NÄIN LIDLISSÄ

Työntekijä

Lidl käyttää häikäilemättä hyväkseen työntekijöitään ja asiakkaitaan.Älkää enää menkö siihen!

133

28144

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnellinen työntekijä

Toi sun juttus on paskapuhetta!

• Mike

Itse olen ainakin onnellinen LIDL:n asiakas... ruoka
        on hyvää ja halpaa... niinkuin Gigantti sanoisi
        "on tyhmää maksaa liikaa" ainakaan maksasta ;)

Vielä puuttuisi se, että kiellettäisiin LIDL:iä
        myymästä näin halvalla...

vapaa kilpailu rules! antaa kuluttajan ratkaista, mitä
        käyttää niin oikeus toteutuu!

• Seppo

Minä ainakin menen ja ostan olueni välittömästi LIDLISTÄ, jahka tänne pmäkeen sellainen saadaan.
        Kuulemma euron halavempi on se Pilsner six-pack kuin muualla.

• L

millähän tavalla?

• Ilmatar

Saattaahan olla että Lidl polkee hintoja ja harjoittaa väärinkäytöksiä mutta kyllä sieltä opiskelija saa ihanan halvalla ruokaa! Kahvi 1e, kilo pastaa 1e. Jeesustelkoot ne joilla on varaa!

• Lupu
        Ilmatar kirjoitti:

Saattaahan olla että Lidl polkee hintoja ja harjoittaa väärinkäytöksiä mutta kyllä sieltä opiskelija saa ihanan halvalla ruokaa! Kahvi 1e, kilo pastaa 1e. Jeesustelkoot ne joilla on varaa!

Onko toi 1€ kahvi nyt halpaa? Onko toi kilo pastaa 1€ halpaa? Älkää ihmiset olko tyhmiä! Saman pystyy tarjoamaan esim. K-supermarketit. Onko se euron kahvi saman laatuista kuin Juhla-mokka? Ei todellakaan. Kyllä K-kaupatkin pystyy myymään Euroshopper kahvia eurolla. Vertailkaa vähän hintoja ennekuin menette tohon halpaa,,,Ai niin eihän niitä pysty vertaileen koska nehän myy niitä jekkutuotteita ja laatu on mitä on! Ostakaa sieltä esim. Cola virvoitusjuoma . Se on yli puolet halvempi kuin Coca-Cola. Onko saman laatuista? Ei todellakaan. Tästä tähän!

• Sifu
        Lupu kirjoitti:

Onko toi 1€ kahvi nyt halpaa? Onko toi kilo pastaa 1€ halpaa? Älkää ihmiset olko tyhmiä! Saman pystyy tarjoamaan esim. K-supermarketit. Onko se euron kahvi saman laatuista kuin Juhla-mokka? Ei todellakaan. Kyllä K-kaupatkin pystyy myymään Euroshopper kahvia eurolla. Vertailkaa vähän hintoja ennekuin menette tohon halpaa,,,Ai niin eihän niitä pysty vertaileen koska nehän myy niitä jekkutuotteita ja laatu on mitä on! Ostakaa sieltä esim. Cola virvoitusjuoma . Se on yli puolet halvempi kuin Coca-Cola. Onko saman laatuista? Ei todellakaan. Tästä tähän!

Olen samaa mieltä. Lehdet toitottivat LIDLin halpaa kahvia, mutta esim. Citymarket myi kesällä kahvia jopa 0,99 eur hinnalla, eikä ollut ainoa halpa kauppa. Samaten nuo LIDLin virvoitusjuomat ovat halpoja mutta maku onkin siten sieltä jostakin. Pastaa en löytänyt LIDListä yhtään halvemmalla kuin muualtakaan, pikemminkin päinvastoin. Olen erilaisten pastojen suurkuluttaja, ja luulen että ostan jatkossakin pastat muista kaupoista. Mielestäni LIDLin valikoimat ovat muutenkin suppeat, vain makkaroita (niitä saksalaisia) ja karkkeja löytyy paljon erilaisia. Useimpia tuotteista tulee ostaa big packeissä tms. suuremmissa erissä, esimerkiksi yksittäisiä jäätelöitä tai puolen litran virvoitusjuomia ei edes saa. Mielestäni LIDL ei sovellu muutenkaan pääasialliseksi kaupaksi, en löytänyt sieltä kuin puolet tavaroista, joten joka tapauksessa pitää käydä muissakin kaupoissa. Aika näyttää miten alkuhuuman jälkeen LIDLin hinnat asettuvat, toisaalta jos jatkossakin pystyvät myymään vaikkapa Cappuccino-kahvijauhetta tai erilaisia pikakahveja 2-2,5 euroon niin mielelläni ostan LIDListä; niissä hintaero on tuntuva.

• feikkiä
        Sifu kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Lehdet toitottivat LIDLin halpaa kahvia, mutta esim. Citymarket myi kesällä kahvia jopa 0,99 eur hinnalla, eikä ollut ainoa halpa kauppa. Samaten nuo LIDLin virvoitusjuomat ovat halpoja mutta maku onkin siten sieltä jostakin. Pastaa en löytänyt LIDListä yhtään halvemmalla kuin muualtakaan, pikemminkin päinvastoin. Olen erilaisten pastojen suurkuluttaja, ja luulen että ostan jatkossakin pastat muista kaupoista. Mielestäni LIDLin valikoimat ovat muutenkin suppeat, vain makkaroita (niitä saksalaisia) ja karkkeja löytyy paljon erilaisia. Useimpia tuotteista tulee ostaa big packeissä tms. suuremmissa erissä, esimerkiksi yksittäisiä jäätelöitä tai puolen litran virvoitusjuomia ei edes saa. Mielestäni LIDL ei sovellu muutenkaan pääasialliseksi kaupaksi, en löytänyt sieltä kuin puolet tavaroista, joten joka tapauksessa pitää käydä muissakin kaupoissa. Aika näyttää miten alkuhuuman jälkeen LIDLin hinnat asettuvat, toisaalta jos jatkossakin pystyvät myymään vaikkapa Cappuccino-kahvijauhetta tai erilaisia pikakahveja 2-2,5 euroon niin mielelläni ostan LIDListä; niissä hintaero on tuntuva.

Keskon kehumiseksiko tämä menikin.
        Älkää menkö ihmiset halpaan. Keskossa ei mikään ole halpaa.

• Kysyvä
        Ilmatar kirjoitti:

Miksi käytät sanaa "Jeesus" näin
        yllättävässä yhteydessä?

• Vastaaja
        Kysyvä kirjoitti:

yllättävässä yhteydessä?

Sä et nyt varmaan pääse ollenkaan taivaaseen kun jouduit lukemaan sen tekstin näytöltäsi. Tee 10 Isämeitää niin saat anteeksi.

• Kyselijä
        Sifu kirjoitti:

Minä taas pidin LIDL:n limppareista.
        En kylläkään ymmärrä miksi jotkut ottavat missiokseen jonkun uuden liikeketjun haukkumisen ja arvostelemisen. Jokainenhan voi itse päättää haluaako ostaa LIDL:stä jotakin vai ei.

LIDL ei ole kuitenkaan tainnut vielä tehdä mitään erityisen arveluttavaa muuta kuin myydä halvalla ruokaa ja juomaa mutta tässä maassahan se koetaan lähes pyhäinhäväistyksenä.

Enää ei tarvitse välttämättä juosta tarjousten perässä etsimässä ruokatarvikkeita isoista kauppakeskuksista ympäri kaupunkia kun voi mennä yhteen paikkaan josta tietää saavansa "tarjoushintaan" valtaosan tuotteista.

• Sebastian*
        Kyselijä kirjoitti:

En kylläkään ymmärrä miksi jotkut ottavat missiokseen jonkun uuden liikeketjun haukkumisen ja arvostelemisen. Jokainenhan voi itse päättää haluaako ostaa LIDL:stä jotakin vai ei.

LIDL ei ole kuitenkaan tainnut vielä tehdä mitään erityisen arveluttavaa muuta kuin myydä halvalla ruokaa ja juomaa mutta tässä maassahan se koetaan lähes pyhäinhäväistyksenä.

Enää ei tarvitse välttämättä juosta tarjousten perässä etsimässä ruokatarvikkeita isoista kauppakeskuksista ympäri kaupunkia kun voi mennä yhteen paikkaan josta tietää saavansa "tarjoushintaan" valtaosan tuotteista.

En lähde väittelemään LIDL tuotteiden makuominaisuuksista, mutta kyllä LIDL tyylisten suurten halpamyymälä kauppaketjujen toiminnassa on tiettyjä negatiivisia vaikutuksia.
        - Lähimyymälöiden kaatuminen hilpakilpailun takia. Siinä kaatuu sitten muutaman ihmisen työpaikat ja lisäksi lähiöstä katoaa elintarvike kauppa; palvelut huononevat ja valinnan varat vähenevät.
        - LIDL tuotteet ovat ulkomaisia, kotimaisten tuotteiden myynnin vähentyessä vähenee myös Suomalaisten työpaikat.
        Onhan totta että halvat tuotteet ovat ostajan etu, mutta jos samalla Suomalaisten elintaso kuitenkin laskee työpaikkojen vähentyessä, ei LIDL tyyliset kauppaketjut ole eduksi tavalliselle kansalaiselle.
        - Franchise luvan maksut menevät Suomalaisilta yrittäjiltä Saksaan LIDL -ketjun omistajille, onko järkeä?
        - jne. jne.

• lm
        Sebastian* kirjoitti:

En lähde väittelemään LIDL tuotteiden makuominaisuuksista, mutta kyllä LIDL tyylisten suurten halpamyymälä kauppaketjujen toiminnassa on tiettyjä negatiivisia vaikutuksia.
        - Lähimyymälöiden kaatuminen hilpakilpailun takia. Siinä kaatuu sitten muutaman ihmisen työpaikat ja lisäksi lähiöstä katoaa elintarvike kauppa; palvelut huononevat ja valinnan varat vähenevät.
        - LIDL tuotteet ovat ulkomaisia, kotimaisten tuotteiden myynnin vähentyessä vähenee myös Suomalaisten työpaikat.
        Onhan totta että halvat tuotteet ovat ostajan etu, mutta jos samalla Suomalaisten elintaso kuitenkin laskee työpaikkojen vähentyessä, ei LIDL tyyliset kauppaketjut ole eduksi tavalliselle kansalaiselle.
        - Franchise luvan maksut menevät Suomalaisilta yrittäjiltä Saksaan LIDL -ketjun omistajille, onko järkeä?
        - jne. jne.

Totta puhut!!!

• Sebastian*
        Sebastian* kirjoitti:

- jne. jne.

Lisäksi on aina se riski olemassa että siinä vaiheessa kun tämänkaltaiset suuret kauppaketjut ovat saaneet kaadettua lähikaupat hintakilpailulla, ovat saavuttaneet lähes monopoli aseman useilla seuduilla, he voivat alkaa nostamaan hintoja.
        Tilannetta on siinä vaiheessa enää vaikea korjata sillä lähikauppoja ei juurikaan ole, eikä kukaan viitsi ajaa niiden harvojen jäljellä olevien lähikauppojen takia pitkiä matkoja vaikka hinnat niissä olisivatkin halvemmat.
        Itse olen valmis maksamaan mahdollisesti hiukan kalliimman hinnan elintarvikkeistani lähikauppaan, varmistaen näin Suomalaisille työpaikkoja, suuremman valinnanvaran niin elintarvikkeiden kuin kauppojen suhteen ja paremman palvelun omassa lähiössäni.

• -RaPe-
        Sebastian* kirjoitti:

Lisäksi on aina se riski olemassa että siinä vaiheessa kun tämänkaltaiset suuret kauppaketjut ovat saaneet kaadettua lähikaupat hintakilpailulla, ovat saavuttaneet lähes monopoli aseman useilla seuduilla, he voivat alkaa nostamaan hintoja.
        Tilannetta on siinä vaiheessa enää vaikea korjata sillä lähikauppoja ei juurikaan ole, eikä kukaan viitsi ajaa niiden harvojen jäljellä olevien lähikauppojen takia pitkiä matkoja vaikka hinnat niissä olisivatkin halvemmat.
        Itse olen valmis maksamaan mahdollisesti hiukan kalliimman hinnan elintarvikkeistani lähikauppaan, varmistaen näin Suomalaisille työpaikkoja, suuremman valinnanvaran niin elintarvikkeiden kuin kauppojen suhteen ja paremman palvelun omassa lähiössäni.

Jos kerta keskität ostoksesi lähikauppoihin sen takia että suomalaisilla olisi työpaikkoja, niin oletko ajatellut että Lidl:ssäkin työskentelee suomalainen henkilökunta.....?En ole ky´llä ihan varma asiasta kun en ole ehtinyt käydä siellä kertaakaan. Kyllä se Lidl:n cola on ihan juotavaa, mutta eihän sitä voi vaatia että se olisi samaa tavaraa kuin tavallinen coca-cola, koska cociksen reseptihän on edelleen salainen.....Että tällein tälläkertaa....

• Simpauttaja
        Kyselijä kirjoitti:

Joillakin ihmisillä tuntuu olevan juuri sellainen mentaliteetti, että kaikista asioista täytyy yrittää löytää/keksiä jotakin paskaa sanottavaa... Säälittää sellaiset ihmiset! Ehkä ne on jostain syystä katkeria!? ...ei varmaankaan seiso tms. ;D

• Simpauttaja
        Kysyvä kirjoitti:

yllättävässä yhteydessä?

miksi sinä ihmettelet tuollaisen "Jeesus" sanan käyttöä! ;)

• Sebastian*
        -RaPe- kirjoitti:

Jos kerta keskität ostoksesi lähikauppoihin sen takia että suomalaisilla olisi työpaikkoja, niin oletko ajatellut että Lidl:ssäkin työskentelee suomalainen henkilökunta.....?En ole ky´llä ihan varma asiasta kun en ole ehtinyt käydä siellä kertaakaan. Kyllä se Lidl:n cola on ihan juotavaa, mutta eihän sitä voi vaatia että se olisi samaa tavaraa kuin tavallinen coca-cola, koska cociksen reseptihän on edelleen salainen.....Että tällein tälläkertaa....

Onhan LIDL:llä varmasti Suomalaisia työntekijöitä, mutta ymmärrät varmasti että jos ne kotimaiset elintarvikkeet joita kaupasta ostat vaihtuvatkin kaikki ulkomaisiin elintarvikkeisiin, on tällä pakostakin vaikutus Suomalaiseen elintarviketeollisuuteen.
        Työntekijöiden irtisanomisia tulee Suomessa varmasti jos ulkomaiset tuotteet valtaavat kotimaisten tuotteiden markkinat.
        Lisäksi kymmenen pienkauppaa työllistää luultavasti enemmän kuin yksi valtava superstore
        (pienempi työntekijä/asiakas suhde kuin mitä pienissä lähikaupoissa).
        Cola kysymykseen en lähde kommentoimaan mitään (kuten en ole LIDL tuotteiden makuja kritisoinut aiemminkaan), koska en yksinkertaisesti ole maistanut LIDL colaa, eikä se ole edes kirjoitusteni tarkoitus tutkia kumpi on paremman makuista vaan suurten ketjujen haittavaikutusten kritisointi.

• Kyselijä
        Sebastian* kirjoitti:

Onhan LIDL:llä varmasti Suomalaisia työntekijöitä, mutta ymmärrät varmasti että jos ne kotimaiset elintarvikkeet joita kaupasta ostat vaihtuvatkin kaikki ulkomaisiin elintarvikkeisiin, on tällä pakostakin vaikutus Suomalaiseen elintarviketeollisuuteen.
        Työntekijöiden irtisanomisia tulee Suomessa varmasti jos ulkomaiset tuotteet valtaavat kotimaisten tuotteiden markkinat.
        Lisäksi kymmenen pienkauppaa työllistää luultavasti enemmän kuin yksi valtava superstore
        (pienempi työntekijä/asiakas suhde kuin mitä pienissä lähikaupoissa).
        Cola kysymykseen en lähde kommentoimaan mitään (kuten en ole LIDL tuotteiden makuja kritisoinut aiemminkaan), koska en yksinkertaisesti ole maistanut LIDL colaa, eikä se ole edes kirjoitusteni tarkoitus tutkia kumpi on paremman makuista vaan suurten ketjujen haittavaikutusten kritisointi.

ihan kokonaan Suomen tulevaa työllisyystilannetta.
        En ole mitenkään vakuuttunut, että LIDL:n kokonaisvaikutus olisi keskiverto ruuanostajan kannalta kovinkaan negatiivinen. Ehkäpä hän käyttää ne säästyneet rahansa kotimaisten tavaroiden ostoon ja turvaa näin niitä kotimaisia työpaikkoja. On ehkä hieman vaikea perustelle kotimaisilla työpaikoilla tms. köyhille opiskelijoille tai työttömille miksi ei kannata ostaa LIDL:stä. Jos muut ketjut pudottavat hintojaan en itse ainakaan aio kovin usein vierailla LIDL:ssä muuta kuin tutustumassa uusiin tuotteisiin.

Kun kerta suhteellisen vapaassa markkinataloudessa elämme niin en ymmärrä miten LIDL:n tulo ylipäätään olisi voitu estää.

• Sebastian*
        Kyselijä kirjoitti:

En ole mitenkään vakuuttunut, että LIDL:n kokonaisvaikutus olisi keskiverto ruuanostajan kannalta kovinkaan negatiivinen. Ehkäpä hän käyttää ne säästyneet rahansa kotimaisten tavaroiden ostoon ja turvaa näin niitä kotimaisia työpaikkoja. On ehkä hieman vaikea perustelle kotimaisilla työpaikoilla tms. köyhille opiskelijoille tai työttömille miksi ei kannata ostaa LIDL:stä. Jos muut ketjut pudottavat hintojaan en itse ainakaan aio kovin usein vierailla LIDL:ssä muuta kuin tutustumassa uusiin tuotteisiin.

Kun kerta suhteellisen vapaassa markkinataloudessa elämme niin en ymmärrä miten LIDL:n tulo ylipäätään olisi voitu estää.

En ole mielestäni pistänytkään LIDL:n piikkiin koko Suomen työllisyystilannetta, itseasiassa tuskin LIDL vaikutukset edes vielä näkyvätkään sillä kauppaketjuhan tekee vasta tuloaan Suomen markkinoille, mutta jos kauppaketju laajenee kulovalkean tavoin on varmasti havaittavissa jo sen aiheuttamia negatiivisia vaikutuksia.
        Hintakilpailu on toisaalta hyvästä, niin kauan kun se ei kaada pienkauppoja.
        Ei kai LIDL tuloa olisikaan voitu estää, mutta kun tämä kauppaketju nyt kuitenkin Suomessa on tulisi kuluttajien pohtia mahdollisia haittavaikutuksia joita LIDL kauppaketju voi mukaan tuoda.
        Mahdollisen lähes monopoli aseman myötä hintojen nostaminen on mielestäni myös yksi suurimmista riskeistä joita LIDL voi myöhemmin tuottaa, vastaavia esimerkkejä on nähty ja yhtenä mahdollisena vastaavana voisin kuvitella tulevaisuudessa esimerkiksi DNA puhelinoperaattorin.
        On hyvin todennäköistä että kun DNA on saanut tämän hetken alhaisilla hinnoillaan haalittua itselleen muiden operaattoreiden asiakkaita ja vahvistanut asemaansa muihin operaattoreihin, he voivat vahvan asemansa turvin nostaa nykyiset alhaiset hintansa huomattavasti korkeammiksi.
        Spekulointia kaikki, mutta rakentava keskustelu tuskin on pahasta?

• Scorner
        Kyselijä kirjoitti:

Haloo! Miksi puolustat Lidliä ja tuomitset muiden haukkumiset, kun kerran itse osallistut keskusteluun? Hinnasta kun puhuit, niin esim. Seinäjoella paikallinen lehti teki vertailun ja totesi, että Seinäjokelainen K-supermarket on huomattavasti edullisempi kuin Seinäjokelainen Lidl.

Millä perusteella pidät Lidliä halvempana? Ei sinulla voi olla faktaa taustalla. Ei pelkkä halpa kalja liikettä edulliseksi tee! Suomessa kilpailu on kovaa jo ilman Lidliä ja hintataso on kohtuullisen edullinen verrattuna kuluihin (esim. työntekijäkustannukset, verotus jne.)

Ethän sinä Lidlistä saa edes koko ostoskoria, koska Lidl tarjoaa vain n. 2000 tuotetta, kun taas paikallinen K-citymarket tai Prisma tarjoaa n. 20 000 tuotetta ja kaiken kukkuraksi vielä palvelua ja asiantuntemusta.

• Scorner
        Simpauttaja kirjoitti:

Joillakin ihmisillä tuntuu olevan juuri sellainen mentaliteetti, että kaikista asioista täytyy yrittää löytää/keksiä jotakin paskaa sanottavaa... Säälittää sellaiset ihmiset! Ehkä ne on jostain syystä katkeria!? ...ei varmaankaan seiso tms. ;D

Impotenssihan liittyy olennaisena osana kaupankäyntiin. Mistä oikeasti teitä järjen riemuvoittoja löytyy? Mielestäni oikea mentaliteetti (tiedätkö edes käyttämäsi sivistyssanan tarkoitusta?) on keskustella ja arvostella ulkomaalaisen ketjun toimintaa. Lehdethän ovat jo sitä poskettomasti kehuneet - turhaan. Ei Lidl ole tuonut Suomeen kovinkaan paljon halpoja tuotteita, vain muutaman yksittäisen kärkituotteen (kalja).

Ota selvää idiootti asioista ennen, kun kommentoit! Verbaalinen lahjakkuutesi on muuten silmiin pistävää (ei seiso)!

• Kyselijä
        Sebastian* kirjoitti:

En ole mielestäni pistänytkään LIDL:n piikkiin koko Suomen työllisyystilannetta, itseasiassa tuskin LIDL vaikutukset edes vielä näkyvätkään sillä kauppaketjuhan tekee vasta tuloaan Suomen markkinoille, mutta jos kauppaketju laajenee kulovalkean tavoin on varmasti havaittavissa jo sen aiheuttamia negatiivisia vaikutuksia.
        Hintakilpailu on toisaalta hyvästä, niin kauan kun se ei kaada pienkauppoja.
        Ei kai LIDL tuloa olisikaan voitu estää, mutta kun tämä kauppaketju nyt kuitenkin Suomessa on tulisi kuluttajien pohtia mahdollisia haittavaikutuksia joita LIDL kauppaketju voi mukaan tuoda.
        Mahdollisen lähes monopoli aseman myötä hintojen nostaminen on mielestäni myös yksi suurimmista riskeistä joita LIDL voi myöhemmin tuottaa, vastaavia esimerkkejä on nähty ja yhtenä mahdollisena vastaavana voisin kuvitella tulevaisuudessa esimerkiksi DNA puhelinoperaattorin.
        On hyvin todennäköistä että kun DNA on saanut tämän hetken alhaisilla hinnoillaan haalittua itselleen muiden operaattoreiden asiakkaita ja vahvistanut asemaansa muihin operaattoreihin, he voivat vahvan asemansa turvin nostaa nykyiset alhaiset hintansa huomattavasti korkeammiksi.
        Spekulointia kaikki, mutta rakentava keskustelu tuskin on pahasta?

tosiaan säilynyt jos vertaa näillä palstoilla yleisesti esiintyvään linjaan jos kaksi henkilöä on hieman eri mieltä asioista...

Tuossa esittämässäsi logiikassa on mielestäni totuuden siementä jos haluaa sillä tavalla ajatella. Ongelma vaan on siinä, että vaikea on perustella keskivertosuomalaiselle miksi ei kannata ostaa halvinta jos laatu tms. riittää omaan käyttöön. Ikävä tosiasia on kuitenkin se, että raha ratkaisee jos sitä ei ole riittävästi.

• Simpauttaja
        Scorner kirjoitti:

Impotenssihan liittyy olennaisena osana kaupankäyntiin. Mistä oikeasti teitä järjen riemuvoittoja löytyy? Mielestäni oikea mentaliteetti (tiedätkö edes käyttämäsi sivistyssanan tarkoitusta?) on keskustella ja arvostella ulkomaalaisen ketjun toimintaa. Lehdethän ovat jo sitä poskettomasti kehuneet - turhaan. Ei Lidl ole tuonut Suomeen kovinkaan paljon halpoja tuotteita, vain muutaman yksittäisen kärkituotteen (kalja).

Ota selvää idiootti asioista ennen, kun kommentoit! Verbaalinen lahjakkuutesi on muuten silmiin pistävää (ei seiso)!

Et näköjään ymmärtänyt kirjoitustani!? Puhuinko kirjoituksessani impotenssin jotenkin liittyvän kaupankäyntiin?! Et ilmeisesti hahmottanut mihin kirjoitukseen kirjoitin vastineen!Tarkoitin yleisesti... Täytyykö vääntää rautalangasta, että tuollainen järjen riemuhäviökin tajuaa!?

Sinäkin ilmeisesti olet katkera jostakin, vai osuinko kohdallasi naulan kantaan siinä että sinulla ei seiso, kun kirjoituksesi sinua noi ärsytti!?

Jos pidät mentaliteettiä, jotenkin sivistyssanana, niin sinulla on todella sivistymätön mentaliteetti! ;)

Kyllä sinun tässä täytyisi asioista selvää ottaa! Kerroppas mikä/mitkä tuotteet ovat Lidl:llä kalliimpia, kuin esim. Citymarketissa!?!?!

• Simpauttaja
        Scorner kirjoitti:

Haloo! Miksi puolustat Lidliä ja tuomitset muiden haukkumiset, kun kerran itse osallistut keskusteluun? Hinnasta kun puhuit, niin esim. Seinäjoella paikallinen lehti teki vertailun ja totesi, että Seinäjokelainen K-supermarket on huomattavasti edullisempi kuin Seinäjokelainen Lidl.

Millä perusteella pidät Lidliä halvempana? Ei sinulla voi olla faktaa taustalla. Ei pelkkä halpa kalja liikettä edulliseksi tee! Suomessa kilpailu on kovaa jo ilman Lidliä ja hintataso on kohtuullisen edullinen verrattuna kuluihin (esim. työntekijäkustannukset, verotus jne.)

Ethän sinä Lidlistä saa edes koko ostoskoria, koska Lidl tarjoaa vain n. 2000 tuotetta, kun taas paikallinen K-citymarket tai Prisma tarjoaa n. 20 000 tuotetta ja kaiken kukkuraksi vielä palvelua ja asiantuntemusta.

Nolaat itsesi noilla kirjoituksillasi! ;) Ei Seinäjoella ole Lidl:n myymälää!!!

Vastaappas kysymykseen! Jos kaupassa on 2000 tuotetta, niin mitä luulet tarvitsetko niistä edes 1000 tuotetta?

Peruselintarvikkeita ja hygieniatuotteita on alle 100!

Lidl on juuri sen verran halvempi, jonka verran keskusliikkeet nostavat kotimaisten ketjujen hintaa! kts. http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=121&conference=549&posting=17500000000004919

• Sebastian*
        Kyselijä kirjoitti:

tosiaan säilynyt jos vertaa näillä palstoilla yleisesti esiintyvään linjaan jos kaksi henkilöä on hieman eri mieltä asioista...

Tuossa esittämässäsi logiikassa on mielestäni totuuden siementä jos haluaa sillä tavalla ajatella. Ongelma vaan on siinä, että vaikea on perustella keskivertosuomalaiselle miksi ei kannata ostaa halvinta jos laatu tms. riittää omaan käyttöön. Ikävä tosiasia on kuitenkin se, että raha ratkaisee jos sitä ei ole riittävästi.

Kieltämättä ihan mukavasti keskustelu on asiallisena pysynyt.
        Rakentavalla keskustelulla voidaan saada jotain muutoksia aikaan, kaikenlainen kiihkoilu tappaa kaiken järkevän keskustelun.
        Olet aivan oikeassa siinä että on esimerkiksi "köyhälle opiskelijalle" vaikea todistella että hiukan kalliimpi tuote on loppujen lopuksi parempi valinta (eettisesti) kuin mitä jonkin SuperStore myymälän halpatuotteet.
        Tämäkin keskustelu palsta on yksi mahdollisuus vaikuttaa.
        Toivottavasti täällä esiintyvät keskustelut avaisivat edes muutaman kuluttajan silmät =)

• opiskelija
        Sebastian* kirjoitti:

Rakentavalla keskustelulla voidaan saada jotain muutoksia aikaan, kaikenlainen kiihkoilu tappaa kaiken järkevän keskustelun.
        Olet aivan oikeassa siinä että on esimerkiksi "köyhälle opiskelijalle" vaikea todistella että hiukan kalliimpi tuote on loppujen lopuksi parempi valinta (eettisesti) kuin mitä jonkin SuperStore myymälän halpatuotteet.
        Toivottavasti täällä esiintyvät keskustelut avaisivat edes muutaman kuluttajan silmät =)

eli en. en ole käynyt lidlissä enkä käy. ja muuten katelkaapa autoja lidlin parkkipaikoilla, suurin osa uudehkoja eli kyllä parempiosaisetkin pihtaavat. juokaa pepsiä

• Tyytyväinen
        Sebastian* kirjoitti:

- jne. jne.

Ihastuin heti Lidlin tyyliin.

Tarkemman tutkimisen jälkeen huomasin yllättäen, että suuri osa myytävistä tuotteista on kotimaisia. Samoin yritys työllistää suomalaisia, ja kyllä minua ainakin tuo edullinen hinta kiinnostaa. Se on todellakin perusedullista hintaa, ilman että joutuu kyttäämään tarjouksia.

Ja sitä paitsi, koen erittäin myönteisenä asiana sen, että pääsemme maistelemaan uusia makuja eri tuotteista.

• Jeesuksesta
        Simpauttaja kirjoitti:

miksi sinä ihmettelet tuollaisen "Jeesus" sanan käyttöä! ;)

Onko tämä osoitus siitä, että
        sanalla Jeesus ei täällä
        kirjoittelijoilla olisi mitään
        merkitystä, kun sitä ihmetellään,
        kun takerrun sen käyttöön tässä
        yhteydessä?

• Sebastian*
        Tyytyväinen kirjoitti:

Ihastuin heti Lidlin tyyliin.

Tarkemman tutkimisen jälkeen huomasin yllättäen, että suuri osa myytävistä tuotteista on kotimaisia. Samoin yritys työllistää suomalaisia, ja kyllä minua ainakin tuo edullinen hinta kiinnostaa. Se on todellakin perusedullista hintaa, ilman että joutuu kyttäämään tarjouksia.

Ja sitä paitsi, koen erittäin myönteisenä asiana sen, että pääsemme maistelemaan uusia makuja eri tuotteista.

"Samoin yritys työllistää suomalaisia"..?!?
        Puhut nyt ilmeisesti myyjien työllistämisestä.
        Myyjiä toki palkataan LIDL myymälöihin töihin, mutta LIDL kokonaisvaikutus Suomen työllisyys tilanteeseen on kuitenkin negatiivinen.
        Vastaava ilmiö voidaan esimerkiksi Amerikkalaisten isojen brändien työllistämis vaikutuksesta;
        myyjiä ja mainostajia palkattiin lisää uusien toimipisteiden/myynnin laajentuessa, mutta samaan aikaan tuhannet saivat kenkää kun tuotteiden valmistus siirrettiin mm. Aasiaan.
        Elintarvikekauppa ei työllistä itsessään niin montaa ihmistä (etenkään SuperStore tyylinen) kuin mitä sen tuotevalikoiman valmistajien tehtaat.
        Vaikka LIDL työllistäisikin jonkin verran (myynti tehtäviin jne.) sen kokonaisvaikutus olisi kuitenkin negatiivinen, sillä kotimaisia elintarvikkeita valmistavat tehtaat joutuisivat irtisanomaan työntekijöitään.
        Voit toki minun puolestani ostaa elintarvikkeesi mistä haluat ja millä perusteilla haluat, mutta toivottavasti olet kuitenkin tietoinen sinun mahdollisuuksista kuluttajana.

• Kardinal
        feikkiä kirjoitti:

No niin!!

Asiaa. Kerrankin joku osaa sanoa totuuden keskosta. Se on valitettavasti kallis paikka.

Onkohan Lidl jotenkin kytköksissä siihen?????

Hmmm....

Herää toisaankin kysymys nk. ruskean reiän ritariyhdistyskestä!

• !?!
        Kyselijä kirjoitti:

Käyttää säästyneet rahat kotimaisten tavaroiden ostoon... Varmaan, monenko ihmisen tiedät tai edes luulet niin tekevän?
        Kyllähän ne "halvat hinnat" saattaa auttaa opiskelijoita tai työttömiä, mutta onkohan se tuontimoska jota LIDL kauppaa, sittenkään niin halpaa, laadusta mulla ei oo tietoo enkä viitsi sitä edes ajatella...

• JEES!
        -RaPe- kirjoitti:

Aivan oikeassa olet, eli suomalaista työvoimaahan me Lidliläiset olemme. Lidl on hyvä työpaikka, kun vertaan sitä vaikkapa erääseen (ruotsalaiseen) vaateketjuun, jossa työskentelin aiemmin. Palkka ainakin on parempi...

• Olisikohan se sittenkin näin?
        Sebastian* kirjoitti:

- jne. jne.

Voi kuulkaa, hyvät ystävät! Asiahan nyt on niin, että tällä hetkellä Lidlillä on menossa niin sanottu markkinoilletunkeutumishinnoittelu eli penetroitumishinnoittelu. Silloin tuotteita/palveluita myydään erityisen halvalla, jopa omista katteista välittämättä - siis tappiolla. Näinhän toimii varsin suuri osa yrityksistä toimintansa alkuvaiheessa. Syynä tähän on se, että kuluttajille yritetään syövyttää päähän MIELIKUVA. Tämä mielikuva on sellainen, että Lidl on halpa, paljon halvempi kuin muut. Suoranainen onnenpotku kaikille meille kuluttajille. No, kun tässä typerä kuluttaja sitten menee lankaan, on hyvä alkaa pikkuhiljaa nostamaan tuotteiden hintoja ylöspäin, jotta saadaan katetta omalle toiminnalle. Muistelkaapa vaan Pringleseitä! Alkuun tölkki maksoi jopa alle kympin, nyt niitä ei saa enää juuri mistään alle kahden euron! Hinnannousu yli 20 prosenttia! Näin meitä kuluttajia vedetään höplästä! Pointti on kuitenkin tässäkin tapauksessa se, ettei Lidlkään mikään hyväntekeväisyysfirma ole! Ajatelkaa aivoillanne, hyvät ystävät!! Lidlin tehtävänä on tehdä mahdollisimman suuret tuotot omistajilleen. Samanlaiset kulut niillä on kuin muillakin ja jotenkin ne pitää kattaa. Ja niin paljon, kuin kuluttajilla on rahaa, yhtä paljon kauppias sitä haluaa itselleen! Siispä odotan mielenkiinnolla, miten Lidl kestää hintakilpailussa esimerkiksi kahden vuoden kuluttua. Uskon, että silloin hinnoissa ei enää ole suuria eroja suomalaisiin ketjuihin. Ja muut lieveilmiöt, joita edellinen kirjoittaja mainitsi ovat valitettavasti täyttä totta. Ajatelkaapa itse: jos suomalainen ostaa Suomessa suomalaista tuotetta, sekä raha että tuote päätyvät suomalaiselle kuluttajalle - siis jollekin meistä. Jos taas raha menee saksalaiselle tuottajalle - ja myös saksalaisille osakkeenomistajille osinkojen muodossa, ei rahasta jää Suomeen juuri mitään. Vain se pieni siivu, jolla teini-ikäisille tytöille maksetaan se pienenpieni palkka korvaukseksi siitä puuduttavasta istumisesta siinä kaupan kassalla hymyillen tuntemattomille ihmisille.. Se jää Suomeen. Pidämme siis nuukuudessamme osaltamme Saksan elintasoa yllä. No, onko mielipiteissäni perää, hyvät ystävät?

• OHO
        Sebastian* kirjoitti:

Missä lähiössä? Tampereella ainakin Lidlin myymälät on keskellä aluetta jossa on jo ainakin viisi isoa markettia!!

• Lupu
        Olisikohan se sittenkin näin? kirjoitti:

Voi kuulkaa, hyvät ystävät! Asiahan nyt on niin, että tällä hetkellä Lidlillä on menossa niin sanottu markkinoilletunkeutumishinnoittelu eli penetroitumishinnoittelu. Silloin tuotteita/palveluita myydään erityisen halvalla, jopa omista katteista välittämättä - siis tappiolla. Näinhän toimii varsin suuri osa yrityksistä toimintansa alkuvaiheessa. Syynä tähän on se, että kuluttajille yritetään syövyttää päähän MIELIKUVA. Tämä mielikuva on sellainen, että Lidl on halpa, paljon halvempi kuin muut. Suoranainen onnenpotku kaikille meille kuluttajille. No, kun tässä typerä kuluttaja sitten menee lankaan, on hyvä alkaa pikkuhiljaa nostamaan tuotteiden hintoja ylöspäin, jotta saadaan katetta omalle toiminnalle. Muistelkaapa vaan Pringleseitä! Alkuun tölkki maksoi jopa alle kympin, nyt niitä ei saa enää juuri mistään alle kahden euron! Hinnannousu yli 20 prosenttia! Näin meitä kuluttajia vedetään höplästä! Pointti on kuitenkin tässäkin tapauksessa se, ettei Lidlkään mikään hyväntekeväisyysfirma ole! Ajatelkaa aivoillanne, hyvät ystävät!! Lidlin tehtävänä on tehdä mahdollisimman suuret tuotot omistajilleen. Samanlaiset kulut niillä on kuin muillakin ja jotenkin ne pitää kattaa. Ja niin paljon, kuin kuluttajilla on rahaa, yhtä paljon kauppias sitä haluaa itselleen! Siispä odotan mielenkiinnolla, miten Lidl kestää hintakilpailussa esimerkiksi kahden vuoden kuluttua. Uskon, että silloin hinnoissa ei enää ole suuria eroja suomalaisiin ketjuihin. Ja muut lieveilmiöt, joita edellinen kirjoittaja mainitsi ovat valitettavasti täyttä totta. Ajatelkaapa itse: jos suomalainen ostaa Suomessa suomalaista tuotetta, sekä raha että tuote päätyvät suomalaiselle kuluttajalle - siis jollekin meistä. Jos taas raha menee saksalaiselle tuottajalle - ja myös saksalaisille osakkeenomistajille osinkojen muodossa, ei rahasta jää Suomeen juuri mitään. Vain se pieni siivu, jolla teini-ikäisille tytöille maksetaan se pienenpieni palkka korvaukseksi siitä puuduttavasta istumisesta siinä kaupan kassalla hymyillen tuntemattomille ihmisille.. Se jää Suomeen. Pidämme siis nuukuudessamme osaltamme Saksan elintasoa yllä. No, onko mielipiteissäni perää, hyvät ystävät?

Kiitos, Kun jaksoit kirjoittaa sen, mitä minä en jaksanut pukea sanoiksi. Näin se homma etenee. Tästä tähän

• Repe Ruutikallo
        JEES! kirjoitti:

Aivan oikeassa olet, eli suomalaista työvoimaahan me Lidliläiset olemme. Lidl on hyvä työpaikka, kun vertaan sitä vaikkapa erääseen (ruotsalaiseen) vaateketjuun, jossa työskentelin aiemmin. Palkka ainakin on parempi...

Lidl sitten maksaa? Kukaanhan ei tiedä kuka olet, joten voit kertoo...

• Sebastian*
        Olisikohan se sittenkin näin? kirjoitti:

Tätä olen myös yrittänyt tuoda esille kirjoituksissani, ehkä tosin hiukan eri kantilta katsottuna.
        Olen myös erittäin epäileväinen LIDL ketjun tuotteiden "halpojen" hintojen pysyväisyydestä.
        Olen vakuuttunut siitä että jos/kun LIDL ketju valtaa markkinoita enemmän, se saavuttaa vahvan aseman markkinoilla ja aloittaa nostamaan hintoja, tosin niin vaivihkaa että se jää useimmilta asiakkailta huomaamatta ja asiakkaiden mielessä edelleen on mielikuva huomattavasti halvemmasta kauppaketjusta.
        Tuo teinityttö kommentti on myös mielenkiintoinen.
        En ole käynyt kurkistamassa miten nuoria työntekijöitä tiskien takana on, mutta jos LIDL yhtään pitää kiinni suurten yritysten linjasta, niin voidaan olettaa että palkka on melkoisen alhainen ja näin ollen työntekijät nuoria.
        Odotan mielenkiinnolla vastaako nimimerkki "JEES!", nimimerkin "Repe Ruutikallo" esittämään kysymykseen minkälaista palkkaa LIDL maksaa.

• vastaan
        Ilmatar kirjoitti:

kaikki raha mitä laitamme sinne menee
        saksalaisille ja suomi köyhtyy.
        Menisi edes nälkä päivä keräykseen esim.
        afrikkaan tai muihin kehitysmaihin,
        amerikka nyt muutenkin huijaa muita
        eu:sta nyt puhumattakaan.

• Felke
        Sebastian* kirjoitti:

Tätä olen myös yrittänyt tuoda esille kirjoituksissani, ehkä tosin hiukan eri kantilta katsottuna.
        Olen myös erittäin epäileväinen LIDL ketjun tuotteiden "halpojen" hintojen pysyväisyydestä.
        Olen vakuuttunut siitä että jos/kun LIDL ketju valtaa markkinoita enemmän, se saavuttaa vahvan aseman markkinoilla ja aloittaa nostamaan hintoja, tosin niin vaivihkaa että se jää useimmilta asiakkailta huomaamatta ja asiakkaiden mielessä edelleen on mielikuva huomattavasti halvemmasta kauppaketjusta.
        Tuo teinityttö kommentti on myös mielenkiintoinen.
        En ole käynyt kurkistamassa miten nuoria työntekijöitä tiskien takana on, mutta jos LIDL yhtään pitää kiinni suurten yritysten linjasta, niin voidaan olettaa että palkka on melkoisen alhainen ja näin ollen työntekijät nuoria.
        Odotan mielenkiinnolla vastaako nimimerkki "JEES!", nimimerkin "Repe Ruutikallo" esittämään kysymykseen minkälaista palkkaa LIDL maksaa.

Kirjoittelustasi ei pääse jyvälle mihin sillä pyrit. Kotimaiset kauppaketjut myyvät samaa tavaraa samoilla pelisäännöillä kun Lidl. Eikö ole jo aika Suomeenkin saada aikaiseksi aitoa kilpailua? Lidlin keskusvarasto, liikehuoneistot ja logistiikka työllistää monia suomalaisia, jotka todennäköisesti ilman tätä mahdollisuutta olisivat kortistossa. Kun huomioit mm.Lidlin maksavat palkkatulot, liikehuoneistojen vuokratuotot ja investointeihin käytetyt eurot tuskin voit vähätellä uuden kauppaketjun etuja koko Suomelle. Ja terve kilpailu näkyy kuluttajan kukkarossa.

• eläköön lidl!
        feikkiä kirjoitti:

...sitäpaitsi lidlissä kahvi on pysyvästi halpaa, eikä vaan joskus. ja mun mielestä kaikki kahvit maistuu samalta.juhlamokka ei oo yhtään sen kummempaa. (tietty joku rikas hienostelija nirppanokka voi olla eri mieltä.)limut on ihan hyvänmakuisia, kyllä ne mulle ainakin kelpaa. ja ainahan tulee halvemmaksi ostaa esim. karkkia tai jätskiä enemmän kerralla. ja kyllä mun mielestä ne ruuat on ihan hyvän laatuisia. ihanaa kun voi säästää ruokamenoissa ostamalla lidlistä!!!

• eläköön lidl!
        Sebastian* kirjoitti:

- jne. jne.

pyh ja vielä kerran pyh! mitä väliä minkä maalaisia ne tuotteet on kunhan ovat syötäviä ja halpoja!

• köyhä opiskelija
        Sebastian* kirjoitti:

...kaiken. kyllä minä mieluummin syön hyvin kuin kidun nälissäni vaan jonkun typerän poliittisen syyn takia. aivan sama mitä vaikutuksia sillä on kunhan maha täyttyy!

• Utelias
        eläköön lidl! kirjoitti:

pyh ja vielä kerran pyh! mitä väliä minkä maalaisia ne tuotteet on kunhan ovat syötäviä ja halpoja!

Siis sulle on just se ja sama syötkö kotimaista lihaa vai jotain BSE-saasteista (tiedätkö edes mitä se tarkottaa) lihaa, mikäli sitäkään LIDLin hyllyiltä löytyy, eipä taida löytyä...

• Vapaan kilpailun kannattaja
        !?! kirjoitti:

Käyttää säästyneet rahat kotimaisten tavaroiden ostoon... Varmaan, monenko ihmisen tiedät tai edes luulet niin tekevän?
        Kyllähän ne "halvat hinnat" saattaa auttaa opiskelijoita tai työttömiä, mutta onkohan se tuontimoska jota LIDL kauppaa, sittenkään niin halpaa, laadusta mulla ei oo tietoo enkä viitsi sitä edes ajatella...

Sanot, ettet tiedä Lidl:in laadusta mutta päätit kuitenkin viitata Lidlin myymiin tuotteisiin "tuontimoskana". Naurettavaa.

Tuo on juuri sellaista aivopesupaskaa, mitä olemme vuosikymmenien ajan oppineet nielemään. Suomalainen laatu on aina parempi kuin muiden maiden laatu. Väkisin keinolamppujen alla kasvatettu tomaatti on aina parempi kuin luonnossa aurinkoa imenyt espanjalainen tomaatti. Suomalaiset ne vasta osaa telkkareita tehdä jne. Herätkää todellisuuteen. Tuolla muualla euroopassa suomalainen laatukuva keikkuu jossain samalla tasolla Kreikan ja Portugalin kanssa. Ostaisitko sinä kreikkalaisen väritelevision?

Sama juttu jatkuu nyt ruoan kanssa. Saksalainen elintarvikevalvonta on monilta osin jopa tiukempi kuin suomalainen vastaava. Sitä paitsi useat Lidlin tuotteista on joka tapauksessa Suomessa valmistettuja.

Käsittämätöntä, että tämä vanhakantainen Suomen versio kommunismista on pesiytynyt niin tiukasti meihin, että vapaa kilpailu nähdään jonain omituisena mörkönä. Jotkut idiootit jopa kertovat innoissaan maksavansa mielellään vaikka vähän enemmän ruoastaan, kunhan saavat ostaa sen Keskosta tai muusta keskusliikkeen omistamasta putiikista. Haloo! Ettekö ole huomanneet, että meiltä on pumpattu vuosikausia Euroopan liki kalleinta hintaa ruoasta. Milloin on vedottu työvoiman kalleuteen, milloin kalliiseen logistiikkaan ja pitkiin etäisyyksiin. Näköjään ruokaa kannattaa roudata Saksasta asti ja silti myydä halvemmalla. Keskusliikkeet ovat puhuneet paskaa ja kilteiltä suomalaisilta on lypsetty pätäkkä tehokkaasti parempiin lompsiin.

• Tiedoksi!
        Lupu kirjoitti:

Lidlissä myytävät tuotteet ovat todellisuudessa samaa tavaraa, jota myydään muissa kaupoissa jollain muulla nimellä. Esim. Lidlin raejuusto on Valion tekemää, se on vain pakattu eri nimellä eri pakettiin, mutta muuten se on täysin samaa raejuustoa.

• Lupu
        Felke kirjoitti:

Kirjoittelustasi ei pääse jyvälle mihin sillä pyrit. Kotimaiset kauppaketjut myyvät samaa tavaraa samoilla pelisäännöillä kun Lidl. Eikö ole jo aika Suomeenkin saada aikaiseksi aitoa kilpailua? Lidlin keskusvarasto, liikehuoneistot ja logistiikka työllistää monia suomalaisia, jotka todennäköisesti ilman tätä mahdollisuutta olisivat kortistossa. Kun huomioit mm.Lidlin maksavat palkkatulot, liikehuoneistojen vuokratuotot ja investointeihin käytetyt eurot tuskin voit vähätellä uuden kauppaketjun etuja koko Suomelle. Ja terve kilpailu näkyy kuluttajan kukkarossa.

Kyllä voi vähätellä. Montako työntekijää olet nähnyt siellä lidlissä kun kävit. Nyt tarvitsee ottaa myös huomioon myös se, että ketju on vasta avattu ja porukkaa käy kunnolla elikä kyllä parin kuukauden päästä siellä ei ole niin paljon ruuhkaa kuin avajaiskuukausina ja mites sitten käy? Ei ole niin paljon h:lökuntaa, koska lidl on tunnettu juuri työtehoistaan palvelusta välittämättä. Kyllä siellä kassoja piisaa, sehän on selvä, mutta onko h:lökuntaa muualla myymälässä? Onko varsinkaan kello 18 jälkeen kun joutuu maksaa iltalisiä h:lökunnalle? Tällä kirjoituksella ajan takaa sitä, että kaupoissa kulurakenne on normaalisti sellainen että palkkakustannukset ovat noin 6.5% luokkaa liikevaihdosta, että palvelu pelaa. Lidlillä tämä sama luku on varmaan 3% luokkaa.Tästä tähän!

• Pakana(M)
        Kysyvä kirjoitti:

yllättävässä yhteydessä?

Meille on valtiovallan taholta opetettu verbin "jeesustalla" käyttö. Moos...eiku Lipponenhan käyttää tuota mainiota verbiä.

Mitä mieltä olet Jeesus-teipistä? Minusta se on mitä mainioin apu, sillä voi tehdä ihmeitä.

• lellu
        Ilmatar kirjoitti:

Olen itse opiskelija, joten rahaa ei ole liikaa, mutta silti pitäisi ajatella sitä yhtä kahvipakettia laajemmin... Ajatteles vaikka niitä opiskelijoita, jotka joutuu tekemään kovasti töitä lidlin tapaisissa paikoissa ja saa naurettavan pientä palkkaa. Henk.koht. en tiedä lidlin maksamaa palkkaa, mutta ikäviä juttuja olen kuullut niiltä jotka siellä työskentelevät.

• Sebastian*
        lellu kirjoitti:

Olen itse opiskelija, joten rahaa ei ole liikaa, mutta silti pitäisi ajatella sitä yhtä kahvipakettia laajemmin... Ajatteles vaikka niitä opiskelijoita, jotka joutuu tekemään kovasti töitä lidlin tapaisissa paikoissa ja saa naurettavan pientä palkkaa. Henk.koht. en tiedä lidlin maksamaa palkkaa, mutta ikäviä juttuja olen kuullut niiltä jotka siellä työskentelevät.

Nuorten myyjien palkkaus menetelmää voidaan katsoa toki kahdelta kantilta;
        1# Se voidaan nähdä hyvänä asiana, sikäli että vaikka palkka onkin alhainen se kuitenkin tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden edes jonkin sortin tuloihin ja työkokemukseen, jota nykyään tunnutaan vaadittavan lähes jokaisessa työpaikassa.
        2# Asia voidaan nähdä myös niin että ketju maksaa törkeän alhaista palkkaa tietäen että käytännössä ainoastaan opiskelijat/työttömät suostuvat tälläiseen palkkaukseen.
        Ketju on varmasti tietoinen ettei heidän maksama palkkansa mahdollista työntekijälle pitkäaikaista uraa/työsuhdetta.
        Lisäksi suuret ketjut usein jakavat työvuorot niin että täysimittaisia lomia ei voi ansaita jne.

• Sebastian*
        Felke kirjoitti:

Onko kirjoitukseni tosiaan niin vaikea selkoista?
        Olet oikeassa että keskusvarasto, liikehuoneisto ja logistiikka työllistää ihmisiä, en ole tähän seikkaan väittänyt vastaan, mutta jos LIDL myymät elintarvikkeet ovat ULKOMAISIA se VÄHENTÄÄ työpaikkoja Suomalaisista ELINTARVIKKEITA VALMISTAVISTA yrityksistä ENEMMÄN KUIN pystyy tarjoamaan myynnin, logistiikan, keskusvaraston jne. muodossa.
        Eli vaikka olen kanssasi samaa mieltä siitä että LIDL palkkaa toki henkilökuntaa, sen vaikutuksen Suomalaiseen elintarviketeollisuuteen ovat kuitenkin vahingollisemmat kuin sen myymälöiden tuomien työpaikkojen hyöty.
        Oletko eri mieltä?

• Kysyvä
        Pakana(M) kirjoitti:

Meille on valtiovallan taholta opetettu verbin "jeesustalla" käyttö. Moos...eiku Lipponenhan käyttää tuota mainiota verbiä.

Mitä mieltä olet Jeesus-teipistä? Minusta se on mitä mainioin apu, sillä voi tehdä ihmeitä.

Minusta koko verbi vaikuttaa
        teennäiseltä ja sopimattomalta
        ja sitä käyttävä tulee mielestäni
        tahtomattaankin halventaneeksi
        kristinuskoa ja Jeesuksen nimeä.
        Kas en vieläkään tiedä mitä
        Lipponen oikein tarkoitti silloin
        eduskunnassa kyseistä verbiä käyttäessään,
        mutta toki olisi voinut saman asian
        toisillakin sanakäänteillä ilmaista.
        Ilmeisesti tällä tarkoitettiin esim.
        opposition jotain hurskastelua. Sekin
        on parempi ilmaisu. Mutta tässä
        on taas yksi syy siihen miksi en
        Lipposesta oikein tykkää.
        Mistään Jeesus-teipistä en tiedä.
        Mitä sillä tarkoitit?

• er
        Lupu kirjoitti:

Se oikea sanamuoto on kirjoitettuna
        "onpa".

• ...
        er kirjoitti:

"onpa".

voipa ettäpä sentään..

• eläköön lidl!
        Utelias kirjoitti:

Siis sulle on just se ja sama syötkö kotimaista lihaa vai jotain BSE-saasteista (tiedätkö edes mitä se tarkottaa) lihaa, mikäli sitäkään LIDLin hyllyiltä löytyy, eipä taida löytyä...

...mitään tautihysterioita. en kyllä syö lihaa, mutta vaikka söisinkin. höpö höpöä että ruoasta jotain tulisi. eihän sitä vois mitään syödä jos rupeaisi pelkäämään.

• er
        ... kirjoitti:

voipa ettäpä sentään..

Ja myös "Juhlamokka" ja "samanlaatuista" pitää
        pitää kirjoittaa tällä tavoin.

• Felke
        Sebastian* kirjoitti:

Onko kirjoitukseni tosiaan niin vaikea selkoista?
        Olet oikeassa että keskusvarasto, liikehuoneisto ja logistiikka työllistää ihmisiä, en ole tähän seikkaan väittänyt vastaan, mutta jos LIDL myymät elintarvikkeet ovat ULKOMAISIA se VÄHENTÄÄ työpaikkoja Suomalaisista ELINTARVIKKEITA VALMISTAVISTA yrityksistä ENEMMÄN KUIN pystyy tarjoamaan myynnin, logistiikan, keskusvaraston jne. muodossa.
        Eli vaikka olen kanssasi samaa mieltä siitä että LIDL palkkaa toki henkilökuntaa, sen vaikutuksen Suomalaiseen elintarviketeollisuuteen ovat kuitenkin vahingollisemmat kuin sen myymälöiden tuomien työpaikkojen hyöty.
        Oletko eri mieltä?

Mopo karannut käsistä? Samalla logiikalla pitäisi kieltää ulkomaisten öljyhtiöiden, linja-autoyhtiöiden, vaateliikkeiden, kodinkoneliikkeiden jne toiminta Suomessa. Ettei tässä ole kysymys jostain henkilökohtaisesta kaunasta Lidliä kohtaan taustalla. Sen verran argessiivisia mielipiteitä täällä esitetään yksittäisestä toimijasta. Ja lopuksi - vapaassa markkinataloudessa kysynnän ja tarjonnan laki määrää voittajat. Uusi kilpailuasetelma laittaa myös muut ketjut tarkistamaan tehokkuuttaan ja hintatasoaan.

• me
        Sebastian* kirjoitti:

Nuorten myyjien palkkaus menetelmää voidaan katsoa toki kahdelta kantilta;
        1# Se voidaan nähdä hyvänä asiana, sikäli että vaikka palkka onkin alhainen se kuitenkin tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden edes jonkin sortin tuloihin ja työkokemukseen, jota nykyään tunnutaan vaadittavan lähes jokaisessa työpaikassa.
        2# Asia voidaan nähdä myös niin että ketju maksaa törkeän alhaista palkkaa tietäen että käytännössä ainoastaan opiskelijat/työttömät suostuvat tälläiseen palkkaukseen.
        Ketju on varmasti tietoinen ettei heidän maksama palkkansa mahdollista työntekijälle pitkäaikaista uraa/työsuhdetta.
        Lisäksi suuret ketjut usein jakavat työvuorot niin että täysimittaisia lomia ei voi ansaita jne.

mennä sinne töihin! Ei oo pakko ostaakaan sieltä! Mä ostan sieltä mutta mitä se kellekään kuuluu!

• ii
        Felke kirjoitti:

Mopo karannut käsistä? Samalla logiikalla pitäisi kieltää ulkomaisten öljyhtiöiden, linja-autoyhtiöiden, vaateliikkeiden, kodinkoneliikkeiden jne toiminta Suomessa. Ettei tässä ole kysymys jostain henkilökohtaisesta kaunasta Lidliä kohtaan taustalla. Sen verran argessiivisia mielipiteitä täällä esitetään yksittäisestä toimijasta. Ja lopuksi - vapaassa markkinataloudessa kysynnän ja tarjonnan laki määrää voittajat. Uusi kilpailuasetelma laittaa myös muut ketjut tarkistamaan tehokkuuttaan ja hintatasoaan.

Eihän tässä nyt mistään kieltämisestä ole ollut kyse, vaan aikuisen ihmisen esittämistä mielipiteistä! Älkää aina kärjistäkö asioita liian voimakkaasti.

Tämä on siis vain keskustelu Lidl-nimisen kauppaketjun vaikutuksista suomalaiseen vähittäismyyntitoimialaan ja muihinkin asioihin. Kukaan ei missään tapauksessa voi vaatia toisia kuluttajia toimimaan oman mielipiteensä mukaisesti, mutta jokainen voi esittää oman näkemyksensä asiasta. Tämän jälkeenkin jokainen kuluttaja on vapaa hankkimaan haluamiaan tuotteita ja palveluita mistä ikinä haluaa!

• Sebastian*
        Felke kirjoitti:

Ei se samalla logiikalla kyllä ihan noin toimisi.
        Eihän nyt puhuta kokonaan ulkomaisten tuotteiden syrjimisestä vaan SuperStore tyylisten ketjujen toiminnasta.
        Puhun:
        - Alhaisista palkoista vaikka LIDL on suuret liikevoitot kahmiva yritysketju.
        - Lähes puhtaasti ulkomaisten tuotteiden myymisestä.
        - Tietoisesta tavasta haalia markkina alueet ja kaataa lähikaupat.
        - jne. jne.

Mistään henkilökohtaisista kaunoista tässä ei ole kyse, en ole ollut töissä tai asioinut LIDL ketjun kaupoissa, sen johtoporras ei ole käynyt kusemassa muroihini tms.
        Kovin aggressiivisiksi en myöskään kirjoituksiani koe.
        Nämä ovat puhtaasti omia näkemyksiäni asiasta, keskustelupalstojen perimmäinen tarkoitushan kaiketi on mielipiteiden vaihto?
        Tottahan se on että vapaassa markkinataloudessa kysynnän ja tarjonnan laki määrää voittajat, mutta meillä kuluttajilla on toki valintoinemme mahdollisuus vaikuttaa siihen kuka on voittaja.
        Ostapäätökseen voi siis myös hintojen lisäksi vaikuttaa eettiset syyt, heitetään esimerkiksi vaikka Reilunkaupan banaanit vs Chiquita.
        Tehokkuuden ja hintatason määrittäminen on nimenomaan niitä seikkoja jotka tuovat omat varjopuolensa näiden ketjujen mukana.
        Tehokkuus tarkoittaa yleensä mahdollisimman paljon mahdollisimman pienellä yrittämisellä.
        Helpoin tapa karsia menoja on luonnollisesti palkatun henkiöstön vähentäminen, työntekijöiden työvuorojen jakaminen niin pieniksi että mahdollisia lisäkustannuksia aiheuttavia etuisuuksia/velvollisuuksia ei tarvitse maksaa niin paljon jne jne.
        Löysin hyvänä esimerkkinä tilaston jossa verrattiin Sadan suurimman ylikansallisen yrityksen taseiden loppusummia ja henkilöstön määrää vuosina 1980 ja 1995;
        mielenkiintoista sikäli että yritysten taseiden loppusummat olivat nousseet tällä aikavälillä 697% kun taas henkilöstön määrä oli laskenut 7,6 prosenttia.
        Tämä on käytännön esimerkki siitä mitä suuret "brändit" toiminnallaan saavat aikaan.
        Mahdollisimman suuret voitot, mahdollisimman pienet menot = mahdollisimman vähän palkattua henkilöstöä.
        Yhtenä kirjoitusteni tarkoituksena on myös kyseenalaistaa omat näkemykseni ja katsoa jos joku todistaa omat väitteeni vääriksi, pystyn näin ollen myös korjaamaan omat näkemykseni.
        Ei tälläisestä mielipiteiden/näkemysten vaihdosta herneitä nenään kannata ottaa, Felke =)

• Lupu
        er kirjoitti:

"onpa".

Kerro nyt äidinkielen nerona, miksi laitoit sitaatit onpa sanan kummallekkin puolelle?

• Simpauttaja
        Jeesuksesta kirjoitti:

Onko tämä osoitus siitä, että
        sanalla Jeesus ei täällä
        kirjoittelijoilla olisi mitään
        merkitystä, kun sitä ihmetellään,
        kun takerrun sen käyttöön tässä
        yhteydessä?

kaikki muut eivät ole samanlaisia hihhuli-uskovaisia kuin sinä! Muunlainen et voi olla, kun johonkin nimeen takerrut, joka sattuu olemaan sama, kuin maailman suosituimman kirjan päähenkilön nimi!

• j
        Sebastian* kirjoitti:

- jne. jne.

"- Lähimyymälöiden kaatuminen hilpakilpailun takia. Siinä kaatuu sitten muutaman ihmisen työpaikat ja lisäksi lähiöstä katoaa elintarvike kauppa; palvelut huononevat ja valinnan varat vähenevät. "

Suurempia myymälöitä nämä Prismat, EuroSparit ja KKK-KKKK marketit ovat. Lidl on kooltaan ehkä jotain KK-marketin tasoa, eli kun pitää valita KKKK kitumarketin ja lidlin välilllä (lähellä toisiaan) niin kannatan tietysti pientä lähiökauppaa eli Lidliä?

• maunu
        Sebastian* kirjoitti:

Ei se samalla logiikalla kyllä ihan noin toimisi.
        Eihän nyt puhuta kokonaan ulkomaisten tuotteiden syrjimisestä vaan SuperStore tyylisten ketjujen toiminnasta.
        Puhun:
        - Alhaisista palkoista vaikka LIDL on suuret liikevoitot kahmiva yritysketju.
        - Lähes puhtaasti ulkomaisten tuotteiden myymisestä.
        - Tietoisesta tavasta haalia markkina alueet ja kaataa lähikaupat.
        - jne. jne.

Mistään henkilökohtaisista kaunoista tässä ei ole kyse, en ole ollut töissä tai asioinut LIDL ketjun kaupoissa, sen johtoporras ei ole käynyt kusemassa muroihini tms.
        Kovin aggressiivisiksi en myöskään kirjoituksiani koe.
        Nämä ovat puhtaasti omia näkemyksiäni asiasta, keskustelupalstojen perimmäinen tarkoitushan kaiketi on mielipiteiden vaihto?
        Tottahan se on että vapaassa markkinataloudessa kysynnän ja tarjonnan laki määrää voittajat, mutta meillä kuluttajilla on toki valintoinemme mahdollisuus vaikuttaa siihen kuka on voittaja.
        Ostapäätökseen voi siis myös hintojen lisäksi vaikuttaa eettiset syyt, heitetään esimerkiksi vaikka Reilunkaupan banaanit vs Chiquita.
        Tehokkuuden ja hintatason määrittäminen on nimenomaan niitä seikkoja jotka tuovat omat varjopuolensa näiden ketjujen mukana.
        Tehokkuus tarkoittaa yleensä mahdollisimman paljon mahdollisimman pienellä yrittämisellä.
        Helpoin tapa karsia menoja on luonnollisesti palkatun henkiöstön vähentäminen, työntekijöiden työvuorojen jakaminen niin pieniksi että mahdollisia lisäkustannuksia aiheuttavia etuisuuksia/velvollisuuksia ei tarvitse maksaa niin paljon jne jne.
        Löysin hyvänä esimerkkinä tilaston jossa verrattiin Sadan suurimman ylikansallisen yrityksen taseiden loppusummia ja henkilöstön määrää vuosina 1980 ja 1995;
        mielenkiintoista sikäli että yritysten taseiden loppusummat olivat nousseet tällä aikavälillä 697% kun taas henkilöstön määrä oli laskenut 7,6 prosenttia.
        Tämä on käytännön esimerkki siitä mitä suuret "brändit" toiminnallaan saavat aikaan.
        Mahdollisimman suuret voitot, mahdollisimman pienet menot = mahdollisimman vähän palkattua henkilöstöä.
        Yhtenä kirjoitusteni tarkoituksena on myös kyseenalaistaa omat näkemykseni ja katsoa jos joku todistaa omat väitteeni vääriksi, pystyn näin ollen myös korjaamaan omat näkemykseni.
        Ei tälläisestä mielipiteiden/näkemysten vaihdosta herneitä nenään kannata ottaa, Felke =)

Yrityksen tehtävä on tuottaa voittoa.
        Siihen pyrkii jokainen yritys parhaansa mukaan lakia noudattaen. Ehkä pelastusarmeija ja jotkut muut voivat harjoittaa hyväntekeväisyyttä.
        Palkoista puheenollen Lidl on pikkutekijä esim. Mack Donaldsiin verrattuna. Onko kukaan nähnyt iäkkäämpää myyjää siellä. Katselin tuolla Prismassa tuotteiden kotimaisuutta.Tuntuu,että valtaosa on muualta kuin kotimaasta.Suuresta osasta ei edes selvinnyt missä päin oli tehty.
        Kotimainen tuote pärjää kyllä jos hinta laatu suhde on paikallaan.

• joku
        Lupu kirjoitti:

ei kelpaa saksanmiehille työnjälki LIDL:ssä.
        useempaankin kertaan on pitänyt tehdä toisin kun ei miellyttänyt rakennusvaiheessa! kas kun eivät käskeneet nostaa taloa ylös ja kääntää koko paskaa eripäin!

En tiedä muista elintarvikkeista, mutta ainakin rypäleet ja persikat ovat kuivahkoja ja mauttomia.

T. *Eräänki kerran kironnu*

• er
        Lupu kirjoitti:

Kerro nyt äidinkielen nerona, miksi laitoit sitaatit onpa sanan kummallekkin puolelle?

Halusin korostaa sanaa "onpa"
        ja siksi sitaatit, aivan
        kuten korostan tässä taas
        toista sinun käyttämääsi sanaa
        joka kuuluu oikein kirjoitettuna
        "kummallekin".

• Jeesuksesta
        Simpauttaja kirjoitti:

kaikki muut eivät ole samanlaisia hihhuli-uskovaisia kuin sinä! Muunlainen et voi olla, kun johonkin nimeen takerrut, joka sattuu olemaan sama, kuin maailman suosituimman kirjan päähenkilön nimi!

Mutta miksi kyseistä "jeesustelu"
        -termiä sitten käytetään? Kuka
        sen aloitti ja mitä sillä
        oikeasti tarkoitetaan? Mihin
        sillä viitataan ja onko sillä
        sitten oikeasti mitään tekemistä
        sanan "Jeesus" kanssa? (Muutenhan
        voitaisiin kyseistä johdosta käyttää
        muistakin nimistä esim. "mattistelua" tai
        "maijastelua".) Noitten esimerkkien
        valossa tällaiset johdokset
        saavat yhä kummempia merkityksiä.
        Ettei liene ihan turha sana
        siinä mielessä kuin vaikka
        "itse asiassa" on turha ilmaus,
        joka ei merkitse yhtään mitään.

• Sebastian*
        maunu kirjoitti:

Yrityksen tehtävä on tuottaa voittoa.
        Siihen pyrkii jokainen yritys parhaansa mukaan lakia noudattaen. Ehkä pelastusarmeija ja jotkut muut voivat harjoittaa hyväntekeväisyyttä.
        Palkoista puheenollen Lidl on pikkutekijä esim. Mack Donaldsiin verrattuna. Onko kukaan nähnyt iäkkäämpää myyjää siellä. Katselin tuolla Prismassa tuotteiden kotimaisuutta.Tuntuu,että valtaosa on muualta kuin kotimaasta.Suuresta osasta ei edes selvinnyt missä päin oli tehty.
        Kotimainen tuote pärjää kyllä jos hinta laatu suhde on paikallaan.

Yritys tottakai yrittää tuottaa voittoa parhaansa mukaan, mutta mielestäni kuitenkin yrityksillä on vastuunsa työntekijöistä ja ympäristöstään.
        Lisäksi jos yritys tuottaa valtavaa voittoa, johtoporras saa rahaa enemmän kuin ehtii tuhlata, mutta myyjät ja muut alemman portaan henkilöstö edelleen saa alhaista palkkaa, jotta yritys tuottaisi mahdollisimman paljon voittoa, tällöin mielestäni yrityksen etiikka on pahasti kieroutunut.
        Lisäksi useissa yrityksissä on nähty tapauksia joissa yritys irtisanoo valtavan määrän työntekijöitä, siirtää tuotannon kolmansiin maihin ja johtajat saavat samaan aikaan miljoonien bonukset.
        Edellisessä kirjoituksessani antama esimerkki siitä kuinka yritykset olivat tuottaneet yli 600% nousun rahallisesti, mutta työntekijöitä oltiin vähennetty yli 7%, on hyvä esimerkki kieroutuneesta yrityksen johtamisesta.
        En ole sitä mieltä että LIDL tyylisiä SuperStore ketjuja tulisikaan pitää väkipakoin Suomen vapaakauppa markkinoilta ulkona, mutta kritisoin vain LIDL ketjun toimintaa.

• Lupu
        er kirjoitti:

Halusin korostaa sanaa "onpa"
        ja siksi sitaatit, aivan
        kuten korostan tässä taas
        toista sinun käyttämääsi sanaa
        joka kuuluu oikein kirjoitettuna
        "kummallekin".

?

• er
        Lupu kirjoitti:

?

...ja Lidl:kin kas kummaa toimii Suomessa suomeksi.

• patu
        Lupu kirjoitti:

oli ainakin ostamani euron kahvipaketti ihan hyvää tavaraa, vähän tummempaa paahtoa kun "suomalaiset", kahvit, mutta vaihteluhan vain virkistää. Tiedä sitten ketä riistetään noilla hinnoilla, mutta siitähän ei ollutkaan kai kyse.

• työntekijä
        Repe Ruutikallo kirjoitti:

Lidl sitten maksaa? Kukaanhan ei tiedä kuka olet, joten voit kertoo...

LIDL maksaa työehtosopimuksen mukaista palkkaa! Mikä tarkottaa sitä, että aiempi työkokemus kaupanalalta otetaan huomioo.! Ja siihen vain jokainen on pystynyt itse vaikuttamaan.

• H. Moilanen

En tiedä työntekijöistä, mutta asiakkaille Lidl ainakin tarjoaa samoja tuotteita kuin muut kaupat, mutta edullisemmin. Ja käsittääkseni jopa edullisesti tuotteita joita ei Suomesta muualta saa.

Jos tuo on asiakkaan hyväksikäyttöä, niin mitähän harrastavat muut kauppaketjut?

• Sebastian*

Kuluttuja vaikuttaa ostopäätöksillään paljon muuhunkin kuin montako euroa ostoksiin menee.
        Työllisyys on Suomessa jo tällä hetkellä sellainen vitsaus että jos LIDL kaltaiset ketjut yleistyvät rajusti, on Suomalaisilla mahdollisuus ostaa hiukan halvempia elintarvikkeita, mutta toisaalta taas Suomalainen elintarviketeollisuus alkaa tehdä tappiota ja moni Suomalainen jää työttämäksi.
        Uskon vahvasti että Suomalainen työllistetty joka ostaa elintarvikkeensa kotimaisesta lähikaupasta, tulee paremmin toimeen kuin työttömäksi jäänyt entinen lähiökaupan työntekijä/elintarviketeollisuuden työntekijä joka ostaa elintarvikkeensa LIDL ketjun myymälästä.

• Kyselijä
        Sebastian* kirjoitti:

Kuluttuja vaikuttaa ostopäätöksillään paljon muuhunkin kuin montako euroa ostoksiin menee.
        Työllisyys on Suomessa jo tällä hetkellä sellainen vitsaus että jos LIDL kaltaiset ketjut yleistyvät rajusti, on Suomalaisilla mahdollisuus ostaa hiukan halvempia elintarvikkeita, mutta toisaalta taas Suomalainen elintarviketeollisuus alkaa tehdä tappiota ja moni Suomalainen jää työttämäksi.
        Uskon vahvasti että Suomalainen työllistetty joka ostaa elintarvikkeensa kotimaisesta lähikaupasta, tulee paremmin toimeen kuin työttömäksi jäänyt entinen lähiökaupan työntekijä/elintarviketeollisuuden työntekijä joka ostaa elintarvikkeensa LIDL ketjun myymälästä.

esimerkki siitä kuinka työttömyyttä aiheutetaan. Taidetaan osata se taito itsekkin ilman saksalaisia mutta ompahan taas yksi hyvä syntipukki lisää...

• Sebastian*
        Kyselijä kirjoitti:

esimerkki siitä kuinka työttömyyttä aiheutetaan. Taidetaan osata se taito itsekkin ilman saksalaisia mutta ompahan taas yksi hyvä syntipukki lisää...

En usko minäkään että LIDL olisi pahin esimerkki siitä kuinka työttömyyttä aiheutetaan, mutta LIDL kauppaketju ei ole myöskään omiaan parantamaan Suomen työllisyys tilannetta.

• Scorner

Muut ketjut tarjoavat kuluttajan käyttöön noin 20 000 eri tuotetta, kun taas Lidl vain 2 000. Jokaisella ketjulla on Lidl tuotteille pärjäävä merkki. Keskolla on Euroshopper ja Pirkka. SOK:lta ja Elannolta sekä Tradekalta löytyvät Rainbow sekä halpistuote, jonka nimeä en juuri nyt muista.

Miten niin Lidl tarjoaa samoja tuotteita? Tämä vaittämä ei pidä paikkaansa, koska Lidl-brandin alla ei todellakaan ole kuin muutaman poikkeuksen lisäksi montaa suomalaista tuotetta. Sitä paitsi, jos typerät suomalaiset tavarantoimittajat tarjoavat Lidl:lle omia tuotteitansa liian halpaan hintaan, niin muut ketjut joutuvat maksamaan viulut. Kaikella on hintansa!

• Tyytyväinen
        Sebastian* kirjoitti:

Ei liene kovinkaan suuri salaisuus, että Kesko, S-ryhmä, Siwa ym. myyvät liikkeissään sekä ulkomaisia että kotimaisia tuotteita.

Aivan samoin kuin Lidl.

• Kyselijä

ja juomansa ostaa. Jos ei pidä LIDL:stä tai sen tuotteista syystä tai toisesta kukaan ei pakota siellä vierailemaan.
      Luulisi kuitenkin, että valtaosalle on hyvä asia, että on tullut uusi uudentyyppinen kauppaketju jonka hintataso on edullinen ja josta löytyy sellaisia tuotteita joita muualla Suomessa ei ole.

Ainahan työantajat käyttävät työntekijöitä hyväkseen ja taitavat vielä maksaa siitä palkkaakin. En ole vielä kuullut liikeyrityksestä jossa homma toimisi jotenkin muulla tavalla.

• Saku

Suomalaiset ovat kautta historian tehneet aina mieliksi saksalaisille. Ja aina suomalaiset ovat jääneet tappiolle. Viimeisimmät saavutukset ovat umts-kaupat, käytetyt autot ja Lidl. Mitä seuraavaksi? Mistähän tämä johtuu?

• Scorner

Ei varmaan työnantaja maksa työntekijälle palkkaa siitä, että käyttäisivät työntekijöitä hyväkseen... ;-)

Kai jokainen työntekijä ansaitsee palkkansa työllä ja työnantaja saa työsuorituksen. Onko loppukaneettisi ironinen vai oletko hieman yksinkertainen?

• ymmällään

Kuka olisi niin hullu, että kehottaisi ihmisiä olemaan menemättä ostoksille omaan työpaikkaansa?
      sehän olisi varmin tapa menettää työpaikka, jos ei ole asiakkaita.
      Ettei vaan olisi kilpailijan palveluksessa olevan kirjoittelua?

• Vapaa valinta

Lidl noudattaa Suomen lakeja niinkuin muutkin. Ompa nyt tunkua Keskolla ja muilla tuoda markkinoille halvempia tuotteita, miksei aiemmin?Onhan Lidlissä aika paljon myös Suomessa tehtyjä tuotteita.Teitä on kiskottu vuosia ja haluatte,että se jatkuu? Kilpailu on meidän kuluttajien etu. Käykää missä kaupassa haluatte,kyllä markkinavoimat lopulta ratkaisevat.

• Scorner

Niin, kommentoit, että Lidl polkee työntekijöiden oikeuksia. Kommenttisi varmaan pitää paikkaansa, mutta onhan se tosi asia, että Lidl on tuonut Suomeen monta uutta työpaikkaa (tämä lienee ainoa positiivinen seikka kilpailun herättämisen lisäksi).

Toisaalta on tunnettu fakta, että Lidl toimii siten miten vain on halvinta. Ei markkinointia, ei viestintää ja ei etenkään etuuksia henkilökunnalle. Lidlissä vain esimiesasemassa olevat henkilöt saavat kunnon palkkaa. Henkilökuntana käytetään vain halpatyövoimaa eli niitä, jotka ovat koululaisia tai eivät omaa alakohtaista kokemusta. Tiedän, että Lidl maksaa 10% yli TESsin, mutta vastaavasti monessa muussa kaupassa alansa huiput saavat suurehkoa hyvänmiehenlisää.

Lidlistä voi löytyä muutamaa kotimaista brandia, jotta he pystyisivät osoittamaan kuinka kalliita Suomalaiset tuotteet ovat verrattuna omiin Lidl merkkeihin. Paskastahan ei tarvitse maksaa juuri mitään!

Ikävä tosiasia on, että suomalaiset ovat riittävän hölmöä kansakuntaa käydäkseen Lidlin kaltaisessa loisyrityksessä. Jos ette Lidl:n strategiaa tienneet; Lidl-kauppa liimautuu aina paikkakunnan merkittävimmän kauppakeskuksen viereen ja pyrkii ryöstämään mahdollisimman paljon asiakkaita itselleen. Tarkoituksena ei ole tarjota palvelua tai asiantuntemusta, vaan kohtuu hintaan (mukamas) korviketta. Ikävää on, että nykyään Suomesta rahaa virtaa ulkomaalaisille organisaatiolle.

Suosikaa nyt suomalaista, jottei raha mene rajojen ulkopuolelle. Kotimainen kilpailu on riittävää ja tervettä. Me emme kaipaa loisia yhteisöömme. Suosin aina ostoissani suomalaista: ei Sparia, ei Giganttia, ei Ikeaa, eikä myöskään Lidliä.

• Simpauttaja

heräsi kysymys, että millainen mahtaa olla ruokakaupassa työskentelevä alansa huippu, jotta sille täytyisi oikein hyvänmiehehlisää maksaa!?

Kaikki Vähittäiskaupan tehtävät ovat niin yksinkertaisia, ettei niissää kovinkaan kummoista alan huippuutta tarvita!?

Ainut missä täytyy edes hieman osata ajatella, on ostot ja markkinoinnin kanattava suunnittelu ja toteutus! ;) Harmittavaa kaupankannalta on vain se, etteivät osastonhoitajan ym. yleensä näitäkään hommiansa hallitse! Tämän olen huomannut kun olen vähittäiskaupoille yli 7 vuotta elintarvikkeita kaupitellut!

• helppoheikki

Yhdentekevää jauhamista.
        Suomi poika laittaa rahansa kuitenkin vaikka Viron mafialle hymyssä suin, joko Tatjanan pers*****n tai piraatteihin, jossei voi antaa niitä jollekin ulkomaiselle kauppaketjulle :)

• 1X

Jaa vai Lidl ei markkinoi? No mitäs vittua ne Lidlin mainokset sitten ovat joita tipahtelee postilaatikosta joka viikko!??
        Ja "Sieltä ostetaan mistä Halvimmalla saadaan".;) Lidlihän tekee vain businessta. Sitä ihan samaa mitä Kesko ja Prismat ja Citymarketit tekevät.
        ja minun puolesta täälä saa olla vaikka Miljoona supersupermarkettia joka kylässä perkele! Jos se vaan kannattaa heille. Jokainen saa ostaa sieltä eväksensä mistä haluaa. Mutta Suomi on köyhä maa..ja köyhän kansan pitää saada Kaikki Halvalla.
        Itse en ole henk.koht. käynyt kertaakaan meidän kylän Lidl:ssä.

• Mies -isolla M-
        Simpauttaja kirjoitti:

heräsi kysymys, että millainen mahtaa olla ruokakaupassa työskentelevä alansa huippu, jotta sille täytyisi oikein hyvänmiehehlisää maksaa!?

Kaikki Vähittäiskaupan tehtävät ovat niin yksinkertaisia, ettei niissää kovinkaan kummoista alan huippuutta tarvita!?

Ainut missä täytyy edes hieman osata ajatella, on ostot ja markkinoinnin kanattava suunnittelu ja toteutus! ;) Harmittavaa kaupankannalta on vain se, etteivät osastonhoitajan ym. yleensä näitäkään hommiansa hallitse! Tämän olen huomannut kun olen vähittäiskaupoille yli 7 vuotta elintarvikkeita kaupitellut!

No, et taida sinäkään itse käydä edes ruokakaupassa.

En itse työskentele kaupan tehtävissä, mutta kyllä ainakin itse arvostan sitä että myyjä jolta kysyn neuvoa (jotten näytä ihan tyhmältä kavereiden silmissä)osaa vastata kysymyksiini.

Lihatiskillä pitää tietää yhtä jos toista, ihan kutenkotona (ai unohdin taas ettet syö kotona).

Myös vaateosastolla on hyvä jos myyjä osaa kertoa tuotteen ominaisuukista. Miten kestää pesua, venyy tai muuta sellaista (ai mutta sinähän asutkin hotellissa ja pesetät pesulassa).

Kaikilla ei kuitenkaan ole varaa olla yhtä tietämätön kuin simputtajalla. Täytty sitä omaakin järkeä olla...

• puolueeton

mistäs lähtien kontulan ostari on ollut paikkakunnan merkittävin ostoskeskus???itselleni on ihan sama,en suosi yhtä kauppaa.käyn missä milloinkin huvittaa....itse olet ilmeisesti jonkun toisen ketjun palveluksessa.itse en kuulu mihinkään kauppa ketjuun.

• ;.-)

LIDN ON KÖYHIEN PAIKKA, KÄVIN KS. "KAUPASSA" KERRAN JA ON VARMA ETTÄ EN ENÄÄ TOISTA KERTAA MENE. MYYDÄÄN JOTAIN TÄYSIN PASKOJA TUOTTEITA, MIELUMMIN OSTAN KUNNON TUOTTEITA MUISTA KAUPOISTA, KUN MENEN EPÄSIISTIIN PULJUUN JOSSA KÖYHÄT IHMISET LAMPPAAVAT SÄÄSTÄÄKSEEN MUUTAMAN HILUN JA SAAMALLA SAMALLA HUONOJA TUOTTEITA, JA KAUPPA ON SITÄ PAITSI AHDAS, LIKAINEN...

• Tyytyväinen

Lidlissä.

Paikka ei ollut likainen vaan puhdas.

Myyjät vastasisvat ystävällisesti kysymyksiini.

Tuotteet olivat laadullisesti hyviä.

Lievä ongelma oli se, että liike oli tupaten täynnä ihmisiä.

Vastapainoksi laskun loppusumma oli miellyttävä yllätys.

Revi siitä.

• Ehe,ehe
        Tyytyväinen kirjoitti:

Lidlissä.

Paikka ei ollut likainen vaan puhdas.

Myyjät vastasisvat ystävällisesti kysymyksiini.

Tuotteet olivat laadullisesti hyviä.

Lievä ongelma oli se, että liike oli tupaten täynnä ihmisiä.

Vastapainoksi laskun loppusumma oli miellyttävä yllätys.

Revi siitä.

Olemme saaneet huomata, että Keskolla on henkilökunnan käytössä "salainen ase" eli PERSETUTKA! Tämä kyseinen aparaatti toimii siten, että kun asiakas tulee liikkeeseen ja menee myyjän luokse niin myyjä kääntää selkänsä/takamuksensa asiakasta kohden.Jos asiakas luulee olevansa fiksu niin hän menee toisen myyjän luokse joka tekee samoin... Tämähän taasen auttaa muita kauppoja kilpailussa.
        Asiakkaat kuitenkin tuovat liikkeeseen rahansa ja asiakas ei aina ole oikeassa, mutta parempi ostava asikas kuin ei asiakasta ollenkaan!

• innovaatio

Paikka, kävelin just viikolla R. Stillerin kanssa pahki ahtaalla käytävällä;)

Tosihan on se, että kun tuotteet ovat halpoja, niin palkatkin... Hommahan yleistyy koko ajan. Ammattiliittojen kannattaisi edes muodon vuoksi kiinnittää asiaan joltistakin huomiota, tosin moneen muuhunkin, ja muidenkin alojen asioihin.

Kannattaa jopa lukaista EU:n talouspoliittisia strategioita, joista näkee, mitä se halvalla saaminen oikeastaan tarkoittaa, muutakin kuin halpoja työntekijöitä. Johdossahan EU:ssa ovat Uusliberalistiset voimat, siis ne voimat, joilla ei Suomessa ole edes eduskuntapaikkaakaan-Siitä on hyvä päätellä suunta jonne ollaan menossa.

• köyhä

voit itsekkin olla köyhä....etsitään sitten lidlistä yhdessä lihapitoista halpaa makkaraa!
        Suomalaisissa kun ei ole muuta kuin jauhoja

• Makkara-Matti
        köyhä kirjoitti:

voit itsekkin olla köyhä....etsitään sitten lidlistä yhdessä lihapitoista halpaa makkaraa!
        Suomalaisissa kun ei ole muuta kuin jauhoja

Olet oikeassa. Suomalaiset makkarat ovat pääsääntöisesti sorkka-sarvi-rasva-jauho -mössöä. Iljettää. Onneksi LIDL:stä saa kunnollisia Eurooppalaisia makkaroita, oluesta puhumattakaan.

• Crusti Croc

Lidl:n pää-asiakasryhmät nro.1 = eläkeläiset
        nro.2 = opiskelijat
        nro.3 = "kaljanostajat"

Nm. Tylsistynyt Lidl:n kassa

• monopoli

Kesko se vasta käyttääkin! Tervetuloa KILPAILU!!!!!!!

• Voi v***u mitä valittajia!

Lidliä. Ilman Lidlin Suomeen rantautumista sinäkin olisit ainoastaan työttömyyspäivärahan nauttija.

• "Varakas"

tuli ihan oma kauppa Suomeen!

• sosiaalipummi
        "Varakas" kirjoitti:

tuli ihan oma kauppa Suomeen!

...että meilläkin on nyt ihan oma kauppa!=)

• Mussukka

Perustele väitteesi!

• Asiakas

Ennenkuin keskustelu menee aivan väärille raiteille kannataa kirjoittaa vaikkapa muistilapulle muutama tärkeä fakta.

Lidl ei ole halpa, ei edes edullinen. Muistelkaapa mitä ruoka maksoi 3 vuotta sitten, yhtäkkiä Lidlin hinnat ovatkin aivan normaaleja.
      Lidl tuntuu edulliselta kun kartellin muodostaneet rosvokaupat, kesko, t-ryhmä, s-ryhmä ovat yhdessä parissa vuodessa nostaneet hintoja 40%.

Lidlin tuotteet ovat laadultaan parempia kuin "vastaavat suomalaiset".
      Kylmä fakta on se, että Saksassa elintarvikkeiden laatu on ylivertainen verrattuna suomalaiseen, tuotteet ovat terveellisempiä, maukkaampia sekä tehtyjä aidoista aineksista, ei korvikkeista tai tärkkelyksestä. Suomenlipun heiluttaminen lidliä vastaan on typerää. Sitäpaitsi suomalaiset ketjut myisivät enemmän ulkomaalaista ruokaa jos olisi varaa parempaan laatuun.

Lidl saattaa viedä työpaikkoja pitkällä aikavälillä, mutta siitä saavat suomalaiset vain syyttää itseään. Kartelliketjujen törkeä hinnoittelun nosto on aiheuttanut sen että ulkomaalainen ketju voi tulla vuodessa maahamme ja pystyttää monta kymmentä ruokakauppaa ja alkaa myymään "edullisesti" ruokaa. Jos suomalaiset kartelliketjut eivät olisi alkaneet ryöstää omilta kansalaisiltaan, ei olisi ollut lidlin tulo järkevää.

Lidl tekee palveluksen suomen kansalle, pitkällä aikavälillä varsinkin.

• XX - kilpailijan miehiä

Hei!

LIDL on kuin Alepa ennen: pieni valikoima
        ja alhaiset hinnat. Tosin ei Alepa ennenkään
        päässyt näin suuriin hintaeroihin muihin Suomen
        ruokakauppoihin verrattuna.
        Eikä valikoima mikään heikko ole esim. pieniin
        K-kauppoihin verrattuna, eikä entisajan Alepaan.
        Nykyäänhän Alepassa on kalliinpaa ja suuremmat
        valikoimat.

Olen muutaman tuotteen hintoja verrannut:
        Sulatejuusto n. 25 mk /kg 300 g isompi yksittäispakattu pakkaus.
        200 g : kg-hinta n. 30 mk, Valio hieman yli 50 mk
        suomalaisilla kilpailijoilla.

Aamiaismurot, perheelle tuplakokoinen pakkaus
        750 g (2 x 375 g) 2,99 euroa eli ale taas
        lähes 50 % suomalaisiin liikkeisiin verrattuna

Isot pizzat pakasteena, altaat usein tyhjiä,
        varmasti selkeästi halvempia, menekkiä tuntuu olevan. Niin huonoja pizzoja ei ole edes myynnissä, kuin nämä ei-pakaste pizzat suom. kaupoissa. Hintaa en muista.

Perunalastut 300 g 1,29 eur, varmasti yli 2 eur
        kilpailijoilla.

Hedelmät tuntuivat myös jonkin verran halvemmilta.

Ja se cola kahden litran pullossa 1,29 eur pantti 0,40 eur. Pullot pal. vain Lideliin,
        taitaa Suomen pullopooli pitää sikahintoja, siksi
        ei Lidl varmaan mennyt mukaan.
        Tässä on ollut vaikeuksia pienillä suomen panimoillakin. Vanha juttu

Voisin vaikka kerätä hintavertailua lisääkin.
        Äsken oli Forssan liikkeen kassakuitti edessä.

terv.

xx (Olen suom. kilpailijalla, atk-hommissa tosin)

• Max

Olen aivan samaa mieltä jokaisesta kohdasta. Puheet suomalaisen ruuan ylivoimaisuudesta ja halpuudesta ovat vain aivopesun tulosta. Hauskinta on se, että suomalaiset ketjut eivät viitsi lähteä laajamittaiseen hintakilpailuun, vaan omalla toiminnallaan takaavat ulkomaiselle kilpailijalle lentävän lähdön Suomen valloitukselleen. Muutaman sisäänvetotuotteen alennus ei tee Keskosta ruokakorivertailussa kilpailukykyistä.

• meillä
        Max kirjoitti:

Olen aivan samaa mieltä jokaisesta kohdasta. Puheet suomalaisen ruuan ylivoimaisuudesta ja halpuudesta ovat vain aivopesun tulosta. Hauskinta on se, että suomalaiset ketjut eivät viitsi lähteä laajamittaiseen hintakilpailuun, vaan omalla toiminnallaan takaavat ulkomaiselle kilpailijalle lentävän lähdön Suomen valloitukselleen. Muutaman sisäänvetotuotteen alennus ei tee Keskosta ruokakorivertailussa kilpailukykyistä.

meillä paikallisessa lidlissä oli enemmän porukkaa tänään kuin hehtaaricittarissa...tämä kertonee jotakin

• Lupu
        meillä kirjoitti:

meillä paikallisessa lidlissä oli enemmän porukkaa tänään kuin hehtaaricittarissa...tämä kertonee jotakin

Kyllä sä oot ollut fiksu, kun tuollaisen huomion teit! Eihän mikään uusi kauppa ikinä vedäkään porukkaa sisään ensimmäisten kuukausien aikana?! Tää onkin ihan uusi ilmiö! Suosittelen käymistä siellä ja kaikissa muissakin isoissa kaupoissa, niin saadaan tapettua noi lähikaupat pois. Turhia ne on aina ollut! Se on sitten hienoa raahata niitä maitoja sieltä isosta kaupasta, jos sellainen sattuu löytymään vielä "jopa" kahden kilsan päästä. Kyllä sitten natistaa , kun ei läheltä saa sitä maitopurkkia ja sixpackia kaljaa. Tästä tähän!

• maunu
        XX - kilpailijan miehiä kirjoitti:

Hei!

valikoimat.

varmasti selkeästi halvempia, menekkiä tuntuu olevan. Niin huonoja pizzoja ei ole edes myynnissä, kuin nämä ei-pakaste pizzat suom. kaupoissa. Hintaa en muista.

kilpailijoilla.

Ja se cola kahden litran pullossa 1,29 eur pantti 0,40 eur. Pullot pal. vain Lideliin,

terv.

Tervetuloa Lidl ja muut ulkolaiset ruokakaupat. Kotimaiset 4 suurta eivät ikinä vapaaehtoisesti alenna hintojaan.Siis käytännössä monopoli.
        Nyt on nähty kuinka yksi ulkolainen ketju on saanut vipinää.Tämä kaikki kuluttajien hyväksi.Jotkut itkevät työntekijöiden kyykyttämisestä,samalla tavalla kohtelevat kaikki kauppaketjut työntekijöitään.Kaupan työntekijöiden liiton katsoessa päältä ja hyväksyessä .Toivottavasti saadaan yleisesti hintataso alemmaksi. Olin viime talven Espanjan Aurinkorannikolla ostin ruokani suuresta hypemarketissa ja viereisestä Lidlistä.Ostokorini marketista oli paljon edullisempi kuin Suomessa, hintaero ei ollut yleisesti paljon edullisempi Lidlissä.Sieltä hainkin vain eräitä saksalaisia ja keskieurooppalaisia tuotteita jotka olivat paljon edullisempia.Yleensä ottaen en pitänyt käydä ostoksilla Lidlissä,koska sieltä ei saanut kaikkea mitä tarvitsi.Mutta täällä Suomessa ainoa keino saada hinnat alas on ulkomainen kilpailu,tervetuloa muutkin ketjut.
        Kesällä oleskelin jonkin aikaa Moskovassa.Laitakaupungin market josta ruokani hain oli täysin länsimainen niin sisustukseltaan kuin tavaravalikoimaltaan. Valikoimaa valtavasti lähinnä Keski-Euroopasta.Hakkasi mennen tullen kolmen koon kaupat täällä.Ja hinnat rutkasti halvemmat kuin täällä.Taidetaan sukkahousukauppiaat(ent.), pudota kelkasta sielläkin.

• Pena
        XX - kilpailijan miehiä kirjoitti:

Hei!

valikoimat.

kilpailijoilla.

terv.

Olen tällä hetkellä Espanjassa Aurinkorannikolla ja olen käynyt Lidlissä useasti. Kokemukseni ovat samanlaisia kuin Maunulla.
        Colan hinnasta voin kertoa kaikille suomalaisille, että täällä se maksaa 29 senttiä/2 litraa. Eikä ole pullopanttia.
        Nakit 1,1 €/kg. Raastettu Emmental-juusto
        n.4 €/kg. Punaviini -11,5%- 49 senttiä/litra. Oliiviöljy 1 €/litra. Maissiöljy n.35 senttiä/litra jne.

• eläköön lidl!

en enää paljon muissa kaupoissa käykään, koska siellä on halpaa!!!

• temu

on toi vitun hyvä ku tuli todellinen kilpailija suomeen,loppuu keskolla,s-ryhmällä ja muilla,loppuu toi ihmisten nylkeminen,on hyvä kun on kauppa mistä saa halvalla,ja viisaat maksaa vähemmän.!

• 1X

"Sieltä ostetaan mistä Halvimmalla saadaan!" ;)

Mulle on kyllä Yks Vitun hailee missä porukat käy Kaupassa prkl! Jos joku tykkää käyvä Litlistä, niin tykätköön. Ja jos joku tykkää käydä Cityssä niin Saa käydä.
        Toinen tykkää äiteestä ja toinen tyttärestä...mutta saako tykätä molemmista??:) SITÄPAITSI! On niitä jotka tykkäävät Pojista, ja niitä jotka tykkäävät isistä.

• miro

kaipais hieman perustelua millä tavoin teitä duunareita hyväksi käytetään.
      Taitaa melkein olla joka alalla kun duunareitten persnahasta kaikki revitään

• osmos kosmos

Moi! Voi perse, se on Oulussakin...mä meen käymään siellä ja pyyhin salaa perseeni johonkin papruun! ...saat sitä sitten sniiffailla kaikki

• xpress

Hintaesimerkki.
      Suomalaisia vauvanruokapurkkeja, jotka maksavat vähän yhden euron molemmin puolin, toimitettiin kauko-itään siellä asuville suomalaisille.
      Hinta,lentorahteineen(!), oli 30 centin paikkeilla purkilta.
      Repikää siitä huumoria ja laskekaa, paljonko tässä tapauksessa on suomalaisen tukkukaupan ja vähittäiskaupan kusetuskerroin.
      Kyllä vaan on Lidl tervetullut kiusaamaan tätä järjestelmää.

• jonna

Sattumalta tiedän, että vauvanruoka purkkeja myydään koko ajan vähittäiskaupassa halvemmalla, kuin millä kauppa ostaa ne sisään. Siksi näitä tuotteita ei taida Lidlin hyllyille ihan äkkiä tullakaan. Kauppa se on joka kannattaa.. Että ihan vaan tiedoksi

• TIETOA

Ainakin Riksussa lidl tumppaa työntekijöitään turpiin oikein isolla kädellä. Kaikkilla on määräaikaiset sopimukset sekä osalle on sovittu 26 tunnin viikko, mutta karu totuus on kuitenkin se että viikot venyvät jopa 56 tunnin mittaisiksi ja pomolle ei parane valittaa muuten nasahtaa lopputili (erään ystäväni tuttu on töissä ko. kaupassa mutta ei enään kauan).

Lisäksi lidl kaupassa on ollut minun käydessä pulloautomaatit hyvin usein täynnä taikka toinen rikki....mitä kukaan työntekiä ei kerkiä saatikka edes viitsi tulla korjaamaan. Pääasia on että saadaan myytyä halvalla tavaraa ja paljon.

Mitä taas tulee saksalaiseen tuotteeseen esim: kahvi Bremer..mitä lie paakkuuntunutta moskaa...ostin sitä paketin ja jo paketin avaaminen tuotti tuskaa koska paketin sauma on nurin perin poikkittain paketin yli ...kysyn vaan miten ko. paketti suljetaan? Kahvin seassa on könttejä ja paakkuja ja itse kahvi on kamalaa..mustaa tököttiä...joka ei ole laadultaa hyvää...vaan laatu kahviin verrattuna täyttä paskaa. Tämä ei ole sitten mikään "yksilö tapaus" vaan kaikki ovat täällä sanoneet samaa! osa makkaroista on hyviä ja osa taas inhottavan makusia ja näköisiä pötköjä. kyllä lidl hyvä kauppa muuten on mutta hieman sillä olisi eräissä asioissa petraamisen varaa.

T: tutkiva asiakas ja journalisti riksusta

• xpress

”Ainakin Riksussa lidl tumppaa työntekijöitään turpiin oikein isolla kädellä.”
        Ovat muuten suomalaisia ne putiikinpitäjät ja pikkupomot.

”Lisäksi lidl kaupassa on ollut minun käydessä pulloautomaatit hyvin usein täynnä taikka toinen rikki”
        Ovat muuten melko suosittuja nuo Lidlit nykyisin ja laitteita kuormitetaan kovasti.

”itse kahvi on kamalaa..mustaa tököttiä...”
        On muuten pohjoismainen ilmiö valmistaa kahvin kaltainen juoma ”vaaleapaahtoisista” eli puoliraaoista kahvipavuista. Mitä etelämmäksi mennään, sitä tummempaa paahtoa käytetään, ja sitä monimuotoisempi ja laadukkaampi on kahvikulttuuri, josta meilläpäin ei tiedetä mitään. Tummassa paahdossa on muuten myös huomattavasti vähemmän vatsalle haitallisia happoja kuin raa’assa keskeneräisessä paahdossa.

Suomalainen ”laadukas” kahvi kuuluu niihin ikuisiin myytteihin, että meillä on maailman paras sairaanhoito, elintarvikkeet, kahvi, jne.
        Lottovoittokansaa, mutta pikkuisen ennakkoluuloista.

• Castello

Pari kuukautta olen Lidl:ssä ehtinyt työskennellä ja täytyy sanoa kiirettä pitää.

Vauhtia, vauhtia, vauhtia!

Ehdottomasti yleisin komennus, mitä esimiehiltä kuulee. Tavaran tulee liikkua vauhdilla hopi, hopi jne.

En yhtään ihmettele, kun Lidl ei juurikaan palkannut yli 30 vuotiasta, kun parikymppinen normaalikuntoinen sällikin on ihan naatti hyllyttämisen jälkeen ja haukut saa "muka" hitaudesta.

Kassalla pitää olla tosissaan nopea, kenkää tulee herkästi, jos ei pysy 30:ssä scannausnopeudessa. Inhottaa vaan, kun sille mitättömän pienelle pöydälle pitää kasata vuori, kun kassanopeus on niin tärkeä asia. Asiakas ei vain oikein kerkiä laittaa ostoksiaan kärriin...

Ja sehän on mukavaa, kun vaaditaan vain kovaa nopeutta kaikessa: virheitä piisaa. Arvatkaa onko mukaavaa kuunnella esimiehen jatkuvaa huutoa. Hitto tätä oravanpyörää, jos teet huolellisesti, saat potkut hitaudesta!

• Sebastian*
        Castello kirjoitti:

Pari kuukautta olen Lidl:ssä ehtinyt työskennellä ja täytyy sanoa kiirettä pitää.

Ehdottomasti yleisin komennus, mitä esimiehiltä kuulee. Tavaran tulee liikkua vauhdilla hopi, hopi jne.

En yhtään ihmettele, kun Lidl ei juurikaan palkannut yli 30 vuotiasta, kun parikymppinen normaalikuntoinen sällikin on ihan naatti hyllyttämisen jälkeen ja haukut saa "muka" hitaudesta.

Kassalla pitää olla tosissaan nopea, kenkää tulee herkästi, jos ei pysy 30:ssä scannausnopeudessa. Inhottaa vaan, kun sille mitättömän pienelle pöydälle pitää kasata vuori, kun kassanopeus on niin tärkeä asia. Asiakas ei vain oikein kerkiä laittaa ostoksiaan kärriin...

Ja sehän on mukavaa, kun vaaditaan vain kovaa nopeutta kaikessa: virheitä piisaa. Arvatkaa onko mukaavaa kuunnella esimiehen jatkuvaa huutoa. Hitto tätä oravanpyörää, jos teet huolellisesti, saat potkut hitaudesta!

Mitenkäs edut?
        Täydet lomapäivät?
        Mitään bonuksia?
        Kahvitauot?
        Lounastauot?
        jne.

• maunu
        Castello kirjoitti:

Kai se on geeneissä, mutta kun tuolta etelän mailta tulee tänne Härmään, kiinnittyy huomio aika pian palveluammateissa olevien nuortenkin ihmisten loivaliikkeisyyteen.Yrittäkää kestää.

• Castello
        Sebastian* kirjoitti:

Mitenkäs edut?
        Täydet lomapäivät?
        Mitään bonuksia?
        Kahvitauot?
        Lounastauot?
        jne.

Lidl noudattaa työaikalainsäädäntöä, mutta käytännössä niitä taukoja ei ehdi pitämään, hyvä jos eväät saat hätäisesti hotkittua... Mitään bonuksia ei saa, edes pilaantuneita tuotteita ei saa viedä kotiin. Lomapäivistä en tiedä, osa-aikanen ja määräaikainen työsuhde...

• kollaa...

Mietippä omallekohalle?Joku saatanan winku tekis sunkin hommas paljon halvemmalla.Eiks tunnu kivalta ajattelulta?Must ei!

• rainer

paskiainen. Lidl eli ei. Tyhmiä suomessa riittää.

• Tyttö

Mun kaveri sai työpaikan kun se vilautti rintojansa haastattelijalle..TOSI..eikä olu ainoo joka sinne meni noin kuulemma

• kukkuu

Kysyisin vaan et mis päin sellasta on tapahtunu?

• Terho

Joo elikkä,

FATKA:
      -se on tyhmä joka maksaa liikaa

Eli miksi ei olisi kuluttajan kannalta hyvä saada halpaa ruokaa Suomeen, vaikkakin sitten toisesta EU maasta?

Lidl tarjoaa joitakin tuotteita halvemmalla, kuin suomalaiset MONOPOLY ketjun kaupat.
      Suomalaiset MONOPOLY ketjun kaupat myyvät joitain tuotteita, jotka JOIDENKIN mielestä maistuvat paremmalle kuin LIDL tuotteet.
      Toinen ajaa mieluummin Skodalla, toinen Audilla, vaikka eroa ei paljoa ole tavalliselle pulliaiselle muussa kuin hinnoissa. Toinen maksaa mieluummin 10000 € enemmän Audista kuin Skodasta, toinen ei.

On HYVÄ, että kuluttaja saa halvalla ruokaa. Se ajaa vain ja ainoastaan kuluttjan etua.

Suomi on kallis maa. Tämän maan asiat ovat Suomalaiset itse ryssineet. Jos ulkopuolelta tuodaan halvempaa ja elossa pitävää ruokaa, miksei?

Jos rahat menevät Saksaan, mitä sitten? Ehkäpä SUOMALAISTEN ketjujen päättäjät siinä vaiheessa tajuavat, etteivät asia ole ihan oikein hoidettu.

Jos minun pitäisi valita, että vuokraanko asuntoni osoitteesta Mannerheimintie 32 A 11 Suomalaiselta vuokraisännältä hintaan 500 €/kk vai sitten Ruotsalaiselta isännältä osoitteesta Mannerheimintie 32 A 12 hintaan 450€/kk, asuntojen ollessa täysin identtiset, niin vastausta on varmaan turha edes kysyä.

Lopuksi vain katotaan, kuinka kauan LIDL pystyy myymään tuotteitaan halvalla ja niin kauan ostetaan sieltä mistä halvalla saa, jos hinnat nousee ja naapurin CITY-MARKETista saa halvemmalla, niin eiköhän saapas sinne johda.

• jucca

miten nii lidl on muka huono?? sehän on parempi kuin mikää muu kauppa ja siellä on pienemmät hinnat....

• töissä siellä

olen nyt ollut kohta 2kk Lidlissä töissä. Olen 20-vuotias opiskelija, tuntipalkka 8,13€. Iltalisä on 3,91€/h. Lidl maksaa palkkaa TES:n mukaan ihan niinkuin suurin osa Suomen kaupoista. Esim edellisessä työssäni Prismassa sain huonompaa palkkaa.

Mulla on 10 tunnin sopimus ja olen sanonut että voin tehdä 13h:n viikkoja mutta en pidempiä. Vuorot on ollut myös helppo vaihtaa jos ei ole sopinut. Tauot on aina ehtinyt pitää kunnolla. Ja tauotkin menee TES:n mukaan, eli ihan lakisääteisiä.

Tähän mennessä mulla ei siis ole ollut mitään valittamista työssä. Aion kyllä nostaa kytkintä jos saan liikaa vuoroja tai muuten koen epäoikeudenmukaista kohtelua. Meillä on ainakin tosi hyvä työporukka Lidlissä; hauskat työkaverit ja hyvä henki!

• tympääntynyt
        töissä siellä kirjoitti:

olen nyt ollut kohta 2kk Lidlissä töissä. Olen 20-vuotias opiskelija, tuntipalkka 8,13€. Iltalisä on 3,91€/h. Lidl maksaa palkkaa TES:n mukaan ihan niinkuin suurin osa Suomen kaupoista. Esim edellisessä työssäni Prismassa sain huonompaa palkkaa.

Mulla on 10 tunnin sopimus ja olen sanonut että voin tehdä 13h:n viikkoja mutta en pidempiä. Vuorot on ollut myös helppo vaihtaa jos ei ole sopinut. Tauot on aina ehtinyt pitää kunnolla. Ja tauotkin menee TES:n mukaan, eli ihan lakisääteisiä.

Tähän mennessä mulla ei siis ole ollut mitään valittamista työssä. Aion kyllä nostaa kytkintä jos saan liikaa vuoroja tai muuten koen epäoikeudenmukaista kohtelua. Meillä on ainakin tosi hyvä työporukka Lidlissä; hauskat työkaverit ja hyvä henki!

NIIN,TE OPISKELIJATHAN LUULETTE PYÖRITTÄVÄN KOKO KAUPPAA!!! TULETTE TÖIHIN JA LATELETTE VAKKARI TYÖNTEKIJÖILLE SÄÄNNÖT, MITÄ PYSTYTTE TEKEMÄÄN JA MITÄ ETTE!!! TOISTA SE ON VAKKAREILLA, EI SIELLÄ OALJON TAUKOJA KERKEE PITÄÄ.TÄYTYY JUOSTA JA OTTAA VASTUU. OPISKELIJAT VAAN "ON TÖISSÄ SIEL".EIHÄN TEIL KIIRE OLE, KUN PIDÄTTE HUOLEN ETTÄ TAUOT SAATTE PITÄÄ!!!

• Hitsaaja
        tympääntynyt kirjoitti:

NIIN,TE OPISKELIJATHAN LUULETTE PYÖRITTÄVÄN KOKO KAUPPAA!!! TULETTE TÖIHIN JA LATELETTE VAKKARI TYÖNTEKIJÖILLE SÄÄNNÖT, MITÄ PYSTYTTE TEKEMÄÄN JA MITÄ ETTE!!! TOISTA SE ON VAKKAREILLA, EI SIELLÄ OALJON TAUKOJA KERKEE PITÄÄ.TÄYTYY JUOSTA JA OTTAA VASTUU. OPISKELIJAT VAAN "ON TÖISSÄ SIEL".EIHÄN TEIL KIIRE OLE, KUN PIDÄTTE HUOLEN ETTÄ TAUOT SAATTE PITÄÄ!!!

Taitaa olla pinna kireällä,mene hoitoon idiootti!

• joRma78

Niinhän tekevät kaikki muutkin kauppaketjut,mikäs tässä on se pointti?

• Julius78556

Tämän palstan Lidl:n morkkaajat ovat itse jotain K tai S marketin pitäjiä joilla vituttaa kun Lidl pystyy parempaan kuin heidän omat kyny markettinsa. niin se vain on,myöntäkää jo tappionne. :D

• työmyssy

Itsekin olen vuoden töissä ollut ja kiirettä pitää kohta irtisanon.Onko tuttua, ei tietoakaan että ruokatunnilla saisi lähteä vaikka naapurikauppaan/ulos kierteleen saati että kerkee ees pitämään.sopimukses mul on 15h/vk ja tuntei tulee yli 25 ja paljon yhden päivän vapaita ja 4 tunnin työpäiviä. kaikki määräaikaisia tai toistaiseksi voimassa olevia. Ei mitään henkilö etuja/alennuksia. lomatoiveist on 2/4 toteutunut eli ei voi varmasti ees esim. ruotsiin lähtee käymään.
      Tauoilla joudut lähteen kesken kun on ruuhkaa kassalla tai kun pullokone huutaa kun ei oo työntekijöit kun minä ja toinen.
      Ja tosiaan juoksemaan joudut että kerkeet kaiken päivän aikaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      198
      6908
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2036
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1688
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1390
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1238
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      50
      1098
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      100
      1074
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      7
      996
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      954
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      929
    Aihe