Muistatteko 50-60 luvun purukumit?

arto1951

Jenkin laattapurkat/kuvapurkat olivat hyvänmakuisia,Pandan ,Chymoksen ainakin muistan olleen kivikovia ja pureskellessa menivät jauheeksi.

7

2067

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanat.

      Samaa vuosikertaakin näköjään ollaan.

    • Namutäti

      Mieleen muistuvat intiaanipurukumi, joka meinasi suistaa leuan sijoiltaan, sekä Avaruus-Jenkki, joka oli juuri kuvailemasilainen jauhoontuva laatta. Muistin kätköstä löytyy vielä sellainenkin laattapurukumi, josta kerättiin eläinten kuvia. Nimeä en muista. Toinen nimensä hävittänyt on oranssinvärinen, todella pehmeä, suorastaan löysänoloinen laattapurukumi. Pakkauksen päällyskin oli oranssi ja kuvituksessa oli jotakin lännenaiheista - olisiko ollut peräti kaktuksia. Nämä purukumit ovat kaikki 60-luvun lopulta ja 70-luvun alusta.

      • arto1951

        Kouluaikoina kun nuo kuvapurkat tulivat markkinoille tuntui että välituntien kuvanvaihdot oli paljon koulunkäyntiä tärkeämpää.Olen nostalgian takia yrittänyt saada noitten purukumien käärepapereita hankittua, joitain olen saanutkin paljon on löytymättä , sellaisiakin joissa rahanuudistuksen 1963 aikaan oli uusien seteleitten kuvia päällyspaperissa en ole nähnytkään tuon ajan jälkeen.Purkan kuvia kyllä löytyy mutta nuo roskiin menneet paperit hävinneet tietenkin.


      • purkkaa
        arto1951 kirjoitti:

        Kouluaikoina kun nuo kuvapurkat tulivat markkinoille tuntui että välituntien kuvanvaihdot oli paljon koulunkäyntiä tärkeämpää.Olen nostalgian takia yrittänyt saada noitten purukumien käärepapereita hankittua, joitain olen saanutkin paljon on löytymättä , sellaisiakin joissa rahanuudistuksen 1963 aikaan oli uusien seteleitten kuvia päällyspaperissa en ole nähnytkään tuon ajan jälkeen.Purkan kuvia kyllä löytyy mutta nuo roskiin menneet paperit hävinneet tietenkin.

        Otahan yhteyttä jos löytyy purukumikuvia tai kääre papereita olisin kiinnostunut ostamaan, [email protected]


      • Beatlesfani
        purkkaa kirjoitti:

        Otahan yhteyttä jos löytyy purukumikuvia tai kääre papereita olisin kiinnostunut ostamaan, [email protected]

        Mulla olisi Beatlesien purkkakuvien sarja melkein kokonaan. Paljoko maksat?


      • Anonyymi

        Se missä oli eläinten valokuvia oli nimeltään Korkeasaari-Jenkki. Sitten oli myös Avaruus-Jenkki ja Liikenne-purukumi sekä Olympus ja High Chaparral, jonka kuvapuolella oli still photo TV-sarjasta ja takana kohtaukseen liittyvä teksti. Oli myös Ville Vallaton laattapurkka. Varsinaisen vitsikkään kuvapuolen takana oli palapelin osa. Ja vielä kuvallisia laattapurkkatuotteita olivat Kaunotar ja Kulkuri sekä Aristokatit ja Disneyn Viidakko-sarja ynnä Kiviset ja Soraset…. Nakke Nakuttaja -sarjassa sai sekä pelikortteja että palapelikortteja…
        Ja olihan niitä kaikkia eri urheilulajien edustajien valokuvia ja jopa Speden ja Simo Salmisen TV-sketsikohtauksia esittäviä purkkakuvia…
        Ja sitten: oli myös ”Voihan nenä” -laattapurkka, jonka pakkauksesta sai sini-puna-keltaisen TARRA-kuvan, jossa oli jokin sukkela lausahdus, kuten juuri tuo sarjan nimikin - voihan nenä!
        Vielä erikoisuutena myytiin jotain, jota kutsuttiin ”Ässäpurkaksi”…. Purukumi oli pakattu täysin kirkkaaseen ”sellofaanimuoviin”, jonka läpi näki sisällön ja saattoi kioskilla valita, minkä värisen muovisten S-kirjainten ketjun halusi. Ässiä oli mustia, valkoisia, punaisia, vaalean liiloja…. jopa vaikkapa turkooseja läpinäkyviä ässiä.
        - Miten muistan tämän kaiken: olen jo lapsena osannut säilyttää kaiken!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se missä oli eläinten valokuvia oli nimeltään Korkeasaari-Jenkki. Sitten oli myös Avaruus-Jenkki ja Liikenne-purukumi sekä Olympus ja High Chaparral, jonka kuvapuolella oli still photo TV-sarjasta ja takana kohtaukseen liittyvä teksti. Oli myös Ville Vallaton laattapurkka. Varsinaisen vitsikkään kuvapuolen takana oli palapelin osa. Ja vielä kuvallisia laattapurkkatuotteita olivat Kaunotar ja Kulkuri sekä Aristokatit ja Disneyn Viidakko-sarja ynnä Kiviset ja Soraset…. Nakke Nakuttaja -sarjassa sai sekä pelikortteja että palapelikortteja…
        Ja olihan niitä kaikkia eri urheilulajien edustajien valokuvia ja jopa Speden ja Simo Salmisen TV-sketsikohtauksia esittäviä purkkakuvia…
        Ja sitten: oli myös ”Voihan nenä” -laattapurkka, jonka pakkauksesta sai sini-puna-keltaisen TARRA-kuvan, jossa oli jokin sukkela lausahdus, kuten juuri tuo sarjan nimikin - voihan nenä!
        Vielä erikoisuutena myytiin jotain, jota kutsuttiin ”Ässäpurkaksi”…. Purukumi oli pakattu täysin kirkkaaseen ”sellofaanimuoviin”, jonka läpi näki sisällön ja saattoi kioskilla valita, minkä värisen muovisten S-kirjainten ketjun halusi. Ässiä oli mustia, valkoisia, punaisia, vaalean liiloja…. jopa vaikkapa turkooseja läpinäkyviä ässiä.
        - Miten muistan tämän kaiken: olen jo lapsena osannut säilyttää kaiken!

        Siis puhuin edellä 1960-70-luvun vaihteen purkkakuvista. En voi varsinaisesti muistaa 50-luvun tuotteita muuten kuin sikäli, että niittenkin kuvia minulla on: sain lapsena viitisentoista vuotta vanhemmilta sukulaisiltani ja tietenkin säästin nekin kaikki. Minulla on ainakin amerikkalaisten filmitähtien sarjaa. Ovat jo värikuvia, oikein korkeakiiltoisia, mutta ohuemmalle, paperimaisemmalle materiaalille painettuja kuin nuo myöhempien vuosikymmenten paksummat kuvat. Tosin sain minäkin silloin yhden mustavalkoisen Beatles-kuvan, joka on paksumpaa paperia. Ja myös jonkin laulajakuvan, oliko se joku Johnny tai jotain sinne päin. Ai niin, ja omalta lapsuus-/teiniajaltani minulla on myös ainakin Kirka-kortti…. Sellaisia yksittäisiä henkilökuvia tosiaan on, urheilusta ja musiikista….


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      150
      10892
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2902
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1706
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 83
      1566
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    Aihe