Jäykkä selkä

Alkaja

Olen käyny joogassa nyt pari kertaa ja molemmilla kerroilla törmäsin ongelmaan selkäni kanssa. Monet liikkeet pitää tehdä selkä suorana. Minulla on hyvä ryhti seistessä, mutta istuessa jalat suorana edessä, selkäni ei meinaa kunnolla suoristua, puhumattakaan siitä, että siitä pitäisi vielä taivuttaa selkä suorana eteen päin. Aivan toivotonta. Voiko jäykkää selkää notkistaa jotenkin, että sen saisi taipumaan suorana? Vai onko kysymyksessä nyt "valuvika", jota ei notkistamalla saa taipumaan suorana.

3

1757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • admata.

      Heips,

      Kyse on siitä että reitesi ovat takaa vielä jumissa. Kun reidet ovat auki, niin joogan liikkeet siirtyvät automaattisesti venyttämään alaselkää.

      Yleisohje kaikessa on rentoutus. Älä yritä venyttää reisiä tai selkää, vaan anna niiden venyä mahdollisimman rentona.

      En tiedä mitä joogaa harrastat, mutta ainakin astangajooga on itsessään todella tehokasta venyttelyä. Monet asanat tuntuvat aluksi hankalilta, mutta helpottuvat ajan myötä. Olemme kaikki yksilöllisesti toisista paikoista enemmän ja toisista vähemmän jumissa. Kaikki kuitenkin venyvät kaikista paikoista ajan kanssa:)

      • Sama aloittelija

        Kiitos asiantuntevasta vastauksestasi. Suositellaanko joogan harrastajille venyttelyä muuten? Käyn myös jumpassa ja voi olla paikat jäykistyvät myös sen takia. Haittaako/hyödyttääkö venyttelytunnit joogaa?


      • :)
        Sama aloittelija kirjoitti:

        Kiitos asiantuntevasta vastauksestasi. Suositellaanko joogan harrastajille venyttelyä muuten? Käyn myös jumpassa ja voi olla paikat jäykistyvät myös sen takia. Haittaako/hyödyttääkö venyttelytunnit joogaa?

        jos harrastat astangaa, suosittelen sinulle jing-joogaa lisäksi. siinä tulee pitkiä lempeitä venytyksiä.
        monella astangaajalla on takareidet jumissa jossain vaiheessa, johtuu eksentrisestä lihastyöstä, mitä tulee paljon. kannattaa aloittaa rauhallisesti ja vähillä vko kerroilla, ja lisätä harjoituskertoja kehoa kuunnellen.
        Selän kanssa kannattaa olla myös varovainen, terveen varovainen tarkoitan, anna aikaa selälle tottua harjoitukseen. Todella tärkeää, että menet tekniikkaa ohjaavan opettajan tunneille, että hän neuvoo harjoituksen tarkasti ja opettaa käyttämään bandhoja oikein ja mitä asioita missäkin asanassa pitää ottaa huomioon. olen käynyt iyengarjoogatunneilla lisäksi, siellä ohjataan pikkutarkasti, ja pääset harjoituksessa oikeaan kehotuntemukseen heti. suosittelen että tekisit, jos vaan voit, tekniikkaharjoittelua enemmän ja myöhemmin kun tuntuu oikealle, aloitat itsenäisen tai mysore-harjoittelun.
        kirjoitan siksi että itse olen ollut alkuun tunneilla jossa ei olla ohjattu kuin laskemalla hengitykset ja sanomalla seuraava asana. aloin tehdä väärin ja sain vaivoja..ja nyt on kovan työn takana asioiden uudelleen opettelu.
        toivottavasti saat paljon riemua joogasta!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2733
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2320
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2080
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1827
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1705
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1686
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe