terveys. Jos et juo maitoa niin luusi muuttuvat tomuksi ja kuolet. Joopa joo. Miksi juuri niissä maissa missä käytetään paljon maitotuotteita on eniten osteoporoosia?

Sori nyt jos jotain aikaisemmin loukkasi tuo "ärsytys" juttu. Minäkin olen vain ihminen, ei aina jaksa olla kaikille yltiöystävällinen.

• kiitos
        ölkjhggf kirjoitti:

Tässä muutama syy sille, miksi yritän vähentää lihan syömistä:

1. Lihaa tuotetaan usein eläimille ikävissä oloissa (etenkin broileria). Eläimet eivät pysty toteuttamaan luontaisia tarpeitaan ja ne elävät ahtaasti. Luomun tuotanto on jonkin verran eläinystävällisempää, mutta edes Joensuun kokoisesta kaupungista ei löydy luomulihaa isoista marketeistakaan. Luomubroileria ei Suomesta saa kuin lähinnä kasvattamalla itse.

2. Lihan tuottaminen vaatii paljon enemmän tilaa kuin kasvien viljely. Lihakarjallehan pitää viljellä ruokaa, jolloin energiaa menee tavallaan hukkaan. Eläimet eivät muuta ravinteita kovin tehokkaasti syömäkelpoiseksi lihaksi.

3. Kasvikset ovat terveellisempiä ainakin verrattuna ylenmääräiseen lihansyöntiin.

4. Maitoa tuottavat lehmätk eivät välttämättä voi hirveän hyvin jossain suuressa tuotantonavetassa. Itse en tosin aio luopua maitotuotteista, mutta suosin luomua.

Toisaalta voihan sitäkin miettiä, miten eettisesti ja ympäristöystävällisesti monet vihannekset ja hedelmät on tuotettu. Talviaikaan Suomessa joutuu ostamaan Espanjassa, Afrikassa E-Amerikassa jne. tuotettuja kasviksia.

kiitos!

• Niander
        Toinen kysyjä kirjoitti:

Kysyin vain mielenkiinnosta. Ihmettelen joskus joidenkin ajatuksia... juuri tämä "eläinten tasa-arvo & tuholaiset" on usein yksi melko ristiriitainen yhdistelmä.

joo, viesteistä ei aina saa selville niiden sävyä. Saapi kysyä jatkossakin mun puolesta. Toiset määrittelee ruokavalionsa idealla "on oikein syödä sellaisia eläimiä mitä pystyisi myös itse omin käsin tappamaan". Mä olen niin heikkopeikko ettei musta ole tappamaan edes hyönteisiä, kasvissyönti lienee mulle ihan oikea valinta.

• kiitti
        Niander kirjoitti:

Liha- ja maitoteollisuus ovat lähes yksi ja sama asia. Yli puolet lihasta tulee maitotiloita, joten omasta mielestäni on ristiriitaista väittää olevansa kasvissyöjä, koska ei hyväksy teuraseläinten oloja, mutta samalla tukee lihateollisuutta ostamalla maitotuotteita? Mitä tapahtuu lehmien vasikoille (varsinkin urospuolisille)? Tai lehmille, jotka eivät enää pysty tuottamaan maitoa tarpeeksi nopeaa tahtia? Saavatko ne elää elämänsä onnellisina loppuun asti? En usko.Tämän lisäksi ajatus aikuisesta ihmisyksilöstä roikkumassa toisen lajin edustajan (saati sitten oman :D) tississä on niin omituinen että sanoudun siitä suosiolla irti.

En myöskään käytä villa- ja nahkatuotteita, ilmankin pärjää hyvin, myös Suomessa.

olen tyytyväinen. vaikkakin olen varmasti koko ikäni sekasyöjä olen kiitollinen että kerrankin kasvissyöjä puhuu asiasta riitaantumatta. Tässä on nyt minulle pitkästä aikaa mietittävää ja kai alan ymmärtämään kasvissyöjiä.
        Syökää mitä syötte ja minä syön mistä eniten pidän.
        Ollaan kavereita ja keskustellaan jatkossakin asioista sovussa

• Niander
        kiitti kirjoitti:

olen tyytyväinen. vaikkakin olen varmasti koko ikäni sekasyöjä olen kiitollinen että kerrankin kasvissyöjä puhuu asiasta riitaantumatta. Tässä on nyt minulle pitkästä aikaa mietittävää ja kai alan ymmärtämään kasvissyöjiä.
        Syökää mitä syötte ja minä syön mistä eniten pidän.
        Ollaan kavereita ja keskustellaan jatkossakin asioista sovussa

ei meikäläinenkään sais hermostua, ei sillä loppujen lopuksi voita mitään. Ja olenhan itsekin ollut ennen sekasyöjä, joten pitäis ymmärtää asioita myös siltä kantilta.

• Syksy
        Niander kirjoitti:

Milla kuiduilla korvaat villan lampimissa vaatteissa? Kasvikuidut ovat ohuemmissa vaatteissa aivan ylivoimaisia, mutta talvella vaatii jo enemman eristetta. En oikein nae sita logiikkaa jonka perusteella lahinna oljysta valmistetut keinokuidut olisivat kokonaisuudessaan luonnolle parempi vaihtoehto kuin villa. Olen kylla tietoinen lampaiden ylettoman villaviksi jalostamisesta, monissa maissa harrastettavasta hantien leikkaamisesta ja pesussa kaytettavista myrkyista, mutta siksi pyrinkin ostamaan kotimaisina ne harvat uudet tarvitsemani vaatteet. Olen kasvissyoja, mutta en myoskaan nae jarkea heittaa pois hyvin kaytettuja nahkakenkia jotka on ostettu kauan ennen ko paatosta. Jos ne olisivat myyntikuntoisia niin sitten kylla, mutta tallakin hetkella suosikkikengat alkavat kaivata suutarin hellaa hoivaa taas kerran.

• Niander
        Syksy kirjoitti:

Milla kuiduilla korvaat villan lampimissa vaatteissa? Kasvikuidut ovat ohuemmissa vaatteissa aivan ylivoimaisia, mutta talvella vaatii jo enemman eristetta. En oikein nae sita logiikkaa jonka perusteella lahinna oljysta valmistetut keinokuidut olisivat kokonaisuudessaan luonnolle parempi vaihtoehto kuin villa. Olen kylla tietoinen lampaiden ylettoman villaviksi jalostamisesta, monissa maissa harrastettavasta hantien leikkaamisesta ja pesussa kaytettavista myrkyista, mutta siksi pyrinkin ostamaan kotimaisina ne harvat uudet tarvitsemani vaatteet. Olen kasvissyoja, mutta en myoskaan nae jarkea heittaa pois hyvin kaytettuja nahkakenkia jotka on ostettu kauan ennen ko paatosta. Jos ne olisivat myyntikuntoisia niin sitten kylla, mutta tallakin hetkella suosikkikengat alkavat kaivata suutarin hellaa hoivaa taas kerran.

fleece (miten lie kirjoitetaan) on ainakin ihanan lämmintä ja pehmeää. Mullakin on vielä vanhoja villapaitoja jäljellä mut olen huomannut että jos sellaisen laittaa toppatakin alle niin ulkona tulee ihan älytön hiki vaikka olis pakkasta. Mä pärjäilen toppiksen kanssa vähän ohuemmillakin vaatteilla.

Mä luulen että nykyään noita nahkoja, villoja ja turkkeja käsitellään, värjätään ja ties mitä muuta, niin paljon ettei ne ole sen "luonnollisempia" kuin tekokuidut. Ties mitä myrkkyjä sisältävät. Mä en itse ole noista villavaatteista koskaan oikeen innostunut. Ne on ärsyttävän kutiavia ja karheita. Mieluummin suosin kunnon kerrospukeutumista villapaidan sijaa.

Mulla on kanssa vanhoja nahkakenkiä enkä niitä aio ennen aikojaan heittää pois. Parempi käyttää loppuun vaan. Yksi juttu mistä mun varmaan tarttee hankkiutua jotenkin eroon, on mun vanha nahkatakki. Se on hirveän hyväkuntoinen ja kaunis ja se oli aikanaan tosi rakas mulle, mut en vaan enää pysty sitä pitämään. Menee varmaan kirppikselle tai jollekin kaverille.

• Syksy
        Niander kirjoitti:

fleece (miten lie kirjoitetaan) on ainakin ihanan lämmintä ja pehmeää. Mullakin on vielä vanhoja villapaitoja jäljellä mut olen huomannut että jos sellaisen laittaa toppatakin alle niin ulkona tulee ihan älytön hiki vaikka olis pakkasta. Mä pärjäilen toppiksen kanssa vähän ohuemmillakin vaatteilla.

Mä luulen että nykyään noita nahkoja, villoja ja turkkeja käsitellään, värjätään ja ties mitä muuta, niin paljon ettei ne ole sen "luonnollisempia" kuin tekokuidut. Ties mitä myrkkyjä sisältävät. Mä en itse ole noista villavaatteista koskaan oikeen innostunut. Ne on ärsyttävän kutiavia ja karheita. Mieluummin suosin kunnon kerrospukeutumista villapaidan sijaa.

Mulla on kanssa vanhoja nahkakenkiä enkä niitä aio ennen aikojaan heittää pois. Parempi käyttää loppuun vaan. Yksi juttu mistä mun varmaan tarttee hankkiutua jotenkin eroon, on mun vanha nahkatakki. Se on hirveän hyväkuntoinen ja kaunis ja se oli aikanaan tosi rakas mulle, mut en vaan enää pysty sitä pitämään. Menee varmaan kirppikselle tai jollekin kaverille.

Keinokuidut ovat enimmäkseen öljypohjaisia, ja se nyt vasta myrkkyä onkin. Minusta vain on kokonaisuuden kannalta ajatellen parempi käyttää suomalaista villaa kuin ties mistä tehtyä keinokuitua, joiden valmistus myös saastuttaa. Lisäksi keinokuidut ja useimmat sekoitteetkin tuntuvat minusta todella epämiellyttäviltä ja hengittämättömiltä iholla... vaan kukin tavallaan. :)

• zaatar

Syön sekä liha että kasvisruokia sulassa sovussa.
      Joskus nuorempana kokeilin kasvisruokavaliota, mutta raskaassa ruumillisessa työssä pelkkä kasvisruoka ei tunnu riittävän. Myös perheaterioiden kokoaminen liharuuista on mielestäni helpompaa kuin pelkistä kasviksista ja myös ravintoarvoonsa nähden edullisempaa, kallista kuin liha onkin.
      Lihaa ei tarvitse ruuanlaitossa käyttää suuria määriä ja sen voi korvata myös kalalla. Meillä on viikossa vähintään kaksi lihatonta päivää.

• herätys

Sehän on itsestään selvä. Eihän kukaan ole pelkästään lihansyöjä! Vai!?!?! Normaali tapa syödä lihaa, kasviksia, vihanneksia, hedelmiä, maitotuotteita KAIKKEA. Ja mielestäni se on juuri se terveellinen tapa joka opetetaan suomalais lapsille jo peruskoulussa!
        Ja suomessa jokainen koululainen saa koulussa terveellisen sekaruuan, josta pitäisi olla kiitollisia!!!!
        Nykyään tämä kasvisruoka-muoti-villitys vie suomen yhteiskuntaa alaspäin. Ei voi kuvitellakaan että esimerkiksi peruskoululla olisi mahdollisuus valmistaa jokaiselle haluamaansa ruokaa! Allergiat ymmärretään mutta ei erilaisia ruokavaliotoiveita ilman terveydellisiä syitä!!!!
        Esimerkiksi soija maito ei missää olosuhteissa korvaa normaalia lehmänmaitoa!

• zaatar
        herätys kirjoitti:

Sehän on itsestään selvä. Eihän kukaan ole pelkästään lihansyöjä! Vai!?!?! Normaali tapa syödä lihaa, kasviksia, vihanneksia, hedelmiä, maitotuotteita KAIKKEA. Ja mielestäni se on juuri se terveellinen tapa joka opetetaan suomalais lapsille jo peruskoulussa!
        Ja suomessa jokainen koululainen saa koulussa terveellisen sekaruuan, josta pitäisi olla kiitollisia!!!!
        Nykyään tämä kasvisruoka-muoti-villitys vie suomen yhteiskuntaa alaspäin. Ei voi kuvitellakaan että esimerkiksi peruskoululla olisi mahdollisuus valmistaa jokaiselle haluamaansa ruokaa! Allergiat ymmärretään mutta ei erilaisia ruokavaliotoiveita ilman terveydellisiä syitä!!!!
        Esimerkiksi soija maito ei missää olosuhteissa korvaa normaalia lehmänmaitoa!

vihanneksista (perunaa lukuunottamatta)kieltyjiäkin. Ennen vanhaan ainakin oli paljon niitä, joille kaikki vihreä oli lehmien ruokaa. Ja etsittiinhän tälläkin palstalla (alempana) apua tällaisten vannoutuneiden lihansyöjien *käännyttämiseen*.

Kasvissyöjien yms. määrän lisääntyminen osoittaa vain elintason nousua. Ennen syötiin sitä, mitä sai lautaselle, tai oltiin syömättä. Nykyisin on paljon mahdollisuuksia ja valinnanvaraa valikoida oman mielen mukaan.

• Netta

Teillä siis noudatetaan NORMAALIA ruokavaliota. Ihmettelen tuota puhetta näillä sivuilla. Vertailuna kasvissyöjä vastaan lihansyöjä. Jo peruskoulussa sain opetuksen että terveellisesti syödään tasaisesti sekä lihaa ja vihanneksia ja kasviksia ja hedelmiä ja maitotuotteita. Ei siis ole olemassa lihansyöjiä, sillä yleisesti lihan lisukkeena syödään maitoa ja perunaa.... Enpä ole eläissäni tavannut ihmistä jonka ruokalautanen olisi täynä häränfilettä!! Mutta valitettavasti olen tavannut ihmisiä jonka lautanen on täynnä vihanneksia!!!
        Koittakaa siis syödä monipuolisesti ja terveellisesti!!!!

• Niander
        Netta kirjoitti:

Teillä siis noudatetaan NORMAALIA ruokavaliota. Ihmettelen tuota puhetta näillä sivuilla. Vertailuna kasvissyöjä vastaan lihansyöjä. Jo peruskoulussa sain opetuksen että terveellisesti syödään tasaisesti sekä lihaa ja vihanneksia ja kasviksia ja hedelmiä ja maitotuotteita. Ei siis ole olemassa lihansyöjiä, sillä yleisesti lihan lisukkeena syödään maitoa ja perunaa.... Enpä ole eläissäni tavannut ihmistä jonka ruokalautanen olisi täynä häränfilettä!! Mutta valitettavasti olen tavannut ihmisiä jonka lautanen on täynnä vihanneksia!!!
        Koittakaa siis syödä monipuolisesti ja terveellisesti!!!!

... olet saanut oppisi joskus 70-luvulla. Voisko olla niin, että ajat on vähän muuttunut? No, ei ne kaikki terveysalan ihmiset nykyäänkään tunnu tietävän yhtään mitään vegetarismista. Taitaa valio, atria ja muut samantyyppiset firmat sponssata noita opinahjoja. Kyllä kasviksilla pärjäileen hyvin jos tietää mitä tekee.

Ja kyllä mä luulen että varsinkin suomesta löytyy noita aitoja lihansyöjiä, jotka jyrsii makkaraa, ahmii pihvejä ja kammoksuu kaikkea vihreää.

• vgmn

Itse raskasta ruumiillista työtä vuosia tehneenä olen elävä todiste siitä, että kasvisruuan voimalla jaksaa tehdä mitä vain. Yleensäkin tuntuu, että kasvissyöjät eivät ole niitä ensimmäisiä puuskuttamaan alkavia rasituksessa.

Lihruokien valmistaminen on helppoa, kun on niitä tekemään tottunut. Muutaman vuoden kun teet pelkästään kasvisruokaa, niin asetelmat vaihtuvat päälaelleen. Ravintoarvoonsa (?) nähden ei liha ole mitenkään edullista.

• Soijariisi

Kysymys "Miksi syötte kasvisruokaa ?" on samanlainen kuin sellaiset kysymykset kuin miksi juot olutta, miksi poltat tupakkaa, miksi juot maitoa ja monet muut vastaavat, joihin kaikkiin sopii sama vastaus: "Koska pidän siitä".
      P.S.
      Kun eläin- ja kasvikunnan välistä rajaa ei oikesti luonnossa ole, en oikein ole itselleni tähän nojautuvaa perustustelua hyväksynyt. Kyllä minua jotenkin hieman riipaiseen kun syön kuusen norkkojakin - ihan totta -, mutta jotain on kuitenkin syötävä. Minulle koko luonto on samaa elämää kuin itselläni.

• syntymävege

Minulle on ollut aina selvää se, että se mitä haluan syödä on kasviksia ja se, mistä en pidä ovat lihatuotteet (myös kala). Jo lapsena kieltäydyin syömästä niitä, mutta painostuksen ja rangaistuksien jälkeen päätin opetella syömään niitä. Onnistuinkin syömään kaikkea, mistä ei selvästi nähnyt että se on lihaa. Mutta kun olisi pitänyt syödä kokonaisia kaloja, kanankoipia yms. niin oikeasti meinasi oksennus tulla. No sitten erään elämän kriisitilanteen jälkeen kun päätin pudottaa painoa, lopettaa juomisen ja polttamisen, alkaa harrastaa liikuntaa ja elää terveemmin, ihan kuin itsestään aloin kasvissyöjäksi. Siitä on muutama vuosi aikaa. Lihaa ei ole tehnyt koskaan mieli, enää ei tee myöskään maitoa, juustoa, makkaraa, kananmunaa. Oma ruumis ja sydän sanoo, etteivät ne ole minua varten. Olen aina pitänyt myös eläimistä, joten kyllä nuo eläinsuojeluperustelutkin minulle käyvät, mutta oikeasti tuo sisäinen ääneni ei edes kaipaa perusteluja. Nyt olen sitä mitä haluan olla ja minkä koen oikeaksi, ja voin olla sitä ilman perusteluja ja kiihkeitä väittelyitä.

Yleensä jätän huomiotta jos joku yrittää käännyttää minua pois linjaltani, saada minut puhumaan itseni pussiin tai sitten tehdä minut naurettavaksi osoittamalla etten muka ole 100% sitä mitä väitän olevani. Se, jos olen kasvissyöjä ja tapan hyttysiä ei tee minusta yhtään huonompaa kasvissyöjää kuin muut. Se on ihan minun henkilökohtainen ratkaisuni, josta en mielellään keskustele pilkkaajien ja ilkkujien kanssa vaan pohdin sitä itse tykönäni ja joskus voin pohtia sitä ääneen samanmielisten kanssa.

• Asafoetida

Jos haluat olla kunnon trolli, et käytä noin ilmiselvästi provoksi tarkoitettua nimimerkkiä.

Onkohan jossain trollikoulu ääliöille?

• trollin kanssa

Paras tapa reagoida trolliin on olla provosoitumatta. Vaikka olisikin trolli aloitus, se silti saattaa poikia hedelmällisenkin keskustelun.

• sekasyöjä

Ihminen ei olisi näin aälykäs jos ei olisi syönyt lihaa. Aivot vievät valtavasti energiaa ja ne eivät olisi kasvaneet ilman ELÄINproteiineja. Joten ilman lihansyöntiä ei olisi nykyihmistä vaan olisimme vieläkin apinan tasolla.

Toki kasveistakin saa proteiineja, mutta eläinproteiinit ovat niitä joita ihminen pystyy suoraan hyödyntämään. Kasviproteiinit pitää kropan muuttaa sopivampaan muotoon ja niitä saa syödä paljon enemmän jotta pääsisi samaan hyötysuhteeseen.

Mutta onneksi varhainen ihminen söi lihaa niin nykyään voidaan sitten valita miten syödään, mutta eikö aivot kehittyisi vielä edelleen jos söisimme lihaa. Kasvissyöjät voivat siis hidastaa kehitystämme eteenpäin. Monipuolinen ruokavalio on ihmiselle sopivin, niin lihaa kuin kasviksia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      224
      4576
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      445
      3308
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      2238
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1889
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      5
      1208
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      74
      1043
    7. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      26
      1035
    8. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      69
      1035
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      77
      966
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      54
      926
    Aihe