Mua ärsyttää ihmiset jotka väittää että kaikki on etukäteen määrätty. Miksi täällä sitten elettäisiin jos vaan tarkoitus olisi toteuttaa ennalta määrätty käsikirjoitus?
Tai että kaikki älyttömimmätkin maailman tapahtumat olisivat etukäteen määrätty. Tällaisia fatalisteja löytyy ainakin täältä meiltäpäin.
Fatalismi
7
787
Vastaukset
- sinun pitäisi
todistaa väitteesi! Se nyt vain on tosiasia, että tahdonvapauden todistamiseksi sinun täytyisi kumota kausaliteettiteoria!
- Fileas
Ei sitä tarvitse 'kumota'. Sen sijaan sinun on osoitettava kausaliteetti kaikissa tapauksissa, jotta se olisi edes voimassa.
Ja ottaen huomioon ihmisluonteen kompleksin luonteen, ei jokin kausaliteetti teoria ole edes teoria. Se on kausaliteetti hypoteesi. - tarkoituksellisesti
Fileas kirjoitti:
Ei sitä tarvitse 'kumota'. Sen sijaan sinun on osoitettava kausaliteetti kaikissa tapauksissa, jotta se olisi edes voimassa.
Ja ottaen huomioon ihmisluonteen kompleksin luonteen, ei jokin kausaliteetti teoria ole edes teoria. Se on kausaliteetti hypoteesi.asioita, jotta voisit tässä asioiden sekaannuksessa "todistaa" väitteitäsi oikeiksi. Olit todistanut, että väitteitä ei voi todistaa, koska asiat ovat niin kompleksisia.
Hypoteesin ja teorian raja on häilyvä, se nimittäin riippuu siitä, mikä määritellään riittäväksi todistusaineistoksi teorian oikeellisuudesta. Teorioitakin kumotaan joka päivä.
Kausaliteetti teorialla tarkoitin sitä, että 1) asiat tapahtuvat järjestyksessä ja että 2) kausaalisissa tapahtumissa ainakin kaksi eri asiaa reagoivat toisiinsa jollain tavalla. On aivan toinen kysymys voidaanko tästä tehdä se johtopäätös, että todellisuudessa tapahtuu näin, siis asia 1 liikuttaa asia 2:sta. Mutta se on täysin epäolennainen kausaliteettiteorian totuuden kannalta, koska se on täysin abstrakti ja toimii ainakin nimillä, jos nimiä ei voitaisikaan kohdentaa todellisuuteen.
Ja kompleksisuus voi muodostua aina vain ei-kompleksisista asioista. Otetaanpa esimerkiksi vaikka Wittgensteinin Tractatus, jossa Wittgenstein yrittää palauttaa lauseet alkutekijöihinsä. Siinä on esimerkki kuinka kompleksisuus edellyttää primitiivisyyttä! - Fileas
tarkoituksellisesti kirjoitti:
asioita, jotta voisit tässä asioiden sekaannuksessa "todistaa" väitteitäsi oikeiksi. Olit todistanut, että väitteitä ei voi todistaa, koska asiat ovat niin kompleksisia.
Hypoteesin ja teorian raja on häilyvä, se nimittäin riippuu siitä, mikä määritellään riittäväksi todistusaineistoksi teorian oikeellisuudesta. Teorioitakin kumotaan joka päivä.
Kausaliteetti teorialla tarkoitin sitä, että 1) asiat tapahtuvat järjestyksessä ja että 2) kausaalisissa tapahtumissa ainakin kaksi eri asiaa reagoivat toisiinsa jollain tavalla. On aivan toinen kysymys voidaanko tästä tehdä se johtopäätös, että todellisuudessa tapahtuu näin, siis asia 1 liikuttaa asia 2:sta. Mutta se on täysin epäolennainen kausaliteettiteorian totuuden kannalta, koska se on täysin abstrakti ja toimii ainakin nimillä, jos nimiä ei voitaisikaan kohdentaa todellisuuteen.
Ja kompleksisuus voi muodostua aina vain ei-kompleksisista asioista. Otetaanpa esimerkiksi vaikka Wittgensteinin Tractatus, jossa Wittgenstein yrittää palauttaa lauseet alkutekijöihinsä. Siinä on esimerkki kuinka kompleksisuus edellyttää primitiivisyyttä!Wittgenstein? Sinä tosissasi yrität perustella jotakin hänellä? Kaverihan oli ihan latvakakkonen.
Siis hänen mielestään hän tuli, näki ja voitti ja 'ratkaisi' koko filosofian. Logiikalla. Ah, näin mä nauran.
"Hypoteesin ja teorian raja on häilyvä, se nimittäin riippuu siitä, mikä määritellään riittäväksi todistusaineistoksi teorian oikeellisuudesta."
Jep ja kun rajat vedetään tarpeeksi kauas, niin mikä tahansa on totta. Näinhän naistenlehtien horroskoopitkin toimivat.
- .....
"Mua ärsyttää ihmiset jotka väittää että kaikki on etukäteen määrätty"
ehkäpä näille ihmisille olisi hyvä kertoa,että käsitteiden mukaan me täällä elämme.käsitteitä me luomme itse. - mä vaan
"Mua ärsyttää ihmiset jotka väittää että kaikki on etukäteen määrätty. Miksi täällä sitten elettäisiin jos vaan tarkoitus olisi toteuttaa ennalta määrätty käsikirjoitus?"
Jos kaikkea ei olisi tietty jo etukäteen, niin silloin mahdollinen Jumala ei myöskään olisi kaikkitietävä.- Lux Aeterna
On eri asia tietää etukäteen ja määrätä etukäteen. Jumala tietää, mutta ei määrää tulevaisuutta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442470Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131071Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743