Kertokaa mistä liivate on tehty. Netistä löysin Dr. Oetkerin liivatteen, jossa lukee siannahka, mutta hullun lehmän taudin aikana muistan kohuna tulleen liivatteesta (olisi tehty vasikasta). Omissa liivatelehdissäni ei ollut mainintaa alkeperästä. Allergian takia haluaiain tietää alkuperän (nauta ei sovi).
Liivate
9
7530
Vastaukset
- eikös se jotain sellaista
Liivate eli gelatiini on sian tai naudan sidekudoksesta eristetty proteiini. Sitä valmistetaan eläimen nahasta, luista ja jänteistä.
Miksi ihmeessä käyttäisit liivatetta? Käytä agar-agaria.- Sokruhiiri
Mitä muuten agar-agar on, tarkalleen? Kuinka sitä käytetään? Onko se sitä, mitä voi ostaa vain apteekista? Onko kallista?
Olen itse tosi pettynyt liivatelehtiin. Olen pari kertaa yrittänyt niitä käyttää ja tehnyt ihan ohjeen mukaan. Silti hyydytettävästä massasta osa on ollut ihan löysää ja sitten on ollut sellaisia karmeita "liivatesattumia" joukossa. Uh.
Ja muutenkin oksettaa, kun tiedän sen olevan sian nahkaa.. :( :( - käsittääkseni...
Sokruhiiri kirjoitti:
Mitä muuten agar-agar on, tarkalleen? Kuinka sitä käytetään? Onko se sitä, mitä voi ostaa vain apteekista? Onko kallista?
Olen itse tosi pettynyt liivatelehtiin. Olen pari kertaa yrittänyt niitä käyttää ja tehnyt ihan ohjeen mukaan. Silti hyydytettävästä massasta osa on ollut ihan löysää ja sitten on ollut sellaisia karmeita "liivatesattumia" joukossa. Uh.
Ja muutenkin oksettaa, kun tiedän sen olevan sian nahkaa.. :( :(merilevästä. Itse olen käyttänyt vain marmeladeihin, etten sitten tiedä, kuinka hankalaa olisi käyttää liivatteen korvikkeena.
Kuvittelisin ainakin, että liivate on helpompi käyttää. Agar agaria saa apteekista ja luontaistuotekaupoista. Ehkä jossain suuremmissa kaupungeissa marketeistakin, en tiedä. Yhden vanhan pussinlopun löysin kaapista ja on ostettu kauan sitten luontaistuotekaupasta. 29,90mk/28g on maksanut, mutta myöhemmin olen ostanut aina apteekista, koska joskus huomasin, että siellä oli paljon halvempaa. En vain muista, paljonko maksoi, kun jouluksi viimeksi ostin. Tässä pussissa lukee, että 6 rkl/l nestettä ja nää on hiutaleen muodossa. Mitäköhän se sitten olis grammoina.
Jaa-a. Tän ohjeen mukaan näitä olis kyllä helppo käyttää. Sekoitetaan vain nesteeseen ja annetaan kiehua varovaisesti 5 min ja sitten mahdolliset kasvikset tai hedelmät ja kylmään hyytymään.
Juu, on tää merilevästä.
Hyytelösokeria en käytä lisäaineiden vuoksi, vaikka onhan liivatekin tietty jo itsessään lisäaine, mut toisaalta sen alkuperän tietää, kun taas esim. sitruunahappoa voi sen ihan luonnollisen lisäksi olla keinotekoista ja siitä taas olen kuullut ikävämpiä kommentteja. Ja molemmat versiot aiheutti allergisia reaktioita lapsilleni, joten siinä yksi syy lisää olla käyttämättä hyytelösokeria. - piti vielä...
Sokruhiiri kirjoitti:
Ja muutenkin oksettaa, kun tiedän sen olevan sian nahkaa.. :( :(kertoa, että itse käytän liivatetta näin:
Ensin liotan kylmäs vedes lehtiä. Kaadan liotusvedet pois, mutten puserra lehtiä, kuten ohjeessa sanotaan. Sulatan lehtiä mikrossa n. 20 sekuntia ja lisään sitten tilkan nestettä ja vielä muutama sekunti mikrossa. Sitten lisään kylmää nestettä ja jos meinaa tulla ikäviä sattumia, niin laitan aina hetkeksi mikroon. Jossain vaiheessa ei kuitenkaan tule enää niitä sattumia ja saa lisätä kerralla loput nesteet. - anteeksi anteeksi
piti vielä... kirjoitti:
kertoa, että itse käytän liivatetta näin:
Ensin liotan kylmäs vedes lehtiä. Kaadan liotusvedet pois, mutten puserra lehtiä, kuten ohjeessa sanotaan. Sulatan lehtiä mikrossa n. 20 sekuntia ja lisään sitten tilkan nestettä ja vielä muutama sekunti mikrossa. Sitten lisään kylmää nestettä ja jos meinaa tulla ikäviä sattumia, niin laitan aina hetkeksi mikroon. Jossain vaiheessa ei kuitenkaan tule enää niitä sattumia ja saa lisätä kerralla loput nesteet.Niin siis.
Teitäisikö kukaan mikä olisi hyvä burana, missä ei olisi liivatetta? Entäs vitamiini-tabletit? - tintti123
Sokruhiiri kirjoitti:
Ja muutenkin oksettaa, kun tiedän sen olevan sian nahkaa.. :( :(Jotakin olet kyllä tainnut tehdä pieleen, sillä minulla ainakin on aina liivatejutut onnistuneet oikein hyvin. Ehkä et sulata liivatetta kunnolla kiehuvaan nesteeseen tai sekoita muita aineksia siihen tarpeeksi hyvin? Löysyys voi puolestaan johtua liian vähästä liivatteesta.
Agar Agar on hyvä hedelmä- ja mehupohjaisiin juttuihin, mutta maitopohjaisiin, kuten esim juustokakkuun se ei minusta sovi niin hyvin, sillä tulos on "rakeisempaa" siinä missä liivatteella saa satiinisen pehmeän lopputuloksen :) - minkaah
piti vielä... kirjoitti:
kertoa, että itse käytän liivatetta näin:
Ensin liotan kylmäs vedes lehtiä. Kaadan liotusvedet pois, mutten puserra lehtiä, kuten ohjeessa sanotaan. Sulatan lehtiä mikrossa n. 20 sekuntia ja lisään sitten tilkan nestettä ja vielä muutama sekunti mikrossa. Sitten lisään kylmää nestettä ja jos meinaa tulla ikäviä sattumia, niin laitan aina hetkeksi mikroon. Jossain vaiheessa ei kuitenkaan tule enää niitä sattumia ja saa lisätä kerralla loput nesteet.N. 5 min kylmässä vedessä -> rutistetaan liika vesi pois -> Lisätään 1 kerrallaan sekoittaen kiehuvaan nestetilkkaan (max 0,5dl) ->Kaadetaan ohuena nauhana hyydytettävään massaan.
- liivate toimii
tintti123 kirjoitti:
Jotakin olet kyllä tainnut tehdä pieleen, sillä minulla ainakin on aina liivatejutut onnistuneet oikein hyvin. Ehkä et sulata liivatetta kunnolla kiehuvaan nesteeseen tai sekoita muita aineksia siihen tarpeeksi hyvin? Löysyys voi puolestaan johtua liian vähästä liivatteesta.
Agar Agar on hyvä hedelmä- ja mehupohjaisiin juttuihin, mutta maitopohjaisiin, kuten esim juustokakkuun se ei minusta sovi niin hyvin, sillä tulos on "rakeisempaa" siinä missä liivatteella saa satiinisen pehmeän lopputuloksen :)Vanha viestiketju, mutta jos joku tätä lukee niin tiedoksi, että liivate menettää hyydyttävän ominaisuutensa jos se kiehuu. Eli neste, johon lehdet liuotetaan, kihautetaan -> kattila pois levyltä ja tämän jälkeen liotetut liivatteet nesteeseen. Ja pientä kattilan heiluttelua että liukenevat kokonaan, näin ei synny mitään "sattumia".
- no vittu terve
§§§§
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216605Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562275- 1471857
- 841245
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.82927Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757