Energian vapautuminen rypsiöljystä

ajattelijahhhh

Eli ryppsiöljyssä on 37000KJ litrassa ja jos sytyttäisin sen liekkeihin paljonko energiaa vapautuisi ja kuinka kuumaksi ilma sen yläpuolella muuttuu? Mihin perustuu siis rypsipolttoaine.

Montako kilojoulea kilo bensaa tai koivua sisältää?

12

1582

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rantanplan

      Bensiinin lämpöarvo on 43,5M J/kg ja koivuhalon n.12 M/kg.

      • Rantanplan

        Yksiköt edelliseen siis oli MJ/kg


      • Siis rypsiöljyssä on 37Mega...
        Rantanplan kirjoitti:

        Yksiköt edelliseen siis oli MJ/kg

        Siis rypsiöljyssä on 37Megajoulea, eli paljonko siitä vapautuisi energiaa, jos se poltettaisiin?


      • Diesel.....
        Siis rypsiöljyssä on 37Mega... kirjoitti:

        Siis rypsiöljyssä on 37Megajoulea, eli paljonko siitä vapautuisi energiaa, jos se poltettaisiin?

        Siis tuo lämpöarvo ei kai sama litraa ja kiloa kohti. Öljy kevyempää kuin vesi.
        Palaminen lienee muuten sama kuin dieselissä tai missä tahansa.
        Olen kuvitellut että kaikki lämpöarvo vapautuu poltettaessa, mutta kysymys on siitä mitä saadaan talteen ja voidaan hyödyntää.
        Siis rypsiöljy ei ole lämpöarvoltaan dieselin veroista mutta moottorissa poltettaessa kai siitäkin saadaan enimmillään (hatusta) 40 % mekaanisena työnä talteen, aivan kuten muissakin ottomoottoreissa.
        Korjatkaa tuo moottorin hyötysuhde, kiinnostaa itseänikin.


      • Rantanplan
        Siis rypsiöljyssä on 37Mega... kirjoitti:

        Siis rypsiöljyssä on 37Megajoulea, eli paljonko siitä vapautuisi energiaa, jos se poltettaisiin?

        Yksikkä on tietysti eri, jos se annetaa kilojouleina litraa tai kilogrammaa kohden. Kasviöljyillä lämpöarvo on pienempi kuin bensiinillä tai Dieselillä. (niillä suunnilleen sama lämpöarvo)

        Tuo lämpöarvo tarkoittaa juuri sitä poltettaessa vapautuvaa lämpöenergiaa.

        Rypsiöljyä käytetään kuitenkin Dieselmoottoreissa, joissa on suurempi hyötysuhde kuin bensiinimoottoreissa(otto.moottori) Dieselmoottorillakin se jää parhaimmillaankin alle 60% hyötysuhteen. En muista tähän hätää mitään tarkempaa.


      • Canopus
        Diesel..... kirjoitti:

        Siis tuo lämpöarvo ei kai sama litraa ja kiloa kohti. Öljy kevyempää kuin vesi.
        Palaminen lienee muuten sama kuin dieselissä tai missä tahansa.
        Olen kuvitellut että kaikki lämpöarvo vapautuu poltettaessa, mutta kysymys on siitä mitä saadaan talteen ja voidaan hyödyntää.
        Siis rypsiöljy ei ole lämpöarvoltaan dieselin veroista mutta moottorissa poltettaessa kai siitäkin saadaan enimmillään (hatusta) 40 % mekaanisena työnä talteen, aivan kuten muissakin ottomoottoreissa.
        Korjatkaa tuo moottorin hyötysuhde, kiinnostaa itseänikin.

        "Siis rypsiöljy ei ole lämpöarvoltaan dieselin veroista mutta moottorissa poltettaessa kai siitäkin saadaan enimmillään (hatusta) 40 % mekaanisena työnä talteen, aivan kuten muissakin ottomoottoreissa."

        Niin siis ottomoottorihan on eriasia kuin dieselmoottori. Ottosyklin teoreettinen hyötysuhde on noin 56%, mutta käytännössä noin 35%. Dieselsyklin teoreettinen hyötysuhde on noin 65% - 75%. Dieselsyklin todellisesta hyötysuhteesta en ole varma, mutta jos energiaa menisi hukkaan suhteessa yhtä paljon kun ottosyklissä, niin se olisi noin 43%.


      • Diesel....
        Canopus kirjoitti:

        "Siis rypsiöljy ei ole lämpöarvoltaan dieselin veroista mutta moottorissa poltettaessa kai siitäkin saadaan enimmillään (hatusta) 40 % mekaanisena työnä talteen, aivan kuten muissakin ottomoottoreissa."

        Niin siis ottomoottorihan on eriasia kuin dieselmoottori. Ottosyklin teoreettinen hyötysuhde on noin 56%, mutta käytännössä noin 35%. Dieselsyklin teoreettinen hyötysuhde on noin 65% - 75%. Dieselsyklin todellisesta hyötysuhteesta en ole varma, mutta jos energiaa menisi hukkaan suhteessa yhtä paljon kun ottosyklissä, niin se olisi noin 43%.

        Hyvä. En tarkoittanutkaan tietäväni muuta kuin periatteen. Dieselmoottorin kehittäjä oli kai Rudolf Diesel, Ottomoottorin taas (joku Otto kai). Erona moottoreissa polttotapahtuman hallinta ja polttoaineen syöttö. Ottomoottorissa se "pisaroitetaan" moottoriin menevään ilmaan, siis ei liene höyrystetä.
        Dieselissä taasen polttoaine suihkutetaan hienona pisarasuihkuna palotilaan puristustahdin lopussa ja työtahdin alkaessa, riippuen kuormituksesta.
        No, nuo hyötysuhteen prosentit tuli hieman paremmin esiin ja dieselhän se on joka rypsiöljyä käyttäisi.


      • ...
        Diesel.... kirjoitti:

        Hyvä. En tarkoittanutkaan tietäväni muuta kuin periatteen. Dieselmoottorin kehittäjä oli kai Rudolf Diesel, Ottomoottorin taas (joku Otto kai). Erona moottoreissa polttotapahtuman hallinta ja polttoaineen syöttö. Ottomoottorissa se "pisaroitetaan" moottoriin menevään ilmaan, siis ei liene höyrystetä.
        Dieselissä taasen polttoaine suihkutetaan hienona pisarasuihkuna palotilaan puristustahdin lopussa ja työtahdin alkaessa, riippuen kuormituksesta.
        No, nuo hyötysuhteen prosentit tuli hieman paremmin esiin ja dieselhän se on joka rypsiöljyä käyttäisi.

        ...


      • Jonsson.
        Diesel.... kirjoitti:

        Hyvä. En tarkoittanutkaan tietäväni muuta kuin periatteen. Dieselmoottorin kehittäjä oli kai Rudolf Diesel, Ottomoottorin taas (joku Otto kai). Erona moottoreissa polttotapahtuman hallinta ja polttoaineen syöttö. Ottomoottorissa se "pisaroitetaan" moottoriin menevään ilmaan, siis ei liene höyrystetä.
        Dieselissä taasen polttoaine suihkutetaan hienona pisarasuihkuna palotilaan puristustahdin lopussa ja työtahdin alkaessa, riippuen kuormituksesta.
        No, nuo hyötysuhteen prosentit tuli hieman paremmin esiin ja dieselhän se on joka rypsiöljyä käyttäisi.

        Nikolaus August Otto, 1832..1891

        Der Maschinenbauer und Unternehmer, am 14. Juni 1832 in Holzhausen an der Haide als Sohn eines Landwirtes und Posthalters geboren, absolvierte eine kaufmännische Ausbildung und arbeitete zunächst als Handlungsgehilfe in Frankfurt am Main und in Köln.

        1864 gründete Otto gemeinsam mit dem Ingenieur Eugen Langen die "Gasmotorenfabrik Deutz" und entwickelte mit ihm auf der Grundlage des von Lenoir erfundenen Gasmotors die erste nach dem Viertaktverfahren arbeitende Gasverbrennungsmaschine.

        Auf der Weltausstellung 1869 in Paris stellten sie ihren atmosphärischen Gasmotor der Öffentlickeit vor und schafften den Durchbruch: Die Prüfungskommission zeichnete sie mit der Goldmedaille aus, da ihr Motor nur ein Drittel des Kraftstoffes der bisherigen Maschinen verbrauchte.

        1876 schuf Otto dann mit seinen Viertaktgasmotor mit verdichteter Ladung den Prototyp für den gesamten weiteren Verbrennungsmotorenbau. Die von ihm 1884 entwickelte elektrische Zündung ermöglichte die Verwendung flüssiger Kraftstoffe. Der Erfinder starb am 28. Januar 1891 in Köln.


    • Idiootteja löyt!!!!!

      Hehaaaaaaaaa.Vetyä löytyy vedestä. Voi vittu!!!!!

      • Jonsson.

        Milläs koneella poltat vetyä? Polttokennojen yleisyys on nolla!

        Rypsiöljy menee melkein sellaisenaan tavalliseen dieselmoottoriin. Ei tarvitse laittaa kaikkia maailman 500 dieselmoottoritehdasta eikä kaikkia 100 000 000 dieselautoa uusiks.

        Kyllä rypsiöljyssä on ideaa.

        (Että silleen siellä...)


      • keijola

        Vesi on läjä H2O molekyylejä. Saadaksesi vedyn siitä irti, tarvitset runsaasti energiaa. Enemmän kuin mitä sitten sitä vetyä polttamalla vapautuu.

        Eli vertauksesi vetyyn on kuin vertaisi bensaa ladattaviin akkuihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe