Työsuhdeauto ei kannata!!!

Raimo Rissanen

Alla lainaus Jaskan kirjoituksesta.
-------------------------------------
"Minä olen viime vuodet vaihtanut oman auton uuteen kolmen vuoden välein hintaluokassa 25000. Kulut kilometriä kohti pääomakulut mukaan lukien ovat noin 0.35 - 0.40, kun kilometrejä tulee 17000 - 18000 vuodessa.

Korvatuilla kilometreilla ei ansaitse juuri mitään ellei niitä tule paljon.

Jos työsuhdeauton saa palkan päälle, se kannattaa aina ottaa riemusta kiljuen - oli se sitten käyttöetu tai vapaa etu."

--------------------------------------------

Työsuhdeautosta joudut maksamaan n. 300 €/kk puhdasta rahaa. Tekee huonollakin laskupäällä 3600 €/a. Kun Jaskan kattaa autosta aiheutuvat kulut työajoillaan.

Tietty, jos työajoa on vähemmän kuin omaa, niin työsuhdeauto kannattaa.

52

51384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myyntimiesvaan

      Aika hulppealla työsuhdeautolla kurvailet jos siihen saat menemään 300e nettoa per kuukausi...

      • Rami

        Ylimenoprosentti 45%. Jos auto on 600...700, niin siinä se!


      • autoetuilija
        Rami kirjoitti:

        Ylimenoprosentti 45%. Jos auto on 600...700, niin siinä se!

        Mikä ihmeen ylimenoprosentti? Mistä sä höpötät?

        Mun auton verotusarvo hieman alle 650e/kk,
        siinä 31% vero tekee suunnilleen 200e netto.
        Käy nyt hyvä mies verotoimistossa jos sulla 45% vero tai sitten tulot ovat kohdallaan!


      • Jaska
        autoetuilija kirjoitti:

        Mikä ihmeen ylimenoprosentti? Mistä sä höpötät?

        Mun auton verotusarvo hieman alle 650e/kk,
        siinä 31% vero tekee suunnilleen 200e netto.
        Käy nyt hyvä mies verotoimistossa jos sulla 45% vero tai sitten tulot ovat kohdallaan!

        Jos veroprosentti on 31 % on Helsingissä asuvan tulot 43000 euroa vuodessa. Siitä menee veroa 13145 vuodessa, palkasta 12x650=7800 tulee autoetuna, ei rahana, käteen jää 22055 vuodessa.

        Jos henkilö luopuu autoedusta eikä työnantaja nosta rahapalkkaa, jää palkaksi 35200 euroa vuodessa. Veroprosentiksi tulee 27.5 % ja veroa maksetaan 9641. Käteen jää 25559 euroa vuodessa.

        Erotus on 3504 euroa vuodessa eli 292 euroa kuukaudessa. Tämän verran autoetu maksaa sinulle.

        Jos työantaja maksaisi autoedun verotusarvon verran lisää rahapalkkaa henkilön luopuessa autoedusta, saisi hän autoedun verotusarvon verran lisää rahaa käteen kuukaudessa.

        Sellaisessa tilanteessa autoetu maksaisi sinulle 650 euroa kuukaudessa.


      • meikäläinen
        Jaska kirjoitti:

        Jos veroprosentti on 31 % on Helsingissä asuvan tulot 43000 euroa vuodessa. Siitä menee veroa 13145 vuodessa, palkasta 12x650=7800 tulee autoetuna, ei rahana, käteen jää 22055 vuodessa.

        Jos henkilö luopuu autoedusta eikä työnantaja nosta rahapalkkaa, jää palkaksi 35200 euroa vuodessa. Veroprosentiksi tulee 27.5 % ja veroa maksetaan 9641. Käteen jää 25559 euroa vuodessa.

        Erotus on 3504 euroa vuodessa eli 292 euroa kuukaudessa. Tämän verran autoetu maksaa sinulle.

        Jos työantaja maksaisi autoedun verotusarvon verran lisää rahapalkkaa henkilön luopuessa autoedusta, saisi hän autoedun verotusarvon verran lisää rahaa käteen kuukaudessa.

        Sellaisessa tilanteessa autoetu maksaisi sinulle 650 euroa kuukaudessa.

        Jaska lähdit aika mielenkiintoisesti laskemaan mutta ei pidä paikkaansa ainakaan minun kohdalla.

        Ihan vaan pari pointtia, oma vero% on 32% mutta
        tulot ovat reilu 10.000 enemmän kuin sun laskelmassa (ota huomioon vähennykset jne).

        Toiseksi, jos kyseessä on vapaaetu niin oli se sitten 200 tai 300 e/kk niin omaa vastaavaa autoa on erittäin vaikea ylläpitää samalla summalla.

        Laskin ihan pikaisesti n. 25.000 lainalla hankitun auton pelkät lainakulut ovat noin
        400e/kk/3vuodelle päälle kaikki muut kulut.
        Helposti kiinteät kulut siis noin 500e/kk,
        päälle polttoaineet,pesut jne.

        Vaikka olisi käyttöetu saatikka vapaaetu
        niin ne on erittäin harkitsemisen arvoisia.

        Oma tilanne vielä se että tulee suhteellisen paljon omaa ajoa,kaupunkiajoa ja bensaa kuluu joka menee siis edun piikkiin tällähetkellä.


      • Jaska
        meikäläinen kirjoitti:

        Jaska lähdit aika mielenkiintoisesti laskemaan mutta ei pidä paikkaansa ainakaan minun kohdalla.

        Ihan vaan pari pointtia, oma vero% on 32% mutta
        tulot ovat reilu 10.000 enemmän kuin sun laskelmassa (ota huomioon vähennykset jne).

        Toiseksi, jos kyseessä on vapaaetu niin oli se sitten 200 tai 300 e/kk niin omaa vastaavaa autoa on erittäin vaikea ylläpitää samalla summalla.

        Laskin ihan pikaisesti n. 25.000 lainalla hankitun auton pelkät lainakulut ovat noin
        400e/kk/3vuodelle päälle kaikki muut kulut.
        Helposti kiinteät kulut siis noin 500e/kk,
        päälle polttoaineet,pesut jne.

        Vaikka olisi käyttöetu saatikka vapaaetu
        niin ne on erittäin harkitsemisen arvoisia.

        Oma tilanne vielä se että tulee suhteellisen paljon omaa ajoa,kaupunkiajoa ja bensaa kuluu joka menee siis edun piikkiin tällähetkellä.

        En tarkoittanutkaan etteikö työsuhdeauto tulisi edullisemmaksi silloin, kun sen saa palkan päälle. Silloin se kannattaa lähes aina - oli sitten kyseessä vapaa etu tai käyttöetu.

        Tarkoitin laskelmallani vain sitä, että kustannukset työsuhdeautosta ovat enemmän kuin suoraan veroprosentilla lasketut kulut. Laskelmissa pitää käyttää marginaaliveroprosenttia eikä normaalia pidätysprosenttia. Tarkan tuloksen saa verottajan laskurilla. Minä käytin sitä.

        Käytin laskelmissa sellaista tulon määrää, millä sain Helsingissä veroprosentiksi 31 ilman vähennyksiä. Vähennykset ja oikea tulon määrä ei muuta tulosta kovinkaan paljon, suuruusluokka pysyy samana. Isommilla tuloilla kuukausikustannus 292 nousee jonkin verran.

        Omakohtaisen kokemuksen mukaan oman auton pääomakulut ovat noin 300 euroa kuukaudessa, jos auto maksaa 25000. Summa sisältää sekä auton arvon alenemisen sekä korot. Ajomäärä 18000 vuodessa, auton vaihto uuteen kolmen vuoden välein.


      • fordmondeo
        Jaska kirjoitti:

        En tarkoittanutkaan etteikö työsuhdeauto tulisi edullisemmaksi silloin, kun sen saa palkan päälle. Silloin se kannattaa lähes aina - oli sitten kyseessä vapaa etu tai käyttöetu.

        Tarkoitin laskelmallani vain sitä, että kustannukset työsuhdeautosta ovat enemmän kuin suoraan veroprosentilla lasketut kulut. Laskelmissa pitää käyttää marginaaliveroprosenttia eikä normaalia pidätysprosenttia. Tarkan tuloksen saa verottajan laskurilla. Minä käytin sitä.

        Käytin laskelmissa sellaista tulon määrää, millä sain Helsingissä veroprosentiksi 31 ilman vähennyksiä. Vähennykset ja oikea tulon määrä ei muuta tulosta kovinkaan paljon, suuruusluokka pysyy samana. Isommilla tuloilla kuukausikustannus 292 nousee jonkin verran.

        Omakohtaisen kokemuksen mukaan oman auton pääomakulut ovat noin 300 euroa kuukaudessa, jos auto maksaa 25000. Summa sisältää sekä auton arvon alenemisen sekä korot. Ajomäärä 18000 vuodessa, auton vaihto uuteen kolmen vuoden välein.

        Mulla autolainaa n.15.000, laina-aika 3 vuotta ja kyllä kuukausieräksi tulee yli 400 euroa.
        Siihen päälle vakuutukset,korjaukset, arvonalennus sun muut autoilunkulut niin en kyllä millään pääse 300 kk kustannuksiin.
        Todellinen varmaan vähintäin 500/kuukaudessa.

        Miten sun 25.000 päätyy 300e/kk / 3 vuodessa?
        Pidätkö autoa 7 vuotta? Koska 3 vuodessa ei summat täsmää....


      • Jaska
        fordmondeo kirjoitti:

        Mulla autolainaa n.15.000, laina-aika 3 vuotta ja kyllä kuukausieräksi tulee yli 400 euroa.
        Siihen päälle vakuutukset,korjaukset, arvonalennus sun muut autoilunkulut niin en kyllä millään pääse 300 kk kustannuksiin.
        Todellinen varmaan vähintäin 500/kuukaudessa.

        Miten sun 25.000 päätyy 300e/kk / 3 vuodessa?
        Pidätkö autoa 7 vuotta? Koska 3 vuodessa ei summat täsmää....

        Lainan kuukausilyhennys ja auton arvon alenema korot ovat kaksi eri asiaa. Jos lyhennät 25000 euron hintaisen auton lainaa 400 euroa kuukaudessa, lyhennät pääomaa enemmän kuin auton arvo alenee. Silloin seuraavalla kerralla uuteen vaihtaessa sinulle riittää edellistä pienempi laina.

        Jos kuukausierä on 300, se riittää juuri ja juuri kattamaan arvon aleneman ja korot. Silloin seuraavan kerran (3v kuluttua) uuteen vaihtaessa pitää ottaa aivan yhtä suuri laina kuin edelliselläkin kerralla ja kuukausierä pysyy samana. Oravanpyörässä ollaan - auto ei tule koskaan omaksi, se on tavallaan vuokrattu.

        Minä en väittänyt, että 300 kattaa kaikki kiinteät kulut. Se kattaa vain arvon alenemisen ja korot.


      • jjj
        meikäläinen kirjoitti:

        Jaska lähdit aika mielenkiintoisesti laskemaan mutta ei pidä paikkaansa ainakaan minun kohdalla.

        Ihan vaan pari pointtia, oma vero% on 32% mutta
        tulot ovat reilu 10.000 enemmän kuin sun laskelmassa (ota huomioon vähennykset jne).

        Toiseksi, jos kyseessä on vapaaetu niin oli se sitten 200 tai 300 e/kk niin omaa vastaavaa autoa on erittäin vaikea ylläpitää samalla summalla.

        Laskin ihan pikaisesti n. 25.000 lainalla hankitun auton pelkät lainakulut ovat noin
        400e/kk/3vuodelle päälle kaikki muut kulut.
        Helposti kiinteät kulut siis noin 500e/kk,
        päälle polttoaineet,pesut jne.

        Vaikka olisi käyttöetu saatikka vapaaetu
        niin ne on erittäin harkitsemisen arvoisia.

        Oma tilanne vielä se että tulee suhteellisen paljon omaa ajoa,kaupunkiajoa ja bensaa kuluu joka menee siis edun piikkiin tällähetkellä.

        Eihän ne vähennykset miksikään muutu, oli autoetu tai ei???


      • progressiivinen vero
        autoetuilija kirjoitti:

        Mikä ihmeen ylimenoprosentti? Mistä sä höpötät?

        Mun auton verotusarvo hieman alle 650e/kk,
        siinä 31% vero tekee suunnilleen 200e netto.
        Käy nyt hyvä mies verotoimistossa jos sulla 45% vero tai sitten tulot ovat kohdallaan!

        Veroprosenttisi on vähemmän kuin 31%, jos luovut autoedusta, eli maksta muustakin palkasta vähemmän veroa.

        Nyrkkisääntöhän on se että puolet lisätuloista menee veroihin. Eli jos palkkasi nousee satasen, niin tilissä tulee 50€ enemmän käteen, syystä että verotus on progressiivista. Sama koskee autoetua, se nostaa tuloja niin että voi laskea puolet edusta kohonneisiin veroihin.

        Tosin tämä progressiohan koskee suomessa vain pieni- ja keskituloisia. Yli 66.400€ tienaavilla on suomessa tasavero.


      • sika kallista
        Jaska kirjoitti:

        Jos veroprosentti on 31 % on Helsingissä asuvan tulot 43000 euroa vuodessa. Siitä menee veroa 13145 vuodessa, palkasta 12x650=7800 tulee autoetuna, ei rahana, käteen jää 22055 vuodessa.

        Jos henkilö luopuu autoedusta eikä työnantaja nosta rahapalkkaa, jää palkaksi 35200 euroa vuodessa. Veroprosentiksi tulee 27.5 % ja veroa maksetaan 9641. Käteen jää 25559 euroa vuodessa.

        Erotus on 3504 euroa vuodessa eli 292 euroa kuukaudessa. Tämän verran autoetu maksaa sinulle.

        Jos työantaja maksaisi autoedun verotusarvon verran lisää rahapalkkaa henkilön luopuessa autoedusta, saisi hän autoedun verotusarvon verran lisää rahaa käteen kuukaudessa.

        Sellaisessa tilanteessa autoetu maksaisi sinulle 650 euroa kuukaudessa.

        "Erotus on 3504"

        Tuon kymmppätonnin saa pistää kolmen vuoden välein auton vaihtoon ja sitten käyttökulut vielä päälle (vähintään saman verran).

        Jos työsuhde auton saa palkkansa päälle niin se kannattaa taatusti, jos se korvaa osan palkkaa, niin sitten kannattaa laskea vähän tarkemmin ja vertailla omiin ja laskutettaviin työajoihin.

        Itse olen ajanut omilla ja olen laskenut että kahden auton pitäminen maksaa meillä noin 20.000€ vuodessa. Autot vaihtuu 3v välein, toinen hintaluokassa 25.000€ ja toinen 35.000€ ja kilometrejä tulee yhteensä 45.000 vuodessa.


      • jaa'a
        Jaska kirjoitti:

        Lainan kuukausilyhennys ja auton arvon alenema korot ovat kaksi eri asiaa. Jos lyhennät 25000 euron hintaisen auton lainaa 400 euroa kuukaudessa, lyhennät pääomaa enemmän kuin auton arvo alenee. Silloin seuraavalla kerralla uuteen vaihtaessa sinulle riittää edellistä pienempi laina.

        Jos kuukausierä on 300, se riittää juuri ja juuri kattamaan arvon aleneman ja korot. Silloin seuraavan kerran (3v kuluttua) uuteen vaihtaessa pitää ottaa aivan yhtä suuri laina kuin edelliselläkin kerralla ja kuukausierä pysyy samana. Oravanpyörässä ollaan - auto ei tule koskaan omaksi, se on tavallaan vuokrattu.

        Minä en väittänyt, että 300 kattaa kaikki kiinteät kulut. Se kattaa vain arvon alenemisen ja korot.

        Kuinka moni on onnistunut ostamaan seuraavan auton niin että lainan lyhennys pienenee? Meillä se kyllä on aina suurentunut... no okei, ehkä seuraava auto on ollut aina hieman kalliimpi kuin edellinen, mutta silti.


      • lkjasdlh
        progressiivinen vero kirjoitti:

        Veroprosenttisi on vähemmän kuin 31%, jos luovut autoedusta, eli maksta muustakin palkasta vähemmän veroa.

        Nyrkkisääntöhän on se että puolet lisätuloista menee veroihin. Eli jos palkkasi nousee satasen, niin tilissä tulee 50€ enemmän käteen, syystä että verotus on progressiivista. Sama koskee autoetua, se nostaa tuloja niin että voi laskea puolet edusta kohonneisiin veroihin.

        Tosin tämä progressiohan koskee suomessa vain pieni- ja keskituloisia. Yli 66.400€ tienaavilla on suomessa tasavero.

        Ei muuten ole yli 66400€ tienaavilla tasavero, vaan suhteellinen vero. Kyllä se kokonaisveroprosentti nousee vielä pitkän aikaa sen jälkeen.


    • autoilija myös

      Itselläni Vectra farkku 2.2 automaatti täydellä edulla. Verotusarvo 650, netto noin 200e/kk sisältäen kaikki kulut. Mielestäni ei paha.

      Ihan sama mitä polttoaine maksaa, mikä vakuutukset tai jos renkaat kuluu. Jos auto joutuu pajalle, vuokra-auto tilalle jne.

      Työajoa ehkä 15.000 vuodessa, toiset 15.000km
      tulee omaa ajoa. Eipä kannatta ottaa tosiaan omaa vastaavaa autoa, laittaa omaa rahaa kiinni
      35.000 euroa.

      • antti3

        15000 km työajoa => km-korvauksia
        0.42 * 15000 = 6300,- per vuosi = 6300 / 12
        = 525 euroa / kk
        Siihen lisäksi tuo nyt maksamasi 200, niin 725,- / kk saa maksaa oman auton pito ja kulut ovat edelleen samat. Kyllä sillä jonkinlaista pirssiä ylläpitää silläkin


      • meikä
        antti3 kirjoitti:

        15000 km työajoa => km-korvauksia
        0.42 * 15000 = 6300,- per vuosi = 6300 / 12
        = 525 euroa / kk
        Siihen lisäksi tuo nyt maksamasi 200, niin 725,- / kk saa maksaa oman auton pito ja kulut ovat edelleen samat. Kyllä sillä jonkinlaista pirssiä ylläpitää silläkin

        Tuo muuten antti ei pidä paikkaansa,
        tämä on juuri tyypillinen virhelaskelma.

        Todellisuudessa kertyy km -korvaus vain alle 10kk ajalta, kun vuodesta ollaan lomilla, on pyhäpäivä, muita vapaapäiviä, sairaspäiviä tai sitten on koulutus tms muita sellaisia päiviä jolloin ei kerry työajoa. Ja näitä päiviä on muuten yllättävän paljon, ellei ammattina ole sitten taksikuski tai muu ammattiautoilija.


      • antti3
        meikä kirjoitti:

        Tuo muuten antti ei pidä paikkaansa,
        tämä on juuri tyypillinen virhelaskelma.

        Todellisuudessa kertyy km -korvaus vain alle 10kk ajalta, kun vuodesta ollaan lomilla, on pyhäpäivä, muita vapaapäiviä, sairaspäiviä tai sitten on koulutus tms muita sellaisia päiviä jolloin ei kerry työajoa. Ja näitä päiviä on muuten yllättävän paljon, ellei ammattina ole sitten taksikuski tai muu ammattiautoilija.

        jos kaveri sanoo ajavansa 15 tkm vuodessa työajoa on laskelman kannalta ihan sama vaikka ajais koko matkan yhtenä kuukautena ja olis lopun aikaa lomalla.


      • Eresa orlowski

        Yksityisautoilu on monella tapaa tupakoinnin kaltainen imagoasia ja vain vähän arkinen kulkuväline. Vapaa ja vauhdikas liikenne tappaa vuosittain noin 300 ihmistä liikenneonnettomuuksissa, mutta enemmän saattaa kuolla liikenteen pienhiukkaspäästöihin. Niistä kärsivät eniten heikoimmat, sydän- ja keuhkosairaat vanhukset ja astmaa sairastavat lapset.
        Tupakoitsijat voi sulkea erilliseen huoneeseen, mutta autoilu vaatii tilaa, jota kai edelleen mitataan kilometreinä, kun ei uskalleta laskea asfaltin ja reunakaistojen alle jäävää pinta-alaa.
        Samalla valitetaan maan korkeaa hintaa ja asumisen kalleutta.
        Tupakointi on sentään hiljaista, mutta liikenteen melulta voi välttyä vain sulkeutumalla autoon tai muihin sisätiloihin. Melu ei ole pelkkä mukavuusasia, vaan terveyshaitta, jonka merkitystä ei ole täysin tunnustettu.
        Autoilijat maksavat veroa,mutta vain mitättömästi verrattuna aiheuttamiinsa haittoihin, joista kärsivät jotkin muut. Hyöty yksityisautoilusta on vitsi, kun useimmissa autoissa on vain yksi matkustaja, jonka terveys kohentuisi liikuntaa lisäämällä. Mitä tekisimme autoilun seksistiselle imagolle?


      • Jukka Emil
        meikä kirjoitti:

        Tuo muuten antti ei pidä paikkaansa,
        tämä on juuri tyypillinen virhelaskelma.

        Todellisuudessa kertyy km -korvaus vain alle 10kk ajalta, kun vuodesta ollaan lomilla, on pyhäpäivä, muita vapaapäiviä, sairaspäiviä tai sitten on koulutus tms muita sellaisia päiviä jolloin ei kerry työajoa. Ja näitä päiviä on muuten yllättävän paljon, ellei ammattina ole sitten taksikuski tai muu ammattiautoilija.

        Eikö oikein leikkaa?


    • Jaska

      Minä en tarkoittanut, että minulla on työajoa 17000-18000 km/vuosi. Se on kaikki puhtaasti yksityisajoa, työajoa ei ole ollenkaan.

      Vastaava työsuhdeauto (käyttöetu) vaikuttaisi minun nettopalkkaan vähän alle 300 euroa kuukaudessa. Kun siihen lasketaan bensat päälle, jäisivät kustannukset pikkuisen oman auton kulujen alle.

      Silti ajelen mieluummin omalla. Sen saa vaihtaa uuteen koska haluaa ja millaiseen haluaa.

    • Raimo

      Oma auto arvoltaan 15000 €

      kilometreja 30000
      kulutus 7,5 l/100 km
      bensan hinta 1,20 €/l

      bensaan 2700 €
      huollot muut 500€
      arvonal. 2000€
      vakuutukset 800 €
      po. korko (5%) 750 €

      YHT. 6750 €

      Työajoa 15000 x 0.41 = 6150 €
      Auto maksaa vuodessa siis 600 €

      Työsuhdeauto maksaa vuodessa sen n. 300 x 12 = 3600€

      Eli uskokaa jo, työsuhdeauto ei kannata!!

      • Georgius

        Sinä olet tullut tuohon päätelmään, minä en! Ei pidä yleistää! Sinun oman käyttöön suurentaisin selvästi esim. vakuutuksia (itsellä kakkosautossa yli tonnin), huollot muut: ainakin tuplaten, johan auton pesuihin menee vuodessa muutaman satanen, muista en niin tiedä. Mutta, vapaaseen autoetuun lisäisin sen kaiken huolettomuuden! Se merkitsee todella paljon, millään kuluilla ei ole väliä, mistään ei tarvi huolehtia eikä tehdä mitään. Vaikka laskuissa etuauto jäisikin taakse niin.... kaikkea ei voi mitata rahalla!


      • Raimo
        Georgius kirjoitti:

        Sinä olet tullut tuohon päätelmään, minä en! Ei pidä yleistää! Sinun oman käyttöön suurentaisin selvästi esim. vakuutuksia (itsellä kakkosautossa yli tonnin), huollot muut: ainakin tuplaten, johan auton pesuihin menee vuodessa muutaman satanen, muista en niin tiedä. Mutta, vapaaseen autoetuun lisäisin sen kaiken huolettomuuden! Se merkitsee todella paljon, millään kuluilla ei ole väliä, mistään ei tarvi huolehtia eikä tehdä mitään. Vaikka laskuissa etuauto jäisikin taakse niin.... kaikkea ei voi mitata rahalla!

        Jokainen voi laskea omalle kohdalle. Minä puhun nyt omista vakuutuksista ja omasta autosta! Tosiasiassa oma auto on aivan yhtä huoleton. Vian sattuessa auto korjaamoon ja sillä siisti! Kyllä tolla 3 k€:n välirahalla teettää isompiakin huoltoja ja jos ei muuta keksi, niin pesee sen sitten vaikka 300 kertaa vuodessa!


      • Huoleton elämä
        Raimo kirjoitti:

        Jokainen voi laskea omalle kohdalle. Minä puhun nyt omista vakuutuksista ja omasta autosta! Tosiasiassa oma auto on aivan yhtä huoleton. Vian sattuessa auto korjaamoon ja sillä siisti! Kyllä tolla 3 k€:n välirahalla teettää isompiakin huoltoja ja jos ei muuta keksi, niin pesee sen sitten vaikka 300 kertaa vuodessa!

        Kyllä on surkeeta kun pitää puolustaa omistusautoa. Suomalaisilla on ihmeellinen tapa ja tarve omistaa kaikki, silloin on turvallinen olo. Haluan omistaa kyllä asunnon, mutta auto on viimeinen mahdollinen kohde mihin laittaisin omaa rahaa kiinni. Mielummin ajan vapaalla autoedulla silloin kun tekee mieli miettimättä kustannuksia. On muuten tosi huojentavaa kun ei tarvitse miettiä mitää autoilun murheita ja aina on uusi peli alla johon perhe mahtuu. Juuri meni moottoritiellä tuulilasi halki vaikka edellinen oli vaihdettu 10Tkm sitten. Jos auto olisi oma olisi taas mennyt hermot totaalisesti, nyt soitin huoltoon ja viikon päästä tuulilasin vaihto ja toinen auto siksi aikaa alle ilman kuluja. On se mukavaa, elämä on elämistä varten!!!


      • Raimo
        Huoleton elämä kirjoitti:

        Kyllä on surkeeta kun pitää puolustaa omistusautoa. Suomalaisilla on ihmeellinen tapa ja tarve omistaa kaikki, silloin on turvallinen olo. Haluan omistaa kyllä asunnon, mutta auto on viimeinen mahdollinen kohde mihin laittaisin omaa rahaa kiinni. Mielummin ajan vapaalla autoedulla silloin kun tekee mieli miettimättä kustannuksia. On muuten tosi huojentavaa kun ei tarvitse miettiä mitää autoilun murheita ja aina on uusi peli alla johon perhe mahtuu. Juuri meni moottoritiellä tuulilasi halki vaikka edellinen oli vaihdettu 10Tkm sitten. Jos auto olisi oma olisi taas mennyt hermot totaalisesti, nyt soitin huoltoon ja viikon päästä tuulilasin vaihto ja toinen auto siksi aikaa alle ilman kuluja. On se mukavaa, elämä on elämistä varten!!!

        Jos todella löytyy ihmisiä joita tuollaiset asiat stressaa, niin on todellakin parempi ajaa työsuhdeautolla. Eikö "huoletonta elämää" yhtään hermostuta kun joka vuosi lentää 3000 € kankkulan kaivoon?? Sillä rahallahan veisit perheesi etelään muutaman kerran vuodessa! Kuten sanoit: elämä on elämistä varten.


      • jjj

        Suoraan sanottuna, en alkaisi ajamaan 15 tonnin autolla kolmea kymppiä vuodessa.


      • Laskusi

        Huut hemmetissä. Toiovttavasti et ole rahan kanssa tekemisissä töissä?

        Vectra 35 t€ omistus/työsuhde on eri kuin 15 t€ vanha auto.

        30 tkm ajolla uudella 35 t€ autolla (2-3 vuotta vaihto). Maksaa about 12 000 € vuodessa nettona. Eka vuonna auton hinta tippuu 10 000 € ( lisävarusteet nolliintuu), seuraavina vuosina 5 € vuosi Hankkiaksesi sen töissä lisänä so. 25 000 € bruttona vuodessa.

        Nyt puhutaan eri asioista. Jos kurvaat vanhallla ruosteisella Nissanilla pomosi eteen voi olla että pian etsit uutta työpaikkaa. Siksi puhutaan uusista autoista ja rotteloista eri aikaan.

        Säästät muuten monia satasia kun ostat ns. alennuslihoja kaupasta so. viimeisen myyntipäivän lihoja. Asia vaan on niin että tuore liha on tosi maukasta-


      • Raimo
        Laskusi kirjoitti:

        Huut hemmetissä. Toiovttavasti et ole rahan kanssa tekemisissä töissä?

        Vectra 35 t€ omistus/työsuhde on eri kuin 15 t€ vanha auto.

        30 tkm ajolla uudella 35 t€ autolla (2-3 vuotta vaihto). Maksaa about 12 000 € vuodessa nettona. Eka vuonna auton hinta tippuu 10 000 € ( lisävarusteet nolliintuu), seuraavina vuosina 5 € vuosi Hankkiaksesi sen töissä lisänä so. 25 000 € bruttona vuodessa.

        Nyt puhutaan eri asioista. Jos kurvaat vanhallla ruosteisella Nissanilla pomosi eteen voi olla että pian etsit uutta työpaikkaa. Siksi puhutaan uusista autoista ja rotteloista eri aikaan.

        Säästät muuten monia satasia kun ostat ns. alennuslihoja kaupasta so. viimeisen myyntipäivän lihoja. Asia vaan on niin että tuore liha on tosi maukasta-

        Autoissa ei aina tartte maistella sitä tuoreinta lihaa. Ao. autolla pärrää huoletta 2-3 vuotta.

        http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=667831&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=9870485@amp;tb=tmp_find_agent&PN[1]=search_results&PL[1]=listAdvSearchFindAgent.php?id=9870485@tb=tmp_find_agent

        Aina on kuitenkin verrattava uuteen, koska työsuhdeautoa ei saa käytettynä..

        Rouva laskulle vielä tiedoksi, että kyllä olen rahan kanssa tekemisissä. Työnantajalle on ainakin vielä kelvannut kelpo työsuoritukset...


      • vuokraamisesta
        Raimo kirjoitti:

        Autoissa ei aina tartte maistella sitä tuoreinta lihaa. Ao. autolla pärrää huoletta 2-3 vuotta.

        http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=667831&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=9870485@amp;tb=tmp_find_agent&PN[1]=search_results&PL[1]=listAdvSearchFindAgent.php?id=9870485@tb=tmp_find_agent

        Aina on kuitenkin verrattava uuteen, koska työsuhdeautoa ei saa käytettynä..

        Rouva laskulle vielä tiedoksi, että kyllä olen rahan kanssa tekemisissä. Työnantajalle on ainakin vielä kelvannut kelpo työsuoritukset...

        Verotus lievenee yli 5 vuotta vanhoissa muistataakseni. Mutta jos uusi työsuhdeauto niin pitää verrata uuteen omistuauton.

        Omistuauto ei kannata missään nimessä. Uusien autojen hinnat puolittuu neljässä vuodessa ajettu alle 100 000 km.
        Toi Vectra on ylihintainen pääkaupunkiseudulla.
        Uutena Vectra maksoi lisävarusteineen (talvirenk. ym.) 24 t€ 2001. Oikea hinta olisi 11 t€ pintaan (Tosin ajettu vähän ja jos ei vanha työsuhde hintaa voisi nostaa vähän)


      • eikö niin

        Eipä taida 15 tonnin romun verotus arvo olla 700€/kk


      • automies tuhnula

        Kuka viitsii ajaa jollakin 15000e autolla???

        Itsellä työsuhdeauto jo monta vuotta. Minulla ei kerry laisinkaan työajoja joista voisi laskuttaa km-korvaukset. Oma autoni käytettynä firmalle ostettu mutta uushankintahinnaltaan 86000e. Siitä menee se muutama satanen veroa mutta parempi sekin kuin pienen asunnon verran omaa rahaa kiinni autossa. Ei myöskään mitään omaa riskiä korjausten tai pikkukolhujen ym. suhteen joista muutaman saturaisen laskuja auton omistajalle tulee.

        Tähän taitaa olla mahdoton sanoa mitään yleispätevää yhteenvetoa millä kannattaa ajaa. Riippuu niin kovin paljon siitä mitä ajoja ajaa ja kuinka paljon ja etenkin siitä kuinka uudella ja hienolla autolla haluaa ajaa. Meidän taloudessa kaksi autoa joista toinen oma ja toinen firman. Ei omat pelimerkit riittäisi yhteensä noin 100000e autojen ostoon ja ylläpitoon!

        Työsuhdeauton autuutta tulee itsekseen kiiteltyä myös bensiksellä! Tankki vetää maasturissa 100l ja sinnehän ei mitään E10 kuraa lirutella. Kun ihan kuivaksi ei päästele niin 150e menee tankatessa. Olisi se tympeää kaivaa omasta taskusta sen lisäksi että useampi saturainen menisi johonkin autovelan lyhennykseen.


      • huh huh..
        automies tuhnula kirjoitti:

        Kuka viitsii ajaa jollakin 15000e autolla???

        Itsellä työsuhdeauto jo monta vuotta. Minulla ei kerry laisinkaan työajoja joista voisi laskuttaa km-korvaukset. Oma autoni käytettynä firmalle ostettu mutta uushankintahinnaltaan 86000e. Siitä menee se muutama satanen veroa mutta parempi sekin kuin pienen asunnon verran omaa rahaa kiinni autossa. Ei myöskään mitään omaa riskiä korjausten tai pikkukolhujen ym. suhteen joista muutaman saturaisen laskuja auton omistajalle tulee.

        Tähän taitaa olla mahdoton sanoa mitään yleispätevää yhteenvetoa millä kannattaa ajaa. Riippuu niin kovin paljon siitä mitä ajoja ajaa ja kuinka paljon ja etenkin siitä kuinka uudella ja hienolla autolla haluaa ajaa. Meidän taloudessa kaksi autoa joista toinen oma ja toinen firman. Ei omat pelimerkit riittäisi yhteensä noin 100000e autojen ostoon ja ylläpitoon!

        Työsuhdeauton autuutta tulee itsekseen kiiteltyä myös bensiksellä! Tankki vetää maasturissa 100l ja sinnehän ei mitään E10 kuraa lirutella. Kun ihan kuivaksi ei päästele niin 150e menee tankatessa. Olisi se tympeää kaivaa omasta taskusta sen lisäksi että useampi saturainen menisi johonkin autovelan lyhennykseen.

        ""Minulla ei kerry laisinkaan työajoja joista voisi laskuttaa km-korvaukset.""
        Mitkä km korvaukset saat vapaasta autoedusta?

        ""uushankintahinnaltaan 86000e""
        No jos hieman vanhemi niin 50 eur/kk saat vähennystä noin 1200 eur/kk hintaisesta auto edusta. Et suinkaan maksa muutamaa satasta.

        En tiedä mistä puusta olet tippunut mutta itselläni oli 700 euron verotusarvoltaan oleva saabi vielä pari vuotta sitten ja jätin sen pois ja sain sen jälkeen 8400 euroa vuodessa nettona lisää tililleni..ja saabin hinta ei ollut kuin 35,000 euroa. Vaikka auto on hankittuna käytettynä niin verotusarvo uuden mukainen -10% alennus 3 vuoden jälkeen..


    • kannatta

      Jos kerran työsuhdeauto ei kannatta ja on niin huono vaihtoehto niin miksi ihmeessä esimerksiksi pääkaupukiseudun Opel -myyntiliikkeiden myynnistä nykyään on n.60% yrityskauppaa ja loput yksityis? Osa esim. Länsiauton myynnistä jopa 70% tulee yrityksiltä,
      joten eikö kukaan osaa laskea tätä asiaa niissä lukuisissa yrityksissä?

      Hmmm vai onko R. Rissanen sen tajunnut paremmin

      • .....

        Täysautoetuja on suomessa tällä hetkellä noin 110 000 eli todella vähän. Jos vaihtoehtona on rahapalkka autoedun osalta, niin parempi ajaa omalla ja laskuttaa kilsoina työajot. Autoetu on kallis, mutta huoleton.


      • epäilijä
        ..... kirjoitti:

        Täysautoetuja on suomessa tällä hetkellä noin 110 000 eli todella vähän. Jos vaihtoehtona on rahapalkka autoedun osalta, niin parempi ajaa omalla ja laskuttaa kilsoina työajot. Autoetu on kallis, mutta huoleton.

        Mihin perustat tuon väitteen?

        Eipä taida ihan pitää paikkaansa,
        pk -seudulla myydään suurin osa uusista autoista
        ja yli puolet myynnistä on yrityksille, monet
        pk-seudun liikkeistä myyvät 60-70% myynnistä
        ýrityksille.


      • ....
        epäilijä kirjoitti:

        Mihin perustat tuon väitteen?

        Eipä taida ihan pitää paikkaansa,
        pk -seudulla myydään suurin osa uusista autoista
        ja yli puolet myynnistä on yrityksille, monet
        pk-seudun liikkeistä myyvät 60-70% myynnistä
        ýrityksille.

        kauppalehdestä lukasin jokunen viikko -kuukausi sitten. En muista päivää. Ei ole tarvetta epäillä kauppalehden lukuja. Käyttöetuja oli suhteellisen vähän. Reilusti vähemmän kuin täysiä ja eipä käyttöetua järkisyillä otakaan.


      • Yleistäjä

        Olisikohan niin että työsuhde-edut ovat yleisiä juuri Suomen kaltaisessa pienien palkkojen ja korkean verotuksen maissa? Jostain (olikohan kauppalehti optio) luin taannoin että esimerkiksi tuolla amerikan ihmemaassa vaikkapa työsuhdeauto on todellinen harvinaisuus.
        Ja kukapa tervejärkinen nyt Ooppelia itselleen ostaisikaan...


      • Raimo

        Kuten viestiketjustakin näkee, niin todella moni ei kykene tätä asiaa laskemaan! Autoetu kannattaa vain jos työajoa on vähän.


      • ei osaa laskea itse
        Raimo kirjoitti:

        Kuten viestiketjustakin näkee, niin todella moni ei kykene tätä asiaa laskemaan! Autoetu kannattaa vain jos työajoa on vähän.

        Olen tässä harkinnut työsuhde autoa, ajoa on n. 40tkm /vuosi, tällä hetkellä omalla autolla. Ja siitä 90% on omaa ajoa.

        Koska kunnollisia laskureita siitä, mitä oikeasti jää käteen 2500 e kuukausipalkasta, ei ole, niin selvittäkääpä mitä jää käteen, jos vapaa auto etu on 690e/kk, ja tosiaan työajoa on tuo muutama tonni/ vuosi,loput omaa ajoa.
        Vähennyksiä palkasta menee sellaset 35%.

        Olen käsittänyt että verottaja pistää autoedulle lisää hintaa jos omia ajoja on enemmän kuin 18tkm/vuosi, minulla niitä tulee n.15- 20tkm kilometriä enemmän.

        Paljonkohan tuo vapaa-autoetu on silloin /kk?
        älkääkä ihmetelkö mistä kilsat tulee, niitä vaan tulee. Itse olen niin pökerryksissä noiden verojen ym. suhteen ettei aivot taivu laskemaan tuota!


      • ....
        ei osaa laskea itse kirjoitti:

        Olen tässä harkinnut työsuhde autoa, ajoa on n. 40tkm /vuosi, tällä hetkellä omalla autolla. Ja siitä 90% on omaa ajoa.

        Koska kunnollisia laskureita siitä, mitä oikeasti jää käteen 2500 e kuukausipalkasta, ei ole, niin selvittäkääpä mitä jää käteen, jos vapaa auto etu on 690e/kk, ja tosiaan työajoa on tuo muutama tonni/ vuosi,loput omaa ajoa.
        Vähennyksiä palkasta menee sellaset 35%.

        Olen käsittänyt että verottaja pistää autoedulle lisää hintaa jos omia ajoja on enemmän kuin 18tkm/vuosi, minulla niitä tulee n.15- 20tkm kilometriä enemmän.

        Paljonkohan tuo vapaa-autoetu on silloin /kk?
        älkääkä ihmetelkö mistä kilsat tulee, niitä vaan tulee. Itse olen niin pökerryksissä noiden verojen ym. suhteen ettei aivot taivu laskemaan tuota!

        Vähennä nyt käteenjäävästä tuo verotusarvo niin se on siinä. Voit kysyä palkanlaskijalta noista ylikilsoista. Ne menee maksuun sitten jos verottaja niihin puuttuu. Kannattaa kysäistä miten silloin autoetuun suhtaudutaan maksaako firma tästä ylimenneestä sotut jne..


      • Jaska2
        ei osaa laskea itse kirjoitti:

        Olen tässä harkinnut työsuhde autoa, ajoa on n. 40tkm /vuosi, tällä hetkellä omalla autolla. Ja siitä 90% on omaa ajoa.

        Koska kunnollisia laskureita siitä, mitä oikeasti jää käteen 2500 e kuukausipalkasta, ei ole, niin selvittäkääpä mitä jää käteen, jos vapaa auto etu on 690e/kk, ja tosiaan työajoa on tuo muutama tonni/ vuosi,loput omaa ajoa.
        Vähennyksiä palkasta menee sellaset 35%.

        Olen käsittänyt että verottaja pistää autoedulle lisää hintaa jos omia ajoja on enemmän kuin 18tkm/vuosi, minulla niitä tulee n.15- 20tkm kilometriä enemmän.

        Paljonkohan tuo vapaa-autoetu on silloin /kk?
        älkääkä ihmetelkö mistä kilsat tulee, niitä vaan tulee. Itse olen niin pökerryksissä noiden verojen ym. suhteen ettei aivot taivu laskemaan tuota!

        Noilla lähtötiedoilla asiaa ei pysty laskemaan. Pitää tietää, onko 2500 netto- vai bruttopalkka ? Vaikuttaako autoetu rahapalkkaan vai tuleeko autoetu palkan päälle ? Miten olet laskenut 690 euron autoedun arvon, onko se 18 000 vuotuisen kilometrin mukaan vain onko siinä huomioitu ylikilometrit ?

        Sanoit ettei kunnollisia laskureita ole. Kyllä muuten on. Verottajan laskuria parempaa laskuria verojen laskemiseen ei ole. Sillä tämäkin asia on helppo laskea.

        www.vero.fi

        Sieltä löytyvät ohjeet myös autoedun verotusarvon laskemiseen.


      • automies tuhnula
        ei osaa laskea itse kirjoitti:

        Olen tässä harkinnut työsuhde autoa, ajoa on n. 40tkm /vuosi, tällä hetkellä omalla autolla. Ja siitä 90% on omaa ajoa.

        Koska kunnollisia laskureita siitä, mitä oikeasti jää käteen 2500 e kuukausipalkasta, ei ole, niin selvittäkääpä mitä jää käteen, jos vapaa auto etu on 690e/kk, ja tosiaan työajoa on tuo muutama tonni/ vuosi,loput omaa ajoa.
        Vähennyksiä palkasta menee sellaset 35%.

        Olen käsittänyt että verottaja pistää autoedulle lisää hintaa jos omia ajoja on enemmän kuin 18tkm/vuosi, minulla niitä tulee n.15- 20tkm kilometriä enemmän.

        Paljonkohan tuo vapaa-autoetu on silloin /kk?
        älkääkä ihmetelkö mistä kilsat tulee, niitä vaan tulee. Itse olen niin pökerryksissä noiden verojen ym. suhteen ettei aivot taivu laskemaan tuota!

        Rahapalkka autoedun verotusarvo lasketaan yhteen niin saadaan tulo jonka mukaan määräytyy veroprosentti. Tuo saatu prosentti sitten lasketaan palkan ja verotusarvon yhteissummasta ja se summa vähennetään rahapalkasta.

        esim näin:
        rahapalkka 2000e
        autoedun verotusarvo 500e
        kuvitteellinen vero% 30
        2500 eurosta 30% = 750e

        tämä 750e vähennetään sitten rahapalkasta eli todellinen vero% rahapalkasta onkin jo melkein 40!

        Jos nyt joku ei vielä tajunnut niin 2000e palkasta jää tuossa tapauksessa käteen vain tuo 30% vero huomioiden 1250e.

        Verotusarvo siis tarkoittaa sitä minkäverran työsuhdeauto lisää verotettavan tulon määrää eikä verotusarvon rahallista vaikutusta voi mitenkään suoraan vaan sitä palkasta vähentämällä laskea.


    • Selvitä faktat ensin
      • Eläkkeelle joskus

        Mielenkiintoisia poinnteja, muuta yks kohta on jäänyt ilmeisesti kaikilta huomioimatta: Tietääkseni (voin olla väärässä) työsuhdeauto nostaa eläkettä, kilometrikorvauksethan ovat verovapaita joten eivät ainakaan nosta eläkettä...


    • ???

      Ihme höpinää täällä. Mulla on omia ajoja n.40000---50000km per vuosi. Työajoa, josta siis saisin kilometrikorvaukset, n.300km per vuosi. Palkan päälle lasketaan autoetu 720€, josta siis maksan verot.

      Eiköhän siitä vapaasta autoedusta jää aika paljon mulle hyötyä?
      Eihän autoetua kannata ottaa jos ei ole omia ajoja.

    • ???

      Juu kyllä se eläkettä nostaa kivasti, kun palkan päälle lasketaan kymmeniä vuosia.

    • turnaround564

      Tässä resepti:
      Osta BMW X5 omalle firmallesi. Autoedun verotusarvo on 1.600e/kk, eli 50% veroilla maksat 800e/kk = 9.600e/v veroa.

      Firma saa vähentää poistot verotuksessa. Menojäännöspoistolla 15% hankintahinnalla 100.000e tulee -15ke, -12.25k ja -10.8k poistoja ekalle kolmelle vuodelle, jotka siis voit vähentää firman verotuksessa.

      Itse ostettuna: ostohinta 100.000e, pitäisi tienata brutto 200.000e olettaen edelleen 50% veroasteen. Arvonalentuminen samat 15ke, 12.25ke ja 10.8k = 38ke / 3 vuotta. Kulut siis 38ke arvonalenemisiin, 10% päomakannalla pääomakulut 30ke = 68ke. Tässä ei siis mukana edes kuluja veroista jotka maksat jotta tienaisit tuon 100ke.

      Firmalle kulu on kumulatiiviset poistot x 1-26% (yritysveroaste) = 38k x 1-26% = 28k. Tähän päälle verotusarvo 3 x 9.600 = 28.800 28k = 56.800. Pääomakulut itselle oletettu nollaksi, koska et myöskään sido omaa rahaa kiinni.

      Säästät siis kymppitonnin ja SATATONNIA veroissa. Lisäksi vielä tax-shield bensoista ja vakuutuksista jotka saat vähentää firman verotuksessa.

    • Tyytyväinen audisti

      Miksi työsuhdeauton kannattamattomuutta perustellaan aina sillä, paljonko se tulee käyttäjälleen maksamaan.
      Minulla työsuhdeauto kuuluu ns. kokonaispalkkaan, joten käytännössä maksan siitä nettona noin auton verotusarvon verran. Minulle tämä on ok, sillä ajelen mielelläni autolla, jonka voin vaihtaa uuteen kolmen vuoden välein ja tiedän autoiluun menevät kuluni eurolleen joka kuukausi. Jos tulee kolari tai vika autoon, niin eikun soitto hinurille joka vie autoni korjaamolle josta saan sijaisauton korjauksen ajaksi. Helppoa ja mukavaa.

      Ihan älytöntä että monet täällä kyselevät muilta kannattaako työsuhdeauton ottaminen, eikös ne itse osaa tehdä sitä päätöstä itsekseen.

      • hmmm...

        No joo siis maksatko sen 600-700 euro nettona palkastasi ja sitten myös asuntolainan kenties tonnin kuussa. Jääkö palkastasi sen jälkeen jotain?


    • Auto duunia varten

      Käyttäjän kannaltahan sitä pitää ensisijaisesti miettiä, mutta minä olen ajatellut yrityksenkin kannalta. Viime vuonna ajoin noin 12000 km työajoa (vähemmän kuin tavallisesti), ja yksityisajo jäi muutamaan tuhanteen. Firma maksoi minulle oman auton käytöstä melko tarkkaan 5000 euroa. Kun auton arvo on jossain 3000 euron paikkeilla, sen kilometrikustannukset ovat hieman yli 20 senttiä ja kaikki kulut vuodessa noin 3500 euroa.

      Firma olisi joutunut maksamaan liisarista ehkä 6000 euroa vuodessa ja lisäksi käyttökulut. Varmasti olisin ilmaisella autolla ajanut enemmän omia ajoja, jolloin juoksevia kuluja tulisi ainakin pari tuhatta lisää. Sanotaan kaikkineen noin 8000 euroa. Lopputuloksena siis firma säästi 3000 euroa ja minä sain puhdasta voittoa oman auton käytöstä 1500. Eikä tarvinnut tinkiä rahapalkastakaan.

      Työsuhdeautossa maksaa nimenomaan se, että se on uusi. Jos on kanttia ajaa vanhalla, se tulee edulliseksi jokaiselle osapuolelle. Kymmenen vuoden ajan km-korvaukset ovat tällä periaatteella riittäneet kattamaan kaikki autoilukuluni ja ylijäämääkin on kertynyt ehkä 20000 euron verran. Mutta minulla onkin poikkeuksellisen vähän tarvetta yksityisajoon.

    • Juusoa1

      Ostaako ihmiset todellakin autoja lainarahalla? Eikö kannattaisi sitten jo ajaa vähän halvemmalla...?

      • fovaojvbf

        Monella on kuule Seppälänkin kortti eli kalsaritkin jalkaan velaksi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1463
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1274
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      26
      1271
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1144
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1086
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      317
      1009
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      224
      1002
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      949
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      915
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      272
      913
    Aihe