Mitä ainetta on tulitikkujen pää nykyään? Ainakin niitä mainostetaan rikittömiksi, joten rikkiä niissä ei taida olla? Mitä ainetta on raapaisupinta?
Nykyiset tikut eivät kestä vähääkään kosteutta...
:o(
Mitä ainetta tulitikut ovat?
5
6031
Vastaukset
- Erkko
Jossain erä- tai partiolaiskaupoissa myydä veden kestäviä tikkuja joihin ei tarvitse raapaisupintaa?
En kyllä löytänyt vaikka vähän etsinkin. =/ - epäröin
Muistelisin, että niissä käytetään kaliumkloraattia, punaista fosforia (?), hiekkaa ja jotain muuta. Rikkiä niissä ei ole, eikä puhdas rikki toimisikaan tulitikuissa. Alunperinhän tulitikut tehtiin valkoisesta fosforista, mutta se oli pirun myrkyllistä.
- vikipedin tiedot
näyttää kyllä vanhoilta!?
- keemikko
vikipedin tiedot kirjoitti:
näyttää kyllä vanhoilta!?
Otetaan vaikka ruotsalainen tulitikkutehdas:
"6. What is the colored matchhead made of?
The head of a match is a complex mixture of chemicals. Some typical ingredients are potassium chlorate, a powerful oxidizer; gelatine, the binder that cements all the ingredients together; sulphur or red phosphorus, easily ignitable substances used in safety matches; phosphorus sesquisulphide, an easily ignitable substance used only in strike anywhere matches; inert materials, silicates of various types used to moderate the reaction and ensure stable ash; various other ingredients to color the head, to maintain the correct pH, to control viscosity, and to control density. "
http://www.swedishmatch.com/eng/QuestionsAnswers.asp?categoryid=4
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803