Sananlaskun "Tuijottaa H. Moilasena" alkuperä on selvitetty. Yleensä luotettavana pidetty lähde tietää kertoa, että sananlasku syntyi 1960 -luvulla Savonlinnassa.
Paikkakunnalla asui tuolloin eräs seksuaalisesti kieroutunut mies, homo, joka tunnettiin siellä päin yleisesti. Hänen käytöstapojaan paheksuttiin, sillä hänellä oli tapana käydä uimahallissa, jossa hän tuijotti usein hyvin intensiivisesti ja läheltä suihkukopeissa peseytyvien miesten genitaalialueita. Suurinta närkästystä herätti se, että noissa tilanteissa hän usein yltyi vielä masturboimaan !
Silloin paikkakuntalaiset alkoivat käyttää sanontaa, että joku "tuijjottelloo iha homolaesena". Tästä sanonta vähitellen muuttui -arvatenkin väärinkuulemisten kautta- muotoon "Tuijjottelloo iha H. Moelasena".
Sanonta homon tuijottelusta muutti kuitenkin muotoaan toisellakin tapaa, ja nyt se jatkaa elämäänsä mm. ytimekkäästi ilmaistussa stadilaisessa urbaanisanonnassa: "Siis vittu mä olin iha et niinku vittu siis öö öö tota et siis se jätkähän vittu duunaa vittu sitä hommaa vittu siis niinku iha tajuutsä homona!".
Homous synnytti sananlaskun!
8
7697
Vastaukset
- Kielien kääntelijä
Kiitos seikkaperäisestä ja selventävästä jutusta!
Tuo viimeinen kappalehan oli ihan kuin korsoraattorilla http://korsoraattori.evvk.com/ käännettyä selväkieltä!
Muutaman viikon takaisen Rusi/Stasi-jutun yhteydessä olin panevinani merkille, että juttua tutkivan Suojelupoliisin tarkastajan nimi sattui olemaan H. Moilanen. Lieneekö nimi suositus tuollaiseen virkaan? - Kansalainen
ole tollasesta sananlaskusta mitään tietoa vaikka muuten on aika hienosti tokumentoitu kaikki perversseihin liittyvä.Kuten mun elämä.
- moelanekli
h moilanen
antti__r
11.8.2008
Turunsanomat:
Markku A. Lindholm kertoo radio-ohjelmasta "50 vuotta sitten" kuulemansa version H. Moilasen sanonnan syntyperälle: "Noin 51 vuotta sitten Saarijärvelle laskeutui säähavaintopallo maanviljelijä H. Moilasen maille. Tapahtumaa uutisoitiin kai lentävänä lautasena tai tunnistamattomana lentävänä esineenä. Paikalle rientäneet toimittajat eivät saaneet järkyttyneeltä maanomistajalta mitään kommentteja, jolloin syntyi uutisoitu käsite "H. Moilanen"." Kyllähän toisten nimien väärinkäyttö on lapsellisen ajattelematonta. Kuvittelepa omaa nimeäsi samanlaiseen käyttöön, niin ymmärrät asian.
- Anonyymi
Ylpeä olen nimestäni, olenpahan tunnetumpi kuin sinä, sotaveteraani moilasen tytär näin pähkäilee, ihan hhhh----oooona
- selvinpäin
Missäs roolissa olitkaan sielläuimahallissa? Nahkahousut kaapissa?
- Anonyymi
Täyttä skeidaa, tyyppi keksii nyt omasta päästään
- Anonyymi
Jos omasta päästään, niin olipa hyvä että tuli ulos...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois
Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait1493969Hei! Halusin vain kertoa.
En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso123581Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd
Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai492957Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?
Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani122952Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa
Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl1452551- 542273
Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?
Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist181579"Sanna Marinin kirja floppasi", kertoo eräs median otsikko
"Miljardien tappio - Sanna Marin vaikenee", kertoo toinen otsikko. Marin ei siis siinä kirjassaan kerro sanallakaan For1051456Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen
Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es631334Oot kyl rakas
Et tiiäkkään miten suuri vaikutus sulla on mun jaksamiseen niin töissä, kun vapaallakin❤️. Oot täysin korvaamaton. En t391213