Kouluruoka lihottaa

......

Täysin totta. Kouluruoka lihottaa, ja on todella epäterveellistä. Tarkkailkaapas niitä koulujen ruokia.

Kouluissa koitetaan lihottaa oppilaat hemmetin lihaviksi ja terveydenhoitajat jankuttavat, että on liian laiha, jos ei ole n. 10 kg ylipainoa.

Siksi en syö koulussa, vaan koulun jälkeen kotona iltapäivätreenien jälkeen.

71

11822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hlkrtwfbdf

      No mitäs ne hampurilaiset sitten ovat?

      • Anonyymi

        essoja


      • Anonyymi

        hyviä


    • :DD

      Menes katsomaan Englantiin tai Yhdysvaltoihin, millaista on oikeasti lihottava ruoka; fish&chips, hampurilaisia, lihakermamuhennoksia, ranskalaisia- ja täysmaitoa!!

    • asian ytimessä

      Etkö ole ikinä ihmetellyt mistä se kaikki liha niihin ruokiin saadaan?
      Keittäjät lihoittavat tarkoituksella oppilaita, näin koulut säästävät kuluissa. :)

      • homer

        mmm ranskanperunoita krrlrlrl


    • medisinaren

      Ketään normaali-ihmistä ei kouluruoalla lihoteta!

      Kaikissa kouluissa ja opiskelijaruokaloissa missä olen syönyt on ollut terveellistä ja hyvää perusruokaa. Enkä ole tuttaviltakaan muusta kuullut.

      • tuleva keittolan täti

        opiskelen suurtalouskokiksi ja meillä ainakin suurin osa ohjeista on aterixilta.näissä olevat ohjeet ovat mahdollisimman terveellisiä ja vähä suolaisia!ja eiköhän ne karkkit ja pikaruoat ole PALJON lihottavampia ja epäterveellisiä kuin kouluruoka..


      • nfjkdnzgdfk
        tuleva keittolan täti kirjoitti:

        opiskelen suurtalouskokiksi ja meillä ainakin suurin osa ohjeista on aterixilta.näissä olevat ohjeet ovat mahdollisimman terveellisiä ja vähä suolaisia!ja eiköhän ne karkkit ja pikaruoat ole PALJON lihottavampia ja epäterveellisiä kuin kouluruoka..

        Itse käyn koulussa syömässä vain kun on aivan pakko. Ruoka on kyllä monipuolista, eli se on terveellistä, mutta siinä on joskus niin paljon rasvaa että ällöttää. Tietenkin verrattuna esim. Amerikkaan se on kevyttä.


    • terveellinen elämä

      Ehkä sinun olisi syytä mennä keskustelemaan terveydenhoitajan kanssa ruokavaliostasi! Aikuisten ruokavaliot ja kasvavien lasten ruokavaliot ovat kaksi eri asiaa. Tämän päivän trendi tuntuu olevan, että lapset matkivat aikuisia kaikessa ja tässä siitä hyvä osoitus. Aikuísena kulutus on paljon vähäisempää, kun energiaa ei tarvita enää kasvamiseen.
      Tässä vaiheessa elämää syömättä jätetyt elimistön rakennusaineet kostautuvat sitten aikuisiällä osteoporoosina yms.

      • Irezum

        Oletko varma, että juuri kouluruoka lihottaa sinua? En menisi takuuseen. Ei ole tietysti itsellä kokemusta, kun ei erityisen paljon koulun kumiperuna maita.
        Ja kuten aikaisemmin todettiin; mene Amerikkaan ja näe, mikä on tosissaan lihottavaa kouluruokaa!


    • Tyttö,42kg/165cm

      Toi on ihan oikein,oon täysin samaa mieltä!Itekin laihduin vasta kun jätin kouluruuan pois,se on ihraa täyteen tungettua ja varmaan melkein lihottavampaa kuin roskaruoka!

      • jos tuo ei ollut vitsi

        Jos tosiaan painat tarkotuksella 42kg ja olet 165cm pitkä, olet syömishäiriöinen. Ja se on fakta. Itsekin olen ollut noissa mitoissa, mutta jouduinkin saman tien terapiaan, jossa keskusteltiin yhdessä vanhempieni kanssa anoreksiastani (tosi jee).

        Nykyään 10 vuotta myöhemmin painan kaljamahani kanssa 56kg joka on kuulemma vihdoin normaalipaino, 51-52kg ei muka ollut. Itse olen sitä mieltä että ihannepaino 165 pitkällä on 48-52kg jos siis haluaa olla hyvin hoikka, urheilijoilla lihakset toki painaa yli ton vaikkei ne ees juuri näkyis.

        Eniwei.. nykysellä painollas lähestyt jo sydän ongelmia, eli painosi alkaa oleen hengenvaarallinen mikäli pysyt kauan tuossa painossa.


      • Anonyymi

        olin erittäin läski kuin söin koulu ruokaa nimeni on alvari kinnunen olen silti läski en vain syö koulu ruokaa


    • koulupoika

      Kouluruoka on lihottavuutensa lisäksi vielä epäterveellsitä! Ei voi olla terveellistä syödä lihaa, kalaa, kanaa, kasviksia, riisiä ja perunaa. Puhumattakaan nyt vielä viljatuotteista ja maidosta.

      Kannattaa mieluumin hankkia päivittäinen energiatarpeensa suklaasta. Myös sokerin käyttöä kannattaa lisätä. Mahdollisimman puhdasta rasvaa kannattaa myös nauttia päivittäisen energiatarpeensa tyydyttämiseksi. Lisäksi pizza ja hampurilaiset ovat kasvavalle nuorelle hyviä rakennusaineita..
      Kouluruuasta saatava mineraalit, vitamiinit ja kivennäiset saavat ihmiset vain voimaan pahoin..

      • Nijiihn

        ajatellaan kahdesta eli näkökulmasta: afrikassa, monet elävät huonosti, ilman ruokaa.. meilläpä tota ruokaa on roskiset täynnä..Eikö sitä voisi antaa muillekkin maille? Mutta ajatelkaa että kuinka onnellisia he olisivat, saadakseensa ruokaa.. Ja koulukin ajattelee vain hyvää kun tarjoaa kouluruokaa, oppilailleen.
        Noh..sitten se toinen näkökulma: Kouluruoka taitaa tosiaan lihottaa.. itse olin suoraan sanoen jalkapallo, yhdessä välissä. Aloin harrastamaan urheilua, ja söin vähemmän kouluruokaa (suoraan sanoen, en ole koskaan pitänyt siitä) ja nyt olen noormali.. :)
        Eli en ole kummankaan puolella.. mutta totta: kouluruoka voisi olla "vähemmän lihottavaa"


      • Aina sama
        Nijiihn kirjoitti:

        ajatellaan kahdesta eli näkökulmasta: afrikassa, monet elävät huonosti, ilman ruokaa.. meilläpä tota ruokaa on roskiset täynnä..Eikö sitä voisi antaa muillekkin maille? Mutta ajatelkaa että kuinka onnellisia he olisivat, saadakseensa ruokaa.. Ja koulukin ajattelee vain hyvää kun tarjoaa kouluruokaa, oppilailleen.
        Noh..sitten se toinen näkökulma: Kouluruoka taitaa tosiaan lihottaa.. itse olin suoraan sanoen jalkapallo, yhdessä välissä. Aloin harrastamaan urheilua, ja söin vähemmän kouluruokaa (suoraan sanoen, en ole koskaan pitänyt siitä) ja nyt olen noormali.. :)
        Eli en ole kummankaan puolella.. mutta totta: kouluruoka voisi olla "vähemmän lihottavaa"

        "frikassa, monet elävät huonosti, ilman ruokaa.. meilläpä tota ruokaa on roskiset täynnä..Eikö sitä voisi antaa muillekkin maille? Mutta ajatelkaa että kuinka onnellisia he olisivat, saadakseensa ruokaa.."

        Jep jep. Arvaa lisääntyisivätkö he jos alettaisiin lähettämään ruokaa rekkalasteittain. Arvaa parantaisiko se asiaa ollenkaan? Ei parantaisi, pahentaisi.


      • Niai
        Nijiihn kirjoitti:

        ajatellaan kahdesta eli näkökulmasta: afrikassa, monet elävät huonosti, ilman ruokaa.. meilläpä tota ruokaa on roskiset täynnä..Eikö sitä voisi antaa muillekkin maille? Mutta ajatelkaa että kuinka onnellisia he olisivat, saadakseensa ruokaa.. Ja koulukin ajattelee vain hyvää kun tarjoaa kouluruokaa, oppilailleen.
        Noh..sitten se toinen näkökulma: Kouluruoka taitaa tosiaan lihottaa.. itse olin suoraan sanoen jalkapallo, yhdessä välissä. Aloin harrastamaan urheilua, ja söin vähemmän kouluruokaa (suoraan sanoen, en ole koskaan pitänyt siitä) ja nyt olen noormali.. :)
        Eli en ole kummankaan puolella.. mutta totta: kouluruoka voisi olla "vähemmän lihottavaa"

        "afrikassa, monet elävät huonosti, ilman ruokaa.. meilläpä tota ruokaa on roskiset täynnä..Eikö sitä voisi antaa muillekkin maille? Mutta ajatelkaa että kuinka onnellisia he olisivat, saadakseensa ruokaa.."

        Mun puolesta saisi oman annokseni viedä sinne. En tajua, miksi pitää aina olla ruoassa jotain kummaa seassa. Syön yleensä kasvista, mutta niistäkin ruoasta pitää olla yritetty tehdä jotain kunnon gourmet-höskää, mulle kelpaisi ihan tavallinen ruoka. Hernekeitossakin on joka kerta pelkkiä läskisiä kinkkuviipaleita, niissä ei ole yhtään lihaa, vain läskiä. Lisäksi koulussamme on melkein joka viikko niitä samoja, eli possupataa, lihastroganoffia ja jotain kanaviillokkia. :/


      • opiskelija
        Nijiihn kirjoitti:

        ajatellaan kahdesta eli näkökulmasta: afrikassa, monet elävät huonosti, ilman ruokaa.. meilläpä tota ruokaa on roskiset täynnä..Eikö sitä voisi antaa muillekkin maille? Mutta ajatelkaa että kuinka onnellisia he olisivat, saadakseensa ruokaa.. Ja koulukin ajattelee vain hyvää kun tarjoaa kouluruokaa, oppilailleen.
        Noh..sitten se toinen näkökulma: Kouluruoka taitaa tosiaan lihottaa.. itse olin suoraan sanoen jalkapallo, yhdessä välissä. Aloin harrastamaan urheilua, ja söin vähemmän kouluruokaa (suoraan sanoen, en ole koskaan pitänyt siitä) ja nyt olen noormali.. :)
        Eli en ole kummankaan puolella.. mutta totta: kouluruoka voisi olla "vähemmän lihottavaa"

        no haloo, totta kai laihduit jos aloit syömään vähemmän (kouluruokaa) ja aloit harrastamaan liikuntaa, ei siitä voi vetää johtopäätöstä että kouluruoka lihottaisi. Jos syöt vähemmän ja liikut enemmän, laihdut. Ei sillä ollut mitään tekemistä kouluruuan kanssa


      • Anonyymi
        Nijiihn kirjoitti:

        ajatellaan kahdesta eli näkökulmasta: afrikassa, monet elävät huonosti, ilman ruokaa.. meilläpä tota ruokaa on roskiset täynnä..Eikö sitä voisi antaa muillekkin maille? Mutta ajatelkaa että kuinka onnellisia he olisivat, saadakseensa ruokaa.. Ja koulukin ajattelee vain hyvää kun tarjoaa kouluruokaa, oppilailleen.
        Noh..sitten se toinen näkökulma: Kouluruoka taitaa tosiaan lihottaa.. itse olin suoraan sanoen jalkapallo, yhdessä välissä. Aloin harrastamaan urheilua, ja söin vähemmän kouluruokaa (suoraan sanoen, en ole koskaan pitänyt siitä) ja nyt olen noormali.. :)
        Eli en ole kummankaan puolella.. mutta totta: kouluruoka voisi olla "vähemmän lihottavaa"

        Mieluummin ruuat roskikseen ku afrikkalaisille, ne sikiää jo muutenkin liikaa.


    • .....

      Lisäyksenä vielä, että iltapäivällä treenien jälkeen en syö mitään roskaruokia, vaan ihan tavallista kotiruokaa. Ja loppupäivänä en syö mitään.

      • Haloo!!!

        Järki käteen nyt. Olet kasvuiässä oleva nuori ja sinussa tulisikin olla pyöreyttä. Tuollainen ruokavalio se vasta epäterveellinen onkin. Jos syöt vain yhden aterian päivässä niin ei hyvin mene. ja todellakin, tarvitset nyt enemmän energiaa kuin aikuinen ihminen.


    • ei lihota!

      Kouluruoka ei lihota. Kun olin yläasteella kaikki menivät ostamaan lähikiskalta pikaruokaa ja sinä tulet väittämäänl, että kouluruoka lihottaa.
      Tiedätkö, että Suomen kouluruuasta on otettu mallia esimerkiksi Iso-Britanniassa.

    • Jannu

      Kouluruoka perustuu vanhentuneisiin "terveellisyys" perusteluihin, joiden hyöty nykyaikana on erittäin kyseenalainen. Ajatelkaahan nyt: Perunaa ja maissia on kautta-aikain käytetty karjan rehuna! Ajatelkaa nyt, mitä käy kun täysin liikkumattomat lapsemme syövät ruokaa, jota on kautta aikojen käytetty karjan lihottamiseen. Kenenkään ei pitäisi syödä perunaa, sillä sitä pahempaa myrkkyä ei nyky-yhteiskunnassa voi saada! Lähetetään kaikki peruna, maissi ja vastaava karjanrehuruoka kehitysmaalaisten hengenpitimiksi, ja naititaan me rikkaammat paremmista ja hienommista ruoka-aineista. Ravinto-opillisesti Suomalainen kouluruoka on myrkkyä, mutta brittiruokaan verrattuna se on suhteellisen kelvollista, mutta kehoitan jokaista siltikin jättämään sen perunan suosiolla syömättä.

      • tahtoo kuulla

        et Jannu sitten viittis kertoa mitä te "rikkaammat" nauttisitte?


      • terveellisempi

        sen jälkeen kun se on rasvakeittimessä kyllästetty naudanrasvalla?
        Näinhän mäkit saavat teinixit syömään terveysvaikutteisia perunoitaan


      • ......
        terveellisempi kirjoitti:

        sen jälkeen kun se on rasvakeittimessä kyllästetty naudanrasvalla?
        Näinhän mäkit saavat teinixit syömään terveysvaikutteisia perunoitaan

        Tavallinen keitetty peruna ei lihota, mutta rasvassa paistetut yms. kylläkin.


      • huh huh

    • Insinööri

      Suurin syy lihoamiseen on epäsäännölliset ruokailuajat. Kun tottuu syömään säännöllisesti ja terveellisesti ,niin on hoikka koko elämän.

      Kouluruokailu on parasta ruokaa, mitä minä olen koskaan syönyt. Olin peruskoulussa ja lukiossa hoikka, ja heti kun lukio loppui ja alkoi syömään
      muualla, niin alkoi lihoaminen.

      • nam-nam

        Kouluruoka on terveellistä ja todella hyvää ja monipuolista. Opiskelijaruokalassa ei tarjota niin monipuolista ruokaa (ainakaan Treella) kuin mitä meille tarjottiin peruskoulussa ja lukiossa.

        Lapset hyvät, syökää ruokanne. Se on vielä kaiken lisäksi ilmaista!! Ilmainen ateria päivässä olisi opiskelijalle luxusta. :)


    • hgfjh

      VITUN PAHAA SE AINAKI ON

      • adssssssss

        "Kouluruoka on lihottavuutensa lisäksi vielä epäterveellsitä!"
        Siinä olet täysin oikeassa

        "Ei voi olla terveellistä syödä lihaa, kalaa, kanaa,"
        Kaikki noista juuri on terveellisiä
        "peruna" ei ole terveellinen
        Myös ruokiin laitetaan sokeria liikaa!
        Broileriin, hunajaa=Hyi helkkar... Mielestäni pieni terveellinen ateria on tärkeä, ei ihmisten myrkytys...

        Valitettavasti pullollinen rypsiöljyä on terveellisempää ja sitä pitäisi tarjota julkisesti....


      • Anonyymi
        adssssssss kirjoitti:

        "Kouluruoka on lihottavuutensa lisäksi vielä epäterveellsitä!"
        Siinä olet täysin oikeassa

        "Ei voi olla terveellistä syödä lihaa, kalaa, kanaa,"
        Kaikki noista juuri on terveellisiä
        "peruna" ei ole terveellinen
        Myös ruokiin laitetaan sokeria liikaa!
        Broileriin, hunajaa=Hyi helkkar... Mielestäni pieni terveellinen ateria on tärkeä, ei ihmisten myrkytys...

        Valitettavasti pullollinen rypsiöljyä on terveellisempää ja sitä pitäisi tarjota julkisesti....

        Keitetyssä perunassa on 100 grammassa 75 kcal.

        Perunalastuissa 790 kcal.


    • medisinaren

      Tosiaan kasvavalle ihmiselle tommonen reilu 20 on hyvä painoindeksi. Riippuen tietysti ihmisestä.

      Mutta tosiaan jos kouluruoka todellakin lihottaa, miksi ette syö koulussa enemmän salaattia ja vähemmän sitä pääruokaa? S

      • angelfromfire

        Meillä oli yhtenä päivänä hunajaista papusalaattia :D


    • Mayborne

      Kouluruoka just nimenomaan on terveellistä. En tiedä miten siellä sitten on asioiden laita mutta kouluissa missä minä olen syönyt on todella terveellinen ja monipuolinen ruoka. On taval ruoka ja kasvisruoka erikseen, rasvaton maito, kevytmaito jne.
      Lisäksi ilmainen ateria päivässä on todellakin luksusta opiskelijalle! Minä oon ihmetelly ku monet käy aina ruokatunnilla vaan ostamassa kaupasta jotain patukoita ja muita makeisia, onko se nyt sen parempi? Minä kyllä mielelläni syön mahan täyteen koulussa, joka tapauksessa pitää syödä kuitenkin koulun jälkeen.

      Salaatista voisin sanoa sen verran että se voisi olla monipuolisempaa. Hirmu usein on jotain punajuurisalaattia yms. Harvoin on mitään perus kurkku-jäävuorisalaattia. Usein on jotain raejuusto mössöä. Ei siinä mitään että on mössö salaatteja mutta ne pukkaa olemaan aina niin samanlaisia.

    • abab
      • angelfromfire

        Juustoa voisi olla jossain määrin mutta ei liikaa.
        Eihän juustoa edes ole paljoa?


      • blörg
        angelfromfire kirjoitti:

        Juustoa voisi olla jossain määrin mutta ei liikaa.
        Eihän juustoa edes ole paljoa?

        Meidän koulussa keittäjät tunkee juustoa joka paikkaan... Se on aika ällöttävää joskus. Ne on pari kertaa laittanu sitä ihan tavalliseen salaattiinkin, sitä ei syö susikaan. Ja hyvä makaronisalaatti pilataan liialla juustolla. Mutta jenkeissä varmaan kuorrutetaan kaikki juustolla, semmosia läskiperseitä ne on.


      • -....---
        blörg kirjoitti:

        Meidän koulussa keittäjät tunkee juustoa joka paikkaan... Se on aika ällöttävää joskus. Ne on pari kertaa laittanu sitä ihan tavalliseen salaattiinkin, sitä ei syö susikaan. Ja hyvä makaronisalaatti pilataan liialla juustolla. Mutta jenkeissä varmaan kuorrutetaan kaikki juustolla, semmosia läskiperseitä ne on.

        "Ja hyvä makaronisalaatti pilataan liialla juustolla. Mutta jenkeissä varmaan kuorrutetaan kaikki juustolla, semmosia läskiperseitä ne on."

        Tosiasiassa makaroni saattaa hyvinkin lihottaa enemmän kuin juusto (kevyt- tai normaalirasvainen).

        Nykyisin kouluissa jaettava tieto terveellisestä ruuasta on oikeasti jonkin verran virheellistä. Okei, runsas (rasvaisen) lihan syöminen aiheuttaa sydän- ja verisuonitauteja, mutta ei välttämättä lihota. Koulussa tarjottavat näkkileivät, pastat ja perunat sen sijaan sisältävät erittäin paljon hiilihydraatteja (=sokeria, energiaa). Jos haluaa laihtua, kannattaa syödä kasviksia ja vaikkapa kevyttä kalaa/kanaa/lihaa ilman perunaa/riisiä/pastaa. Aika monet tekee juuri päinvastoin: jätetään lihat pois ja vedetään posket pullollaan puhdasta hiilihydraattia naamaan, ja sitten ihmetellään kun ei laihdu vaikka syö "vain" pelkkää makaronia ja näkkäriä.

        Välillä oikeasti ihmetyttää, miksi kouluissa, televisiossa jne. suorastaan valehdellaan näistä asioista. Ehkä kyse on vain siitä, että vielä ei haluta myöntää että niin terveellisenä ja suomalaisena pidetyt perunat ja vehnäleivät olisi epäterveellisiä. Toisaalta kouluissahan esiintyy myös "mainontaa", esim. terveysvalistuksen yhteydessä ja ruokaloissa. Kyllähän siellä on näitä "tietoiskuja" ja lappusia, joissa on tiettyjen firmojen tuotteita esillä ("terveellisiä" kevytjugurtteja, välipalapatukoita, jonkun yrityksen sponssaamia painotuotteita, joissa on kuvia "terveysympyröistä" jne...) Vaikuttaiskohan osaltaan siihen, ettei tiettyjä terveyskäsityksiä haluta muuttaa?


    • [siren]

      KYLLÄ SE LIHOTTAA!! x)
      ..meijän koulun ruoka ainakin!

      ...koulun ruokiin laitetaan liikaa nykyään suolaa!

      ...rasvassa aina se ruoka liotetaan xDD

    • LihottaaPaljon

      Kun menin lomalle ,laihduin 8kiloa.Ilman että yritin.Sitten tulin kouluun,söin ruokaa lihoin 8kg...:/että.. Kouluruoassa on sokeria,onko se muka terveellistä

    • menestyminenelämässä

      Nykyään ei ymmärretä mistään mitään. Naiset ovat nousseet korkeisiin virkoihin päättämään tärkeistä asioista ja nyt vallitsee kaaos ja rappio. Naiset kyllä ovat varmasti yhtä älykkäitä ja pystyviä operoimaan systeemien puitteissa kuin miehetkin. Naisilla vaan on niin vahva taipumus tehdä kaikista järjestelmistä oikeudenmukaisia ja kasvattavia ettei lopulta mikään enää toimi vaan kaiken ihmistoiminnan lopputulos on epäonnistuminen ja siitä karaistuminen. Tämä on hyvä pitkällä tähtäimellä mutta ihmiselämän mittakaavassa tähtäin on ehkä liiankin pitkä. Jos haluat menestyä elämässä niin tee niinkuin naiset haluaa mutta tee se niinkuin mies sen tekisi.

    • Anonyymi

      miks tälläne on koulu tehtävä mä hajoon lmaoooooaaoaoao

    • Anonyymi

      Aikoinaan Salossa piti viedä omat eväät kouluun. Sai siellä haaleaa velliä kippoon ja sitten myöhemmin oikeaa keittoamuhennosta. Pikkupurkit maitoa ja näkkileipää olivat jo ylellisyyttä siinä määrin että polvillemme lankesimme. Kiitos olkoon!

    • Anonyymi

      Meillä on koulussa loistava salaattikattaus ja useasti kanaa, kalaa, pinaattilättyjä, valmiiksi kuorittuja perunoita. Ruokajuomaksi vesi. Nam!

    • Anonyymi

      esso

    • Anonyymi

      mikää

    • Anonyymi

      Kouluruuan kalorit on suht pieniä kasvisruuassa mutta liharuoka taas on oikea kaloripommi!

    • Anonyymi

      Varmaan provo. Pikaruoilla, karkeilla, limppareilla, energiajuomilla, alkoholilla jne nuoret lihoo, ei kouluruualla. Ja tietysti kun eivät liiku vaan pelaavat vaan koneella.

    • Anonyymi

      Kouluruoka ei lihota, sitä ei tarvitse ahmia niinkuin nachopeltejä, sipsejä, hampurilaisia ja rasvassa fritattuja perunoita.....puhumattakaan karkeista, energiajuomista tai kokiksesta:-)

      Hyvä painotus syömiselle, aamupala kotona, lounas koulussa, illallinen vanhempien kanssa ja iltapalaksi joku pieni makea herkku. Ja nukut ja voit hyvin.

    • Anonyymi

      70-80-luvuilla luokassa oli yleensä korkeintaan yksi ylipainoinen, mutta silloin syötiinkin kouluruokaa eikä hampurilaisia ja limpparia tai energiajuomia, liikuttiinkin ihan eri tavalla kuin nykynuoret. Kotona syötiin kunnollista kotiruokaa eikä noutoruokaa. Eikä ole ylipainoa vieläkään, karkit ja grlliruoka ei kiinnosta yhtään, pizzaa teen itse kohtuullisella juustomäärällä.

      Uskomattoman huono kunto nuorilla nykyään, hyvä jos yhden leuan saavat vedettyä eikä etunojapunnerruksiakaan montaa mene, niitä on helppo tehdä kotonakin.

      • Anonyymi

        Juuri kerrottiin lehdessä ettei suuri osa pojista pääse enää edes kyykkyyn, aivan uskomatonta, vammaisiahan ne sitten ovat. Tytötkin pääsevät vain koska tottuneet käymään kyykkypissalla.


    • Anonyymi

      Homo

    • Anonyymi

      Kaikki ruoka lihottaa, jos siitä saa enemmän energiaa kuin mitä kuluttaa. Päinvastoin myös, eli ei liho, jos kuluttaa enemmän energiaa kuin mitä ruuasta saa.

    • Anonyymi

      Eiiköhän Mäkkäri lihota sinua enemmän kuin joku koulu-ruoka.

      Ja eiku pakaste-pitsaa nassuun.

    • Anonyymi

      aha

    • Anonyymi

      Tush keissi Jani Lassila

    • Anonyymi

      Meillä oli 70-luvulla erinomaista kouluruokaa koulujen omissa keittiöissä tehtynä, maksalaatikko, kanaviillokki, tilliliha, uunimunakas, seitikeitto, uuniseiti, makaronilaatikko, hernekeitto, jauhelihakastike tai makkarakastike ja perunat tai muusi, jopa kesäkeitto oli hyvää.... En muista yhtään huonoa ruokaa, joku kasvismakaronimössö oli outoa, mutta onneksi sipulia ei ollut missään.

      • Anonyymi

        Tuo kasvismakaronimössö oli Napolin padan tapaista, saattoi olla sen nimistäkin.


    • Anonyymi

      TV1 on juuri dokumentti ultraprosessoidun ruuan vaikutuksesta lihomiseen, Prisma: lapset ja roskaruoka, kannattaa katsoa vaikka Areenalta. Roskaruualla voi lihoa 2kg/kk.

      Varmasti lisäaineetkin vaikuttaa, mutta ne ovat usein myös paljon rasvaisempia kuin kotiruoka, limpparit, karkit, energiajuomat jne myös sokerisia. Kun "ylimaukkaita" ja helposti syötävää ruokaa on koko ajan tarjolla niin varmasti lihoo. Onneksi itse teen edelleen lähes kaiken ruuan kotona.

      Äidit ovat nykyään laiskoja eivätkä viitsi tehdä kotiruokaa vaikka olisivat kotona, ostavat vaan eineksiä tai antavat rahaa mennä mäkkärille ja etenkin yh-äidit kun ei ole isäkään vaatimassa terveellisempää ruokaa.

      • Anonyymi

        Väitettiin myös kasvirasvojen olevan ultraprosessoituja ja voi terveellisempää, voi olla. Kasvirasvat pitäisi saada suoraan kasveista, oliiveista eikä oliiviöljystä jne.


    • Anonyymi

      Syyttävät geenejä ylipainosta, mutta mikä ne muka on muuttanut. Dokumentin mukaan 70-luvulla ei ollut ylipainoa juuri ollenkaan, alkoi yleistyä nopeasti vasta 80-luvulla. Ei meilläkän ala-asteella koko koulussa ollut kuin yksi ylipainoinen ja ylä-asteeltakin vaikka oli iso koulu, muistan vain yhden ylipainoisen cp-vammaisen, omalla luokalla ei ainakaan yhtään. Yhdellä nousi paino 9.luokalla ja hänellä olikin sitten diapedes. Pelkästään omista elintavoista se johtuu, itsehankttua niin ylipaino kuin sen aiheuttamat sairaudetkin.

    • Anonyymi

      iha fake

    • Anonyymi

      ihan feik

    • Anonyymi

      siiiuuuu

    • Anonyymi

      paska puhetta vitu läski

    • Anonyymi

      ite syön röökia atm koulus

    • Anonyymi

      joo ne laittaa ketsuppiin ja kaikkiin kastikkeisiin paljon sokeria ja ruokaan paljon suolaa se lihottaa ja salastissa on usein jotain juustoa juusto on energia pitoista ja olen syömässä vasta kello 15:00 miulummin jotta en lihoa!

    • Anonyymi

      "Siksi en syö koulussa, vaan koulun jälkeen kotona iltapäivätreenien jälkeen."

      jos et syö tasaisesti koko päivän ja saa proteiinia, lihaksesi kasvavat vain 1/3 normaalista. Joudut treenaamaan 3 kertaa enemmän.

      Toiseksi, jos et saa päivittäin kalsiumia riittävästi uhkaa sinua osteoporoosi vanhuudessa. Luut rakennetaan nuoruudessa kasvukautena, sen jälkeen voi niitä vain säilyttää.
      Jos myöhemmin on vaikkapa laihdutuskuurilla, pitää muistaa kalsium ym. monet mineraalit.
      Mitään muuta ei tarvi syödä normaaliruokaillussa kuin D-vitamiinia.
      Siitä "roskaruoastakin " saa lähes kaiken silloin kun on nuori ja syö 2500 kaloria. Vanhuudessa vasta on hyvä syödä vitkoja.

      Nuoruudessa lisäravinteilla pilaa vain munuaiset , maksan yms.

      • Anonyymi

        Vesiliukoisia vitamiineja ei voi saada liikaa, eikä ohjeiden mukainen käyttö pilaa munuaisia nuorillakaan, mutta tarpeetonta voi olla jos syö monipuolisesti.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe