Onko edes teoriassa mahdollista päästä 0 Kelvinin lämpötilaan. Hyvin lähelle kyllä päästään ja jopa negatiivisiin lämpötiloihin, mutta miksi ei päästä nollaan?
0 K
12
1506
Vastaukset
- .--.
Siis miten meinaat, että voitaisiin päästä negatiivisiin kelvineihin?
Lämpötilahan kuvaa hiukkasten lämpöenergiaa, miten se voisi olla negatiivinen?- Rantanplan
Kyllä tietyssä mielessä voidaan saada systeemille negatiivinen lämpötila. Liittyy magneettikenttien ja spinvuorovaikutuksen kanssa kikkailuun. Mm. TKK:n kylmälaboratoriossa niillä ovat isot lapset, eli tutkijat leikkineet.
Rantanplan kirjoitti:
Kyllä tietyssä mielessä voidaan saada systeemille negatiivinen lämpötila. Liittyy magneettikenttien ja spinvuorovaikutuksen kanssa kikkailuun. Mm. TKK:n kylmälaboratoriossa niillä ovat isot lapset, eli tutkijat leikkineet.
vaatisi negatiivista energiaa...
- viilari
Tarkoitat varmaankin hiukkasten LIIKEenergiaa?
- kiitos
Rantanplan kirjoitti:
Kyllä tietyssä mielessä voidaan saada systeemille negatiivinen lämpötila. Liittyy magneettikenttien ja spinvuorovaikutuksen kanssa kikkailuun. Mm. TKK:n kylmälaboratoriossa niillä ovat isot lapset, eli tutkijat leikkineet.
Minun vajavaisilla tiedoillani en lähde nobelia pokkaamaan, mutta väitän, että lämpö syntyy hiukkasten liikkestä. Jos pidämme sen peruslähtökohtana, niin 0 Kelviniä tarkoittaa absoluuttista nollapistettä (273.15) Joten liike lakkaa. Eli Absoluuttinen nollapiste on sekä teoriassa että käytännössä mahdoton saavuttaa. Se merkitsisi, että atomit olisivat täysin pysähtyneet, elektronit alimmilla energioillaan ja kide täysin järjestäytynyt.
- ...
kiitos kirjoitti:
Minun vajavaisilla tiedoillani en lähde nobelia pokkaamaan, mutta väitän, että lämpö syntyy hiukkasten liikkestä. Jos pidämme sen peruslähtökohtana, niin 0 Kelviniä tarkoittaa absoluuttista nollapistettä (273.15) Joten liike lakkaa. Eli Absoluuttinen nollapiste on sekä teoriassa että käytännössä mahdoton saavuttaa. Se merkitsisi, että atomit olisivat täysin pysähtyneet, elektronit alimmilla energioillaan ja kide täysin järjestäytynyt.
Absoluuttisessa nollapisteessä hiukkasten liike ei lakkaa.
- Rantanplan
kiitos kirjoitti:
Minun vajavaisilla tiedoillani en lähde nobelia pokkaamaan, mutta väitän, että lämpö syntyy hiukkasten liikkestä. Jos pidämme sen peruslähtökohtana, niin 0 Kelviniä tarkoittaa absoluuttista nollapistettä (273.15) Joten liike lakkaa. Eli Absoluuttinen nollapiste on sekä teoriassa että käytännössä mahdoton saavuttaa. Se merkitsisi, että atomit olisivat täysin pysähtyneet, elektronit alimmilla energioillaan ja kide täysin järjestäytynyt.
Ei liike lakkaa absoluuttisessa nollapisteessä. Alimmassa energiatilassa atomi kylläkin on silloin.
Siitä negatiivisesta lämpötilasta löytyy tarinaa googlettamalla. Wikipediakin hieman sivuaa tuota negatiivista lämpötilaa. Ainakin joskus myös TKK:n kylmälaboratoriosta löytyi juttua tuon asian yhteydessä. - .--.
viilari kirjoitti:
Tarkoitat varmaankin hiukkasten LIIKEenergiaa?
Joo, kiitoksia korjauksesta.
Olin silti kuitenkin ilmeisesti väärässä, ainakin Rantanplanin mukaan. En ole itse vielä ehtinyt tutustua tuohon negatiiviseen lämpötilaan googlella, mutta kyllä se aika oudolta tuntuu.
- piko
Muistaakseni kylmyysennätys on jossain 100 pK päässä absoluuttisesta nollapisteestä. Tuollaisia lämpötiloja ei kai noilla tarkkuuksilla voi suoraan mitata. Ovatkohan keinot samat kuin nollapisteen määrittelyssäkin. Olisiko mahdollista (tarpeetonta kai) mitata mikä vaan lämpötila samalla tarkkuudella?
- toma
Muistaakseni nuo lämpötilan mittaukset tehdään värähtelevässä magneettikentässä, jolloin ytimien energiatilat muuttuu. Nämä muutokset pystytään havaitsemaan ja siitä saadaan lämpötila laskettua.
- Keke ruusperi
Jos 0K voitaisiin saavuttaa, niin käyttämällä sitä Carnot'n koneen yhteydessä saataisiin koneen hyötysuhteeksi 1 (ikiliikkuja) mikä taas on mahdotonta.
- Rantanplan
Siihen on hyvät perustelut, että edes periaatteessa nollaan ei päästä. Toinen juttu on se mainittu negatiivinen lämpötila.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä631852- 1231354
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1281308- 1401064
- 101917
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten340854Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82744Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55684Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50663Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67644