kapillaari-ilmiö

mikäs

siinä loppujen lopuksi tekee työn, pintajännityksestä syntyvä voimako saa aikaan potentiaalienergian muutoksen esim veden noustessa kapillaarisesti?
voiko kapillaari-ilmiön saada ikäänkuin jatkuvatoimiseksi (pumppu/"ikiliikkuja")? Siis tarkoitan sitä että neste nousee ohuessa putkessa tietyn matkan ja valuu putken päästä ulos ja alas? Pintajännitys ilmeisesti estää nesteen ulostulon putken päästä, mutta entäs jos pintajännitystä "poistetaan" jollakin putken päässä?
Kasveissa (puissa) vesi voi kapillaarisesti nousta pitkänkin matkan ja poistua, mutta tämä poistuminen kai tapahtuu lisäenergian (lämmön)avulla haihtumalla lehdistä?

8

4963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaa että miksiköhän

      Jos pintajännityksen poistaa, niin ei se neste enää mihinkään kiipeä.

      • esittikin

        attä jos pintajännitys poistettaisiin PUTKEN PÄÄSSÄ..
        täytyy lukea tarkkaan kuin vakuutusehtojen pientä pränttiä.


    • keemikko

      En muista enää ihan _tarkkaa_ selitystä. Mutta siis neste nousee kapillaarin seinille ja pinta muuttuu koveraksi. Tällöin kapillaarin sisällä, juuri nesteen pinnan alla paine on pienempi verrattuna kapillaarin ulkopuoliseen tilanteeseen (tältä osin tarkka selitys on päässyt unohtumaan), jossa paine on ilmanpaine. Tällöin tuo kapillaarin sisällä oleva pinta nousee sille korkeudelle missä "aloituskorkeudelle" kohdistuu ilmanpaine. Koska tuo em. paine-ero on 2xpintajännitys/r, neste nousee korkeudelle jonka hydrostaattinen paine (roohoogee) on yhtäsuuri.

      Ja kapillaari-ilmiöhän voi olla myös päinvastainen jos kapillaarin pinta "hylkii" nestettä, jolloin pinnasta tulee kupera.

      • Savor

        Eihän muuta voimaa kuin painevoima ole olemassakaan.

        Myös kapillaari-ilmiö selittyy kyseisen voiman avulla.

        Atomithan värähtelevät, koska ne koko ajan laajentuessaan tönivät toinen toisiaan poispäin toisistaan ja poispäin maapallon keskipisteestä, jonne näin syntyy paine ilman painovoimaa ja näin me myös pysymme tukevasti koko ajan maan pinnalla ilman painovoimaa, koska maan pinta työntyy hurjasti koko ajan poispäin maapallon keskipisteestä.



        Kasveissa vesi alkaa nousta ylöspäin keväällä, kun auringosta tulevat energia-aallot saavat veden molekyylit tönimään toisiaan normaalia nopeammin poispäin toisistaan kohti vähemmän tiheää aluetta eli ylöspäin.


        Yksi yksinkertainen periaate ei tarvitse gravitaatiovoimaa tai sidosvoimia.


        http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=4034


      • äjykääpiö

        No se kapillaari ilmiö perustuu aineiden välisiin adheesio voimiin, eli vetävätkö ne toisiaan puoleensa tai hylkivätkö ne toisiaan. Tämä taas johtuu niiden kemiallisesta rakenteesta, mistä johtuu atomin varaus.
        Vesi ohuessa lasiputkessa pyrkii nousemaan, koska lasi vetää vettä puoleensa, mutta jossain muoviputkassa vedenpinta painuukin alaspäin, koska muovi hylkii vettä.
        Samaan perustuu se, kun elohopea menee sellaiseksi pallukaksi ja sitä on vaikea saada kiinni.


      • keemikko
        äjykääpiö kirjoitti:

        No se kapillaari ilmiö perustuu aineiden välisiin adheesio voimiin, eli vetävätkö ne toisiaan puoleensa tai hylkivätkö ne toisiaan. Tämä taas johtuu niiden kemiallisesta rakenteesta, mistä johtuu atomin varaus.
        Vesi ohuessa lasiputkessa pyrkii nousemaan, koska lasi vetää vettä puoleensa, mutta jossain muoviputkassa vedenpinta painuukin alaspäin, koska muovi hylkii vettä.
        Samaan perustuu se, kun elohopea menee sellaiseksi pallukaksi ja sitä on vaikea saada kiinni.

        Tuota paine-eroa vaan en osannut suoralta kädeltä selittää tarkemmin. Että miksi alussa kapillaarin sisällä nesteen pinnassa on pienempi paine kuin ulkopuolella. Enkä nytkään viitsi miettiä sitä enempää. Mutta jos löytyisi selitys niin lukisin kyllä.


      • äjykääpiö
        keemikko kirjoitti:

        Tuota paine-eroa vaan en osannut suoralta kädeltä selittää tarkemmin. Että miksi alussa kapillaarin sisällä nesteen pinnassa on pienempi paine kuin ulkopuolella. Enkä nytkään viitsi miettiä sitä enempää. Mutta jos löytyisi selitys niin lukisin kyllä.

        No toi edellinen viesti olikin tarkoitettu ton savorin kommentin (mistä en ymmärtänyt hölkäsepöläystä) vastapainoksi.
        Eikös se paine-ero johdu siitä kun ne reunat nousevat, niin veden koheesiovoimat pyrkii palauttamaan vedenpinnan alkuperäiseen muotoonsa, siksi se nousee siitä keskeltäkin. Kun kapillaariputkessa pinta on korkeammalla, niin paine on roo*g*h:n verran matalampi.


      • hyppelijä
        Savor kirjoitti:

        Eihän muuta voimaa kuin painevoima ole olemassakaan.

        Myös kapillaari-ilmiö selittyy kyseisen voiman avulla.

        Atomithan värähtelevät, koska ne koko ajan laajentuessaan tönivät toinen toisiaan poispäin toisistaan ja poispäin maapallon keskipisteestä, jonne näin syntyy paine ilman painovoimaa ja näin me myös pysymme tukevasti koko ajan maan pinnalla ilman painovoimaa, koska maan pinta työntyy hurjasti koko ajan poispäin maapallon keskipisteestä.



        Kasveissa vesi alkaa nousta ylöspäin keväällä, kun auringosta tulevat energia-aallot saavat veden molekyylit tönimään toisiaan normaalia nopeammin poispäin toisistaan kohti vähemmän tiheää aluetta eli ylöspäin.


        Yksi yksinkertainen periaate ei tarvitse gravitaatiovoimaa tai sidosvoimia.


        http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=4034

        jos vaikka hyppää niin eise maa yhtään lähemmäksi tule, eikä kaveri lennä ilmaan siinä vieressä. maapallon ympärysmittakaan ei oo kasvanu viimeaikoina nii hirveenä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      76
      979
    2. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      727
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      725
    4. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      724
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      42
      691
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      100
      637
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      111
      563
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      42
      539
    9. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      498
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      18
      488
    Aihe