0 K

toma

Onko edes teoriassa mahdollista päästä 0 Kelvinin lämpötilaan. Hyvin lähelle kyllä päästään ja jopa negatiivisiin lämpötiloihin, mutta miksi ei päästä nollaan?

12

1506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .--.

      Siis miten meinaat, että voitaisiin päästä negatiivisiin kelvineihin?
      Lämpötilahan kuvaa hiukkasten lämpöenergiaa, miten se voisi olla negatiivinen?

      • Rantanplan

        Kyllä tietyssä mielessä voidaan saada systeemille negatiivinen lämpötila. Liittyy magneettikenttien ja spinvuorovaikutuksen kanssa kikkailuun. Mm. TKK:n kylmälaboratoriossa niillä ovat isot lapset, eli tutkijat leikkineet.


      • Rantanplan kirjoitti:

        Kyllä tietyssä mielessä voidaan saada systeemille negatiivinen lämpötila. Liittyy magneettikenttien ja spinvuorovaikutuksen kanssa kikkailuun. Mm. TKK:n kylmälaboratoriossa niillä ovat isot lapset, eli tutkijat leikkineet.

        vaatisi negatiivista energiaa...


      • viilari

        Tarkoitat varmaankin hiukkasten LIIKEenergiaa?


      • kiitos
        Rantanplan kirjoitti:

        Kyllä tietyssä mielessä voidaan saada systeemille negatiivinen lämpötila. Liittyy magneettikenttien ja spinvuorovaikutuksen kanssa kikkailuun. Mm. TKK:n kylmälaboratoriossa niillä ovat isot lapset, eli tutkijat leikkineet.

        Minun vajavaisilla tiedoillani en lähde nobelia pokkaamaan, mutta väitän, että lämpö syntyy hiukkasten liikkestä. Jos pidämme sen peruslähtökohtana, niin 0 Kelviniä tarkoittaa absoluuttista nollapistettä (273.15) Joten liike lakkaa. Eli Absoluuttinen nollapiste on sekä teoriassa että käytännössä mahdoton saavuttaa. Se merkitsisi, että atomit olisivat täysin pysähtyneet, elektronit alimmilla energioillaan ja kide täysin järjestäytynyt.


      • ...
        kiitos kirjoitti:

        Minun vajavaisilla tiedoillani en lähde nobelia pokkaamaan, mutta väitän, että lämpö syntyy hiukkasten liikkestä. Jos pidämme sen peruslähtökohtana, niin 0 Kelviniä tarkoittaa absoluuttista nollapistettä (273.15) Joten liike lakkaa. Eli Absoluuttinen nollapiste on sekä teoriassa että käytännössä mahdoton saavuttaa. Se merkitsisi, että atomit olisivat täysin pysähtyneet, elektronit alimmilla energioillaan ja kide täysin järjestäytynyt.

        Absoluuttisessa nollapisteessä hiukkasten liike ei lakkaa.


      • Rantanplan
        kiitos kirjoitti:

        Minun vajavaisilla tiedoillani en lähde nobelia pokkaamaan, mutta väitän, että lämpö syntyy hiukkasten liikkestä. Jos pidämme sen peruslähtökohtana, niin 0 Kelviniä tarkoittaa absoluuttista nollapistettä (273.15) Joten liike lakkaa. Eli Absoluuttinen nollapiste on sekä teoriassa että käytännössä mahdoton saavuttaa. Se merkitsisi, että atomit olisivat täysin pysähtyneet, elektronit alimmilla energioillaan ja kide täysin järjestäytynyt.

        Ei liike lakkaa absoluuttisessa nollapisteessä. Alimmassa energiatilassa atomi kylläkin on silloin.

        Siitä negatiivisesta lämpötilasta löytyy tarinaa googlettamalla. Wikipediakin hieman sivuaa tuota negatiivista lämpötilaa. Ainakin joskus myös TKK:n kylmälaboratoriosta löytyi juttua tuon asian yhteydessä.


      • .--.
        viilari kirjoitti:

        Tarkoitat varmaankin hiukkasten LIIKEenergiaa?

        Joo, kiitoksia korjauksesta.

        Olin silti kuitenkin ilmeisesti väärässä, ainakin Rantanplanin mukaan. En ole itse vielä ehtinyt tutustua tuohon negatiiviseen lämpötilaan googlella, mutta kyllä se aika oudolta tuntuu.


    • piko

      Muistaakseni kylmyysennätys on jossain 100 pK päässä absoluuttisesta nollapisteestä. Tuollaisia lämpötiloja ei kai noilla tarkkuuksilla voi suoraan mitata. Ovatkohan keinot samat kuin nollapisteen määrittelyssäkin. Olisiko mahdollista (tarpeetonta kai) mitata mikä vaan lämpötila samalla tarkkuudella?

      • toma

        Muistaakseni nuo lämpötilan mittaukset tehdään värähtelevässä magneettikentässä, jolloin ytimien energiatilat muuttuu. Nämä muutokset pystytään havaitsemaan ja siitä saadaan lämpötila laskettua.


    • Keke ruusperi

      Jos 0K voitaisiin saavuttaa, niin käyttämällä sitä Carnot'n koneen yhteydessä saataisiin koneen hyötysuhteeksi 1 (ikiliikkuja) mikä taas on mahdotonta.

      • Rantanplan

        Siihen on hyvät perustelut, että edes periaatteessa nollaan ei päästä. Toinen juttu on se mainittu negatiivinen lämpötila.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      57
      1588
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1238
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1054
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      338
      839
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      612
    Aihe