Miten voisin laskea luodin lentoradan, jos se ammutaan esim. kalashnikovin piipusta?
Mitä pitäisi ottaa huomioon?
-painovoima?
-ilmanvastus? ->ilman tiheys? (lämpötila?? kosteus??)
-luodin lähtönopeus?
-luodin paino?
-tuuli?
Mitä muuta?
Ja miten nuo laitettaisiin sitten yhtälöksi?
Luodin lentoradan laskeminen
11
11109
Vastaukset
- muuta?
piipun pituus.
ainakin.- lähtönopeus
ilmoitetaan piipun suulta.
Luodin lähtökulma, ja onko maali samalla korkeudella, noi puuttuu.
Vaikeaa on laskeminen ainakin itselleni :((- löytyy ohjelma
http://www.lipas.net/modules.php?name=Downloads&d_op=viewdownloaddetails&lid=4&ttitle=pcb18
Kohdasta "imuroi tämä tiedosto!"- asiantuntija auta
kun mun pitäisi tietää se kaava koska mun pitäisi koodata se mun omaan ohjelmaani. ;)
- fgjytrfjytj
täältä
http://www.nennstiel-ruprecht.de/bullfly/index.htm#Top_of_page- asiantuntija auta
Kiitoksia, gjytrfjytj. Näyttää ihan kattavalta tietopaketilta.
- öööö
Jopa kuvailemasi melko yksinkertainenkin tilanne on matemaattisesti hyvin vaikea.
Koska ilmanvastusvoima on verrannollinen nopeuden neliöön, ei muodostettu differentiaaliyhtälö ratkea analyyttisesti, siis saat vain numeerisen ratkaisun. En osaa ohjelmoida, mutta uskoisin tämän olevan melko hyödytön. Siis mitään suoraa kaavaa et oikein taida päästä käyttämään. - Jonsson.
Käytännössä enemmän tai vähemmän
kokeeisiin pohjautuvaa. Tykistö
ampuu erilaisilla taulukoilla,
jotka on ammuttu joka tykille ja
panokselle. Siihen lisätään tuulesta,
lämpötilasta (ruudin) yms. tekijöistä
johtuvat korjaukset.
Nopea ratkaisu saadaan perinteisesti
patteritasolta, jossa erityistä
viivainta ja karttaa apuna käyttäen
saadaan suoraan asetusarvot tykille.
Ohjelmointi kannattaa aloittaa
hankkimalla jollekkin aseelle ja
luodille ammutut taulukot. Tekee
niistä ohjelmaan yksinkertaisen
taulukon, josta sitten nappaa
suoraan interpoloimalla
kulloisetkin kiäyttöarvot. Näin
ohjelmasta tulee mnopea ja
kohtuullisen tarkka. - valmiit taululot
Norma ballisiscs
www.norma.fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee823250Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."362060Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1691830Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50
Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?2991376Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?
Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki341278Onko se liikaa pyydetty
Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin911200- 1091196
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711090Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä
Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.1201084- 281061