Tekniikan kehittyessä meillä on monia mahdollisuuksia kuunnella ja kuvata ihmisiä
salaa. Lehdistön kiinnostus ja netin mahdollisuudet tuovat lisää houkutuksia myös saattaa otoksiaan julkisuuteen.
Miten tiedostamme vastuumme ?
Tiedättekö mitä "pikkupaparazzinne" puuhaavat laitteineen tietsikalla ?
PAPARAZZIT
6
483
Vastaukset
- Ajomies
Tapani on avata keskustelut rekatulla nikillä, jonka profiilisivulla on myös yhteystietoni
mahdollisten palautteiden antamista varten.
Siitä on myös helposti ja nopesti löydettävissä muut nikin avaamat keskustelut. Näin toistenkin rekattujen - se on operaattorilta hyvä palvelu.
Keskusteluissa käytän yleensä tätä Ajomies-nikkiä. - pappa ratsiat
Minua ei kiinnosta sinun papparatsiasi.
Itävallalta ratsattiin juuri jotain. - julki
Pari kuukautta sitten naapurin teini-ikäinen( n. 15 v.)poika kavereineen, olivat kuvanneet messengerillä yhtä ikätoverityttöä, joka oli stripannut kameralle, laittaneet sitten netissä levitykseen. Siitä tuli kova kysely ja tutkinta, ja tietokone ainakin vietiin.
Sitten on olemassa nämä kamerakännykät, joilla kuvataan salaa, osa varmaan niistäkin kuvista on netissä, eikä osata ajatella, että kuvien levitys on rikoksen poikanen.- Ajomies
Tuo kuvien näpsiminen digiaikaan siirryttäöessä on lisääntynyt huimasti. Kamerat ovat kehittyneet niin, ettei niitä edes kameroiksi aina aavista.
Julkisella paikalla kuvaaminen on sallittua, mutta yksityistiloissa on aina saatava lupa kuvattavilta.
Sitten tuo kuvien kopiointi ja levittäminen
on tullut sellaisiin mittoihin, että - huh, huh ! !
Tuurin marketissa vartijat syyllistyivät asiattomaan kuvaamiseen jopa pukukopeissa ja lemput tuli - en vielä tiedä millaisia rikossyytteitä ja rangaistuksia saivat.
Asiasta pitäisi tehdä melkoista valistuskampanjaa.
Vanhemmat eivät myöskään tiedosta heidän vastuutaan.
Kun lehdet kilvan vielä kertovat juttuja miten koulupojat ovat murtautuneet jopa NASAN tietoverkostoon niin hälytyskellojen pitäisi soida. Nasskat saattavat pitää heitä idoleinaan kuten me aikanaanTarzania...
ja omat pikku-paparazzit ovat jo aikuisia, joten sellaisia huolia ei ole. Nakukuvia ei tiettävästi ole harrastettu, eivätkä julkut kiinnosta heitä yhtään enempää kuin minuakaan.
Tuota kuvien netissä julkaisemista olen muutaman kerran miettinyt, kun joku on kuvannut minua ja kysynyt lupaa kuvien julkaisemiseen. Olen esittänyt toivomuksen, ettei niitä julkaistaisi ainakaan netissä. Mielessäni olen kuitenkin todennut, ettei asialla oikeastaan ole minulle henkilökohtaisesti väliä. Koska en yleensä esiinny kompromettoivissa tilanteissa, olen päättänyt olla huolehtimatta asiasta. Asia käväisi taas lomamatkalla mielessäni, kun huomasin välillä joidenkin tapaamiemme ulkomaalaisten nappailevan kuvia jutellessani jonkun ryhmän jäsenen kanssa. - Jos joku onnistuisi nappaamaan minusta salaa nakukuvan, tilanne tuntuisi tottavie toisenlaiselta. Luultavasti joutuisin tekemään tosissani töitä työstäessäni asiaa mielessäni. Uhka on epätodennäköinen - onneksi! ;))- Ajomies
Tuohon aloitukseen sain kimmokkeen Jukka K. Korpelan
kolumnista MikroBC-lehdessä.
Hän sanoo siinä lopussa näin:
"Kovalevyllä tai muistikortilla oleva kuva voi levitä nettiin monella tavalla. Kaveri tai pikkuveli voi tietämättömyyttään tai ilkeyttään laittaa kuvan jonnekin. Saatetaan ajatella, että voihan tutuille lähettää hauskoja kuvia muiden toilailuista. Sitten kun ajatellaan paremmin, voikin olla myöhäistä."
Siksi sanon näin:
- Parempi vara kuin vahinko.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 60814
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel111773- 46660
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla214598- 42553
- 52536
- 76523
- 22506
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k82483Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai37480