"Voisiko joku kertoa, mitä on bioetanoli? Miten se poikkeaa esimerkiksi Koskenkorvan viinassa olevasa etanolista? Ei-bio-etanoli ei sitten käy bensiiniä korvaavaksi aineeksi vai miten?"
Tälainen kysymys oli eksynyt kielet-palstalle....
bioetanoli
14
2415
Vastaukset
Sevaan nykyään on muotia liittää tuo bio sana polttoaineiden uhteyteen jotka ei ole fossiilista alkuperää
- keemikko
Tuon bio-kytkennän alkuperän voi helposti arvata. Ja vahvistuskin löytyi saman tien. Biopolttoaine-direktiivistä: "’bioetanoli’: etanoli, joka tuotetaan biomassasta ja/taijätteiden biohajoavasta osasta käytettäväksi biopolttoai-neena."
- ........
etanolia ja metanolia tuottaa fossiilisesti?
että esim. öljystä tislaamalla? Oon kuullu semmosta että sota aikana auto- ja panssarimiehet valmisti bensiinistä telaketju nimistä litkua jota joivat päihtymmistarkoituksessa. Ei se kovin terveellistä ollu, saatto joutua lasareettiin tai pahimmassa tapauksessa kuolla siihen litkuun. Valmistus tapaa enkä koostumusta tiedä, oliko etanolia vai metanolia tai jotain muuta.
- .........
hekokaivuri kirjoitti:
että esim. öljystä tislaamalla? Oon kuullu semmosta että sota aikana auto- ja panssarimiehet valmisti bensiinistä telaketju nimistä litkua jota joivat päihtymmistarkoituksessa. Ei se kovin terveellistä ollu, saatto joutua lasareettiin tai pahimmassa tapauksessa kuolla siihen litkuun. Valmistus tapaa enkä koostumusta tiedä, oliko etanolia vai metanolia tai jotain muuta.
Että bensaan lisättiin etanolia silloin.
- möhjö22
hekokaivuri kirjoitti:
että esim. öljystä tislaamalla? Oon kuullu semmosta että sota aikana auto- ja panssarimiehet valmisti bensiinistä telaketju nimistä litkua jota joivat päihtymmistarkoituksessa. Ei se kovin terveellistä ollu, saatto joutua lasareettiin tai pahimmassa tapauksessa kuolla siihen litkuun. Valmistus tapaa enkä koostumusta tiedä, oliko etanolia vai metanolia tai jotain muuta.
Alkoholia voi valmistaa alkaanista=mitä bensiinissä on. Yhden vedyn vaihto hydroksyyliryhmäksi..Mitenhän se on tarkalleen tapahtunut? Korvautumisreaktiosta on kuitenkin kysymys. Orgaanisen kemian lukiokurssissa on esimerkki aiheesta.
- möhjö22
möhjö22 kirjoitti:
Alkoholia voi valmistaa alkaanista=mitä bensiinissä on. Yhden vedyn vaihto hydroksyyliryhmäksi..Mitenhän se on tarkalleen tapahtunut? Korvautumisreaktiosta on kuitenkin kysymys. Orgaanisen kemian lukiokurssissa on esimerkki aiheesta.
Alkaanin on voisi ensin pilkkoa, jolloin alkeenia ja alkaania. Alkeeniin liittämällä vettä saadaan sitten sitä alkoholia. Vaatinee onnistuakseen jymerämpiä apuaineita, katalysaattoreita.
- likipitäen
Ihan puhtaalla veikkauksella nyt heitän, mutta olisiko niin että bioetanoli on pääosin ihan normaalia etanolia, mutta sisältää myös pieniä määriä valmistuksesta tai erotuksesta jääneitä epäpuhtauksia ja/tai orgaanisia aineita. Nimittäin tuskin on järkevää ja taloudellista alkaa jotain polttoa varten ihan 100% etanolia valmistamaan.
Eli enpä menisi bioetanolista mitään juomalaimennoksia tekemään..- samaa tavaraa
alkoholi syntyy käymisen kautta ja tislaamalla siitä saadaan etanolia.
metanoli ei ole yhtä hyvää polttoaineena, vaikka
sen juominen olisikin vähäisempää(!), siis väärinkäyttö. - näyttää olevan
samaa tavaraa kirjoitti:
alkoholi syntyy käymisen kautta ja tislaamalla siitä saadaan etanolia.
metanoli ei ole yhtä hyvää polttoaineena, vaikka
sen juominen olisikin vähäisempää(!), siis väärinkäyttö."alkoholi syntyy käymisen kautta ja tislaamalla siitä saadaan etanolia."
Sitä alkoholia kyllä saa muutakin kautta kun käymisprosessilla, liekö bioetanoli käymisellä tuotetaan?
Ja tässä tapauksessa alkoholi=etanoli
- Kaifas
Etanoli on sama kemiallinen yhdiste riippumatta tavasta, jolla sitä tuotetaan. Bioetanoli on tuotettu bioperäisestä materiaalista hallituissa olosuhteissa. Etanolia voidaan sekoittaa tavalliseen bensiiniin useita prosentteja ilman moottoritekniikkaan puuttumista. Ruotsissa tämä on jo tehty käytännössä. En suosittelisi missään nimessä juomaan bioperäisestä materiaalista tuotettua etanolia.
--Kaifas - Ohikulkija457
Bio etanoli onkin jo käyny täällä selväksi mutta synteettinen etanoli valmistetaan fossiileista, tarkemmi raakaöljystä. Ainoa todellinen ero on hiilen isotoopeissa ja tietenkin bioetanoli on "uusiutuva energianlähde", mitä fossiileista valmistetut ei ole. Todellisuudessahan fossiilejakin toki tulee kokoajan lisää.
- Kiljua kansalle
Tuossa tuli mieleen, että jos olisi pieni sammio ,vaikka 10m x 10m x 2 m yhteensä 200 kuutiometriä eli 200 000 litraa kiljua,joka olisi loppuunkäynyttä n. 15 prosenttista vol-alkoholia,käytännössä tästä pöntöstä saisi siiis tislaten puhdasta alkoholia 96 pros 30 000 litraa, Tälllä lämmittelisi pitkään . Miksi ei näin tehtäisi halpaa lämmityspolttoainetta yksinkertaisesti käyttämällä vaikka jotain sokeripitoista kasvia hiivan voimalla.
Eikä tulsi ongelmajätteitä
- Blimblom
Synteettistä etanolia valmistetaan etyleenistä, joka on taas petrokemian teollisuuden sivutuotteita. Bioetanoli saadaan tuotettua tärkkelys-, sokeri-, tai selluloosakasveista fermentoimalla. Bioetanolia käytetään polttoaineena tai seosaineena polttoaineissa ja synteettistä etanolia teollisuustarpeisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1131244
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1201121- 1381003
- 99843
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten315796Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82704Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä43682Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592