Miten tärkeää noitten turbokoneiden jälkikäyttäminen ajon jälkeen on? Kestääkö sammuttaa heti ku auto paikallaan parkkiruudussa?
Joitain vuosia sitten hoettiin aina varsinki dieselien kohdalla, että moottoria ei saisi sammuttaa heti käytön jälkeen.
Onko muuten bensa- ja dieselkoneissa käytettävät turbot samoja? Tosin sanottuna, onko tehdäänkö dieseleihin omat turbot ja bensoihin omat?
Bensa ja Diesel turbojen käytöstä
43
14690
Vastaukset
- Erkko
Kyllähän sitä kannattaa käyttää vähän aikaa ennen kuin sammuttaa. Mutta tämä taas riippuu.
Konetta kannattaa käyttää, koska turbo on melkoisen lämmin varsinkin jos autoa on poljettu oikein huolella. Moottorin sammuttaminen pysäyttää öljypumpun ja öljyhän on melkoisen tärkeää voitelussa. Kuuma turbo ja laakerit ei tykkää kun "viileä" öljy ei kierräkkään enään läpi vaan jää seisomaan.
Tuosta pääsee vaikka sillä, jos ostaa sähköisen öljypumpun ja termostaatin sille. Suora syöttö akulta ja ohjaus termarilta. Näin öljypumppu käy vaikka avaimet ottaa pois virtalukosta. - Mr. Turbo
Tavallisessa ajossa jälkikäyttö on täysin turhaa. Jos ajelee pedaali pohjassa, ajaa auton parkkiin ja sammuttaa virrat, niin tästä on haittaa. Jos parkkipaikalle ajelee minuutin verran, niin jälkikäyttö on tehty.
On täysin esson baarista nämä jutut turbon jälkikäytöstä.
Jälkikäytöstä sen verran, että siinä kierrokset ovat bensavehkeessä n. 3000rmp luokkaa. Tyhjäkäynnillä tapahtuvasta jälkikäytöstä ei ole mitään hyötyä.
Dieseleiden ja bensojen turboissa on se ero, että dieseleissä turbot ovat pienempiä (muitakin eroja toki on). Joissakin pienissä bensakoneissa käytetään samoja turboja kuin dieseleissäkin.- Turhaa
Päivitä tietojasi! Turboahdetun polttomoottorin, bensa tai diesel, jälkikäyttö on suositeltavaa. Joissain käyttöohjekirjoissa on homma oikein ohjeistettu. Kun moottori sammutetaan suoraan ajosta, pysähtyy öljyn virtaus ahtimen akselin laakeroinnissa,ja tulikuuma ahdin saa aikaan öljyn palamisen karstaksi joka lyhentää ahtimen ikää. Jälkikäyttö tasaa myös moottorin lämpöjä.
- ville
Turhaa kirjoitti:
Päivitä tietojasi! Turboahdetun polttomoottorin, bensa tai diesel, jälkikäyttö on suositeltavaa. Joissain käyttöohjekirjoissa on homma oikein ohjeistettu. Kun moottori sammutetaan suoraan ajosta, pysähtyy öljyn virtaus ahtimen akselin laakeroinnissa,ja tulikuuma ahdin saa aikaan öljyn palamisen karstaksi joka lyhentää ahtimen ikää. Jälkikäyttö tasaa myös moottorin lämpöjä.
..yksikin UUSI turbolla varustettu auto, jossa ohjekirjassa mainitaan jälkikäytäytöstä. Itse olen ajanut jo vuoiokaudet turbo-autoilla, enkä ole koskaan jälkikäyttänyt niitä. Eikä ole kyllä koskaan turbokaan lauennnut. Täyttä tuubaa koko asia. Asia erikseen, jos ajat nappi laudassa pidempiä matkoja. Suomessa voimassa olevilla rajoituksilla täysin turhaa.
- 2 Bar
ville kirjoitti:
..yksikin UUSI turbolla varustettu auto, jossa ohjekirjassa mainitaan jälkikäytäytöstä. Itse olen ajanut jo vuoiokaudet turbo-autoilla, enkä ole koskaan jälkikäyttänyt niitä. Eikä ole kyllä koskaan turbokaan lauennnut. Täyttä tuubaa koko asia. Asia erikseen, jos ajat nappi laudassa pidempiä matkoja. Suomessa voimassa olevilla rajoituksilla täysin turhaa.
Uusien porschejen ohjekirjoissa on huomautus asiasta, mutta taitaa johtua siitä että sellasella tulee ajettua tallapohjas kokoaja.
Näissäkin tosin on Idiootti varmistus ja öljy kiertää turpos 30s sammutuksen jälkeen. - Evo 8:n
ville kirjoitti:
..yksikin UUSI turbolla varustettu auto, jossa ohjekirjassa mainitaan jälkikäytäytöstä. Itse olen ajanut jo vuoiokaudet turbo-autoilla, enkä ole koskaan jälkikäyttänyt niitä. Eikä ole kyllä koskaan turbokaan lauennnut. Täyttä tuubaa koko asia. Asia erikseen, jos ajat nappi laudassa pidempiä matkoja. Suomessa voimassa olevilla rajoituksilla täysin turhaa.
Ohjekirjasta löytyy tuollainen huomautus minuutin tyhjäkäynnistä kovan ajon jälkeen.
- ?donkey?
ville kirjoitti:
..yksikin UUSI turbolla varustettu auto, jossa ohjekirjassa mainitaan jälkikäytäytöstä. Itse olen ajanut jo vuoiokaudet turbo-autoilla, enkä ole koskaan jälkikäyttänyt niitä. Eikä ole kyllä koskaan turbokaan lauennnut. Täyttä tuubaa koko asia. Asia erikseen, jos ajat nappi laudassa pidempiä matkoja. Suomessa voimassa olevilla rajoituksilla täysin turhaa.
..Imprezassaki on katos sellanen tsydeemi että sen koneen voi jättää jäähtyyn vaikka on jo laittanu ovet lukkoo ym. toimii sellasella avaimenperälukitus jutulla.
Että sellasta. - Esimerkiksi
ville kirjoitti:
..yksikin UUSI turbolla varustettu auto, jossa ohjekirjassa mainitaan jälkikäytäytöstä. Itse olen ajanut jo vuoiokaudet turbo-autoilla, enkä ole koskaan jälkikäyttänyt niitä. Eikä ole kyllä koskaan turbokaan lauennnut. Täyttä tuubaa koko asia. Asia erikseen, jos ajat nappi laudassa pidempiä matkoja. Suomessa voimassa olevilla rajoituksilla täysin turhaa.
Toyota D4D 1.4. Todennäköisesti myös muut Toyotan turbodieselit.
- monkey boy...
Ei ole turhaa käyttää turbo konetta ajonjälkeen.
-Esson baarissa ilmeisesti asioista tiedetään.
-Toi ahtimen koko on aika vaihteleva. Esim. Suurissa dieseleis huomattavasti suurempia ahtimia ku mitä tehtaalta asti tulee verrattuna ahdettuihin bensakoneisiin.
"Joissakin pienissä bensakoneissa käytetään samoja turboja kuin dieseleissäkin." buhahahaa
- se tarpeellista
esimerkiksi jos pysähdyt motarilla taukopaikalle. Mutta jos olet ajellut taajamassa, ei jälkikäyttöä tarvita.
Jälkikäyttö on tarpeellista vain kovan ajon jälkeen.- Mr. Turbo
Motarilla ajellessa (bensa)turbo ei juurikaan (autosta riippuen todennäköisesti ei ollenkaan) ahda saati sitten kuumenisi.
Kun motarilla hiljentaa taukopaikalle tultaessa, niin tuossa on aivan tarpeeksi jäähdyttelyä turbolle, vaikka olisi hieman polkenutkin.
Ei kai motarilla ajo nyt kovaa ajoa ole. Käytössä on alle 20% moottorin kapasiteetista. - Vapari!
Mr. Turbo kirjoitti:
Motarilla ajellessa (bensa)turbo ei juurikaan (autosta riippuen todennäköisesti ei ollenkaan) ahda saati sitten kuumenisi.
Kun motarilla hiljentaa taukopaikalle tultaessa, niin tuossa on aivan tarpeeksi jäähdyttelyä turbolle, vaikka olisi hieman polkenutkin.
Ei kai motarilla ajo nyt kovaa ajoa ole. Käytössä on alle 20% moottorin kapasiteetista."Ei kai motarilla ajo nyt kovaa ajoa ole. Käytössä on alle 20% moottorin kapasiteetista."
Luitko ton AkuAnkasta vai?? - Mr. Turbo
Vapari! kirjoitti:
"Ei kai motarilla ajo nyt kovaa ajoa ole. Käytössä on alle 20% moottorin kapasiteetista."
Luitko ton AkuAnkasta vai??Jos ajelet motarilla 120 km/h, niin ei tuo todellakaan ole moottorille kovaa rasitusta. Oletuksena on, että puhumme tässä henkilöautosta, jossa on bensaturbo.
- Vapari!
Mr. Turbo kirjoitti:
Jos ajelet motarilla 120 km/h, niin ei tuo todellakaan ole moottorille kovaa rasitusta. Oletuksena on, että puhumme tässä henkilöautosta, jossa on bensaturbo.
Kerropa mulleki että miten sillä 20% teholla saat ylläpidettyä 120kmh vauhdin varsinki sillä bensa turbo koneella...
120kmh ajossa auton koneesta on vähintään 50% todennäkösesti paljo enemmänki käytössä ihan vaan että saadaan pidettyä tasanen vauhti.
Ja mitä todennäköisintä että juuri se sellanen DieselTurbo tarvii vähemmän tehoja (hp) vauhdin ylläpitoon ku bensa. - A6 autisti
Vapari! kirjoitti:
Kerropa mulleki että miten sillä 20% teholla saat ylläpidettyä 120kmh vauhdin varsinki sillä bensa turbo koneella...
120kmh ajossa auton koneesta on vähintään 50% todennäkösesti paljo enemmänki käytössä ihan vaan että saadaan pidettyä tasanen vauhti.
Ja mitä todennäköisintä että juuri se sellanen DieselTurbo tarvii vähemmän tehoja (hp) vauhdin ylläpitoon ku bensa.Mitenkähän samalla korilla varustettu, painavampi dieselversio menee pienemmillä tehoilla 120 km/h kuin bensaversio. Entäpä jos ajelisi polttoöljyllä tai petroolilla niin miten se vaikuttaa tehontarpeeseen ;-)
- Ahdin valtakunta
Mr. Turbo kirjoitti:
Motarilla ajellessa (bensa)turbo ei juurikaan (autosta riippuen todennäköisesti ei ollenkaan) ahda saati sitten kuumenisi.
Kun motarilla hiljentaa taukopaikalle tultaessa, niin tuossa on aivan tarpeeksi jäähdyttelyä turbolle, vaikka olisi hieman polkenutkin.
Ei kai motarilla ajo nyt kovaa ajoa ole. Käytössä on alle 20% moottorin kapasiteetista.Vaan muistettava, että turbo pyörii 20 000-30 000rpm normaalissa ajossa. Täyden tehon kohdalla perinteinen ahdin pyörii 100 000rpm ja kuulalaakeroitu jopa 200 000rpm.
Eli siksi kannattaa käyttää tyhjäkäynnillä, että turbon kierrokset laskevat. Sillä on vissi ero, jos turbo pyörii ennen sammuttamista 10 000rpm tai 50 000rpm.
Ei tee hyvää, kun moottori sammutetaan, jolloin voitelu lakkaa ja turbo pyörii vielä ilman voitelua 30 000rpm. Ei tee hyvää laakereille.
Eli lämpö ei ole ainoa syy - Vastukset
Vapari! kirjoitti:
Kerropa mulleki että miten sillä 20% teholla saat ylläpidettyä 120kmh vauhdin varsinki sillä bensa turbo koneella...
120kmh ajossa auton koneesta on vähintään 50% todennäkösesti paljo enemmänki käytössä ihan vaan että saadaan pidettyä tasanen vauhti.
Ja mitä todennäköisintä että juuri se sellanen DieselTurbo tarvii vähemmän tehoja (hp) vauhdin ylläpitoon ku bensa.kasvaa autossa siten että ilmanvastus nousee toiseen potenssiin ja muut vastuksen karkeasti ottaen ensimmäiseen. Jos autosi käyttää 50% tehostaan 120 km/h nopeudessa niin sen huippunopeus on hieman yli 170 km/h. Kerroppa minkä nykyisen bensaturbon huippunopeus on vain vähän yli 170 km/h??? Teoreettinen huippunopeus tällaiselle autolle on 240 km/h, mutta vain silloin kun sillä ajetaan 240 km/h myötätuulessa, joka poistaa ilmanvastuksen.
- golffari...
Vastukset kirjoitti:
kasvaa autossa siten että ilmanvastus nousee toiseen potenssiin ja muut vastuksen karkeasti ottaen ensimmäiseen. Jos autosi käyttää 50% tehostaan 120 km/h nopeudessa niin sen huippunopeus on hieman yli 170 km/h. Kerroppa minkä nykyisen bensaturbon huippunopeus on vain vähän yli 170 km/h??? Teoreettinen huippunopeus tällaiselle autolle on 240 km/h, mutta vain silloin kun sillä ajetaan 240 km/h myötätuulessa, joka poistaa ilmanvastuksen.
"...mutta vain silloin kun sillä ajetaan 240 km/h myötätuulessa, joka poistaa ilmanvastuksen."
Eikä poista, vaikka myötä tuuli olisi auton nopeus niin ei se poista ilmanvastusta! Se on selvä se. - Daddy....
Vastukset kirjoitti:
kasvaa autossa siten että ilmanvastus nousee toiseen potenssiin ja muut vastuksen karkeasti ottaen ensimmäiseen. Jos autosi käyttää 50% tehostaan 120 km/h nopeudessa niin sen huippunopeus on hieman yli 170 km/h. Kerroppa minkä nykyisen bensaturbon huippunopeus on vain vähän yli 170 km/h??? Teoreettinen huippunopeus tällaiselle autolle on 240 km/h, mutta vain silloin kun sillä ajetaan 240 km/h myötätuulessa, joka poistaa ilmanvastuksen.
Jos sun auto siirtäisi koneen tehosta 50% renkaille niin rikas mies oisit.
elikkäs huippunopeutta ajaessa koneen tuottamasta lämmöstä(tehosta) renkaita pyörittää noin 35% tehosta.
Nii ja vielä tuosta ilmanvastuksen poistamisesta... Syntyykö siihen auton eteen jonkilainen tyhjiö ehkä jos ajaa sitä myötätuulen nopeutta? ;) - Mr. Turbo
Vapari! kirjoitti:
Kerropa mulleki että miten sillä 20% teholla saat ylläpidettyä 120kmh vauhdin varsinki sillä bensa turbo koneella...
120kmh ajossa auton koneesta on vähintään 50% todennäkösesti paljo enemmänki käytössä ihan vaan että saadaan pidettyä tasanen vauhti.
Ja mitä todennäköisintä että juuri se sellanen DieselTurbo tarvii vähemmän tehoja (hp) vauhdin ylläpitoon ku bensa.Vaparille:
Ei kaikkea tarvitse kommentoida mistä ei ymmärrä. Käyt vielä hieman koulua ja joku vuosi eteenpäin ja saatat ostaa oman autonkin, niin kehottaisin tässä vaiheessa palaamaan palstalle.
Tämä "DieselTurbo tarvii vähemmän tehoja (hp) vauhdin ylläpitoon ku bensa." oli varsin hauska. Tämähän on luonnollista, koska diesel kuluttaa vähemmän, niin ainoa keino tähän on se, että diesel vie vähemän tehoja vauhdin ylläpitämisen kuin bensa :) - Mr. Turbo
Ahdin valtakunta kirjoitti:
Vaan muistettava, että turbo pyörii 20 000-30 000rpm normaalissa ajossa. Täyden tehon kohdalla perinteinen ahdin pyörii 100 000rpm ja kuulalaakeroitu jopa 200 000rpm.
Eli siksi kannattaa käyttää tyhjäkäynnillä, että turbon kierrokset laskevat. Sillä on vissi ero, jos turbo pyörii ennen sammuttamista 10 000rpm tai 50 000rpm.
Ei tee hyvää, kun moottori sammutetaan, jolloin voitelu lakkaa ja turbo pyörii vielä ilman voitelua 30 000rpm. Ei tee hyvää laakereille.
Eli lämpö ei ole ainoa syyTämähän on hauska palsta ;)
Kun moottorin sammuttaa, niin tunnettuahan on, että turbo saattaa jäädä moneksi minuutiksi pyörimään.
Monessa turbossa sammutuksen jälkein vinkuna kuuluu juuri tästä turbon pyörimisestä. Vinkuna vaimenee hiljakseen ja jos turbo on hyvässä kunnossa ja laakereita hyvin tyhjäkäynnillä voideltu, niin tuo pyöriminene saattaa kestää viisikin minuuttia hiljakseen vaimentuen. - Vapari!
Mr. Turbo kirjoitti:
Vaparille:
Ei kaikkea tarvitse kommentoida mistä ei ymmärrä. Käyt vielä hieman koulua ja joku vuosi eteenpäin ja saatat ostaa oman autonkin, niin kehottaisin tässä vaiheessa palaamaan palstalle.
Tämä "DieselTurbo tarvii vähemmän tehoja (hp) vauhdin ylläpitoon ku bensa." oli varsin hauska. Tämähän on luonnollista, koska diesel kuluttaa vähemmän, niin ainoa keino tähän on se, että diesel vie vähemän tehoja vauhdin ylläpitämisen kuin bensa :)"Tämähän on luonnollista, koska diesel kuluttaa vähemmän, niin ainoa keino tähän on se, että diesel vie vähemän tehoja vauhdin ylläpitämisen kuin bensa"
Mieti ny itekki, että jos kyseessä bensa ja diesel samankokoset ahdetut koneet nii, kumpi sitä konetta joutuu enemmä kierrättään? Sehän siinä paljo ratkasee sen että paljoko polleja sillä hetkellä koneesta otetaan irti. Vääntömomentti sitte ratkaseeki että paljo sen koneen tarttee kiertää. Dieseleis vääntöä pienemmil kiekoil enemmän ja kulutus osittain siitä syystä pienempi...
Mutta toisaalta vääntö on voimaa. - Samu-75
golffari... kirjoitti:
"...mutta vain silloin kun sillä ajetaan 240 km/h myötätuulessa, joka poistaa ilmanvastuksen."
Eikä poista, vaikka myötä tuuli olisi auton nopeus niin ei se poista ilmanvastusta! Se on selvä se....kun tuuli puhaltaa nopeammin kuin ilmavirrassa olevan esineen (auto, purjevene..) nopeus on? Jos myötätuuli ei vähennä ilmanvastusta ja lopulta käännä tilannetta toisinpäin, eli kiihdytä vauhtia, niin silloin pitäisi kertoa purkkarin keksijälle ettei sen systeemi toimi? Jos auton ympärillä oleva ilmamassa liikkuu auton kulkusuuntaan auton nopeudella, tai nopeammin, niin tarvitseeko auton syrjäyttää se ilma tieltään?
Joskus aikaa sitten muistelen TM:ssä olleen juttua että henkilöauton tehoksi riittäisi n. 15kW, myös moottoritievauhdin ylläpitämiseen. Nykyisillä painavemmilla autoilla luku voi olla hieman suurempi.
Tehontarve tosiaan kasvaa logaritmisesti. - wileni
Vastukset kirjoitti:
kasvaa autossa siten että ilmanvastus nousee toiseen potenssiin ja muut vastuksen karkeasti ottaen ensimmäiseen. Jos autosi käyttää 50% tehostaan 120 km/h nopeudessa niin sen huippunopeus on hieman yli 170 km/h. Kerroppa minkä nykyisen bensaturbon huippunopeus on vain vähän yli 170 km/h??? Teoreettinen huippunopeus tällaiselle autolle on 240 km/h, mutta vain silloin kun sillä ajetaan 240 km/h myötätuulessa, joka poistaa ilmanvastuksen.
Itseasiassa auton ilmanvastuksesta johtuva tehontarve kasvaa nopeuden kuutioon eli kolmanteen potenssiin:
teho P
vastuskerroin Cd
poikkipinta-ala A
nopeus v
ilmanvastus F = ½*Cd*A*v² (Jätetään muut vastusvoimat huomioimatta.)
P = F*v = ½*Cd*A*v²*v = ½*Cd*A*v³
Esim 1:
perheauto Pmax = 120hv, vmax = 200km/h
Jos halutaan 2*vmax = 400km/h, tarvitaan Ptarv = 2³*Pmax = 8*Pmax = 960hv.
vrt. Bugatti Veyron Pmax = 1001hv, vmax = 407km/h
Esim 2.
Jos auton maksimitehosta on 50% käytössä 120km/h nopeudessa, on auton huippunopeus:
0,5*Pmax/Pmax = (vmax/120)³ => vmax = 1,26*120km/h (~150km/h).
Esim 3:
Tarkastellaan esimerkin 1 perheautoa ja sen tarvitsemaa tehoa 120km/h:n nopeudessa.
Pmax/P = (200/120)³ => P = Pmax/4,63 = 0,22*Pmax (~26hv) - A6 autisti
wileni kirjoitti:
Itseasiassa auton ilmanvastuksesta johtuva tehontarve kasvaa nopeuden kuutioon eli kolmanteen potenssiin:
teho P
vastuskerroin Cd
poikkipinta-ala A
nopeus v
ilmanvastus F = ½*Cd*A*v² (Jätetään muut vastusvoimat huomioimatta.)
P = F*v = ½*Cd*A*v²*v = ½*Cd*A*v³
Esim 1:
perheauto Pmax = 120hv, vmax = 200km/h
Jos halutaan 2*vmax = 400km/h, tarvitaan Ptarv = 2³*Pmax = 8*Pmax = 960hv.
vrt. Bugatti Veyron Pmax = 1001hv, vmax = 407km/h
Esim 2.
Jos auton maksimitehosta on 50% käytössä 120km/h nopeudessa, on auton huippunopeus:
0,5*Pmax/Pmax = (vmax/120)³ => vmax = 1,26*120km/h (~150km/h).
Esim 3:
Tarkastellaan esimerkin 1 perheautoa ja sen tarvitsemaa tehoa 120km/h:n nopeudessa.
Pmax/P = (200/120)³ => P = Pmax/4,63 = 0,22*Pmax (~26hv)Jätit sitten vierintävastuksen huomiotta, se keventää tehontarpeen nousua, arvioisin että 120 km/h vierintävastukset ottaa 7 kW ja ilmanvastus noin 17,5 kW jolloin huippunopeus 203 km/h 96 kW eli 120 km/h tarvii noin 25 % kokonaistehosta. Tosin tämä riippuu auton tehosta ja ilmanvastusksesta ja vierintävastuksista. Jos aiheella leikkii niin 400 km/h tarvii n 670 kW(913 hp), mutta se ei riittäne koska auton jonka huippu on 200 km/h ei aerodynamiikka kestä 400km/h jolloin tarvitaan siipee ja ilmanvastuskerroin kasvaa vrt. tehontarve kasvaa.
- wileni
A6 autisti kirjoitti:
Jätit sitten vierintävastuksen huomiotta, se keventää tehontarpeen nousua, arvioisin että 120 km/h vierintävastukset ottaa 7 kW ja ilmanvastus noin 17,5 kW jolloin huippunopeus 203 km/h 96 kW eli 120 km/h tarvii noin 25 % kokonaistehosta. Tosin tämä riippuu auton tehosta ja ilmanvastusksesta ja vierintävastuksista. Jos aiheella leikkii niin 400 km/h tarvii n 670 kW(913 hp), mutta se ei riittäne koska auton jonka huippu on 200 km/h ei aerodynamiikka kestä 400km/h jolloin tarvitaan siipee ja ilmanvastuskerroin kasvaa vrt. tehontarve kasvaa.
Jätin vierintävastuksen harkitusti pois tuosta karkeasta laskelmasta, koska tarkoituksenani oli nostaa esiin ilmanvastuksen aiheuttaman tehontarpeen kasvu nopeuden kolmanteen potenssiin.
Olet kyllä oikeassa että vierintävastuksen osuus kokonaisvastuksesta on merkittävä vielä 120km/h nopeudessakin, ja siten tosiaan keventää tehontarpeen kasvua ko. laskelmaan verrattuna.
Vierintävastuksen laskennallinen hallinta on kuitenkin erittäin hankalaa, koska se riippuu ajonopeuden lisäksi erittäin voimakkaasti mm. renkaista, niiden kuormituksesta ja paineista sekä pyörien suuntauksesta.
Oma arvioni vierintävastuksen tehontarpeesta 120km/h nopeudessa on hiukan alempi, ollen n. 5kW perheauton tapauksessa. Sanoisin kuitenkin että oikea arvo asettuu välille 4...10kW yllä mainituista tekijöistä riippuen. - Mr. Turbo
Vapari! kirjoitti:
"Tämähän on luonnollista, koska diesel kuluttaa vähemmän, niin ainoa keino tähän on se, että diesel vie vähemän tehoja vauhdin ylläpitämisen kuin bensa"
Mieti ny itekki, että jos kyseessä bensa ja diesel samankokoset ahdetut koneet nii, kumpi sitä konetta joutuu enemmä kierrättään? Sehän siinä paljo ratkasee sen että paljoko polleja sillä hetkellä koneesta otetaan irti. Vääntömomentti sitte ratkaseeki että paljo sen koneen tarttee kiertää. Dieseleis vääntöä pienemmil kiekoil enemmän ja kulutus osittain siitä syystä pienempi...
Mutta toisaalta vääntö on voimaa.Mietippä nyt hieman asiaa ennen kuin kirjoittelet.
Auton nopeuden ylläpitämiseen vaaditaan n kW:ta tietyllä nopeudella. On aivan sama tuotetaanko tämä n kW:ta bensalla, dieselillä, sähköllä, vai höyryllä. On myöskin aivan sama paljonko moottorissa on kierroksia, että tuo n kW:ta tuotetaan.
Tuo kirjoittamani "Tämähän on luonnollista..." oli tarkoitettu vitsiksi, jota ilmeisesti et ymmärtänyt. Sen takia siinä oli tuo hymiö perässä, jonka olit lainauksessasi jättänyt pois.
Kehottaisin myös tutustumaan fysiikkaan. Tässäkin threadissa oli joku jo antanut kaavan väännön ja tehojen riippuvuuteen.
Kehottaisin myös tutustumaan eri vastusten (vierintä- ja ilmanvastus ym.) muodostumiseen nopeuden funktiona.
Tämän jälkeen voisit sitten uudestaan ajatella kirjoittamaasi
--------
Vapari: "120kmh ajossa auton koneesta on vähintään 50% todennäkösesti paljo enemmänki käytössä ihan vaan että saadaan pidettyä tasanen vauhti.
Ja mitä todennäköisintä että juuri se sellanen DieselTurbo tarvii vähemmän tehoja (hp) vauhdin ylläpitoon ku bensa."
--------
Voit hämmsätellä jollain suorituskyvyttömällä autolla esim. rättäri 2CV4 lukuja. Kyseisen auton tehot ovat luokkaa 13kW (joku voi tarkentaa, jos heittää kW:n sinne tänne) ja ihmetellä auton huippunopeutta 105km/h (ei saavuteta moottorin korkeimman tehon kierroksilla). Sitten vertaat tavallisen (tehottomimmasta päästä olevan) turboauton vaikka VAG:n 125 kW:n arvoja rättäriin. Autot toki ovat eri kokoisia, mutta huomaat varmaankin, että VAG:n tuotos ei voi imaista 120km/h nopeudessa "vähintään n. 70kW, kuten esität.
- Wxel
Ei normaaliajolla ja vakio (sarjavalmisteisella) turbokoneella ole niin nöpönnuukaa jos ei jälkikäytä, jos kunnolla polkee tai on viritelty mylly niin sitten kannattaa..
Omasta mielestäni moottorin lämpöjen kannattaa antaa hetken aikaa tasaantua ajon jälkeen, oli kone sitten ahdettu tai ei..
Siellä käyttöiän loppupäässä se hyöty sitten näkyy, eli jos ostaa aina uuden auton ja vaihtaa parinvuodenvälein niin eipä sitä silloin tietysti huomaa..
Joillakin on tapana polkaista kaasua ennen kuin sammuttaa koneen, joka on turbon kannalta epäedullista, koska turbo jää pyörimään (jopa kymmeniä tuhansia kiekkoja/min) vailla voitelua ja paikallaan oleva öljy karstoittuu laakereihin..- El Toro
"Joillakin on tapana polkaista kaasua ennen kuin sammuttaa koneen..."
Itsekin olen kuullut noista autoilijoista. Mitähän ideaa siinä on, että polkaistaan kaasua juuri ennen moottorin sammuttamista??? Miksi joillakin on sellainen tapa (siis oli turbo tai ei)? - pakollinen
El Toro kirjoitti:
"Joillakin on tapana polkaista kaasua ennen kuin sammuttaa koneen..."
Itsekin olen kuullut noista autoilijoista. Mitähän ideaa siinä on, että polkaistaan kaasua juuri ennen moottorin sammuttamista??? Miksi joillakin on sellainen tapa (siis oli turbo tai ei)?ei kai siitä mitään oikeeta hyötyä ole, ei sillä seuraavaa starttia yhtään helpoteta.
Idea voi olla harraste-autopuolella, kun suoraputkinen V8 hörähtää niin kauheen hienosti ennen sammutusta, että kaikki huomaa terassilla että "Elvis has left the car" - El Toro
pakollinen kirjoitti:
ei kai siitä mitään oikeeta hyötyä ole, ei sillä seuraavaa starttia yhtään helpoteta.
Idea voi olla harraste-autopuolella, kun suoraputkinen V8 hörähtää niin kauheen hienosti ennen sammutusta, että kaikki huomaa terassilla että "Elvis has left the car""Elvis has left the car" Heh heh, jotkut tekee sen kuitenki 1.6 Corollallakin...
- ile
tyhjäkäyttö 0-120 s lukee vielä ohjekirjan lisäksi aurinkolipassakin. Automyyjä ei tästä kuitenkaan mainitse.
- kokemustaon
Jos tollasen otsikon mukasen keksinnön sammutat kovinmontakertaa kesähelteellä moottoritienopeksienjälkeen ja jonkusadan kilometrin jälkeen heti niin sulla tulis olla vähintään kannentiiviste povitaskussa ja kansi takataskussa jos meinaat matkaa jatkaa... meinaan kokemusta on!
Olen asentanut joihinki autoishi joissa on ollut tunnetusti kansi/turbo vikoja sellaisen ajastimen että kun tuut perille ja vetaset ajastimen raksuttaan vaikka 3-5 min ja sammutat auton niin se ei sammu kun sitten vasta kun ajastin on käynyt loppuun niin eipä ole enää kansia ja turboja hajonnu niissä, tämä ajastin himmeli on vielä helppo asentaa esin just näihin volkkarin vanhempiin diseleihin kun sammutus on naftan sulkuventtiili.- Skekkolo
Eli ns. Turbotimer. :D
- Aikuinen
Dieselin jälkikäytöllä annetaan kannen lämpöjen tasoittua. Mm. etukammion juuressa on suuret jännitykset, kun kansi käy kuumana (kansi alumiinia, etukammio "rautaa"). Dieselin jälkikäytöllä ei niinkään turboa säästellä, sillä se käy muutenkin kylmempänä kuin bensakoneen turbo.
Järjenkäyttö sallittua; jos ennen moottorin sammutusta on ajellut hissukseen esim. parkkipaikalla, voi moottorin sammuttaa samantien.- Samu-75
Etukammio = esikammio? Oletan näin. Taitaa esikammiorakenne vain olla mennyttä aikaa dieseleissä, ainakaan en tiedä nykyaikaisissa dieseleissä sitä käytettävän.
- Aikuinen
Samu-75 kirjoitti:
Etukammio = esikammio? Oletan näin. Taitaa esikammiorakenne vain olla mennyttä aikaa dieseleissä, ainakaan en tiedä nykyaikaisissa dieseleissä sitä käytettävän.
Etukammio=esikammio.
Etukammiollisia dieseleitä kuitenkin vielä on.
- minä.
Olen sen verran laiska että en viitsi luke noita kaikkia ketjuja tai oikeastaa en ole lukenut niistä yhtäkään esitän vain oman ajatuksen ja se oikeastaan kiteytyy otsikossa,eli jos autolla on ajettu taajamassa 50km/h noin 10min. ajan ennen pysäytystä ei jälkikäyttöä tarvitse suoritta tai tehdään toisin päin eli koska täytyy jälkikäyttää.Moottoria joka on varustettu turbolla pitää jälkikäyttää mikäli se on ollut maksimaalisessa rasituksessa ennen pysäytysstä. jälkikäyttön pituus on suhteessa moottorin ja ahtimen kokoon.esim joku pyöräkuormaajan 30 litrainen dieselmoottori ei varmaan jäähdy 2 minuutissa vaikka jonkun teini toyota niin tekisikin ja jokainen voi itse miettiä jälkikäyttön tarpeellisuuden suhteessa lompakon paksuuteen koska jatkuva jälkikäyttön laiminlyöminen niissä harvoissa tilanteissa kun turbokone sitä vaatii päättyy varmasti kyyneliin.
turbot bensa/diesel koneet ovat periaatteessa samoja ahdinpyörien suhteet vai muuttuu.- Aikuinen
Bensa- ja dieselkoneet samoja. Bensakoneen pakokaasut huomattavasti kuumempia, jolloin jälkikäyttö tehdään turbon takia. Dieselissä itse turbo pääsee helpommalla ja jälkikäyttö tehdään kannen takia.
- ottakaa selvää
Aikuinen kirjoitti:
Bensa- ja dieselkoneet samoja. Bensakoneen pakokaasut huomattavasti kuumempia, jolloin jälkikäyttö tehdään turbon takia. Dieselissä itse turbo pääsee helpommalla ja jälkikäyttö tehdään kannen takia.
Millä matematiikalla dieselturbo pääsisi helpommalla, dieselahtopaineet ovat yleensä 1 - 3 bar ( isot dieselmoottorit ) ja bensakoneissa yleensä alle 1 bar. Pakokaasun lämpö dieselissä täydellä teholla helposti 600 joskus enemmän kaasumoottoreissa lähellä 700 bensakoneiden lämpötilat samaa luokkaa mutta kuormitus pienempi alhaisemman paineen ja pienemmän virtauksen vuoksi. Nykyturboissa laakeroinnissa ei ole juuri eroa laakerimateriaali käytännössä sama molemmissa. Siis laakerit ovat " uivia " heloja , kuulalaakeriahtimet ovat harvinaisia ja niitä käytettään yleensä suurissa raskaissa turboissa joissa on alhaisen kierrokset esim. ABB laiva-ahtimet. Turbot yleensä tuhoutuu huonolla öljyllä, ylikuormituksesta ( neropatit nostaneet ahtopaineet liian korkealle)epäpuhtaudet polttoilman seassa hiekkaa tms. kyläseppien korjaukset, huono tasapainoitus ym.ym.
Nykyaikainen turboahdin pyörii normaalikuormituksella lähempänä 100000 rpm ja täydellä teholla joskus yli 200000 riippumatta laakeroinnista. Kohtullinen jäähdytyskäynti raskaan kuormituksen jälkeen asiallista muuten lähes turhaa. Nykyaikainen turboahdin on valmistajasta riippumatta hienoa tekniikkaa joten älkää menkö sorkkimaan jos ette varmasti tiedä mitä teette, tietenkin jos on paksu lompakko saa tehdä mitä vaan ja sehän meitä turbokorjaamoja naurattaa, kun tollot tuhoavat ehjät turbot niin kauppa käy . On muuten pitkä, 35 vuotta kokemus " ruuvi " roots , turbo ym. ahtimista.
- No joo
No sit kannattaa käyttää vähän aikaa ku röörit hohtaa punaisena... Nyky turboissa ei välttämättä tarvii ku eihän ne edes lämpene....(DIESEL)
- tiisseliturpo
Meidän 2000 vuotisen tdi kärryn ohjeissa on erikseen mainittu että pitkän ajon jälkeen pitää käyttää autoa ainakin MINUUTTI...jos haluaa välttyä vakavilta moottorivaurioilta..et silleensä.
- Vanhus
tiisseliturpo kirjoitti:
Meidän 2000 vuotisen tdi kärryn ohjeissa on erikseen mainittu että pitkän ajon jälkeen pitää käyttää autoa ainakin MINUUTTI...jos haluaa välttyä vakavilta moottorivaurioilta..et silleensä.
Voitko ystävällisesti kirjoitella tänne ohjekirjasi tekstin. Vuosimalli oli 2000 ja mottori TDI, mutta auton malli ja moottorin tehot olisivat hyödyksi. Tämä aivan sitä varten, että lähteen alkuperän voi tarkistaa. Toisaalta kyllä ohjekirjoissa kielikukkasia aika usein näkee.
Tämä aivan sen takia, että kirjoittamasi lause on aivan potaskaa. Ajelen nimittäin esim. huomenna 600km yhtä soittoa ja perillä väännän auton sammuksiin heti kun se pysähtyy. Näin olen tehnyt aina. Nykyisellä autolla mittarissa 492tkm ja turbo, kuten moottorikin, ovat aivan alkuperäisiä ja avaamattomia.
Nämä jälkikäyttöpuheet ovat esson baarista (tai keskustelupalstalta), eikä niillä ole mitään todellisuuspohjaa.
Jälkikäyttö (joka ei tarkoita auton käyttämistä parkkipaikalla tyhjäkäynnillä, kuten moni sitä harhaanjohtavasti luulee) on tarpeen ainoastaan poikkeustilanteissa. Poikkeustilanteissa joko A) autossa on vikaa, tai B) moottori on joutunut kovalle kuormitukselle. Tällainen kova kuormitus on esim. raskaan (raskas vs. auton teho) vaunun vetäminen. Jälkikäytön vaatimus tällöinkin useimmiten poistuu kun kurvaillaan parkkipaikalle ym. Toisena esimerkkinä voisi mainita teinin tarve ampaista korollallaan 200m kiihdytyksiä ja jarrutuksia 20kpl peräkanaan.
Kova kuormitus voi myös tarkoittaa autolla kovaa ajamista, mutta kovaa tarkoittaa tässä moottorille kovaa, eikä lainsäädännön kovaa. Suomessa ei laillisesti saa ajaa niillä nopeuksilla, että tämän jälkeen moottoria täytyisi jälkikäyttää.
Itse en ole jälkikäyttänyt moottoria ikinä, vaikka esim. vaunua on tullut vedettyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1506478- 322322
- 1872099
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101343Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.891286- 731077
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241047Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,25987Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44951Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke10858