Miten saisin valurautapannun parhaiten puhtaaksi? Olen pessyt kuumalla vedellä ja harjalla, en saanut ihan puhtaaksi. Voiko käyttää teräsvillaa?
valurautapannu
8
15138
Vastaukset
- Teme
Valurautapannuhan kestää vaikka atomipommin, joten jynssää sydämesi kyllyydestä, kunhan jätetään pesuaineet pois!
- sitten-
vettä sinne ja kuumennat vettä ja jynssäät samalla, sitten annat taas muhia siinä levyllä, sitten taas jynssäät.JNE.
- sääliä!
"Pilalle menneenkin" valurautaisen paistinpannun voi palauttaa uudenveroiseksi, kunhan vain käyttää tarpeeksi kovakouraisia menetelmiä. Itse olen käyttänyt sähköporakoneeseen kiinnitettyä kuppiteräsharjaa. Olen laulattanut värkkiä niin pitkään, että esille on tullut kirkas, hopeanhohtoinen rauta.
Kunnon jynssäyksen jälkeen pannu on tietenkin rasvapoltettava vastaavalla tavalla kuin upouusikin. - tietäjä näissä asioissa
On hehkuttaa valurautapannu punahehkuun, jolloin huokosistakin palaa kuona pois. Ensin punahehkutus ja sitten hidas jäähdytys. Sen jälkeen suolatonta sianläskiä pannulle ja hellan levylle. Kun läsä on juoksevaa, levy pois päältä ja anna pannun imeä itseensä rasvaa. Sitten pese kuumalla vedellä....ja avot sinulla on kuin uusi pannu. Helppoa kuin heinänteko.
- Sara
Ruoste, palanut karsta, ja "ikävä" maku saa valurautapannusta kätevästi pois kun kuumentaa pannun kuumaksi ja lisää pannulle reilusti tavallista ruokasuolaa ja hinkkaa ja hieroo suolaa pannulle vaikka paperin avulla, suola kerää karstan ja rasvan pois ja poistaa esim. kalan hajun tehokkaaasti. Pese jäähtynyt pannu pelkällä vedellä ja kuivaa ja rasvaa öljyllä tai muulla ravintorasvalla, mikä ei sisällä paljoa ainakaan vettä... kuin uusi pannu :)
- miivalvah
Toimii sekä valurautapadassa, valurautaisessa paistinpannussa, muurikassa. Jos kattila on nyt likainen, niin kuumenna se kuumaksi ja kun se on kuuma, kaada sinne reilusti vettä. Lika suorastaan ryöpsähtää kattilasta pois. Ole kuitenkin varovainen, ettet polta itseäsi. Se vesi ei sieltä mitenkään lennä silmille, niin kuin ehkä moni ajattelee, mutta toki varovainen kannattaa olla. Rasvapoltto kattilaan aina aika ajoin. Jokaisen kokkauksen jälkeen hyvä puhdistus ja sen jälkeen levyllä kuivaus ja öljyäminen. Näin itse teen ja on toiminut hyvin.
- stiina
Kiitos Teille kaikille, kun viiysitte neuvoa!!!
- Medusa
stiina kirjoitti:
Kiitos Teille kaikille, kun viiysitte neuvoa!!!
Kun alat tekemään ruokaa, jos pannu on vähän esim. pölyinen tai luulet että se on likainen, niin pyyhkäise öljytupolla kauttaaltaan. Sitten, kun olet ruokasi valmiiksi saanut ja sinun pitää pestä pannu, mutta välttämättä esim. lettujen paiston jälkeen pannua ei tarvitse pestä, niin lämmin vesi ja harjaus ja sen jälkeen ohut sipaisu öljyä, niin taas on pannusi käyttövalmis seuraavalla kerralla. Letun paiston jälkeen poistan vain rautalastalla ylimääräisen ruoan tähteen ja sipaisen öljyllä ohuesti, ei mitään paksua pintaa,koska seuraavalla kerralla siinä on kelmu, mutta ohut sipaisu kauttaaltaan. Aikani opettelin ja pähkäilin, että miten saan pannuni pysymään kauniina ja kiiltävänä, mutta näin toimien se pysyy kiiltävän mustana ja käyttövalmiina kaiken aikaa. Siis jokaisen käytön jälkeen sipaisu öljyä pintaan, niin jo taas pelaa ja pelittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802