laakerin lämpeneminen

minäkö?

Väittämä: rullalaakeri kuumenee siksi että laakerissa/pesässä on liikaa rasvaa (vaseliinia)!!
Jos se pitää paikkansa, niin miksi niin tapahtuu,miksi kitka lisääntyisi? Vai onko tämä vain "harhaa" lämmön paremman siirtymisen johdosta pesään, vai siirtyykö lämpö huonommin? "liika" rasvahan tulee yleensä pesästä akselin juuresta pois lämmetessä. Voiko rasvan oma sisäinen kitka aiheuttaa liiallisen lämpenemisen, vai mistä ihmeestä on kysymys? Väittämä, myytti vai totta?

10

4373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäpätässätaas

      tilanne: olen itsekin kuullut, lukenut ja opiskellut laakerin rasvausta. Olen oppinut, että liika rasva aiheuttaa laakerin kuumenemisen, sitten toisaalta ole työssä törmännyt rakenteisiin, joissa automaattirasvaus puskee laakerin täyteen rasvaa, ja vanha rasva valuu poistoaukosta lattialle ihmeteltäväksi. On tietysti mahdollista, että laakeri itse säätää rasvan määrän niin, että ylimääräinen valuu pois. Jos poistomahdollisuutta ei ole, niin laakeri tosiaankin on täynnä, ja on helppo kuvitella, että rasvan pyörittämiseen tarvitaan energiaa, joka kuumentaa paikkoja.

      • rasvaus on

        tarkkaa puuhaa. ongelmat välttää kun käyttää liukulaakereita - niitä ei helpolla rasvaa liikaa.


      • mutta

        esim rullalaakerissa vaikka siellä pesässä onkin "rullien ympärillä rasvaklöntit, niin eihän ne pyöri mukana.itse laakerirullisahan ei ole sen enempää rasvaa kuin muutenkaan. Kitkasta siellä kaikki lämpö syntyy?? Mutta on kai se uskottava, jos tästä todellista näyttöä on, jokin siellä lisää siis kitkaa?


    • Tuohan on aika helppo testata, otetaan rulla- tahi kuula laakeri joka on lähes tai kokonaan rasvaton ja pyöräytetään sitä, niin todennäköisesti se jää vapaana pyörimään tovikksi. Mutta jos kokeillaan samallaista laakeria joka on tungettu täyteen vaseliinia niin se pysähtyy melkeimpä heti. On helppo kuvitella miten täyteen rasvaa tungetussa laakerissa rullat tai kuulat joutuu "kahlaamaan" rasvan läpi. Mitä paksumpaa (jäykempää) rasva on sitä enemmän vastusta ja lämpöä syntyy ja samoin on kierrosnopeuden kanssa, mitä enämpi jenkaa sen enämpi lämpöä. Lämmetessään rasvalla on taipumus notkistua ja se taas vähentää vastusta. Aika loogista vai mitä? Liika kovalla pakkasella saattaa liika paksu rasva ja liika rasvaus rikkoa laakerin. Olen kuullut että uusien volvojen pyörän laakereissa ei olisi rasvaa juuri lainkaan, vierintä vastuksen vuoksi arvelisin. En tosin ole ite nähnyt, että jos joku tietää niin vois kertoa pitääkö paikkansa.

      • mutta jos

        otat täysin rasvattoman rullalaakerin ja pyöräytät sitä, niin sehän pyörii kaikkein herkemmin, mutta todellisessa tilanteessa pintapaineen kasvaessa taitaa kuivalle laakerille käydä huonosti?! Liiallinen rasva yleensä tulee laakerista pois lämmetessä ennenkuin laakeri vaurioituu?


      • mutta jos kirjoitti:

        otat täysin rasvattoman rullalaakerin ja pyöräytät sitä, niin sehän pyörii kaikkein herkemmin, mutta todellisessa tilanteessa pintapaineen kasvaessa taitaa kuivalle laakerille käydä huonosti?! Liiallinen rasva yleensä tulee laakerista pois lämmetessä ennenkuin laakeri vaurioituu?

        Kovan kuormituksen alaisena kuiva laakeri kyllä hajoaa. Siksi niitä rasvataan. Tarpeeksi lämmettyään normaali vaseliini ainakin muuttuu suht. juoksevaksi. Mutta voisiko liika rasvaus kuumentaa laakerin niin kuumaksi että vaseliini muttuisi juoksevaksi jos ei olisi mitään mistä se pääsisi pursuamaan pois? Ei ainakaan äkikkseltään tuu sellaista rakennetta mieleen joka olis niin tiivis ettei sieltä ylim. rasva pääsis pois. Suuria kierrosnopeuksia käytettäessä jäykempikin rasva tulee välittömästi pois laakerista ja saatta rikkoa stefat ja muut mahd. tiivisteet. On tämmöinenkin tapaus tullu nähtyä.


    • tulisi ilmoittaa

      mtv3:n myytinmurtajille.!
      he ottaisivat selvää käytännössä.

    • keemikko

      Johtuu viskositeetista. Erityisesti vaseliinilla on korkea viskositeetti. Laakerikuula joutuu siis "sukeltamaan" rasvan läpi sen sijaan että kulkisi sen pinnalla. Vastuksissa on huomattava ero. Vertaa matalassa vedessä kahlausta syvässä vedessä kahlaamiseen. Rasva toimii myös lämmön siirtimenä. Mutta koska kovaa vastusta vastaan tehty työ _aiheuttaa_ lämpöä, ko. jäähdyttävä ominaisuus huononee. Kuumetessaan rasva ajan myötä menettää voiteluominaisuutensa ja ongelmat kumuloituvat. Ongelma liittyy ilmeisesti jatkuvasti rasvattaviin laakereihin.

      • minäpätässätaas

        että ongelma ei liity tehtaalla valmiiksi rasvattuihin ja suoja- ja tiivistyslevyillä varustettuihin laakereihin, eikä myöskään automaattirasvauksella varustettuihin laakereihin, vaan nimenomaan laakerirakenteisiin, joissa on stefat ja rasvanippa, josta käyttäjä puristaa rasvaa aina kun muistaa. Näistä ylimääräinen rasva ei pääse itsestään poistumaan. Käsin rasvattavissa sähkömoottoreissa on tavallisesti ihan avoimet aukot, tai sitten luukut, jotka pitää avata rasvauksen ajaksi.


    • K-Nate

      Liika rasvaus on laakereiden tuho, sillä lämpö ei silloin pääse ulos.
      Kernite K-Nate uusi kalsiumsulfonaatti vaseliini on paras rasva. Se on ensimmäinen, jonka tiheys on yli 1. Kierroskestävyys on 16000. Iskunkestävyys on 800 kg / cm2. Jähmepiste -40 tippumispiste 288.
      Käy korkeille kierroksille ja liukulaakereille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      73
      3310
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2574
    3. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      58
      2228
    4. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

      Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      94
      2145
    5. Heilutetaanko peittoa hieman

      Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      55
      2052
    6. Kaipaan sua, Ope

      Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      42
      1653
    7. Tilanteesi nyt?

      Kysymys otsikossa
      Suhteet
      42
      1651
    8. Mä en jaksa suojella sua enää

      Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      14
      1323
    9. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

      "Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      147
      1264
    10. Vuodetvierii

      E siitä tulee nyt 50 vuotta oivoi
      Ähtäri
      6
      1139
    Aihe