Tiesittekö että eri hautaustoimistojen hinnat poikkeavat valtavan paljon toisistaan?
Saman arkunkin hinnassa voi eri kaupassa olla 200 euron ero!
Kyllä surevaa rahastetaan!
Hautaustoimistojen hinnottelu perseestä
14
1631
Vastaukset
- Kusiaivojen maa
voi tehdä itsekkin mutta eihän ne kelpaa sureville nirppanokille niille ku arkku on tärkiämpi ku vainaja, juttua piisais vuosikymmenet kuinka kehtasi laittaa mätäneen semmosta kattolautaa
- hilla
Kauheet rahat yli 1000 euroa arkusta ja 100 euroa kukasta joka pannaan arkun päälle ja sitten viedään suoraan maahan maatumaan rahat.
Jotensakin on aika hurjaa rahastusta tämä kuolema meidän kulttuurissa.
Muslimit ovat tässä parempia, vainaja on haudattava aina seuraavana päivänä ja mitään hautajaisia ei pidetä, saattamaan saavat tulla kaikki jotka haluavat.
TÄmä jottei köyhän ja rikkaan välillä mitään eroa kuolemassa näkyisi.
Meillä se kyllä oikein näyttämällä näytetään.
Ja seurakunta ottaa 200 euroa kun avaa ja peittää haudan.
Siis ei juuri mitään saa verorahoillaan, joita on koko elämänsä maksanut. - Anonyymi
Olen aikojasitten katsonut tontiltani pitkän suorankoivun,siitä 170 sm pätkiä ja kuoripinta sopivan vahva ,että voi limittää arkuksi.Siis viimeinen yksiöni ,tulisi olla tuohipintainen.Puun tyvestä voi sorvata tuhkauurnan,,,jopa tulee moderni yksiö perkola.Ei arkun teko tarvitse olla kuolemanvakavaa ,ainakin itse henk.kohtaisesti ,otan ,,,,sehän on vain yksimuutto ,monien muuttojen lopuksi.Hyvääjatkoa Elämään,niin kauan kuin sitä riittää???
- kuolevainen__
Mikäpä nykyään ei olisi rahastusta. Eihän tässä uskalla kuollakaan. Eräs hautakivifirma torniossa vetää eri summia rahaa surijoilta. Jos leski on rikas, hinta on kovempi. Monen sadan euron hinnat. En mainitse nimeltä firmaa/hkl, jottei tule vaikeuksia. Niin kieroja kun ovat. Täytyy varmaan laittaa erillinen tili, johon kerää hautajaisrahat.
- Hautajaiset
Suomessa ei ole lakia, joka pakottaa ostamaan hautausliikkeen palveluita.
Voit itse tehdä sellaisen arkun kuin parhaaksi näet omaisellesi tai itsellesi. Voit itse pukea läheisesi arkkuun ja laittaa sellaiset vaatteet kuin haluat...Kuskauksen voit myös tehdä itse. Paketti-auto tai tila-auto käy mainiosti.
Kiven tilalta voit laittaa luonnonkiven ja siihen vain kyltin tai tehdä puusta perinteisen ristin. Tuhkausta et voi tehdä itse, se on palvelu josta joutuu maksamaan. Sen jälkeen tuhkan voit sirotella ilman eri korvausta haluamaasi paikkaan tai haudata sen yhteiseen paikkaan hautausmaalle pientä korvausta vastaan.
Kahvitilaisuutta varten voit vuokrata tilan edullisesti ja pyytää ystäviäsi kahvinkeittoon ja järjestelyihin mukaan.
Kuolema on karannut kultuurissamme niin kauas, että on helpompaa antaa se alan ihmisten hoitoon ja jättäytyä hienosti takavasempaan. Palveluista joutuu aina maksamaan, mutta kukaan ei kiellä sinua tekemästä viimeistä palvelua vainajalle. - Anonyymi
Hautajaiset kirjoitti:
Suomessa ei ole lakia, joka pakottaa ostamaan hautausliikkeen palveluita.
Voit itse tehdä sellaisen arkun kuin parhaaksi näet omaisellesi tai itsellesi. Voit itse pukea läheisesi arkkuun ja laittaa sellaiset vaatteet kuin haluat...Kuskauksen voit myös tehdä itse. Paketti-auto tai tila-auto käy mainiosti.
Kiven tilalta voit laittaa luonnonkiven ja siihen vain kyltin tai tehdä puusta perinteisen ristin. Tuhkausta et voi tehdä itse, se on palvelu josta joutuu maksamaan. Sen jälkeen tuhkan voit sirotella ilman eri korvausta haluamaasi paikkaan tai haudata sen yhteiseen paikkaan hautausmaalle pientä korvausta vastaan.
Kahvitilaisuutta varten voit vuokrata tilan edullisesti ja pyytää ystäviäsi kahvinkeittoon ja järjestelyihin mukaan.
Kuolema on karannut kultuurissamme niin kauas, että on helpompaa antaa se alan ihmisten hoitoon ja jättäytyä hienosti takavasempaan. Palveluista joutuu aina maksamaan, mutta kukaan ei kiellä sinua tekemästä viimeistä palvelua vainajalle.Tuhkattu ruumis pannaan uurnaan. Uurnaksi kelpaa mika tahansa astia, jossa on sen verran leveä kansi, että pappelin kaatama santa tai se osa pysyy päällä. Tosin Suensaaren kirkon pappi selitti, että ei ole koskaan uurnaa siunannut, mutta kerta se oli ensimmäinenkin.
- Anonyymi
Aikoinaan oli eräs hautausliikkeen mainos: Kannattaako enää elää kun me hautaamme niin halvalla.
- Anonyymi
Postilootaan tipahtelee joka päivä jos jonkinmoista manoslehteä ja paikallislehdetkin ovat täynnä mainoksia ja tarjouksia, mutta missä on ne hautaustoimistojen tarjoukset?
Hautaustoimistoon kun menee niin hinnoittelu on kuin apteekissa, missään ei näy tarjouksia arkuista esim "ota kolme maksa kaksi" tai "kaksi yhden hinnalla" tai että "nyt mammutti rymisteli arkkujen hinnat alas"
Todellisuudessa tuonlaisen puulootan, tai itseasiassa vielä tyylikkäämmänkin tilaa netistä parilla satasella, mutta kun se rantautuu Suomeen ja näihin paikallisiin hautaustoimistoihin, niin heti alkaa se surevien ryöstäminen. - Anonyymi
Totta, mutta niinhän meitä nälkäisiäkin rahastetaan. Makkaralla eri hinta eri kaupoissa. No joo oikeasti. Tuossa linkkiä https://www.uitvaartkist-online.nl/
- Anonyymi
Koottava arkku, koskahan Ikea alkaa myymään.
- Anonyymi
Arkkuvuokraamo olisi hyvä liikeidea. Kannattaako sitä arkkua sinne monttuun laittaa tai polttaa. Senhän voi käyttää uudestaan.
- Anonyymi
Miien mene kenenkhään toisen arkhuun, pitäkhöön arkkusa vaikka ei oliskhaan tyytyväinen omhaasa, ja jos huonolta tuntuu sitte, niin eikhään siinole joku takkuu, että saapi vaihtaa, vaikka vuen takkuu.
- Anonyymi
Tuo on kyllä törkeää rahastusta koko hautaus touhu
- Anonyymi
Hautaustoiminta on liiketoimintaa. Kohtuullisen halvalla pääsee, jos surevien joukossa on päänsä kylmänä pitänyt omainen. Hautaustoimistosta koko kattauksen tilaamalla kyllä pääsee rahoistaan. Palaveri hautaustoimiston kanssa rohkeasti ja sopimaan kuka tekee mitä ja mikä noista toimista on hautaustoimston osuus. Oman sukulaisen kanssa hoidettiin aika paljon itse ja hautakivikin hommattiin luonnosta kiviveistämöön viimeisteltäväksi itse vainajalle tärkeältä alueelta; ei sitä kuudentonnin kiveä tarvitse ottaa. Jos vainaja tuhkataan, kannattaako kolmentonnin arkku laittaa uuniin vai riittääkö melkoisesti halvempi, mutta silti kaunis. Muutama hapsu arkussa maksaa taas satasia. Ruokailun tilaaminen joltain osaavalta kannattaa; ei sitä omaiset jaksa järjestää ja tarjoilla hautajaispäivänä, mutta sitäkään ei hautaustoimistolta tarvitse ottaa. Vainajan kuljetus ja kukkien toimitus tilaisuuteen ja tilaisuudesta pois kannattaa ottaa hautaustoimistolta. Itse kuitenkin kannattaa aikanaan hakea uurna tuhkineen ja toimittaa seurakunnan kanssa hautaus.
€8-10 000 sijaan saimme arvokkaat hautajaiset sukulaisellle n. €2000:lla.
Jätä perukirjan tekeminen ammattilaiselle ja maksa vaikka siitä muutama satanen enemmän, siitä on etua kaikille "osapuolille"; myös jälkikäteen, kun keskustelu verottajan kanssa aikanaan alkaa.
Jos hautaustoimisto ei halua alkaa käydä prosessia läpi edelläkuvatulla tavalla pala palalta, eli mikä kuuluu heille ja mikä ei, kannattaa kiittää molemminpuolisesta ajankulusta ja vaihtaa toimistoa. Siksi kirjoitin alussa, että mukana pitää olla päänsä kylmänä pitänyt omainen tai muu avustaja. Usein lähiomaisensa menettänyt omainen ei tähän neuvotteluun yksinään kykene; ja kassakone käy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 793214
- 492410
- 322137
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812122- 1371889
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311822- 311755
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101599Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51350Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61274