Ruusukaalin kypsennys????

kaipaan vinkkiä

Lapset nimittäin huomasivat ruusukaalit kaupassa, ja halusivat ostaa maistettavaksi. En ole kuitenkaan koskaan valmistanut kyseisiä kasviksia ravinnoksi, ja siksi olisin kiitollinen hyvistä vinkeistä ja ohjeista.

16

40771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • resepti.

      Keitä ja mausta neitsytoliiviöljyllä, sitruunan mehulla, suolalla, sekä mustapippurilla. Sama salaattiresepti käy kaikille vihanneksille, tosin itse myös _höyrytän_ usein esim. parsakaalta (maku säilyy paremmin). Joskus voi ja kannattaa lisätä jotakin tuoreyrttiä ja valkosipuliakin tuomaan lisämakua. Tarkkana sitruunamehun kanssa.

    • pienessä vesitilkassa.

      Keitinveteen laitan suolaa ja voita.Keittoaika on suht´ lyhyt. Hyviä ovat ja meillä lapsetkin tykkäävät ruusukaalista.

    • A ja O

      Höyryttäminen on terveellisempi tapa kypsentää ruusukaalit, kuten monet muutkin vihannekset.

    • uunissa

      tosi hyviä, etenki ku loppuvaiheessa lisää vähän hunajaa ja balsamiviinietikkaa!

      tässä osoitteessa hyviä ohjeita! (etsi sanalla brussel sprouts)
      http://www.bbc.co.uk/food/

    • kittew

      Ruusukaaleja ei saa keittää 4 minuuttia kauempaa, niist tulee muute vetisiä ja mauttomia.

      Tee näin: Puhdista ruusukaalit päällimmäisistä hiekkasista lehdistä, poista kova kanta ja PUOLITA kaalit, näin ne kypsyy nopeesti ja kauttaaltaan. Laita kattilaan saman tien mukaan tuoretta valkosipulia, yrttimausteita esim rakuunaa ja kirveliä, lisäks suolaa. Katso aika kellosta, 4 min. kuluu pian.
      Kaada vesi pois, takasin kattilaan ja mukaan melko runsaasti voita tai margariinia. Päälle voi viel ripotella hiukan jotain suolaa jos ei tunnu olevan riittävästi. Ruusukaalit ihan tällasenaan on hyviä esim raejuuston ja cashewpähkinöiden tai minkä vaan kera.

      • hyyhhyh

        "Kaada vesi pois, takasin kattilaan ja mukaan melko runsaasti voita tai margariinia."

        Eikö kasvisten idea ole olla terveellisiä ja keventää ateriaa, jos pitää rasvalla läträtä niin voi saman tien mennä mäkkäriin :D


      • voi kasvista
        hyyhhyh kirjoitti:

        "Kaada vesi pois, takasin kattilaan ja mukaan melko runsaasti voita tai margariinia."

        Eikö kasvisten idea ole olla terveellisiä ja keventää ateriaa, jos pitää rasvalla läträtä niin voi saman tien mennä mäkkäriin :D

        Aloittaja kysyi kasvista lapsille ja niihin saa lisämakua voista.
        http://www.fineli.fi/food.php?foodid=327&lang=fi


        Seuraavaksi esittele parsakaali
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Parsakaali

        Ei mitään muita mausteita, että tottuvat makuun.
        Käytän paljon porkkanaa ja ne aina kuution pieneksi ja kieputan voissa ennen muuhu ruokaan lisäämistä. Ja todella lykkään moneen jo pelkän iloisan värin vuoksi.

        Tämä uppoaa lapsosiin kuin häkä
        http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/7458/Perunamuussi ja Voiporkkanat/


      • uusavuttomuutta ?
        voi kasvista kirjoitti:

        Aloittaja kysyi kasvista lapsille ja niihin saa lisämakua voista.
        http://www.fineli.fi/food.php?foodid=327&lang=fi


        Seuraavaksi esittele parsakaali
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Parsakaali

        Ei mitään muita mausteita, että tottuvat makuun.
        Käytän paljon porkkanaa ja ne aina kuution pieneksi ja kieputan voissa ennen muuhu ruokaan lisäämistä. Ja todella lykkään moneen jo pelkän iloisan värin vuoksi.

        Tämä uppoaa lapsosiin kuin häkä
        http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/7458/Perunamuussi ja Voiporkkanat/

        Ekanakkiin tuo muussi on kuvassa vihreetä. Tokanakiin vieläkö joku tarvitsee ihan nettiohjeen pottumuussin tekemiseen tai porkkanoiden keittämiseen ?


      • Terveellistä
        hyyhhyh kirjoitti:

        "Kaada vesi pois, takasin kattilaan ja mukaan melko runsaasti voita tai margariinia."

        Eikö kasvisten idea ole olla terveellisiä ja keventää ateriaa, jos pitää rasvalla läträtä niin voi saman tien mennä mäkkäriin :D

        Mitä epäterveellistä rasvassa on? Rasvan osuuden pitäisi olla ainakin 25% ruoan energiasisällöstä.


      • big mack
        hyyhhyh kirjoitti:

        "Kaada vesi pois, takasin kattilaan ja mukaan melko runsaasti voita tai margariinia."

        Eikö kasvisten idea ole olla terveellisiä ja keventää ateriaa, jos pitää rasvalla läträtä niin voi saman tien mennä mäkkäriin :D

        pöljä. ilmeisesti sulla on rasvat syömättä kun aivotoiminta tarvitsee rasvaa. eikä mäkkärissä läträtä rasvalla. et oo käynyt siellä vaan katsellut lehdistä kuvia


      • mieskokki.
        hyyhhyh kirjoitti:

        "Kaada vesi pois, takasin kattilaan ja mukaan melko runsaasti voita tai margariinia."

        Eikö kasvisten idea ole olla terveellisiä ja keventää ateriaa, jos pitää rasvalla läträtä niin voi saman tien mennä mäkkäriin :D

        Huomaa, ettei ihmisllä ole mitään käsitystä, mikä ruoassa on terveellistä ja mikä epäterveellistä. Ennen vanhaan oikein televisiossa opetettiin, että voi on vaarallista. Ja nämä tän ikäryhmän ihmiset kuvittele yhä siten.

        Mäkkärin ateriassa on ihan paljon lisäaineita ja varsinkin nopeita hiilareita sekä suolaa. Niistä se epätervellisyys tulee. Kourallisessa ranskalaisia on varmaan enemmän suolaa kuin ihminen saisi syödä koko päivänä.

        Kannattaa perehtyä modernimpaan käsitykseen ja tietoon, niin ei elä ikuisesti 70-luvun opeilla.


    • ruokaa vääntänyt

      Kyllä tarvitsee. Kiitos loisto-ohjeesta kittew!

    • tietääkö joku

      Mitä varten minun höyrytetyt ruusukaalini maistuivat savuisilta?

    • 10+16

      Ruusukaalissa on vähän erikoinen ominaismaku. Jotkut tykkää, toiset ei.

    • pois kitkeryys

      kaalit keitettävä ilman kantta

    • kaali ei kaaliin

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1782
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1277
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe