Sananlaskun "Tuijottaa H. Moilasena" alkuperä on selvitetty. Yleensä luotettavana pidetty lähde tietää kertoa, että sananlasku syntyi 1960 -luvulla Savonlinnassa.
Paikkakunnalla asui tuolloin eräs seksuaalisesti kieroutunut mies, homo, joka tunnettiin siellä päin yleisesti. Hänen käytöstapojaan paheksuttiin, sillä hänellä oli tapana käydä uimahallissa, jossa hän tuijotti usein hyvin intensiivisesti ja läheltä suihkukopeissa peseytyvien miesten genitaalialueita. Suurinta närkästystä herätti se, että noissa tilanteissa hän usein yltyi vielä masturboimaan !
Silloin paikkakuntalaiset alkoivat käyttää sanontaa, että joku "tuijjottelloo iha homolaesena". Tästä sanonta vähitellen muuttui -arvatenkin väärinkuulemisten kautta- muotoon "Tuijjottelloo iha H. Moelasena".
Sanonta homon tuijottelusta muutti kuitenkin muotoaan toisellakin tapaa, ja nyt se jatkaa elämäänsä mm. ytimekkäästi ilmaistussa stadilaisessa urbaanisanonnassa: "Siis vittu mä olin iha et niinku vittu siis öö öö tota et siis se jätkähän vittu duunaa vittu sitä hommaa vittu siis niinku iha tajuutsä homona!".
Homous synnytti sananlaskun!
8
6912
Vastaukset
- Kielien kääntelijä
Kiitos seikkaperäisestä ja selventävästä jutusta!
Tuo viimeinen kappalehan oli ihan kuin korsoraattorilla http://korsoraattori.evvk.com/ käännettyä selväkieltä!
Muutaman viikon takaisen Rusi/Stasi-jutun yhteydessä olin panevinani merkille, että juttua tutkivan Suojelupoliisin tarkastajan nimi sattui olemaan H. Moilanen. Lieneekö nimi suositus tuollaiseen virkaan? - Kansalainen
ole tollasesta sananlaskusta mitään tietoa vaikka muuten on aika hienosti tokumentoitu kaikki perversseihin liittyvä.Kuten mun elämä.
- moelanekli
h moilanen
antti__r
11.8.2008
Turunsanomat:
Markku A. Lindholm kertoo radio-ohjelmasta "50 vuotta sitten" kuulemansa version H. Moilasen sanonnan syntyperälle: "Noin 51 vuotta sitten Saarijärvelle laskeutui säähavaintopallo maanviljelijä H. Moilasen maille. Tapahtumaa uutisoitiin kai lentävänä lautasena tai tunnistamattomana lentävänä esineenä. Paikalle rientäneet toimittajat eivät saaneet järkyttyneeltä maanomistajalta mitään kommentteja, jolloin syntyi uutisoitu käsite "H. Moilanen"." Kyllähän toisten nimien väärinkäyttö on lapsellisen ajattelematonta. Kuvittelepa omaa nimeäsi samanlaiseen käyttöön, niin ymmärrät asian.
- Anonyymi
Ylpeä olen nimestäni, olenpahan tunnetumpi kuin sinä, sotaveteraani moilasen tytär näin pähkäilee, ihan hhhh----oooona
- selvinpäin
Missäs roolissa olitkaan sielläuimahallissa? Nahkahousut kaapissa?
- Anonyymi
Täyttä skeidaa, tyyppi keksii nyt omasta päästään
- Anonyymi
Jos omasta päästään, niin olipa hyvä että tuli ulos...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379