juoksuvauhti kuntoon!!

juoksijainen

Hei! Mulla on ongelma johon toivoisin jonkun osaavan vastata! Ensinnäkin, 'opin' juokseen vasta viime syksynä siten, että pystyn vetään lenkin putkeen kävelemättä. Nyt talven jälkeen ehkä juokseen 30min putkeen. Ongelma on kuitenkin ekaks korkea sykkeeni, oon 21v, ja syke tahtoo juostessa olla usein 170 tienoilla. Joskus levänneenä se pysyy 160-170, mutta joskus on koko lenkinkin 170-180->. Joten tästä pääsee toiseen ongelmaa, vauhtini on hidas! Miten sitä saisi nopeutettua? Treenaan n. 5 kertaa viikossa, juoksua n. 3 kertaa lihasliikkeet kotona (tehokkaasti) ja 2krt viikossa aerobic. Nykyinen vauhtini on niin hidas, että viiden km lenkkiinkin tuhrautui n. 40min->. Tämä lenkki oli muutenkin verenmaku suussa puurtamista ja jäi toistaiseksi vikaksi 5km lenkiksi=(..

Joten, miten saan kuntoni kasvamaan, vauhtini nopeutumaan ja sykkeeni hidastumaan=)? Intervalleja? Lepoa, vai lisää treenejä??

AUTTAKAA JOKU PLEASE!!

6

6370

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -klubi
    • JEPJEP

...myöskin noita Sepon sivuja. Sieltä löytyy apu moneen vaivaan, ja jos ei nyt ihan aina apua, niin ainakin sympatiaa ja kannustusta.

Ja mitä noihin juoksuihisi tulee, niin malttia peliin. Kyllä se sieltä vähitellen löytyy. Yrität vain pidentää vähitellen matkaa, vauhdista viis tässä vaiheessa.Hitaasti hissutellen ja nutiskellen. Kun tuo 5 km alkaa sujua leppoisasti, voit alkaa kiristellä vauhteja vrovaisesti. Esim. pari lyhtypylvään väliä reippaasti, pari hissutellen, pari reippaasti jne...

• alkuper..

Niinhän noita näytti olevan hitaita muitakin =) Jotenkin vain ehkä erosin ikäni puolesta joukosta enkä varsinaisesti tuntenut saavani apua ongelmaan..eniten vit***ttaa se, että olen urheillut monta vuotta, yleisurheilua kilpatasollakin, ja silti juokseminen on se ikuinen ongelma!!! Juu noita intervalli vetoja itsekin ajattelin kokeilla..pitänee muokata ohjelmaa siten että yks lenkki viikossa olis tuollanen veto-vauhti-harjotus..noloa vaan et mun sohvaperuna-mieskin juoksee mennentullen mun ohi..no, tiet sulaa, ja mä tsemppaan nyt kunnolla niin eiköhän se tästä!! olis ihana pystyä juokseen vaan miehen kans yhes lenkkejä ettei aina jää jälkee...=(

• Minni mii
        alkuper.. kirjoitti:

Niinhän noita näytti olevan hitaita muitakin =) Jotenkin vain ehkä erosin ikäni puolesta joukosta enkä varsinaisesti tuntenut saavani apua ongelmaan..eniten vit***ttaa se, että olen urheillut monta vuotta, yleisurheilua kilpatasollakin, ja silti juokseminen on se ikuinen ongelma!!! Juu noita intervalli vetoja itsekin ajattelin kokeilla..pitänee muokata ohjelmaa siten että yks lenkki viikossa olis tuollanen veto-vauhti-harjotus..noloa vaan et mun sohvaperuna-mieskin juoksee mennentullen mun ohi..no, tiet sulaa, ja mä tsemppaan nyt kunnolla niin eiköhän se tästä!! olis ihana pystyä juokseen vaan miehen kans yhes lenkkejä ettei aina jää jälkee...=(

Tässä ihan omalla kokemuksella pari vinkkiä:

Huomasin itselläni että vauhti parani vahingossa kun otin mp3 soittimen lenkittäjäksi. Huomasin että olenkin mennyt lenkkini 5min/km vauhtia, kun ennen lenkkini menin 6 min/km.

Toinen hyvä vinkki että seuraa juoksutekniikkaasi. Eli "matalammalla" askeleella säästät tietty voimiasi ja vauhti paranee.

• Seppo
        Minni mii kirjoitti:

Tässä ihan omalla kokemuksella pari vinkkiä:

Huomasin itselläni että vauhti parani vahingossa kun otin mp3 soittimen lenkittäjäksi. Huomasin että olenkin mennyt lenkkini 5min/km vauhtia, kun ennen lenkkini menin 6 min/km.

Toinen hyvä vinkki että seuraa juoksutekniikkaasi. Eli "matalammalla" askeleella säästät tietty voimiasi ja vauhti paranee.

Yleisesti tää ongelma johtuu siitä, että kun alottaa juoksemisen niin vaikka väliin kävelee niin ne juoksupätkät juostaa aivan liian lujaa. Ei pidä pyrkiä mihinkään tiettyyn vauhtiin vaan antaa sen vauhdin kasvaa kunnon nousun myötä. Mä oon itte juossu 18 vuotta ja mun peruskestävyyslenkin vauhti on 5:15-5:45. Alussa vauhti oli noin 7min/km. Parasta olis jos omistat sykemittarin jotta voisit kontrolloida sitä vauhtia sykkeiden avulla. Jos peruskestävyyden yläraja on 150 niin et vaan yksinkertasesti juokse sitä lujempaa. Jos juokset vaikka 10min/km vauhtia niin eiköhän sykkeet rupea pysymään aisoissa ja vauhti ajanmyötä kasvamaan. Toinen juttu on sitten nuo aika tasapaksut viikot. Jos joka viikko on samanlainen eikä välissä ole selkeästi kevyempiä viikkoja, niin kunto ei pääse missään vaiheessa kasvamaan. Levätessä se kunto paranee eikä harjotellessa.

• KokenutKunto-ohjaaja

Hei!

Olen ollut viisi ja puoli vuotta kunto-ohjaajana, lopetin kyllä jo. Juoksun nopeus ei ole niinkään tärkeintä, vaan kunnon tasainen hölkkä ilman turhia tärähdyksiä kasvattaa kuntoa huimasti. Ja mitä rauhallisemmin menee, sitä pitempiä lenkkejä jaksaa. (huom. liiat tärähdykset estävät koko lenkistä hyötymisen)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      3317
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      49
      1213
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1182
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      56
      1147
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1072
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1027
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      930
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      888
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe