venyttely

on turhaa

ajanvietettä ! Näin kertoo nopein valkoihoinen 5000 metrin njuoksija Euroopassa, Marius Bakken Norjasta. Marius ei venyttele koskaan-ei harjoitusta ennen, ei sen jälkeen eikä koskaan muulloinkaan. Häneltä kysyttiin tähän perusteluja, hänen vastauksensa oli ytimekäs: Oletteko koskaan nähneet kenialaisen juoksijan venyttelevän ? Marius juoksee lähes koko ajan 200 km viikkoannoksia ja hänen ennätyksensä 5 tonnilla on 13.07,63. Että silleen, ottakaa oppia !!!

13

1772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lenkkari

      Niin samassa Juoksija lehden artikkelissa Bakken kertoi myös muusta harjoittelustaan... hänelle on vuokrattu kaupungista yksityishuone jossa hän juoksee juoksumatolla ns. "laboratoriomaisissa olosuhteissa. Hänen harjoittelunsa perustuu jatkuvaan veriarvojen ja erityisesti laktaatin mittaamiseen. Joten voi kysyä, miksi moinen??

      Onko kukaan nähnyt myöskään kenialaisia juoksemassa juoksumatolla ja mittailevan savannilla veriarvojaan. Nimittäin kenialaiset kestävyysjuoksijat harjoittelevat nimenomaan paikallisia saviteitä pitkin juostessa ns. juoksijaryhmissä ja todella kuumissa olosuhteissa.

    • kreatiini

      Olettekos koskaan nähnyt rautakangen venyttelevän? Tai ravihevosen? Tai puhelintolpan?
      saatikka ralli-auton?

      • lenkkarille

        tietoa ! Jo 80-luvulla on käytetty laktaattiarvoa harjoituksen suunnitteluun. Myös aamuvirtsasta on otettu näytteet ennen päivän harjoitusta, kuvastavat vähän samoja asioita ! Eli ei mitään uutta Bakkenin harjoituksissa !


      • äläkäytäjärkikultaasi
        lenkkarille kirjoitti:

        tietoa ! Jo 80-luvulla on käytetty laktaattiarvoa harjoituksen suunnitteluun. Myös aamuvirtsasta on otettu näytteet ennen päivän harjoitusta, kuvastavat vähän samoja asioita ! Eli ei mitään uutta Bakkenin harjoituksissa !

        muutama miljoona juoksijan alkua, jotka eivät syöneet mitään yli kuukauteen. Nyt ei muuta kuin mallia ottamaan!


    • tälläinen juoksija suuruus kuin Haile Gebreselassie (en tiedä miten kirjoitetaan oikein, mutta ymmärtänette ketä tarkoitan.) on aina puhunut mediassa venyttelyn tärkeydestä.

    • misu

      itselleni olen kokenut venyttelyn erittäin hyödylliseksi. ehkä sellaisia ihmelapsia on, joiden lihakset eivät mene jumiin kovassakaan treenissä. itse en kuulu näihin...

    • jussi

      Samassa jutussa mainitaan, että Bakken korostaa hieronnan merkitystä, on opetellut huoltamaan itse jalkansa hieromalla niitä päivittäin. Varmasti, jos joka päivä hieroo jalat läpi, ei hirveästi tarvitse erikseen venytelläkään.

    • Ed Whitlock

      ei koskaan venyttele eikä myöskän tee voimaharjoittelua! Treenaa käytännössä joka päivä. Ja aika hyvä maraton aika 2.54.49 yli 70-kymppiseltä (juostu 73 vuotiaana).

      • lenkkari

        Ajatella, millainenhan maraton aika olisikaan, jos hän vielä venyttelisi?!?


    • en verrytele enää

      vaan myös vaarallista. Aloin mielestäni venytellä ja verrytellä oikeaoppisesti ennen lenkille lähtöä sillä surauksella että polvesta joku nivelkalvo tai mikä lie ollut vaurioitui ja kesti yli puoli vuotta ennekuin parani takaisin ennalleen. En verryttele enää. Kun ottaa alkumetrit lenkillä varovasti niin se riittää.

      • lenkkari

        Ei ihme, jos et ollut aiemmin venytellyt ja aloitit sitten kerta laakista... kylmiltäsi ja tavoitteena saada itsesi lämpimäksi?!

        Venyttely tehdään mielellään n. tunti harjoituksen jälkeen. Venytellään rauhallisesti, asentoon jossa venytys tuntuu juuri sopivasti. (tavoitteena ei siis ole kipukynnyksen kasvattaminen jos saa luvan myös hieman karrikoida) Venytysasentoon mennään rauhallisesti edeten ja pidetään sitten asentoa n. 20-60 s. Ei "nykytetä", niinkuin joskus näkee tehtävän.

        Ei kun varovasti vaan uudelleen aloittelemaan.


      • misu
        lenkkari kirjoitti:

        Ei ihme, jos et ollut aiemmin venytellyt ja aloitit sitten kerta laakista... kylmiltäsi ja tavoitteena saada itsesi lämpimäksi?!

        Venyttely tehdään mielellään n. tunti harjoituksen jälkeen. Venytellään rauhallisesti, asentoon jossa venytys tuntuu juuri sopivasti. (tavoitteena ei siis ole kipukynnyksen kasvattaminen jos saa luvan myös hieman karrikoida) Venytysasentoon mennään rauhallisesti edeten ja pidetään sitten asentoa n. 20-60 s. Ei "nykytetä", niinkuin joskus näkee tehtävän.

        Ei kun varovasti vaan uudelleen aloittelemaan.

        ...kuin edellinen. jos välttämättä haluaa ennen lenkkiä venytellä, niin ensin on läämmiteltävä lihakset, ts. esimerkiksi hölkkäät hitaasti vaikka vartin, sitten pysähdyt ja teet lyhyet venytykset. itse en yleensä venyttele ennen lenkkiä, mutta näin olen joskus tehnyt jos lihakset lenkin alussa tuntuvat kireiltä ja kipeiltä.


    • turhaa tai ei

      Tim Noakes on kirjassa Lore of Running aika tyhjentävästi esitellyt erilaisia juoksemiseen liittyviä tutkimuksia liittyen harjoitteluun, ravinteisiin, energiantuotantoon jne. Tutkimuksissa ei pystytä varmasti sanomaan onko verryttelyllä ja venyttelyllä positiivinen vai negatiivinen vaikutus. Vaikutus on todennäköisesti yksilöllistä.

      Minä venyttelen juoksun jälkeen, kun sen avulla tuntuu palautuminen nopeutuvan (juoksen kyllä pari kertaa päivässä, 100-200 km viikossa) ja etenkin ITB venytykset on pakko tehdä muuten tulee polvi kipeäksi. Toiset juoksevat yhtä paljon tai enemmän ja ovat sitä mieltä, että paremmin toimii kroppa kun jättää venyttelemättä. Kukin kokeilkoon itsellensä sopivimman menetelmän.

      Maailmanennätyksiä ovat tehneet kestävyysjuoksussa venyttelemättä ja venytelleen. Aika vähän on mitään ehdottomia totuuksia harjoittelusta, lähinnä se, että hyvin moni on sitä mieltä, että juoksuharjoittelu parantaa suoritusta kestävyysurheilussa. Muuten totuudet ja näkemykset vaihtelevat erittäin paljon ja ovat joskus jopa päinvastaisiakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      429
      1906
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      198
      1593
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1441
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      179
      1423
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1066
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      1050
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      976
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      120
      968
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      948
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      906
    Aihe